V důchodové dani, kde slevuje se 40% z daně
a přirážek, vytvořena zvláštní
daň důchodová pro sociálně
slabší vrstvy tím, že původně
do 20.000, pozdější námi získanou
změnou do 23.550, splácí se daň v
nepatrných obnosech, jež nedosahuji normálních
sazeb v §u 18 uvedených. Tato snížená
sazba platí nejen pro dělníky, nýbrž
i pro úředníky veřejné i soukromé
a také pensisty. Vybírání provádí
se srážkou při výplatě, tedy
způsobem, pro daňový subjekt nejlehčím.
Daňové minimum bylo podstatně zvýšeno
a při stanovení sazeb pečlivě váženy
všecky rodinné poměry: počet dětí,
počet osob, jež daňový subjekt vyživuje
atd., takže právě při dani důchodové
možno tvrdit, že zde daňová spravedlnost
a sociální zřetele učinily největší
pokrok. Neprávem proto proti předloze vznesena byla
námitka nesociálnosti a reakčnosti. Je pravda,
že daň důchodová rozšiřuje
se na širší okruh osob, než jak bylo dosud.
V tom však není žádná reakce, naopak,
je to důsledek demokracie.
Povinnosti ke státu jsou rubem práv. Čím
více kdo má práv, tím více
má míti také povinností. Vede tato
zásada také k větší ekonomii
jak samosprávy, tak správy státní,
neboť každý občan cítí na
své vlastní kapse každý výdaj.
Z této zásady vycházela předloha také
v tom směru, že chce, aby každý na sobě
cítil tíhu daně, a proto v §u 341 zakazuje
přesun daně a v §u 17 nevčítá
zaplacenou daň za zaměstnance do základu
zdaňovacího u podniku. Nelze, než souhlasit
s tou zásadou, kterou vyslovil ministr financí,
že každý poplatník má cítiti
tíhu daně sám, poněvadž jen tím
je hospodářsky spiat se státem a má
zájem, aby se ve státě pokud možná
šetřilo, poněvadž výdaje také
na něho doléhají. Přecházíme-li
však k těmto novým zásadám, pak
nutno poskytnouti určitou lhůtu k tomu, aby se hospodářské,
jmenovitě mzdové poměry těmto novým
zásadám přizpůsobily. Proto bylo na
náš podnět usneseno, že ustanovení
tato (§ 341 a § 17, č. 6) nabudou účinnosti
teprve za 5 let po vyhlášení tohoto zákona.
Tím je dána dostatečná lhůta
k tomu, aby mzdové a platové poměry buď
v kolektivních smlouvách, nebo individuelními
úmluvami upravily se tak, aby výška mzdy stanovena
byla s ohledem na to, že zaměstnanec bude platiti
daň ze svého. Lhůta 5 roků stačí
k tomuto přizpůsobení se novým zákonodárným
poměrům.
Co se týče všeobecné daně výdělkové,
sluší uvésti, že vlastně žádná
z daní nedoznala v krátké poměrně
době takových změn, jako všeobecná
daň výdělková. Zkontingentované,
na jednotlivé berní společnosti rozvrhované
a v rámci těchto společností na jednotlivé
poplatníky podle střední výnosnosti
rozdělované daně staly se zákonem
ze dne 10. prosince 1918, č. 65 Sb. z. a n. Daň
vyměřována dle skutečného výtěžku,
čímž ztratila daň tato původní
svůj charakter a přiblížila se velice
značně dani důchodové.
Vedle této autentické změny nastala uvedeným
zákonem těsně po převratu odhlasovaným
změna také v praktickém účinku
této daně a tato praktická změna ve
výnosu této daně nás musí při
projednávání osnovy v prvé řadě
zajímati a také nás v rozpočtovém
výboru zajímala. Kdežto poslední výdělková
daň v rámci dosavadních berních společností
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku vypočtená
by činila podle stavu 1. července 1918 pouze 21,616.327
Kč, činil předpis na r. 1919 v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku 38,135.768 Kč. Tato nová,
teprve před osmi lety provedená úprava zvýšila
výdělkovou daň okrouhle o 57%.
Již od této doby datuje se přílišné
zatížení výroby daní výdělkovou.
Starý kontingent byl příliš chráněn
proti přílišnému zatížení.
Kontingent byl zrušen, ale náhrada žádná
za obsah kontingentu dána nebyla. K tomu nutno uvážiti,
že tato podstatná reforma v neprospěch poplatnictva
provedena byla, bohužel, již v době, kdy válečné
zisky přestaly, kdy naopak začalo se pozvolna zapadati
do normálního hospodářského
života s normálními zisky. Toto uvádím
proto, abych ukázal, že jsme nemohli souhlasiti při
projednávání výdělkové
daně s tím, že by pouze přirážky
obecní to byly, které by tíživě
doléhaly na poplatníka. Také je to sazba
samé daně státní, která vzhledem
k úplně změněné úpravě
daně výdělkové stala se velice tíživou.
Proto starali jsme se o to, aby původně stanovené
sazby byly sníženy a můžeme sděliti
sněmovně, že se nám to v mnohém
podařilo. Původní sazba 3% průměrně
byla snížena na 21/2%, nejvyšší
sazba 41/2% na 4%. Pro naše poplatníky
sociálně slabší jsou zřízeny
takto sazby, které jsou skutečně snesitelné.
Přednost dnešních sazeb výdělkové
daně, i když někde nebude plně vyhovovati
poplatnictvu, je v tom, že dnes poplatník má
v zákoně samotném jasné sazby, podle
nichž může viděti, kolik daně platí,
když udělá určitou fassi. Dříve,
poněvadž nejednalo se podle sazeb zákona z
r. 1922, č. 144, nýbrž podle zvláštních
tabulek, které byly vlastně poplatníkovi
neznámé, byl úplně v nejistotě
poplatník, který fassi podával, mnoho-li
bude mu na základě toho daně vyměřeno.
Dnes při jasné sazbě, která je stanovena
v našem zákoně, bude moci poplatník
jasně si vypočítati, kolik platí daně,
když přiznání jeho bude míti
určitou výši. To je nepochybná přednost,
která i tam, kde sazby nebyly sníženy na tolik,
kolik by si poplatnictvo přálo, bude výhodná
pro poplatníka, poněvadž bude věděti,
že při určitém přiznání
nemůže jíti sazba výše.
Při dani výdělkové, všeobecné
i zvláštní, je výhodné pro poplatnictvo
nejen snížení sazeb, nýbrž jmenovitě
to, že poplatník jak při všeobecné
dani výdělkové, tak i zvláštní
výdělkové dani závodní, bude
si moci odečísti zaplacené - a podle pozdější
změny, která jistě přičiněním
naším dostala se do zákona, také reservované
daně od základu daňového.
To jmenovitě u středního a většího
poplatníka a u akciových závodů je
větší výhodou než samotné
snížení daní.
Co se zvláštní daně výdělkové
týče, tato daň přirozeně nedoléhá
tak na zájmy zástupců lidových jak
ve výboru rozpočtovém, tak v koaliční
"šestnáctce", poněvadž přímo,
zda se, nedotýká se nejširších
vrstev lidových. Zdá se, jako by vlastně
tato daň byla stanovena jen pro podniky nejsilnější
a neměla přímého styku se širokou
veřejností. Ovšem to je omyl, poněvadž
není pochyby, že stát, který je tak
výlučně na export odkázán,
jako náš, je svázán s velkými
průmyslovými závody a tudíž nakonec
zaměstnanost v těchto závodech je závislá
na tom, mohou-li tyto závody vyvážeti; tedy
nejširší kruhy občanské jsou na
tom interesovány, jak tato daň je stanovena a jaké
sazby jsou v této dani určeny.
Na mezinárodním foru hlásí se dnes
nezadržitelně k řešení otázka
dalšího uvolnění mezinárodního
obchodu. Mezinárodní obchodní komora, hospodářský
komitét Společnosti národů a připravovaná
mezinárodní diplomatická konference směřují
k jednomu: odstraniti poslední zbytek dovozních
a vývozních zákazů. Sekretariát
Společnosti národů připravil pro hospodářskou
konferenci, která právě v tomto měsíci
v Ženevě se bude konati, srovnávací
tabulky o výši celní ochrany jednotlivých
států, ve Společnosti národů
sdružených. V této tabulce figurujeme s dosti
značným procentem - 25. Již podle programu
připravované mezinárodní hospodářské
konference ženevské, na jehož prvním místě
je volný obchod, je patrno, že tato konference se
může konati ve znamení útoku na vysokou
celní ochranu naši.
To uvádím jen proto, abych ukázal, jak naše
reforma, pokud se týče daně výdělkové,
úzce souvisí s naší obchodní
politikou a že tudíž bylo přirozené,
že my jsme za každou cenu žádali, aby 8%
daň snížena byla na 6%, jak tomu bylo původně
ve studii Bečkově. Uváděli
jsme, že my, kteří konkurujeme na světovém
trhu, jmenovitě s Rakouskem a Německem, těžko
snášíme ve chvíli, kdy zahraniční
trhy jsou předmětem útoků právě
z těchto států, kdy vlastně tvoříme
úmluvy obchodní s těmito státy, abychom
ve zvláštní dani výdělkové
měli vyšší sazby než státy
s námi konkurující. Vypočítali
jsme, že v Rakousku i Německu nedosahuje zatížení
zvláštní daní výdělkovou
ani 30%, kdežto u nás i při sazbě snížené
na 8% bude to zatížení skoro o 40%. Poukazovali
jsme na to, že to není jen zájem dělníků,
nýbrž nejširších vrstev obyvatelstva,
aby mohly konkurovati a vyvážeti, neboť nebudou-li
moci vyvážeti, pak máme nezaměstnanost,
což se dotkne nejen továrníků, nýbrž
i zaměstnanectva. My jsme pak v kompromisu žádali,
není-li možno snížiti daň z 8 na
6 nebo aspoň na 7%, aby byla aspoň snížena
základna pro autonomní přirážky
na 7%, aby sice závod platil 8%, ale přirážky
aby se platily ze 7%ního základu. Když nám
však ministr financí dokázal, že by to
znamenalo 100 mil. Kč, upustili jsme od tohoto požadavku,
ale učinili jsme tak v důvěře, že
p. ministr financí vyplní, co nám slíbil,
řekl nám totiž, že podle jeho přesvědčení
vlastně nezatěžuje tak výrobu naši
zvláštní výdělková daň,
nýbrž t. zv. obchodová daň, daň
z přepychu, z obratu, uhlí, vody, daň přepravní,
a že prvním jeho cílem při budoucí
reformě bude, snížiti nebo odstraniti tyto
daně. Věříme p. ministru financí,
že tento slib dodrží, a že jeho první
práce v reformě finanční bude odstranění,
případně snížení těchto
nejtíživějších daní.
Při dani výdělkové došlo k úvaze
o tom, jak mají býti zdaněny spořitelny.
Spořitelny podaly nám četné žádosti,
kde ukazovaly na to, že je nespravedlivo, když jsou
výše zdaňovány, než okresní
hospodářské záložny a úvěrní
společenstva, a že jejich funkce je právě
taková jako těchto společenstev a družstev
a že není důvodu, aby byly hůře
posuzovány. My jsme se připojili k těmto
požadavkům a žádali jsme, aby spořitelny
byly postaveny na roveň těmto společenstvům
a okresním hospodářským záložnám.
Ale nebylo nám vyhověno a namítalo se, že
spořitelny v poslední době dělaly
obchody jako všecky banky a že musí býti
podobně zdaněny jako banky, že poskytovaly
úvěr na základě cenných papírů
do stavebních družstev a tím snižovaly
často i kurs cenných papírů státních
a proto prý není důvodu, aby se na spořitelny
bral zvláštní zřetel.
Já bych se našich spořitelen ujal potud, že
spořitelny tím, když to dělaly, plnily
vážný národohospodářský
úkol v nejtěžší situaci. My bychom
nebyli mohli prováděti takové stavby jako
"na Cibulce" a "na Šumavě", kdyby
spořitelny v Jičíně a N. Pace nebyly
podporovaly tyto stavby půjčkami. Při vysoké
míře úrokové, kdy dnes musí
průmyslník platiti až 12% úroků,
v nynějších krisích mohly některé
podniky jen proto podnikati, poněvadž spořitelny
mohly půjčiti na tento podnik, poněvadž
měly jej před sebou a viděly do jeho kapes,
a podnik, poněvadž nemusil platiti 12%, nýbrž
pouze 6 až 7%, jen za této výhody mohl dále
vyráběti, jen tato výhoda způsobila,
že mohl zaměstnávati dělnictvo a že
výroba nebyla zastavena. Když tudíž spořitelny
vystoupily z reservy a pracovaly mimo regulativ, plnily v této
mimořádné době velmi vážný
úkol národohospodářský. Trváme
na tom, že neměly býti za to trestány.
Naší argumentací podařilo se přesvědčiti
ministra financí, který povolil, že dáno
bylo do zákona, že ty spořitelny v tom případě,
když dokáží, že pracovaly podle regulativu,
budou moci býti osvobozeny od daně.
Při zvláštní dani výdělkové
přistoupeno bylo k regulaci zdanění společenstev,
družstev a konsumů. V té věci jsme chtěli
vyjíti vstříc spravedlivým požadavkům
našich obchodníků a živnostníků.
Naši obchodníci a živnostníci nežádali
privilegia, nežádali, aby konsumy a družstva
nákupní a výrobní byla rušena,
ale žádali, aby byli postaveni pod stejné podmínky,
aby nebyli při konkurenci daněmi ani drážními
tarify zatíženi. Proto jsme chtěli zvýšiti
daň tak, aby byla úměrná zdanění
podnikatelů a živnostníků jednotlivců.
To se nám nepodařilo. A zesnulý sekční
šéf Valníček uvedl jako důvod,
že kdyby byly zdaňovány konsumy jako jednotlivci,
těžko by mohla dostati státní pokladna
něco, poněvadž vždycky by mohl výtěžek
býti určitým způsobem formulován,
a že tudíž - jak řekl dále Valníček
- jest lépe dostati málo, ale jistě a založiti
celou daň na základě závodního
kapitálu a stanoviti třeba nejmenší
procento, jedno promille, poněvadž tím způsobem
na určito může státní kasa počítati
s určitým příjmem. To nás vedlo
k tomu, že jsme nechtěli ničeho měniti
na této základně zdaňovací.
Souhlasili jsme, aby se daň vyměřovala podle
základního kapitálu družstva, ale žádali
jsme, aby to nebylo 1‰, nýbrž vyšší
procento, poněvadž jsme poukazovali na to, když
ten obchodník nebude viděti úplné
zrovnoprávnění s tímto konsumem, že
bude viděti tendenci koalice, jíti k úplné
daňové spravedlnosti. Nepodařilo se nám
udělati mnoho, ale sazba jest zvýšena z 1 promille
na 2 promille a tím ukázala se tendence, která
vede ke spravedlnosti daňové.
Jedna pochybnost vyskytla se v poslední chvíli při
zvláštní dani výdělkové,
a to u §u 79. Chtěl bych, aby pan referent byl tak
laskav a tuto věc vysvětlil při svém
doslovu, zda souhlasí plně s mým právním
názorem.
§ 79 určuje položky, jež do daňové
základny se nezapočítávají
a uvedeny jsou pod body g) a h): Tantiemy vyplacené jednak
úřednictvu, jednak správním radům.
To jest komplikace, která vzniká tím, že
někteří úředníci bank,
akciových společností jsou nejen úředníky,
nýbrž jsou dáváni do představenstva,
kde fungují nejen jako úředníci, nýbrž
jako členové tohoto představenstva a jako
takoví dostávají podle smlouvy mezdní
také tantiemy. A nyní nastává otázka,
zda ty tantiemy, které jsou vypláceny úřednictvu,
vpočítávají se v základ daňový
čili nic.
Byl bych toho názoru, že takové tantiemy, které
jsou vypláceny ne na základě usnesení
valné hromady, nýbrž které jsou vypláceny
tomu členu představenstva ne jako členu představenstva,
nýbrž jako úředníku závodu,
a to na základě smlouvy služební, jsou
odpočitatelnou položkou. Myslím, že tento
názor jest odůvodněn nejen zájmem
těchto úředníků jako členů
představenstva, nýbrž i řádným
hospodařením v těchto akciových společnostech.
Není pochyby, že v akciových společnostech
bankovní zdatnost odbornou má v prvé řadě
odborník. Členové správní rady
snad rozumějí určitým obchodům
s hlediska své branže, jako kožaři, textilníci,
cukrovarníci, ale obchodní erudici, zdatnost, má
pouze ten úředník. Jestli ten úředník
jako člen představenstva se musí podepsati,
že také svým vlastním jměním
ručí do určitého procenta za ztráty
podniků, pak zdá se mi, že by bylo nespravedlivé,
kdybychom tyto tantiemy, které jsou úředníku
dávány jako část mzdy, neodčítali
od základu zdaňovacího a tím znemožnili,
aby takovýmto způsobem byli tito úředníci
odměňováni. Není pochyby, že
kdyby nebyli takto odměňováni, pak nebudou
tito úředníci chtíti vůbec
býti členy představenstva, a to bude míti
potom úhonu nejen pro úředníky samé,
nýbrž i pro vedení akciové společnosti.
V tom směru vznáším snažnou prosbu
na p. referenta, aby v této věci prohlásil,
zda souhlasí s mým právním názorem
či nic.
Co se týče pozemkové daně, tedy místo
provisoria původně proponovaného stalo se
definitivem. Sluší litovati, že pozemková
daň nebyla reformována tak radikálně,
aby se z ní stala daň výdělková.
Vím, byly tu velmi vážné překážky,
že nebyla tato na katastr vázaná daň
přeměněna tak, aby byla daní živou.
To se mohlo státi, kdyby byla tato daň připjata
aspoň částečně k dani důchodové.
V tom smyslu vyšel také návrh od ministerstva
financí. Jak pravím, sluší litovati,
že tato daň tímto způsobem neožila
a nepřizpůsobila se celému našemu daňovému
systému. Není pochyby, že pozemková
daň je zvláštní daní, nehodící
se do celého našeho systému daňového
proto, poněvadž je fixována ne na reální
výtěžek, nýbrž na katastrální
výnos, který nijak skutečnosti neodpovídá.
I v této dani, pokud se týče slabších
poplatníků, byl brán zřetel na ty,
u nichž katastrální výnos nepřesahuje
150 Kč, u těchto nebude se platiti ono 1%, které
se platí do vyrovnávacího fondu. Je viděti,
že i u této daně byla uplatněna sociální
a daňová spravedlnost.
Co se týče domovní daně, myslím,
že dávala nejvíce důvod k tomu, aby
byla reformována, jmenovitě aby byla snížena,
neboť už za starého Rakouska byla vlastně
daň tato u nás nejtíživější.
Prohlížíme-li naši statistiku a porovnáme-li
ji s ostatními státy, vidíme, že vlastně
jsme byli se svým procentem co se týče výše
daňové na místě nejpřednějším.
Proto už za starého Rakouska byly podávány
různé návrhy na reformu daně činžovní
a domovní. Avšak návrh z r. 1908 narazil na
tak tuhý odpor interesentů, že vláda
předlohu tuto vzala zpět a podala r. 1910 osnovu
novou. Již podle této osnovy mělo dojíti
ke snížení sazeb ve třech etapách,
které by končily sazbou 12%. Dnes ovšem následkem
neblahého systému přirážkového
je daň domovní stále tíživou,
dnes zabírá daň činžovní
skoro 50% přirážek a tudíž není
divu, že majetníci domů žádají
v této věci značnější
slevy, než jak nabízí daňová
reforma. Ovšem tato otázka domovní daně
činžovní je potud ještě tíživější
a komplikovanější, poněvadž dnes
žijeme vlastně v ochraně nájemníků
a tudíž musíme tuto věc řešiti
také s hlediska této ochrany. My bychom si jistě
všichni byli přáli, aby pokud možno největším
snížením daně činžovní
přiblížila se rentabilita starých domů
rentabilitě domů nových, neboť není
pochyby o tom, že máme-li přijíti k
stavebnímu ruchu, nepomohou nám subvence, nýbrž
jen když vyrovnáme rentabilitu starých a nových
domů. A to se může státi dvojí
cestou: buďto zvýšením nájemného
- ale to těžce zatěžuje nájemníky,
tedy široký okruh obyvatelstva - anebo druhou cestou,
a to jest snížením daně, která
ovšem bude zároveň spoutána s tím
předpisem, že se nesmí autonomními přirážkami
zvyšovati. Tato druhá cesta je pro nájemníka
bez bolesti, tato druhá cesta by mohla skutečně
aspoň částečně zvýšiti
rentabilitu starých domů. Proto jsme se vší
mocí přičiňovali o to, aby sazba byla
co možná snížena. Ačkoliv musíme
přiznati, že zákon ji snižuje značně
- v Praze z 195/6 na 12%, což se týká
vlastně jen vnitřní Prahy a ne tak předměstí
- přece jen se zdá, že tomu účelu,
totiž přejíti z ochrany nájemníků
do normálních poměrů, tato sazba nevyhovuje.
Proto jsme navrhovali, aby byla snížena z 12% na 10.
Uváděli jsme, že pražský majitel
domu zasluhuje úlevy, poněvadž, počítáme-li
s výnosem daně činžovní 70 milionů
v celé republice Československé, zaplatí
z toho Velká Praha plných 30 milionů, Vinohrady
samy platí 5 milionů. Z toho důvodu by tato
místa jistě zasluhovala, aby se jim v této
věci vyšlo vstříc, a aby se snížila
sazba na 10%. V této věci ovšem jsme narazili
na odpor, ačkoli jsme ukazovali, že tato daň
je mezi všemi nejtíživější,
poněvadž se může tato daň zdvojnásobovati
až čtyřnásobovati, a že každé
snížení domovní daně zde bude
vyváženo odstraněním ochrany nájemníků,
a stát se nemusí zde báti nějakého
velikého schodku v příjmech. Docíliti
snížení se nám nepodařilo, ale
přece jen se nám podařilo pana ministra financí
přesvědčiti o tom, že aspoň předměstí
pražská, t. zv. místa připražená,
a předměstí brněnská zasluhují
toho, aby na dobu asi 4 až 5 roků platila nižší
sazbu než Praha vnitřní. Podařilo se
nám, že budou majitelé domů na pražských
předměstích, Vinohradech, Žižkově,
Smíchově atd. a v předměstích,
které byly připojeny k Brnu, platiti přechodně
r. 1927 9%, r. 1928 10%, r. 1929 11% a teprve r. 1930 vstoupí
do pravidelné normální sazby 12%ní.
Na konec jsme přistoupili po dlouhém jednání
na tento kompromis, poněvadž pevně doufáme,
že přijde doba, kdy bude aspoň částečně
ochrana nájemníků odstraněna nebo
zmírněna, zmenšena, a že tudíž
r. 1930 majitelé domů nebudou tak těžce
postiženi touto normální sazbou 12%ní.
Mluvili jsme o tom, jakým způsobem ochrana nájemníků
má býti odstraněna a prohlásili jsme,
že jsme pro odstranění ochrany nájemníků,
poněvadž je to poslední zbytek vázaného
hospodářství a jenom tímto způsobem
dojdeme k normálnímu stavebnímu ruchu, abychom
bez subvencí a zatížení státních
financí mohli poskytnouti lidem obydlí. Netajili
jsme se tím, že s největší energií
můžeme pracovati pro odstranění ochrany
nájemníků v tom případě,
když vláda uváží a znovu přehlédne
výšku aktivních přídavků
veřejných státních zaměstnanců,
a uzná-li, že index cen a různých ostatních
potřeb životních se nesnížil a
bude-li po odstranění ochrany nájemníků
zvýšováno nájemné, bude hleděti
revisí aktivních přídavků nahraditi
státním zaměstnancům to, co budou
potřebovati ke zvýšení činží.
Je to spravedlivé proto, poněvadž u dělnictva
a soukromých zaměstnanců vývoj povede
k tomu, že tyto kategorie samy tlakem svým, kolektivními
smlouvami a jednáním se svými zaměstnavateli
zvýší si částečně
svůj plat potud, pokud bude potřebí, aby
se vyrovnalo nájemné staré s novým
nájemným, jež od nich bude požadováno,
kdežto u veřejných a státních
zaměstnanců tohoto přirozeného regulativu
není. Proto je to povinností státní
a zvláště ministerstva financí, aby
v takových poměrech prohlédlo a zrevidovalo
aktivní přídavky státních zaměstnanců
a podle potřeby je upravilo.
Další požadavek majitelů domů byl
ten, aby prostě prohlášena byla nezvyšitelnost
přirážek k dani činžovní.
Požadavek spravedlivý, neboť není pochyby,
že by nic nepomohlo, kdyby stát na daních učinil
jakékoli slevy, ale zároveň mohly obce beze
všeho zabrati to, co stát majitelům domů
snížením věnoval. To není přirozeně
jen požadavek domácích, to zase je požadavek
rozumného národohospodářství,
neboť máme-li dojíti k odbourání
ochrany nájemníků, nesmíme si dělati
závoru, abychom měli tak vysoké přirážky,
že by pak bylo nutno, když budeme přidávati
majitelům na činžích, vždycky přidávati
dvojnásobně, aby aspoň polovina majiteli
domu zbyla. Proto jsme vší silou stáli o to,
aby zákon z r. 1919, který určoval nezvyšitelnost
přirážek a připouštěl zvýšení
jen potud, pokud základna daňová se snížila,
byl prodloužen. Po dlouhém jednání se
nám podařilo, že byla prohlášena
nezvyšitelnost přirážek ve smyslu zákona
z r. 1919, ovšem jen do konce r. 1931.
Na tento kompromis jsem přistoupil zase v té naději,
že do této doby bude upravena ochrana nájemníků
tak, že to majitelům domů nebude tolik škoditi,
když od 1. ledna 1932 bude možno přirážky
zvyšovati. V tom smyslu byl také upraven § 1
zákona o hospodaření samosprávných
svazků, kde bylo původně stanoveno, že
přirážky k dani činžovní
mohou dostoupiti na polovinu toho limita, které je stanoveno
pro ostatní daně. Toto ustanovení je odročeno
a až do konce roku 1931 platí nezvyšitelnost
přirážek ve smyslu zákona z r. 1919.
Pokud se trestních ustanovení týče,
uvedl jsem již, že tato trestní ustanovení
v reformě byla nejméně prodiskutována
ve staré koalici a že tudíž není
divu, že proti předloze samé právě
v tomto oddílu vyskytlo se co nejvíce námitek
nejen se stran vládních, nýbrž i se
stran oposičních. (Výkřiky posl.
Čermáka.)
V původním vládním návrhu konstruován
byl daňový delikt tak, že se nežádal
k trestnosti dolus, t. j. úmysl zkrátiti nebo zatajiti
daň, nýbrž pouhé vědomí.
Konstrukce byla odůvodňována tím,
že dolus je živlem pouze kriminálního
rázu a že se vyskytuje všude tam, kde se nedoceňuje
základní povaha finančního bezpráví.
V obecním právu má prý dolus místo,
ježto může býti přímo nebo
nepřímo prokázán z přerozmanitých
indicií, kdežto u finančního bezpráví
je to možné jen ve výjimečných
případech, uváží-li se, že
trestní právo daňové operuje většinou
s interními a nepřístupnými zjevy
soukromého života poplatníkova, o nichž
nebývá zpravidla žádných zevních
indicií ani možností důkazu, na př.
důkazu o nevědění vůbec, nevzpomenutí
si, přehlédnutí a pod. A přece prý
tu jde nesporně ve velké většině
případů o trestuhodné vědomí,
že se údaj nesrovnává s pravdou, nebo
že opomenutí... (Posl. Jílek: Dejte si to,
pane doktore, do "Národních Listů";
ti vaši páni zde nejsou!) Tak jděte také
pryč!
Jde prý tu o trestuhodné vědomí, že
se údaj nesrovnává s pravdou, nebo že
opomenutí odporuje uložené povinnosti, ať
již z jakýchkoliv důvodů. Zdůvodnění
toto nemá proto dosti síly přesvědčující,
ježto teorie obecního trestního práva,
kde dolus je hlavním základem trestnosti, má
a bude míti nepochybně vliv na praksi i v trestním
řízení finančním, a mimo to
judikatura, která právě pro obtíž
dokázati dolus, předpokládala často
dolus vědomý, když jiný úmysl
než zkrátiti daně, nebyl vysvětlitelný.
Poněvadž pak ve vládní předloze
na činy, jež spáchány byly i v pouhém
vědomí, že mohou zkrátiti daň,
stanoveny byly tresty vězení, vznesen přes
shora uvedenou argumentaci proti této konstrukci odpor
téměř všeobecný. Proto finanční
správa upustila od své původní konstrukce
a pozměnila vládní návrh v tom směru,
že předem definuje v §u 185 objektivní
trestný čin bez subjektivní kvalifikace.
V §§ 186 až 188 stanoví se pak, že
činu definovaného v §u 185 může
se vinník dopustiti buď úmyslem zkrátiti
daň nebo ve vědomí, že jeho jednání
nebo opominutí je způsobilé zkrátiti
daň, nebo konečně dopouští se
deliktu v §u 185 uvedeného, aniž by měl
dotčený úmysl nebo shora uvedené vědomí.
Tímto negativním určením stanoví
se t. zv. nedbalost. Vězením může se
trestati jen úmyslný čin při zvláště
přitěžujících okolnostech, které
jsou vytčeny v §u 187. Proti původní
předloze je čin dokonán již činem
samým a není třeba, aby nastal účinek,
to jest zkrácení daně. Následkem toho
odpadl pokus v §u 191 původně definovaný.
Touto novou konstrukcí daňového deliktu přibližuje
se předloha ve své nové formě značně
formulaci, jak zlý úmysl, vědomí a
nedbalost definuje návrh nového trestního
zákona.