Těžiště vládního návrhu
jest zajisté v jeho předpisech finančních.
Že původce vládního návrhu myslel
v první řadě na moment finanční,
dokazuje nejenom zpráva důvodová, nýbrž
také zpráva soc.-politického výboru.
Poněvadž naše měna jest prý nyní
stabilisována, není naprosto nutno, aby stát
přispíval nějak k oživení stavebního
ruchu z peněz, jež má k disposici. Myšlenka
opatřiti stavební fond ze státních
prostředků byla tudíž opuštěna
s lacinou výmluvou, že stát již nemůže
dotovati tento stavební fond, aniž by ohrozil rovnováhu
svého rozpočtu. Stát se domnívá,
že splnil svoji povinnost, prohlásí-li, že
dosud vynaložil na podporu stavebního ruchu asi 21/2
miliardy, a myslí, že tím vykonal více,
než možno od něho právem žádati.
Zamlčuje ovšem, že ve stejné době
vydal na militarismus částku aspoň 20 miliard
a vůbec se ani nepokouši nějak vysvětliti
nepoměr mezi těmito oběma výdaji.
Stát také nepovažoval dosud za nutno, aby předložil
zákonodárným sborům nějaké
zúčtování obnosů, jež
mu byly povoleny pro stavební ruch a jež prý
na něj vynaložil, ačkoliv takový výkaz
byl opětovně požadován. Německé
vládní strany vždy velmi naléhavě
žádaly takového vyúčtování
v době, kdy ještě byly v oposici proti vládě.
Nyní, poněvadž se samy moci účastní,
nepomýšlejí na to, aby vykonávaly vliv
v tom směru, aby konečně bylo provedeno zúčtování,
jež samy žádaly, aby se mohlo posouditi a zjistiti,
kam vlastně plynuly ty všechny vydané peníze
a zda také náležitě bylo přihlíženo
při spravedlivém rozdělování
k národnostnímu klíči. Vládní
strany úmyslně přehlížejí
a popírají, že v budoucnosti při definitivní
úpravě stavebního ruchu bude míti
veliký význam právě přehled
o peněžních podporách již poskytnutých
a úvěru.
Poněvadž tedy stát nemá již peněz
na podporu stavebního ruchu a opatření stavebního
fondu z příspěvků ze zvýšených
činží ve starých domech, jež jsou
ještě pod ochranou zákona nájemnického,
v nynější chvíli však padlo, byla
do tohoto návrhu pojata aspoň tak zvaná státní
záruka za stavební úvěry jako nejdůležitější
forma stavebních podpor. Tím se vlastně nedosahuje
ničeho jiného, než že se stavebníkům
usnadňuje opatřiti si úvěr zajištěný
na druhé hypotéce, snaha, která při
nynějším nadbytku peněz v ústavech
úvěrových má jenom vedlejší
význam. Poskytnutím sirotčí jistoty
úvěrům zaručeným státem
mají se také získati pro stavební
ruch ty peníze, které musí býti uloženy
na jistotu pupilární. Poněvadž stát
zpravidla vystupuje jako rukojmí a jenom výjimečně
jako plátce, nemůže-li dlužník
dostáti svým závazkům, rovná
se risiko státu téměř nule, přihlížíme-li
k ostatním zákonným ustanovením, neboť
zákon požaduje, aby soukromý stavebník
opatřil z vlastních peněz 25%, obecně
prospěšné stavební družstvo nebo
obce 20% stavebního nákladu, kdežto stát
chce zaručiti druhou hypotéku jenom do nejvyšší
výměry 40% stavebního nákladu. Již
tímto ustanovením jest - poskytnuta velká
jistota ručícímu státu. Neboť
stavebník, který musí tak značnou
část stavebního nákladu hraditi z
vlastních peněz, bude moci jistě také
ku svému vlastnímu prospěchu mnohem snáze
splniti povinnost úrokovou a umořovací a
tak nikdy neuvede stát do nepříjemné
situace, aby musel za něho dluh zaplatiti. Ostatně
zajistil se stát ještě také tím,
že si vyhradil předkupní právo pro případ,
že by byl vskutku nucen převzíti závazky
dlužníkovy.
Je tedy nepochopitelno, proč při tak velkém
zajištění ručícího státu
byla celková suma zápůjčky státem
zaručen stanovena pro r. 1927 jenom na 120 milionů
Kč. Poněvadž těchto 120 milionů
Kč činí 40% zajištěného
státem celkového nákladu, neznamená
to nic jiného, než že v tomto kalendářním
roce bude možno postaviti se státní zárukou
nejvýše za 300 milionů korun obytných
domů a malých bytů ve smyslu tohoto zákona,
dále pak provozoven pro maloživnostníky a malorolníky.
Kdyby byl celý obnos k disposici jenom pro novostavbu malých
bytů a kdybychom předpokládali za příznivých
cenových poměrů, že malý byt
o 80 m2 obytné plochy bude státi průměrně
40 tisíc korun, pak by nám nový zákon
mohl poskytnouti v jednom roce nejvýše 7.500 takových
malých bytů. Poněvadž se však státní
záruka rozšiřuje se zpětnou účinností
také na stavby dříve započaté
a poněvadž přijde v úvahu také
p§ zřizování malých provozoven,
bude tímto zákonem umožněno postaviti
sotva 5.000 malých bytů. Takovou stavební
činností nebude však ani v nejmenším
zmírněna nynější bytová
nouze. Důsledkem toho bude, že nový bytový
zákon slibovaný vládou k definitivní
úpravě bytové otázky bude musiti prozatím
upustiti od jakéhokoliv omezení ochrany nájemníků,
té ochrany nájemníků, kterou majitelé
starých domů pociťují tak tíživě
a kterou široké kruhy označují jako
překážku vývoje soukromého stavebního
ruchu. Myslím, že za takových poměrů
jistě nelze mluviti o tom, že poslanecká sněmovna
dnes odhlasuje zákon k oživení stavebního
ruchu.
Jestliže již při malém risiku státní
finanční správy jest nepochopitelno, proč
pan ministr financí se tak energicky brání
proti zvýšení částky 120 milionů
Kč zaručované státem, tu musí
tím více býti nápadno, že některá
ustanovení tohoto zákona ještě dále
snižují cenu státní pomoci samu o sobě
nedostatečnou. Skutečnost výslovně
v zákoně vyjádřená, že
nikdo nemá práva na podporu se státní
zárukou, jest jistě málo povzbudivá
pro každého, kdo chce stavěti, poněvadž
konec konců přece nemá jiného účelu,
než dokořán otevříti dveře
protekci a nadržování. Také zavedení
předkupního a zástavního práva
ve prospěch státu, jakož i ustanovení
o peněžních trestech pro případ,
že dlužník nesplní bezvadně všech
jemu uložených podmínek, je odiosní
a naprosto zbytečné, poněvadž takovými
možnými šikánami se odstraší
každý podnikatel od toho, aby se ucházel o
státní záruku. Stejně odstrašující
účinek bude míti také ustanovení,
že právní poměry mezi státem
a od něho podporovaným stavebníkem nemají
býti již povahy soukromoprávní, takže
pro spory nepřijdou již v úvahu řádné
soudy.
Zpráva soc.-politického výboru zdůrazňuje
zvláště, že státní záruka
jest v první řadě zamýšlena pro
ty osoby, které chtějí stavěti rodinný
domek s malým bytem. Poněvadž předpokladem
toho jest, aby ony měly soukromý kapitál
v nejmenší výši čtvrtiny stavebního
nákladu, budou musiti i nadále pečovati obce
a všeobecně prospěšná bytová
družstva o bytové podpory lidí zcela chudých.
Avšak i tuto pomoc bude možno poskytnouti jenom v míře
nedostatečné. Poněvadž takoví
veřejní stavebníci budou musiti z vlastních
peněz opatřiti rovněž aspoň 20%
stavebního nákladu, nemajetní nebudou moci
vložiti jako členové zvýšený
stavební příspěvek do takového
družstva a platiti později družstvu nebo obci
zvýšené nájemné, které
přece je vždycky v obráceném poměru
k výši poskytnuté podpory.
Zavedení státní podpory v takové formě,
jak ji poskytuje tento zákon, nikterak tedy neopravňuje
optimistické naděje, jako by se již nyní
mohlo dojíti k značnému stavebnímu
ruchu. A tak vzal zákonodárce ku pomoci ještě
některé úlevy daňové a poplatkové.
Z řad koncesovaných stavebních živnostníků
bylo již dříve vždy projevováno
mínění, že vydatné osvobození
daní a poplatků samo o sobě by bylo úplně
postačujícím prostředkem, aby soukromý
kapitál byl ve větším rozsahu věnován
na stavební ruch. Tento názor by se patrně
- pakli vůbec - ukázal správným jenom
tenkráte, kdyby osvobození od daní a přirážek
bylo skutečně postačující;
proto bylo se všech stran žádáno takové
osvobození zajisté na dobu 50 let, což nemožno
nikterak označiti za nespravedlivé nebo přehnané,
uváží-li se, že při úrokové
míře 4% a amortisační kvotě
1% může býti dluh splacen teprve v 41 letech.
Máli tedy osvobození od daní ulehčiti
stavebníku službu úrokovou a amortisační,
pak sotva bude možno pochopiti, proč tento zákon
chce přiznati takové úlevy jenom na dobu
35 nebo dokonce jenom 25 let. Je naprosto zbytečno, aby
se při této věci přihlíželo
k předpisům o osvobození od daní z
novostaveb, které chce zavésti nová berní
reforma. Tu jde přece o výjimečná
ustanovení k účelu zcela určitému,
a ta se přece mají a musí v základu
lišiti od pravidla stanoveného zákonem, mají-li
vůbec plně účinkovati. Při
stavebním ruchu, jenž podle tohoto zákona bude
krajně nepatrný, nebylo by zmenšení
státních příjmů nijak znatelně
cítiti ani při dalekosáhlých daňových
úlevách. Krásná slova ve zprávě
soc.-politického výboru k šesté hlavě
zákona vypadají tedy málo věrohodně,
a takovými úlevami daňovými a poplatkovými
nebude dosaženo stavebního ruchu žádoucí
měrou.
Co jinak ještě jest obsaženo v tomto návrhu
zákona, bylo by sotva hodno zmínky, ledaže
by to bylo aspoň ve formě zpola vhodné. Avšak
vady a nedostatky ostatních hlav nutí přece
ke krátkým poznámkám.
Možno snad ještě pochopiti, že mimořádná
opatření k oživení nutného stavebního
ruchu nemohou stačiti bez násilného zásahu
do soukromého majetku ve formě řízení
vyvlastňovacího, zvláště když
taková nařízení mají míti
ve skutečnosti platnost jenom přechodnou. Přece
však nutno i při tom právem očekávati,
že všechna taková zařízení
budou směřovat k tomu, aby předem vyloučila
každou zbytečnou tvrdost při takovém
vyvlastňovacím řízení. Je tedy
úžasno, že vládní většina
podle návrhu nechtěla vyjmouti z vyvlastnění
aspoň ty pozemky, na něž vlastník pozemků
pro vyvlastnitele zřídí podle zákona
ze dne 26. dubna 1912, č. 86 ř. z., stavební
právo za těch podmínek, které byly
stanoveny nebo schváleny vyvlastňujícím
úřadem. Rovněž nemá praktické
ceny, poskytuje-li se vlastníku pozemku možnost uchrániti
se před vyvlastněním jenom tehdy, když
raději sám započne novostavbu v nejbližších
třech měsících po doručení
vyvlastňovacího nálezu. Tato lhůta
je zajisté tak krátce vyměřena, že
jí nebude moci nikdo zachovati, uváží-li
se, že od rozhodnutí ke stavbě až ke skutečnému
započetí stavby nutno prodělati velmi dlouhou
cestu, než se opatří stavební plány,
než se zadají a povolí, než se zadá
stavba a pod. Konečně nesmí se zapomínati,
že náklady vyvlastňovacího řízení,
které má nésti sám vyvlastňovatel,
znamenají také zdražení stavebního
pozemku.
Mnohem více námitek musíme vysloviti proti
předpisům druhé hlavy o mzdových soudech
rozhodčích. Dělá to přímo
dojem, jakoby těchto 15 paragrafů bylo pojato do
zákona jenom proto, aby byl učiněn trochu
obsáhlejším a aby se tím předstíralo,
že se to skutečně myslí také
vážně s podporou stavebního ruchu v
zákonném provisoriu. Poněvadž nedokonalostí
tohoto oddílu vytváří se místo
právní jistoty jenom právní nejistota,
možno velmi dobře rozuměti zamítavému
stanovisku zaměstnanců a zaměstnavatelů
proti zaváděným rozhodčím soudům.
Když se již chtěla vládní většina
zásadně chovati zamítavě ke všem
pozměňovacím a doplňovacím
návrhům, tu měla aspoň celou tuto
hlavu ze zákona vypustiti. Taková ustanovení
jsou v zákoně také cizím tělesem
a na trvale se nebude moci vláda vyhnouti úkolu,
aby definitivně upravila otázku mzdových
soudů vydáním všeobecně platného
zvláštního zákona. Avšak obsah
§§ 12 až 27 tohoto návrhu je přímo
nemožností. Již ústřední
zařízení rozhodčích soudů
v Praze, v Brně, v Bratislavě a Užhorodě
nutno rozhodně odmítnouti. Neboť jak mají
takové mzdové soudy přihlížeti
při svých rozhodnutích ke zvláštním
místním poměrům, když jich z
vlastního názoru vůbec neznají? Také
klausule o stávce v odst. 3 §u 13 činí
účinnost mzdových soudů právě
v nejdůležitějších případech
úplně ilusorní. Přímo nebezpečím
pak jest druhá hlava těmi předpisy, jichž
neobsahuje. Zákonodárce nepovažoval za nutno
přesně vyměřiti pojmy "kolektivní
smlouva" a "kolektivní spor", stanoviti
sankce za porušení kolektivních smluv, za tak
zvané "divoké" stávky a za neuposlechnutí
rozsudků rozhodčích soudů mzdových,
určiti jasně aktivní a pasivní legitimaci
k žalobě, jakož i procesní způsobilost
jednotlivých organisací, zavésti opatření,
jak se má jednati se stranami neorganisovanými a
jak má býti vyloučeno zneužití
atd. Při tak ohromných nedostatcích celého
zařízení rozhodčích soudů
mzdových jest také ještě vyloučeno
odvolání k nějaké vyšší
instanci, jako na př. k ministerstvu soc. péče.
Čteme-li nyní také. ještě ve
zprávě soc.-politického výboru, že
přes všechny námitky proti této hlavě
zákona rozhodl se výbor přece přijmouti
tato ustanovení beze změny, poněvadž
se mzdové rozhodčí soudy v celku dosud osvědčily,
pak porozumíme přísloví "difficile
est, satyram non scribere".
Také účelu hlavy sedmé, totiž
změniti již nemožné stavební řády
takovým způsobem, aby rozumně a bez zbytečných
útrat mohlo býti stavěno a zamezeno průtahům
řízení stavebními úřady,
bylo dosaženo jenom částečně.
Jest úplně bez ceny v jedné větě
dávati rozkaz oddělení pro stavební
ruch, aby podporovalo stavební činnost organisací
práce a výrobou stavebního materiálu,
nestanoví-li se zákonem aspoň směrnice,
které by potom byly závazné také pro
různé podniky. Rovněž jest bezúčelné
mluviti o úředním zajišťování
stavebního materiálu, když jest odůvodněno
podezření, že materiál bude uměle
zadržován za tím účelem, aby
byly ceny vyhnány do výše. Zde by bylo jistě
jenom spravedlivo, kdyby byla ke hlavě o mzdových
soud h rozhodčích připojena také analogická
hlava o rozhodčích soudech cenových, poněvadž
jedno bez druhého má jenom po hybnou cenu praktickou.
Z tohoto důvodu sotva dá se také provésti
ve spojení s bytovou otázkou zákaz cenových
kartelů, jako i kontrola kartelových cen vyslovená
v hlavě osmé. Uvážíme-li však,
že v souvislosti se všemi těmito otázkami
schází odkaz na dlouholeté tarifní
smlouvy, na zrušení nebo snížení
cel na stavební materiál, na výhody železniční
a vodní dopravy a na osvobození cihelen a cementáren
od daně z uhlí a z obratu, pak nutno také
tuto část projednávaného zákona
označiti za nejvýš nedokonalou a neschopnou,
a tudíž nutno ji odmítnouti.
Nechci také zamlčeti, že s národnostního
hlediska nemáme již vůbec příčiny
býti tímto zákonem nadšeni. S německými
soukmenovci, s německými stavebními družstvy,
nebo s německými obcemi bude se jednati jako vždy
i tentokráte při nejmenším velmi macešsky
při poskytování státní záruky,
jistě však nikoli náležitě podle
národnostního klíče anebo podle poplatnosti.
Při žalostném účinku tohoto zákona
o stavebním ruchu, jaký se dá očekávati,
jistě nebude nic znáti v německém
jazykovém území o stavebním ruchu,
kromě toho snad, že ten neb onen člen tří
německých vládních stran dojde milosti
před očima české vlády. Jen
předpisy o použití výnosu stavební
půjčky na stavbu bytů pro státní
úředníky budou snad míti za následek,
že čeští státní úředníci
vyslaní do jazykového německého území
za účelem počešťovacím budou
tam usazeni při vydatně suubvencovaném stavebním
ruchu. My jsme již zvyklí takovým věcem,
jenom jedna část našich německých
sou kmenovců nebude jich nyní pociťovati již
jako nám nepřátelský čin násilí
a nespravedlnosti, nýbrž bude je hodnotiti jako viditelný
výraz symbiosy mezi německým a českým
národem v tomto státě, která tu jest
již celá století.
Tímto návrhem zákona jistě si nynější
národnostně smíšená vládní
většina nezaložila listu slávy v dějinách
parlamentarismu. Již způsob, jakým byla utvořena
tato vládní předloha, její nedokonalost
a neúčelnost, obavy, že zůstane bezvýslednou,
nesociální a nehospodářská
struktura zákona nutí moji stranu, aby hlasovala
proti tomuto návrhu zákona jako celku a přijala
jenom těch několik málo paragrafů
jež možno s dobrým svědomím se
stanoviska čistě věcného označiti
aspoň za minimum toho, co se jinak rozumí vhodným
prostředkem na podporu stavebního ruchu. (Potlesk
na levici.)
Místopředseda Horák (zvoní):
Dále je ke slovu přihlášen p. posl.
Tichi. Žádám, aby se ujal slova.
Posl. Tichi (německy): Slavná sněmovno!
Stanovisko mé strany k tomuto zákonu o stavebním
ruchu jest určeno politickými poměry této
chvíle. I kdybychom byli bývali v oposici, nebyli
bychom mohli odříci svého souhlasu k tomuto
zákonu se zřetelem na zájmy, které
musíme zastupovati. Ovšem ani pro nás není
tento návrh ideálním a také my pravíme,
že naprosto nebude moci napraviti všechny škody,
jež zavinil bezzákonný stav od r. 1925. Byli
bychom rádi viděli, kdyby se byla konečně
jednou důkladně a trvale rozřešila otázka
naši bytové a stavební politiky, poněvadž
zvláště se stanoviska naší stavební
živnosti musíme si přáti, aby nastala
čilá stavební činnost. Od r. 1925
není stavebního zákona a od té doby
vidíme neobyčejnou stagnaci ve stavebním
ruchu. Nedostatek stavebního zákona projevil se
na všech stranách. Bytová nouze jest stejně
veliká jako v dřívějších
letech a naši stavební řemeslníci přestáli
těžké dny. Člověk by myslil,
že ohromný vliv socialistických skupin v posledních
vládách učiní přítrž
těmto neudržitelným poměrům,
jimiž těžce trpěla nejen stavební
živnost, nýbrž zvláště také
proletářské vrstvy. Přes to, že
ministerstvo soc. péče bylo skorem trvale v soc.-demokratických
rukou, nebyla po léta řešena tato sociální
otázka. Musí teprve přijíti nynější
občanská vláda, proti níž se
socialistické skupiny brání, která
rázným rozhodnutím chce dostati od střechu
stavební zákon před začátkem
stavebního období. To musila uznati i oposice, zvláště
když většinové strany a vláda prohlásily,
že tento zákon jest pouze prozatímní
a že ještě letos otázka stavebního
ruchu a ochrany nájemníků bude rozřešena
trvalým zákonem. Prohlašujeme již dnes,
že při nastávajícím projednávání
těchto zákonů musíme trvati na tom,
aby požadavky stavebních řemeslníků
byly chráněny nějakým zákonným
ustanovením a aby tyto pohledávky dosáhly
stejné přednosti a stejného pořadí
jako pohledávky státu, pokud jde o daně a
poplatky. (Předsednictví převzal místopředseda
inž. Dostálek.)
Právě poslední dvě léta způsobila
naší stavební živnosti ohromnou hospodářskou
škodu. Naděje, že bude vydán nový
stavební zákon, jímž bude stát
vydatně podporovati stavby bytů, pohnula mnoho lidí
finančně slabých, že stavěli.
Očekávaný stavební zákon přes
socialistický vliv ve vládě vydán
nebyl a musilo se dostaviti zhroucení takovýchto
stavebních podniků. Utrpěli především
škodu naši stavební řemeslníci,
nejen stavitelé a zedničtí mistři,
nýbrž i klempíři, truhláři,
malíři, natěrači, zámečníci,
instalatéři atd. Jest to mnoho milionů korun,
jež ztratily naše stavební živnosti nejen
u soukromých podnikatelů, nýbrž i u
stavebních družstev, a nad ní dnes pláčí.
Co znamenají takové ztráty, často
desetitisíce u drobného řemeslníka,
jenž užil všech úspor a jistin, často
také vypůjčených peněz, aby
nakoupil materiál a zaplatil mzdy, myslím, že
nemusím teprve líčiti. Tyto politování
hodné lidi dlužno chrániti proti takovým
škodám tím spíše, že často
stavební spekulanti staví domy, a jakmile jsou hotovy,
rychle je prodají, aby tak někdy úmyslně
poškodili stavební živnostníky. S radostí
uvítáme, bude-li vydán nový zákon
na podporu stavebního ruchu, jenž by neobsahoval jen
státní záruku, nýbrž takový,
jímž by stát také skutečně
přispíval na stavby bytů, jak tomu bylo dříve,
poněvadž také široké vrstvy živnostníků
a řemeslníků naléhavě potřebuji
takové péče, a tato péče se
musí vztahovati i na zřizování živnostenských
provozoven. Avšak jedno bych dnes zdůraznil, totiž
že nemůžeme souhlasiti, aby se dobrodiní
zákona o podpoře stavebního ruchu, zvláště
pokud se týká subvencí ze státních
peněz, užívalo na stavby nádherných
vil a paláců, jak se to příliš
často dělo v minulých letech, a aby zámožní
lidé vykořisťovali dobrodiní zákona,
jež by bylo nedostupné středním vrstvám
lidu, pro něž zákon byl vydán.
Také my máme zájem na tom, aby zároveň
v novém zákoně nebo zvláštním
zákonem byla trvale a rozumně upravena ochrana nájemníků.
Není správné, vytýkají-li nám
socialistické strany, že jsme zásadně
pro to, aby ochrana nájemníků byla ihned
zrušena. Ovšem stojíme na stanovisku, že
ochrana nájemníků nemůže věčně
trvati a že má a musí býti přiměřeně
rušena. Pravíme však, že kdyby ochrana nájemníků
byla zrušena ihned, způsobilo by to pohromu v hospodářském
životě. Nájemné by ovšem ihned
stouplo do ohromné výše, byty byly by náhle
vypovídány a přirozeným následkem
by bylo, že by proletářské vrstvy musily
si nahraditi tyto větší výdaje ihned
zvýšenými požadavky mzdy.
Avšak i širokým vrstvám živnostníků
a obchodníků ve městech, kteří
si najali nejen byty, nýbrž i provozovny a obchodní
místnosti a patří k nájemníkům,
prokázala by se špatná služba, kdyby se
bez přípravy a náhle zrušila ochrana
nájemníků. K tomu se jistě naprosto
nehodí nynější hospodářsky
těžká doba a majetníci domů,
jimž se dnes dobře nevede, což přiznáváme,
musejí to uznati, pohlížejí-li na to
rozumně.
Mám-li se jen zcela krátce zabývati zákonem,
jenž se projednává, prohlašuji ještě
jednou, že jen proto neodříkáme svého
souhlasu k tomuto zákonu, poněvadž finanční
stav státu v této chvíli bohužel nepřipouští
vydatnější podpory stavebního ruchu
a poněvadž zákon má ráz pouze
prozatímní. Hlavní těžisko podpory
stavebního ruchu podle nového zákona vidíme
především v nikoli bezvýznamných
daňových úlevách. V původním
vládním návrhu mělo býti stavbám
s malými byty přiznáno osvobození
od daní na 35 let, všem jiným stavbám
na 20 let. Našemu úsilí ve výboru 8
zástupců koalovaných stran se po dařilo
zvýšiti tyto daňové úlevy pro
všechny stavby bytů, které budou ukončeny
do r. 1928, na 25 let. Uváží-li se, že
s tímto osvobozením od daní jest spojeno
také osvobození od placení všech obecních,
zemských a resních přirážek,
že se neplatí žádné převodní
poplatky a dávka z přírůstku hodnoty,
a že tento zákon má zpětnou působnost
na všechny stavby, s nimiž se začalo v r. 1925
a později, dlužno uznati, posuzuje-li se rozumně
stav věcí, že již tato ustanovení
se hodí k tomu, aby podporovala stavební ruch.
Vždyť i němečtí stavitelé
prostřednictvím své stálé delegace
výslovně prohlásili: "Němečtí
stavitelé stojí na stanovisku, že budou-li
co nejdříve stanoveny zákonem úlevy
daňové a poplatkové, hned se značně
oživí stavební činnost. Dlužno
tedy prostřednictvím parlamentních kruhů
důrazně žádati, aby tento odstavec byl
co nejdříve vyřízen a nebyl protahován
spornými částmi návrhu, totiž
ochranou nájemníků a stavebním příspěvkem."
Dalším, bohužel poněkud hubeným
dobrodiním zákona jest státní záruka
za půjčky ke stavebním účelům.
Nenazývám tuto záruku hubenou proto, poněvadž
nepřevyšuje 75 nebo 80%, nýbrž proto,
že úhrnná částka pro ni činí
jen 120 milionů, to jest, že může se této
státní záruky dostati stavbám asi
za 266 milionů. Zde jde o 7000 bytů, počet,
který bohužel bude brzy vyčerpán. Ministerstvo
soc. péče stojí sice na stanovisku, že
tato číslice může býti překročena,
já však přes to považuji peníze
určené k tomuto účelu za nepostačitelné.
Ustanovení tohoto zákona vztahují se také
na přístavby a přestavby a na naše zakročení
byly rozšířeny také na stavby a přestavby
živnostenských provozoven. Jak pro státní
záruku, tak také pro 35leté osvobození
od daní přicházejí v úvahu
obytné domy s malými byty, jejichž obytná
plocha činí 80 m2. Podařilo se
nám dále rozšířiti dobrodiní
zákona také na domy, které mají dva
takové malé byty, každý po 80 m2
obytné plochy. Že se tento zákon vztahuje také
na obce, o tom se stala rovněž dohoda v osmičce.
Státní záruka za I. hypotéku, jež
přesahuje 40%, poskytuje se až do 75% při stavbách
malých bytů soukromníky, kdežto u činžovních
domů, jež staví družstva nebo obec, může
činiti státní záruka až 80%.
Velice zajímavou kapitolou při projednávání
zákona v soc.-politickém výboru bylo v návrhu
obsažené zřízení mzdových
rozhodčích soudů. Socialistické skupiny
zastávaly stanovisko, že se krom těchto mzdových
rozhodčích soudů musí zříditi
ještě cenové rozhodčí soudy nebo
vůbec žádné. Na rozdíl od tohoto
mínění socialistických skupin ve výboru
zastupovaly odborové organisace mínění,
že se mzdové rozhodčí soudy ve stavební
živnosti osvědčily a že se nesmí
touto institucí otřásati.
Neměli jsme na této otázce zájem se
stanoviska zaměstnavatelů proto, poněvadž
i mezi námi byla odlišná mínění
a neměli jsme pak jiných námitek, když
po nápadné změně nálady mezi
oposicí mzdové rozhodčí soudy zůstaly
zachovány hlasy jedné části oposice.
I když tento nový prozatímní stavební
zákon jistě nesplňuje všech přání,
jest přece značným pokrokem a dlužno
jej uvítati. Podle vyjádření našich
odborníků způsobí určitě
oživení nynějšího, letošního
stavebního ruchu a s vědomím své plné
odpovědnosti budeme proto hlasovati pro tento zákon.
(Potlesk.)