Středa 15. prosince 1926

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá a přistoupíme ihned k hlasování.

Schvalovací usnesení má toliko jeden odstavec a budeme hlasovati o celém najednou. (Námitky nebyly.)

Námitek proti tomu není.

Kdo tedy souhlasí se schvalovacím usnesením ve znění doporučeném pp. zpravodaji, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím poslanecká sněmovna přijala toto schvalovací usnesení ve čtení prvém.

Druhé čtení navrhnu na pořad příští schůze.

Tím vyřízen jest 4. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

5. Zpráva výborů zahraničního, ústavně-právního a rozpočtového o vládním návrhu (tisk 658), jímž předkládá se Národnímu shromáždění úmluva mezi Československou republikou a Královstvím Italským o plnění smluv o pojištění na život a důchody, které sjednaly italské pojišťovny s pojistníky československými a československé pojišťovny s pojistníky italskými, podepsaná dne 4. května 1926 v Praze, se Závěrečným zápisem téhož data (tisk 785).

Zpravodajem výboru zahraničního je pan posl. dr Chvalkovský, výboru ústavněprávního pan posl. dr Hajn a výboru rozpočtového pan posl. dr Samek.

Uděluji slovo prvému zpravodaji, panu posl. dr Chvalkovskému.

Zpravodaj posl. dr Chvalkovský: Slavná sněmovno! Zahraniční výbor projednal ve své schůzi dne 9. prosince 1926 vládní návrh tisk 658, o kterém slavné sněmovně podána byla zpráva zahraničního, ústavně-právního a rozpočtového výboru v tisku 785 a kterým se předkládá Národnímu shromáždění úmluva mezi naší republikou a královstvím Italským o plnění smluv o pojištění na život a důchody, které sjednaly italské pojišťovny s pojistníky československými a československé pojišťovny s pojistníky italskými, která byla podepsána dne 4. května 1926 v Praze spolu se závěrečným zápisem téhož data.

Účelem úmluvy je, rovněž tak jak tomu bylo při úmluvě rakouské, upraviti měnu pojišťovacích smluv, které byly uzavřeny před okolkováním dne 26. února 1919 mezi našimi státními příslušníky a italskými pojišťovnami.

Zahraniční výbor prozkoumal se svého stanoviska vládní návrh, a s výhradou schválení výboru ústavně-právního a rozpočtového mám čest jménem zahraničního výboru slavné sněmovně navrhnouti, aby přijala usnesení:

"Národní shromáždění Československé republiky souhlasí s úmluvou mezi republikou Československou a královstvím Italským, podepsanou dne 4. května 1926 v Praze se Závěrečným zápisem téhož data." (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Uděluji slovo druhému zpravodaji, panu posl. dr Hajnovi.

Zpravodaj posl. dr Hajn: Ctěná sněmovno! Ústavně-právní výbor zaujal totéž stanovisko jako k prvnímu návrhu i zde při tomto návrhu. Jmenoval-li jsem při tom některé cifry, dovolte mně, abych zase některé zde uvedl. Běží zde u italských pojišťoven skoro o 1/2 miliardy korun; dnes ten kapitál by znamenal asi 144 mil. Kč. Tedy zase běží o tisíce a tisíce pojištěnců a bude toto vyřízení znamenati velké hospodářské a sociální ulehčení.

Proto ústavně-právní výbor navrhuje slavné sněmovně, aby přijala vládní návrh. (Souhlas.)

Předseda: Uděluji slovo třetímu zpravodaji, p. posl. dr Samkovi.

Zpravodaj posl. dr Samek: Slavná sněmovno! Vyložil jsem podrobněji obsah smlouvy s Rakouskem a důvody, které k ní vedly. Tytéž důvody vedly také k uzavření smlouvy s Italií. Jak již pan zpravodaj za výbor zahraniční uvedl, dospělo se ke smlouvě s Italií teprve v tomto roce. S Italií byla již dříve uzavřena smlouva finančně-právní, která byla publikována ve Sbírce zákonů a nařízení v č. 132 z r. 1924. Pokud se týče otázky připuštění cizích pojišťoven u nás, má tato smlouva z části odchylné znění od smlouvy rakouské. Zde neplatí klausule největších výhod, nýbrž pojišťovny italské, které u nás pojištění na život a na důchod budou provozovati, jsou výslovně vyjmenovány: Je to "Assicurazioni Generali" a "Riunione Adriatica di Sicurta". Jen tyto dvě italské pojišťovny budou provozovati pojištění na život a na důchod na základě jim udělené koncese.

Pokud se týče postupu, jak má býti zajištěno provádění pojišťovacích úmluv u nás resp. v Italii, je postup celkem tentýž, jako ve smlouvě rakouské s jistými odchylkami. Blok československého pojištění od italských pojišťoven se oddělí a opatří se krytí, resp. technická reserva pro toto pojištění. Odchylka od smlouvy rakouské je ta, že úmluvy uzavřené před 26. únorem 1919 musejí býti plněny nejen pokud stačí technické krytí reservy, nýbrž vůbec. Zde výhrada, jako je v rakouské smlouvě, není, poněvadž italské pojišťovny mají plné krytí. I naše pojišťovny jsou povinny splniti požadavky italských pojistníků v územích, které připadly italskému království v plné hodnotě. Pro tato plnění platí relace 1 koruna 0.6 liry, pakli nebyla ujednána pro italského pojistníka relace příznivější.

K opatření úplného technického krytí všech reserv použije se i v tomto případě eventuelně dluhopisů státního dluhu rakousko-uherského do jmenovité výše 50 mil., kteréžto předválečné dluhopisy budou u nás nostrifikovány.

Vzhledem k tomu, že touto cestou je opatřen zájem našich pojistníků, že je to zájem velmi důležitý, že jde ponejvíce o lidi chudé, kteří by sami cestou soukromého práva k svým nárokům nepřišli buď vůbec nebo ne v dohledné době, výbor rozpočtový ve schůzi dne 14. prosince projednal úmluvu i návrh schvalovací, usnesl se shodně s výborem zahraničním a ústavně-právním doporučiti plénu přijetí schvalovacího usnesení:

"Národní shromáždění Československé republiky souhlasí s úmluvou mezi republikou Československou a královstvím Italským, podepsanou dne 4. května 1926 v Praze se Závěrečným zápisem téhož data. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava tedy odpadá a přistoupíme ke hlasování.

Schvalovací usnesení má toliko jeden odstavec, budeme hlasovati o celém najednou. (Námitky nebyly.)

Námitek proti tomu není.

Kdo tedy souhlasí se schvalovacím usnesením ve znění doporučeném pp. zpravodaji, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím poslanecká sněmovna přijala toto schvalovací usnesení ve čtení prvém.

Druhé čtení navrhnu na pořad příští schůze.

Tím vyřízen je 5. odstavec pořadu.

Měli bychom přistoupiti nyní k projednávání odst. 6 pořadu schůze, byl jsem však požádán, aby projednávání tohoto odstavce bylo zatím odloženo.

Nebude-li námitek, přesuneme pořad jednání tím způsobem, že ihned přistoupíme k projednávání odstavce 7. (Námitky nebyly.)

Námitek není. Přistoupíme k projednávání 7. odstavce, jímž jest:

7. Zpráva výborů branného a rozpočtového k vládnímu návrhu (tisk 272) zákona o úpravě rozpočtu vojenské správy (tisk 761).

Zpravodajem výboru branného jest p. posl. David a zpravodajem výboru rozpočtového p. posl. Bradáč.

Uděluji slovo prvnímu zpravodaji p. posl. Davidovi.

Zpravodaj posl. David: Slavná sněmovno! Podle předložené osnovy snižuje se rozpočet ministerstva národní obrany na rok 1926 o částku 360 mil. Na opatřování výzbroje a vybudování vojenských staveb zřizuje se zvláštní fond pro věcné potřeby národní obrany. Za tím účelem bude po dobu 11 let od r. 1927 počínaje zařazována částka do rozpočtu 315 mil. Kč. Fond tento může býti zvětšován dary a sbírkami. Uložen bude na běžný účet u ministerstva financí a bude zúrokován až do vyčerpání sazbou podle poměrů na peněžním trhu. Fond spravuje a prostředky jeho hospodaří ministerstvo národní obrany za součinnosti ministerstva financí podle výstrojního, výzbrojního a stavebního programu, sestaveného ministrem národní obrany v dohodě s ministrem financí. Prostředků fondu nesmí býti použito k jiným účelům.

Podle ustanovení §u 3 osnovy má rozpočet ministerstva nár. obrany po dobu 11 let, počínajíc rokem 1927, činiti nejvýše 1.400 mil. Kč, leda že by nové zákony vyžadovaly větších nákladů rozpočtem dosud nepředvídaných.

Státní rozpočet a účetní závěrka sestavuje se vždy pro období jednoho roku. Podle ustanovení finančního zákona možno z rozpočtu čerpati toliko do konce rozpočtového roku. To však má v zápětí značné obtíže při projednávání dodávek vojenského materiálu.

Při značné části objednávek je postavení vojenské správy zcela výjimečné a vymyká se běžnému způsobu uskutečňování dodávek v jiných resortech státní správy. Jde tu hlavně o objednávky z oboru specielní techniky vojenské, na příklad o objednávky automatických zbraní, obrany proti letadlům, děl a kulometů nového typu, vojenských letadel, výzbroje proti plynům a pod. Výroba těchto předmětů vyžaduje dobu delší jednoho roku, zvláště jde-li o novoty, na jejichž výrobu není náš průmysl zařízen a musí si tudíž teprve opatřovati specielní stroje k výrobě nutné. Dodávky takovéhoto vojenského materiálu, ačkoliv byly učiněny objednávky jeho již začátkem roku, uskuteční se zhusta teprve roku příštího.

To má za následek, že placení takových objednávek se přesunuje z roku, ve kterém bylo na tyto objednávky v rozpočtu pamatováno, do roku příštího, ve kterém není úhrada rozpočtově zajištěna, takže musí býti k jejich úhradě použito částek, určených na opatření jiného materiálu. Tím vnáší se nesoulad do výzbrojního programu armády, zaplacení účtů se vzhledem k ustanovením finančního zákona zdržuje a firmy účtují úroky z prodlení.

V jiných případech, aby vojenské správě nepropadaly rozpočtové částky, je nucena tato s veškerým důrazem naléhati na výrobce, aby stanovenou dodací lhůtu dodrželi. To má zas za následek, že ke konci roku jsou dodavatelé objednávkami přetíženi, že rozmnožují počet dělníků a zavádějí dvojí i trojí směnu, aby byli s to dodržeti dodací lhůtu.

Naproti tomu od polovice prosince a počátkem příštího roku, tudíž v nejhorší zimní době, jsou dodavatelé nuceni dělnictvo propouštěti. Aby se těmto nedostatkům předešlo, povolovalo ministerstvo národní obrany při velkých a na delší dobu zadaných objednávkách přiměřené splátky, ale zkušenosti byly špatné, takže bylo nutno od tohoto způsobu upustiti.

R. 1924 a 1925 bylo učiněno opatření, že na peněžní částky, vypadávající ze závazné objednávky, uzavřené k tíži běžného rozpočtu, vystavovány byly ke konci roku podmíněné platební rozkazy, jež byly realisovány v roce příštím, kdy objednávka byla skutečně dodána.

Zavedení podmíněných platebních rozkazů se však neosvědčilo, ježto vyhotovování značného počtu podmíněných platebních rozkazů spadalo na konec roku, tedy do doby, v níž bylo třeba vyhotovovati s největším urychlením i normální platební rozkazy na materiál již dodaný a převzatý. Tím nastal velký nával práce. Vedle toho byly tím způsobeny jak ministerstvu nár. obrany, tak i ministerstvu financí další práce účetní a hlavně evidenční, jímž možno předejíti zavedením hospodaření fondového ve smyslu tohoto zákona.

Navrženou formou zákonnou má tedy býti umožněno ministerstvu nár. obrany, aby mohlo používati peněz povolených mu rozpočtem roku běžného i v roce následujícím. Tím bude možno při opatření výzbroje a výstroje naší armády postupovati podle organisačního plánu, jenž bude sdělán na dobu 11 let, po níž bude tento zákon platiti.

Vzhledem k tomu, že podle ustanovení §u 3 má činiti rozpočet ministerstva nár. obrany v příštích letech nejvýše částku 1.400,000.000 Kč, jest tendencí tohoto zákona mimo jiné též snížiti i celkový rozpočet státní.

S číslicí touto nelze ovšem počítati jako s číslicí fixní, poněvadž není vyloučeno, že bude třeba preliminovati v příštích letech výdaje na dosud neznámá opatření. Také není vyloučeno, že vojenský rozpočet bude po případě i nižší než uvedená přibližná jeho výše, zlepší-li se hospodářské poměry. Ustanovení, že fond může býti zvětšován dary nebo sbírkami, určenými pro ten který druh věcných potřeb armády, bylo pojato do zákona, poněvadž se mohou vyskytnouti případy, že vojenské instituce budou podporovány soukromými korporacemi. Prakticky by se to hlavně ukázalo v našem letectví.

Branný výbor jednal ve své schůzi, konané dne 17. listopadu 1926, o tomto vládním návrhu a usnesl se doporučiti jej slavné sněmovně ku schválení. (Předsednictví převzal místopředseda Stivín.)

Zároveň doporučuje ke schválení obě resoluce, přijaté branným výborem. (Souhlas.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Uděluji slovo druhému zpravodaji, za výbor rozpočtový, jímž je p. posl. Bradáč.

Zpravodaj posl. Bradáč: Slavná sněmovno! Rozpočtový výbor projednal se stanoviska finančního tuto předlohu zákona a shledal, že tkví tento zákon v rozpočtu samotném. Připojuje se proto k usnesení branného výboru, jakož i k resolucím, jež zde byly doporučeny. (Souhlas.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Zahajuji rozpravu. Ke slovu přihlášen jest p. posl. Krebs. Uděluji mu slovo.

Posl. Krebs (německy): Slavná sněmovno! Příznačným zjevem zákonodárství pražského parlamentu jest, že se téměř v každém zákonu prokazatelně opakuje několik nebo více tak zvaných zmocňovacích klausulí, jež vždy více zaručují byrokracii nejširší pole působnosti. Teprve v minulém týdnu zaměstnávali jsme se zákonem o dávkách za úřední úkony, který tímto způsobem dává stanovení poplatků prostě do rukou správy. Tak je tomu téměř u všech zákonů a není pochybnosti, že jde o zřízení určité soustavy zmocnění s tím cílem, aby vždy více byla zvětšována moc správy a kontrola, jakož i povolovací právo sněmovny, aby byly vždy více vyřazovány. Protože ústava zůstala stále ještě bez prováděcího nařízení, jsou této praksi dvéře otevřeny dokořán.

Poněvadž však se zmocňovací klausule přece jen tu a tam setkávají s obavami, nalezla státní byrokracie nabyvší veliké moci nový a přece již velmi starý prostředek ve zřizování fondů, které jí mají ušetřiti nepříjemnou parlamentární kontrolu. O tom nesmí býti přeci ve vážných kruzích zákonodárství žádné pochybnosti, že povolování takových fondů, jako je zákon č. 272 o fondu na zbrojení, znamená vzdáti se parlamentární kontroly na dobu 11 let nad částkou 315 milionů korun ročně. Nejde zde o nic jiného, než o veliké zmocnění vztahující se na více než desetiletí. Poslanecká sněmovna měla přece jen poněkud uvážiti, jaké důsledky by musel míti tento návrh a celá soustava fondů. Jak se s fondy hospodaří, to bychom již přece měli věděti.

Máme přece, bohužel, již mnoho takových fondů, o jejichž finančním hospodářství se nedoví ničeho ani sněmovna, ani veřejnost. Je tu na příklad v prvé řadě fond pro pozemkovou reformu, který dokonce má právo vydávati státní dlužní úpisy a již do té doby má obrat mnoha miliard, aniž by jen jedenkrát předložil vyúčtování. Tento fond koupil, vyvlastnil a opět prodal veliké majetky, aniž sněmovna by byla dostala byť jen jedenkrát k nahlédnutí účetní uzávěrku. Ani pan ministr financí nebude ochoten nebo s to, aby nám podal zprávu o těchto miliardových sumách. Kde jsou vykazovány zisk a ztráta tohoto státního zařízení?

Nebo jiný pikantní fond: Fond na podporu bank. Kdo kdy zvěděl, jaké miliony a kterým bankám byly rozděleny? Kdežto spořitelny nechtějí uznati ani za ústavy pracující ve veřejném prospěchu, kdežto při sanaci, jež se stala nutnou, ne pro spekulace a lotrovské hospodářství, nýbrž pro nešťastné vyřešení otázky válečných půjček, byly neslýchaným způsobem zanedbávány, a tak ohroženy úspory statisíců drobných lidí, zbývají pro zkrachované spekulační banky milionové částky. Ani tento fond nepředkládá účtů, ač jeho prostředky jdou do set milionů.

Pak byl u nás také fond z dávky z majetku, o němž již ode dávna není vůbec ničeho slyšeti. Žádný člověk neví, jak je spravován, kde vězí a jaké úkoly vykonává. I zde jde o veliké částky. 7.888 milionů korun bylo v posledních letech zaplaceno, a to ještě k tomu většinou hotově. V poslední době pan ministr financí dr Engliš a pan ministr veřejných prací prof. dr Spina ohlásili nový fond, fond na stavbu silnic. Fond pro stavbu bytů, kterého již po několik let není, bude obnoven a mimo to je úmysl založiti ještě mnoho jiných fondů.

Jak takové fondy vznikají a mizí, ukazuje na příklad fond na umělá hnojiva. Kde jsou jeho vyúčtování, kdo provedl rozdělení a do čí kapes spadly ty peníze, co se stalo s těmi miliony? Nevím, zda tento výpočet těchto fondů může si činiti nárok na úplnost. Všechny mají jen jedno společné: Že bez kontroly tráví život, že byrokracie je bez omezení řídí a spravuje a že sněmovna nemá ani nejmenší možnosti, aby tyto fondy nějak přezkoušela. Sněmovna však má přece nejen právo, nýbrž i povinnost kontrolovati, co se děje s těmito výtěžky daní, s tímto jměním veřejnosti. Má právo zvěděti, kde byly vybudovány ty domy ze stavebního fondu, kde se staví silnice z budoucího silničního fondu, kterým bankám a spořitelnám byly dány podpory z fondu pro sanaci bank, jak hospodařil státní pozemkový úřad s pozemkovým fondem a kam přišel fond z dávky z majetku a kdo jej spravuje. Sněmovna musí se nejrozhodnějším způsobem ohraditi proti úmyslu, aby byly tvořeny ještě další fondy a musí trvati na kontrole starých, dosud ve tmě stranického hospodářství skrytých fondů.

Poukazuje-li se na to, že i ve starém Rakousku již fondy byly, je přece jen dovoleno prohlásiti, že pocházely z doby absolutismu a nebyly nikterak moderním zařízením. Jedním z těchto fondů byl v roce 1771 utvořený fond pro normální školy, po němž později následoval ex-jezuitský fond z r. 1773 a konečně 1782 katolická náboženská matice. Všechny tyto a také pozdější fondy odvozovaly vznik z tehdejší vládní formy, jež byla bez sněmu a bez zastoupení stavů, a proto také neznala veřejného účtování a kontroly ve smyslu demokratického parlamentarismu. Avšak i tehdy, kdyby snad bylo nutným zříditi fondy pro určitá odvětví správy, byla by v demokratickém státě správa fondů přece jen podle jiných zásad než v dřívějších monarchistických nebo dokonce absolutistických státech veřejnou a bylo by ji podrobiti sněmovní kontrole. Tato kritika soustavy nynějších fondů zdála se býti dvojnásobně nutnou proto, že poslanecká sněmovna má dnes jednati a rozhodnouti o novém fondu, fondu na výzbroj.

Fond na výzbroj předkládá se nám ve chvíli, ve které ministr pro věci zahraniční dr Beneš byl jmenován zpravodajem o odzbrojení při ženevském svazu národů. (Výkřiky na levici.) To je jako surový vtip ve světových dějinách a pan ministr zahraničních věcí skutečně v Ženevě bude jednati tak, jako by i Československo vážně přistupovalo ku snížení zbrojení. Může pyšně poukazovati na to, že jeho stát v letošním roce snížil výdaje na vojenství o 360 milionů korun. Přirozeně zamlčí, že na místo této částky nastupuje částka 315 milionů korun na výzbrojní fond, který si tuto částku zajišťuje hned na 11 let. (Posl. inž. Jung [německy]: Jednou zmenšen o 360 milionů a 11kráte zvětšen o 315 milionů korun!) Tak jest!

Podle §u 1 předloženého návrhu zákona č. 272 se skutečně požadavek vojenské správy zmenšil o 360 milionů korun. Zároveň ustanovuje však, že se zřizuje zvláštní fond, fond na výzbroj, že se zařazuje do státního rozpočtu každoročně, prozatím na 11 let 315 milionů korun. Neméně než téměř 1 milion korun denně zajišťuje se po 11 let vojenství, takže náklad na vojsko v Československu činí denně téměř 5 milionů korun. Přirozeně bude se chtíti zamlčeti, že republika vydala v těch několika málo letech svého trvání již téměř 20 miliard korun jen na vojenské výdaje a že se nyní požaduje znovu 3 1/2 miliardy na výzbrojní fond. V době, kdy byla povolena téměř nesnesitelná daň z cukru, kdy v důsledku cel nastalo zdražení železničních sazeb, zdražení životních potřeb atd., v téže době, kdy ministr financí nám předkládá daňovou reformu, jež požaduje od širokých mas lidu nových velikých peněžitých obětí, přistupují veškerá ministerstva a většina sněmovny k tomu, aby výdaje na vojsko učinila trvalými.

§ 3 návrhu zákona není však ještě spokojen s touto dávkou. Zabezpečuje si dolní hranici vojenského rozpočtu a stanoví pak výslovně: "leda že by nové zákony vyžadovaly vyššího nákladu, na který by v rozpočtu dosud nebylo pamatováno." To znamená tedy, že celý zákon znamená jen nejmenší výměru toho, co se žádá na vojenských výdajích, že výdaje na vojsko mohou býti vždy dále zvyšovány. Zvláště krásný je odst. 3 §u 2, který stanoví zvýšení příjmů výzbrojného fondu dědictvími, dary, sbírkami atd. Tato ustanovení jsou nejen směšná, jak by se zprvu mohlo věřiti, skrývají spíše možnosti, na které prostý člověk zprvu vůbec nemyslí. Můžeme si jen vzpomenouti, že za války bylo možno zakoupiti si jistá vyznamenání Červeného kříže. Tedy vlastencům i zde v této zemi naskytají se možnosti poskytnouti peněžité prostředky k účelům vojenským. Co vše bude si moci člověk opatřiti štědrostí k tomuto fondu? (Výkřiky posl. Patzela.)

Povšimneme-li si ještě nyní, že tento fond nebude nikterak odpovědný poslanecké sněmovně, že jím bude disponovati nějaký jenerál, pak ovšem každý pochopí, proč za všech okolností trváme na sněmovní kontrole nad tímto fondem. Poslanecká sněmovna má nejen za úkol povolovati, nýbrž i důležitou povinnost kontrolovati všechny státní příjmy a výdaje. Kdo omezuje toto důležité právo sněmovní kontroly, prohřešuje se proti duchu zákonů. Varujeme strany, aby nedaly zavládnouti soustavě fondového hospodářství bez jakékoliv kontroly. Ze zásadních a politických úvah budou proto němečtí národní socialisté hlasovati proti zákonu o výzbrojním fondu. (Potlesk poslanců něm. nár. soc. strany dělnické.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Slovo má dále p. posl. Heeger.

Posl. Heeger (německy): Slavná sněmovno! Kdežto jiné státy začínají snižovati vojenská břemena, poněvadž jsou přesvědčeny, že tyto ohromné vojenské výdaje téměř nesnesitelně zatěžují nejen celé národní hospodářství, nýbrž i státní finance, u nás v tomto státě, vojenská břemena co možná ještě zvyšujeme. V tomto státě se provozuje přímo dvojaká hra. Pan ministr nár. obrany a především pan ministr financí vyřkli v rozpočtovém výboru krásná slova o snížení vojenských břemen. Zdánlivě byl také číselně na venek učiněn pokus výdaje na nár. obranu snížiti o 360 milionů. Avšak současně - a to se má státi usnesením dnešního zákona - má býti zřízen nový fond na výzbroj v částce 315 milionů, který rozpočten na dobu 11 let bude činiti přes 3 miliardy (Výkřiky posl. Hackenberga.) a který nebude ani pojat do rozpočtu mezi výdaje na vojsko, nýbrž jest zařazen pod titul "Pokladní správa" a proto jej budou bez kontroly spravovati jednotliví generálové.

Především jest velmi zajímavé zjistiti, že v době, kdy pan ministr pro věci zahraniční přerušuje svou zdravotní dovolenou, odjíždí do Ženevy a pronáší tam uklidňující mírové řeči, a do jisté míry líčí tam věc tak, jako by Československá republika byla největší baštou míru, ve vlastní zemi pan ministr nár. obrany usvědčuje ministra pro věci zahraniční ze lži a provozuje politiku právě opačnou. V Československém státě se neprovozuje politika odzbrojení, nýbrž vyložená politika ozbrojení, jak jí neprovozoval nikdy žádný stát před válkou.

Pohledněme jen na několik čísel! Staré Rakousko-Uhersko asi s 52 miliony obyvatelů mělo stav vojska 200.000 mužů. Československá republika, která tolik mluví o odzbrojení, milici a mírových myšlenkách, má při 13 1/2 milionech obyvatelů podle nových plánů 120.000 respektive 140.000 mužů vojska. Nahlédneme-li do zprávy, kterou československá vláda podala generálnímu sekretariátu Svazu národů, najdeme tam zcela zvláštní čísla. Počet důstojníků se uvádí 10.629, poddůstojníků 11.740, desátníků 12.763, svobodníků 17.863 a vojínů 91.887. Údaje o stavu zbraní jsou také zajímavou kapitolou. Pušek a karabin 120.000, pistolí a revolverů 40.000, automatických pušek 1814, kulometů 1076, lehkých děl 560, těžkých děl 152, bojových letadel 94, výzvědných letadel 134 a 4 balony. (Posl. Kaufmann [německy]: Jsou ta čísla správná, jak jsou uváděna v rozpočtu?) Čísla jsou zvláště zabarvena, což vysvítá již z toho, že československá vláda oznámila tenkráte Svazu národů vedle těchto údajů, že v Československu jest 14měsíční vojenská služba, která sice nyní má vejíti v platnost, avšak novým zákonem bude opět prodloužena na 18měsíční.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP