Úterý 3. května 1927

Posl. Dietl (německy): Slavná sněmovno! Máme dnes rozhodnouti o předloze nesmírného významu a dosahu. Celý náš daňový systém, pokud jde o přímé daně, má býti nově přepracován a sjednocen v jediném zákoně. Podle velkorysého plánu bude vše vlito do formy, která usnadní a zjednoduší administrativní službu daňovou. My se především tážeme: "Přinese tato daňová reforma dělnému lidu podstatná ulehčení?" Na to jest odpovědí kategorické "Nikoliv". Tísnivá břemena nepřímých daní, ež tak ztěžují hospodářství a omezují spotřebu, zůstanou v plném rozsahu a nepomýšlí se na omezení těchto břemen. Návrh nejen směřuje celým svým rázem k dalekosáhlému ulehčení majetným třídám a z těchto opět vrstvám agrárním (daň pozemková a domovní daň třídní), velkým sdružením kapitálovým (zvláštní daň výdělková) a pohyblivému kapitálu (daň rentová), nýbrž namnoze tak vskutku činí způsobem zvláště úkladným tím, že si sice při snižování daňových sazeb na oko ukládá jistou zdrželivost, zato však dělá značné mezery v daňovém základě. Tím mají býti široké vrstvy obyvatelstva klamány o pravé míře budoucího zatížení majetných tříd a těmto se mají poskytnouti větší ulehčení, než jakých by mohli dosíci za tohoto stavu politických poměrů bez tohoto zatajení přímou cestou ještě většího snížení daňového základu. (Předsednictví převzal místopředseda Slavíček.)

V dalším důsledku toho se však musí tento systém daňové demagogie vymstíti na svých původcích tím, že daňoví rádci kapitalistických vrstev užijí všech těchto mezer k různému obcházení daní, jež budou nejen fiskálně značně citelná, ježto budou přesahovati snížení přímých daní, které chtěli autoři návrhu, nýbrž budou také národohospodářsky působiti velice škodlivě, ježto možnosti obejití jsou podle okolností případu pro jeden z podniků, jinak za stejných podmínek soutěžících, snadnější, pro druhý těžší neb vůbec nepřípustné. Tak nastanou veliké nerovnoměrnosti ve zdanění, pravidelně s tím výsledkem, že účinnému zdanění se vyhnou spíše silnější podniky než slabší, spíše zahraniční než domácí. Extremně kapitalistická tendence návrhu vysvítá nejlépe z toho, že mezery, o nichž v předešlém byla řeč, nepovstávají snad tím, že by snad návrh odklízel nějakou revoluční suť na poli přímých daní, nýbrž tím, že odstraňuje mnoho zásad starého rakouského zákona o osobních daních, zákona to, který je tak vzdálen od revolucí a nepřátelství vůči kapitálu, jak tomu právě jest u zákona, vytvořeného v devadesátých letech minulého století parlamentem, složeným výhradně ze zástupců majetných tříd.

Netřeba dokazovati, že zákonitá ustanovení z let devadesátých nic nesvedou s vysoce vyvinutou technikou kapitalismu, jak se vyvinula během lidského věku, od té doby uplynuvšího, s trusty a kartely, společnostmi držitelů cizích akcií a koncerny a všemi ostatními organisačními formami pokročilého kapitalistického vývoje, jež v devadesátých letech byly aspoň ve střední Evropě, byly-li vůbec, známy jen v nesmělých začátcích, nesvedou nic ani se zjevy unikání kapitálu a daní a s nimi ruku v ruce jdoucím vyvážením do ciziny, zdánlivými účty, a jak se to vše jmenuje, že by spíše byly nutny zcela nové metody daňové techniky. Ale co teprve, když místo aby se opatřily nové obranné prostředky ještě se staré odstraňují?

V důvodové zprávě se výslovně poukazuje na to, že otázka rozdělení daňového břemene jest především otázkou sociální a politickou. Ale touto reformou nedochází výrazu nějaké sociální vyrovnání, nýbrž toliko snaha občanské koalice urvati pro svoji třídu co největší prospěch, jak to výmluvně vyjadřují pozměňovací návrhy "osmičky". Ještě kritické slovo o způsobu výroby zákonů, jaký se u nás stal zvykem: Dříve to byla t. zv. pětka, jež ústavní instance příkře odstrkovala a prostě podle zásady "ryc anebo nic" tvořila hotová a nezměnitelná fakta a tak odnímala výborům a zákonodárným sborům všechen vliv na zákonodárství. V nesčetných řečích protestovali náruživě němečtí zemědělci a křesťanští sociálové proti odstrkování ústavních sborů. Nechť si ministři prof. Spina a Mayr-Harting přečtou své někdejší řeči, v nichž tento systém od základu odsuzovali, a je-li v nich jen trochu studu, musí nyní, když jsou účastni moci vládních stran, tento zlořád odstraniti. Ale nic z toho se neděje. Sedí teď v "osmičce", staré metody zůstávají nedotčeny a pánové Windirsch a Bobek si libují v úloze diktatorů; vžili se rychle do tohoto systému, proti němuž po léta bojovali a zapomínají zcela, že se zase jednou násilí obrátí proti nim. Charakteristické jest množství pozměňovacích návrhů "osmičky" a zprávy, jež proniknou z poradního pokoje těchto pánů, potvrzují jen, že zástupci svazu něm. zemědělců a křesťanští sociálové zastupují a podporují nejreakčnější návrhy. Reforma tak veliká a tak významná měla by se prováděti za účasti všech stran a v uvozovacích řečech pana generálního zpravodaje a pana ministra financí by měla býti oposice požádána a pozvána ke spolupráci. V přemnohých schůzích se pokoušeli zástupci oposičních stran dosíci zlepšení se zvláštním zřetelem k bídě dělného lidu. Všechny námitky tříštily se o ztrnulý systém koalice, brutální číslo majority rozhodlo a tak vznikl tento zákon v dnešní formě, v níž je předložen slavné sněmovně k poradám. Kritisujeme-li zde ještě jednou všechny nedostatky a vady a navrhujeme-li jejich změnu, plníme tím věrně své povinnosti vůči našim mandatářům a čas, jenž řídí dějiny, uzná oprávněnost našeho heroického boje o sociální a spravedlivou daňovou reformu.

U fysiokratů, u Adama Smitha a jeho školy, u Malthuse, u Ricarda a u všech ostatních čelných představitelů klasické školy a u jejich stoupenců ukazovala vždy teorie, jakou politiku třeba vésti, především jakou politiku daňovou, jakou obchodní, zkrátka, jak náš celý život hospodářský má býti zúrodněn a zbaven všech tísnivých pout. Již ve starém Římě najdeme náběhy k daňovému systému, který se snažil těmto zásadám vyhověti. Ve středověku až do dob systému merkantilního, kdy naturální hospodářství bylo vystřídáno peněžitým, byly požadavky vůči svobodnému sedláku tak zvyšovány, že toho nemohl snésti, klesal stále hlouběji do poddanství, až se konečně stal nevolníkem velkých pánů pozemkových a tito jako neomezení vládcové rozhodovali o osobách svých poddaných. Vznikající město bylo prvým mikrokosmem státu. Vytvořilo se řemeslnické a obchodnické měšťanstvo a s ním idea veřejnoprávní povinnosti daňové: vybíraly se přímé daně z příjmu a jmění, dále daně domovní, pozemkové a živnostenské, ale ne jako hrubá daň z hlavy, nýbrž odstupňovaně podle daňové síly jednotlivců. Daně se vybíraly podle vlastního ocenění, daňová morálka byla vysoce vyvinutá, nebylo třeba zvláštních trestů na vyhýbání se daním.

Se změnou válečné techniky, jež přinesla též změnu v ohledech hospodářských a národohospodářských, rostla moc knížat, moc státu se upevnila a strhla daňovou výsost na sebe. Daně spotřební, jejichž počátky jsou velice staré, staly se silným zdrojem příjmů a prostý občan byl bezohledně dán do rukou výběrčímu daní. Bylo vyhrazeno Angličanu Adamu Smithovi, aby stanovil zásady, jichž mravní obsah byl uznán všemi národními hospodáři. Znějí:

1. Daň má býti spravedlivá, t. j. poddaní mají býti zdaněni pokud možná přesně podle svých schopností.

2. Daň má býti určitá, to znamená, že daň, kterou každý jednotlivec jest povinen platiti, má býti určitá a nikoliv libovolná. Doba placení, způsob placení a kvalita, která se má platiti, má býti každému poplatníkovi a každému jinému jasna.

3. Daň má býti pohodlná, to znamená, že daň má býti tenkráte a tak vybírána, jak ji poplatník pravděpodobně bude moci pohodlně platiti.

4. Daň má býti laciná, to znamená, že každá daň má býti tak vymyšlena, aby co nejméně brala z kapes lidu a co nejméně přesahovala to, co veřejnému státnímu pokladu vynese, jinými slovy, výlohy spojené s vybíráním daní mají býti co nejnižší.

Jaké stanovisko zaujímá finanční správa při daňové reformě k Smithovým zásadám? Činí pravý jejich opak. Nevyjadřuje spravedlivého a mravného systému rovnoměrnosti, naopak, zámožným třídám poskytují se veliká ulehčení, zatím co dělný lid vychází při úlevách téměř na prázdno.

Abychom to dokázali, prohlédněme si celý náš daňový systém. Podle rozpočtu pro rok 1927 platíme na přímých daních 2.167,272.600 Kč, na nepřímých daních 6.494,294.250 Kč. K tomu přistupuje podle svého rázu jako nepřímá daň příjem z monopolů, tabákové režie a prodeje lihu ve výši 1.349,578.864 Kč, tedy celkem 10.011,145.514 Kč daní. Stojí tedy proti přímým daním ve výši 2.167,272.600 Kč nepřímé daně ve výši 7.848,873.114 Kč, čili v procentech 22 k 78%. Daňové břemeno, jež musí jednotlivý občan nésti, jest tak veliké, že se vše pod jeho tíhou hroutí. To dosvědčuje přede vším zpráva finanční zprávy o výši daňových nedoplatků, jež podle zprávy Nejv. kontrolního úřadu dosáhly do konce roku 1925 výše 4,5 miliard Kč. Právě u přímých daní jsou neslýchané nedoplatky, čehož jest přede vším příčinou jejich pozdní předepsání. Toto opoždění jest však důsledkem desorganisace daňových správ, jež nemohly splniti vlastní svůj úkol, ježto byly přetěžovány jinými pracemi. Mladý stát se nespokojil zavedením nových pramenů daní, zavedení vlastní měny bez nutné přípravy, dávka z majetku a s ní spojené soupisy, daň z obratu a ostatní finančně hospodářské reformy vyžádaly si tolik času a námahy, že to vše, nejsouc plánovitě připraveno, způsobilo zmatek v němž nebylo více pořádku ani bezvadného fungování. Tázali jste se kdy: "Můžeme to vše stráviti? Jest správní služba tak organisována, že jest zajištěno provedení těchto zákonů?" Vládní strany jsou spoluvinny, ale především naše tehdejší finanční správa, jež při provádění úplně selhala. Při tom spolupůsobily zvláště: 1. Deflační krise, 2. přílišné zdanění a 3. všeobecná světová krise s ohledem na zvláštní krisi v Československu, aby náš kvetoucí hospodářský život přivedly k úpadku a zanechaly z něho hromadu trosek. Chlubíme se ovšem aktivní obchodní bilancí, ale těžké oběti, jež nás to stojí, zcela vyváží tuto výhodu. Ve stále kratších obdobích zostřují se vracející se krise, nezaměstnanost tisíců pilných rukou stává se stálým zjevem, omezení práce a z části úplné zastavení podniků patří k inventáři našeho hospodářství. A to, co nám na jedné straně přináší aktivum obchodní bilance, se na druhé straně více než spotřebuje vyrovnáními a konkursy zhroutivších se podniků.

Aktivum obchodní bilance tvořilo ve čtyřech letech 1923 až 26 7.339·9 milionu Kč. Ztráty, jež národní hospodářství v téže době utrpělo vyrovnáními a konkursy, činily celkem 3.472,8 mil. Kč, což se ještě zvětšuje, ježto aktivní hodnoty nemohly býti zhodnoceny ve vykázané výši. Připočteme-li kapitálové ztráty průmyslu a obchodních podniků a ztráty na hodnotě, vzniklé u zboží a surovin následkem deflace, tu se potvrdí, že aktivum obchodní bilance zmizí beze stopy a že nepřinese národnímu hospodářství žádného ulehčení.

Uvážíme-li, jakým bohatstvím přírodních pokladů stát vládne, jak pracovitý a pilný lid zde bydlí, a srovnáme-li naproti tomu, jak zabředáme stále hlouběji do nouze a bídy, tu si uvědomíme těžké hříchy fanatického opojení prvé doby našeho státního a národního hospodářství a neříkáme příliš mnoho, tvrdíme-li: Lehkomyslně jsme rozhazovali a plná míra viny zasahuje státní správu, jež bez plánu a cíle činila pokusy. Přílišné zdanění spolupůsobilo při katastrofálním úpadku hospodářství, vývoz trpí nejistými obchodními vztahy k našim sousedním státům, a tak se odbytová krise zostřuje malou kapacitou vnitřního trhu. Dělný lid jest zubožen, tak zvaný střední stav upadl inflací a deflací, mnozí z obou těchto vrstev hynou v bídě a nouzi. V době úpadku jedněch těžili druzí, vedli pobuřující a hýřivý život, otravovali mrav i mravnost a právě jim v prvé řadě má daňová reforma přinésti ulehčení. Pomýšlí-li se již na snižování daní, proč se nezačne u daní nepřímých, u daně obratové, dopravní, z uhlí? Nebylo by tím také ulehčeno oživení hospodářství? Či jest vskutku jedinou příčinou naléhavosti daňové reformy jedině usnadnění podnikání, jak to důvodová zpráva stydlivě praví? Velikým ulehčením pro obchod a průmysl jest uvolnění peněžního trhu, neboť konečně i vysoká úroková míra a ztrnulost peněžního trhu byly značnou překážkou zdravého znovuvybudování hospodářství.

Ještě slovo o obchodní bilanci. Slyšíme všeobecný jásot nad aktivitou, zprávy z posledních měsíců jsou jediným chvalozpěvem, jako by vše bylo ryzí zlato. Můžeme býti skutečně pyšni na tato čísla, či neměla by nás nutiti k přemýšlení? V prvém čtvrtletí roku 1927 jest proti r. 1926 dovoz nižší o 535 milionů Kč a vývoz nižší o 236 milionů Kč. Nižší dovoz proto, že náš trh není schopný jej pojmouti, ježto mnoho průmyslových podniků stojí a proto potřebuje k zpracování méně surovin. A vývoz o 236 milionů nižší? To nám říká, že jsme z našich odbytišť stále víc a více zatlačováni, že se jiní cizí dodavatelé vtlačují k našim dřívějším odběratelům a nás pomalu, ale stále vytlačují. Kolik rukou by mohlo býti zaměstnáno, kdyby náš vývoz byl alespoň zůstal na téže výši, jako v roce minulém! A jak tomu bylo v r. 1926? Také tu byl proti r. 1925 dovoz menší o 2.332·6 milionů Kč, vývoz menší o 951 milionů, třeba že nám anglická uhelná stávka přinesla zvýšení vývozu uhlí. Na bavlněných výrobcích jsme v r. 1926 vyvezli o 456 milionů Kč méně, na vlněných o 146 milionů Kč méně, na dřevěném zboží o 34 milionů Kč, na skle o 129 milionů Kč, na surovinách a hospodářských strojích o 228 milionů Kč; v těchto 5 druzích zboží dohromady o 895 milionů Kč méně, peníz to, který nám dobře vysvětlí zostření krise. A co dělá naše vláda k zajištění našeho odbytu na zahraničních trzích? Uzavírá zvýšenými cly hranice, tříští jednání o obchodní smlouvy s našimi nejdůležitějšími partnery nesplnitelnými požadavky a halí se při tom ve vznešené mlčení, ať si to chodí jak chce. Ano, dříve se musela starati o podporu nezaměstnaných a ta pohltila mnoho peněz, nyní však jest od zavedení gentského systému této starosti zbavena, ať se odborové organisace starají o to, kde vzíti peníze, aby se nezaměstnaní zachránili od smrti hladem.

A přes to chybí státu prostředky, jichž potřebuje pro státní hospodářství a byla by jediná cesta k nápravě tohoto stavu - radikální snížení výdajů. Zúročení, umořování a správa státního dluhu stojí při výši dluhu 35 miliard Kč okrouhle 2·5 miliard. Nikdo však neví, jaké výše dosáhne státní dluh, neboť podle čl. 208 mírové smlouvy jsou nástupnické státy povinny zaplatiti do společné reparační pokladny cenu veřejného statku převzatého od Rakouska a Uher. K jednotnému zjištění ceny dosud nedošlo, ježto se ocenění velice rozcházejí, ale jednoho dne ustanoví reparační komise náš t. zv. osvobozovací příspěvek, o který se náš státní dluh zvýší. Připojuji se ke všem těm hlasům a prohlašuji s nimi, že nejsme hospodářsky s to, abychom zaplatili osvobozovací příspěvek, neboť veřejné statky byly našimi penězi zaplaceny, historické země to byly, jež dříve musely zaplatiti hlavní břemeno daní. Jest však pro nás významné, že by se daňové břímě značně zvětšilo, kdyby reparační komise došla k rozhodnutí pro Československo nepříznivému. Již dnes připadá ze státního dluhu 2500 Kč na osobu, tedy více než dosti.

Dalším nesmyslně velikým břemenem jest nám stav vojska. Výdaje činí podle rozpočtu 1370 milionů Kč, a k tomu se připojuje fond na zbrojení 315 milionů Kč. Až na výslovné militaristy všichni se shodují v tom, že náš malý stát se svými asi 14 miliony obyvatel toto břímě snésti nemůže. Teritoriální poloha státu s jeho dlouhými hranicemi nepřipouští účinnou obranu a poslední dny vám asi přinesly poznání, že spojenectví jest pouhý kus papíru, jenž jediným tahem některé velmoci může býti roztržen. Rozvážná vůle spřáteliti a dohodnouti se by nesla lepší plody, než řinčení šavlí, a zlepšila by také značně naše obchodní styky.

Světová válka vše vykrvácela. Státy jsou zadluženy, daňový šroub přitažen k prasknutí. Přes to se ve všech zemích horečně zbrojí. Technika kráčí den ode dne kupředu, zvláště zlepšení vražedných a otravných zbraní, a všechno zbrojení, jež dnes spatřujeme, bude v nejbližších letech bezcenným brakem a starým železem. Rozum by nás měl tedy přiměti k tomu, abychom co nejdůkladněji zkoumali oprávněnost takových výdajů a je omezili na nejmenší míru. Ve všech variacích zní nám vstříc slova: "Zchudli jsme a musíme se přizpůsobiti poměrům." Ano, učiňme tak především v našich výdajích, usnadněme osud širokých vrstev obyvatelstva zmírněním tlaku nepřímých daní a usnadněním životních podmínek. Jdeme však opačnou cestou, odnímáme zmenšením kupní síly vnitřnímu trhu odbyt a činíme tak vše, aby neplodnost hospodářství se stala trvalým stavem. Pohleďte do světa, jak se tam vše živě a silně obírá velkými otázkami doby, jak fusování, rationalisace a egalisace mají hospodářství ulehčiti, a jak především tvoření kartelů se zmocňuje jedné skupiny průmyslu po druhé. Naše hospodářská tělesa však fňukají, místo aby sama přiložila činně ruku k přemožení mrtvého bodu.

Všechny okolnosti, jež zde byly uvedeny, vyžadují zvýšené činnosti dělné třídy, neboť konečně se bojuje o to, mají-li vymoženosti revoluční doby zůstati či padnouti. Není přece náhodou, že se občané v Československu spojili v koalici za tím účelem, aby mohli dáti volnost reakčním choutkám. Od cel a kongruy až k zamýšlené správní reformě, k odnětí volebního práva vojsku a ke zhoršení sociálního pojištění jest zřejmý jediný rys: upevniti moc občanstva, spoutati a utlačiti dělnické vrstvy. Neslouží konečně projednávaná předloha také tomuto účelu? Z jakých pramenů pocházejí vysoké příjmy osobní daně z příjmu? Máme v Čechách 948.602 censitů s příjmem do 20.000 Kč. R. 1914 měli jsme v celých historických zemích toliko 415.137 censitů s daňovým výnosem 33,506.176 Kč, zatím co r. 1925 podle tabulky výnosu bylo předepsáno 1247 milionů. To jest stoupnutí o 3.600 procent, takže nelze mluviti o valorisaci indexu zlata. Z přímých daní tedy přesahuje osobní daň z příjmu daleko ostatní a vynáší asi o 500 milionů Kč více, než daň pozemková, domovní, všeobecná a zvláštní výdělková, rentová a poplatek z tantiem. Hlavní břemeno těchto velkých příjmů však nese 948.602 censitů s příjmy do 20.000 Kč a nemyslím, že by někdo v této síni chtěl tyto poplatníky počítati k majetným třídám.

Tedy jako u nepřímých, tak i u přímých daní nese dělné obyvatelstvo hlavní břemena, zatím co se majetným třídám opatřují všemožná ulehčení a usnadnění. S jakou péčí se pracují přiznání bank a průmyslových podniků a peněžních magnátů, jak se přibírají právníci a daňoví odborníci k posudkům jako rádci, jak se provádějí nejsmělejší pokusy, aby se fiskus ošidil! Marně se v těchto kruzích hledá t. zv. daňová morálka. Nenesou na těchto bezútěšných poměrech vinu také finanční úřady? Berní úředník by měl býti zároveň rádcem a důvěrníkem poplatníka, má vypátrati pravdu a pomoci právu k vítězství, ať je to ve prospěch fisku nebo poplatníka. Jak přísné jsou v tomto směru instrukce v Německu! Jak se tam pokoušejí právními i mravními prostředky povznésti daňovou morálku. A u nás? Když takový ubohý poplatník skromně přistoupí k okénku a pokorně si dovolí otázku, v kolika případech se naň nevyjede a se nezastraší, takže bezradně a sklesle prchá z místnosti! Kolik úředníků nespatřuje svoji pýchu v tom, že zvyšují výnos daní rok od roku, aby upoutali pozornost shora na svoji zdatnost! A jak bezmocně a bez pomoci stojí většina poplatníků proti této svévoli! Ano, má ovšem právo odvoláním bojovati proti takové libovůli, ale chybí mu znalost práva a způsobilost, aby s úspěchem nastoupil tuto cestu. A má-li někdo znalosti, stane se to léta trvající cestou utrpení, až konečně dosáhne příznivého vyřízení u vyšších instancí. Mezi tím bude ten, kdo se domáhá práva, týrán všemi šikanami, berní exekutor věnuje mu zvláštní pozornost, neboť jak známo, nutno předepsanou daň složiti ať jest to po právu či nikoliv. Jest volán k bernímu úřadu a tam se naň všemožně působí, aby své odvolání odvolal. Proti všem těmto šikanám jest bezbranný a bezmocný. Většinou tu jde o částky, jež nepřipouštějí přibrání právního poradce, ježto by náklad toho namnoze dosáhl neb překročil výši popírané částky. Nelze tedy jednostranně žádati daňovou morálku a finanční správa musí dbáti, aby nikdy nedošlo k nespravedlivosti, libovůli a šikanování. Ale ještě něco! Administrativní aparát musí tak fungovati, aby předpisování bezprostředně následovala, aby celá agenda byla v pořádku a včas prováděna.

Nahlédneme-li do návrhu, abychom podrobili kritickým úvahám rozdíly mezi nemajetnými a majetnými třídami, tu najdeme ku př. u osobní daně z příjmu vedle daně ze mzdy právo samostatných na vlastní přiznání. Daň ze mzdy se prostě strhuje, když výnos mzdy dosáhne určité týdenní neb měsíční výše, zatím co majetní, samostatní čekají, až uplyne rok, až skutečně jistě vědí, jak vysoký jest jejich příjem, jak mají vyhověti své přiznávací povinnosti.

Stejně jest tomu s existenčním minimem. Existenční minimum není valorisováno, zůstává daleko za tím, co jsou poplatníci oprávněni žádati. Na druhé straně však vidíme, že majetné třídy nemají pro rok 1927 vůbec žádný daňový základ a že se v tomto roce mohou vybouřiti, aby realisovaly své zamlčené reservy a utajené částky, když se jim poskytuje chvíle oddechu, aby si opatřily místo pro další hromadění tichých reserv v budoucnosti.

Pohlédneme-li na daň výdělkovou, na zkracování zdaňovacího základu, pohlédneme-li na nestejné zacházení, jak to dochází výrazu u drobného člověka a u velkých průmyslových podniků, u malých spotřebních družstev a velkých průmyslových bank, tu si uvědomíme dobře tu nespravedlivost, jež zuří v daňové reformě. Uvážíme-li, že daňovou reformou dosáhnou úspory bank nejméně 40% nynější částky, vidíme-li, že 8 bank může podle nového daňového systému uspořiti na daních alespoň 50 milionů Kč, tu se nám ukáže nespravedlivost vůči poplatníkům osobní daně z příjmu v plném světle. A nejen zde, nýbrž i při domovní dani činžovní a domovní dani třídní vidíme tentýž obraz. Pozorujte jen, jak se jedná s majitelem zámku a nájemníkem, jaká břemena musí tento nésti v domovní dani činžovní, a znovu uvidíte nerovnost zacházení zcela nápadně. Daň rentová není vůbec základem pro zdanění. Stát, finanční úřady se domnívají, že musejí uvolniti cestu novým státním půjčkám a snaží se takto získati třídu kapitalistů, aby koupili co nejvíce státních půjček a aby tak zajistili trhu schopnost přijímati státní renty.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP