Čtvrtek 17. března 1927

94. Pozměňovací návrh posl. inž. Záhorského, Tučného, Langra a spol.:

§ 46 budiž škrtnut.

95. Pozměňovací návrh posl. Horpynky a druhů:

§ 46 budiž změněn takto:

"Právní poměry mezi státem a stavebníkem nebo pozdějším nabyvatelem domu, založené udělením podpory podle ustanovení této hlavy, jsou soukromoprávního rázu a tudíž spory mezi státem a vlastníkem domu, vystavěného s podporou podle ustanoveni této hlavy, musí býti vyřizovány před řádnými soudy."

96. Pozměňovací návrh posl. Tauba, Schustera a druhů:

§ 46 nechť zní:

"Spory mezi státem a majetníkem domu, které vzniknou z ustanovení tohoto zákona, rozhoduje věcně příslušný soud, v jehož obvodu dům stojí."

97. Pozměňovací návrh posl. Štětky a soudr.:

V §u 47 buďtež slova "ministerstva sociální péče" nahrazena slovy "komise při ministerstvu sociální péče".

Dále budiž škrtnuto citování §u 40.

98. Pozměňovací návrh posl. Horpynky a druhů:

§ 48 budiž změněn takto:

"Vládním nařízením budou do jednoho měsíce po nabytí účinnosti tohoto zákona vydány bližší směrnice o provedení této hlavy."

99. Pozměňovací návrh posl. Tauba, Schustera a druhů:

§ 48 nechť zní:

"Podrobnější předpisy pro provádění této hlavy budou vydány do jednoho měsíce po nabytí účinnosti tohoto zákona vládním nařízením."

K hlavě šesté:

Pozměňovací návrhy posl. Horpynky a druhů:

100. V §u 49, odst. 1, čís. 1 buďtež slova "v letech 1926 až 1928" nahrazena slovy "v letech 1924 až 1928" a místo slov "na dobu 25 let" budiž užito slov "na dobu 35 let".

101. V odst. 1 §u 52 budiž místo výrazů "stavebních parcel" užito všeobecného výrazu "pozemků" nebo "parcel" a slova "v plné výměře podle rozhodnutí stavebního úřadu přípustné" buďtež škrtnuta.

102. § 56 budiž doplněn odstavcem 2 tohoto znění:

"Poplatkové úlevy uvedené v odst. 1, čís. 1 až 3, poskytují se i tehdy, nežádal-li stavebník o podporu státní zárukou nebo nebyla-li mu udělena."

Pozměňovací návrhy posl. Simma a druhů:

103. Berní a poplatkové úlevy buďtež v případě §u 49, odst. 1, čís. 1 poskytnuty na 30 let a v případě §u 49, odst. 1, čís. 2 na 50 let.

104. § 49, odst. 2 budiž změněn takto:

"Úplné osvobození od domovní daně činžovní a třídní podle ustanovení tohoto odstavce budiž poskytováno na dobu 50 let."

105. Úplné osvobození od domovní daně třídní podle §u 50, odst. 1 budiž poskytnuto na třicet let.

V odst. 2 §u 50 budiž lhůta prodloužena na šest měsíců.

106. První věta §u 56 má zníti:

"Od poplatku jsou osvobozena všechna podání učiněná během řízení s přílohami a zvláště: ......"

107. § 56 budiž doplněn:

"Rovněž jest od převodního poplatku osvobozen převod čekatelských domů, které byly zřízeny obcemi."

Pozměňovací návrhy posl. Tauba, Schustera a druhů:

108. V §u 49 budiž číslice "25" nahrazena číslicí "30" a číslice "35" číslicí "50".

109. V §u 50 budiž číslice "25" nahrazena číslicí "30".

110. V §u 50, odst. 2 buďtež slova "do tří měsíců" nahrazena slovy "do šesti měsíců".

111. K §u 52, odst. 2 budiž připojeno jako nová věta: "Byla-li parcela zastavěna z části, z nezastavěných částí zaplatí se dávka z přírůstku ceny."

112. V §u 53 nechť odst. 1 zní:

"Při převodech stavebních parcel na jednotlivce, obecně prospěšné stavební družstvo, obec, okres nebo sociální pojišťovnu se převodní poplatek neplatí, zastaví-li se staveniště do konce roku 1927 (nebo 1928) malými byty. Byl-li poplatek již zaplacen, vrátí se bez úroků."

113. V §u 53 nechť odst. 2 zní:

"Stejné osvobození přísluší stavebníkovi pro první úplatný převod v době 5 let od skončení stavby, na kterou byla udělena podpora podle ustanovení hlavy V."

114. K §u 56 budiž připojeno:

"4. Všechny žádosti o poskytnutí podpory i s potřebnými přílohami, plány a výpisy z pozemkových knih a všechny žádosti s přílohami, plány a výpisy z pozemkových knih, podané během řízení."

Dále jako nový odst. 2:

"Toto osvobození platí také pro dlužní úpisy, zápisy do pozemkových knih a kvitance vyhotovené nebo provedené při poskytnutí státní podpory ze státního fondu na stavbu bytů podle zákona z 22. prosince 1910, č. 242 ř. z."

Dále jako nový odst. 3:

"Tato ustanovení platí také pro všechny stavby, které byly vystavěny podle dosud vydaných zákonů o stavebním ruchu."

Pozměňovací návrhy posl. Štětky a soudr.:

115. V §u 49 v prvním odstavci budiž číslice 25 nahrazena číslicí 50.

116. V §u 50, odst. 1 budiž číslice 1926 nahrazena číslicí 1924 a číslice 25 nahrazena budiž číslicí 50, při čemž budiž celý odst. 2 škrtnut.

117. V §u 52, odst. 2 budiž výraz "až 1927" nahrazen výrazem "až na další".

118. V §u 53 budiž 2. odstavec škrtnut.

119. V §u 54 buďtež číslice "2" a písmeno "a" v prvé řádce škrtnuty.

120. Pozměňovací návrh posl. Vávry, Bezděka, Dubického, Schuberta, Krumpeho, dr Labaje, Tichiho, Votruby a druhů k §u 49:

Ustanovení odst. 1, čís. 2 budiž doplněno slovy "domy s malými byty a malými provozovnami", uvedenými za slovy "s malými byty" na konci prvé věty a danými do závorky.

Ustanovení odst. 2 budiž doplněno slovy "dům s malými byty a malými provozovnami", vsunutými mezi slova "byty" a "či" a danými do závorky.

121. Doplňovací návrh posl. inž. Záhorského, Tučného, Langra a spol.:

Za § 56 budiž vložen nový § 57:

"§ 57. Osvobození od domovní daně činžovní a třídní a jiné úlevy poplatkové poskytují se žadatelům, kteří prokáží náležitou kalkulací, že se projevuje účinek úlev daňových a poplatkových v přiměřené výši nájemného."

K hlavě sedmé:

Pozměňovací návrhy posl. Horpynky a druhů:

122. Odst. 2 §u 61 budiž změněn takto:

"Stabilita stavebního projektu předloženého k úřednímu schválení za účelem povolení stavby budiž doložena řádnými výpočty podle předpisů o přípustném zatížení konstrukcí stavebních a dovoleném namáhání hmot, žádá-li úřad v mimořádných případech s odůvodněním, aby mu takové výpočty byly předloženy."

123 § 71 budiž škrtnut.

Pozměňovací návrhy posl. Simma a soudr.:

124. V §u 60 budiž lhůta tři dni nahrazena lhůtou 8 dní.

125. § 61 nechť odst. 1 zní:

"Na pozemcích, které nebyly pojaty do polohopisných plánů, a v obcích, které nevypracovaly polohopisného plánu, lze stavěti jen tehdy, jestliže takto vzniklé stavby ve spojení se zastavěnými čtvrtěmi vyžadují lehké, ne příliš drahé, byť i jen prozatímní komunikace."

126. Pozměňovací návrh posl. Tauba, Schustera a druhů:

V §u 58, odst. 1 buďtež škrtnuta slova "byly-li pozemky" až "čára stavební a úroveň".

K ustanovením závěrečným:

127. Pozměňovací návrh posl. Tauba, Schustera a druhů:

V §u 79 budiž rok "1928" nahrazen rokem "1937".

K nadpisu hlavy páté:

128. Pozměňovací návrh posl. Tauba, Schustera a druhů:

Nadpis hlavy páté má zníti: "Státní výpomoc".

Návrhy resoluční:

129. Resoluční návrh posl. Horpynky a druhů k hlavě prvé:

Vláda se vybízí, aby novelovala zákon o stavebním právu a aby při této příležitosti umožnila také majetníkům pozemků soukromníkům postupovati pozemky na stavební právo.

130. Resoluční návrh posl. Horpynky a druhů k hlavě druhé:

Vláda se vybízí, aby ustanovení hlavy druhé co nejdříve doplnila zvláštním zákonem o rozhodčích soudech mzdových, který přesně vymezuje pojmy "kolektivní smlouva" a "spor z kolektivní smlouvy", ustanovuje trestní sankce na porušení kolektivních smluv, na tak zvané divoké stávky a na nedbání rozhodnutí rozhodčího soudu mzdového, zákonem, který jednoznačně určuje aktivní a pasivní oprávněnost k žalobě, jakož i způsobilost jednotlivých organisací vésti proces u rozhodčího soudu mzdového, a který obsahuje opatření o řízení se stranami neorganisovanými.

131. Resoluční návrh posl. Simma a druhů:

Vláda se vybízí, aby pro přechodnou dobu bytové nouze, prozatím do 31. prosince 1935 vydala zákonná ustanovení, jež by ukládala průmyslovým a zemědělským podnikům a bankám, aby za přiměřenou část svého ročního čistého zisku stavěly byty pro dělníky a zaměstnance, u nich zaměstnané.

132. Resoluční návrh posl. Simma a druhů:

Vláda se vybízí, aby se v nejkratší době zabývala návrhem zákona tisk 45, o zajištění stavebních pohledávek a aby jej předložila poslanecké sněmovně buď beze změny nebo přizpůsobený.

133. Resoluční návrh posl. Horpynky a druhů:

Vláda se vyzývá, aby všechny daňové, poplatkové a dávkové úlevy ustanovené v tomto zákoně poskytla také takovým novostavbám, které byly vystavěny před vyhlášením tohoto zákona, pokud již beztoho nepožívají podle dřívějších zákonů týchž úlev aspoň stejného rozsahu.

134. Resoluční návrh posl. dr Patejdla, Netolického, Buřívala a spol.:

Vláda se vyzývá, aby vypracovala návrh zákona, kterým by se uložilo peněžním ústavům, aby část svých vkladů uložily pro podporu stavebního ruchu.

135. Resoluční návrh posl. Horpynky a druhů:

Vláda se vyzývá, aby co nejdříve podala zákonodárným sborům návrh zákona, jímž se jen pro podporu stavebního ruchu zrušují nebo snižují celní sazby na stavební hmoty, snižují sazby pro dopravu po dráze a po vodě a cihelny a cementárny se osvobozují od daně z uhlí a daně z obratu.

136. Resoluční návrh posl. Simma a druhů:

Ministrům sociální péče, financí a veřejných prací a jiným ministrům, kteří se zúčastní provádění tohoto zákona, se ukládá, aby prováděcí nařízení k tomuto zákonu vydali do 14 dnů ode dne, kdy tento zákon bude přijat Národním shromážděním.

137. Resoluční návrh posl. Simma a druhů:

Ministrům provádějícím zákon se ukládá, aby v prováděcím nařízení výslovně ustanovili, že ti, jimž se dostane výhod podle tohoto zákona, mají nárok i na případné větší výhody podle zákona o stavebním ruchu, jenž má býti vydán.

138. Resoluční návrh posl. Simma a druhů:

Vláda se vybízí, aby v nejkratší lhůtě spojila a rozšířila platné stavební a bytové zákony v jednotný stavební zákon.

139. Resoluční návrh posl. Simma a druhů:

Vláda se vybízí, aby sdělávajíc jednotný stavební a bytový zákon, který má býti předložen v nejkratší době, v hlavě o stavebním ruchu a podpoře stavebního ruchu náležitě využila zkušeností z racionelní stavby domů.

140. Resoluční návrh posl. Štětky a soudr.:

Vláda se vyzývá, aby do 14 dnů předložila poslanecké sněmovně návrh zákona o definitivní úpravě otázky stavebního ruchu a otázky bytové, který by byl řízen těmito zásadami:

1. Ochrana sociálně slabých nájemníků před bezdůvodným zrušením nájemní smlouvy majiteli domů budiž trvalá a její rozsah nechť se řídí potřebou bytů v místě a sociálním postavením nájemníků.

2. Nájemníci sociálně slabí buďtež trvale chráněni zákonem před bytovou lichvou.

3. Podpora staveb bytů pro nemajetné obyvatelstvo budiž trvalá a taková, aby chudí lidé nebyli nuceni bydleti v bytech příliš malých a zdravotně závadných.

4. Na úhradu těchto podpor staveb bytů pro lidi sociálně slabé budiž trvalému bytovému fondu přikázán monopol obchodu stavebními pozemky, které budou pro fond vyvlastněny za cenu půdy zemědělské. Vedle toho nechť tomuto fondu náleží výnos dávky z bytů přepychových, výnos zvláštní dávky pro stavební fond zatěžující velké podniky průmyslové, obchodní a velké ústavy peněžní a částka rozpočtem každoročně vykazovaná.

5. V žádném případě nechť není zaváděna dávka postihující bydlení širokých vrstev lidových.

Odůvodnění: Podle důvodové zprávy k vládnímu návrhu tisk 811 je patrno, že vláda míní předložiti Národnímu shromáždění návrh na řešení otázky bytové spočívající na zásadách vládního návrhu tisk 460, předloženého posl. sněmovně v červnu 1926. Cílem tohoto návrhu má býti postupné a úplné odstranění ochrany nájemníků a podpory stavebního ruchu. Protože tyto úmysly vlády měly zřejmě vliv na formulování návrhu, který je právě projednáván, a protože i řešení otázky podpory stavebního ruchu se musí říditi tím, jak má býti otázka bytová definitivně upravena, jest třeba, aby výbor napřed rozhodl o zásadách definitivního řešení bytové otázky, než přikročí k podrobnému projednávání předloženého návrhu.

141. Resoluční návrh posl. inž. Záhorského, Tučného, Langra a spol.:

Vládě se ukládá, aby pojala do příštího dlouhodobého zákona o stavebním ruchu ustanovení o mimořádné podpoře staveb v obci hlavního města Prahy, jimiž by se urychlilo provedení regulací části města, jež by byly uznány vládním nařízením z důvodů veřejných neodkladnými.

142. Resoluční návrh posl. Biňovce a soudr., aby podány byly veřejné výkazy o finančních důsledcích při provádění zákona čís. 102 Sb. z. a n. ze dne 3. března 1921 a zákona čís. 403 Sb. z. a n. ze dne 21. prosince 1922, jimiž se co do dávek veřejných poskytují výhody pro stavbu budov obytných a provozních, nebo pro vyměnění nových strojů a zařízení.

Výše uvedenými zákony, které jsou jistou měrou obdobou a doplněním zákonů o stavebním ruchu, poskytnuty byly osobám, podléhajícím dani z příjmu nebo společnostem, podléhajícím dani výdělkové, dalekosáhlé finanční podpory na stavbu budov převážně obytných, nebo budov pro provoz podniku, nebo na výměnu nebo pořízení nových strojů.

Tato podpora byla jim dána tím, že dotyčné osoby nebo společnosti mohly si odepsati daněprostě od daňového základu do konce roku 1922 70 %, případně 50 %, od r. 1923 50 % nebo 35 % vynaloženého nákladu na stavbu budov převážně obytných nebo provozovacích a opatření strojů.

Ač zákona toho bylo hojně využito a finanční jeho důsledky pro stát jsou nesmírné a odhadují se na mnoho set milionů, ne-li na miliardy, odepsané takto i osobám a společnostem velmi bohatým, které nějaké státní podpory vůbec nepotřebovaly, nebyly o finančním výsledku tohoto zákona vydány dosud žádné zprávy, ač sněmovna i celá veřejnost má jistě plné právo je znát.

Jednání toto divně kontrastuje s přímo úzkostlivým postupem při zákonu o stavebním ruchu, o jehož finančním dosahu a pracovním rozsahu jsou podávány podrobné zprávy jak souhrnné, tak pravidelné ve krátkých časových obdobích.

Rovněž není známo, že by byla ministerstvem financí, provedením tohoto zákona pověřeným, vydána nějaká prováděcí nařízení, která by umožnila soustavnou kontrolu provádění tohoto zákona, znemožnila na příklad stavbu rozsáhlých luxusních bytů, kontrolovala přehnané účty, případně lichevní spekulace s byty, provozovnami a stroji takto se státní podporou opatřenými, o což vše je při podpoře stavby malých bytů dokonale postaráno.

Žádáme proto pány ministry financí a sociální péče, 1. aby neprodleně předložili výboru soc.-politickému úhrnný výkaz o finančním důsledku výše citovaných zákonů pro stát, kterýžto celkový výkaz budiž doplněn jmenovitým seznamem osob a společností, kterým odepsáno bylo z daňové základny, ať najednou nebo v ročních částkách úhrnem nejméně 1,000.000 Kč s udáním, pro který účel odpis tento byl povolen, 2. aby výboru soc.-politickému bylo sděleno, jaká opatření učinily úřady zákon tento provádějící pro přesnou kontrolu žadatelů a proti jeho případnému zneužívání.

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Návrhy tyto odpovídají formálním předpisům a budou předmětem jednání.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP