Čtvrtek 5. května 1927

Začátek schůze v 9 hod. 27 min. dopol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: inž. Dostálek, dr Buday, Horák, Slavíček, Stivín, Zierhut.

Zapisovatelé: Chalupník, Ježek.

204 poslanci podle presenční listiny.

Zástupci vlády: ministři dr Engliš, dr Gažík, dr Mayr-Harting, dr Srdínko, Šrámek, dr Tiso.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha; jeho zástupci Nebuška, dr Mikyška, dr Záděra.

Předseda (zvoní): Zahajuji 80. schůzi posl. sněmovny.

Dovolenou na dnešní schůzi udělil jsem p. posl. Čančarovi z rodinných důvodů.

Došly dotazy. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Dotazy posl. Fedora:

min. predsedovi o úradnej prehnanosti, nariaďujúcej obstaranie nových domovských listov pre štátnych zamestnancov na Slovensku (č. D 752-II),

ministrovi soc. pečlivosti v záležitosti úradníkov, zamestnaných u nemocenskej pokladnice poisťujúcej robotníkov v Košiciach (č. D 753-II).

Předseda (zvoní): Přistoupíme k projednávání pořadu.

Budeme pokračovati ve sloučené rozpravě o všech třech odstavcích dnešního pořadu.

Jsou to:

1. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 705) zákona o nové úpravě finančního hospodářství svazků územní samosprávy (tisk 1007).

2. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 559) zákona o stabilisačních bilancích (tisk 1002).

3. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 706) zákona o přímých daních (tisk 1000).

Ke sloučené rozpravě povšechné jsou přihlášeni ještě řečníci: na straně "proti'' pp. posl. Kaufmann, Kreibich, Schweichhart; na straně "pro" p. posl. Macek.

Dávám slovo prvnímu řečníku na straně "proti" p. posl. Kaufmannovi.

Posl. Kaufmann (německy): Slavná sněmovno! V posledních týdnech vedla oposice tohoto parlamentu v rozpočtovém výboru všemi silami intensivní boj, aby podané návrhy o finanční reformě, o zákonu o obecních financích a o stabilisačních bilancích co nejvíce zlepšila a všechny ony příkrosti, které byly obsaženy nejen v zákoně, nýbrž byly ještě zhoršeny návrhy vládní většiny, odstranila nebo aspoň zmírnila. Oposice však vedla také úporný boj proti způsobu a rychlosti, s jakou návrhy zákonů a zejména berní reforma a zákon o obecních financích, které mají neobyčejný význam, byly projednávány, a zkusila všechno, aby se i zde domohla věcného a svědomitého vyřízení návrhů v rozpočtovém výboru. Bohužel, všechny námahy oposice byly bezvýsledné. Byly bez účinku, poněvadž podle našeho přesvědčení v této sněmovně a také v rozpočtovém výboru, nehledíc k významu návrhů, "osmička" dala rozkaz, že návrhy musí býti v předepsané lhůtě hotovy a výboru nezbylo, než prostě uposlechnouti. K urychlenému vyřízení byly nastaveny nepřetržité, i noční schůze, snad také v úmyslu, aby oposice byla zmalátněna. Avšak tento úmysl se nezdařil. Oposice, jsouc si vědoma své odpovědnosti, zkusila všechno, aby zákonné návrhy, které máme nyní před sebou, projednala ve věcné a vážné rozpravě. Sám pan předseda rozpočtového výboru a pan ministr dr Engliš museli při skončení hlasování minulého úterý přiznati věcnost oposice. Museli prohlásiti, že oposice byla na výši situace, nemohli však prohlásiti, proč všechny věcné návrhy oposice zůstaly bez výsledku. Když se oposice při projednávání zákona o obecních financích pokusila použíti práva, které jí podle jednacího řádu přísluší, a tyto pronikavé návrhy při rozpravě zevrubně probrati, usnesením většiny výboru byla prostě řečnická lhůta takovým způsobem zkrácena, jak se to dosud sotva kdy takovým způsobem stalo. Byly jí pro každý paragraf tohoto tak významného návrhu vyhrazeny dvě minuty řečnické lhůty. Rozpravu vedli mimo to téměř výhradně řečníci oposice, pravděpodobně, aby doba jednání byla zkrácena, zástupci vládních stran se po celou tu dobu ani slovem rozpravy nezúčastnili. Toho ostatně nebylo také potřebí, neboť již před tím všechno na vnitřních schůzkách projednali a smluvili. Jest to pohana pro tento parlament, jest to výsměch československému parlamentarismu, že něco takového bylo možno. Tomuto parlamentu, jakož i jeho poslancům z řad vládní většiny, chybí samozřejmá odpovědnost a svědomitost. Kromě způsobu, jak bylo jednáno, byl však kritisován také způsob hlasování, který jest s to, aby u samotných členů parlamentu rozvrátil přesvědčení nebo víru ve význam tohoto parlamentu, v účel zákonodárné práce tohoto parlamentu. Výbor obdržel teprve v posledních dnech, nebo již v posledních hodinách, když se pustil do projednávání zákona o obecních financích, pozměňovací návrhy vládní koalice, pozměňovací návrhy, které celý zákon téměř od základu měnily, aniž bylo poslancům možno, aby se při tomto důležitém zákoně se svými kluby, nebo, což by bývalo nutné, s povolanými odbornými znalci a zkušenými muži v komunální politice domluvili a jejich mínění a radu o účincích zákona vyslechli. Tak byl usnesen zákon nesmírného dosahu, který má býti podkladem našeho hospodářství, naší správy v obcích a také základnou snad na desítiletí, na níž má býti dále vybudováno obecní zákonodárství. Důkaz, jak bezhlavě a nesmyslně se v této sněmovně pracuje, podala také včerejší schůze, která byla náhle přerušena, potom zase s doplněným denním pořadem zahájena. A není asi jiného parlamentu, kde by se jednání, kde by se rozprava o tak důležitém návrhu, jako jest berní reforma, přerušovala a pak zahajovala nová schůze rozpravou, do níž má býti zařazen také zákon o obecních financích a zákon o stabilisačních bilancích. Pochybuji, zda to souhlasí s jednacím řádem. Pokud jsem se mohl informovati, není v jednacím řadě ustanoveno, že tento postup jest zakázán, avšak není tam také psáno, že jest dovolen. A má-li býti v tomto státě stanovena zásada, že to, co není zakázáno, jest dovoleno, jest to vaší věcí, avšak dočkáte se v tomto směru velmi zvláštních právních důsledků. Kdyby tato sněmovna a především většina měla jiskřičku citu pro odpovědnost, kdyby měli poslanci jiskřičku svědomitosti, byli by museli jednomyslně proti postupu předsednictva protestovati a bylo by to v praksi jistě mnohem prostší, kdyby se plenum sněmovny nesvolávalo, aspoň ne poslanci plena, nýbrž kdyby se prostě "osmičce" dovolilo, aby se posadila do lavic poslanecké sněmovny a usnášela se i nadále zcela absolutně na tom, co považuje, pokud se zákonodárné práce v tomto státě týče, za nutné. To jsem chtěl prohlásiti, poněvadž takového postupu v dějinách i tohoto parlamentu jsme dosud nebyli svědky.

A nyní přikročme k zákonu o nové úpravě finančního hospodářství svazků územní samosprávy. Samosprávné svazky podléhají v tomto státě především snahám panující třídy, aby veřejná správa byla podrobena panství majetné třídy a postavena do jejích služeb. Jako úplná a konečná demokratisace především samosprávných těles, jejich organisační přetvoření ve vhodná správní tělesa, která slouží sociálním potřebám obyvatelstva, tak jest také zdravé peněžní hospodářství jejich možné jen tehdy, když bude odstraněno dnešní třídní panství. Třídní zájem majetných vrstev v tomto státě vyžaduje především, aby se samosprávná tělesa úplně vyhnula velkorysému řešení kulturních, sociálněpolitických a národohospodářských otázek, aby jim byla odňata finanční samostatnost a aby finanční břímě vzniklé plněním nezbytných úkolů vlastního i přeneseného oboru působnosti, bylo svaleno na bedra širokých vrstev obyvatelstva.

Sociální, nebo řekněme sociálně demokratickým duchem ovládáná samospráva má především za úkol, aby v obci postavila do popředí sociální činnost, aby se ve všech oborech veřejného blaha, tělesného a duševního vývoje národa účastnila předcházejíc dobrým příkladem a aby již v kapitalistické společnosti pečovala o to, aby snahy ve svých základech měly ráz demokratický a sociální tím, že především bohatství a příjmy, které neplynou z vlastní práce, jsou přidržovány ke hrazení obecních výdajů. Avšak s těmito zásadami, které vyhovují především našim názorům na obecní a komunální správu, tento zákon není v souhlasu, o čemž se lze již při zcela běžném studiu obsahu návrhu přesvědčiti. Teprve v posledních dnech tohoto týdnu, jak jsem již před tím řekl, poslanci dostali návrhy vládních stran, ku podivu téměř ve stejnou dobu, ne-li o něco později, co se o těchto změnách mluvilo a diskutovalo v denních listech občanského tisku. V pátek počaly porady o návrhu v rozpočtovém výboru, aniž, jak bylo již řečeno, byli k nim přibráni znalci. Naopak zákon byl svěřen zcela a jedině odpovědnosti poslanců výborových. Prohlašuji to za těžkou chybu, jejíž účinky padnou jedině a pouze na vinníky, to jsou vládní strany v této sněmovně. Účinky zákona, na němž se máme nyní usnésti, na samosprávná tělesa, na jejich další vývoj a rozvoj nebo na jejich úpadek nelze dnes ještě nikomu odhadnouti. Nikdo nemůže předpovídati, jak bude tento zákon v pozdější době na obce účinkovati. Můžeme však konstatovati, že nemá-li býti poslední zbytek samosprávy, obecní autonomie v tomto státě usmrcen, že musí býti před usnesením sněmovny změněna část návrhu. Vládní strany musí býti přístupny návrhům oposice.

Vede se boj o samosprávu, o poslední zbytek obecní autonomie a mělo by to v zápětí úplné zardoušení samosprávy, kdyby tento zákon byl usnesen v nynějším svém znění s pozměňovacími návrhy vládní koalice.

Tento zákon jest jen částí soustavy, která vyplývá ze spojení reformy správy, finanční reformy, stabilisačních bilancí, reformy finančního hospodářství svazků územní samosprávy. Že ani v tomto zákoně, jako v berní reformě a v zákoně stabilisačním, nemáte v úmyslu nic jiného, než co zamýšlíte při reformě správy, kterou jste byli nuceni pro rozsáhlou a mohutnou obrannou akci sociálně demokratické strany dělnické odložiti, jest zcela jasno. Aniž se reforma správy stala dosud zákonem, má nyní zde býti dosaženo jejího nejdůležitějšího cíle. To můžeme konstatovati nejen z obsahu jednotlivých paragrafů tohoto zákona, nýbrž také z momentu, který jasně vyplývá z osnovy a z pozměňovacích návrhů, z projednávání slezské otázky, o níž se mnoho mluví. Již ve vládním návrhu, potom vsak ještě doplněna, rozšířena a přiostřena v příslušném návrhu vládních stran, jest provedena akce, která byla vyhrazena správní reformě: Zrušení samostatnosti země slezské. (Výkřiky na levici.) V §u 10 návrhu podrželi jste ještě původní znění o dotačním fondu a rozdělení území, mezi něž se dělí požitky z tohoto fondu. Vedle země České figuruje zde ještě Morava, Slezsko, Slovensko a Podkarpatská Rus. Avšak v doplňovacím návrhu vládních stran nacházíme již jen 4 župy, tak, jak se to zamýšlí ve správní reformě, ježto Morava a Slezsko jsou sloučeny v zem Moravskoslezsko. Tím jste však, pánové, nejenom popřeli historickou skutečnost, kterou jste uznali, nýbrž vy jste škrtli Slezsko, které náleží k tak zvaným historickým zemím a jehož existenci r. 1920 uznal tehdejší min. předseda Tusar jako historickou skutečnost a prohlásil ji jako zajištěnou. K tomuto výroku min. předsedy Tusara přistoupilo pak ještě potvrzující prohlášení presidenta republiky, který ke kterési deputaci prohlásil: Jako president republiky děkuju vám za vývody a prohlašuju, že v celém rozsahu souhlasím se stanoviskem pana ministerského předsedy. Žádám a zmocňuji vás, abyste to vyřídili svým stoupencům.

Pánové, vy jste návrhem a pozměňovacími návrhy vládních stran pana presidenta státu vlastně velmi desavouovali.

Každý z nás cítí pouta, která tato soustava kolem nás ovinuje, soustava, která za svůj nejvyšší úkol v tomto státě považuje politické rdoušení hospodářsky slabých, především dělníků a zaměstnanců. Ochranu a výhody velkým, kapitálově silným, jejich zařízením a hospodářským organisacím! Za tím účelem rozmnožení jejich vlivu na panující režim až k absolutismu v politice a hospodářství. Reforma správy má jim poskytnouti mocenskopolitické prostředky a nástroje, finanční reforma a stabilisační bilance mají tvořiti základ jejich hospodářského panství a zákon, který máme před sebou, má jim zajistiti naprosté panství nad autonomními samosprávami. Samosprávy mají býti učiněny hospodářsky závislými na jejich vůli, na jejich blahovůli. Chtějí zříditi diktaturu ústřední správy nad samosprávnými tělesy. Nestaraje se o to, že finanční správa jest tím vinna, že mnohé obce, poněvadž řádné příjmy, které stát vybírá, nebyly jim včas a plně refundovány, musely dělati dluhy, prohlásil ministr financí opětovně již loňského roku a letos, na kterési schůzi rozpočtového výboru v lednu, že opatření, jaká jsou v zákoně, který máme před sebou, činí se hlavně proto, poněvadž obce nedovedou hospodařiti, poněvadž nedovedou šetřiti, nedovedou uvésti v dostatečný soulad příjmy s vydáním. Chybu jest hledati nikoli u obcí, nýbrž především v tom, že stát obce v prvních letech po válce nutil způsobem, jak nakládal s válečnými půjčkami, aby dělaly dluhy, na něž obce pro neobyčejně vysokou úrokovou míru musely použíti velké části svých normálních příjmů. Vy sami však jste dále přispěli k tomu, že jste v posledních letech a především v posledních měsících průmyslu povolili velké množství daňových odpisů. Bylo provedeno sta milionů daňových odpisů, s nimiž obce ztrácejí také své přirážky, ježto k těmto přímým daním mohly vybírati přirážky. Vy jste také mimo to tím, že jste umožňovali, že daňová základna u velkých průmyslových podniků velmi nápadně a podivným způsobem byla snižována, že rovněž základ, na němž obce budovaly své rozpočty, se zmenšoval, dělali velkou část těchto rozpočtů fiktivními, poněvadž čísla, podle nichž obec budgetovala, nejsou již správná. Jak katastrofální to mělo následky, mohu sám posouditi ve své užší vlasti, v Chomutově. Máme velký průmyslový podnik, který až do doby před dvěma lety jako daňovou základnu zcela bez pobídek sám udával částku 878.000 Kč. S touto částkou a s podobně stanovenými částkami ostatního průmyslu obec a okres chomutovský budgetovaly. Museli jsme zjistiti, že loňského roku náhle daňová základna tohoto velkého podniku, jsou to Mannesmannovy závody, byla velmi značně snížena. Tyto závody, tak jako jiné podniky, následkem daňového přetížení, následkem okolnosti, že stát předpisoval daně, aniž se ohlížel na dobu inflace a její důsledky, zcela prostě sáhly ke všem možným, nevím, zda vždy dovoleným prostředkům, aby snížily své daňové břemeno. Mannesmannovy závody přijaly propuštěného berního úředníka, který jim byl všemi svými zkušenostmi nápomocen a vypočítal, že daňová základna Mannesmannových závodů nečiní 878.000 Kč, nýbrž - slyšte a divte se - 16.000 Kč. Okolnost, že zemská správa návrhu závodu vyhověla, a ze my v okresu a v obci pravděpodobně marně proti této daňové základně rekursem bojujeme, znamená pro obec a okres Chomutov, že obě tato samosprávná tělesa musí vyplatiti Mannesmannovým závodům zpět asi 7,000.000 Kč. To znamená, že obec Chomutov, která hospodařila jistě vážně a šetrně - až do loňského roku měli jsme 400%, nyní 600% obecních přirážek - na r. 1928 musí zvýšiti obecní přirážky nejméně na 2000%, chce-li aspoň zpola odstraniti úbytek vzniklý tímto snížením daní a výdaje, které se jí ukládají zpětnou výplatou firmě, a při tom plniti nejdůležitější úkoly obce. V té chvíli, kdy tohle můžeme zjistiti, boříte autonomii obcí, v téže chvíli předpisujete obci schematicky, bez ohledu na potřeby obce, v jakých hranicích se má pohybovati obecní rozpočet. Na přirážkách předpisujete: 150% obec, 50% okres a 50% župa nebo země. Jdete ještě dále: i v rámci těchto hranic činíte stanovení příjmů a výdajů závislým na svém schválení. "Vláda", praví se všude v návrhu, "může", "vláda jest oprávněna", vláda však může nejen v rámci této hranice přirážek zasahovati a určovati, může jíti ještě dále a zkoumati každou položku rozpočtu, pokud se týče její účelnosti, může každou položku rozpočtu škrtnouti a vložiti tam jinou položku, může na příklad, což jest snadno možno určiti, že čistě německá obec musí dáti do rozpočtu položku tolika a tolika desítitisíc nebo stotisíc na zřízení české školy; zdali je to účelné nebo zdali jest toho potřebí, jest jiná otázka. Vláda zcela prostě může, smí a jaké již máme zkušenosti, také bude moci a bude chtíti. (Posl. Hackenberg [německy]: Výdaje, s nimiž obec snad vůbec nesouhlasí!) Není potřebí, aby souhlasila, vláda to prostě předepíše.

Pánové! To jest již uvádění v platnost správní reformy, to jest již část toho, co veřejnost v posledních týdnech v obranném boji, který jsme vedli, odmítla. Avšak i tón návrhu jest podle toho. V návrhu můžete stále čísti: Obec jest povinna, obec musí. Jen v jednom případě mohl jsem zjistiti, že také může, že smí, a to smí jistá práva obce přenésti na státní orgány. V §u 5, odst. 5 se praví, že obec může na příklad vypočítání, předepsání a vybrání pozemkové daně přenésti na vyšší úřední, to znamená státní orgány. Avšak zajímavé jest, že obec sice smí učiniti toto usnesení, nemá však již podle zákona práva toto usnesení odvolati, zrušiti, nebo jiným usnesením doplniti, aby mohla státní moci přechodně svěřené úkoly zase vzíti na sebe. Tedy to znamená: může se usnášeti, nemůže však již potom své usnesení měniti, nýbrž jest i zde závislá na rozhodnutí a blahovůli státních orgánů.

Dále uvalujete na obec ve chvíli, kdy omezujete nebo téměř zrušujete právo obce disponovati rozpočtem a usnášeti se na něm, nové úkoly a tím také nová břemena. Opět jen příklad z mé užší domoviny: Musí býti prováděny stavby škol, kasáren, za něž obec vlastně dostává jen uznávací činži. Nyní se musíme v Chomutově vypůjčiti několik milionů Kč, abychom mohli stavěti domy pro vojenské gážisty. Musíme to činiti částečně na příkaz státu, částečně ve vlastním svém zájmu, poněvadž obec musela rok co rok na stavu přiměřené ubytování vojenských gážistů a důstojníků připláceti částku 80.000 až 120.000 Kč k tak zvaným ubytovacím poplatkům, poněvadž pánové si činili nárok na stavu přiměřený, pro jejich rodiny postačující byt v hotelu a měli na to nárok. Obce počítaly neobyčejné stoupnutí udržovacích nákladů na komunikace, které se zejména zvýšily - zmíním se o tom jen zcela krátce - poněvadž státní správa železniční zvýšila tarify tak vysoko, že jest dnes nejen nákladní, nýbrž i osobní doprava automobilová na daleké trati autem lacinější než drahou. To vedlo a také i nadále povede k dalšímu stoupání automobilové dopravy po silnicích a tím také ke stoupání udržovacích nákladů na silnice, které, pokud spadají do obvodu města, musí hraditi obec. Dále nastalo v posledních letech a také ještě dnes při zvýšené nezaměstnanosti zvýšenou měrou v kritických letech 1922, 1923 a 1925, 1926 zcela neobyčejné zatížení obce tak zvanou sociální péčí, podporami, výpomocemi, péčí o ohromný počet nezaměstnaných a jejich příslušníků. Také zde přenecháváte zatížení úplně obci. Ještě více, jestliže obce zakročily u vlády, u ministerstva sociální péče, nebo u ministerstva veřejných prací o výpomoc na nouzové stavby, tu se jim sice dostalo u těchto ministerstev určitých přípovědí. Ministerstvo sociální péče slíbilo, že také zakročí a pomůže, ministerstvo veřejných prací dalo dalekosáhlé, závazné přípovědi. Avšak ke splnění nedošlo a potom se v těchto ministerstvech jen krčilo rameny a prohlásilo, že pan ministr financí nemá žádných peněz. Tak ukládáte obcím stále více a více povinností, které vlastně náležejí státu, obce musí hraditi náklady, které se zvláště pociťují v době hospodářské krise, náklady na pochybenou zahraniční, celní a tarifní politiku.

Nynějším rdoušením rozpočtového práva obcí, jejich práva sebeurčení, jejich finanční výsosti budou obce ve všech těchto oborech úplně ochromeny, budou selhávati, a jestliže v budoucnosti nastane to, čeho bylo dosud vyvarováno, že nebude možno nouzí trpící obyvatelstvo v obci v jeho velmi těžkém postavení podporovati, pak se dožijete revolt, a nebude zde již onoho klidu, jímž se v cizině honosíte a který uvádíte jako důkaz vnitřní konsolidace.

Vy jdete však ještě dále. V §u 8 jste ustanovili něco, co jest v zákonodárství jistě jedinečné. Bylo by přece možno, že by se našel nějaký obecní hodnostář, snad starosta, purkmistr, který by se pokusil ospravedlniti důvěru svých voličů tím, že by chtěl vyhověti přáním a potřebám a oprávněným požadavkům obyvatelstva obce, snad i nouzí trpícího a v některých věcech by přece jen překročil úzký rámec, který obci ukládáte. Zde jste však našli formulku. Činíte tohoto obecního hodnostáře, purkmistra, odpovědným za to, aby činil jen to, co předpisujete, nikoli co podle okolností obecní zastupitelstvo považuje za nutné a na čem se usnese. Hrozíte všem oněm starostům obcí, purkmistrům a představeným kteří nesplní přesně pokynů vysokých úřadů, kteří se neřídí přesně předepsanou lhůtou, kteří nevykonávají přesně předpisů, omezením odnětím náhrad, které dostávají nikoli od státu, nýbrž podle usnesení obecního zastupitelstva. Hrozíte pořádkovými tresty až do 5.000 Kč, ustanovujete, že ručí svým soukromým jměním za všechna tato pochybení, jichž se podle vašeho mínění dopustí. Ale jdete ještě dále. Hrozíte sesazením svobodně zvoleného obecního hodnostáře s úřadu. Zasahujete zde hrubou rukou do obecního volebního práva, do práv obyvatelstva, které si zvolilo svobodnou volbou svého purkmistra, předsedu obecní rady. Toto ustanovení nebylo v původním znění návrhu. Za toto zostření jest děkovati návrhu vládních stran a k tomuto návrhu daly německé vládní strany a jejich ministři souhlas. Považte, že tato opatření budou směřovati nejostřejším způsobem především proti purkmistrům a starostům německých obcí. Pomyslete si, co činíte; vydávajíce zde své právo samosprávy, tvoříte předpoklady pro absolutistický režim, jakého nebylo nikdy, ani před rokem 1848.

Jdete ještě dále, vzdáváte se toho nejposvátnějšího - snad trochu předbíhám - toho, co jste prohlašovali až dosud za svoji největší a nejnedotknutelnější svátost, svého vlastnického práva. Nám to může býti zcela vítáno, jestliže se vyvlastňujete. Vyvlastňujete se politicky, národnostně, avšak také hospodářsky. Byli jste na to v rozpočtovém výboru upozorněni, a nad to vaše vlastní německé obce a okresy, v nichž úřadují i příslušníci vašich stran, protestovaly, deputacemi a dopisy se na vás obracely a žádaly opravu návrhu. A vy jste na tato přání stoupenců svých vlastních stran, svých vlastních obecních a okresních funkcionářů, odpověděli zhoršením návrhu. (Posl. de Witte [německy]: Při obecních volbách musí býti dána odpověď, pak musíte k čertu!) Nevím, pane klubovní kolego, čeho se můžeme v tomto státě do obecních voleb ještě dočkati. Avšak proč to všechno děláte, to jest nepochopitelné. Jest jenom jedno vysvětlení, že vaše třídní nenávist jde tak daleko, že, ježto nemůžete dělníky, kteří sedí vedle vás v obecní úřadovně, dostati ven, vydáváte zcela prostě obec v šanc, že se vzdáváte svého nejsvětějšího práva na samosprávu, za níž doposud po celá století, již ve středověku cechy a stavové bojovali, poněvadž se o toto právo musíte děliti s proletáři. Všeho, co podle vašich vlastních prohlášení, jak jste udávali, bylo vám svato, se vzdáváte, všechno to co vám, pokud jste nebyli ve vládě, bylo svato, šlapete nohama. A mohli bychom se téměř domnívati, že skutečně jenom okolnost, že již nepožíváte osobních výhod v obci, že přestalo strýčkovské hospodaření, že tedy nikoli ideální, nýbrž zcela hmotné momenty zničily váš zájem na obci, že tedy to nebyly ideály, které vás dříve vedly k práci v obecní správě, nýbrž jenom momenty osobní, trýskající z nejnižšího sobectví.

Ať již je tomu jakkoli, procitnutí bude pro vás velmi nepříjemné. Že se všeho vzdáváte, že se takřka politicky a mravně vyklešťujete, nebude nynějšími vašimi partnery, pánové z německých vládních stran, uznáno a dostane se vám ve vhodné době za to vděku. Pro dělníky jest tento zákon a způsob, jak byl utvořen, napomenutím. Dělníci se podle toho zařídí, budou se podle toho chovati a vy nyní víte a máte další důkazy, že třídní zájmy, jak jsme to již vždycky tvrdívali, konec konců jsou silnější, než všechny národní svazky. Dělnictvo bude nyní, kdy seznalo vaše chování, tím jasněji posuzovati vaše snahy i pokud se týče obcí. My povedeme boj, který nám vnucujete, boj proti této soustavě, kterou v tomto zákoně nebo v této skupině zákonů, o níž jednáme, zakládáte. My povedeme boj za obecní samosprávu dále. (Posl. Hackenberg [německy]: Dne 26. října budou vaši vlastní příslušnici souditi!) Zcela správně! A jestliže s ohledem na vyprchalý u vás zájem o obce myslíte, že dělnictvo se neujme boje na půdě správy, mýlíte se. My budeme boj organisovati, zahájíme boj také v oboru správy a povedeme jej tak dlouho, až bude úspěch na naší straně, tak jako jsme také celá desítiletí bojovali o účast na zákonodárství, o vliv na zákonodárství. Tolik jsem chtěl říci, pánové, k obecní správě.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP