Středa 30. března 1927

59. Pozměňovací návrh posl. Horpynky a druhů:

V §u 8, odst. 2 nechť druhá věta změněna zní:

"Zaměstnanec jest povinen tyto srážky odevzdati státní pokladně a ručí za správné provedení tohoto závazku."

60. Pozměňovací návrh posl. dr Keibla a druhů:

V odst. 2 §u 8 buďtež škrtnuta slova od "Zaměstnavatel" do "provedení".

61. Pozměňovací návrh posl. Krebse a druhů:

§ 9 budiž celý škrtnut.

62. Doplňovací návrh posl. Kleina, Geršla a soudr. k §u 9:

K §u 9 připojen buď jako nový odstavec dodatek:

"Ustanovení tohoto paragrafu nevztahuje se na soukromé podniky."

63. Pozměňovací návrh posl. Bergmanna, Davida, Procházky a spol.:

V §u 11 budiž odst. 2 škrtnut.

64. Pozměňovací návrh posl. dr Keibla a druhů:

Do §u 11 budiž po odst. 1 vložen nový odst. 2:

"(2) Propůjčovatel má právo do vypsání konkursu pojati zvláštní ustanovení o osobní způsobilosti a národnosti uchazečů."

Nynější odst. 2 budiž přečíslován na 3.

65. Doplňovací návrh posl. Kleina, Geršla a soudr.:

K §u 11 budiž jako nový odstavec připojen dodatek:

"Ustanovení tohoto paragrafu nevztahuje se na soukromé podniky."

66. Pozměňovací návrh posl. Kleina, Geršla a soudr.:

§ 14 budiž celý škrtnut.

67. Pozměňovací návrh posl. dr Keibla a druhů k §u 14:

V odst. 1 buďtež škrtnuta slova od "nebo" až "úřední".

Místo slov od "aby byl" do "obdržel" budiž užito ustanovení:

"aby ten, kdo místo obdržel, podle zákonitých nebo smluvních předpisů, rozhodných pro onen služební poměr, dostal výpověď."

Věta od slov "a dotčeného" až do slova "propustiti" budiž škrtnuta.

V odst. 2 budiž škrtnuta věta od slov "nebo kdy" až do slova "zjistil".

Odst. 3 budiž škrtnut.

68. Pozměňovací návrh posl. Krebse a druhů:

V §u 14 budiž škrtnut celý odst. 3.

69. Doplňovací návrh posl. Johanise, Kleina, Geršla a spol.:

Budiž zařaděn nový § 17:

"§ 17. Všude tam, kde se v tomto zákonu užívá slova "válečný poškozenec", je tím, pokud tento zákon jinak nepodává, rozuměti osoby uvedené v ustanovení § 1 zákona ze dne 8. dubna 1919, č. 199 Sb. z. a n."

70. Doplňovací návrh posl. Bergmanna, Davida, Procházky a spol.:

Budiž vsunut nový § 16 ve znění:

"Všude tam, kde se v tomto zákoně užívá slova "válečný poškozenec", jest tím, pokud tento zákon jinak nepodává, rozuměti osoby, uvedené v ustanovení §u 1 zákona ze dne 8. dubna 1919, č. 199 Sb. z. a n."

§ 16 v osnově zákona uvedený budiž přečíslován na § 17.

71. Eventuální pozměňovací návrh posl. Kleina, Johanise, Geršla a spol. k §u 17:

Nebude-li přijat náš návrh doplňovací k §u 17, navrhujeme znění:

"Tento zákon nesmí býti na újmu státním zaměstnancům z řad válečných poškozenců."

II. Návrhy resoluční:

1. K osnově tisk 752:

72. Resoluční návrh posl. Mikulíčka a soudr.:

Poslanecká sněmovna ukládá vládě, aby do dvou měsíců předložila poslanecké sněmovně návrh zákona, jímž se ruší zvláštní vojenské trestní právo i soudnictví a všechny vojenské osoby bez rozdílu se podřizují všeobecnému trestnímu právu a občanskému trestnímu soudnictví.

73. Resoluční návrh posl. Geršla a soudr.:

Vláda se vybízí, aby vyhověla resolucím, které od r. 1922 přijala po třikráte posl. sněmovna i senát, a předložila návrh zákona, jímž se upravují disciplinární a kvalifikační poměry u četnictva podle zásad služební pragmatiky.

74. Resoluční návrh posl. Bergmanna, Davida, Špatného a spol.:

Vládě se ukládá, aby v době nejkratší předložila osnovu zákona, kterou se upravují kvalifikační a disciplinární předpisy pro výkonné četnictvo podle předpisů zákona ze dne 25. ledna 1914, čís. 15 ř. z. (služební pragmatika).

2. K osnově tisk 893:

75. Resoluce posl. Špatného, Davida a spol.:

Vládě se ukládá, aby nařízení podle §u 3 této osnovy před publikováním předložila poslanecké sněmovně a jejímu brannému výboru k dobrozdání.

4. K osnově tisk 890:

76. Resoluční návrh posl. Špatného, Davida a spol.:

Vládě se ukládá, aby nařízení podle §u 3, jímž stanoveny budou podrobnosti o propouštění přebytečných branců, především živitelů rodin, byla před vydáním předložena k dobrozdání brannému výboru poslanecké sněmovny.

5. K osnově tisk 894:

77. Resoluční návrh posl. Kleina, Geršla. Johanise a soudr. k §u 17:

Vládě se ukládá, aby zákon o umísťování déle sloužících poddůstojníků se neuplatňoval na újmu státním zaměstnancům z řad válečných poškozenců.

78. Resoluční návrh posl. Kleina, Geršla a soudr.:

Vláda se vybízí, aby při provádění zákona o déle sloužících poddůstojnících dbala nezaměstnanosti v řadách soukromých zaměstnanců a nedopustila, aby praxí zákona o umísťování déle sloužících poddůstojníků tento neblahý stav nezaměstnanosti byl ještě zhoršen.

79. Resoluční návrh posl. Horpynky a druhů:

Vláda se vybízí, aby zákon o umísťování déle sloužících poddůstojníků neprováděla tak dlouho, dokud nebude ve sněmovně projednán a nestane se zákonem a nebude sankcionován návrh zákona o povinném zaměstnávání válečných těžkých poškozenců, který podala vláda.

80. Resoluční návrh posl. G. Navrátila, Hintermüllera, Malíka, dr Labaje, Tichiho, Zajicka, Schuberta, Mlčocha a druhů:

Vláda se vybízí, aby při umísťování déle sloužících poddůstojníků bylo též plně dbáno zájmů zejména oněch zaměstnanců, počítajíc v to i býv. certifikatisty, kteří jsou již v jakémkoli služebním poměru ve službách úřadů, ústavů, podniků a korporací, na něž se zákon o umísťování déle sloužících poddůstojníků bude vztahovati.

Při povyšování resp. jmenování do vyšších kategorií zaměstnaneckých nechť je brán zřetel na kvalifikaci zaměstnanců a nikoli jen na pouhý průkaz déle sloužících poddůstojníků.

81. Resoluční návrh posl. Bergmanna, Davida, Procházky a spol.:

Vládě se ukládá, aby do šesti neděl vyhlásila všechny služební řády k §u 210 platového zákona čís. 103 Sb. z. a n. z r. 1926 a systemisaci služebních míst podle §§ 5, 24, 36, 54, 66, 88, 98, 111 a 122 zákona ze dne 24. června 1926, č. 103 Sb. z. a n.

82. Resoluční návrh posl. Heegera a druhů:

Vláda se vybízí, aby ještě v tomto zasedání předložila návrh zákona o umísťování válečných poškozenců.

83. Resoluční návrh posl. Krebse a druhů:

Vláda se vybízí, aby s největším urychlením podala poslanecké sněmovně návrh zákona o umísťování a zaopatření válečných poškozenců.

84. Resoluční návrh posl. Krebse a druhů:

Ministerstvo nár. obrany se vybízí, aby déle sloužící poddůstojníky z bývalého rakousko-uherského mocnářství, jimž po převratu byly odňaty certifikáty, uvedla opět v práva podle zákona o umísťování déle sloužících pod důstojníků.

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Přečtené pozměňovací, doplňovací a resoluční návrhy, podané ke všem pěti osnovám, jsou opatřeny dostatečným počtem podpisů a jsou předmětem jednání.

Dokončíme nyní jednání o jednotlivých odstavcích pořadu, o nichž byla rozprava společná.

Nejprve přistoupíme k doslovu o odst. 1 pořadu:

1. Zpráva výboru branného o vládním návrhu (tisk 362) zákona, kterým se doplňuje a částečně mění zákon o vojenském kázeňském a kárném právu, jakož i o odnětí vojenské hodnosti a přeložení do výslužby řízením správním (tisk 752).

Uděluji slovo k doslovu zpravodaji výboru branného, p. posl. Myslivcovi.

Zpravodaj posl. Myslivec: Vážená poslanecká sněmovno Národního shromáždění! Úkol můj jako zpravodaje k předloze o vojenském kázeňském a kárném právu, jakož i k předloze pro stanovení mírového počtu vojska je velice usnadněn pro mne tím, že během celé debaty, která o veškerých projednávaných předlohách byla vedena, právě obě předlohy, o kterých jsem referoval já, byly v nejmenší míře předmětem výtek a stesků vážených pánů členů této sněmovny, kteří se debaty zúčastnili.

Až na nepatrnou výjimku, a to při samém závěru debaty, kdy byla kritisována předloha o vojenském kázeňském a kárném právu, nebyly proti předloze proneseny podstatné námitky. Dokonce pan posl. Bergmann ve své řeči přiznal jisté zlepšení předlohy o kázeňském a kárném právu. Ovšem na druhé straně mínil, že v některém směru je také zhoršení, a v tomtéž smyslu nesly se i vývody pana posl. Davida, který stěžoval si na ustanovení §u 13, nad kterým - pravil se musí až hlava zatočiti.

Konstatuji, že mne tento celkový souhlas s projednávanými předlohami příliš nepřekvapil, poněvadž když již 1. prosince minulého roku první z těchto předloh v branném výboru byla projednávána, skutečně byla ještě hladším způsobem vyřízena, takže tenkráte skoro žádných námitek proti ní uvedeno nebylo. Přece však byly podány některé pozměňovací návrhy po případě zamítací a je mojí povinností jako zpravodaje, abych k těmto návrhům zaujal stanovisko.

První je návrh pana posl. Bolena, který navrhuje, aby místo kárného výboru - návrh byl v doslovném znění přečten - nastoupily výbory vojáků volených všeobecným rovným a tajným hlasovacím právem. I když předpokládám, že návrh byl vážně míněn, musím se vysloviti proti němu, poněvadž pochází z ovzduší, ze kterého celá politika evropská a světová dávno jest již pryč. Vyslovuji se tedy proti tomuto návrhu.

Druhý návrh učinili pp. posl. Mikulíček a soudr. Žádají v něm, aby do 2 měsíců předložila vláda návrh na zrušení vojenského trestního práva a soudnictví a aby podřídila záležitosti vojenské všeobecnému trestnímu právu a trestnímu soudnictví občanskému. (Posl. Mikulíček: Já jsem to nepodal!)

Prosím, p. posl. Mikulíček praví, že to nepodal. Jsem tedy patrně mylně informován, poněvadž zde mám dokonce na stroji vyklepaný návrh posl. Mikulíčka a soudr., ve kterém se praví (čte): "Poslanecká sněmovna ukládá vládě, aby do dvou měsíců předložila poslanecké sněmovně návrh zákona, jímž se ruší zvláštní vojenské trestní právo i soudnictví a všechny vojenské osoby bez rozdílu se podřizují všeobecnému trestnímu právu a občanskému trestnímu soudnictví."

Jelikož bezprostředně p. posl. Mikulíček zapírá tento návrh jako svůj, myslím, že tím spíše jest bezpředmětný. (Veselost.)

Vážené Národní shromáždění! Dále je zde návrh pp. posl. Geršla, Hampla a soudr., kteří prostě navrhují, aby se přes osnovu tisk 752 přešlo k pořadu. To jest ovšem návrh naprosté negace, kdežto my jsme stoupenci positivního tvoření a práce, a proto navrhuji zamítnutí tohoto návrhu.

Tíž pp. posl. Geršl, Hampl a soudr. podali návrh eventuelní, kdyby návrh na přechod k pořadu byl zamítnut, na změnu ve čl. I, § 13, odst. 2 v tom smyslu, aby místo slov ze "způsobilých" vojenských gážistů, bylo do zákona pojato ze "zvolených".

Tentýž návrh s jistými obměnami podali také pp. posl. David, dr Patejdl, Špatný a spol.

Konstatuji, že předložená osnova zákona je ovocem zkušeností, kterých nabyla vojenská správa s kárnými výbory. A poněvadž se přesvědčila ve všech případech, že formální návrhy, které z ministerstva bývaly rozesílány, vždycky en bloc byly přijaty a schváleny, tedy za účelem zjednodušení - to je čistě jen formální důvod a my se přece všude snažíme, aby to přílišné byrokratické psaní, pokud možno odpadlo, aby se věci vyřizovaly krátce, jasně a správně - (Výkřiky. - Hluk.) vojenská správa sledovala svým návrhem tendenci, aby členové kárných výborů byli jmenováni ze starších důstojníků a starších členů. (Posl. Kreibich: Mohla by jmenovat také poslance a senátory!) O tom jmenování poslanců a senátorů bychom si mohli jedenkráte také promluviti a byla by to velmi zajímavá kapitola. (Veselost.)

Ale, vážená poslanecká sněmovno, věc je vážná. Já bych řekl tolik: Musím míti ke každému důstojníku tolik důvěry, že je to muž čestný, že náš důstojnický sbor sestává z lidí čestných a správných, že každému z těch důstojníků, je-li formálně zvolen anebo ustanoven, můžeme, když bude členem kárného výboru, tolik důvěřovati, že bude souditi ve smyslu práva a spravedlnosti eventuelní přestupky svých kolegů.

Dále jest zde doplňovací návrh pp. kolegů Davida, dr Patejdla, Špatného a spol.... (Hluk.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Prosím o klid.

Posl. Myslivec (pokračuje): ... ve kterém se žádá: "Členy kárných výborů pro závěrečná jednání proti vojenským gážistům mimo služební třídy buďte mimo předsedy a jednoho důstojníka, znalého práva, nebo důstojníka zbraní, vesměs rotmistři." To se zákona vlastního netýká, nýbrž to bylo již v předchozím zákoně pojato do prováděcích nařízení a v prováděcích nařízeních dosavadních, a tedy dosud platných, je postaráno o to, běží-li o záležitost rotmistra před kárným výborem, aby také rotmistři v kárném výboru zastoupeni byli, ale aby tam vedle předsedy a práv znalého důstojníka byli zastoupeni jenom rotmistři, ... (Hluk.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Prosím o klid.

Posl. Myslivec (pokračuje): ... proti tomu se vojenská správa staví prostě z důvodu, že chce, aby jakási universalita zavládala i ve složení kárných výborů, aby posuzován byl se všech hledisek eventuelní delikt nebo nedopatření, kterého se rotmistr dopustil. Ale jistě i v příštích prováděcích nařízeních bude rozhodně pamatováno, aby rotmistři v kárném výboru, který o záležitostech rotmistrů bude jednati, zastoupeni byli. Proto pokládám tento návrh za bezpředmětný, jelikož je mu již vyhověno, a navrhuji také jeho zamítnutí.

Páni posl. Bergmann, David, Špatný a spol. podali návrh, aby vláda vydala zákonnou osnovu o úpravě kvalifikačních a disciplinárních předpisů pro výkonné četnictvo. Vážená poslanecká sněmovno Národního shromáždění! Tato předloha se četnictva vůbec netýká a tedy myslím, že bude lépe na místě, aby tento návrh hleděli páni navrhovatelé uplatniti u té předlohy, až se bude jednati o nějakou předlohu, která specielně o předpisech četnických jednati bude. Ale poněvadž tato předloha se četnictva vůbec netýká, navrhuji, aby, tento návrh byl rovněž zamítnut. (Výkřiky.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Prosím o klid.

Zpravodaj posl. Myslivec (pokračuje): Páni posl. Muna a soudr. učinili návrh, aby se přešlo přes návrh o stanovení mírového počtu vojska k dennímu pořádku. Já zase navrhuji, aby se přešlo k dennímu pořádku přes návrh p. posl. Muny. (Veselost.)

Konečně navrhují páni posl. Špatný, David a spol. předložiti předlohu o propouštění přebytečných branců k dobrozdání brannému výboru. Uznávám, že tento návrh je velmi uvážení hodný a že bych za normálních poměrů skutečně tento návrh doporučil k uvážení. Ale račte, vážení páni členové poslanecké sněmovny, uvážiti, že tento zákon, kterým se stanoví mírový počet vojska, bude platiti pouze do 1. října 1928, a poněvadž zítra snad již bude míti poslanecká sněmovna příležitost projednávati zákon o náhradní záloze, kterýžto zákon pak nastoupí, t. j. bude potom stanovovati počet vojska v mírovém stavu po 1. říjnu 1928, a poněvadž tedy jde jenom o lhůtu několika měsíců, myslím, že jinak velmi vážný a velmi uvážení hodný návrh stává se tím rovněž bezpředmětným a proto k urychlení vyřízení záležitosti navrhuji zamítnutí. A tím svůj referát končím. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Nebude-li námitek, dám nyní postupně slovo pp. zpravodajům o odst. 2, 3, 4 a 5 pořadu k doslovům. (Námitek nebylo.)

Námitek není. Budeme tedy takto postupovati.

Přistoupíme nejprve k doslovu o odst. 2 pořadu:

2. Zpráva výboru ústavně-právního k vládnímu návrhu (tisk 561) zákona o volebním právu příslušníků branné moci a četnictva (tisk 893).

Uděluji slovo zpravodaji výboru branného, jímž jest p. posl. dr Králík.

Zpravodaj posl. dr Králík: Slavná sněmovno! Ve svém referátu přednesl jsem důvody, pro které rozhodla se vláda předložiti návrh zákona o volebním právu příslušníků branné moci a četnictva, tedy návrh, o kterém máme nyní přistoupiti k hlasování. Než se tak stane, dovolte, abych vyvrátil některé vývody pánů řečníků proti této předloze.

Hlavní výtka, která se proti této osnově ozývala, byla, že porušuje se prý tímto návrhem ústava. Výtka tato byla činěna se všech oposičních stran, a dovolte, abych při této příležitosti poděkoval ctěné oposici za její obavy o naši ústavu. Prohlašuji jménem stran většiny, že naše strany nedopustí nikdy, aby ústava byla porušena. (Výkřiky na levici.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Prosím o klid.

Zpravodaj posl. dr Králík (pokračuje): O tom, že obavy jejich z porušení ústavy i tímto zákonem, který má býti odhlasován, jsou liché a neodůvodněné, obšírně promluvil kol. dr Halla a bylo by vyvrácení námitek odpůrců pouze opakováním jeho vývodů.

Kol. Špatný projevoval obavu o osud šesti poslaneckých mandátů a o osud tří senátorských mandátů, které prý následkem zrušení volebního práva příslušníků branné moci a četnictva ztratí strany československé a které přijdou prý ve prospěch národnosti maďarské a národnosti německé. Slavná sněmovno! Ve svém referátu jsem uvedl, že ve voličských seznamech bylo zapsáno 70.000 vojáků jako voličů do poslanecké sněmovny a 20.000 vojáků jako voličů do senátu. I kdyby všichni tito volili a volili strany československé, nemohu se dopočítati, jak by bylo možno, aby 60.000 voličů zvolilo 6 poslanců a 20.000 voličů 3 senátory.

K výtkám pana posl. dr Dérera o projednání osnovy v ústavně-právním výboru, které učinil, pokud se týče postupu ve výboru, dovoluji si podotýkati, že v ústavně-právním výboru jako referent mluvil jsem o tom, že záložníci neztrácejí pasivního práva volebního, (Výkřiky čsl. soc.-demokratických poslanců: To není pravda!) i když konají činnou službu vojenskou, že pasivní právo volební... (Posl. Remeš: Proč se nestavíte za to, co jste řekl?) Pane kolego, vy jste tam nebyl. (Posl. dr Meissner: Jen se přiznejte, že jste to řekl, já jsem s vámi mluvil a dokázal jsem vám chybu!) Já jsem, pane doktore, mluvil o pasivním právu. (Výkřiky čsl. soc.demokratických poslanců.)

Dovolte mně, abych pronesl několik slov k pozměňovacím návrhům, podaným k této předloze. Páni poslanci strany komunistické chtějí, aby vojsku bylo dovoleno zúčastniti se bez jakéhokoliv omezení života politického, družstevního, aby si mohlo samo vydávati časopisy, aby si mohlo zřizovati spolky. Pánové, my chceme míti pevnou armádu, neochvějnou armádu, ale žádný spolek. (Výkřiky a odpor poslanců komunistických.)

Rovněž se vyslovuji proti přijetí návrhu, aby tato osnova byla přikázána brannému výboru, aby ji posoudil se stanoviska vojenského, dále, aby byl návrh vrácen ústavně-právnímu výboru k posouzení, zda není v rozporu s ústavními zákony. To bylo prodebatováno již v ústavně-právním výboru a veškeré námitky byly vyvráceny. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

Vyslovuji se dále proti přijetí návrhu, aby v názvu a uvozovací formuli bylo označení zákona jakožto ústavního, a konečně vyslovuji se proti přijetí ostatních pozměňovacích návrhů a resolucí k této osnově zákona podaných a doporučuji slavné sněmovně přijetí návrhu ve znění zprávy výborové. (Výborně! Potlesk.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP