94. Pozměňovací návrh posl. inž.
Záhorského, Tučného, Langra
a spol.:
§ 46 budiž škrtnut.
95. Pozměňovací návrh posl. Horpynky
a druhů:
§ 46 budiž změněn takto:
"Právní poměry mezi státem a
stavebníkem nebo pozdějším nabyvatelem
domu, založené udělením podpory podle
ustanovení této hlavy, jsou soukromoprávního
rázu a tudíž spory mezi státem a vlastníkem
domu, vystavěného s podporou podle ustanoveni této
hlavy, musí býti vyřizovány před
řádnými soudy."
96. Pozměňovací návrh posl. Tauba,
Schustera a druhů:
§ 46 nechť zní:
"Spory mezi státem a majetníkem domu, které
vzniknou z ustanovení tohoto zákona, rozhoduje věcně
příslušný soud, v jehož obvodu
dům stojí."
97. Pozměňovací návrh posl. Štětky
a soudr.:
V §u 47 buďtež slova "ministerstva sociální
péče" nahrazena slovy "komise při
ministerstvu sociální péče".
Dále budiž škrtnuto citování §u
40.
98. Pozměňovací návrh posl. Horpynky
a druhů:
§ 48 budiž změněn takto:
"Vládním nařízením budou
do jednoho měsíce po nabytí účinnosti
tohoto zákona vydány bližší směrnice
o provedení této hlavy."
99. Pozměňovací návrh posl. Tauba,
Schustera a druhů:
§ 48 nechť zní:
"Podrobnější předpisy pro provádění
této hlavy budou vydány do jednoho měsíce
po nabytí účinnosti tohoto zákona
vládním nařízením."
K hlavě šesté:
Pozměňovací návrhy posl. Horpynky
a druhů:
100. V §u 49, odst. 1, čís. 1 buďtež
slova "v letech 1926 až 1928" nahrazena slovy "v
letech 1924 až 1928" a místo slov "na dobu
25 let" budiž užito slov "na dobu 35 let".
101. V odst. 1 §u 52 budiž místo výrazů
"stavebních parcel" užito všeobecného
výrazu "pozemků" nebo "parcel"
a slova "v plné výměře podle
rozhodnutí stavebního úřadu přípustné"
buďtež škrtnuta.
102. § 56 budiž doplněn odstavcem 2 tohoto znění:
"Poplatkové úlevy uvedené v odst. 1,
čís. 1 až 3, poskytují se i tehdy, nežádal-li
stavebník o podporu státní zárukou
nebo nebyla-li mu udělena."
Pozměňovací návrhy posl. Simma
a druhů:
103. Berní a poplatkové úlevy buďtež
v případě §u 49, odst. 1, čís.
1 poskytnuty na 30 let a v případě §u
49, odst. 1, čís. 2 na 50 let.
104. § 49, odst. 2 budiž změněn takto:
"Úplné osvobození od domovní
daně činžovní a třídní
podle ustanovení tohoto odstavce budiž poskytováno
na dobu 50 let."
105. Úplné osvobození od domovní daně
třídní podle §u 50, odst. 1 budiž
poskytnuto na třicet let.
V odst. 2 §u 50 budiž lhůta prodloužena
na šest měsíců.
106. První věta §u 56 má zníti:
"Od poplatku jsou osvobozena všechna podání
učiněná během řízení
s přílohami a zvláště: ......"
107. § 56 budiž doplněn:
"Rovněž jest od převodního poplatku
osvobozen převod čekatelských domů,
které byly zřízeny obcemi."
Pozměňovací návrhy posl. Tauba,
Schustera a druhů:
108. V §u 49 budiž číslice "25"
nahrazena číslicí "30" a číslice
"35" číslicí "50".
109. V §u 50 budiž číslice "25"
nahrazena číslicí "30".
110. V §u 50, odst. 2 buďtež slova "do tří
měsíců" nahrazena slovy "do šesti
měsíců".
111. K §u 52, odst. 2 budiž připojeno jako nová
věta: "Byla-li parcela zastavěna z části,
z nezastavěných částí zaplatí
se dávka z přírůstku ceny."
112. V §u 53 nechť odst. 1 zní:
"Při převodech stavebních parcel na
jednotlivce, obecně prospěšné stavební
družstvo, obec, okres nebo sociální pojišťovnu
se převodní poplatek neplatí, zastaví-li
se staveniště do konce roku 1927 (nebo 1928) malými
byty. Byl-li poplatek již zaplacen, vrátí se
bez úroků."
113. V §u 53 nechť odst. 2 zní:
"Stejné osvobození přísluší
stavebníkovi pro první úplatný převod
v době 5 let od skončení stavby, na kterou
byla udělena podpora podle ustanovení hlavy V."
114. K §u 56 budiž připojeno:
"4. Všechny žádosti o poskytnutí
podpory i s potřebnými přílohami,
plány a výpisy z pozemkových knih a všechny
žádosti s přílohami, plány a
výpisy z pozemkových knih, podané během
řízení."
Dále jako nový odst. 2:
"Toto osvobození platí také pro dlužní
úpisy, zápisy do pozemkových knih a kvitance
vyhotovené nebo provedené při poskytnutí
státní podpory ze státního fondu na
stavbu bytů podle zákona z 22. prosince 1910, č.
242 ř. z."
Dále jako nový odst. 3:
"Tato ustanovení platí také pro všechny
stavby, které byly vystavěny podle dosud vydaných
zákonů o stavebním ruchu."
Pozměňovací návrhy posl. Štětky
a soudr.:
115. V §u 49 v prvním odstavci budiž číslice
25 nahrazena číslicí 50.
116. V §u 50, odst. 1 budiž číslice 1926
nahrazena číslicí 1924 a číslice
25 nahrazena budiž číslicí 50, při
čemž budiž celý odst. 2 škrtnut.
117. V §u 52, odst. 2 budiž výraz "až
1927" nahrazen výrazem "až na další".
118. V §u 53 budiž 2. odstavec škrtnut.
119. V §u 54 buďtež číslice "2"
a písmeno "a" v prvé řádce
škrtnuty.
120. Pozměňovací návrh posl. Vávry,
Bezděka, Dubického, Schuberta, Krumpeho, dr Labaje,
Tichiho, Votruby a druhů k §u 49:
Ustanovení odst. 1, čís. 2 budiž doplněno
slovy "domy s malými byty a malými provozovnami",
uvedenými za slovy "s malými byty" na
konci prvé věty a danými do závorky.
Ustanovení odst. 2 budiž doplněno slovy "dům
s malými byty a malými provozovnami", vsunutými
mezi slova "byty" a "či" a danými
do závorky.
121. Doplňovací návrh posl. inž. Záhorského,
Tučného, Langra a spol.:
Za § 56 budiž vložen nový § 57:
"§ 57. Osvobození od domovní daně
činžovní a třídní a jiné
úlevy poplatkové poskytují se žadatelům,
kteří prokáží náležitou
kalkulací, že se projevuje účinek úlev
daňových a poplatkových v přiměřené
výši nájemného."
K hlavě sedmé:
Pozměňovací návrhy posl. Horpynky
a druhů:
122. Odst. 2 §u 61 budiž změněn takto:
"Stabilita stavebního projektu předloženého
k úřednímu schválení za účelem
povolení stavby budiž doložena řádnými
výpočty podle předpisů o přípustném
zatížení konstrukcí stavebních
a dovoleném namáhání hmot, žádá-li
úřad v mimořádných případech
s odůvodněním, aby mu takové výpočty
byly předloženy."
123 § 71 budiž škrtnut.
Pozměňovací návrhy posl. Simma
a soudr.:
124. V §u 60 budiž lhůta tři dni nahrazena
lhůtou 8 dní.
125. § 61 nechť odst. 1 zní:
"Na pozemcích, které nebyly pojaty do polohopisných
plánů, a v obcích, které nevypracovaly
polohopisného plánu, lze stavěti jen tehdy,
jestliže takto vzniklé stavby ve spojení se
zastavěnými čtvrtěmi vyžadují
lehké, ne příliš drahé, byť
i jen prozatímní komunikace."
126. Pozměňovací návrh posl. Tauba,
Schustera a druhů:
V §u 58, odst. 1 buďtež škrtnuta slova "byly-li
pozemky" až "čára stavební
a úroveň".
K ustanovením závěrečným:
127. Pozměňovací návrh posl. Tauba,
Schustera a druhů:
V §u 79 budiž rok "1928" nahrazen rokem "1937".
K nadpisu hlavy páté:
128. Pozměňovací návrh posl. Tauba,
Schustera a druhů:
Nadpis hlavy páté má zníti: "Státní
výpomoc".
Návrhy resoluční:
129. Resoluční návrh posl. Horpynky a
druhů k hlavě prvé:
Vláda se vybízí, aby novelovala zákon
o stavebním právu a aby při této příležitosti
umožnila také majetníkům pozemků
soukromníkům postupovati pozemky na stavební
právo.
130. Resoluční návrh posl. Horpynky a
druhů k hlavě druhé:
Vláda se vybízí, aby ustanovení hlavy
druhé co nejdříve doplnila zvláštním
zákonem o rozhodčích soudech mzdových,
který přesně vymezuje pojmy "kolektivní
smlouva" a "spor z kolektivní smlouvy",
ustanovuje trestní sankce na porušení kolektivních
smluv, na tak zvané divoké stávky a na nedbání
rozhodnutí rozhodčího soudu mzdového,
zákonem, který jednoznačně určuje
aktivní a pasivní oprávněnost k žalobě,
jakož i způsobilost jednotlivých organisací
vésti proces u rozhodčího soudu mzdového,
a který obsahuje opatření o řízení
se stranami neorganisovanými.
131. Resoluční návrh posl. Simma a
druhů:
Vláda se vybízí, aby pro přechodnou
dobu bytové nouze, prozatím do 31. prosince 1935
vydala zákonná ustanovení, jež by ukládala
průmyslovým a zemědělským podnikům
a bankám, aby za přiměřenou část
svého ročního čistého zisku
stavěly byty pro dělníky a zaměstnance,
u nich zaměstnané.
132. Resoluční návrh posl. Simma a
druhů:
Vláda se vybízí, aby se v nejkratší
době zabývala návrhem zákona tisk
45, o zajištění stavebních pohledávek
a aby jej předložila poslanecké sněmovně
buď beze změny nebo přizpůsobený.
133. Resoluční návrh posl. Horpynky a
druhů:
Vláda se vyzývá, aby všechny daňové,
poplatkové a dávkové úlevy ustanovené
v tomto zákoně poskytla také takovým
novostavbám, které byly vystavěny před
vyhlášením tohoto zákona, pokud již
beztoho nepožívají podle dřívějších
zákonů týchž úlev aspoň
stejného rozsahu.
134. Resoluční návrh posl. dr Patejdla,
Netolického, Buřívala a spol.:
Vláda se vyzývá, aby vypracovala návrh
zákona, kterým by se uložilo peněžním
ústavům, aby část svých vkladů
uložily pro podporu stavebního ruchu.
135. Resoluční návrh posl. Horpynky a
druhů:
Vláda se vyzývá, aby co nejdříve
podala zákonodárným sborům návrh
zákona, jímž se jen pro podporu stavebního
ruchu zrušují nebo snižují celní
sazby na stavební hmoty, snižují sazby pro
dopravu po dráze a po vodě a cihelny a cementárny
se osvobozují od daně z uhlí a daně
z obratu.
136. Resoluční návrh posl. Simma a
druhů:
Ministrům sociální péče, financí
a veřejných prací a jiným ministrům,
kteří se zúčastní provádění
tohoto zákona, se ukládá, aby prováděcí
nařízení k tomuto zákonu vydali do
14 dnů ode dne, kdy tento zákon bude přijat
Národním shromážděním.
137. Resoluční návrh posl. Simma a
druhů:
Ministrům provádějícím zákon
se ukládá, aby v prováděcím
nařízení výslovně ustanovili,
že ti, jimž se dostane výhod podle tohoto zákona,
mají nárok i na případné větší
výhody podle zákona o stavebním ruchu, jenž
má býti vydán.
138. Resoluční návrh posl. Simma a
druhů:
Vláda se vybízí, aby v nejkratší
lhůtě spojila a rozšířila platné
stavební a bytové zákony v jednotný
stavební zákon.
139. Resoluční návrh posl. Simma a
druhů:
Vláda se vybízí, aby sdělávajíc
jednotný stavební a bytový zákon,
který má býti předložen v nejkratší
době, v hlavě o stavebním ruchu a podpoře
stavebního ruchu náležitě využila
zkušeností z racionelní stavby domů.
140. Resoluční návrh posl. Štětky
a soudr.:
Vláda se vyzývá, aby do 14 dnů předložila
poslanecké sněmovně návrh zákona
o definitivní úpravě otázky stavebního
ruchu a otázky bytové, který by byl řízen
těmito zásadami:
1. Ochrana sociálně slabých nájemníků
před bezdůvodným zrušením nájemní
smlouvy majiteli domů budiž trvalá a její
rozsah nechť se řídí potřebou
bytů v místě a sociálním postavením
nájemníků.
2. Nájemníci sociálně slabí
buďtež trvale chráněni zákonem
před bytovou lichvou.
3. Podpora staveb bytů pro nemajetné obyvatelstvo
budiž trvalá a taková, aby chudí lidé
nebyli nuceni bydleti v bytech příliš malých
a zdravotně závadných.
4. Na úhradu těchto podpor staveb bytů pro
lidi sociálně slabé budiž trvalému
bytovému fondu přikázán monopol obchodu
stavebními pozemky, které budou pro fond vyvlastněny
za cenu půdy zemědělské. Vedle toho
nechť tomuto fondu náleží výnos
dávky z bytů přepychových, výnos
zvláštní dávky pro stavební fond
zatěžující velké podniky průmyslové,
obchodní a velké ústavy peněžní
a částka rozpočtem každoročně
vykazovaná.
5. V žádném případě nechť
není zaváděna dávka postihující
bydlení širokých vrstev lidových.
Odůvodnění: Podle důvodové
zprávy k vládnímu návrhu tisk 811
je patrno, že vláda míní předložiti
Národnímu shromáždění
návrh na řešení otázky bytové
spočívající na zásadách
vládního návrhu tisk 460, předloženého
posl. sněmovně v červnu 1926. Cílem
tohoto návrhu má býti postupné a úplné
odstranění ochrany nájemníků
a podpory stavebního ruchu. Protože tyto úmysly
vlády měly zřejmě vliv na formulování
návrhu, který je právě projednáván,
a protože i řešení otázky podpory
stavebního ruchu se musí říditi tím,
jak má býti otázka bytová definitivně
upravena, jest třeba, aby výbor napřed rozhodl
o zásadách definitivního řešení
bytové otázky, než přikročí
k podrobnému projednávání předloženého
návrhu.
141. Resoluční návrh posl. inž. Záhorského,
Tučného, Langra a spol.:
Vládě se ukládá, aby pojala do příštího
dlouhodobého zákona o stavebním ruchu ustanovení
o mimořádné podpoře staveb v obci
hlavního města Prahy, jimiž by se urychlilo
provedení regulací části města,
jež by byly uznány vládním nařízením
z důvodů veřejných neodkladnými.
142. Resoluční návrh posl. Biňovce
a soudr., aby podány byly veřejné výkazy
o finančních důsledcích při
provádění zákona čís.
102 Sb. z. a n. ze dne 3. března 1921 a zákona čís.
403 Sb. z. a n. ze dne 21. prosince 1922, jimiž se co do
dávek veřejných poskytují výhody
pro stavbu budov obytných a provozních, nebo pro
vyměnění nových strojů a zařízení.
Výše uvedenými zákony, které
jsou jistou měrou obdobou a doplněním zákonů
o stavebním ruchu, poskytnuty byly osobám, podléhajícím
dani z příjmu nebo společnostem, podléhajícím
dani výdělkové, dalekosáhlé
finanční podpory na stavbu budov převážně
obytných, nebo budov pro provoz podniku, nebo na výměnu
nebo pořízení nových strojů.
Tato podpora byla jim dána tím, že dotyčné
osoby nebo společnosti mohly si odepsati daněprostě
od daňového základu do konce roku 1922 70
%, případně 50 %, od r. 1923 50 % nebo 35
% vynaloženého nákladu na stavbu budov převážně
obytných nebo provozovacích a opatření
strojů.
Ač zákona toho bylo hojně využito a
finanční jeho důsledky pro stát jsou
nesmírné a odhadují se na mnoho set milionů,
ne-li na miliardy, odepsané takto i osobám a společnostem
velmi bohatým, které nějaké státní
podpory vůbec nepotřebovaly, nebyly o finančním
výsledku tohoto zákona vydány dosud žádné
zprávy, ač sněmovna i celá veřejnost
má jistě plné právo je znát.
Jednání toto divně kontrastuje s přímo
úzkostlivým postupem při zákonu o
stavebním ruchu, o jehož finančním dosahu
a pracovním rozsahu jsou podávány podrobné
zprávy jak souhrnné, tak pravidelné ve krátkých
časových obdobích.
Rovněž není známo, že by byla ministerstvem
financí, provedením tohoto zákona pověřeným,
vydána nějaká prováděcí
nařízení, která by umožnila soustavnou
kontrolu provádění tohoto zákona,
znemožnila na příklad stavbu rozsáhlých
luxusních bytů, kontrolovala přehnané
účty, případně lichevní
spekulace s byty, provozovnami a stroji takto se státní
podporou opatřenými, o což vše je při
podpoře stavby malých bytů dokonale postaráno.
Žádáme proto pány ministry financí
a sociální péče, 1. aby neprodleně
předložili výboru soc.-politickému úhrnný
výkaz o finančním důsledku výše
citovaných zákonů pro stát, kterýžto
celkový výkaz budiž doplněn jmenovitým
seznamem osob a společností, kterým odepsáno
bylo z daňové základny, ať najednou
nebo v ročních částkách úhrnem
nejméně 1,000.000 Kč s udáním,
pro který účel odpis tento byl povolen, 2.
aby výboru soc.-politickému bylo sděleno,
jaká opatření učinily úřady
zákon tento provádějící pro
přesnou kontrolu žadatelů a proti jeho případnému
zneužívání.
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Návrhy tyto odpovídají formálním
předpisům a budou předmětem jednání.