Můžeme panstvu jen prohlásiti, že rozpuštěním
komunistické strany nedosáhne v dělnických
třídách odstranění hospodářských
a politických podmínek pro existenci komunistické
strany, ať již v té či oné formě.
Rozpuštěním komunistické strany nerozluští
ani jedinou svou hospodářskou a politickou otázku
a rozpuštěním komunistické strany nedospějí
ani o krok blíže k překonání
své hospodářské krise a nás
takovými hrozbami ovšem ani nezastraší,
ani neznepokojí a my budeme přes tyto hrozby sledovati
politiku téhož způsobu, jak jsme ji dělali
dosud. A i kdyby se vláda snad odhodlala k rozpuštění
komunistické strany, nalezli bychom ovšem cesty, abychom
dosáhli, že komunistické hnutí by nezmizelo
v tomto státě zároveň s legální
komunistickou stranou, nýbrž že by doznalo ještě
značného zesílení. (Potlesk komunistických
poslanců.) Není divu, že vláda,
která má takové obtíže, musí
sáhnouti k prostředkům čachrářství,
aby si vůbec zajistila pro rozpočet většinu,
že musí - abych tak řekl - jíti na slovenský
jarmark, aby tam sehnala hlasy pro rozpočet. (Veselost
na levici.) Že musí sahati k takovým výpomocným
prostředkům a že se pokouší hoditi
jiným stranám na krk aféry, a to tím
více, poněvadž sama vrávorá z
jedné strany do druhé. Není se co diviti
u vlády, v jejímž čele stojí
člověk, o němž se ve veřejnosti
a v tisku praví, že pomohl k útěku zloději
a defraudantovi a tím se vlastně dopustil zločinu
i on. (Souhlas komunistických poslanců.)
Dnes však nechceme mluviti o celém řetězu
afér. Promluvíme pouze o jedné. Pojednáme
o aféře Eislerově. Jest klasickým
příkladem politické korupce, jež koaličním
režimem za vedení Švehlova stala se téměř
pravidelným zjevem. Tato aféra odehrála se
ve dvou etapách, jež dlužno od sebe odlišovati.
První etapou bylo zachránění Koburského
velkostatku na Slovensku před pozemkovou reformou, a to
pro domněle slovanskou větev Koburků. Mezi
Koburky jsou politické linie. Jedna, která se kloní
k habsburské politice, neboť sestra Bedřicha
Habsburka je Koburková, a k té patří
Josiáš Koburk, abych tak řekl, maďarský
Koburk. Druhá linie kloní se k politice hohenzollernské
a k té patří Cyrill Koburk právě
tak, jako k ní patřil jeho otec bulharský
král Ferdinand. Na Slovensku zemřel starý
rakušák Filip Koburk a odkázal svůj
majetek v ceně asi 520 mil. Kč svému synovci
a politickému straníku Josiáši Koburkovi.
Tento majetek skládá se z ohromného panství
s 90.000 ha lesa a více než 20.000 ha půdy
zemědělské, zasahující do devíti
soudních okresů a mající šest
zámků. Neboť takováto obrovská
jmění jsou možna v demokratické republice,
v níž byla prý provedena pozemková reforma
a odstraněn velký majetek pozemkový. Avšak
druhá linie, linie hohenzollernská, representovaná
Cyrillem, nechtěla se vzdáti tohoto ohromného
dědictví bez boje. Cyrill opatřil si k provedení
tohoto dědického sporu světoznámého
vídeňského advokáta Bachracha, bývalého
právního zástupce habsburského dvora,
který se obrátil do Prahy na dr Eislera s dotazem,
má-li tolik politického vlivu a takové styky,
aby dosáhl, aby do československého zákona
o svěřenectví, o němž se právě
jednalo, byl vsunut odstavec, který má nenápadným
způsobem zrušiti závěť Koburkovu,
aby tak majetek v ceně 520 mil. Kč nedostal Josiáš,
nýbrž Cyrill. Dr Eisler projevil ochotu dosíci
toho. K tomuto účelu dostal 10 mil. Kč, dr
Steinera a dobrodružku paní Einemovou. A tak mohly
politické intriky začíti.
Na jaře roku 1924 přijel na Eislerovo vyzvání
do Československa Cyrill Koburk, kde vystupoval jako hrabě
Sokolský, neboť pro takováto individua, jak
známo, neplatí ani zákony ani předpisy
o hlášení. Po intervencích, které
provedl dr Eisler, navštívil Cyrill členy tehdejší
koaliční "pětky". Nejprve navštívil
dr Kramáře, u něhož byl s bulharským
vyslancem Mihalčevem. Dr. Kramář dal
Cyrillovi určité sliby a Cyrill s Eislerem obcházel
politiky další, slibujíce každému,
co si kdo přál. Agrárníkům
a sociálním demokratům podporu oposičního
hnutí agrární strany Stambolijského
a bulharských sociálních demokratů,
dr Benešovi příznivé intervence
ve věci česko-bulharské smlouvy, národním
demokratům propuštění Maďarů
z koburských statků a nahrazení jich živlem
českým, především však slíbil
Cyrill všem politikům pro jejich politické
straníky a známé místa ředitelů,
inspektorů, správců a hajných. Kdo
chtěl peníze, tomu nacpali kapsy, což se stalo
zvlášť při získání
měšťáckého tisku. Tímto
způsobem byla pro Cyrilla Koburka, jako slovanského
prince, rozvířena velká kampaň a velká
předpověď se také skutečně
splnila. Do hotového již zákona o svěřenectví,
do §u 2, odst. 3 byla vložena věta, která
měla hoditi Cyrillu Koburkovi maličkost - 520 mil.
Kč. Zákon o svěřenectví přijala
poslanecká sněmovna dne 26. června 1924.
Několik minut před hlasováním o původním
zákonu podle zprávy výborové byl podán
návrh posl. Lukavského, (nár. demokrata),
Marka (soc. demokrata), Slavíčka (čes.
nár. socialisty), Noska (křesťanského
sociála) a Staňka (agrárníka),
aby byl připojen zmíněný dodatek.
Sněmovna nebyla o tom vůbec informována,
právnicky stylisované věty, která
měla býti vložena, si nepovšimla a hlasovací
mašina koaliční se postarala, aby byl návrh
mechanicky přijta. To se stalo v poslední chvíli
před hlasováním, kdy sněmovna odcházela
na letní prázdniny. Toto uspořádání
svědčí o zvláštní rafinovanosti,
s níž aranžéři postupovali. Nyní
dlužno zjistiti, kdo jest vlastním původcem
tohoto lex Cyrill. My se dnes můžeme držeti pouze
navrhovatelů, to jest posl. Lukavského, Marka,
Slavíčka, Noska a Staňka,
dále koaliční "pětky" a
"desítky". I když možno připustiti,
že navrhovatelé vůbec nevěděli,
oč při tomto návrhu jde, což jest sice
alibi pro jejich čest, avšak nikoliv pro jejich politickou
zdatnost a pocit pro odpovědnost, nemůžeme
to naprosto předpokládati u členů
"pětky" a "desítky", v kterýchžto
obou výborech celá tato věc musila býti
přece probírána a které proto musily
zcela jasně věděti, oč jde. Musili
tedy o této věci věděti a nesou za
ni plnou odpovědnost i čeští sociální
demokraté a národní socialisté v "pětce"
a "desítce" zastoupení. Nelze také
předpokládati, že tuto záležitost
dopodrobna neznal vůdce československých
sociálních demokratů dr Meissner,
jenž byl vůdcem strany hlavně ve výboru
koalice a jejím poradcem pro věci právní
a ústavní. Proto rozčilení sociálních
demokratů, že jméno dr Meissnera padlo
v souvislosti s prvou fásí této aféry,
je pouze pokrytectví. V této první fási
jde o strašlivý případ politické
korupce v zákonodárství. Tak zvaný
demokratický parlament Československé republiky
propůjčil se k tomu, poskytnouti dobrodružnému
princovi dáreček 520 mil. Kč, místo
aby toto obrovské jmění celé úplně
zabral.
Nyní však přicházíme ke druhé,
ještě špinavější etapě
této aféry. Krátce po loňských
volbách do Národního shromáždění
vyjednával Švehla se slovenskými klerikály
o vstupu do vlády. Ti projevili sice ochotu k vyjednávání,
ale jako první podmínku ustanovili, že musí
býti odstraněn tehdejší ministr školství
a nár. osvěty, Milan Hodža, kterého
považují na Slovensku za svého hlavního
konkurenta a se kterým chtěli súčtovati
právě pro volby. Hodža učinil
však tenkráte právě prvý krok,
aby uskutečnil své přání státi
se ministrem pro věci zahraniční. Záleželo
mu tedy na tom, aby slovenské klerikály usmířil.
Dal se s nimi tedy prostřednictvím svého
člověka do vyjednávání a vzkázal
jim, že nepřátelství mezi ním
a jimi zakládá se na nedorozumění,
a že jest ochoten ve všem jim vyhověti. Ať
tedy při všech svých žádostech
k vládě neobracejí se na Švehlu,
nýbrž na něho. Tento slib přišel
slovenským klerikálům velmi vhod, poněvadž
jejich ústavy a podniky prožívaly velkou peněžní
nouzi a Hlinka chystal se právě na cestu
do Ameriky pro peníze. Když pak za jednání
mezi Hodžou a slovenskými klerikály
došlo ke konkrétní formulaci a Hodža
se proto tázal, čeho potřebují nejvíce,
odpověděli mu zástupci slovenských
klerikálů: "Nejprve musí náš
lid dostat něco k jídlu". Tato všeobecná
poznámka nabyla posléze konkrétní
formy v tom smyslu, že slovenští luďáci
potřebují 2 mil. Kč. Hodža jim
slíbil, že opatří peníze do dvou
dnů. Avšak ani po 6 dnech nemohl ještě
svého slibu splniti. Když Hlinkovci hrozili
přerušením vyjednávání,
smluvil Hodža s dr Eislerem, že tento vyplatí
2 mil. Kč slovenským klerikálům a
že Hodža za to v jeho právní věci
učiní vše, čeho bude třeba politicky.
Eisler se však dostal se svým mandantem Cyrillem Koburkem
do sporu. Slibovaného honoráře proto od něho
nedostal a žádal tedy na Hodžovi, aby
ony 2 mil. vrátil, při čemž konec konců
nikoliv neprávem poznamenal, jak by on, žid, přišel
k tomu, aby slovenským klerikálům dával
ze své kapsy peníze. (Veselost. Výkřiky
posl. Hlinky a poslanců komunistických.) Hodža
však peněz neměl a při naléhání
Eislerově stala se jeho situace zoufalou. V této
tísni vzpomněl si Hodža na známé
praktiky středověkých vládců,
kteří své židovské věřitele,
když se jim stali příliš nepohodlnými,
dali jednoduše vsaditi do díry. Následek této
historické reminiscence pana ministra Hodži
bylo zatčení Eislerovo pro podezření
z vyděračství. Při tom bylo mu naznačeno:
"Běda ti, prozradíš-li jediné politické
jméno". A Eisler, který velmi dobře
věděl, že jeho osud nezávisí
na zákonech a soudcích, nýbrž na vládě
Švehlově a vlivných politicích,
paríruje na slovo. Avšak při domovní
prohlídce v Eislerově bytě nalezla policie
a odnesla Eislerův zápisník, v němž
s velkou pečlivostí si zaznamenával všechny
rozmluvy s politiky a sliby, které mu učinili. Tento
zápisník se však na policii v kanceláři
ministerského rady Knotka ztratil. Tomu se nesmíme
příliš diviti, neboť víme z posledního
procesu Soukupova proti "Rudému Právu",
že se mohou ztratiti celé spisy i na cestě
z kanceláře presidenta republiky do presidia ministerské
rady. Ze ztráty deníku Eislerova vidíme,
jak je tato aféra vyšetřována. V našich
listech censura úplně libovolně a nezákonně
potlačuje vše, co by bylo s to, aby do této
odporné korupční aféry vneslo jasno.
Neméně zajímavé jest, že tak
zvaná baronka Einemová a vídeňský
žurnalista Steiner byli propuštěny z vyšetřovací
vazby a že jim byl umožněn odjezd do ciziny,
kde jsou neškodní. Jméno baronky Einemové,
40leté dámy onoho elegantního světa,
v němž se člověk nenudí, jest
již známé ze světové války.
Již tenkráte byla důvěrnicí různých
evropských dvorů, vlád a vysokých
šlechtických kruhů, které jí
používaly k různým diplomatickým
intrikám a stykům. Když Cyrill Koburk zahájil
své intriky k získání dědictví
v částce 520 mil. Kč, vyslal tuto paničku
do Československa, aby zde navázala politické
styky a provozovala v malém to, co za války dělala
ve velkém. Tato mezinárodní dobrodružka
a vyzvědačka dovedla se státi milenkou pana
ministra Hodži, s nímž častokráte
byla pohromadě také ve Vídni a Bratislavě,
zde v hotelu "Carlton". Byla to však milenka, která
nejen nic nestála, nýbrž naopak, byla velmi
prospěšná. Ta ovšem brzy vyzvěděla,
že Hodžovou touhou jest úřad československého
ministra pro věci zahraniční, a ovšem
právě tak rychle pochopila, jak velkou cenu by to
mohlo míti pro Cyrilla Koburka, od něhož přijímala
rozkazy. Tak majíc spojení především
s Polskem a vlivnými zahraničními osobnostmi,
které se léčily v Mariánských
Lázních, prokázala panu Hodžovi
různé služby, aby dosáhl uskutečnění
své nejhlubší touhy. Proto se velmi brzy po
jejím zatčení poznalo, jak nebezpečné
by mohly býti její výpovědi pro pana
Hodžu a celou agrární kliku. A tak byla
velmi brzy propuštěna z vězení a vypravena
do ciziny. Na tom opět vidíme, jak velký
zájem má nejmocnější strana ve
vládě, aby umlčela aféru Koburk-Eisler.
Zkoumáme-li tuto přímo neslýchanou
politickou korupční aféru, v níž
je dokonce kompromitován zákonodárný
sbor, v souvislosti s celým řetězem afér,
k nimž došlo od vzniku tohoto státu, pak je k
tomu třeba více než optimismu, abychom mohli
mluviti o ojedinělých zjevech, které se nesmějí
zevšeobecňovati. Běží zde o celý
systém politické a osobní korupce, která
jest s tímto celým vládním systémem
nerozlučně spojena. Jest to staroba, jest to marasmus
měšťácké společnosti, kterého
nezůstávají ušetřeny ani mladé
státy vybudované na kapitalistickém základě.
Právě proto, že jsou vybudovány jako
státy kapitalistické, přinesly si na svět
již jako dětskou nemoc marasmus měšťácké
společnosti. Tímto hnilobným procesem budou
zachváceny všechny strany, všechny organisace
a všechny třídy, které spojují
svůj osud s touto měšťáckou společností
a s tímto státem. Spojením své politiky
s měšťáckým státem, koalicí
s buržoasií, jsou strhovány do atmosféry
korupce, jak ukazuje příklad koburské aféry
a jak ukázaly již jiné aféry, také
dělnické strany a jsou pak zachvacovány tímto
hnilobným procesem. Tentokráte aspoň stal
se politický zázrak. Bývalé socialistické
vládní strany žádají parlamentní
vyšetřování této aféry.
Pokud byly ve vládě, zpěčovaly se
jakémukoliv parlamentnímu vyšetřování
každé korupční aféry. Vidíme,
že již částečné odtržení
od buržoasie působí na tyto strany velmi příznivě.
Doufejme, že nezůstane při tomto kroku, doufejme,
že proletářští přívrženci
těchto stran donutí své vůdce, aby
nezůstali státi zde a nepotírali jen nejodpornější
zjevy koalice s buržoasií, nýbrž aby se
vůbec odloučili od buržoasie a od každé
koalice s ní a aby nastoupili cestu skutečné
proletářské třídní politiky,
která jedině jest schopna zabrániti nejen
hnilobě a korupci, nýbrž i všem zjevům,
které jdou s rozkladem měšťácké
společnosti a učiniti konec celé této
společnosti a jejímu hospodářskému
základu - kapitalismu. (Potlesk komunistických
poslanců.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Pro neparlamentární výroky a nepřípustnou
kritiku vlády a armády volám pana posl. Kreibicha
k pořádku.
Dalším řečníkem je p. posl. Rýpar.
Uděluji mu slovo.
Posl. Rýpar: Slavná sněmovno! Lze-li
každý rozpočet nazvati zrcadlem hospodářství,
pak tím více lze a třeba to říci
o rozpočtu státním. Státní
rozpočet má býti zrcadlem především
vlády, státního hospodářství,
celé velké státní práce a nejen
práce vlády, nýbrž i všech zákonodárných
sborů a odpovědných činitelů,
kteří odpovídají za blaho a stav státu.
Tím má býti také rozpočet,
který předložila vláda pro r. 1927 a
který po zralé úvaze předkládá
rozpočtový výbor slavné poslanecké
sněmovně k ústavnímu schválení.
Jest pochopitelno, že rozpočet tento jako každé
lidské dílo vykazuje nedokonalosti, ale také
své dokonalosti. Jest rozpočtem, který ve
svých dokonalostech nasvědčuje, že jdeme
cestou klidu a pořádku, že zdokonalujeme poměry
v naší republice čím dále tím
více a že budeme odstraňovati všechny
chorobné zjevy, které objevují se v našem
veřejném životě a které zdržují
nás na cestě pokroku, na cestě zdokonalení,
jedním slovem na cestě kupředu.
Nebudu se příliš zabývati číslicemi,
dotknu se jich později jen několika slovy. Bylo-li
obtížné sestaviti již rozpočet,
do něhož byly výdaje vtísněny
obnosem 9.703,505.151 Kč a příjmy obnosem
9.723,914.485 Kč, jest ještě těžší
a důležitější projednání
tohoto rozpočtu ve slavné sněmovně
zvláště pro ty veřejné zákonodárné
činitele, kteří berou odpovědnost
na sebe - jsou-li si této odpovědnosti ovšem
vědomi.
Jednání rozpočtového výboru
bylo ovšem vysoké úrovně - to lze říci
- když ve 26 schůzích projednáván
byl státní rozpočet pro rok 1927. Než
přes to nemohu se ubrániti dojmu, že rozpočet
stává se jen zvykovým řečněním,
zase řečněním a řečněním.
To bude třeba i u nás odstraniti. Zůstane-li
nejvyšším smyslem parlamentarismu kontrola nad
státním hospodářstvím a veřejnými
záležitostmi, je nutno, aby zde byla také dopřána
parlamentu, zvláště těm činitelům,
kteří mají na sebe vzíti odpovědnost,
delší doba pro rozpočtové jednání,
aby se zde vytvořil jakýsi sbor těch, kteří
by rozpočet projednávali, snad sbor zpravodajů,
kteří by pak mohli odpovědnost tuto na sebe
vzíti.
V celku je možno říci, že náš
rozpočet je dobrý. Snad už to, že ve starém
Rakousku jsme byli vždycky proti rozpočtu, že
jsme mařili veškeré rozpočtování,
nás přivádí k tomu, abychom se opravdu,
jak to bylo od roku 1918 až podnes, zavčas postarali
o řádný rozpočet a aby v každém
rozpočtu bylo viděti jako zlatou nit opravdovou
snahu stálého zlepšování, zdokonalování,
až bychom dospěli k pevné stabilisaci jak měnové
tak i rozpočtové a k pevnému hospodářství
vůbec.
Pan ministr dr Engliš hned na počátku
nastoupení nynější parlamentární
vlády doprovodil tento rozpočet obsáhlým,
velice pečlivě vypracovaným výkladem
se zajímavými číslicemi. Dr Engliš
přiznává sám, že obraz, který
ve sněmovně podal, není růžový,
ale také není černý, nýbrž
že ještě jdeme pořád cestou zdokonalování.
A v tom tkví velký význam nynějšího
rozpočtu, že si to uvědomujeme a máme
pevnou snahu - a doufejme také, že se všemi zákonodárnými
činiteli, jak na konci se o tom zmíním, i
veškerá veřejnost bude míti pevnou snahu
- jíti s nimi a pracovati na zdárné, velké
budoucnosti našeho státu.
Číslice, fakta, položky rozpočtu, obraz
našeho hospodářského stavu, jakož
i snaha o organické spjetí a přizpůsobení
rozpočtu našemu hospodářskému
stavu a hospodářským možnostem ukazují,
že přece jen u nás mnoho se lepší
a že toto zlepšení je, jak jsem se již zmínil,
tím záslužnější, že
spočívá v jasném uvědomění,
co máme a co můžeme dělati, jak daleko
můžeme jíti, jak dovedeme sami sobě
nalézti hranice, abychom občanstvo nezatížili,
ale také zdar státu a jeho rozkvět nepodlomili.
Důležitou věcí pokud se týče
státního rozpočtu jest učiniti porovnání
příjmových zdrojů se zřetelem
k daním, státním podnikům, k celkové
úhradě státních výdajů.
Státní správa uhrazuje 70%, t. j. 7 miliard
svých výdajů daněmi. Podniky státní
uhrazují pouze 12.25% výdajů státních.
Z toho největší podíl připadá
na tabákovou režii a třídní loterii,
které dávají pro stát a státní
správu 1.100 milionů, ostatní podniky státní
vynášejí pouze asi 50 milionů, což
je jistě číslice nepříliš
velká a svědčí o ne dosti dobrých
výsledcích státního podnikání
vůbec. Státní správa podle toho je
odkázána vlastně na daně. Roku 1926
činily administrativní příjmy 80%,
podniky 20%, tudíž byl tu poměr 4/5:1/5.
Tento poměr letos změněn novým plánem
hospodářského podnikání, bez
něhož nemůže se stát obejiti, byl
snížen. Odmyslíme-li si ještě tabákovou
režii, tento státní monopol, který činí
část spotřební daně, musíme
přiznati, že státní podniky trpí
touže krisí, jakou trpí i podniky jiné.
Ale je zde v rozpočtu cesta k novému plánu,
k obrození, k nové práci. Obsahuje plán
investic a provozu a tudíž celkový obraz hospodaření
státních podniků. V rozpočtech dřívějších
bylo u nás u státních podniků do rozpočtu
pojato pouze jejich saldo, kdežto investice byly vřazeny
do finančního rozpočtu a kryty byly obyčejně
operacemi úvěrními. Dnes však ponechávají
se v rozpočtu podnikům obnosy, podniky mají
ukázati, co dovedou, tím zavádí se
nové hospodářství dnešních
podniků, podniky mají ukázati nejen že
jsou samostatné, ale mají přinésti
státní správě jistou podporu a tím
mají přispěti k úhradě státních
vydání. Jistě kus zlepšení, a
nový plán povede k dalším a dalším
zlepšením v těchto státních podnicích.
Ministerstvo financí také přiznalo, že
je rozpor mezi finanční naší základnou
a národohospodářskou konstrukcí státu.
Otázku daňovou nelze u nás prý odloučiti
od otázky soutěže naší výroby
s cizinou, jelikož daně a přirážky
jsou důležitou kalkulační složkou.
Z té příčiny je třeba snížiti
obchodní daně, jež zatěžují
výrobek při exportu do ciziny. Tedy tu je viděti,
že zde již přistupuje se k velkému úkolu
snižování daní, odbřemeňování
našeho obyvatelstva a tím ulehčení stále
a stále většímu. Má-li se našemu
podnikání prospěti, je třeba ponenáhlu
snižovati daň z obratu, daň z uhlí,
daň dopravní a jiné, které zatěžují
občanské naše podnikání, náš
obchod a naši konkurenci.
Zde právě chce nynější rozpočet
učiniti další krok kupředu a již
nová daňová předloha v tom razí
cestu. Ale je zde také druhá myšlenka, která
chce obnoviti to staré heslo "žádné
nové dluhy". Tím je naznačeno, že
stát náš sám si má pomáhati
vnitřními půjčkami, má sám
všechno si hraditi a nemá si vypůjčovati
za hranicemi, aby tak velkými zahraničními
úroky nebyl zatížen státní dluh.
Podíváme-li se na jednotlivé položky
rozpočtu, zvláště na směrodatná
místa, a to jsou ministerstvo národní obrany,
ministerstvo školství, zemědělství,
zdravotnictví a soc. péče, vidíme,
jaký je poměr mezi dřívějšími
rozpočty a nynějšími. Poznáme
jasně, jak se na jedné straně u ministerstva
národní obrany ubírá, ale zase kulturním
a sociálním podnikům se přidává.
Byl-li u ministerstva národní obrany r. 1925 náklad
19% rozpočtu, byl roku minulého 19.32, ale roku
letošního 17.36%.
Tedy všechny řeči o militarisování,
které se ozývají často ve veřejnosti
a v novinách, jsou úplně nepravdivé.
Naopak rozpočet ukazuje jasně a zřetelně,
že na tomto místě se šetří.
Počítáme-li 17.36%, je v tom obsažen
také t. zv. fond, kterým ministerstvu národní
obrany má býti umožněno na celá
desetiletí opatřiti vše, co potřebuje
připraviti a obstarati, takže je zřejmá
úspora.
Ministerstvo školství a nár. osvěty
mělo v r. 1925 7.9%, na r. 1926 8.15% a roku letošního
8.45%. Tedy na kulturní věci a podobné se
stále přidává. Vidíte z toho,
že náš národ, poněvadž je
malý, chce svou osvětou, svou vzdělaností
proniknouti do dálných krajů, aby tam mohl
vyniknouti osvětou svou nad ostatní národy.
Stejně je tomu u ministerstva zemědělství,
kde v r. 1925 bylo 2.19%, na r. 1926 2.33% a roku letošního
také 2.33%. Stejně tomu je u ministerstva soc. péče,
kde letos je zařazeno 17%, u ministerstva zdravotnictví
a tělesné výchovy, kde v r. 1925 bylo 1.6%,
r. 1926 1.33% a na příští rok 1.37%.
Ovšem zde je nutno podotknouti, že hospodářství
s těmito položkami musí býti také
prozíravé. Poukazuji na př. na osvětové
sbory, které se opravdu za drahé peníze mnohdy
neosvědčují, a na mnoha místech ani
účast není taková, aby to odpovídalo
tomu, co taková přednáška stojí.
I v sociálním ohledu bude potřebí
stále zdůrazňovati tu starou křesťanskou
lásku k bližnímu, kde chudému se dařilo
mnohdy v lidumilných ústavech lépe, než
se mu daří nyní, když tuto sociální
a lidumilnou péči převzal stát. Stojí
to velké peníze, a zatím chudobní
trpí.
Rovněž státní dluh vykazuje zúplnění.
Až na nepatrný ještě dluh francouzský
víme, jak velký je náš státní
dluh, ovšem bez reparací. A i zde můžeme
býti ujištěni, že se menší
náš rozpočet tím, že klesl z 22%
celkového nákladu na 21%, a ještě zde
bude na zaplacení t. zv. přechodného dluhu
zřízen z nezaplacených daní fond,
z něhož by přechodný dluh státní
byl splácen. Tedy tyto číslice ukazují
zcela určitě a jasně, že postupujeme
čím dále kupředu, že rozpočet
náš v tomto ohledu opravdu vyniká dokonalostí.
Ale zvláštní pozornost musí býti
věnována samosprávě. Pan ministr dr
Engliš věnoval ve svém exposé
samosprávným svazkům velkou pozornost a naznačil,
že je zjištěno, že výdaje státu
stojí k výdajům zemských a samosprávných
svazků v poměru 54:100, že z 151/2
miliardy činí výdaje samosprávných
svazků 5.800,000.000 Kč, a ukázal jasně,
že toto zatížení a hospodářství
dále nemůže trvati. (Posl. Pik: Ale nesprávnými
číslicemi z r. 1922 a nikoli podle dnešního
stavu, který je zcela jiný!) Právě
toto chci, pane starosto, říci, že to je ta
doba neodpovědného hospodářství
samosprávných svazků. Tehdy ti, kteří
nic neplatili v obcích, poroučeli (Výkřiky
posl. Pika.), stavěli, dělali všechno možné,
ale odpovědnost na sebe nevzali. Tomuto t. zv. překotnému
neodpovědnému hospodářství
se musí udělati konec. Samosprávné
svazky vykonaly pro náš národní a státní
život takový kus práce, že naše strana,
jejímž jménem mám tu čest mluviti,
byla první, která vždy hájila samosprávu.
Socialistické strany tuto samosprávu pohřbily.
(Výkřiky posl. Pika.) Vy jste tímto
neodpovědným postupem tuto samosprávu pohřbili
a dali jste panu ministru svým neodpovědným
hospodářstvím do ruky zbraň, aby samosprávu
postihl. (Posl. Pik: Jak to prokážete?) Dluhy
a vysokými daněmi a přirážkami
obcí. (Posl. Pik: Prve jste říkal, že
stát je v dobrých poměrech, ač má
dluhů tolik, že z nich nemůže vylézti!)
Ano, stát je dnes v dobrých poměrech,
ale platí dluhy z t. zv. doby rudozelené koalice,
kdy tyto dluhy za socialistické vlády bvly nadělány.
(Výkřiky posl. Pika.) Naší snahou
a úkolem bude hájiti samosprávu za každou
cenu až do krajnosti, samosprávě dáti,
co jí patří, ale samo sebou musí býti
v tomto ohledu učiněny hranice neodpovědnému
hospodářství. Ten, kde bude chtíti
opravdu pro blaho samosprávy pracovati, bude míti
ještě velké pole působnosti v tomto
ohledu.
Cílem této opravy, kterou navrhuje pan ministr dr
Engliša která jistě musí býti
v mnohém ohledu ještě doplněna, jest,
aby do finančního hospodářství
státu a obcí přivedeny byly určité
směrnice opravdové, odpovědné práce.
Tuto snahu budeme jistě podporovati. Chce zmenšiti
výdaje obcí na takovou míru, aby obyvatelstvo
mohlo tyto výdaje snésti. Myslím, že
snaha tato je dobrá, že jak ve státních,
tak samosprávných financích chce postaviti
pevný základ stálostí naší
měny. (Výkřiky posl. Pika.) V této
snaze bude jistě podporován, ale kdyby chtěl
okleštiti sebe menším způsobem samosprávu,
najde v nás vždy a všude největší
zastánce samosprávy.
Obíral jsem se pouze krátce číslicemi,
abych ukázal ten opravdu lepší postup v našem
hospodaření. Po stránce politické
vyžaduje rozpočet součinnosti veškerého
obyvatelstva, jež má zájem na zdravém
vývoji státu našeho. Pro politika praktického
a reelního jest směrodatným pouze dvojí
zřetel, aby se protivy mezi stranami, které stojí
dnes ve vládní většině a oposici,
dále nezvětšovaly, aby oposici byla dovolena
opravdová, kritická spolupráce. Pokud jest
na nás, jsme ochotni této kritické práci
podati ruku a umožniti ji v každém ohledu, ale
musí to býti práce a ne pouhé očerňování,
jak se to dnes na mnoha stranách děje, zvláště
v mnohém tisku.
Pokud se týče spolupráce stran, které
se zúčastní v nynější
většině, bude úkolem zvláště
stran, které do většiny vstoupily, aby se nedívaly
na to vše pouze s hlediska materielního, ale také
vyššího, státního, z čehož
i jim samým jistě poplyne zisk. A vidíte,
že v tom ohledu zvítězil t. zv. nadnacionalismus,
který nestírá s lásky k národu
a státu toho krásného úkolu, který
posvěcuje u kteréhokoli národa lásku
k národu a vlasti a přímo káže
pracovati pro stát, zvítězil nad t. zv. internacionalismem
socialistickým, který, bohužel, té lásky
neuznává a dívá se na vše příliš
hmotařsky. Nebude se to snad s druhé strany líbiti,
ale já si v tom nemohu pomoci.
Pokud se týče úkolu, který má
býti proveden na prvním místě, jest
to pořádek a klid. Jakékoli vymoženosti
v průmyslu, byť byly sebe větší,
nezmohou ničeho, jestliže ve státě není
klidu a pořádku. Tedy o to jistě budeme se
starati a budeme vystupovati proti všem chorobným
zjevům, ať jsou se strany té neb oné,
které chtějí zavésti u nás
jakoukoliv diktaturu.
Socialistický tisk rozepisuje se o nynější
vládě a většině parlamentní.
Nová vláda píše - bude prý vládou
kulturní a hospodářské reakce. Má
tím býti prostým lidem naznačeno,
že nová vláda je a bude vším možným,
každou špatností, a bude na to, aby přiskřípla
pracující lid. V tom smyslu aspoň jest v
socialistickém tisku nynější většina
a vláda líčena.
Ministr Engliš sám poznamenal, že klíč
k dnešní krisi spočívá ve zvýšené
národní výrobnosti. Jen tak bude pomoženo
výrobě a spotřebě. Ne řeči
z oken parlamentu mluvené, ale práce pro lid zachrání
náš stát a pomůže obyvatelstvu.
Zchudli jsme a rozestup hladiny cenové od důchodové
nedá se vyrovnati uměle. Bude úkolem většiny
a nové vlády, která bude prováděti
rozpočet, aby napravila starý hřích,
aby rozumným korektivem opět zjednala rovnováhu
mezi národním hospodářstvím
naším a zatížením, které
pro nás nastává.