Pondělí 22. listopadu 1926

(Začátek schůze ve 4 hod. 20 min. odpol.)

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: inž. Dostálek, Stivín, Zierhut.

Zapisovatelé: Petrovič, Rýpar.

143 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: ministři dr Hodža, dr Mayr-Harting, dr Spina, dr Srdínko, Šrámek, Udržal.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha, jeho zástupce dr Záděra.

Předseda (zvoní): Zahajuji 50. schůzi poslanecké sněmovny.

Udělil jsem dovolené na dnešní schůzi posl. Slavíčkovi, dr Hallovi, dr Roschemu, Dubickému a Čuříkovi, na dnešní a zítřejší schůzi posl. Kynclovi, Hlinkovi, Vobecké a Neurathovi, na tři schůze posl. Fedorovi - vesměs pro neodkladné záležitosti.

Došlo oznámení o změně ve výboru. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Klub poslanců republikánské strany zeměděl. a malorol. lidu vyslal do výboru živnostenského posl. Šoltyse za posl. Žalobina.

Předseda: Došly dotazy. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Dotazy: posl. Elstnera min. vnitra, že bylo odvoláno jmenování Alfréda Hádka členem okr. správní komise v Tanvaldě (č. D 504-II),

posl. Světlíka a druhů min. školství a nár. osvěty o používání školními úřady neschválených knih jako učebnic na škole v Pavlovicích (č. D 508-II),

posl. Bayera a druhů min. soc. péče o revisi rent válečných poškozenců (č. D 512-II),

posl. Roudnického a druhů min. školství a nár. osvěty o opětném převzetí učitelky Drašnerové z Chlumce do školské služby (č. D 513-II),

posl. dr Daňka, Šamalíka, Bezděka a druhů min. zemědělství v záležitosti odprodeje spáleniště mlýna obci Uherčicím (č. D 514-II),

posl. Knejzlíka min. veř. prací a školství ve věci postavení nové školní budovy občanské školy menšinové v Úsově na severní Moravě (č. D 515-II),

posl. Kreibicha min. financí o zvláštním postupu frýdlantského berního úřadu vůči domkářům a drobným zemědělcům (č. D 503-II).

Předseda: Došly odpovědi na dotazy. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Odpovědi:

vlády na dotaz posl. dr Feierfeila ve věci manželů Rulfových (č. D 324-II).

ministra školství a nár. osvěty na dotaz posl. Fedora v penzijnej záležitosti Alexandra Onczayho, učitela v Cibave (č. D 372-II).

Předseda: Výboru imunitnímu přikazuji žádost:

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Žádost kraj. soudu v Mostě ze dne 18. listopadu 1926, č. Tk 2369/26, za souhlas s trest. stíháním posl. Knirsche pro přečin podle §u 17, č. 1 zákona na ochranu republiky (č. J 302/II).

Předseda (zvoní): Přistoupíme k projednávání pořadu schůze, na němž jest jako 1. odstavec:

1. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 590) státního rozpočtu republiky Československé a finančního zákona pro rok 1927 (tisk 670) - pokračování.

Budeme pokračovati v povšechné rozpravě.

Další přihlášení řečníci jsou: na straně "proti" pp. posl. Hackenberg, dr Patejdl, Burian, Hrušovský, dr Dérer, na straně "pro" pp. posl. dr Hajn, Pekárek, Nejezchleb-Marcha a Dubický.

Dávám slovo prvnímu řečníku, panu posl. Hackenbergovi.

Posl. Hackenberg (německy): Pánové! Jedním z nejdůležitějších úkolů zákonodárného sboru jest prozkoumání rozpočtu a porada o něm. Zde však při poradě o rozpočtu nepozorujeme veliký zájem. Není to dnes po prvé - již když se zpravodaj dr Hnídek ujal slova o rozpočtu, mohli jsme pozorovati, že většina členů posl. sněmovny nejevila sebe menšího zájmu o zprávu generálního zpravodaje. Je-li tomu tak, musíme pátrati po příčině tohoto zjevu a tu poznáme, že toto stálé klesání zájmu na poradě o rozpočtu jest zcela pochopitelné. Způsob jednání a vyřízení rozpočtu způsobuje ovšem, že nejen většina, nýbrž i oposice jeví o ně stále menší zájem. Tento nedostatek zájmu pochopíme, vidíme-li, že všechny snahy po změně a zlepšení rozpočtu jsou marné, že všechna jeho kritika jest bezvýsledná, že všechny podněty zůstávají nepovšimnuty. Již při projednávání rozpočtu ve výboru jsme mohli od každého pana zpravodaje slyšeti, že si přeje, aby projednávaná kapitola byla přijata beze změny. I když se pan zpravodaj zabýval některým návrhem oposice, prohlásil přece, že jest nutno, aby tato kapitola byla přijata beze změny. Pan generální zpravodaj nám písemně sděluje, že rozpočtový výbor zasedal čtyřiadvacetkráte a vypočítává na minutu, jak dlouho tato zasedání trvala, že se výbor zabýval rozpočtem celkem po 126 hodin 22 minut a na konec se dovíme, že ze všech návrhů, jež byly během porad v rozpočtovém výboru podány, nebyl ani jeden přijat. Položky přijaty tak, jak je vláda navrhla a jak je pan zpravodaj hájil. Nebyla provedena ani změna jich pořadu, třeba se během porad několikráte ukázalo, že rozpočet nevyhovuje intencím ministerstva financí, ježto se investice neprojednávají odděleně - jest to u ministerstva veř. prací - jak to bylo ministrem financí a generálním zpravodajem ohlášeno, nýbrž že se vyskytují také v jiných kapitolách. Jediná změna, jež byla v rozpočtu provedena, stala se ve finančním zákonu, v němž byl škrtnut druhý odstavec čl. XVII, což však nezpůsobilo podstatnější změny. Uznáváme, že jest to malým zlepšením, ale jest přece samozřejmé, že o užití fondu, jenž má býti nashromážděn z přebytků, třeba to nebylo výslovně v zákoně řečeno, má rozhodovati ministerstvo financí.

Ve zprávě pana generálního zpravodaje se konstatuje, že bylo přijato 27 resolucí. To jest vše, na čem se rozpočtový výbor usnesl. Té neb oné straně se přijetím resoluce prokázala ochota, nebo se alespoň vzbudilo zdání, že se chce ochota prokázati. Jak se však těchto resolucí dbá, slyšeli jsme během rozpravy o rozpočtu také od poslanců většiny, kteří si stěžovali, že vláda nedbá usnesených resolucí. Během rozpočtové debaty jsme mohli poznati, že vláda nedbá ani těch resolucí, jež byly jednohlasně schváleny celým zákonodárným sborem. Z toho již vidíte, jak malý význam má přijetí takové resoluce pro jednotlivého poslance, nebo pro občanstvo.

Máme nyní generální debatu o státním rozpočtu a účelem jejím jest nejen zaujetí určitého stanoviska k rozpočtu vůbec, nýbrž i všeobecně k poměrům ve státě a zvláště k vládě.

Rozpočet byl předložen v době, kdy se vláda sněmovně představila. Při této příležitosti jsme slyšeli nejen rozpočtové exposé pana ministra financí, nýbrž promluvil ve sněmovně i pan předseda vlády a představil novou vládu. Nepřišel s novým programem, nepronesl programovou řeč, nýbrž odvolával se hlavně na program dřívější. Toto vládní prohlášení vyvolalo politickou debatu, a my, vlastně zástupce našeho klubu kolega dr Czech, měl při této politické debatě příležitost zabývati se poměry ve státě a vytýčiti naše stanovisko k nové vládě a vládní koalici. V tomto směru tedy mohu promluviti poněkud stručněji, mohu se poněkud omeziti a spokojiti se toliko pojednáním o přítomné situaci.

Projednáváme rozpočet a přítomná vláda má stále ještě značné potíže, stále ještě hledá většinu. Zatím co zde ve sněmovně jednáme o rozpočtu, vyjednává se za kulisami dále o získání jedné z parlamentních stran pro vstup do vlády, vlastně do vládní většiny. Toto jednání nebo vyjednávání, jež se tu vede, jest vlastně špinavý čachr. Při těchto vyjednáváních nejde o splnění programových zásad, nejde o to, aby byly splněny sliby, učiněné oné straně při založení tohoto státu, jak to slyšíme v referátech o vyjednávání, ani nejde o splnění programových požadavků oné strany, nýbrž jest to špinavé vyjednávání o ministerská křesla, o určitý počet míst, o osobní výhody, jež mají býti poskytnuty. Musíme však uznati a podotknouti, že strana, o níž jde, jest při vyjednávání velice houževnatá a že se snaží urvati, co jen může. Slováci si právě vzali příklad z poměrů ve starém Rakousku a počínají si při vyjednávání podobně, jako to za starého Rakouska dělali Poláci. Československý stát není jen nástupnickým státem starého Rakouska - již často jsme zjistili, že se starému Rakousku podobá i svým složením a že bude nucen prodělati tytéž potíže, jako staré Rakousko, poněvadž není státem národním, nýbrž národnostním. Při těchto potížích se ukazuje, že se užívá také method starého Rakouska, že se musí vyjednávati a činiti ústupky, aby se tyto obtíže odstranily a Slováci se tu, jak jsem řekl, ukazují značně tvrdošijnými, nejeví chuť beze všeho, na pouhé sliby, vstoupiti do vlády a přinésti jí to, co si přeje. Z počínání Slováků při těchto vyjednáváních byly by si měly vzíti příklad ony strany, jež již do vládní většiny vstoupily. Myslím ony německé občanské strany, jež náleží celní většině. Vstoupily do vlády, připojily se k většině, aniž jim byly učiněny nějaké ústupky a aniž byly dány podmínky takového vstupu. Vůdcové jednotlivých stran beze všeho připustili, že jim nebyly učiněny žádné sliby a ústupky a že se prohlásili bezpodmínečně ochotnými vstoupiti do většiny. Tímto vstupem zajisté posílili český občanský blok, ale vládě se dosud nezdařilo nalézti pevné většiny, jíž má zapotřebí.

Při projednávání státního rozpočtu v rozpočtovém výboru jsme viděli, jak málo byly dány podmínky ke vstupu do vlády. Uvedu toliko dva příklady: nejprve jak se zacházelo s panem ministrem spravedlnosti. Pan ministr spravedlnosti se odvážil objeviti se v rozpočtovém výboru, když se jednalo o jeho kapitole. Jeho spojencům, českým stranám to způsobilo veliké rozpaky a tak vynaloženo vše, aby pan ministr spravedlnosti opět z rozpočtového výboru zmizel. Na základě skutečnosti, že pan ministr spravedlnosti byl odvolán, pokusili se někteří pánové zjistiti, že nebyl odvolán a že se jednání neúčastnil jedině proto, že byl nucen se zúčastniti jakési důležité schůze. Jak málo to odpovídá pravdě vysvítá nejlépe z toho, že se neukázal ani druhého dne, kdy se ona tak důležitá schůze nekonala. Z toho vysvítá, že nepřítomnost ministra spravedlnosti v rozpočtovém výboru při projednání kapitoly ministerstva spravedlnosti lze odůvodniti jedině tím, že tu byly obavy, aby snad panu ministru spravedlnosti nenapadlo promluviti v rozpočtovém výboru německy.

Druhým příkladem, jenž nám ukazuje, jak málo ohledu se bralo na potřeby menšin a na okolnost, že strany jazykové menšiny vstoupily do vládní většiny jest, nakládání se zpravodajem nových vládních stran. Posl. Windirsch pokračoval německy v referátu, který začal ve státní řeči. Předseda rozpočtového výboru jej ihned přerušil a sdělil mu, že jest užívání německého jazyka podle jednacího řádu nepřípustné. Ti pánové tedy opomenuli opatřiti si určité zajištění nejen při vstupu do vlády, nýbrž opomenuli si takové zajištění opatřiti dokonce i tenkráte, když převzali referáty v rozpočtovém výboru. Přenechání těchto referátů s české strany nebylo tedy pro německé vládní strany žádným příjemným darem. Pánové z německých vládních stran by si tedy byli mohli uspořiti toto pokoření, jež jim bylo učiněno, kdyby se byli předem přesvědčili, zda se vyhoví jich potřebám a požadavkům. Při rozpočtových poradách v rozpočtovém výboru jsme však zažili nejen pokoření, nýbrž také hanebný ústup zástupců německých vládních stran. Nebylo to poprvé, co se zpravodaj pokusil užíti německého jazyka. Když se sešel zvolený parlament, r. 1920, byly také nám přikázány referáty. Po nějaký čas se trpělo, že zpravodajové referovali německy a na konci přednesli ve státním jazyku toliko petit referátu. Když se však stal první pokus brániti nám v různých výborech užívati naší mateřštiny, odmítli jsme dále referovati a referátů jsme přirozeně nepřijali. Pánové vládních stran nezachovali se stejně - vrátili se zase jako zpráskaní psi a splnili požadavky majority. V kulhavém prohlášení se vyjádřili, že se přičiní o změnu jednacího řádu, podle něhož nyní ovšem jest nutno se říditi. Nedostalo se jim však záruky, že jednací řád bude vskutku změněn a nemohli se také na takové zajištění odvolávati. Vidíte tedy, jak s německými občanskými vládními stranami nakládají jejich spojenci a jak nesmírný rozdíl jest mezi Slováky a německými vládními stranami při vyjednávání o vstupu do vlády.

A ptáme-li se: "Jak došlo k utvoření této koalice a jak bylo možno, že Němci vstoupili do vlády?", jest odpovědí, že pojítkem této většiny jsou jedině a toliko společné zájmy občanských stran obou národností, jež se projevily ve clech, jimiž se bez ohledu na poškození širokých vrstev vyhovělo agrárníkům a v kongrui, jíž se splnily požadavky klerikálů a křesťanských sociálů. Tyto strany nyní zůstaly pohromadě a utužily své spojení vstupem do vlády. Jich společné zájmy tkví nyní v tom, že se snaží odstraniti sociální vymoženosti revoluční a poválečné doby. Přihlédneme-li k programu měšťáckých stran a k výrokům jejich mluvčí, tu seznáme brzo, že pojítkem těchto stran jsou jejich protisociální snahy. Když jsme to při rozpočtových poradách prohlásili, odpověděl nám na to pan generální zpravodaj Hnídek, že to není pravda, že přítomná vládní většina není nikterak protisociální, že nemá protisociálních tendencí, že protisocialistické není protisociální a že není snahou vlády působiti protisociálně, většina, jež se tu sešla, jest prý toliko protisocialistická. Na druhé straně však vidíme něco jiného. Před několika dny se ujal slova jeden z vůdců německé většiny - pan ministr veř. prací dr Spina, a prohlásil mezi jiným: "Nechci tvrditi, že naše koalice jest přímo namířena proti socialistům, ale hospodářský vývoj nese to s sebou, že jest nutno vystoupiti proti jejich dalekosáhlým požadavkům". Jeden z těch pánů, vůdce českých koaličních stran, prohlašuje: "Protisocialistická, ne protisociální" a druhý vůdce, vůdce německých stran občanských prohlašuje: "Ne protisocialistická, nýbrž protisociální." Jest očividné, že oba vlastně myslí totéž, když jeden připouští, že kabinet jest namířen proti snahám socialistů a druhý chce zahaleně a skrytě říci, že to jest většina protisocialistická. Popírá jen, že by chtěla jednati protisociálně. Můžeme však prohlásiti, že pan Spina má přece pravdu, že pan Hnídek jest se svým výrokem v neprávu. Rozpočet, referát o motivech, exposé pana ministra financí dr Engliše a průběh jednání v rozpočtovém výboru nám poskytují dosti důkazů o úmyslech koaličních stran, pokud tyto úmysly nebyly již uskutečněny. Z nich můžeme seznati okolnosti, jež přivodily sblížení nynějších vládních stran. Z čísel rozpočtu seznáváme, že to byly protisocialistické tendence.

Pan ministr financí zdůraznil s chloubou ve svém exposé, že letošní rozpočet jest opravdu aktivní a že vykazuje přebytek 20 milionů. Tento přebytek prý není zkonstruován, nýbrž jest tu vskutku a byl by ještě značně vyšší, kdyby rozpočet byl sestaven stejně, jako rozpočet loňský. Pan ministr financí uvedl, že tento příznivý poměr rozpočtu byl způsoben tím, že tu byla snaha nejen zvýšiti příjmy, nýbrž také co nejvíce ušetřiti. Přihlédneme-li k těmto přebytkům, s nimiž pan ministr financí počítá, jest tu rozhodující položkou 1.044,400.000 K, jež jsou uvedeny jako přebytek položky ministerstva financí. Tohoto přebytku se má dosíci, aniž se při sestavování rozpočtu přihlíželo k daňovým zákonům, jež mají býti projednány. Přebytku má býti dosaženo nejen splacením daňových nedoplatků z předešlých let, nýbrž také tím, že se má zvýšiti výtěžek některých daní - hlavně daně z obratu a přepychové. Pan generální zpravodaj také ve svém referátu připouští, že se má z části dosáhnouti tohoto přebytku z cel na základě celního zákona, usneseného zákonodárným sborem. V rozpočtovém výboru jsme se samozřejmě důkladně zabývali největší daňovou položkou - daní z obratu a připomněli jsme panu ministru financí dr Englišovi jeho názor na daň z obratu, jejíž výtěžek chce pokud možná zvýšiti. Přečetl jsem panu ministru financí dr Englišovi několik vět z jeho brožury o dani z obratu a poukázal jsem na to, že on to byl, kdo nazval daň z obratu nemorální a protisociální, jež bude svalena na nejchudší obyvatelstvo a je nejtíže postihne, a že ve své brožuře došel k závěru, že tato daň nemůže dlouho existovati a že zákon jest jen dočasný, neboť tato daň jest protisociální a nemorální a musí opět se světa zmizeti. Na to nám pan ministr financí odpověděl a prohlásil, že nejlepším prostředkem k tomu, aby byla daň z obratu o půl procenta snížena, jest péče o větší její výtěžek. Teprve až bude tohoto vyššího výnosu dosaženo, bude prý možno pomýšleti na snížení daně z obratu. Není tu tedy ani pomyšlení na zrušení daně, která obyvatelstvo tak krutě tíží, nýbrž jde o ještě větší tlak, aby výnos daní byl zvýšen. Vysoce zajímavé jest také stanovisko pana ministra financí ke clům. Slyšeli jsme v exposé pana ministra financí, v jeho odůvodnění a v jeho výkladech v rozpočtovém výboru, že podle jeho názoru způsobí zavedení pevných cel ozdravění hospodářství tohoto státu, poněvadž jich zavedením se zvýší kupní síla obyvatelstva státu. Musil ovšem uznati, že zvýšení kupní síly lze čekati toliko u nepatrné části obyvatelstva a že výsledkem cel a obchodní politiky, která se vedla, bude další zubožení širokých vrstev obyvatelstva tohoto státu.

A nyní několik slov o úsporách. Pan ministr financí si nesmírně zakládal na tom, že se nejvíce šetřilo tam, kde k tomu byla nejlepší příležitost, totiž u ministerstva národní obrany, pro něž do rozpočtu zařazena položka o 505 mil. 380.000 Kč menší, než pro rok 1926. Prohlédneme-li si však tuto věc důkladněji, tu seznáme, že úspora, jež se tu má státi, jest hrubým podvodem. Výdaje položky ministerstva národní obrany jsou o 505 mil. menší, ale zároveň jest tu 315 milionů korun, jež se mají po 11 let každoročně vynakládati, bude-li předloha o zbrojení přijata. Těchto 315 milionů však není zařazeno do položky ministerstva národní obrany, nýbrž do všeobecné pokladní správy. Nelze tedy vůbec mluvit o tom, že se na militarismu ušetři 500 milionů, nýbrž ušetří se toliko obnos o 315 milionů menší a za to jest v předloze o zbrojení ustanoveno nejen, že se má po 11 let každoročně vydávati 315 milionů, nýbrž potřeby armády nemají býti po těch 11 let o nic menší a stanoví se, že výdaje armády také mají zůstati beze změny. A kde jsou ty ostatní úspory, k nimž má dojíti v položce militarismu? Jest to zcela neodůvodněné zastavení drahotních přídavků a úspory na mužstvu. Vidíte, že se i při těchto úsporách postupovalo protisociálně. Šetří se na mužstvu. Pohlédněme nyní na ostatní úspory. Najdeme je hlavně v položce "sociální péče", kde mají býti výdaje sníženy o 12,200.000 Kč, v této kapitole se však projeví teprve u jednotlivých položek. Má se šetřiti tam, kde tím bude obyvatelstvo nejvíce postiženo - jednak na péči o nezaměstnané, jednak na péči o válečné poškozence. Pan ministr financí prohlásil ve svém exposé, že jest nutno provésti reformu zákona o válečných poškozencích a dále že jest nutno zrušiti malé důchody, aby se mohlo poskytnouti více stoprocentním invalidům. To však není pravým účelem věci, neboť pan ministr financi řekl výslovně ve svém exposé, že nebude možno udržeti rozpočet aktivním bez reformy zákona o válečných poškozencích. Když mu bylo vytýkáno, že i tato jeho snaha jest protisociální, tu prohlásil, že by se chtěl pustiti do diskuse o tom, je-li protisociálním jednáním zrušení malých důchodů a zvýšeni důchodů těch, kteří jsou nejvíce poškozeni. Odpověděli jsme mu na to, že to činem protisociálním jest a že jeho protisociální úmysly jsou zřejmy z toho, že nemá jen v úmyslu stlačiti malé důchody a důchody více poškozených zvýšiti, nýbrž že z jeho slov,Bez reformy zákona o válečných poškozencích jest nemožno udržeti rozpočet aktivním" jest zřejmo, že chce zákon o válečných poškozencích změniti tak, aby stát ušetřil. Víme, že i nyní jest stav válečných poškozenců bídný, že by bylo nutno splniti přání organisaci válečných poškozenců. Nedávno se dostavili do zákonodárného sboru deputace organisací válečných poškozenců, jež přednesly svá přáni zástupcům různých stran této sněmovny. Bylo to zcela zábavné viděti, jak zástupce křesťanských sociálů, pan Bobek, s nímž zástupce německých válečných poškozenců mluvil, tyto ujišťoval, že se strana křesťanskosociální se vší rozhodností přičiní o uskutečnění požadavků válečných poškozenců. Váleční poškozenci pořádali a ještě pořádají v celém státě schůze. K těmto schůzím zvou také zástupce občanských stran. Pánové ze strany většiny, z celní koalice, přicházejí na tyto schůze, uznávají oprávněnost požadavků organisací válečných poškozenců a slibuji závazně, že se přičiní o splnění přání válečných poškozenců. (Výkřiky.) A jako příklad toho, jaký podvod se tropí s nejbídnějšími z ubohých, uvedu opět jednání o rozpočet. Ministr financí přiznává, že pro válečné poškozence byl zařazen týž obnos jako v r. 1926, třeba se v roce 1925 pro ně potřebovalo o 145 milionů více, než bylo v rozpočtu stanoveno. Jak pan zpravodaj, tak i pan ministr financí nám vyložil, že rozpočet je zcela správný, neboť za základ k sestavení rozpočtu byla vzata skutečná čísla z r. 1925, a to zvláště čísla o příjmech, a tu prý jest viděti, že to nejsou čísla fingovaná, nýbrž správná. Musíme podotknouti, že v této významné položce výdajové bylo zařazeno o 145 milionů méně, než se v roce 1925 vydalo. Jest samozřejmé, že jsme v rozpočtovém výboru při projednávání rozpočtu podali návrh, aby položka "péče o invalidy" byla zvýšena o částku, o kterou se v r. 1925 více vyplatilo. A všichni poslanci stran, jež na schůzích válečných poškozenců slibovali a ještě slibuji, měli v rozpočtovém výboru odvahu náš návrh přehlasovati. Ukázalo se, že jim nejde vážně o splnění toho, co slíbili. (Výkřiky něm. soc. demokratických poslanců.)

Když jsem se již o tom zmínil, že ministr financí a generální zpravodaj se odvolávali na čísla z r. 1925, aby zjistili, že rozpočet jest aktivní, tu bych si dovolil dotaz na pana generálního zpravodaje a na pana ministra financi, zda vskutku soudí, že výdaje, učiněné podle paritního zákona, budou vskutku vráceny, že při těchto výdajích šlo o zálohy, poskytnuté autonomním sborům. K těmto obnosům totiž, jež tu byly vyplaceny, se při sestavení rozpočtu nepřihlíželo. Kdyby se jich bylo dbalo, nebyl by rozpočet skončil přebytkem, nýbrž deficitem. Tedy také již z toho vidíte, že se nejen při položce "péče o invalidy", nýbrž také jinde nedbalo čísel z roku 1925.

Při péči o nezaměstnané seznáváme, že rozpočet pro 1927 uvádí toliko 11 milionů korun, kdežto ještě v rozpočtu na rok 1926 bylo pro péči o nezaměstnané zařazeno 27 milionů. Porovnáme-li výdaje, učiněné v r. 1925 a ještě v prvém čtvrtletí 1926, musíme konstatovati, že již 27 milionů v rozpočtu pro r. 1926 bylo značným zmenšením nákladu na nezaměstnané, že bylo zmenšením na základě gentského systému. Když byla v zákonodárném sboru ujednána zásada o gentském systému a do ní pojat passus, že zákon nabude účinnosti teprve v době stanovené nařízením, nebylo v zákonodárném sboru nikoho, kdo by se domníval, že by zákon mohl býti uveden v činnost v době hospodářské krise. Péče o nezaměstnané na základě gentského systému neb povinného pojištěni proti nezaměstnanosti nemůže býti zavedena v době stagnace a krise, nýbrž toliko v době příznivé obchodní konjunktury, kdy si dělníci mohou pojištění zajistiti placením příspěvků. Jest samozřejmé, že provádí-li se péče o nezaměstnané pojištěním neb na základě gentského systému v době krise, dostane se jen zcela nepatrné části nezaměstnaných podpor. Jsme tedy toho názoru, že v době krise takový systém, ať je to systém gentský nebo pojištění, nemůže býti prováděn, nýbrž že právě v době krise musí stát vydatně pomáhati, nebyla-li učiněna jiná opatření. Nezastáváme se bezvýhradně neproduktivní péče o nezaměstnané, stavíme se za t. zv. produktivní péči o nezaměstnané. Opatříte příležitost k práci, užijte příslušných prostředků a zařiďte celé své jednání tak, aby byla dána možnost pracovati - tím uspokojíte davy dělníků lépe, než tou nejlepší péčí o nezaměstnané. Neopatří-li se však příležitost k práci, jest povinností státu zasáhnouti a zabrániti zubožení mas. A rozpočet nám opět ukazuje, jak málo se to děje. Odpovědí pana ministra financí jest 11 milionů povolených na rok 1927 tomuto účelu. A když jsme toto snížení kritisovali, mínil, že zákon o péči o nezaměstnané může býti změněn a zlepšen, ukáže-li se, že je nutno poskytnouti vyšší příspěvky, a že nic nebrání žádati tyto vyšší příspěvky v dodatečném úvěru, jako již nyní by byly nějaké vyhlídky, že bude v budoucnosti lépe, že budeme v budoucnosti potřebovati méně na podporu nezaměstnaných.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP