Úterý 15. března 1927

Místopředseda Slavíček (zvoní): K této věci j sou přihlášeni řečníci. Zahájíme proto rozpravu. Prve však navrhuji podle usnesení předsednictva, aby lhůta řečnická byla stanovena 45 minutami. (Námitek nebylo.)

Námitek proti tomu není.

Sděluji, že při jednání o této osnově zastupuje ministerstvo soc. péče pan odb. přednosta dr Kubišta, ministerstvo financí pp. tajemníci dr Rozvoda a dr Hrdina.

Uděluji slovo prvnímu řečníku "proti", panu posl. Langrovi.

Posl. Langr: Slavná sněmovno! Konečně po více jak dvouleté době dostala se poslanecká sněmovna k projednávání předlohy o stavebním ruchu. Předloha tato byla očekávána veřejností s velikou netrpělivostí a je proto zájem o některá ustanoveni předlohy pochopitelný. Musíme bohužel konstatovati, že naděje nebydlících i těch, kdož jinak jsou na osnově interesováni, byly zklamány. Bude-li předloha odhlasována poslaneckou sněmovnou tak, jak byla schválena výborem soc.-politickým, nesplní zákon ani zdaleka své poslání.

Nežli přejdu ke kritice a rozboru některých důležitých ustanovení předlohy, budiž mně dovoleno, abych se zabýval názorem zpravodaje pana posl. Dubického, který projevil v soc.-politickém výboru, že situace na bytovém trhu se do té míry zlepšila, že není nutno, aby stát podporoval stavební ruch přímými podporami. Proti tomuto názoru pana zpravodaje dovolím si tvrditi, že poměry bytové jsou u nás dosud velmi zlé.

Posuďme úřední statistiku o bytových poměrech aspoň ze dvou hlavních měst republiky. V Praze máme dosud 32.000 rodin a v Brně přes 3.000 rodin bez bytu. To jsou však rodiny, které se o příděl bytů u úřadů přihlásily. Daleko větší počet je však těch rodin, které se o byt vůbec nehlásí v přesvědčení, že jakákoliv snaha jejich o dosažení bytu by byla marná. Bytová nouze není však také v ostatních městech republiky jako v Plzni, v Moravské Ostravě, v Bratislavě o nic menší. Uvážíme-li, že stavební náklady ještě dnes dosahují, namnoze dokonce přesahuji 30.000 Kč na jednu obytnou místnost, vidíme, že bez dostatečné pomoci státu s účinnějším potíráním bytové nouze počítati nelze.

Že v jiných státech nevyhýbají se přispěti ze státních prostředků na odstranění bytové nouze, o tom nás poučí zprávy Mezinárodního sjezdu pro bytovou péči, který se konal ve Vídni v září r. 1926. Ve zprávě vysokého úředníka min. soc. péče v Anglii Raymonda Unvina čteme: "Nelze očekávati, že soukromé podnikání by mohlo vystavěti bez podpory v nejbližších málo letech dostatečný počet domků. Dělnické vrstvy nejsou s to, aby platily nájemné požadované v novostavbě, má-li býti výnosná. Všechny strany považují tudíž další podporu stavby obytných domů státem za nutnou. Zákon z r. 1924 upravuje podporu na 15 let, dovoluje však, aby výše podpory byla čas od času znova určena."

Prof. A. Bruggemann z Francie praví: "Soukromé podnikáni není dosud s to, aby bez podpory stavělo byty s nájemným, které by bylo snesitelné dělnictvu. Další podpora organisací pro zřizování laciných bytů v dosavadním způsobu a míře je proto nepostradatelná."

Min. rada dr Holz z Německa píše: "Hospodářská situace sotva dovoluje, aby soukromé podnikání postačitelnou měrou financovalo v nejbližších letech stavbu obytných domů. Dokud není odstraněn nynější nedostatek bytů, bude asi potřebí další podpory soukromého stavebního podnikání."

V tomto smyslu se vyslovili zástupci všech na sjezdu zúčastněných států.

Z uvedeného je zřejmo, že otázka bytová nevyžaduje si účinné podpory státu pouze v republice Československé, nýbrž že veškeré státy uznaly se zřetelem na mimořádné poměry poválečné-za svoji povinnost, přispěti k oživení stavebního ruchu pokud možno nejvíce. To chtěl jsem pouze uvésti, abych dokázal neudržitelnost stanoviska p. zpravodaje.

Právě projednávaná předloha o stavebním ruchu může nás uspokojiti pouze v ustanoveních hlavy I, která pojednává o způsobu opatření stavenišť, a ustanoveních hlavy VI o daňových a poplatkových úlevách. Hlava I převzata byla až na nepatrné změny ze zákona z r. 1924. V hlavě VI, v §u 49 poskytuje se novým stavbám, přístavbám, nástavbám a přestavbám, které budou nebo byly stavebně dokončeny v letech 1926 až 1928, úplné osvobození od domovní daně činžovní a třídní na dobu 25 let a stavbám domů s malými byty úplné osvobození od činžovní daně domovní a třídní, byly-li začaty v r. 1925 anebo později a stavebně dokončeny nejdéle do konce r. 1928 na dobu 35 let.

Důležité je ustanovení §u 53, že osvobození od státní daně činžovní a třídní zahrnuje v sobě na stejnou dobu též osvobození ode všech přirážek k těmto daním, jakož i od obecních dávek, vybíraných na podkladě nájemného, s výjimkou těch, které mají povahu poplatků za zvláštní výhody nebo plnění se strany obcí a jich podniků.

Také ustanovení §u 54, že jsou převody stavebních parcel osvobozeny od dávky z přírůstku hodnoty nemovitostí a že tam, kde dávka byla již zaplacena, má býti bez úroků vrácena, je pro stavebníka velmi výhodné. To však je vše, co tato předloha stavebníku poskytuje. Přes to, že si ustanovení předlohy o úlevách daňových a opatření stavenišť velmi ceníme, nemůžeme jinak než podrobit ostatní ustanovení předlohy co nepřísnější kritice. Stanovisko naší strany k této předloze není negativní. Zástupci naši v soc.-politickém výboru snažili se poctivě na této předloze spolupracovati a učiniti ji způsobilou odstraniti bytovou nouzi, která je v republice Československé nesnesitelná. Bohužel, všechny naše návrhy, které směřovaly k zlepšení předlohy, byly vládní většinou v soc.-politickém výboru zamítnuty.

Otázka bydlení širokých vrstev lidových není a nemůže býti pro nás předmětem provádění stranicko-politické agitace nebo demagogie. Chceme otázku tuto řešiti se vší vážností, jak si jí zasluhuje. Nebudeme zde činiti žádných návrhů, které by nebyly uskutečnitelny nebo by měly jen nádech demagogie. Cítíme však celou tíhu odpovědnosti, která na nás v této pro lid tak důležité chvíli leží. Jsme si vědomi, že jsme povinni udělati vše, abychom vás, kteří máte dnes shodou okolností veškeren politický vliv ve svých rukou, přesvědčili, že to, co chcete učiniti zákonem, bude těžkým proviněním na zájmech a potřebách malého lidu. Chápeme se tudíž posledního prostředku, abychom zde v plenu poslanecké sněmovny poukázali na všechny vady a nedostatky této předlohy. Účelem této předlohy mělo býti, jak je v důvodové zprávě uvedeno, umožniti lidem méně zámožným stavěti. Tato tendence byla však na hlavu postavena ustanovením §§ 34 a 36, které jsou stěžejním základem celé předlohy.

Podle §u 34 záleží podpora státu v tom, že stát zaručí se věřiteli za zápůjčku jen pro případ, že by stavebník nebyl schopen plniti povinnosti v dlužním úpise mu uložené. Jinak musí si stavebník úrokovat a umořovat obnos státem mu zaručený sám. Toto ustanovení znamená velké zhoršení proti zákonu z r. 1924, kde stát převzal na sebe povinnost zaručenou částku sám úrokovat a umořit. Výše záruky je stanovena §em 36, který byl na návrh zástupce nár. demokratického klubu v soc.-politickém výboru podstatně zhoršen proti původnímu znění vládního návrhu. Podle vládního návrhu zaručoval stát stavebníku 45% stavebního nákladu v druhém knihovním pořadí. Zápůjčka v prvém a druhém pořadí nesměla přesahovati 75% stavebního nákladu.

Nyní má § 36 podle návrhu p. posl. Votruby zníti takto: "Zápůjčka zaručená podle §u 34 musí býti na nemovitosti, na kterou byla udělena, zajištěna zástavním právem, a to pravidelně ve druhém knihovním pořadí a smí činiti, jde-li o stavbu rodinného domku, nejvýše 40% a s připočtením zápůjček v pořadí předcházejících nejvýše 75% a jde-li o stavbu nájemního domu svobodárny nebo noclehárny obce, nebo obecně prospěšného stavebního sdružení, nejvýše 40% a s připočtením zápůjček v pořadí předcházejících nejvýše 80% stavebního nákladu řádně zajištěného. U obce může býti upuštěno od hypotekárního zajištění!"

Podle názoru pana navrhovatele má býti tato změna zlepšením, protože u domů nájemních povoleno bylo zatížení v prvním a druhém pořadí místo 75% 80% a že je následkem toho družstvo nebo obec povinna složiti pouze 20% stavebního nákladu.

Tím však, že stát převzal na sebe povinnost záruky pouze na 40% stavebního nákladu a že - peněžní ústavy nepůjčí více než 25 až 30% na první hypotéku, bude nucen stavebník složiti 30 až 35% stavebních nákladů. Proto znamená tato změna podstatné zhoršení proti původnímu ustanovení §u 36 vládní předlohy.

Prakticky jeví se nám účinek této předlohy takto: Podle dosavadních zkušeností činil celkový náklad na stavbu včetně pozemků r. 1923 ca 40.000 Kč, r. 1924 35.000 Kč a dnes asi 30.000 Kč na jednu obytnou místnost. Podle zákona o stavebním ruchu z r. 1923 přispíval stát na úhradu celkového stavebního nákladu 70%, družstvo složilo hotově 10% a zbývajících 20% tvořila I. hypotéka, kterou musilo družstvo samo úrokovati a umořovati.

Vezmeme-li v úvahu byt o 1 pokoji a kuchyni s příslušenstvím, jehož stavební náklad obnášel ca 80.000 Kč, je činže vypočtená podle §u 50 vládního nařízení č. 160 Sb. z. a n. z r. 1923 tato: 1. Veřejné dávky 40 Kč, 2. výlohy spojené se správou domu 240 Kč, 3. výlohy spojené s udržováním domu 240 Kč, 4. požární pojištění 10 Kč, 5. 7% anuita z I. hypotéky 1120 Kč, 6. 6% anuita z vlastních prostředků 480 Kč, úhrnem 2130 Kč.

Z toho dostal čekatel zpět úrok ze složeného obnosu, t. j. oněch 6% započtených v nájemném, takže skutečně platil úhrnem 1650 Kč nájemného ročně.

Podle zákona o stavebním ruchu z r. 1924 stát přispíval na úhradu celkového stavebního nákladu toliko 45%, družstvo složilo 15% a 40% tvořila první hypotéka spolu s mezihypotékou. V tomto případě skutečná činže činí 2.450 Kč ročně. Podle právě projednávané předlohy, kdy stát poskytuje záruku toliko za druhou hypotéku do výše 40%, ponechává však na stavebníkovi, aby celý stavební náklad si úrokoval a umořoval, bude nájemné z pokoje a kuchyně při dnešních stavebních nákladech, které činí asi 60.000 Kč, činiti: 1. Veřejné dávky 40 Kč, 2. výlohy spojené se správou domu 180 Kč, 3. výlohy spojené s udržováním domu 180 Kč, 4. požární pojištění 10 Kč, 5. 7% anuita z první hypotéky 1680 Kč, 6. 7% anuita z druhé hypotéky rovněž 1680 Kč, 7. 6% anuita z vlastních prostředků 720 Kč, úhrnem tedy 4490 Kč.

Srovnáme-li tuto horentní číslici s výdělkovými poměry dělnictva, veřejného zaměstnanectva, malých živnostníků a malozemědělců, je patrno, že malý člověk nebude míti z tohoto zákona nejmenšího prospěchu. A to, prosím, béřeme v úvahu byt o 1 pokoji a kuchyni. Nájemné z bytu o 2 pokojích a kuchyni bude činiti 6780 Kč ročně.

Navrhovali jsme proto v soc.-politickém výboru - a návrh tento budeme opakovati i v plénu posl. sněmovny - aby § 34 předlohy doplněn byl ustanovením, že stát přispívati bude stavebníku 2% na úrokování I. a II. hypotéky.

Podle našeho návrhu činilo by nájemné z pokoje a kuchyně po odečtení anuity z vlastních prostředků 2810 Kč ročně a tím by se přiblížilo k nájemnému podle zákona z roku 1924, které činilo 2430 Kč ročně. Leč ani tento jinak střízlivý návrh nebyl přijat vládními stranami. Tímto činem ukázala dnešní vládní majorita, že na odstranění nebo aspoň zmírnění bytové nouze nemá zájmu. Zákonem tímto nebude umožněno ani méně zámožným jednotlivcům ani obcím, ani obecně prospěšným stavebním sdružením stavěti pro malé lidi. Zákonem tímto dávány budou dlouholetými daňovými úlevami presenty pouze bohatým, zatím co chudí a méně zámožní lidé budou žíti hrozným životem lidí bez přístřeší. Naděje ubohých nebydlících budou těžce zklamány.

Pánové z vládní většiny nenalezli proti našim návrhům jiného argumentu než ten, že stát na podporu stavebního ruchu dal již velké peníze a že se více ze státních prostředků pro odpor ministerstva financí dáti nemůže. Při každé příležitosti operuje se proti nám tím, že stát převzal na sebe závazek minulými zákony o stavebním ruchu za více než 3 miliardy Kč, což znamená roční náklad 200 mil. Kč.

Při tom si nikdo neuvědomí, proč přes to, že stát převzal na sebe tak velké závazky, poměrně málo bylo docíleno. Pánové zapomínají, že proti našemu odporu podporováni byli i nejbohatší lidé, kteří stavěli přepychové vily na státní útraty. V jiných státech podporovány byly stavby pouze pro chudý lid a u nás dávaly se podpory lidem, kteří mohli stavěti i bez státní podpory. Nyní se ovšem přichází s tím, že pro podporu nebydlící chudiny není peněz. Tak se provádí u nás politika bytová.

Již déle tří roků dožadujeme se výkazu o tom, jak vysoké byly daňové odpisy v důsledku provádění zákonů tak zv. Rašínových, a to zákona č. 102 Sb. z. a n. ze dne 3. března 1921 a zákona č. 403 Sb. z. a n. z 21. prosince 1922. Zákonů těchto bylo použito ve veliké míře zejména bohatými průmyslníky a podnikateli, kteří tímto způsobem placení povinných daní chytře se vyhnuli. Ztráty na daních těmito zákony přivoděné odhadují se daleko přes 1 miliardu Kč.

Odvolávání se zástupců občanských stran na odpor ministerstva financí proti podpoře stavebního ruchu státem je neupřímné. Kdyby převzal stát na sebe povinnost záruky za 500 mil. Kč podle našeho návrhu, znamenalo by to roční zatížení státu 10 mil. Kč. Má-li strana lidová tolik moci, že si vynutila na panu ministru financí zákon o kongrue, který si vyžádal několikanásobné zatížení státu, měla by při trochu dobré vůli tolik síly, aby si vynutila zákon, kterým by umožnila tisícům lidí slušné bydlení. (Tak jest!) Má-li pan ministr financí ohromné sumy do set milionů jdoucí na sanaci zkrachovaných německých finančních ústavů, našel by při dobré vůli také těch 10 mil. Kč na zahojení nejhroznější rány, která hnisá na těle tohoto státu. (Výborně!)

Téměř všechny státy pomáhají odstraniti největší zlo současné doby, bytovou nouzi, jen vláda republiky Československé nemá pro tyto věci porozumění. Takový malý stát jako je Belgie, poskytuje zápůjčky na 2%ní úrok a 3/4%ní úmor na stavbu obytných budov a zařazuje už od roku 1920 do svého rozpočtu až 150 mil. belgických franků. Dánsko poskytuje přímé zápůjčky v hotovosti na 5%ní úrok do výše 40% stavebních nákladů. Francie podporuje stavby domů s byty pro dělnictvo tím, že poskytuje buď lacinou půjčku na 31/2%ní úrok až do 75% stavebních nákladů (Slyšte!) nebo přímý příspěvek, který činí až 1/3 stavebních nákladů. Konečně ve Španělsku poskytuje se podpora mimo daňové úlevy od 30 do 50 let stavebním příspěvkem, který činí 10 až 20% stavebního nákladu a při tom zápůjčku 70% stavebního nákladu na 3%ní úrok. (Slyšte!)

Jednou z hlavních příčin stagnace ve stavebním podnikání jsou příliš vysoké ceny stavebních hmot. Proto v předloze těžce postrádáme ustanovení zákona o stavebním ruchu z r. 1923 o cenových soudech. Nepřiměřeně vysoké ceny stavebních nákladů způsobeny byly do značné míry příliš vysokými cenami stavebních hmot. Dnešní abnormálně vysoké ceny stavebních hmot nejsou podle našeho názoru ničím odůvodněny. V republice Československé máme nadbytek všeho, co ku stavbě potřebujeme. Je zde dostatek hlíny, vápna, uhlí, cementu, kamene i stavebního dříví. Podle zprávy pana sekčního šéfa dr Kubišty pro mezinárodní sjezd ve Vídni je indexové číslo stavebních nákladů v republice Československé 891 až 945. Podle našich zkušeností je ještě vyšší. Je-li pak indexové číslo mezd dělníků, zaměstnaných při výrobě cihel, vápna, cementu a stavebního dříví, asi 600, je na prvý pohled patrno, že ceny stavebních hmot neodpovídají normálnímu vývoji.

Dovoláváme se proto přísné kontroly cen stavebních hmot, jejímž prováděním pověřeny měly býti cenové soudy. V našem přesvědčení nemůže nás zviklati ani prohlášení zástupce ministerstva soc. péče, že cenové soudy se neosvědčily, a že v některých případech uznaly pro běžný rok ceny vyšší, nežli bylo potřebno. To nás přesvědčuje spíše o špatném složení a neschopnosti takového soudu, nežli o neúčelnosti jejich zřízení.

Vedle vysokých cen stavebních hmot velikou měrou k zdražení stavebních nákladů přispívá lichvaření se stavebními parcelami. Je mnoho lidí, kteří na lichvě stavebními pozemky založili celou svoji existenci. Je smutné, že této nepěkné politiky stavební vedle soukromých jednotlivců chytily se také mnohé obce. Projednávaná předloha ani tentokráte neřeší tuto důležitou otázku. Ustanovení §u 6 předlohy zdaleka nestačí k potírání lichvy stavebními pozemky.

Zajímavé je znění §u 39, kterým se stanoví, že záruka státu může býti převzata za zápůjčky pro úhrnné částky 120 mil. Kč. Zdá se býti nepochopitelné, proč se má výše záruky omezovati na tak malou částku, když státu ze záruky nehrozí žádné ztráty. Podle výroku p. referenta i zástupce min. soc. péče bude se velmi pečlivě zkoumati, jestli stavebník o záruku žádající bude schopen plniti veškeré platební povinnosti, aby státu nevzešla žádná škoda. Navrhovali jsme proto, by § 39 byl škrtnut. Návrh náš však byl zamítnut, jelikož ustanovení §u 39 má sloužiti ministerstvu financí jako donucovací prostředek k brzkému projednání návrhu o ochraně nájemníků a stavebního ruchu úřednickou vládou podaného. Domnívá-li se někdo, že dnešní vláda odvolala návrh č. 460 úřednickou vládou podaný, protože měly býti jím zatíženy nemajetné vrstvy lidové, byl ze svého bludu vyléčen přečtením důvodové zprávy k vládnímu návrhu č. 851, kde se doslovně praví:

"Vláda, předkládajíc tento nový návrh zákona o stavebním ruchu, neopouští tím nikterak hlavní zásady, na nichž spočívá návrh bytového zákona předešlé vlády, naopak, uznávajíc jejich správnost, trvá na nich výslovně prohlašujíc, že v době co nejkratší, jakmile bude schválen předložený návrh zákona o stavebním ruchu, předloží Národnímu shromáždění nový návrh zákona, sledující týž konečný cíl společné a definitivní ochrany nájemníků a stavebního ruchu, jako odvolaný návrh bytového zákona minulé vlády."

Vláda zde jasně praví, že má v úmyslu opětně předložiti návrh zákona, kterým by se ukládala povinnost nájemníkům ve starých domech platiti dávku do t. zv. státního bytového fondu, z něhož by potom podporován byl stavební ruch. Podle návrhu č. 460 mají tyto dávky činiti první rok 50% a po dobu 7 roků mají se každoročně zvyšovati o dalších 50%, takže by dostoupily r. 1934 350% nájemného z r. 1914. Za toto horentní zatížení malého lidu má býti stavebníku poskytnuta podpora velmi nepatrná.

Na počátku r. 1924, když připravovala bytová pětka návrh zákona o ochraně nájemníků, byla učiněna dohoda, že bude zavedena dávka z nájemného podle hesla "bydlící nebydlícím". Dávka měla býti stanovena 20% nájemného z r. 1914 s tím, že od dávky budou osvobozeny byty o 1 pokoji. Proto socialističtí členové bytové pětky nechtěli povoliti většího zvýšení nájemného za náhradu za odstraněný § 12 zákona o ochraně nájemníků, podle kterého směl majitel domu veškeré výlohy s opravou domu spojené převaliti na nájemníky. Se zavedením 20% dávky souhlasili zástupci všech koalovaných stran. Zástupci příslušných ministerstev souhlasili s tím, že stavební ruch bude za tuto dávku i nadále podporován podle zásad zákonů z r. 1923 a 1924. Garancie státu měla býti ovšem přizpůsobena výši ceny stavebních nákladů. K uskutečnění tohoto plánu nedošlo pro neočekávaný odpor klubu nár. demokratických poslanců, a my byli více než 2 roky bez zákona.

Z tohoto případu vidíme, že většině, ve které byly strany socialistické, stačila dávka 20% a poskytovány měly býti stavební podpory daleko větši, než hodlá poskytovati dnešní většina za dávky 350%. Vedle horentní 350% dávky byla v předloze č. 460 celá řada reakčních ustanovení, proti nimž se veřejnost bouřila a činila za ně přirozeně odpovědny strany dnešní vládní většiny.

Tedy žádné ohledy na bídu lidu, ale obava před soudem jeho v podzimních volbách obecních, případně okresních a zemských, to byla příčina, proč tato nepopulární a nespravedlivá předloha zákona byla v soc.-politickém výboru vzata s denního pořadu a projednáván je nedostatečný zákon provisorní.

Opakujeme znovu, že na základě projednávaného návrhu zákona nebude možno stavěti byty pro méně zámožné rodiny, nebudou-li přijaty naše pozměňovací návrhy. Zákonem tímto přivedete řadu poctivých a snaživých občanů do těžké finanční situace, ne-li do záhuby. Řada lidí a stavebních sdružení v plné důvěře, ve které byla posilována sliby zástupců všech občanských stran, že zákonem budou dodatečně podpořeny stavby poměrně tak, jak byli podpořeni stavebníci, kteří stavěli na základě zákonů z r. 1923 a 1924, dali se do stavby a nyní s hrůzou vidí že jejich celé životní dílo ztroskotalo.

Nebydlící občané, stavební dělnictvo i stavební živnosti čekají netrpělivě, co v otázce bytové učiní zákonodárné sbory. Již dvě stavební sezony byly zbytečně ztraceny. Marně jsme se dovolávali po 2 roky rozumného a účelného řešení otázky stavební. Přijetím našich návrhů, aby stát převzal garancii za 50% stavebních nákladů na II. hypotéku a poskytl 2 % podporu na zúrokování I. a II. hypotéky, umožnilo by se obcím a obecně prospěšným stavebním sdružením stavěti byty hlavně pro chudší rodiny. Osud nebydlících rodin leží v rukou dnešní vládní většiny. Zvednutím ruky můžete setříti mnohou slzu a mírniti utrpení tisíců nešťastných nebydlících

Pan předseda vlády Švehla ve svém prohlášení řekl, že dnešní vládní většina chce se stranami oposičními spolupracovati a že každý rozumný a proveditelný návrh oposice bude respektován. Dosavadní prakse poučila nás, bohužel, o pravém opaku. Ač nám většina nemůže vytknouti ani v jediném případě, že bychom postupovali demagogicky a že bychom podávali návrhy neproveditelné, přes to neakceptovala dosud jediného našeho návrhu, ač musela uznati, že byly dobré a proveditelné. Nejsme proto v pochybnostech, že i dnešní naše návrhy směřující k zlepšení i projednávané předlohy o stavebním ruchu budou zamítnuty.

Je-li však to, co dělá dnešní vládní většina, rozumná a spravedlivá, lidu prospěšná práce zákonodárná, o tom nechť rozhodne lid sám. (Výborně! - Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP