Kdežto pan ministr pro věci zahraniční
mluví o mírových problémech a o odzbrojení,
pan ministr nár. obrany sám není spokojen
s vojenským stavem, jak jsem jej vyjádřil
v číslicích. Vůbec nemyslí
na odzbrojení, nýbrž soudí, že
militarismus dlužno v tomto státě ještě
zcela jinak pěstovati, a pokládá do jisté
míry za povinnost všech státních občanů
projeviti porozumění a nadšení pro vojenskou
moc a její zesilnění v tomto státě.
Podle jeho názoru musí státní občané
vynaložiti vše a domnívá se, a řekl
to ve své řeči, že nejlepší
zárukou míru podle jeho názoru jest zesílení
a vyzbrojení militarismu, kdežto my velmi dobře
víme, že zbrojení vlastně vedla k válce.
Odzbrojení jest jistě cestou ke skutečnému
míru a celý mravní svět se snaží
po zkušenostech, jichž jsme nabyli ve světové
válce, v tomto směru pracovati, dokonce Anglie a
Francie. Francie, vojenský protektor tohoto státu,
snižuje nebo musí k tomu přistoupiti, aby značně
snížil břemena na militarismus, kdežto
u nás se má státi právě opak.
Má býti ustanoven po dobu 11 let 315-milionový
fond, zároveň pak má býti pojato do
zákona ustanovení, že od roku 1927, po zřízení
tohoto fondu, veškeré vojenské výdaje
nesmí přesahovati 1400 milionů Kč;
v tomto zákonu se však již praví: avšak
jen tehdy, neusnese-li se zákonodárná korporace
na jiném zákoně, jímž se ustanovují
vyšší výdaje. Tento fond jest tedy především
určen pro zbrojení a z části má
také býti zastrčenou, nekontrolovatelnou
položkou na mnoho jiných vojenských výdajů.
Jest velmi zajímavé, že ve všeobecném
rozpočtu mimo to ještě pod mnoha jinými
kapitolami jsou zařazeny dosti velké částky
na vojenské stavby atd., kdežto z toho fondu má
se především uhraditi válečný
materiál, střelivo a výbušné
látky. Uvážíme-li nyní, že
na střelivo a výbušné látky bylo
vydáno dosud r. 1920 106 milionů, r. 1921 125 milionů,
r. 1922 225 milionů, r. 1923 299 milionů, r. 1924
181 milionů, r. 1925 144 milionů a r. 1926 143 milionů,
zjistíme-li dále, že r. 1925 na všechny
tyto výdaje dohromady, jak jsou v rozpočtu, na dělostřelecké
a ruční zbraně bylo vydáno 149 milionů,
na zbraně 21 milionů, na zvláštní
bojové prostředky 21 milionů, na reflektory,
plynové masky a tanky 144 miliony, a uvážíme-li,
že rok 1925 vyžádal si pro tyto účely
nejvyšší výdaje, a srovnáme-li
s tím nyní částku 315 milionů
usnesenou na dobu 11 let, tedy přes 3 miliardy, můžeme
jistě dojíti k závěru, že se
pomýšlí, vynaložiti na tyto účely
ještě mnohem větší částky
než byly vynaloženy i r. 1925. (Výkřiky
na levici.) Nejhorší však jest, že tyto
ohromné částky nejsou nikým kontrolovány;
uvážíme-li, že sněmovna nemá
žádného disposičního práva,
že fond spravuje ministr financí v dohodě s
ministerstvem nár. obrany, že kontrola záleží
jen v tom, že nejvyšší účetní
kontrolní úřad provádí jen
číselnou kontrolu, věcné výdaje
že však leží úplně v rukou
generálů bez kontroly, pochopíte již,
že nad takovýmto nekontrolovatelným fondem
musilo se zmocniti pobouření širokých
vrstev obyvatelstva v tomto státě. Pokusili jsme
se podati v branném výboru návrh, který
pojednával o kontrole. Byl ovšem zamítnut.
Zajímavé jest však také další
ustanovení v tomto zákoně, kde se praví,
že fond může býti také zvětšován
dary, odkazy a sbírkami. Jsme jistě jediný
stát, který tímto způsobem chce do
jisté míry výzvou k veřejné
dobročinnosti opatřovati si peníze na militarismus.
Vyzývá se ke sbírkám, k darům,
vyzývá se, aby byly činěny odkazy
a při tom se úplně zapomíná,
že by se v tomto státě potřebovaly peníze
mnohem více pro pensisty, válečné
poškozence a nezaměstnané. Vyzývá
se ke sbírkám na militarismus. Zároveň
se vyzývá, aby byly poskytovány dary. Vzniká
jen otázka, kdo má poskytovati dary? Kdo má
na tom zájem, aby tento fond, tento fond na vojenskou výzbroj
byl rozšířen dary? (Německé
výkřiky: Snad korupčníci!) To
jest správné, snad korupčníci, ti,
kteří dodávají tak špatný
benzin a mnoho při tom vydělávají
a jsou vinni leteckými neštěstími nebo
snad také podloudníci zbraněmi, kteří
jsou v ministerstvu mnohdy jako doma, nebo dodavatelé střeliva,
kteří vydělávají miliony na
špatném a nebezpečném střelivu,
které dodávají a dále také
dodavatelé potravin, kteří nyní, po
zavedení cel, vydělávají dosti značné
částky při zásobování
vojska. Jednou se však může v praksi vyskytnouti,
že zadávání dodávek bude se díti
podle výše darů a že teprve bude řádně
podporována korupce, již jsme v tomto státě
měli zvláštní příležitost
pozorovati. Již z důvodu čistoty mělo
by podle našeho mínění toto ustanovení
ze zákona zmizeti. Zaváděti takovéto
sbírky znamená vnášeti vojenského
ducha mezi civilní obyvatelstvo. Jiného úmyslu
to nemá, než upraviti v tomto státě
cestu fašismu.
Všechna naše úsilí, abychom, jak v branném
výboru, tak také v rozpočtovém ukázali,
že tento zákon jest nemožný, že odporuje
demokratickým názorům, že jest přímo
v odporu s tím, co říká pan ministr
zahraničí v cizině, že to není
odstraňování militarismu, že to není
odzbrojení, nýbrž zesílení zbrojení
všechno to bylo marné. V obou výborech byl
zákon přijat nejen stranami české
většiny, nýbrž i hlasy německých
stran, týchž německých stran, které
před nedlouhou dobou na svých schůzích
a v časopisech líčily ještě vojenská
břemena jako nesnesitelná a ohromná, týchž
stran, které po léta žily z antimilitarismu
jako hesla pro své schůze. Tytéž strany
opustily své zásady, svým voličům
vypravovaly něco jiného a dělaly také
něco jiného. Hlasovaly pro zákon a tak se
dopustily zrady na tom, co slíbily svým voličům.
Nelze ani pochybovati, že tyto německé strany,
které pronesly tolik bojovných řečí
proti militarismu, budou hlasovati pro tento fond na zbrojení
také zde ve sněmovně, právě
tak jako hlasovaly ve výboru. Nemůžeme jim
v tom zabrániti, avšak venku voličům
ukážeme, jak se všechny tyto strany chovají
na schůzích a jak ve sněmovně. Jest
úplně samozřejmé, že my němečtí
sociální demokraté budeme hlasovati proti
celému tomuto zákonu. (Souhlas a potlesk něm.
soc.-demokratických poslanců.)
Místopředseda Stivín (zvoní):
Dále má slovo pan posl. Bolen.
Posl. Bolen: Slavná sněmovno! Ve chvíli,
kdy není peněz na řádnou podporu nezaměstnaných,
kdy se zavádí nebo prodlužuje platnost řady
tíživých poplatků a veřejných
dávek - aby prý se mohly vyplatiti hubené
mzdy státních zaměstnanců a železničních
zřízenců - kdy není peněz na
školy a učitelské platy, kdy se táhne
a útočí na bídné podpory invalidů,
ve chvíli, kdy se čeká další
vlna hospodářské krise a kdy není
prostředků finančních na nutné
investiční práce, kdy sociální
péče je naprosto nedostatečná a pensisté
zmírají hlady a kdy ministerský předseda
razí frázi, že "sociální
vymoženosti udržíme jen tehdy, když si na
ně vyděláme" - dostává
se nám důkazů, že všechna "starostlivost"
vlády, resp. ministra financí dr Engliše
o rovnováhu státních příjmů
a vydání byla a je jen velikou přetvářkou
vypočítanou na oklamání široké
veřejnosti. (Tak jest! Výborně!)
Na věci a opatření prospěšná
masám pracujících lidí měst
i venkova peněz nebylo a není, ale na nové
další šílené zbrojení, na
nové kanony, kulomety, tanky, vrhače otravných
plynů a bombardovací letadla troufá si vláda
opatřiti ihned 3 miliardy Kč.
Když byl projednáván branný zákon
r. 1920, tvrdila vojenská správa shodně s
vládou, že náklady na militarismus budou při
činné službě s mírovým
početným stavem přibližně 150.000
mužů činiti okrouhle 705 mil. Kč, k
čemuž přistoupí ještě drahotní
a nákupní přídavky, pak invalidní
požitky a pense gážistů i mužstva
224 milionů Kč; mimo to že budou činiti
první dobu výdaje mimořádné
výzbroj atd. - okrouhle 474 mil. Kč, takže
bude činiti celkový náklad na armádu
pro první dobu asi 1408 mil. korun. Absolutní výše
těchto nákladů na vojsko nesmí prý
zastrašiti. Dlužno prý tu přihlédnouti
k tomu, že je tu naprosté znehodnocení peněz.
Ale teď, kdy kupní síla koruny podle tvrzení
ministra financí dr Engliše je daleko větší,
nežli byla roku 1920, a kdy již na militarismus bylo
vydáno přes 18 miliard Kč, vyžaduje
ministerstvo nár. obrany ročních 1.400 milionů
Kč a pod titulem "fondu" dalších
315 mil. Kč, úhrnem tedy 1.715 mil. Kč ročně.
A při tom utěšuje ministr financí veřejnost
a poplatníky, že až se někdy zlepší
hospodářské a mezinárodní poměry,
bude prý snad možno přikročiti ke snížení
nákladů vojenských.
Tvrzení §u 3 projednávané předlohy,
že totiž rozpočet ministerstva nár. obrany
nesmí přesahovati po dobu 11 let částku
1.400 mil. Kč ročně, je klamem a současně
militaristickou arogancí. (Tak jest! Potlesk poslanců
strany komunistické.)
Půl druhé miliardy je obnos více než
vysoký. A když ještě obsahuje zmíněný
paragraf výhradu, že nové zákony vojenské
mohou si vyžádati větších nákladů
rozpočtem dosud nepředvídaných a když
zejména víme, že v ministerstvu nár.
obrany je nejvíce t. zv. přesunů a položek
nepreliminovaných, pak je tu jistota, že rozpočet
vojenský bude obnášeti v budoucích letech
nejméně 2 miliardy Kč ročně.
Téměř polovinu rozpočtu pohltí
jen úroky z dluhů a náklady na militarismus.
To je strašné hospodářství. Kam
povede, je na snadě. Ministr financí má povinnost
vyjádřiti se zde především o
tom, z čeho a jak se chce oněch 315 mil. Kč
ročně získati. A za druhé ať
nám poví, jak to přijde, že na potírání
bídy, nouze a zoufalství nebylo peněz, že
samospráva má šetřiti na věcech
obecně prospěšných, ale pro molocha
militarismu jsou zde najednou 3 miliardy, jejichž použití
nebude moci parlament ani kontrolovati. (Předsednictví
převzal místopředseda inž. Dostálek.)
Všechny v poslední době podané vojenské
předlohy a to: návrh na zrušení volebního
práva vojáků, na prodloužení
doby služební ze 14 na 18 měsíců,
na změnu kázeňského a kárného
práva, tvoří s návrhem právě
projednávaným jeden celek. Je to rub buržoasního
hesla z r. 1918, které znělo, že válka
z r. 1914 je válkou poslední. Je to rub buržoasních
slibů, že armáda československá
bude opakem toho, co českého vojáka utlačovalo,
trýznilo a ponižovalo v armádě habsburské
dynastie.
Je to plán učiniti z vojáků pouhé
vykonavatele rozkazů a uschopniti armádu zase k
tomu, čeho byla schopna r. 1914. (Potlesk komunistických
poslanců.) Militarism má míti zase nadvládu
nad masou pracujících. Dnes už buržoasie
a její vojenská správa nepovažuje za
nutné, jako po převratu, zakrývati svoje
úmysly. Dnes už docela otevřeně a cynicky
se prohlašuje, že armáda je zde i proti vnitřnímu
nepříteli, t. j. proti třídně
vědomému proletariátu.
Je to dobře, že naše buržoasie kopla do
pacifismu, že odmítla milici a že přestala
s pohádkami o tom, že "armády nebude zneužito"
a pod. Tím vším až dosud mátla
pracující lid. Pro nás bude nyní snadnějším
masám pracujících dokázati, že
v měšťácké republice, zrovna tak,
jako kdysi v monarchii, jsou v plném proudu hospodářské,
politické, duševní i technické přípravy
k nové válce. (Tak jest!)
Pro nás bude nyní daleko snadnějším
dokázati, jakým švindlem je všechno volání
buržoasního i reformistického tisku po "odzbrojení"
a jakým švindlem je také všechno to povídání
o tom, že Svaz Národů zamezí příštím
válkám.
V době přítomné byli jsme svědky
demonstrace imperialistického loďstva před
Hankou. Imperialistický režim Chamberlainův
béře si za úkol potlačiti mohutné
revoluční hnutí v Číně.
Je nutné, aby mezinárodní proletariát
vznesl působivý protest proti intrikám a
útočnému plánu imperialistických
vlád a aby zmařil tažení imperialistů
proti osvobozenskému hnutí v Číně.
(Tak jest! - Potlesk komunistických poslanců.)
Pracující masy musí vystoupiti i proti hanebné
politice vůdců II. Internacionály, zastávajících
v domácí politice heslo "obrany vlasti",
to jest obrany kapitalistického státu, a v mezinárodní
politice heslo "obrany civilisace", rozumí se,
že kapitalistické civilisace.
Kdykoliv v některém kapitalistickém státě
vyrostlo a zesílilo osvobozenecké hnutí pracujících
mas natolik, že místní buržoasie se svým
mocenským aparátem nestačila na jeho potlačení,
vždycky buržoasie ostatních kapitalistických
států spěchala se svými armádami
intervenovati na prospěch vládnoucí třídy
pod heslem "obrany civilisace".
Buržoasie všech států je v takových
případech solidární. To jsme viděli
ve chvíli, kdy ruští dělníci,
vojáci a sedláci sestřásali se sebe
carské a kapitalistické pijavice. Reakce celého
světa spěchala na pomoc ruským velkoknížatům,
statkářům a kapitalistům. Její
pomoc nebyla sice nic platná, ale mezinárodní
buržoasie nevzdala se přece až dosud úmyslu
"ochrániti kapitalistickou civilisaci" proti
sovětům.
Vítězná revoluce a plánovitá
výstavba socialistického státu v Rusku je
velmi nepříjemná nejen ruské monarchistické
emigraci a monarchistickým státům, ale také
"demokratickým" vládám a měšťáckým
republikám.
Vítězstvím ruské sociální
revoluce cítí se ohroženy vládnoucí
třídy ve všech kapitalistických státech.
Vítězství pracujícího lidu
v Rusku posílilo a povzbudilo potlačený lid
v celém světě. Není divu, že
reakcionáři dohodových států
přes všechny diference shodli se na nové "svaté
alianci" a že tajně připravují
tažení proti sovětskému Rusku. Nemusí
k němu dojíti přímo, může
dojíti k němu oklikou, jako došlo přes
Srbsko a Rakousko k válce Anglie a Ameriky s Německem.
Proletariát musí státi na stráži.
Proti takovému zločinu museli by se všichni
uvědomělí dělníci a pracovníci
opříti veškerou svou silou. (Tak jest!)
Pracující třída u nás nemá
nejmenší chuti dáti se hnáti proti ruským
dělníkům a rolníkům. Také
se však nedá hnáti proti dělníkům
a rolníkům jugoslávským, rumunským
nebo italským, kteří určitě
při vhodné příležitosti svrhnou
buržoasii a nastolí vládu dělníků
a rolníků. (Tak jest! - Potlesk komunistických
poslanců.) Vítězství dělnické
třídy kteréhokoliv státu - zejména
pak vítězství pracující třídy
sovětského Ruska - je vítězstvím
i naším a porážka její byla by
i naší porážkou.
Proletariát nesmí se dát ničím
uspat, ničím oklamat, ničím uchlácholit.
Nezapomeň imperialistické války! Toť
první, s čím se obrací komunistická
internacionála na každého pracujícího,
ať kdekoliv žije, ať kteroukoliv řečí
mluví.
Nezapomeň toho, že díky kapitalistickému
řádu bylo možno malé hrstce imperialistů
po dlouhá 4 léta nutiti dělníky nejrůznějších
zemí, aby si vzájemně podřezávali
hrdla.
Nezapomeň toho, že válka buržoasie v Evropě
a v celém světě vyvolala nejstrašnější
hlad a nejhroznější bídu. Nezapomeň
toho, že bez pádu kapitalismu podobné loupeživé
války budou nejenom možny, ale nevyhnutelny. Pro pracující
třídu platí jen jedna parola. To je parola
daná Leninem při vypuknutí války v
r. 1914: "Válku imperialistickou proměniti
ve válku občanskou." (Výborně!
- Tak jest! - Potlesk poslanců komunistických.)
Proti válce je však nutno bojovati i tehdá,
když bezprostředně nehrozí vypuknouti,
kdy je a trvá t. zv. mír. V tomto období
je jedině účinným bojem proti militarismu,
imperialismu a válečnému nebezpečí
boj proti nacionálnímu šovinismu, boj za třídní
uvědomění pracujících mas měst
i venkova, důsledný boj proti sociálpatriotismu
a proti jakékoliv koalici socialistů s kapitalisty
a s buržoasií. Jen mezinárodně sbratřená
a nad buržoasií a kapitalismem zvítězivší
pracující třída, jen vláda
dělníků a pracujících rolníků
ve spojených socialistických státech evropských
jest s to, zbaviti lidstvo strašlivých militaristických
břemen a zabezpečiti skutečný a trvalý
mír. (Souhlas poslanců komunistických.)
Socialističtí vůdcové, ať
už budou hlasovati pro předložený návrh
nebo proti němu, ponesou v každém případě
odpovědnost, poněvadž svou dosavadní
politikou a tím, že povolovali až dosud všechna
vojenská vydání, umožnili podání
přítomného návrhu, který my
co nejostřeji jménem celé pracující
třídy v Československu odmítáme.
(Výborně! - Potlesk poslanců komunistických.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Geršl, jemuž uděluji slovo.
Posl. Geršl: Slavná sněmovno! Projednávaný
vládní návrh, kterým se upravuje rozpočet
vojenské správy, je velice sympaticky zdůvodněn.
V §u 1 především se snižuje rozpočet
ve výdajích na r. 1926 o částku 360
mil. Proti r. 1922, kdy byl náklad největší,
t. j. 3.193.120.000, poklesl by skoro o 50% proti r. 1926. R.
1926 činil celkový náklad 1.935,402.500 Kč,
kdežto na r. 1927 je preliminován jen 1.685,000.000,
čili pokles je 250,402.500 Kč, tedy téměř
o 13%. Počítáme-li s touto úsporou
po 11 let, dosáhla by úctyhodné výše,
více než 2754 mil. Než to předpokládá,
že ministr financí chce v poctivé vůli
šetřiti. Žel, že však tato vůle
dostává silnou korekturu v §u 3 předlohy,
kde se praví, že rozpočet ministerstva národní
obrany nesmí přesahovati se zřetelem k věcným
potřebám národní obrany opatřovaným
z fondu uvedeného v předchozím paragrafu
po dobu 11 let, počínaje r. 1927, částku
1400 mil. Kč, leda že by nové zákony
vyžadovaly větších nákladů
rozpočtem dosud nepředvídaných. Jak
známe chod věcí v našem ministerstvu
nár. obrany, je vždycky možno, že mohou
býti předloženy zákony, jež vyžadovati
budou větších nákladů než
předvídal rozpočet, a tím tato slibovaná
úspora zmizí.
Úprava rozpočtu vojenské správy zdůvodněna
je také v důvodové zprávě vládního
návrhu tím, že propadají jednotlivé
částky uvedené v rozpočtu a že
ministerstvo nár. obrany není s to vyčerpati,
resp. dáti si zhotoviti povinnou výzbroj a výstroj
tak, jak ji v rozpočtu má uvedenou. Divím
se právě, proč ministerstvu nár. obrany
má býti poskytnuta výhoda v tom, že
se zřizuje zvláštní fond, že ministerstvo
nebude vázáno na rozpočet, že může
přesouvati jednotlivé položky z výzbroje
na výstroj a z výstroje na výzbroj, kdežto
jiné resorty státní správy vázány
budou a jsou dosud vázány přísně
na rozpočet. Jiným ministerstvům a resortům,
na př. ministerstvu školství, propadají
částky, které nebyly v běžném
rozpočtu vyčerpány.
Je nutno, abych se při této příležitosti
zmínil také o praxi po zkušenostech, které
zde po 5 letech jsou, jak jsou zadávány vojenské
dodávky a jak se při jejich přebírání
postupuje. (Výkřiky posl. Mikulíčka.)
Je nutno konstatovati, že zadávací řád,
tak jak je dnes v platnosti, nevyhovuje, a nevyhovuje zejména
ministerstvu nár. obrany, které by si ho v prvé
řadě mělo všimnouti a jej zkorigovati.
Mimo to vojenská správa má takovou spoustu
podrobných předpisů pro každý
druh zboží ohledně jakosti a všech ostatních
podmínek obchodních, že jen velmi těžko
je možno veškerým ustanovením dostáti.
Přes to však objevuje se největší
stížnost všech řádných dodavatelů
na způsob přejímání objednaného
zboží. Ve skladištích je zřejmý
nedostatek dílovedoucích odborníků,
kteří jsou pouze placeni jako rotmistři,
přetížení jsou prací a často
v této své nervositě dopouštějí
se snad i šikán, kterých by se jinak nedopouštěli.
Není snad jednoho dodavatele, který by mohl prohlásiti,
že dodal svůj výrobek vojenské správě
bez různých pozastávek a výhozů.
Nezmiňuji se zde o tom proto, abych chránil snad
dodavatele, nýbrž proto, že tato opatření
vždy postihnou dělníky. Podnikatel má
vždycky možnost, aby se za výhoz nebo pozastávku
na vojenské dodávce učiněnou hojil
na mzdě dělnické, poněvadž tyto
věci, které jsou přebírány
a kde jsou různé chyby často zbytečně
vynalézány, na konec zaplatí dělník
svou mzdou.
Dokonce staly se i případy - a stávají
se často - že vojenská správa vrací
zboží, které je lepší nežli
bylo to, co si předepsalo ministerstvo nár. obrany,
protože to není podle předpisu.
Chci se při této příležitosti
zmíniti také o reakčním duchu, který
v poslední době počíná se ozývati
v branném výboru. Četl jsem, že dnešní
většina protestovala proti tomu, aby byla nazývána
většinou reakční. Jestliže jsem
minule poslouchal p. kol. Zierhuta, který si stěžoval
v branném výboru na to, jak jsou dnes prováděny
vojenské úlevy a vytýkal ministerstvu nár.
obrany, že poskytuje často úlevy v branné
povinnosti osobám, dělníkům, kteří
potom musejí býti podporovány z fondu pro
nezaměstnané, je to úkaz, jak by si snad
klub pana kol. Zierhuta přál, aby úlevy
v branném zákoně byly prováděny.
(Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)
Pánové chystají se předložiti
také osnovu zákona o prodloužení vojenské
služby. Ovšem za takové prakse, jak si ji představuje
klub německých agrárníků, bylo
by to zajisté prodloužení povinnosti branné
pro ty druhé, ale selští synkové měli
by býti vojenské povinnosti vůbec zbaveni,
nebo by měli odsloužiti pouze 6 měsíců.
Pro ně všechny by platily úlevy. (Výkřiky
posl. Mikulíčka.) Varuji ministerstvo nár.
obrany před prováděním úlev
branců v armádě podle ducha, jak si to představuje
kol. Zierhut. Tato nespravedlivost by jistě byla
s to, rozvrátiti naši armádu a žádná
disciplina nebyla by tak silnou, aby dala zapomenouti nespravedlnosti,
kterou by pocítili synové vdov a nemocných
rodičů, kteří z těchto důvodů
jako dělníci jedině mohou použíti
zákona o úlevách v branné službě.
Podali jsme k tomuto zákonu opravný návrh,
a to k §u 2, k odstavci poslednímu. Žádáme,
aby poslední věta tohoto odstavce zněla:
"K jiným účelům nežli v
rozpočtu uvedeným, prostředků fondu
nesmí býti použito". Chceme takto parlamentu
zachovati kontrolu, která mu právem patří,
neboť nestačí jenom ustanovení §u
4, že roční účty tohoto fondu
schválené ministerstvem nár. obrany a ministerstvem
financí předkládají se nejvyššímu
účetnímu kontrolnímu úřadu,
chceme, aby obě sněmovny měly a mohly také
míti právo kontrolovati vojenské hospodářství.
Jestliže všechny ostatní resorty státní
správy jsou nuceny podříditi se tomuto ustanovení,
nechápeme, proč není tomu tak právě
u ministerstva nár. obrany, kde jest té kontroly,
jak několikráte minulá doba ukázala,
zapotřebí. Právě zde trváme
na tom, aby parlament měl možnost kontrolovati také
rozpočet vojenské správy a použitých
z něho obnosů. Bude-li náš návrh
zamítnut, budeme hlasovati proti vládní předloze.
(Potlesk čsl. soc. demokratických poslanců.)
Předseda (zvoní): Ke slovu není
již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.
Žádám o přečtení podaných
návrhů.
Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška
(čte):
1. Pozměňovací návrh posl. Geršla,
Hampla a druhů:
V §u 2, odst. 5 budiž v poslední větě
za slova "K jiným účelům"
vloženo "než v rozpočtě uvedeným".
2. Pozměňovací návrh posl. Krebse
a druhů:
V §u 2 budiž škrtnut odst. 3.
3. Pozměňovací návrh posl. Krebse
a druhů:
§ 4 nechť zní:
"Roční účty schválené
ministerstvem nár. obrany a ministerstvem financí
předkládají se Nejvyššímu
účetnímu kontrolnímu úřadu,
který súčtování předloží
posl. sněmovně".
4. Resoluční návrh posl. Krebse a
druhů:
Vláda se vybízí, aby podala poslanecké
sněmovně ve lhůtě jednoho roku návrh
zákona o správě státních fondů
(zákon o správě fondů). Účelem
tohoto zákona má býti, aby všechny státní
fondy byly spravovány jednotně, a aby nad nimi vykonával
kontrolu sněmovní výbor.
Předseda (zvoní): Uděluji slovo
zpravodaji branného výboru, panu posl. Davidovi,
k doslovu.
Zpravodaj posl. David: Slavná sněmovno! Páni
řečníci si stěžovali na hospodaření
s různými státními fondy a snažili
se dokazovati, že prý podle tohoto zákona není
zaručena do statečně kontrola fondů
pro věcné potřeby armády. Upozorňuji
na § 4 navrhovaného zákona, v němž
stojí: "Roční účty fondů
schválené ministerstvem nár. obrany a ministerstvem
financí předkládají se nejvyššímu
účetnímu kontrolnímu úřadu."
Tím je tedy kontrola fondů plně zaručena.
Bude-li si parlament přáti znáti detailní
hospodaření s fondem, má právo vyžádati
si je jako při každé jiné položce.
Parlament má také právo vyžádati
si informace, jak bylo užito darů na fond.
Páni řečníci si dále stěžovali,
že prý v Československé republice se
tímto fondem ještě více posiluje militarismus
a že se podivně při tom vyjímají
mírumilovná slova dr Beneše v Ženevě.
Zřízením tohoto fondu se neposiluje nijak
imperialistický militarismus v tomto státě,
proti němuž se i my stavíme co nejrozhodněji.
Ale když již armádu musíme míti,
a budeme jí potřebovati do té doby, dokud
v okolních státech neodzbrojí, musíme
jí dáti vše, aby se stala armádou vojensky
zdatnou.
Pan posl. Bolen při ostré kritice naší
armády opomenul sděliti, že i sovětské
Rusko má silnou armádu. (Výkřiky
poslanců strany komunistické. - Předseda
zvoní.) Tam armáda spočívá
na branné povinnosti. V čele sovětské
armády stojí většinou staří
carští důstojníci, disciplina v sovětském
Rusku je nejpřísnější. Vyznamenání
a pocty udělují se tam jako ve všech ostatních
armádách světových.
Pan posl. Geršl a spol. podali návrh, aby v
§u 2, odst. 5, v poslední větě za slova
"K jiným účelům" vloženo
bylo "než v rozpočtu uvedeným". Návrh
ten podle mého názoru odporuje základnímu
účelu fondu, který právě sleduje
cíl, aby ministerstvo nár. obrany mohlo činiti
objednávky a uzávěrky několikaleté
a tím umožniti pravidelné a normální
zaměstnání továren. Zákonem
bude také revise fondů plně zajištěna,
jak jsem již sdělil.
Stavím se tedy proti přijetí tohoto návrhu
a taktéž se stavím proti přijetí
návrhu pana posl. Bolena a proti ostatním
návrhům pana posl. Krebse a soudr. a navrhuji,
aby posl. sněmovna schválila tuto předlohu
zákona tak, jak byla přijata branným výborem.
(Souhlas.)
Předseda (zvoní): Dávám slovo
zpravodaji výboru rozpočtového, panu posl.
Bradáčovi.
Zpravodaj posl. Bradáč: Vzdávám
se slova. (Výkřiky. - Předseda zvoní.)