Středa 24. listopadu 1926

Chápajíce kulturní potřeby demokracie a přítomné doby, žádáme, aby postupně rozšiřovala se i na venkově síť občanského školství, neboť víme, že nedostatek občanských (měšťanských) škol je na škodu našeho venkova. Nejde nám však v péči o národní školství jen o počet obecných a občanských škol, nýbrž i o jejich kvalitu a jejich ducha. Bylo by na škodu občanstva, kdyby velké výchovné a vzdělávací poslání národní školy bylo rušeno uplatňováním stranicko-politických třídních nebo konfesionálních zájmů na školách. Proto bychom těžce nesli, kdyby se ukázaly odůvodněnými námitky, vyslovované proti duchu šířenému školními učebnicemi, jako by všechno, co má původ na venkově, bylo nižší a zaostalejší než to, co se rodí ve městě. Školní učebnice musí býti prosty všeho, čím by se mohla šířiti mezi mládeží zaujatost občanská nebo jiná. Nepochybuji o tom, že rozhodující činitelé budou věnovati bedlivou pozornost této otázce, o což také důrazně žádám.

Při této příležitosti pokládám za svatou povinnost, abych jako příslušník venkova vzdal upřímný dík venkovskému učitelstvu národních škol, totiž té jeho části, která ani v dobách pro ně zlých nedala se strhnouti agitací a zaujatostí a věrna ideálu svého vznešeného povolání pracovala pilně a neúnavně nejen ve škole, nýbrž i mimo školu mezi lidem na šíření všeobecného vzdělání a pokroku v československých dědinách, obětujíc všechny své síly a schopnosti venkovu, ze kteréhož vyšla a k němuž se hrdě hlásí. (Výborně!)

Přáli bychom si, aby také ta druhá část venkovského učitelstva, která na venkově našla svou existenci, více přilnula ke svému povolání a k lidu, mezi nímž působí, a nechala všech mnohdy rozkladných bojů, při kterých někdy, bohužel, nehledá se zvláště vybraných prostředků, což nesrovnávalo by se s ideálním posláním učitele na venkově. (Tak jest!)

S naším národním školstvím souvisí do jisté míry lidové školství hospodářské, na které jest v rozpočtu ministerstva zemědělství pro příští rok vložena částka 3 mil. Kč. Naproti tomu v rozpočtu ministerstva školství a nár. osvěty položka na živnostenské pokračovací školství a odborné kursy činí úhrnem 17,041.637 Kč. Nad těmito položkami zajisté se zamyslíme, ježto jeví se značná nesrovnalost, která nemůže uspokojiti zejména nás, kteří známe, jak na venkově lidových škol hospodářských je zapotřebí a jak dlouho jsme po jejich zřizování toužili. Musíme trvati na tom, aby zákon o lidových školách hospodářských z 29. ledna 1920, č. 75 Sb. z. a n., byl také všude prováděn, aby byl pro tyto školy zajištěn dostatečný počet náležitě vyškolených učitelů.

Správa školství i správa zemědělství má povinnost se postarati, aby počet lidových škol hospodářských byl úměrný k počtu venkovského obyvatelstva, neboť odborně vzdělané obyvatelstvo venkovské náležitě vzdělá půdu, využije vymožeností vědy a tím zajistí chléb a blahobyt všem vrstvám státu. V té příčině zdůrazňuji znovu, že není na místě způsobem takovým, jako se děje doposud, odstrkovati venkov, zemědělskou produkci, zejména i v oboru školského vzdělání. Je nutno také, aby učitelstvu národních škol byla umožněna řádná příprava vyučování na lidových školách hospodářských a aby přiměřenými platy byly získány pro tyto školy síly nejlepší.

Stejně tak náleží do rozpočtu ministerstva nár. obrany částka na pořádání vzdělávacích kursů pro vojíny zemědělce a pro řemeslníky, které však v poslední době těší se velmi malé přízni příslušných kruhů. To soudím zejména z okolnosti, že tato částka, která jindy činila 200.000 Kč, v letošním rozpočtu snižuje se na pouhou čtvrtinu. Zájem na pořádání kursů těchto mají jak kruhy živnostenské, tak i zemědělské, a podle informací, kterých se mi dostalo, bývají kursy tyto velmi četně navštíveny. Správa vojenská má povinnost, aby na vzdělávací činnost ve vojsku bylo věnováno mnohem více prostředků než doposud. Vojenská služba musí býti nejen službou výcviku národní obrany, nýbrž i školou života.

Úctyhodné výsledky, kterých docílilo osvětové oddělení ministerstva nár. obrany svými výborně organisovanými kursy pro negramotné, musí býti dostatečným důvodem, že v této uznáníhodné činnosti musí býti vojenskou správou nadále pokračováno. Vojenská služba tímto způsobem musí brancům nahraditi, oč přišli nedostatečnou péčí o školství v době válečné.

Vedle národního školství je na prvém místě předmětem naší pozornosti státní péče o mimoškolní výchovu, t. j. o lidovou výchovu. S potěšením musím konstatovati, že stát a obce provádějí intensivně a s úspěchem lidovýchovné zákony. Pořádání občansko-výchovných přednášek, kursů lidovýchovných škol se ustaluje, počet obecních knihoven dosáhl krásné výše, téměř 14.000 knihoven veřejných, je pokrok také v provádění zákona o pamětních knihách obecních. Jsou to potěšující výsledky, které musí býti objektivně konstatovány.

Přece však nemohu přejíti mlčením okolnost, že rozpočet na lidovou výchovu je nejnižší ze všech titulů školského a osvětového rozpočtu, a jeví se v tomto titulu od r. 1924 stále snaha příslušnou položku snižovati. Na rok 1926 činila položka na lidovou výchovu, lidové knihovnictví, kulturní kinematografii, Státní knihovnickou školu 4,120.000 Kč, na rok 1927 činí 4,090.000, tedy o 30.000 Kč méně. Má-li se i šetřiti na lidovýchově, nutno šetřiti na pravém místě, především na zbytečných výlohách administrativních. Bude nutno všimnouti si pozorně, jak se hospodaří s prostředky státními v Masarykově lidovýchovném ústavě, aby tam náklady osobní nevzrostly přespříliš na úkor vlastní lidovýchovné práce. Nedávno stěžoval si tento ústav veřejně v "Československé republice", že zájem o vzdělání širokých vrstev lidových ve městech klesá, a je prý to jeden z příznaků poklesu zájmu širokých vrstev lidových o kulturní a osvětovou práci vůbec. Tato stížnost byla podnícena zmenšeným počtem přihlášek do kursů Husovy školy Svazu osvětového v Praze.

Já mohu naproti tomu jako příslušník venkova a předseda Říšské jednoty republikánského dorostu československého venkova prohlásiti, že na venkově zájem o vzdělání mezi dorostem neustále stoupá, neboť každé neděle koná se na sta přednášek a veliký počet přihlášek do vzdělávacích kursů z řad venkovské škole odrostlé mládeže nutí naše ústředí ke stále většímu napětí všech sil. A tato lidovýchovná práce je konána bez přispívání z prostředků ministerstva školství a nár. osvěty. Konají se přednášky ze všech oborů vědění a také z občanských nauk, poněvadž jsme přesvědčeni, že pravá demokracie je možna jen tehdy, bude-li demokracií vzdělaných lidí.

Při této příležitosti, mám-li mluviti o osvětových sborech, jen mimochodem poznamenávám, zda není nutno zkoumati, že částečná vina - mimo poválečné zpovrchnění občanstva vůbec - je též na straně přednášejících a zvláště ve volbě vhodných themat. I zde platí "méně theorie, více praxe", nebo lépe theorie o užitcích ve prospěch potřeb skutečného života. Práce těchto sborů je zajisté chvályhodná a bylo by si jen přáti, aby osvědčený idealismus naší venkovské inteligence neochaboval, nýbrž zvláště ve prospěch venkovského lidu se uplatňoval. Je známo, že politický klíč při složení osvětových sborů není nejšťastnějším řešením a bylo by proto záhodno, aby politické strany samy při výběru svých delegátů do lidovýchovných sborů, knihovních rad a pod. hleděly vysílati své nejlepší lidi, kteří o činnost lidovýchovnou mají opravdový hlubší zájem, nežli jen čistě agitační k uhájení politické prestiže. Vědomí, že lidovýchovná činnost jest mravní povinností inteligence vůbec a venkovské zvláště, musí se šířiti, a to již na školách středních i vysokých a zvláště na ústavech učitelských.

Lidové výchově přibylo úkolů velikými pokroky technickými, jichž dobrodiní je nutno využíti na prospěch venkova: jsou to radiorozhlas a film. Ministerstvo školství a nár. osvěty je na svém místě k tomu povoláno, aby obou uvedených prostředků využilo ve službách lidové výchovy. Chceme-li, aby film sloužil více kultuře občanstva než dosud a rovněž radiový rozhlas, musíme mu věnovati nejen morální podporu, nýbrž i stát musí přispívati na jejich rozvoj s hlediska lidovýchovného finanční podporou.

Nechápu, proč by nemělo ministerstvo školství a nár. osvěty pečovati, aby svérázný národní život a krásné kraje naší vlasti byly zachyceny také filmem, aby československý film šel do světa šířiti známost o našem státě a národě, který ostatně pro pokrok lidstva tolik učinil, že by si více známosti mezi národy zasloužil. V poslední době mnoho jsme slyšeli o filmech, které zobrazují scény z velké ruské revoluce. Zdá se, že moskevská sovětská vláda pochopila dobře, co znamená pro propagaci revoluční myšlenky tento skvělý vynález moderní techniky osvětové. Bylo by žádoucno, aby naše státní správa použila filmu k šíření ušlechtilých tendencí a doplňovala vhodně naše vzkvétající filmové umění.

S hlediska venkova žádáme dále, aby státní správa věnovala větší pozornost ochotnickému divadlu, které je především venkovu, který nemá stálých divadel, mnohdy jediným zábavně-poučným podnikem.

Myslím, že větších prostředků na lidovou výchovu na venkově bylo by možno věnovati, aniž by se musil celkový rozpočet ministerstva školství a nár. osvěty zvýšiti.

Z přednesených čísel státního rozpočtu, pokud se týče ministerstva školství a nár. osvěty v případě jiných ministerstev je patrno, že stát náš bez ohledu na národnost jednotlivých příslušníků hledí plně zabezpečiti jejich kulturní potřeby, že stará se s plným porozuměním podle svých sil o všechny složky občanstva.

Mám za to, že nejsou na místě výtky, které se pronášejí oproti našemu státu, ať již motivy těchto výtek jsou jakékoliv, jako by se stát náš nestaral řádně o kulturní a osvětové vzdělání svých příslušníků. Cesta, která v tom směru naznačena je v rozpočtu státním pro příští rok, bude jistě trvati i nadále.

Z důvodů těchto také strana naše uznává, že musí hlasovati pro státní rozpočet nám předložený ke schválení. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Přerušuji projednávání pořadu a přikročím k ukončení schůze.

Prve ještě učiním některá presidiální sdělení.

Dovolené udělil jsem: na dnešní schůzi posl. Al. Chalupovi, Srbovi, Hruškovi, Neurathovi; na tento týden posl. Remešovi - vesměs pro neodkladné záležitosti.

Došla oznámení o změnách ve výborech. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Klub poslanců čsl. soc.-dem. strany dělnické vyslal do výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností posl. Geršla za posl. Al. Chalupu.

Klub poslanců "Deutsche christl.-soz. Volkspartei" vyslal do výboru pro dopravu a veř. práce posl. Oehlingera za posl. Kunze.

Do výboru iniciativního vyslal klub poslanců komunistické strany Československa posl. Kreibicha za posl. Hrušku; klub poslanců čsl. strany nár.-socialistické posl. Červinku za posl. Pechmanovou; klub poslanců čsl. nár. demokracie posl. Ježka za posl. dr Hajna.

Předseda: Došla písemná žádost posl. Hlinky, jakožto předsedy slovenské ľudové strany, aby proti posl. Kreibichovi zakročeno bylo podle §u 51 jedn. řádu pro výroky, jichž proti slovenské ľudové straně použil ve 49. schůzi posl. sněmovny dne 19. listopadu 1926 ve své řeči při projednávání státního rozpočtu na rok 1927 a jimiž se posl. Hlinka cítí uražen.

Přikázal jsem tuto žádost výboru imunitnímu.

Došel návrh posl. Kreibicha a soudr., aby se posl. sněmovna usnesla uložiti výboru iniciativnímu lhůtu jednodenní od usnesení sněmovny k projednání návrhů posl. Kreibicha, Bolena a soudr. (tisk 707) a posl. Tomáška, dr Wintera, dr Dérera, Hampla a soudr. (tisk 708) o aféře Eislerově a Koburkově.

Konstatuji, že návrh tento není podle jedn. řádu přípustný, poněvadž podle § 35 jedn. řádu návrh na lhůtu výboru přísluší pouze předsedovi sněmovny.

Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby se příští schůze konala zítra ve čtvrtek dne 25. listopadu 1926 v 9 hod. dopol. s

pořadem:

Nevyřízené odstavce pořadu 52. schůze.

Jsou proti tomuto návrhu nějaké námitky? (Nebyly.)

Není jich. Návrh můj je přijat.

Končím schůzi.

(Konec schůze v 7 hod. 57 min. večer.)



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP