Při sociálních výdajích se
pan dr Engliš nesmírně vychloubal tím,
co vše Československo v institucích sociální
péče zařídilo. A aby tyto výkony
co nejvíce vyzvedl, shrnul nejen to, co jest obsaženo
v kapitolách "Sociální péče",
"Zdravotnictví" a "Zásobování",
nýbrž připočetl k sociálním
výdajům také pense, jež platí
stát svým zaměstnancům, jako by nebylo
povinností zaměstnavatele tento náklad nésti.
Není to žádná všeobecná
péče, nýbrž toliko zaopatření
zaměstnance zaměstnavatelem. Ministr financí
šel ještě dále a jest přímo
směšné, praví-li ve svém exposé,
že tu ani všechny druhy sociální péče
nejsou zahrnuty. Slyšte a žasněte: Neboť
také to jest částí sociální
péče státu, že objednává
pro státní potřebu uhlí z dolů
horší kvality a že se při krytí
státních potřeb nehledí na kvalitu,
nýbrž na potřeby dělnictva. To prý
jest činností sociální péče
československé vlády. V rozpočtovém
výboru jsme navrhli, aby stát, tak jako se to dálo
dříve, zákonodárnému sboru
periodicky prokazoval, odkud vlastně béře
režijní uhlí. Žádali jsme takový
výkaz, ne abychom vyzkoušeli odůvodněnost
tvrzení pana ministra financí, nýbrž
abychom poznali prameny korupce (Souhlas na levici.) a
nedbá-li pan ministr financí o to, aby takové
výkazy byly předloženy a bylo-li podávání
těchto výkazů zastaveno, jest to jedině
proto, aby se zatajilo, kde se korupce provozuje a které
jsou prameny, z nichž ministerstvo železnic béře
své uhlí. Bylo by bývalo skoro lépe,
kdyby se pan ministr financí nebyl dotýkal této,
pro vládu poněkud choulostivé otázky,
objednávání režijního uhlí.
Neboť ožehavost tohoto místa by mu mohla býti
poněkud nepříjemnou a nebezpečnou
- nemyslím jemu osobně, nýbrž vládě.
Pročítáme-li dále vývody ministra
financí, musíme vysloviti své překvapení
nad tím, jak se názory pana dr Engliše
změnily. V pátek zmínil se ve své
řeči kol. Kreibich, že sociální
demokraté odkryli u ministra sociální žílu.
Nevím, koho se týkal tento skrytý útok,
poněvadž kol. Kreibich nerozlišoval mezi
námi a českými sociálními demokraty,
nýbrž mluvil toliko všeobecně o sociálních
demokratech. Přiznávám se nepokrytě,
že jsem v rozpočtovém výboru připomněl
panu ministru financí jeho lepší minulost a
dovolil jsem si mu nejen něco přečísti
z jeho brožury o dani z obratu, nýbrž připomněl
jsem mu i leckterý jeho článek v jeho orgánu
"Lidových Novinách". (Posl. Pohl [německy]:
To bylo než se stal správním radou Důlní
a hutní společnosti!) Vyslovil jsem své
překvapení nad tím, že nastala taková
změna v názorech pana ministra financí. Možná,
že má kol. Pohl ve svém výkřiku
pravdu, že to bylo dříve, než se stal
správním radou Důlní a hutní
společnosti, ale myslím, že to nebylo jedinou
příčinou změny názorů
pana ministra financí, nýbrž že se dr
Engliš nyní cítí zcela finančním
ministrem celní koalice, když přece v tomto
kabinetu nezastupuje žádnou stranu, nýbrž
jest vlastně ministrem-úředníkem.
(Posl. Pohl [německy]: Koupený vědátor!)
Možná, že máš pravdu, že
jest nutno s ním nakládati jako s koupeným
vědátorem, a tak bych s ním také chtěl
nakládati - vždyť se dal vládou k tomuto
účelu zneužíti. Ale čteme-li
jeho exposé, dojdeme ještě k jinému
názoru, totiž že ministr financí dr Engliš
chce tu podat důkaz své způsobilosti býti
členem strany agrární. Tak alespoň
vypadají jeho výroky, odůvodňující
činy celní koalice. Dr Engliš však
při odůvodněni rozpočtu nevystoupil
toliko jako mluvčí agrárníků,
nýbrž prohlásil také ve svém
exposé, že peníze, které Československo
vydává na kulturní účely, nutí
k vážným úvahám v tom směru,
odpovídá-li naši národohospodářské
síle. Pan ministr financí řekl, že by
nebylo možno budovati kulturu na hmotné bídě.
To znamená, že jest podle jeho názoru nutno
šetřiti i na výdajích kulturních,
že jest nutno snížiti také školní
rozpočet. Tato část jeho výkladu nalezla
ihned ohlas a nebyl to právě klerikál, nýbrž
byl to pan dr Kramář, který vystoupil
a prohlásil, že jest nutno šetřiti také
na výdajích kulturních, neboť není
prý možno v době nouze vynakládati příliš
velké částky. Pan dr Engliš se
stal reakcionářem nejen při odůvodnění
státního rozpočtu, nýbrž i jinde.
Pan dr Engliš se již ve svém exposé
obíral daňovou politikou státu a vyložil,
jaké rozdíly nutno dělati mezi daněmi
z výroby a ostatními druhy daní, jak jest
nutno v Československu provozovati takovou politiku, abychom
se stali schopnými konkurence a že jest proto dlužno
daň z výroby snížiti, abychom mohli
naše výrobky za hranicemi prodávati laciněji.
Přihlédneme-li, jak to pan dr Engliš
s těmi daněmi myslí, stačí
jen se podívati na daňový zákon, který
byl sněmovně předložen. Snížení
daní tříd zámožných, uvalení
daní na třídy nemajetné nebo alespoň
nestejné snížení daňových
břemen u tříd nemajetných a zámožných.
Ministr financí spatřuje zvláštní
zatížení produkce a břemeno, zvyšující
náklad v tom, že někteří zaměstnavatelé
neužívají svého práva strhovati
zaměstnancům daň z příjmu,
a že ji platí sami. Zvláště bankovní
úředníci mu udělali. Úroková
míra musí býti snížena a nejúčinnějším
prostředkem ke snížení úrokové
míry jest zmenšení režijních nákladů,
jehož se dosáhne tím, že si zaměstnanci
musí platiti daň z příjmu sami. Pan
ministr financí byl tiskem vyzván, aby toto své
stanovisko blíže odůvodnil a napsal do "Lidových
Novin" článek o nepřenosnosti daně
z příjmu. Na otázky, které mu byly
položeny nebo které si objednal - což je konečně
lhostejné - odpověděl: "Převezme-li
podnikatel za svého zaměstnance placení daně
z příjmu, ztrácí tato daň svůj
charakter a stává se části výrobního
nákladu. Dotýká se výrobku již
před jeho dohotovením, mění se tedy
v daň z výroby - což jest daň, kterou
metodologicky nutno nejvíce potírati." Proto
pryč s tím nešvarem, tkvícím
v tom, že se zaměstnancům daně nestrhují,
nýbrž že daň zaplatí podnikatel.
Jako by to byl nějaký nový zjev, mající
stát o něco připraviti. Vždyť víme,
že od té doby, co daň z příjmu
existuje, mnoho soukromých podniků neužívá
svého práva ji strhovati. Ale podnikatelé
nejsou žádnými dobrodinci, nestrhují-li
osobní daň z příjmu, neboť neplatí
tuto daň ze svého, nýbrž platí
svým zaměstnancům o tolik menši plat
nebo služné. Tak se věc vlastně má.
Pan ministr financí se velice mýlí, myslí-li,
že to lze beze všeho provésti, neboť každá
změna dosavadního systému by těžce
poškodila ony zaměstnance. Přesunutí
daní na ně neznamená nic jiného, než
zmenšení jejich dosavadních příjmů,
jež beztoho neodpovídají drahotě živobytí.
Pan ministr financí však nemluvil toliko o šetřeni
ve státě, nýbrž mluvil obzvláště
o špatném hospodářství u autonomních
sborů a o tom, že jest tu nutno zavésti nucené
šetření.
Jaké má zde úmysly? Poznáme je u části
předložených daňových zákonů.
Již při této příležitosti
se můžeme právem se vší rozhodností
tomuto úmyslu opříti. Nemohu při této
příležitosti pominouti otázku, kterou
jsem načal již v rozpočtovém výboru.
Obce jsou nuceny nésti značná břemena,
jež by vlastně náležela státu:
výdaje zdravotní, školní, na péči
o nezaměstnané, na něž stát tak
málo přispívá. Obce trpí také
nesmírně tím, že jim stát odňal
daňovou výsost a že jsou odkázány
vše neb většinu si opatřiti přirážkami.
Jaké výše tyto přílišným
zatížením v některých obcích
dosahují, vidíme zvláště na Moravě.
Tam se nadto platí ještě t. zv. třetina
ošetřovacích nákladů. Obce jsou
povinny zaplatiti třetinu ošetřovacích
nákladů z vlastních peněz. V některých
obcích to činí sta procent daňové
sazby. Když jsme se této otázky dotkli, odpověděl
nám pan ministr financí: Není prý
možno to odstraniti. Jest prý spíše nutno
to, co na Moravě platí toliko výjimečně,
zavésti také v ostatních zemích státu.
Musím prohlásiti, že jsme odhodláni
se opříti nejen zachování třetiny
ošetřovacích nákladu na Moravě,
ale také jejímu uvalení na obce v ostatních
zemích.
Onen ministr financí, který mluví o šetření
u autonomních sborů, měl by se také
starati o státní dluhy poněkud více,
než to učinil. Státní dluh činí
35 miliard. Částku 1.000,900.000 Kč vyžadují
si úroky, 600,000.000 umořování, 50,000.000
správa státních dluhů a pan ministr
financí se chlubí tím, že může
konečně předložiti zákonodárnému
sboru seznam státních dluhů. Podivně
působí, čteme-li ve zprávě,
která se má předložiti zákonodárnému
sboru, že tento výkaz jest "takřka"
úplný. Toto "takřka" jest poněkud
zvláštní. Pan zpravodaj se také zabýval
státním dluhem a prohlásil, že jest
zcela zbytečno si jeho výší lámati
hlavu, dokud nelze určiti výši dluhu reparačního,
a mínil, že jsou to fantasie, mluví-li se o
20 miliardách. Mohu panu zpravodaji říci,
že jsme slyšeli nejen o 20 miliardách, nýbrž
že jsme slyšeli také o obnosu 30 miliard, a že
to nebyl jen tak někdo, kdo to mimochodem řekl,
nýbrž že tím člověkem, jenž
mluvil o těch 30 miliardách, byl ministr zahraničí
dr Beneš. (Zpravodaj posl. dr Hnídek: Pane
kolego, ten mluvil proti té cifře, ten mluvil proti
těm 30 miliardám!) Vím již, že
byl proti nim. Pane generální zpravodaji, ani my
nemáme zájem na dosažení pokud možno
vysokého čísla, nýbrž máme
stejně jako pan dr Beneš a vy eminentní
zájem na tom, aby náš dluh byl co nejmenší.
Neboť obyvatelstvo musí dluhy zaplatiti a sehnati
úroky. Chtěli bychom však konečně
věděti, kolik jsme dlužni, aby to na vás
mělo odstrašující a výchovný
účinek, abyste viděli, jak se musí
šetřit na všech neproduktivních výdajích.
Jen proto, a ne snad, abychom vás uváděli
do rozpaků, chceme míti konečně jasno
o tom, co jsme dlužni, a bylo by velice dobře, kdyby
se při sestavování rozpočtu poněkud
více pamatovalo na tento dluh, který tu jest. Občanstvo
trpí nesmírně tlakem daní, jemuž
jest vydáno. Zatížení občanstva,
hlavně hrazením neproduktivních nákladů
jest veliké. Pan generální zpravodaj Hnídek
nám ve svém odůvodnění vyložil,
že nemáme příčiny k stížnostem
a nářku, daří prý se nám
dobře. Stejně jako pan ministr financí mluvil
i pan generální zpravodaj o tom, že krise není
u nás horší než jinde, že již
překročila vrcholný bod, že nás
očekávají příznivé doby.
Pan zpravodaj přinesl také číslice
a srovnával Československo s cizinou a vykládal,
že jsou země, kde na počet obyvatel převedeny,
jsou výlohy rozpočtu daleko větší
než u nás. Ano, pan generální zpravodaj
nám vysvětlil, že jsme již blízcí
rozpočtu mírovému, že se blížíme
číslicím předválečným.
Byl bych jen rád viděl, kdyby byl pan generální
zpravodaj při té příležitosti
také zjistil, zda příjmy obyvatelstva tohoto
státu a hospodářské poměry
jsou již také stejné, jako před válkou,
kdyby byl srovnal kupní sílu mzdy a její
výši u jednotlivých dělníků
se mzdami předválečnými. Pak bychom
se mohli radovat a chlubiti, a ne s čísly, jež
uvedl pan generální zpravodaj. Srovnával-li
pan generální zpravodaj číslice ciziny
s Československem, pak mu mohu říci, že
s číslicemi jest vždy možno prováděti
kejkle. To není žádné umění!
Musíme však uvážiti celkové zatížení
obyvatelstva na př. v Anglii, se všemi přirážkami
nejen státními, nýbrž i autonomními.
Pak již poznáte, že srovnání s
Československem trochu kulhá. A nejen to, musíte
také srovnati příjmy obyvatelstva v Anglii
a jiných zemích s příjmy u nás,
a pak se nebudete již dívati tak růžově,
jak se to dálo ve vaší zprávě.
Tu již budou vaše brýle černě zbarveny
a poznáte, že nemáme příčiny
k jásotu, nýbrž právě naopak,
že máme všechny příčiny
k pláči. Krise ještě dávno nepřekročila
svůj vrcholný bod a není u nás o nic
méně bolestná, než v ostatních
zemích. Číslice, jež nám uvádíte
o nezaměstnanosti, jsou také jen poměrné.
Jak jsem již na pana generálního zpravodaje
volal za jeho řeči, záleží při
záznamu nezaměstnaných na způsobu
počítání, je-li možno počítati
všechny nezaměstnané, počítají-li
se jen ti, kteří dostávají podporu,
nebo ti, kteří se uchylují k úřadům
zaopatřujícím práci. Tvrdím,
že nelze dosíci správných čísel.
Neboť docházím-li stále a stále
do úřadu opatřujícího práci
a slyším-li, že práci dostati nemohu,
nejdu tam již, poněvadž jest to zbytečné.
Tyto úřady tedy zaznamenají jen nepatrný
zlomek nezaměstnaných. A v číslech
o nezaměstnaných jste neobsáhnul všechnu
bídu lidu. Jděte jen ven do průmyslových
oblastí tohoto státu a podívejte se, jak
to vypadá se zaměstnaným dělnictvem,
že se částečná zaměstnanost
stala trvalým zařízením, že jsou
podniky, v nichž jsou dělníci zaměstnáni
8 dní v měsíci, a že jsou na tom dobře,
mají-li pravidelné zaměstnání
po 3 dny v týdnu, jsou-li jen po polovinu normální
doby v práci. Zde jest bída velká a na to
jest přirozeně nutno vzíti ohled. Vláda
má však v úmyslu nejen utiskovati tam, kde
by bylo třeba podpory, vládní strany způsobily
nejen další zhoršení zdražením
životních potřeb - následek to cel a
celní politiky - nýbrž mají také
v úmyslu, a pan ministr financí to také prohlásil,
zavésti volné hospodaření byty, neboť
prý jedině volnou konkurencí na bytovém
trhu může býti podnícen náležitý
stavební ruch. Zákon o podpoře stavebního
ruchu, jehož bychom měli tak zapotřebí,
se neprovádí, nikdo se ho nechápe, ale my
víme, že se tu zamýšlí zákonem
o stavebním ruchu zvýšiti činže,
víme, jaké to má následky. Většina
majitelů domů zvýšila již činže
ve starých domech značně, ale jsou dosud
výjimky v chudých krajinách a u zcela chudých
lidí, kde se domácí dosud ostýchali
činži zvýšiti. Kdyby však došlo
k této novelisaci, k této vámi ohlášené
reformě, bude i těm nejchudším činže
zvýšena a nastane další zubožení.
Víme přece, že můžeme od vládní
většiny čekati takovéto protisociální
jednání, činy a úmysly.
V rozpočtovém výboru to byl jeden pán
z německé živnostenské strany, jenž
si při projednávání státního
rozpočtu trpce stěžoval na nesmírnou
škodu, kterou působí obchodníkům
nařízení nedělního klidu. Ovšem,
pro pány ze živnostenské strany by bylo velice
nebezpečné zabývati se rozpočtem a
jeho kritikou, neboť kdyby měli rozpočet oceniti
tak, jak by to odpovídalo zájmům občanstva,
tu by musili hlasovati proti rozpočtu. Aby se tomu vyhnuli,
chtějí se zabývati vším možným,
jen když to nesouvisí s rozpočtem. Prolomení
zásady nedělního klidu jest největší
bolestí pánů z německé strany
živnostenské, prolomení zásady osmihodinné
pracovní doby jest bolestí pánů agrárníků,
pryč s osmihodinnou pracovní dobou a pokud možno
se sociálním pojištěním, nebo
alespoň pryč se sociálním pojištěním
zemědělců - to jest volání
s obou stran sněmovny, to jsou ty společné
zájmy, jež svedly dohromady pány měšťáckých
stran z prava i z leva, pryč s činy dřívějšího
Národního shromáždění,
reakční činy, jeden po druhém, to
jest jejich cíl. Naším zájmem však
jest, aby zákon o sociálním pojištění
byl proveden, třebaže s ním přirozeně
ve všech směrech nesouhlasíme. Stěžují
si dnes na př. na to, že děvče, jež
jest nyní účastno sociálního
pojištění, nedostane nic, přestane-li
býti povinno pojištěním, že to
děvče nedostane nic, když se provdá.
My, němečtí sociální demokraté,
jsme to při projednávání zákona
o sociálním pojištění pokládali
za velikou krutost a žádali jsme, aby stejně
jako při pensijním pojištění
soukromých zaměstnanců i při sociálním
pojištění vracely se premie, nemá-li
někdo více povolání, podrobeného
pojištění. Tento náš návrh
na provedení této změny zákona v sociálním
pojištění byl tenkráte odmítnut.
Mluvím-li o sociálním pojištěni,
mám na zřeteli hlavně to, aby byly konečně
provedeny volby do sociálních pojišťoven,
aby zákonní zástupci pojištěných
měli možnost je spravovati a aby tím pojištěnci
nabyli důvěry k pojišťování
a k jeho orgánům. Ale pánové z vládních
stran nechtějí o volbách nic slyšeti.
Jen žádné volby, to by bylo nebezpečno!
A tak slyšíme, že se podle sdělení
pana ministra Šrámka chystá zákon,
jenž by umožnil bezpodmínečné dosazení
správních komisí a jmenování
rozhodčích soudců, jen aby nemusilo dojíti
k volbám. Odůvodnění těchto
úmyslů jest zcela malicherné, říká
se, že volby ještě nejsou možny, jelikož
organisace není ještě zcela vybudována
a že jest ještě nutno založiti společenstevní
pokladny.
Víme, že se nemáme zabývati toliko touto
věcí, jsou tu ještě jiné úmysly,
mimo jiné má býti podržena služební
doba 18měsíční, také předloha,
pro kterou jsou německé občanské strany
ochotny hlasovati s odůvodněním: Německý
rolník potřebuje dobře vycvičenou
armádu. To jest poslední důvod, který
"Deutsche Landpost" uvádí pro náhlé
přátelství k českému militarismu.
Pánové zemědělci, křesťanští
sociálové a živnostníci budou hlasovati
nejen pro rozpočet a pro každou jeho položku,
oni budou hlasovati i pro osmnáctiměsíční
služební dobu. A když jsme si ty pány
poněkud dobírali a prohlásili, že se
rádi podíváme, jak budou hlasovati pro disposiční
fond s 8 miliony korun, pro francouzskou misi s více než
5 miliony, pro všechny výdaje vládního
tisku, proti nimž dosud bojovali, pro pozemkový úřad,
v němž nemají dosud žádného
zástupce, tu nám odpověděl zástupce
německých stran, kol. Windirsch: "No
dobře, to jsou chybičky a je to jako v každém
manželství z rozumu, že se člověk
nesmí na takové vady ohlížeti."
Jest to tedy sňatek z rozumu a zastírají
vady krásy, na něž jsou ochotni přistoupiti.
A všechny naše pozměňovací návrhy,
pro něž by byli povinni hlasovati podle slibů,
jež dali svému voličstvu a pro svoji minulost,
odmítli spolu s ostatními stranami koalice a my
se tedy dočkali i u této koalice stejné nevšímavosti
k naším podnětům, jako u koalice dřívější.
Ale nejen stejně nevšímavě se chová
tato vláda jako předešlá, nýbrž
ani ona se necítí býti povinnou zachovati
vážnost zákonodárného sboru,
necítí se povinna splniti požadavek sněmovních
stran, mají-li tyto zájem na tom, aby žádaly
od vlády vysvětlení.
My, němečtí sociální demokraté,
jsme právě podali návrh, aby se pan ministerský
předseda zúčastnil zasedání
sněmovny a aby se vyjádřil o poslední
korupční aféře. Poslední dobou
se o koburské aféře mnoho mluvilo a psalo.
Nechci se touto aférou důkladněji zabývati,
chci toliko prohlásiti, že máme veliký
zájem na tom, jak při zákonu o fideikomisech
došlo k t. zv. lex Cyrill. Žádali jsme za vysvětlení
již v rozpočtovém výboru a podotýkám,
že já jsem byl prvním poslancem, jenž
již při kapitole "ministerstvo spravedlnosti"
žádal za vysvětlení a postavil požadavek,
aby se nestalo nic k ututlání této aféry.
Odpověděl mi referent ke kapitole "ministerstvo
spravedlnosti", pan dr Matoušek a prohlásil,
že i on jest pro to, aby nebylo nic ututláno. Vysvětlení
se nám tenkráte však přece nedostalo,
teprve pan odborový přednosta ministerstva spravedlnosti,
dr Hartman se vyslovil, a to ne ve výboru, nýbrž
v tisku a zástupce ministerstva zahraničí.
Bylo zajímavé, že každý z pánů
říkal něco jiného, že byl rozpor
mezi zástupcem ministerstva zahraničního
a zástupcem ministerstva spravedlnosti. Žádné
z obou ministerstev nechtělo býti vinno lex Cyril.
Jest to pochopitelné, neboť lex Cyril jest nejen důkladnou
ostudou, nýbrž jest též důkladnou
blamáži pro ony pány právníky,
kteří tento dodatek k zákonu o fideikomisech
vypracovali. Blamovali se totiž tím, že připojili
tento dodatek k rakouskému zákonu, jenž tu
nemá platnosti a opomenuli při tom uvážiti,
že se to týká zákona uherského.
Nejzajímavější na tom jest, jak se vůbec
takový návrh mohl vyskytnouti a kdo to byl, kdo
tento návrh podal. Chci pánům připomenouti
jednání z 26. července 1924. Tenkráte
byl tento bod vzat z denního pořadu. Zatím
co se jednalo o body jiné, radila se o něm "pětka".
O tomto dodatku se nejednalo ani v ústavním výboru,
ani v podvýboru, nýbrž ve vedlejším
parlamentu, a tento vpašoval návrh dodatku do zákonodárného
sboru. Nechceme však vyjasnění toho, zda návrh
tohoto dodatku zhotovil a dodal Bobek či ministerstvo
zahraničí nebo ministerstvo spravedlnosti, nýbrž
zajímá nás, proč byl dosavadní
vyšetřující soudce sesazen, proč
byl stání zástupce vyměněn
a jiný státní zástupce pověřen
touto záležitostí. Byl-li vyšetřující
soudce přetížen, proč mu nebyla odňata
ostatní agenda a nebylo mu ponecháno další
vyšetřování lex Cyril? V každém
jiném státě by byl ministr ochoten na tyto
otázky odpověděti. Zde však toho nemůžeme
dosáhnouti. Četli jsme v novinách, že
pan ministr spravedlnosti dal si předložiti spisy,
aby je prostudoval. Nestačí nám, že
pan ministr tyto spisy čte, chtěli bychom také
výklad o tom, co v těch aktech nalezl. V každém
jiném státě by ministr spravedlnosti přišel
do parlamentu a podal by zákonodárnému sboru
zprávu o aféře, která rozvířila
tolik prachu. Kdyby to snad činilo panu ministru spravedlnosti
potíže, nemáme nic proti tomu, aby pověřil
tímto úkolem svého odborového přednostu.
I to by nám stačilo, ale chceme míti jasno
o tom, co jest. V každém jiném státě,
v němž by došlo k takovým útokům,
jaké se dějí proti ministru školství
dr Hodžovi, by ministr uznal nutným předstoupiti
před zákonodárný sbor a pověděti
mu pravdu. V žádném jiném státě
by ministr nemohl býti zatažen do podobné aféry,
aniž zástupce vlády neuznal nutným odpovídati
se zákonodárnému sboru. Jest to nevážnost
k zákonodárnému sboru a jeho právům,
že se neuznalo dosud za nutné dobrovolně předstoupiti
před plenum a podati mu vysvětlení. Povinnosti
těch pánů bylo nečekati na vyzvání
a dostaviti se sami od sebe před parlament.
Uvážíme-li a vytkneme-li si, že při
jednání o rozpočtu nejde jen o prozkoumání
jednotlivých položek rozpočtu a zjištění,
lze-li s jednotlivými položkami souhlasiti, nýbrž
že s povolením rozpočtu jest také spojen
projev důvěry vládě, tu jest pochopitelno,
že nás není možno získati pro podobný
projev důvěry a že budeme hlasovati proti rozpočtu
nejen proto, že nesouhlasíme s jeho obsahem, nýbrž
také, že tímto činem chceme vládě
vysloviti nedůvěru. (Souhlas a potlesk něm.
soc. demokratických poslanců.)
Předseda (zvoní): Dalším
řečníkem je pan posl. Pekárek.
Dávám mu slovo.
Posl. Pekárek: Slavná sněmovno! Letošního
roku je to poprvé, co živnostensko-obchodnická
strana středostavovská má příležitost,
aby zaujala positivní stanovisko k státnímu
rozpočtu. Vím, a slyšel jsem to již také
v rozpočtovém výboru, že budou i zde
pánové, kteří budou prohlašovati,
že vedoucím motivem našeho positivního
stanoviska je okolnost, že jsme příslušníky
vládní většiny a že dokonce jeden
z vládních resortů jest obsazen příslušníkem
naší strany. Vím také, že daleko
více než ve starých parlamentech v moderní
demokracii se uplatňuje při politickém konání
a činění pojem stranickosti. Tolik však
mohu prohlásiti jménem své strany, že
pokud šlo o naše stanovisko k státnímu
rozpočtu v dřívějších
letech, nebylo pro nás nikdy vedoucím motivem politické
stranictví, již proto ne, že my, kteří
vedeme stranu a vrstvy, které vytvořily naše
politické hnutí, dříve ještě
nežli náš obnovený stát stal se
skutkem, zaujímali jsme k tomuto státu positivní
stanovisko. My jsme si obnovu tohoto státu přáli
a již z toho jasně vyplývá, že
jsme si předem byli vědomi své povinnosti
k státu, zejména po stránce finanční.
(Předsednictví převzal místopředseda
Zierhut.)
Pakli jsme zaujímali k státním rozpočtům
až do loňského roku stanovisko oposičně
kritické, bylo to prostě výrazem našeho
názoru, že vývoj politických, hospodářských,
sociálních a kulturních poměrů
v našem obnoveném státě dál se
směrem, s nímž jsme souhlasiti nemohli. Ale
na tomto vývoji nemohli jsme tehdy jakožto malá
strana, ani kdybychom snad byli bývali součástkou
vládní většiny, podstatně nic
změniti.
Soudím, že idealistické zaujetí pro
stát nemůže nikdy jíti tak daleko, aby
toho, jenž miluje doopravdy svůj stát, dovedlo
až tam, že by slepě, bez úvahy hlasoval
pro všechno, co se mu pod firmou "státní
potřeby" ke schválení předkládá,
jako tomu bylo loňského roku a v dřívějších
letech, a co vlastně bylo výrazem vypjatého
politického stranictví a chci býti hodně
kritickým - co ostatně se jeví i na letošním
rozpočtu a musí se to tam jeviti, poněvadž
rozpočet nemohl býti násilně přetvořen,
neměla-li býti násilně přerušena
kontinuita poměrů. I na letošním rozpočtu
jsou patrny mnohé věci, se kterými bychom
zásadně souhlasiti nemohli. My tedy ani dnes netvrdíme,
že by náš rozpočet byl naprosto ideální,
že všechno to, co se na živnostnictvu a obchodnictvu
požaduje ke krytí jednotlivých rozpočtových
položek, jest úměrno tomu, co se živnostnictvu
poskytuje ve formě kulturních, zvelebovacích
a výrobně podpůrných nákladů.
Ale my máme dnes ve vládní většině
a ve vládě úměrně ke svému
počtu úměrný vliv na vývoj
vnitropolitických a vnitro hospodářských
poměrů a jsme proto přesvědčeni,
že dnes, jsouce součástkou této vládní
většiny, majíce svého zástupce
ve vládě, sloužíme lépe svému
voličstvu i státu, chceme-li přiměřeně
tomuto vlivu přispěti k tomu, aby se vývoj
hospodářský a sociální našeho
státu dostal na tu kolej, po které musí jíti,
abychom v našem státě dospěli ke zlepšení
situace všech složek národa.
Ale, slavná sněmovno, jsou ještě jiné
důvody, které nás dovedly k tomu, že
mohu dnes jménem své strany zaujmouti kladné
stanovisko ke státnímu rozpočtu. My jsme
vždy, hovoříce ve výborech a v plénu
sněmovny o státním rozpočtu vytýkali,
že téměř rok od roku se měnila
struktura státního rozpočtu, že se měnila
velice často s osobou ministrů, kteří
každý svým způsobem projevovali snahu,
jak by nejlépe mohli zastříti - tu větší,
tu menší - pasivitu státního rozpočtu.
My jsme vytýkali prostě, že jsme neměli
takového finančního zákona, který
by byl, nechci říci stanovil pro celou budoucnost
definitivní formu, poněvadž vývoj hospodářských
poměrů velice často vyžaduje, aby struktura
se částečně měnila a doplňovala,
ale aby aspoň základní linie byla jedna a
táž. Žádali jsme tedy zákon, který
by podle možnosti definitivní formou stanovil strukturu
státního rozpočtu a umožňoval
tak přehled, že se jednotlivými resorty hospodaří
skutečně v rozpočtovém rámci
a že se prostě na účet všeobecných
státních výdajů a příjmů
nehospodaří někde nad rozpočet, jak
jsme toho byli svědky a jak bylo možno i v této
slavné sněmovně konstatovati.
Předložený zákon finanční
na r. 1927 a doprovázející jej exposé
pana ministra financí jsou toho způsobu, slavná
sněmovno, že se můžeme právem domnívati,
že do našeho státního hospodaření
byl vnesen pevný systém a mám-li na zřeteli
přesvědčivost a energii, se kterou náš
p. ministr financí obhaj oval každou jednotlivou thesi
svého finančního programu, formou, kterou
jsme neslyšeli od Rašínových dob, formou,
kterou zdůrazňoval, že potřeby státu,
třeba se jevily sebe naléhavěji, nesmí
nikdy býti nadřazovány hospodářské
nosnosti obyvatelstva, mohu se s hlediska své strany právem
domnívati, že je pevné odhodlání
finanční správy našeho státu,
navrátiti výrobu a obchod v tomto státě
jejich původnímu určení, že totiž
je pevným úmyslem upustiti do budoucna od úplného
vykořisťování výroby a obchodu
a umožniti oběma těmto složkám,
aby mohly nejen udržeti státní aparát,
ale aby mohly také vytvořiti bohatství státu,
bohatství národa. V plném vědomí
odpovědnosti za to, co pravím, opakuji: "bohatství
národa", - poněvadž jen bohatý
národ může udržeti svoji státní
neodvislost a jedině bohatý národ a bohatý
stát může vykonati svoje poslání
na poli sociální politiky.
Pro správné posouzení finančního
stavu státu je, slavná sněmovno, důležito
zkoumati, z jakých pramenů plynou státní
příjmy. Pan finanční ministr vyzdvihl
ve svém exposé, jak uboze podřadnou úlohu
v našich státních příjmech hraje
výnos státních podniků, nepřihlížíme-li
k monopolu tabákovému a že tedy podstatnou
složkou, rozhodující složkou našich
státních příjmů zůstanou
daně, dávky a poplatky. Ale náš pan
finanční ministr ve svém exposé zdůraznil
také jednu další významnou věc,
že totiž hospodářským problémem
našeho státu do budoucna je zachování,
udrženi našeho exportního průmyslu, dále
pak konstatoval pan ministr financí, že pro nejbližší
léta je naprosto vyloučeno, aby státní
rozpočet významně poklesl pod cifru, činící
okrouhle 10 miliard Kč, kterážto částka
jest vykázána v našem státním
rozpočtu jakožto potřeba na r. 1927.
Já bych, slavná sněmovno, k tomu připojil
něco dalšího, že totiž nejen hospodářským,
ale i naším vlasteneckým problémem jest
udržení naši střední a malé
výroby, našeho středního a malého
obchodu. Mezi těmi dvěma problémy je příliš
úzká souvislost vyjádřená skutečností,
že je na výrobě a obchodu, aby z řečených
10 miliard Kč zaplatily ve formě daní plné
3/5 čili plných 70% a
že kromě toho - a to je zvláště
důležito při otázce zachování
průmyslu - největší část
těchto břemen postihuje již výrobek
před jeho dohotovením. Tato potíž právě
nutí k opatřením - a pan ministr financí
sám v rozpočtové debatě to několikráte
zdůraznil - aby k odčinění této
nevýhody naší výroby byly konečně
již hledány cesty, které nemohou v dohledné
době, jak jsem řekl, býti hledány
toliko ve snížení břemen, nýbrž
také někde jinde, poněvadž kdybychom
rázem snížili svůj rozpočet,
kdybychom rázem chtěli odčiniti tuto nevýhodu
naší výroby, mělo by to dokonce zkázonosný
reflex na naší měnu, na naší výrobu,
na náš obchod. Je tedy nutno vedle té samozřejmé
cesty, že postupně musíme snižovati břemena,
hledati také ještě jiné cesty, které
v tomto okamžiku můžeme nalézti.
My musíme jistě oprávněnost názorů
pana ministra financí plně uznati, ale ve vědomí,
jaké jsou tradice naší strany, musíme
prohlásiti, že bylo by docela proti názoru
výrobních a obchodních kruhů, kdybychom
vždy a ve všem snažili se spoléhati na iniciativu
vlády. Byla to právě naše strana, která
od počátku našeho obnoveného státního
života energicky poukazovala na nutnost, aby výroba
i obchod byly oproštěny od jakýchkoli násilných
zásahů státních. Proto i my dnes prohlašujeme,
že je také zájmem a povinností samotných
výrobců, samotných dělníků,
samotných konsumentů a přirozeně také
zájmem státu, aby se pokoušeli o vzájemné
vyrovnání nesouladu, o němž se zmínil
pan ministr financí, mezi finanční potřebou
státu a hospodářskou nosností obyvatelstva.