Předseda: Zápisy o 61. a 62. schůzi
byly ve sněmovní kanceláři po 48 hodin
vyloženy, a poněvadž nebyly proti nim podány
písemné námitky, jsou schváleny podle
§u 73 jedn. řádu a byly podle téhož
paragrafu vytištěny.
Pan posl. dr Czech obrátil se na mne podle §u
70 jedn. řádu dotazem, v němž se dotýká
dvou věcí. Jednak se táže po vyřízení
svého návrhu na zřízení výboru
pro jednací řád. jednak se dotýká
pravidelného svolávání schůzí
klubovních předsedů.
Pan posl. dr Czech zmiňuje se sám správně
v prvé části svého dotazu o tom, že
není ustanovena určitá lhůta pro vyřizování,
respektive projednání návrhů na zřízení
výborů,. a já nemohu než rovněž
na tuto okolnost poukázati. Ze spisů sněmovních
pak jsem zjistil, že ani praxe, jíž se pan tazatel
dovolává, není příznivá
stanovisku pana tazatele, podle něhož mělo
býti o jeho návrhu již rozhodnuto. (Výkřiky
posl. dr Czecha.)
Předložil jsem předsednictvu k rozhodnutí,
má-li býti dán návrh pana poslance
dr Czecha na pořad dnešní schůze.
Předsednictvo rozhodlo, že prozatím nikoli.
Pokud se věci druhé týče - svolávání
porad klubovních předsedů - odkazuji tu na
odpověď, kterou jsem dal témuž tazateli
na jeho dotaz v téže věci ze dne 24. března
1926, a to. v 19. schůzi dne 6. května 1926. (Výkřiky
posl. dr Czecha.)
Přistoupíme k projednávání
1. odstavce pořadu, jímž jest:
1. Zpráva výborů soc.-politického a rozpočtového k vládnímu návrhu (tisk 851) zákona o stavebním ruchu (tisk 892).
Zpravodajem výboru soc.-politického je p. posl. Dubický, zpravodajem výboru rozpočtového p. posl. Rýpar.
Uděluji slovo prvému zpravodaji, p. posl. Dubickému.
Zpravodaj posl. Dubický: Slavná sněmovno!
Zákonodárné sbory našeho státu
již několikráte zabývaly se návrhy
zákonů o stavebním ruchu. Smyslem těchto
zákonů bylo, aby pronikavou podporou stavební
byla odstraněna velká bytová krise, která
zvláště ve městech a v obvodech průmyslových
dostoupila vrcholu. Posledně zabývala se poslanecká
sněmovna zákonem o stavebním ruchu před
3 lety. Za onu dobu změnily se nemálo poměry,
které mají vliv na stavební podnikání
a jeho rentabilitu, a je proto pochopitelno, že fakt tento
nemohl zůstati bez vlivu na konstrukci zákona nového.
Návrh, který dnes projednáváme, liší
se podstatně ode všech dřívějších
zákonů, zvláště pokud jde o finanční
podporu se strany státní. Všechny dosavadní
zákony o stavebním ruchu, které jsme od roku
1919 každoročně až do r. 1924 obnovovali,
měly za účel pojistiti stavebníka
proti poklesu hodnoty jeho domu pro ten případ,
kdyby v budoucnosti poklesnul stavební náklad. Stát
podporou touto snímal se stavebníka risiko stavebního
podnikání, spojené s poklesem stavebního
nákladu v budoucnosti, a bral je sám na sebe. Skutečnost
ukázala, že stavební náklad od r. 1921,
kdy byl nejdražší, klesal, až se r. 1924
ustálil na nynější výši.
V důsledcích toho domy v těchto letech vystavěné
mají sice menší hodnotu, než činil
jejich skutečný stavební náklad, ale
majitelé jejich, kteří stavěli se
státní podporou, neutrpěli z toho žádných
ztrát, neboť státní podpora, kterou
dostali ve způsobu záruky, nebo třeba jen
ve způsobu ročního příspěvku,
byla vždy větší, než pokles hodnoty
jejich domů.
Lze tedy říci, že dosavadní zákony
o stavebním ruchu správně vystihly potřebu
stavebního podnikání v letech, kdy stavební
náklady nebyly ještě ustáleny, a že
také dobře splnily svůj účel,
uchrániti stavebníka před ztrátami,
plynoucími z poklesu stavebního nákladu.
Všechny dosavadní zákony o stavebním
ruchu měly však ještě další
účel, a to ten, aby byty v domech vystavěných
se státní podporou byly pokud možno tak laciné,
aby byly přístupny i méně zámožným
vrstvám obyvatelstva. Toho dosavadní zákony
docilovaly tím způsobem, že vyměřovaly
podporu ve způsobě záruky větší
částkou, než které by bylo třeba,
kdyby podpora měla sloužiti jen k pojištění
stavebníka před ztrátou z poklesu stavebního
nákladu. Praktické výsledky dosavadních
zákonů o stavebním ruchu svědčí
o tom, že státní podpora stavebního
ruchu umožnila stavbu a lacinější bydlení
i osobám méně zámožným.
Laskavostí ministerstva soc. péče bylo mi
dáno k disposici několik dat, které tuto
skutečnost jasně ukazují.
Všech domů, které byly vystavěny s podporou
jinými osobami než obcemi a stavebními družstvy,
zejména tedy soukromníky, je okrouhle 11.850, a
rodinných domků vystavěných stavebními
družstvy celkem 12.236, dohromady tedy okrouhle 24.100 domků.
Z tohoto celkového počtu domů připadá,
seřaděno podle povolání vlastníků
neb čekatelů domků, na železniční
zaměstnance přes 14%, na samostatné živnostníky
mimo stavební živnostníky přes 131/2%,
na samostatné zemědělce přes 12%,
na tovární dělníky 111/2%,
na státní a jiné veřejné zaměstnance
skoro 9%, na stavební živnostníky skoro 6%,
na soukromé zaměstnance přes 5%, na horníky
přes 5%, na stavební dělníky přes
5%, na nádeníky přes 3%, na živnostenské
dělníky přes 21/2%
a na zemědělské dělníky přes
2%.
Podle toho připadá ze všech staveb soukromníků
a rodinných domků družstevních na dělníky
a zaměstnance ať veřejné, ať soukromé,
dohromady okrouhle 16.500 domků, t.j. 68,5% čili
více než 2/3 a na stavby osob
samostatně výdělečně činných
okrouhle 7600 domů, t.j. 311/2%,
čili méně než 1/3.
Uvážíme-li, slavná sněmovno,
že zemědělcům byla udílena podpora
jen tehdy, šlo-li o drobné zemědělce
nebo o přídělce půdy v reformě
pozemkové a že těchto stavebníků
jest přes 12% a že stejně se to má s
domky, na které byla udělena podpora drobným
živnostníkům, pak vidíme, že na
dobrých 90% všech domků byla udělena
podpora osobám opravdu málo zámožným.
O čem svědčí také tato data?
Že není správné, poukazuje-li se zejména
ve veřejnosti paušálně na to, že
dosavadních zákonů o stavebním ruchu
použily většinou jen osoby zámožné
a že nezámožní byli z dobrodiní
těchto zákonů vyloučeni. Cifry, které
jsem předeslal, svědčí naopak o tom,
že nehledíc k obcím, byly to právě
nezámožné vrstvy obyvatelstva, u nichž
nalezly dosavadní zákony pochopení a které
proto stavěly. Lze jen litovati, že dobrodiní
zákonů nebylo dostatečně využito
i osobami zámožnějšími, které
zklamaly očekáváni zákonodárce,
že budou s pomocí zákonů o stavebním
ruchu více stavěti.
Bylo by zajímavé znáti rozvrstvení
podporovaných staveb podle velikostí obci. Je nasnadě
se domnívati, že nejvíce zákonů
využila velká města, ve kterých nouze
bytová byla větší než na venkově.
Zemědělské kruhy zvláště
zajímá, že podpora byla udělena celkem
na stavbu 2133 domků samostatných zemědělců,
t. j. 18% všech staveb provedených soukromníky
a že u 1804 rodinných domků drobných
zemědělců byla udělena podpora současně
také na stavbu potřebných hospodářských
budov a dále že byla podpora udělena i na stavbu
421 domků zemědělských dělníků,
t. j. přes 31/2 % všech domků,
že tedy přes 211/2 % veškerých
domků postavených soukromníky připadá
na samostatné zemědělce a zemědělské
dělníky. Ze všech 2133 domků samostatných
zemědělců připadá na Čechy
899, na Moravu 608, na Slezsko 61 a na Slovensko 565. Ze všech
421 domků zemědělských dělníků
připadá na Čechy 217, Moravu 128, Slezsko
11 a na Slovensko 65.
Podle sděleni ministerstva soc. péče bylo
s podporou vystavěno celkem přes 4000 nájemních
domů se 38.400 byty a skoro 24.000 rodinných domků
se 26.900 byty, tedy na 28.000 domů se 65.300 byty. Úhrnný
náklad všech těchto staveb, který byl
vzat za základ pro vyměření státní
podpory, činí skoro 4.800,000.000 Kč. Ve
skutečnosti je ovšem tento náklad alespoň
o 10% větší. Z tohoto celkového stavebního
nákladu činí zaručené zápůjčky
celkem okrouhle 3.150,000.000 Kč a částka,
z níž se platí jen příspěvek
na úmor a úrok po dobu 25 let, činí
okrouhle 550 mil. Kč. Roční anuita ze zaručených
zápůjček činí okrouhle 200
mil. Kč.
Pokládal jsem, slavná sněmovno, za nutné
cifry tyto sděliti, neboť ve veřejnosti koluje
řada zpráv, které neodpovídají
skutečnosti.
Všechny ony státní výdaje na podporu
stavebního ruchu ve formě anuity ze zaručené
zápůjčky nebo ve formě ročního
příspěvku na úrok a úmor stavebního
nákladu hradí se z běžných příjmů
států, t. j. z výnosu daní, cel a
jiných státních příjmů.
Na úhradu jejich musí tudíž přispívati
všichni občané státu bez rozdílu.
Řekl jsem již, že ve veřejnosti se často
nesprávně tvrdí, jakoby stát vydal
již na podporu stavebního ruchu miliardové
obnosy. Tyto obnosy představují však správně
pouze stavební náklad podporovaných staveb,
na který musí přispěti také
z vlastních prostředků každý
stavebník. Z cifer, které jsem uvedl, je patrno,
že stavebníci musili sami na vlastních prostředcích
a na prvé hypotéce uhraditi aspoň 2 miliardy
korun. Že přes tyto miliardové stavební
náklady není nedostatek bytů odstraněn,
toho vina není ani v zákonech o stavebním
ruchu, ani v jejich prováděni. Mám za to,
že to souvisí s povahou bytového problému
vůbec. Poradní sbor pro otázky hospodářské
ve svých návrzích na řešení
stavební a bytové péče velmi případně
praví, že příčiny bytové
nouze vznikají v našem hospodářském
řádu vždy znovu samy od sebe. Je také
potřebí stále nových a nových
bytů pro přirozený přírůstek
obyvatelstva a náhradou za byty staré, které
se stanou k užívání nezpůsobilými.
Všeho toho je si vědoma také vláda i
parlament. Nynější vláda osvědčila
tuto skutečnost svým stanoviskem k vládnímu
návrhu bytového zákona, který v červnu
1926 předložen byl poslanecké sněmovně
předešlou vládou úřednickou.
Návrh bytového zákona. úřednické
vlády upravoval, jak známo, nejen podporu stavebního
ruchu, nýbrž i ochranu nájemníků,
a to na celých příštích 7 let
takovým způsobem, aby po uplynutí této
doby ochrana nájemníků vůbec přestala
a podpora stavebního ruchu byla omezena jen na pouhou záruku
za byty stavěné obcemi a družstvy pro osoby
méně zámožné. Po dobu těchto
sedmi let chtěl však stát udíleti i
nadále také finanční podporu na stavby
domů, ale tato podpora měla míti pouze účel
snižovati nájemné, a nikoli účel
pojišťovati stavebníka proti nebezpečí
poklesu hodnoty jeho domu. Výdaje spojené s touto
další podporou stavebního podnikání
neměly však býti jako dosud hrazeny ze všeobecných
příjmů státních, nýbrž
z výnosu zvláštního stavebního
příspěvku, ukládaného vlastníkům
starých domů a placeného ze zvýšeného
nájemného. Výnosu zvýšení
nájemného ze starých domů mělo
býti také užito k další podpoře
stavebního ruchu.
Ve veřejnosti tento plán úřednické
vlády nemohl ovšem nenaraziti na překážky
a námitky zejména majitelů starých
domů a jejich nájemníků. Ve všech
odborných kruzích proto bylo shledáno správným,
že jest nejen účelno, nýbrž i nevyhnutelně
nutno ochranu nájemníků a podporu stavebního
ruchu řešiti současně a definitivně
pomocí dlouhodobého plánu a že zvýšeného
obnosu nájemního ve starých domech lze aspoň
z části užíti k další podpoře
stavebního podnikání. Sporným ovšem
zůstalo i mezi odbornými organisacemi, v jaké
míře a jakým způsobem lze užíti
zvýšeného nájemného k podpoře
staveb. Každému znalci našich hospodářských
a politických poměrů je jasno, že docíliti
mezi tolika stranami dohody o otázce tak sporné,
bude vyžadovati tolik času, že zatím byla
by ztracena letošní jarní stavební sezona.
Jedině tato okolnost byla příčinou,
že nynější vláda odvolala návrh
bytového zákona, podaný vládou úřednickou,
a nahradila jej krátkodobým provisoriem, omezujícím
se jen na podporu stavebního podnikání. Nynější
vláda však nedala tím padnouti návrhu
bytového zákona, neboť prohlásila důvodové
zprávě ke svému návrhu zákona
o stavebním ruchu, že návrh bytového
zákona, sice přepracovaný, ale spočívající
na stejných hlavních zásadách jako
odvolaný návrh úřednické vlády,
zase - a to co nejdříve - obnoví.
Jsem si vědom, že řešení úkolu,
který jsem naznačil, bude obtížné.
Není možno držeti za všech okolností
ochranu nájemníků do té míry,
jak nynější zákony stanoví. Dosavadní
ochrana nájemníků končí posledním
březnem příštího roku. Při
projednávání nového bytového
a stavebního zákona musí býti brán
zřetel nejen k nájemníkům, nýbrž
i k majitelům, zvláště malých
domů, aby tak soukromý jejich majetek nebyl nadále
spoután. Účel krátkodobého
zákona o stavebním ruchu, který projednáváme
a skutečnost, že k úhradě výloh,
spojených s další podporou stavebního
ruchu, musí vláda zase sáhnouti jen k výnosu
daní, cel a jiných rozpočtových příjmů,
sdostatek vysvětlují užší rozsah
zákona a obsah státní podpory, zaručené
tímto vládním návrhem.
Návrh zákona má především
za účel podporovati stavbu rodinných domků,
podnikaných po širých vlastech jednotlivci,
kteří jsou s to, aby platili úrok a úmor
ze zápůjček na stavbu učiněných,
a u nichž nebezpečí, spojené s převzetím
státní záruky za druhořadou zápůjčku,
hypotéku, jest nepravděpodobno a risiko celkem nepatrné.
Tyto hlavní a přední účely
zákona doplněny byly změnami, které
na vládním návrhu učinil v souhlase
s vládou sociálně politický výbor
této sněmovny.
Zaručená zápůjčka smí
činiti 40% nákladu a s předcházející
I. hypotékou 75% nákladu u domků rodinných
a 80% nákladu u domů nájemních. Zaručenou
zápůjčku musí ovšem úrokovati
a spláceti vlastník domu sám, a v tom je
právě podstatný rozdíl od záruky
podle dřívějších zákonů,
kde zaručenou zápůjčku úrokoval
a umořoval stát. (Předsednictví
převzal místopředseda Slavíček.)
Důležité je ustanovení o úlevách
daňových, které spočívá
v úplném osvobození od domovní daně
činžovní a třídní u domů
s malými byty na 35 let, u jiných staveb a úprav
na 25 let. Osvobození daňové přináší
s sebou také osvobození ode všech přirážek
k těmto daním, jakož i osvobození od
dávek obecních, pokud se neplatí za zvláštní
výhody nebo plnění se strany obcí
a jejich podniků.
Převody stavebních parcel v letech 1924 až
1927 jsou osvobozeny od dávky z přírůstku
hodnoty nemovitostí a byla-li již zaplacena, lze ji
žádati stavebníkem zpět.
Záruka státu může býti podle
zákona převzata na zápůjčky
do úhrnné výše 120 mil. Kč. Podle
výpočtů ministerstva soc. péče
bude tím možno opatřiti stavby za náklad
266 mil. Kč. Další. podpora stavebního
ruchu záleží na úhradě státních
výdajů. Podaří-li se nám, jak
pevně doufáme, nalézti takové řešení
ochrany nájemníků, jež bude umožňovati
získati aspoň části zvýšeného
nájemného ve prospěch podpory novostaveb,
pak bude moci býti státní podpora stavebního
podnikání podle vládou slíbeného
nového zákona bytového vydatnější
než tomu je podle zákona, o němž jednáme.
O dalších detailech osnovy zákona nehodlám
se šířiti. Důvodová zpráva
připojená k vládnímu návrhu
a zpráva soc.-politického výboru připojená
k textu zákona ve znění usneseném
soc.-politickým výborem, je tak podrobná,
že úplně informuje, zejména o všech
změnách a doplňcích, které
soc.-politický výbor učinil u vládní
osnovy.
O nový zákon jeví se na všech stranách
pochopitelný zájem. Tato skutečnost je sama
dokladem toho, že i poměry ve stavebnictví
za posledních 3 let od posledního zákona
o stavebním ruchu na tolik se skonsolidovaly, že lze
stavěti nové domy i pomocí j enom té
prosté záruky, jaká byla v našich zemích
obvyklou v normálních dobách předválečných.
Tato skutečnost opravňuje nás k naději,
že i tento zákon splní svůj účel
a přivede nás blíže k definitivní
úpravě stavební a bytové péče
v novém vládou slíbeném návrhu
bytového zákona.
Žádám slavnou sněmovnu, aby přijala
vládni návrh zákona o stavebním ruchu
ve znění, jak se na něm usnesl výbor
soc.-politický. (Potlesk.)
Místopředseda Slavíček (zvoní):
Dále má slovo druhý zpravodaj, p. posl.
Rýpar.
Zpravodaj posl. Rýpar: Slavná sněmovno!
Rozpočtový výbor projednal zákon o
stavebním ruchu, který projednal soc.-politický
výbor dne 3. března 1927, ve své schůzi
dne 8. března 1927 a přijal vládní
návrh se změnami tak, jak byl přijat soc.-politickým
výborem.
Rozpočtový výbor zabýval se hlavně
otázkou úhrady, která je spojena s tímto
návrhem o stavebním ruchu, prozkoumal otázku
úhrady státních výdajů spojených
s prováděním tohoto zákona a přišel
k poznání, že pro rok 1927 nevyžádá
si provádění ustanovení zákona
o státní záruce podle povahy věci
žádných zvláštních nových
výdajů, které by nemohly býti uhrazeny
z rozpočtového úvěru ministerstva
soc. péče v kap. XVII, tit. 1, § 3, pol. 3.
V rozpočtech na příští léta
bude ovšem musiti býti na úhradu pamatováno.
Rozpočtový výbor považuje za nutno připomenouti
k §u 5, odst. 2, že, střetne-li se ve vyvlastňovacím
řízení soukromý zájem vyvlastnitele
s veřejným zájmem, který se váže
k vyvlastňovanému pozemku, na příklad
při vyvlastňování pozemku, na němž
by se dalo těžiti uhlí, rudy a pod., bude tento
veřejný zájem náležitě
uvážen a chráněn.
Dále vzal rozpočtový výbor na vědomí
prohlášení zástupce vlády k §u
11, že ustanovením tohoto paragrafu neruší
se práva nabytá podle starších zákonných
ustanovení o vyvlastňování pozemků
pro stavební účel.
Záruka státu, která byla povolena rozpočtovým
výborem činí 120 mil. Kč. Bylo sice
s několika stran požadováno, aby tato částka
120 mil. Kč byla zvýšena, ale dlužno uvážiti,
že tímto obnosem není stanovena konečná
hranice, poněvadž stát žádných
peněz podnikateli nevyplácí, nýbrž
béře pouze záruku.
Další, čím se zabýval rozpočtový
výbor, týká se hlavně daňových
a poplatkových úlev podle §u 49. Úplné
osvobození od domovní daně činžovní
a třídní přísluší
1. novým stavbám, přístavbám,
nástavbám a přestavbám, které
byly nebo budou stavebně dokončeny v letech 1926
až 1928, na dobu 25 let, 2. stavbám domů s
malými byty, byly-li začaty r. 1925 nebo později
a stavebně dokončeny nejdéle do konce r.
1928, na dobu 35 let.
Lze-li stavbu považovati za dům s malými byty,
či za jinou stavbu, budiž posuzováno podle
platných ustanovení o dani domovní.
Totéž osvobození platí také o
přístavbách, nástavbách nebo
částečných přestavbách,
kde je osvobozena ta část hodnoty celé budovy,
o níž se prokáže, že připadá
na tyto částečné stavby.
Osvobození od státní daně činžovní
a třídní zahrnuje v sobě na stejnou
dobu též osvobození ode všech přirážek
k těmto daním, jakož i od obecních dávek,
vybíraných na podkladě nájemného
a ostatních poplatků s tím spojených.
Pak jednal rozpočtový výbor o osvobození
převodů stavebních parcel, uskutečněných
v letech 1920 až 1923, a převodů pozemků,
uskutečněných v letech 1924 až 1927,
od dávky z přírůstku hodnoty nemovitosti.
Pokud se týká resoluce soc.-politickým výborem
usnesené, navrhuje též rozpočtový
výbor její schválení, a to ve znění,
jak byla přijata soc.-politickým výborem.
Dále rozpočtový výbor navrhuje tuto
resoluci:
"Vláda se žádá, aby na ony peněžní
ústavy, jež formou svých obchodů jsou
způsobilé k poskytováni dlouhodobých
úvěrů (hypotek), zejména spořitelny,
pojišťovací ústavy a banky, co nejvíce
působila, aby své peněžní prostředky
větší měrou než až dosud činily,
věnovaly k oživení ruchu stavebního
a tím k odstranění bytové nouze."
Jménem rozpočtového výboru navrhuji,
aby vládnímu návrhu zákona o stavebním
ruchu (tisk 851) ve znění, jak se na něm
usnesl soc.-politický výbor ve schůzi dne
3. března 1927, dostalo se ústavního schválení.
(Souhlas.)