Formulace tato je jasnější, pro poplatníka
výhodnější a pro berní správu
poskytuje bezpečnější instrument berní
techniky, který také nepozbývá účinnosti
jako odstrašovací prostředek. Judikatura totiž
dosud předpokládala zlý úmysl všude,
kde bylo vědomí, že podniknutý čin
nebo opominutí může způsobiti zkrácení
daně a kde jiný úmysl než úmysl
zkrátiti daň nebyl myslitelný.
Novou formulací rozlišuje se jasně vědomí
a úmysl. Bude tudíž také povinností
judikatury, aby při rozhodování jasně
rozlišovala, kde je úmysl a kde je pouze vědomí.
Toho rozlišování bude tím více
třeba, že pouze na činy úmyslně
podniknuté lze stanoviti také trest vězení.
Na základě této formulace skutkové
povahy finančních deliktů provádí
berní reforma unifikaci a kodifikaci trestního práva
zatím u daní přímých. Osvědčí-li
se pak, nezůstane tato kodifikace poslední etapou
a dojde jistě ke kodifikaci celého práva:
trestního, tedy i u dávek a daní nepřímých,
takže budeme míti jednotné finanční
trestní právo a řízení.
Nově navrhovaná formulace trestního deliktu
finančního, jež připíná
se k teoretickým základům nového našeho
trestního zákona, je jistě šťastným
počátkem této budoucí kodifikace.
V trestním oddílu velmi důležité
ustanovení obsahuje § 211, kde se stanoví nalézací
senát, jakož i že předsedou tohoto nalézacího
senátu je soudce. Dosud byl předsedou senátu
finanční referent a soudce byl vedle soudce laika
jenom votantem. Dnes soudce na žádost zástupců
jednotlivých stran stává se předsedou.
Zdá se, že tímto způsobem zabezpečena
je ještě větší objektivnost rozhodo
vání, když předsedou stává
se nestranný soudce, který nebyl účasten
celého řízení ukládacího
a který přichází k rozsuzování
právě ve stadiu, kdy už celé řízení
ukládací je skončeno.
Velmi důležité a jistě pro poplatníka
velmi výhodné je nové ustanovení §u
229, které stanoví obnovu trestního řízení
po způsobu obnovy v řízení trestním
a civilním. Jest jistě důležité
pro poplatníka, poněvadž i tenkráte,
když bude věc již skončena, když
minou všechny lhůty, předloží-li
určité skutečnosti, které nemohl včas
předložiti bez svého zavinění,
bude moci žádostí za obnovu způsobiti,
že se znova provede celé ukládací řízení.
Společná ustanovení, jak jsem řekl,
byla zrovna jako trestní ustanovení, nejméně
posuzována v dřívější
vládní koalici a není tudíž divu,
že právě tato ustanovení byla předmětem
takového velikého útoku a stala se také
předmětem značných změn. Staly
se tyto změny také proto, poněvadž není
pochyby, že často pro poplatníka je důležitější
způsob, jakým se mu daň ukládá
než sazba daňová. Proto z řad poplatníků
vycházelo mnoho popudů, kterým se jak v "šestnáctce",
tak i v rozpočtovém výboru vyhovělo.
Společná ustanovení, jak se upravují
v hlavě IX, jsou vlastně prvým pokusem, soustavně
upraviti rozbor všech přímých daní
a upraviti řádně otázku formálního
a materielního významu, která by v celém
zákoně byla upravena nebo která by se opírala
o pouhou praksi, aby nebyla na různých místech
roztroušena.
Způsob, jakým se daň vyměřuje
a jakým se daň vymáhá, které
jsou orgány vyměřovací, jaké
jsou důsledky nepodání přiznání,
t. zv. kontumace, jak jsou složeny daňové komise,
to všecko jsou věci, které pro spravedlivé
vyměřování daně jsou nanejvýše
důležité. Je jisto, že berní správa
musí poskytnouti účinný prostředek,
jak daňový pramen zachytiti. Na druhé straně
musí však býti také poplatník
dostatečně chráněn proti neopodstatněnému
a nepřiměřenému zdanění.
Nutno doznati, že vládní návrh, který
byl přirozeně pracován úředníky
finanční správy, dbal v prvé řadě
zájmů finanční správy, naproti
tomu koalice při kritice této části
reformy a také rozpočtový výbor hleděl
všemožným způsobem uplatniti práva
poplatníků a hleděl do zákona vložiti
taková ustanovení, jež by zaručovala
spravedlivě únosnost daňového subjektu
přiměřeného vyměřené
dani a zároveň zakládala pro poplatníka
vedle daňové povinnosti určitá práva
proti přehmatům se strany finanční
správy.
V této kritice pokračoval, jak jsem řekl,
výbor rozpočtový, takže v přijaté
osnově zákona lze spatřovati nutný
kompromis mezi snahou finanční správy, sjednati
pro sebe dostatečný účinný
instrument vyměřovací a vymáhací,
a snahu lidových zástupců, sjednati pro poplatníka
bezpečnou právní basi, na níž
by se mohl, opřen o určitá zákonem
zaručená práva, hájiti proti libovůli
berních orgánů.
K pochopení a vysvětlení pravého smyslu
těchto formálních předpisů
je třeba míti stále na zřeteli tento
kompromisní charakter této hlavy IX.
Z jednotlivostí sluší uvésti daňové
komise, které byly předmětem dlouhých
úvah a kde navrhováno, aby daňové
komise byly zase voleny. Proti tomuto se postavily jednomyslně
korporace a prohlásily, že v této věci
nemá býti saháno k volbám, prý
proto, poněvadž v našem demokratickém
státě jsme volbami zahrnováni a že bychom
tak dostávali do daňových komisí element,
který by nebyl připraven k tomu, aby mohl uvažovati
všechny hospodářské otázky, které
mají býti v daňových komisích
řešeny. Proto nezůstalo na volbě, ale
přistoupilo se k jmenování daňové
komise, ovšem tak, aby ministr financí pro určitou
část byl vázán určitými
korporacemi, a to zemědělskými radami a živnostenskými
a obchodními komorami. Byli bychom rádi přistoupili
k tomu, aby ještě další korporace byly
vzaty v poradu, když bude ministr financí jmenovati
daňovou komisi. Avšak vzhledem k tomu, že ostatní
vrstvy obyvatelstva nejsou úměrně organisovány
v takových centrech jako jsou právě obchodní
a živnostenské komory a zemědělské
rady, mimo to vzhledem k tomu, že ministr financí
svým volným právem jmenovacím bude
moci napraviti neúměrnost zastoupení, která
by mohla nastati tím, že tam bude jmenovati také
zástupce, kteří jsou výhradně
jen poplatníky daně důchodové, po
případě, že bude moci svým volným
jmenovacím právem nahraditi tam zástupce,
kteří jsou podrobeni nejen dani důchodové,
nýbrž i výdělkové, byl tento
paragraf o složení daňových komisí
vyřešen tím způsobem, že polovinu
plus 1 jmenuje ministr financí na základě
návrhu obchodních a živnostenských komor
a zemědělské rady, a že druhou polovinu
minus 1 jmenuje ministr volně.
Velice důležitou úlohu mají v řízení
ukládacím t. zv. přezvědné
osoby. Proti těmto přezvědným osobám
byla všeobecná stížnost. Namítalo
se proti nim, že jsou to osoby neodpovědné
vzhledem k tomu, že jsou vlastně anonymní,
že poplatník nemůže proti nim vystoupiti,
a že tedy jejich výpověď nemá míti
takové ceny, aby na jejím základě
berní úřad vyměřoval poplatnictvu
daně. Po dlouhých debatách došlo se
k tomu, že finanční správa připustila,
aby tyto přezvědné osoby byly postaveny pod
stejnou sankci, jako svědkové. Myslím, že
tím se vyhovělo ve velice značné míře
požadavkům poplatnictva, neboť jestliže
přezvědné osoby i anonymní, udají
něco nesprávného a poplatník na konec
zví z rozkazu platebního, že se výměr
stal na základě výpovědi přezvědné
osoby, může podati trestní oznámení
na neznámého pachatele pro falešné udání
a berní úřad pak bude musiti udati osobu,
která byla za přezvědnou osobu přibrána,
a tím je dostatečně chráněn
poplatník, aby přezvědné osoby ve
víře, že nebudou nikdy prozrazeny, podávaly
ze msty nebo z konkurenční zášti udání
nepravdivá.
Všeobecná ustanovení mají také
§ 341, o němž jsem částečně
již mluvil, který vyvěrá z přesvědčení,
které vyslovil pan ministr financí, že k správné
morálce daňové je potřebí,
aby každý subjekt daňový cítil
tíhu daně sám, a proto v §u 341 zakazuje
se každé přesunutí daně. Tedy
to není jen daň důchodová, mohou to
býti i jiné daně. My, jak jsem již dříve
uvedl, jsme se postavili proti tomu, aby tento předpis
vešel ihned v platnost, poněvadž jsme uváděli,
že by v mnoha směrech nastala v právním
řádu úplná anarchie. Uváděli
jsme, že při pachtovních a kupních smlouvách
přebírá daň často ten, kdo
k ní podle zákona povinen není, a že
by nastala nyní úplná nejistota, kdo má
daň platiti, a když by ji platil ten, kdo ji má
po zákonu platiti, co se má státi se smlouvou,
zda je platná nebo neplatná ona klausule, která
přesunula daň, a co má dělati ten,
kdo ke škodě přišel zrušením
této klausule. Tedy samé spory a soudy by vznikly
vejitím v platnost §u 341.
Těmito argumenty dal se přesvědčiti
ministr financí a připustil, aby § 341 vešel
v platnost teprve za 5 roků. O tom jsem již mluvil,
že tímto paragrafem byli dotčeni v prvé
řadě soukromí úředníci,
kteří, kdyby tento zákon ihned vešel
v účinnost, musili by platiti daň sami, ačkoliv
při stanovení mzdy u soukromých úředníků
se počítalo vždycky s tím, že ústav,
akciový podnik nebo podnikatel bude stejně za soukromé
zaměstnance daň platiti.
Tedy nebylo by to spravedlivé, aby ihned, než by došlo
k určitému vyrovnání, soukromý
zaměstnanec musil sám tuto daň platiti. Stačí
ovšem podle našeho názoru - a proto jsme k tomu
přistoupili - když za 5 roků bude tato zásada
uzákoněna, neboť do té doby v kolektivních
smlouvách i v soukromých úmluvách
může si soukromý zaměstnanec zjednati
takový plat, aby z něho mohl daň důchodovou
platiti.
Mnoho stížností došlo také proti
praksi revisních komisí, stížností,
které opravdu nepostrádaly odůvodněností.
V poslední době mne došly stížnosti
z jednoho města, kde revisní komise přímo
znemožňují výrobu, znemožňují
obchod, že v malých krámech úředníci
revisní komise pracují tak, že vlastně
celá výroba a celý obchod je zastaven. Všechny
tyto stížnosti vyústily v přání,
aby revisní komise byly odstraněny. I my žádali
jsme odstranění jich, ale finanční
správa předvedla nám doklady ciferní,
ukázala, oč by státní kasa byla ochuzena,
kdyby nebylo tu činnosti finanční komise,
ukázala nám na cifrách, kolik by byl získal
stát bez této finanční komise a kolik
získá s finanční komisí, že
jsme nemohli jinak, majíce na zřeteli kasu státní,
než připustiti, aby dále finanční
komise byla zachována, ovšem s určitými
zárukami.
Pan ministr financí - a věřím, že
to splní - dal slib, že revisní komise nebudou
míti ty zvláštní účinky,
jak byly uváděny stížnostmi, protože
se nebudou vztahovati pro praeterito, nýbrž pro futuro,
takže odpadnou všechny stížnosti, které
byly vznášeny, na př. že revisní
komise se zabývala i revisemi knih, a také všechny
skutečnosti, které byly před 4 nebo 5 roky.
Vedle toho pan ministr financí prohlásil, že
bude hleděti, aby při tom, když bude žádati
berní správa za revisní komisi, vždy
brala v úvahu útraty, jež vzejdou s pravděpodobným
výtěžkem důchodové nebo výdělkové
daně, a dále že se bude hleděti také
k tomu, aby tohoto prostředku se užívalo výjimečně
v případech, kdy dojde finanční správě
sdělení, že se někde vedou dvoje knihy,
že se pášou určité delikty, anebo
že se užije toho prostředku tam, kde všecky
regulerní prostředky selhaly. Na základě
tohoto ujištění jsme souhlasili, aby revisní
komise dále fungovaly, ovšem do zákona bylo
vzato ustanovení, že revisní komise musí
býti vřazeny do celého systému a tak
regulovány, aby nejen tu bylo právo finanční
správy, prováděti revise, nýbrž
aby byl chráněn poplatník, aby měl
určité právo vůči této
finanční komisi, aby se stanovila prakse, za jakých
podmínek a kde může býti tato revisní
komise prováděna.
Za těchto kautel jsme připustili další
fungování revisních komisí, ačkoli
přiznávám, že velmi neradi, poněvadž
stížnosti, jež byly podány proti účinku
revisních komisí, byly velmi odůvodněny.
Učinili jsme tak právě proto, že cítíme,
že jejich funkce nebude míti toho významu,
jako dosud a že na žádost skoro všech stran
v koalici sdružených a také i oposičních
bude hleděti finanční správa pokud
možno odstraniti všechny závady, které
zde byly.
Co se týče předlohy o hospodaření
samosprávných svazků, nebudu se o ní
šířiti, poněvadž snad ve specielní
debatě někdo jiný z kolegů klubovních
bude o věci mluviti. Poukazuji jen na to, že již
za staré koalice, přesto, že byly různé
názory na tuto předlohu, přece všichni
uznávali tenkráte zásadu finanční
správy, že bez fixování obecních
přirážek je reforma přímých
daní nemožná, protože by to, co by státní
správa finanční slevila na daních,
prostě podle dnešního způsobu a prakse
obecních přirážek zabraly obecní
finance. Přiznávám - a naše strana to
jistě poznává ze stížností,
jež přicházejí ze samosprávných
svazků, kde jsou naši členové účastni,
- že dojde ke krisi. Neuzavíráme se tomu, že
finanční správa přijde s návrhem
na novelisaci tohoto zákona o samosprávných
svazcích, ale myslím, že nemuseli bychom k
tomu sáhnouti. A bude-li někde krise, bude potud
zdravá, že posavadní hospodáři
obecní v komunách budou museti úměrně
upraviti své výdaje ke svým příjmům,
a že tímto opatřením následkem
zákona, který nabude platnosti 1. lednem 1928, bude
mnohde způsobeno ozdravění hospodaření
samosprávných svazků. Když uvážíme,
že ještě byl zřízen zvláštní
fond, na který budou moci - za určitých ovšem
kautel, aby se nestal privilegiem špatně hospodařících
obcí - obce se obrátiti v těchto krisích,
myslím, že můžeme jistě s osnovou
souhlasiti, zvláště když vidíme,
že by celá reforma daní přímých
byla znemožněna, kdybychom zákon o hospodaření
samosprávných svazků neodhlasovali, a že
jsme oprávněni, abychom tento zákon vzali
za základ jednání a hlasovali pro něj.
Poněvadž reálně počítáme
se skutečnou povahou lidskou, nevěříme,
že by někdo rád platil daně a že
by s předlohou, jak je předložena, byl spokojen.
Víme, že nebude všeobecná spokojenost
s daňovou reformou, jak se předkládá
sněmovně k odhlasování. Nemůže
býti této spokojenosti také proto, že
se nemohlo vyhověti všem požadavkům našeho
poplatnictva z toho jednoduchého důvodu, že
tu byl také zřetel státní, zájem
státní pokladny, který je konec konců
také nepřímým zájmem poplatníkovým.
Nebudou-li dostatečné příjmy státní
a následkem toho rovnováha rozpočtová
porušena, pak jistě to zastihne každého
poplatníka. Bude-li tomu obráceně, bude-li
rovnováha v budgetu státním, bude moci ministr
financí přikročiti k dalším slevám
v daních, což na konec vždy bude ku prospěchu
poplatnictva.
Uvážíme-li, že ministr financí
nám slíbil, a to jmenovitě při zvláštní
dani výdělkové, že když nemůže
snížiti tuto daň, bude hleděti v nejbližší
době snížiti, případně
odstraniti ty daně a dávky, které nejvíce
tíží průmysl a výrobu, t. zv.
daně obchodní, můžeme se postaviti positivně
k tomuto velikému článku finanční
reformy a proto také náš klub rozhodl se pro
návrh hlasovati, poněvadž věříme,
že bude přece jen k relativnímu prospěchu
poplatnictva a může býti základem moderního
daňového systému v budoucnosti. (Potlesk.)
Místopředseda dr Buday (zvoní):
Prerušujem prejednávanie poradu a ukončím
schôdzu.
Podľa usnesenia predsedníctva navrhujem, aby budúca
schôdza konala sa dnes o 2 hod. 15 min. popol. s
1. Zpráva výboru rozpočtového o vládnom
návrhu (tisk 705) zákona o novej úprave finančného
hospodárstva sväzkov územnej samosprávy
(tisk 1007).
2. Zpráva rozpočtového výboru o vládnom
návrhu zákona (tisk 559) o stabilisačných
bilanciach (tisk 1002).
3. Zpráva výboru rozpočtového o vládnom
návrhu (tisk 706) zákona o priamych daniach (tisk
1000).
Sú snáď proti tomuto návrhu nejaké
námietky? (Neboly.)
Niet ich. Môj návrh je prijatý. Končím
schôdzu.