Středa 15. prosince 1926

Zpravodaj posl. dr Daněk: Slavná sněmovno! Ústavně-právní výbor předkládá ke schválení plenu sněmovny zákon, kterým má býti prodloužena platnost předpisů zákona ze dne 2. července 1924, č. 164 Sb. z. a n., který se dotýká některých ustanovení zákona o civilním řízení soudním a jehož platnost vyprší dnem 31. prosince 1926.

Tímto zákonem z r. 1924 byly zmírněny některé předpisy starého uherského zákona na Slovensku a v Podkarpatské Rusi, podle něhož bylo ústní řízení před Nejvyšším soudem obligatorní. Toto ustanovení mělo za následek neobyčejné zdržování agendy u Nejvyššího soudu, takže před usnesením zákona, o jehož prodloužení se žádá, zdrželo se často projednávání rozepří o 1/2 2 až 2 roky, což ovšem nesloužilo ani právní bezpečnosti ani autoritě soudů.

Zákon z r. 1924 sistuje pouze obligatornost, to znamená, že strany nejsou povinny býti přítomny při projednávání rozepří v dovoláních u Nejvyššího soudu, že však se jim nebere právo k tomu, za určitých předpokladů, když totiž se nezřeknou výslovně práva k ústnímu jednání, nebo když aspoň jedna strana o ústní jednání žádá.

Bylo v ústavně-právním výboru namítáno, třebaže pak bylo od námitky upuštěno, že odstraněním obligatornosti ústního projednávání rozepří dovolacích před Nejvyšším soudem budou strany zbaveny možnosti hájiti svého práva zvláště v poslední instanci. Je tu nutno zdůrazniti, že řízení před Nejvyšším soudem nepřipouští vždy možnosti, aby strany směly uváděti nějaká nová fakta, kterých v nižších instancích neuvedly, čímž přítomnost stran, resp. jich zástupců nemůže se uplatniti a stává se pouze formální, poněvadž Nejvyšší soud rozhoduje jen na základě spisů v řízení nižších instancí.

Naproti tomu vždy velmi významným zůstává tempo ve vyřizování sporů a nemůže býti lhostejno, zdrželo-li by se projednávání okolností nebo předpisy, které pro strany neznamenají výhod žádných nebo pranepatrných.

Nesmí se přehlížeti ani okolnost, že počet soudcovských sil povážlivě klesl, čímž včasné a rychlé vyřizování sporů ještě značně se ztížilo. A poněvadž tento úbytek sil soudcovských má kořeny v nízkých platech, přijal výbor ústavně-právní také resoluci, odnášející se k této otázce.

Tedy celá praxe, i to, že zákon už se vžil, že proti němu nebylo vzneseno ani jediné stížnosti za doby dvouleté jeho platnosti, svědčí, že prodloužení těchto zákonných ustanovení jeví se nutným a naléhavým, a navrhuji tudíž jménem ústavně-právního výboru, aby slavná sněmovna schválila zákon tak, jak už senát se na něm usnesl a jak beze změny jej přijal ústavně-právní výbor posl. sněmovny.

Stejně navrhuji, aby schváleny byly příslušné dvě resoluce, usnesené výborem ústavně-právním. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): K této věci byly podány řečnické přihlášky. Zahájím proto rozpravu.

Nejprve však navrhují podle usnesení předsednictva, aby lhůta řečnická byla stanovena 20 minutami.

Jsou proti tomu námitky? (Nebyly.)

Námitek není. Stanovená lhůta je přijata.

Ke slovu je přihlášen na straně "proti" p. posl. dr Dérer. Uděluji mu slovo.

Posl. dr Dérer: Slávna poslanecká snemovňa! My sme v podstate za to, aby návrh zákona bol prijatý, ovšem s určitou zmenou, ktorú si dovoľujem navrhnúť. Zmena tá pozostáva v tom, že návrh zákona predloženého má byť termínovaný. Dovoľujeme si navrhovať, aby platnosť tohoto zákona prestala koncom budúceho roku; tedy aby len do 31. decembra 1927 ostal navrhovaný zákon v účinnosti.

Činíme tento návrh z toho dôvodu, lebo chceme byť konzekventnými. Už r. 1924, keď bol predložený návrh zákona z 2. júla 1924, č. 164, poslanecká snemovňa prijala odchýlné stanovisko od pôvodného vládneho návrhu. Vtedy pôvodný vládny návrh navrhoval, aby platnosť zákona nebola omedzená, proti čomu poslanecká snemovňa usniesla sa na termínovaní, následkom čoho platnosť tohoto zákona koncom tohoto roku vyprší.

Slávna poslanecká snemovňa! Myslím, že nieto tu dôvodu, aby sa poslanecká snemovňa odchýlila od pôvodného jej stanoviska v tejto veci zaujatého. Sú dôvody preto, aby zákon bol termínovaný, aby ustanovenia zákona neplatily do nekonečna, neplatily až do novej zákonnej úpravy, o ktorej nemôžem vedieť, kedy nastane.

O čo sa jedná v tomto prípade? O to, aby v civilných sporoch revizionálné žiadosti pred najvyšším súdom a pred sborovým súdom II. inštancie na Slovensku a v Podkarpatskej Rusi neboly pojednávané na verejnom zasedaní dotyčného senátu najvyššieho súdu alebo súdnej tabule. Civilný poriadok, platný na Slovensku, určuje ako pravidlo, že všetky revizionálné žiadosti a všetky dovolania proti druhostupňovým rozsudkom sborových súdov majú byť pojednávané na verejnom zasedaní. Proti tomu je právny stav v historických zemiach podľa rakúskeho civilného poriadku iný. Tam dovolania pred najvyšším súdom nekonajú sa vo verejnom pojednávaní, ale na i neverejnom zasedaní. Tieto rozdielnosti v civilnom pokračovaní súdnom majú svoje zvláštné dôvody. Do toho času, kým nie je unifikovaný civilný poriadok, do toho času nie je možné, aby v tomto ohľade bol jednotný postup. Na Slovensku máme iný civilný poriadok, v historických zemiach je tiež iný. Ale nielen civilné poriadky sú rôzné, ale i občianske právo je rôzné. V historických zemiach platí občiansky zákonník, kdežto na Slovensku a v Podkarpatskej Rusi nemáme kodifikované občianske právo, ale právo zvykové. Bývalý uhorský súdny poriadok, platný na Slovensku, vychádzal z toho, že práve preto, že niet kodifikovaného občianskeho práva a že toto občianske právo často od prípadu k prípadu formované je súdnou praksou, potrebná je väčšia garancia pri rozhodovaní každého prípadu, a preto i dovolacie žiadosti, v ktorých sa zpravidla rozhoduje len o právnej otázke, majú byť prejednávané na verejnom pojednávaní a tak má byť daná možnosť strane, aby sa o tejto právnej otázke pred dovolacím súdom rozhovorila.

Ale nielen v tejto nekodifikovanosti civilného práva je dôvod ustanovenia civilného poriadku uhorského, ale i v samom civilnom poriadku a v rozdielnosti týchto civilných poriadkov v našej republike. Podľa rakúskeho civilného poriadku už odvolací (apelačný) súd rozhoduje len o právnych otázkach, kdežto na Slovensku a v Podkarpatskej Rusi súd odvalací (apelačný) môže pripustiť nové dôkazy, ale v určitých, v zákone ustanovených prípadoch ešte i najvyšší súd môže nariadiť doplnenie dokazovania, takže pred najvyšší súd dostane sa celý prípad v celkom inom skutkovom stave, než bol pred apelačným súdom. Toto bol dôvod, pre ktorý uhorský civilný poriadok dovoľoval ústné pojednávanie pred najvyšším súdom, poťažne pred najvyššou inštanciou niektorého civilného sporu.

Do toho času, kým tieto materielné a formálné pravidlá platia na Slovensku a v Podkarpatskej Rusi, nemôžeme v zásade súhlasiť s tým, aby táto materia bola upravená ohľadne slovenských a podkarpatských sporov tak, ako je upravená ohľadne sporov v historických zemiach. Avšak uznávame ten ťažký stav, v ktorom sa nachádzajú najvyšší súd a i tabulárné súdy na Slovensku následkom veľkého počtu sporov, ktoré pred týmito fórami ležia a nemôžu byť pre nával práce vybavené a následkom toho resty u týchto súdov nemôžu byť zpracované.

Z tohoto dôvodu uznáme potrebu, aby na určitú dobu tomuto stavu odpomožené bolo, a preto vychádzame tomuto prianiu najvyššieho súdu a justičnej správy v ústrety, nakoľko pristupujeme tak, ako to činila i minulá poslanecká snemovňa, na to, aby na určitú dobu suspendované boly predpisy uhorského civilného právneho poriadku a aby v určitých prípadoch vylúčená bola možnosť verejného pojednávania revizionálnych žiadostí pred najvyšším súdom a pred tabulárnym súdom.

Pri tejto príležitosti by som niekoľkými slovy chcel sa dotknúť tých príčin, pre ktoré sú na Slovensku súdy prácou zasypané. Už priebehom rozpočtovej debaty bolo tu poukázané p. poslancom a predsedom súdnej tabule v Košiciach, na ten zjav, ktorý sa ukazuje na Slovensku a v Podkarpatskej Rusi, že totiž spory sa stále množia, že u každého súdu na Slovensku, tak u sborových súdov, ako u okresných súdov, od r. 1921 počnúc agenda stále a stále stúpa; u niektorých súdov, na pr. na území bratislavskej sedrie, stúpla agenda od r. 1921 až do r. 1925 o celých 80%. Proti tomu v historických zemiach agenda skôr klesá alebo kde neklesá, tam ostáva na tom samom stupni. Je tu tedy fakt, že na Slovensku súdna agenda je pomerne väčšia ako v historických zemiach. Proti tomu je tu ten druhý fakt, že na Slovensku a v Podkarpatskej Rusi je počet sudcov a počet súdneho personálu menší ako v historických zemiach. Na Slovensku a v Podkarpatskej Rusi je menej sudcov ako na Morave, kdežto Morava má o 1 mil. menej obyvateľov ako Slovensko a Podkarpatská Rus. I čo do počtu sporov je na Morave pomerne značne menší počet sporov ako na Slovensku a v Podkarpatskej Rusi. Bolo by povinnosťou vlády, aby učinila opatrenia proti tomuto stavu. Jedno opatrenie je tento vládny návrh. Avšak my nemôžeme s ním súhlasiť principielne, aby len a výlučne takýmito opatreniami bolo odpomožené tomuto stavu. Musí prísť i opatrenie iné. Musí prísť k tomu, aby bolo umožnené, že by ľudia vytrvali v sudcovskom povolaní. Ale proti tomu vidíme zjav, že sudcovská služba je stále a konzekventne opúšťaná.

A ja by som sa tu dotknul jedného opatrenia ctenej vlády, ktoré nie je spôsobilé k tomu, aby odpomohlo tomuto biednemu stavu na Slovensku a v Podkarpatskej Rusi. Jedná sa o t. zv. slovenskú výhodu. Slovenská výhoda bola daná tým sudcom na Slovensku, ktorí prišli z Čiech a z historických zemí v prvých dobách budovania našej republiky vtedy, keď na Slovensku panovala veľká právna neistota, veľký chaos v porevolučných pomeroch a keď nebolo dostatok sudcovských síl na Slovensku. Vtedy týmto sudcom bola priznaná t. zv. slovenská výhoda. Teraz pri uvádzaní do života nového platového zákona je snaha odbúrať túto slovenskú výhodu sudcom prišlým na Slovensko. Myslím, že to nie je správné, poneváč je to veľký nevďak proti tým, ktorí v najťažších pomeroch prišli na Slovensko, ktorí museli študovať a učiť sa celkom inému právu, ako ktoré znali, a následkom tohoto dvojnásobne boli obťažení prácou v tých ťažkých pomeroch, ktoré na Slovensku vtedy boly. Celým radom sudcov bola táto slovenská výhoda v ich menovacom dekréte uznaná, a vzdor tomu, že takým spôsobom nadobudli nárok na slovenskú výhodu, teraz pri systemizácii sudcovských miest podľa nového platového zákona je im táto výhoda odbúravaná a celý rad rekurzov leží u ministerstva spravedlnosti. Som tak smelý vyvolať pozornosť pána ministra spravedlnosti na tieto rekurzy. Jestli chce pán minister spravedlnosti, aby sudcovia udržali sa na Slovensku, tedy nech rešpektuje tieto nadobudnuté práva sudcov na Slovensku a nech priznáva im to, čo im už jeho predchodcami priznané bolo.

Ale, slávna poslanecká snemovňa, nestačí len podržať tú slovenskú výhodu pre tých sudcov, ktorí ju už majú a neodbúrať im túto výhodu, ale je potrebné, aby táto výhoda bola rozšírená na všetkých ostatných sudcov a i na celý súdny personál.

Slávna poslanecká snemovňa! Justičná správa a súdnictvo je tým oborom štátnej správy na Slovensku, ktorý by sme mohli pomenovať za najlepší z ostatných oborov verejnej správy. Odhliadnuc od politických prestrelkov, ktorých sa dopustili, a ohľadne ktorých podliehali súdy na Slovensku starému režímu maďarskému, predprevratovému, predsa možno povedať, že i býv. uhorské súdnictvo na Slovensku stálo na veľmi vysokej úrovni. A slávna poslanecká snemovňa, niet príčiny, aby sa republika zachovala proti sudcom, prevzatým zo starého režímu, macošským spôsobom a aby týmto sudcom nemerala rovnakým spôsobom tak, ako zalhádza ona i so sudci druhými. Slovenská výhoda bola upravovaná i v iných rezortoch. V ostatných rezortoch nebola daná len tým zamestnancom štátnym, ktorí prišli z historických zemí, ale sú rezorty, kde slovenská výhoda sa zgeneralizovala. U železníc, na pošte slovenskú výhodu dostal každý, či prišiel z historických zemí, či nie. I v rezorte národnej obrany bola úprava slovenskej výhody riešená na podklade všeobecnosti. Jedine rezort spravedlnosti bol ten, ktorý zachovával v tomto ohľade veľmi úzkoprsé stanovisko, a práve v tomto rezorte, kde zamestnanci, sudcovia a súdny personál sú najviac prácou zaťažení.

Slávna poslanecká snemovňa! Nemáme takmer týždňa na Slovensku a v Podkarpatskej Rusi, kde by nebol klesol nejaký sudca pod ťarchou veľkej práce. V Bratislave práve minulý týždeň odviezli zase sudcu zo súdnej siene z pojednávania do nemocnice, lebo utrpel z prepracovanosti nervový šok, a je celý rad sudcov, ktorí vykonávať nemôžu ich zamestnanie pre prepracovanosť. Sudci na Slovensku a v Podkarpatskej Rusi a súdny personál sú nepomerne viacej obťažení prácou než v historických zemiach.

Preto, slávna poslanecká snemovňa, dovoľujem si tieto pomery tu do pozornosti pána ministra spravedlnosti poukázať a dovoľujem si v tomto ohľade podať i rezolučný návrh, a žiadame úctive slávnu posl. snemovňu, aby si osvojila tento náš rezolučný návrh, podľa ktorého žiadame ctenú vládu, aby pri systemizovaní sudcovských miest podľa platového zákona dbala po prvé na nadobudnuté práva tých, ktorým výhoda tá bola už raz vládou republiky priznaná, a po druhé, že by rozšírila túto výhodu i na tých, ktorí ešte túto výhodu priznanú nedostali. (Výborně!) Len takým spôsobom, slávna posl. snemovňa, budeme môcť vyhnúť sa takým provizórnym opatreniam, ako je i predložený návrh zákona, len takým spôsobom bude možno, aby sa hlásili mladí ľudia do sudcovskej služby, aby neutekali sudcovia zo služby, nedávali sa penzionovať, nedávali sa k zamestnaniam iným, neutekali od sudcovstva k advokácii a inam. (Výborně! - Potlesk.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen. Rozprava je skončena.

Byly podány návrhy. Žádám o jich přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

1. Pozměňovací návrh posl. dr Dérera a soudr.:

§ 1 nechť zní:

"Platnost ustanovení §u 1, bodu 12 a 15 zákona č. 164/24 Sb. z. a n. prodlužuje se do 31. prosince 1927."

2. Resoluční návrh posl. dr Dérera, inž. Nečase a soudr.:

Vláde sa ukladá, aby pri systematizácii sudcovských miest a miest pomocných úradov u súdov na Slovensku a Podkarp. Rusi a pri úprave platovej vzala ohľad na nadobudnuté práva ohľadne tak zv. slovenskej výhody a udelila túto výhodu aj tým, ktorí ju dosiaľ priznanú nemali.

Předseda (zvoní): Oba návrhy mají dostatečný počet podpisů a jsou předmětem jednání.

Uděluji panu zpravodaji posl. dr Daňkovi slovo k doslovu.

Zpravodaj posl. dr Daněk: Slavná sněmovno! Páni kol. dr Dérer a soudr. především navrhují, aby se terminovala osnova tato do 31. prosince 1927. K tomu dovoluji si podotknouti, že takovéto terminování bylo by jistě nevhodné již z toho důvodu, poněvadž je jisto, že je třeba, aby civilní soudní řád byl upraven takovým způsobem, aby platil stejně jak pro historické země tak i pro Slovensko. Práce ovšem, která by byla spojena s touto úpravou změny celého soudního řízení, je jistě tak obrovská, že za jediný rok není naprosto možno tak velkou úpravu provésti, ba ani není možno, vzhledem k tomu, že bude třeba celé řady anket, aby se stanovila vůbec nějaká lhůta pro tuto úpravu. Proto trvám na usnesení ústavně-právního výboru, aby platnost zákona byla stanovena až do doby jinaké úpravy právní.

Pokud se týče resolučního návrhu pp. posl. dr Dérera a soudr. o t. zv. slovenské výhodě, navrhuji vzhledem k tomu, že jde o otázku systemisační, aby tento resoluční návrh byl přikázán rozpočtovému výboru. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Přistoupíme k hlasování.

Sněmovna je schopna se usnášeti.

Jelikož byl podán pozměňovací návrh, míním dáti hlasovati takto:

Nejprve o celé osnově, t. j. o jejích dvou paragrafech, nadpisu a úvodní formuli, v úpravě návrhu pp. posl. dr Dérera a soudr.

Nebude-li tato úprava přijata, pak podle zprávy výborové.

Jsou proti tomuto způsobu hlasování námitky? (Nebyly.)

Není jich. Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedl.

Kdo souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 2 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí, v úpravě návrhu pp. posl. dr Dérera a soudr., nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Tato úprava nebyla přijata.

Kdo nyní souhlasí s osnovou zákona ve znění zprávy výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím poslanecká sněmovna přijala tuto osnovu zákona ve čtení prvém podle zprávy výborové, a to ve znění shodném s předchozím usnesením senátu.

Druhé čtení dám na pořad příští schůze. (Hluk.)

Prosím o klid.

Zbývá nám ještě hlasovati o resoluci pp. posl. dr Dérera a druhů.

Pan zpravodaj navrhuje, aby tato resoluce byla přikázána výboru rozpočtovému.

Kdo s tímto návrhem p. zpravodaje souhlasí, prosím, aby zvedl ruku. (Děje se.)

To je většina. Poslanecká sněmovna přikázala tuto resoluci výboru rozpočtovému.

Tím vyřízen jest odst. 1 pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce pořadu, jímž jest:

2. Zpráva výboru rozpočtového k usnesení senátu (tisk 736) o vládním návrhu zákona (tisk sen. 224 a 246), kterým se mění zákon ze dne 3. července 1923, č. 143 Sb. z. a n., o finančních a právních výhodách na podporu soustavné elektrisace (tisk 777).

Zpravodajem jest p. posl. dr Hnídek. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Hnídek: Slavná sněmovno! Elektrické podniky, kterým byla přiznána všeužitečnost, měly podle zákona 143 z r. 1923 zvláštní finanční výhody. Tyto finanční výhody spočívaly v tom, že byly dílčí dluhopisy osvobozeny od poplatků, které měly býti splaceny před vydáním těchto dílčích dluhopisů. Zároveň také byly osvobozeny od kolků a poplatků listiny, vydané k zápisu a k výmazu závazků za kauci k pojištění těchto dílčích dluhopisů, jakož i knihovní zápisy z té příčiny vykonané. Účelem těchto výhod finančních bylo, aby si tyto všeužitečné podniky opatřily finanční prostředky.

Lhůta, do které měly býti tyto dílčí dluhopisy vydány, byla stanovena koncem r. 1926, ale ze všech těchto podniků všeužitečných, kterých je dosud 21, toliko 9 použilo této výhody a vydalo, ale jen částečně, dluhopisy, takže velká většina podniků těch dluhopisů nevydala. Ale důvody, pro které byly tyto dluhopisy osvobozeny na základě zákona z r. 1923, ještě nepominuly, a proto je nutno, aby lhůta pro tyto výhody se prodloužila dále, a tu navrhuje usnesení senátu, aby tyto výhody se prodloužily do konce r. 1930, kdy konečně snad tyto dílčí dluhopisy budou vydány.

Rozpočtový výbor navrhuje, aby posl. sněmovna přijala osnovu zákona tak, jak byla usnesena již senátem. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): K tomuto odstavci pořadu jsou zde řečnické přihlášky, zahájím proto rozpravu.

Prve však navrhuji podle usnesení předsednictva, aby řečnická lhůta stanovena byla 20 minutami. (Námitek nebylo.)

Námitek není. Navržená lhůta jest tudíž přijata.

Ke slovu jest přihlášen na straně "pro" p. posl. Kříž. Dávám mu slovo.

Posl. Kříž: Slavná sněmovno! Usnesení senátu o prodloužení zákona o finančních a právních výhodách soustavné elektrisace až do konce r. 1930 jest dokladem, že soustavná elektrisace plní v našem státě své poslání. Nepochybuji, že také v poslanecké sněmovně, a to nejen v řadách vládní většiny, nýbrž i v řadách oposice, nalezne prodloužení zákona č. 143 Sb. z. a n. z r. 1923 pochopení a podporu. Vždyť stačí jen podívati se několik posledních roků zpět, abychom se přesvědčili, co na tomto poli hospodářského podnikání u nás v posledních letech bylo vykonáno.

Soustavná elektrisace celých oblastí republiky dávno již není jen problémem theoretických diskusí, nýbrž stala se velmi důležitým článkem celého našeho hospodářského života a sítě všeužitečných podniků elektrárenských spějí mílovými kroky, aby plnily druhou kapitolu svého poslání a tvořily v celé republice celek, technicky a hospodářsky tak uzpůsobený, aby vždy a za každých okolností měl konsument na jihu, na západě, na severu nebo na východě státu jistoty, že elektrická energie v žárovce nebo motoru jest mu každé denní chvíle k disposici!

Soustavná elektrisace plní již dnes hospodářsky své poslání a, pokud mi známo, došlo v tomto roce na podkladě bilancí z r. 1925 ke snížení cen elektrické energie v řadě případů a jistě tak tomu bude také v období, kde bude určována cena elektrické energie podle výsledku hospodářství roku letošního.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP