Nyní mám od svého klubu příkaz,
abych při této příležitosti vyložil
stanovisko naší frakce k daňové reformě,
k hlavě VIII a IX. Promluvím nejprve k hlavě
VIII, o §§ 185 až 230, trestním právu.
Vzhledem k tomu, že pro dělnictvo z přímých
daní má význam jenom daň důchodová
a že podnikatel podle výplatních listin činí
hlášení berním úřadům,
dále vzhledem k tomu, že podnikatel musí pečovati
také o srážky na splatné daně,
jest tak zvané trestní zkrácení berní
povinnosti u dělníka téměř
vyloučeno a proto jest dělník jenom v řídkých
případech předmětem berního
trestního práva. Něco jiného je to
již u zaměstnanců, kteří jakožto
obchodní spolupracovníci svého šéfa
často a velmi snadno, třebas bez úmyslu,
mohou přijíti v úvahu jako spoluvinníci
při trestném zkrácení daní.
Jest samozřejmé, že právě vzhledem
k tomu zákon obsahuje neobyčejně přísná
ustanovení. Srovnání mezi dosud platnými
trestními a všeobecnými ustanoveními
o daních výnosových a návrhem není
snadné, specielně proto, poněvadž dosud
platné tresty byly stanoveny jednotně pro daň
výdělkovou, rentovou, důchodovou a ze služného,
jakož i daň z tantiem; všeobecná ustanovení
pro každou jednotlivou daň výnosovou jsou souběžná,
naproti tomu berní návrh nehledíc k několika
málo výjimkám pokouší se o jednotná
ustanovení pro všechny daně výnosové.
Co se týče trestních ustanovení, jdou
daleko přes dosud platná trestní ustanovení
při shora uvedených daních výnosových.
Tresty jsou jiné, příslušnost v ukládání
rovněž jiná, jinak jsou vymezena trestní
jednání než dosud. Mimo tresty peněžité
nacházíme v novém návrhu také
trest vězení, který jest stanoven a myšlen
jako trest náhradní. Mimo to můžeme
zjistiti, že při zkrácení daňovém
jest stanovena částka 5.000 Kč; jsme toho
mínění, že tyto tresty jsou jistě
oprávněny, jistě mají určité
odůvodnění, poněvadž jen tehdy,
budou-li přímé daně přísně
a bezohledně vybírány, může býti
vytvořen předpoklad, aby nepřímé
daně byly sníženy a jednou úplně
zmizely. Mimo pořádkové tresty, které
se i nadále podržují, jsou to ještě
podle dosud platného zákona o daních osobních,
daňová defraudace a zatajení daně,
které se trestají, kdežto berní předloha
zaujímá modernější nazírání
pokud se týče berních trestů tím,
že stíhá defraudaci daně z hrubé
nedbalosti, nepozornosti, návod a pomáhání.
Stanovila také přitěžující
a polehčující okolnosti. Proti čemu
však se musíme obrátiti, jest trest náhradní,
který má nastoupiti v případě
nedobytnosti trestu peněžitého a postihne hlavně
nemajetně vrstvy. Mimo to chybí velmi důležité
ustanovení, s nímž až dosud ve všeobecném
trestním právu byly učiněny dobré
zkušenosti, totiž podmíněné odsouzení,
které působí, jak jest prokázáno,
příznivě. Trestní právo nesmí
býti vybudováno pouze na pohnutce pomsty, nýbrž
musí činiti především ochranná
opatření, musí míti účinky
ochranné, musí především směřovati
k tomu, aby čelilo opakování a vychovávalo
k vyšší mravnosti. Tento vůdčí
motiv musel by podle našeho přesvědčení
přijíti k platnosti také v berním
právu trestním.
Veliký nedostatek návrhu spočívá
v tom, že při řízení schází
bezprostřednost, veřejnost a ústnost a berní
provinilec - smím-li se tak vyjádřiti - vyslýchá
se ústně teprve tehdy, může vlastně
teprve tehdy ústně vystoupiti ku svému ospravedlnění,
je-li o to požádán, a dá-li mu k tomu
berní úřad svolení. Zejména
okolnost, že široké vrstvy drobných rolníků
a živnostníků, i když pasivně přicházejí
v úvahu pro berní právo trestní, nutí
nás, abychom v tomto směru žádali doplnění,
poněvadž právě pro tyto malé
lidi moment osobního výslechu, osobního vyjádření,
osobního odůvodnění pro nějaké
opomenutí nebo chybu jest zvláště důležitý.
Zejména vadný jest způsob obsazení
trestních a odvolacích senátů. Také
zde můžeme zjistiti, že v tak zvané správní
reformě stanovená zásada byla pojata do tohoto
návrhu, zásada pokud možno odstraniti volební
právo a na místo volebního práva státních
občanů dosaditi zcela prostě jmenovací
právo státu. Zejména nápadná
jest právě v této hlavě ochrana, která
se poskytuje bankám a velkokapitálu proti jakékoliv
kritice, která jde tak daleko, že ustanovení
tohoto paragrafu musí působiti přímo
korumpujícím způsobem, že v této
hlavě spatřujeme jenom zákon na ochranu kapitalistické
moci a třídy. Jednotlivá ustanovení
zákona jsou s to, aby otevřela dokořán
bránu protekcionářství. A nemohu se
z tohoto důvodu, ježto přece běží
konec konců o to, aby byl podán důkaz, vyhnouti,
abych se blíže nezabýval jednotlivými
paragrafy, z nichž můžete poznati, jak strašlivé
jsou důsledky jednotlivých takových ustanovení.
§§ 185 až 190 obsahují trestné činy,
jako nesprávné údaje v přiznání
tímto zákonem nařízeném, nesprávné
odpovědi na dotazy v opravném prostředku,
v podáních, potvrzení nebo zatajení
nesprávných údajů, promeškání
lhůty, zmaření předpisu nebo vyměření
zákonné daně, úmyslnost, její
přitěžující vliv, dále
nedbalost, návod a pomáhání.
Pro nás jako zástupce dělnictva a zaměstnanectva
jsou důležité hlavně delikty v §
190 a násl. Tak především § 190
trestá jako návod nebo pomáhání
k bernímu deliktu, kdo návodem, radou, utvrzováním,
slibem nebo zajištěním pomoci, zejména
také vědomě nesprávným vedením
obchodních a hospodářských knih anebo
nějakým jiným způsobem působí
ke zkrácení daně nebo vědomě
spolupůsobí při zkrácení daní.
Toto ustanovení jest nesmírným nebezpečím
pro naše zaměstnance, kteří svým
povoláním jsou povinni vésti knihy, nikoli
jen podle zásad obchodní správy, nýbrž
v mnohých případech také podle poukazu
a pod vlivem svých šefů. Jestliže nyní
takový úředník nebo zaměstnanec
musí činiti jisté zápisy, které
vedou ke zkrácení daně, bude trestán
právě tak, ba podle ustanovení zákona
snad ještě přísněji, než
jeho šéf, návodce. Máme za to, že
zde musí býti přece jen jinak usuzováno,
že zde nesmí býti souzeno podle nějakého
schematu, neboť návodce a svedený jsou konec
konců s právního hlediska přece jen
dva různí berní provinilci. Návrh
opomenul důležitý moment, že především
zaměstnanec jest svedeným, že zaměstnanec
však také pod nátlakem, který vykonává
na něho hospodářsky silnější
zaměstnavatel, podle okolností dopouští
se trestného činu, že zaměstnanec pracuje
pod železnou nutností, jakou na něho působí
jeho hospodářský poměr a že často
existenční otázka jest u něho velmi
přitěžujícím momentem, že
jest to pro něho tak významné, že podle
okolností dopustí se i vědomě tak
zvaného berního deliktu. Žádáme
tudíž, aby zde bylo měřeno stejnou měrou,
to znamená, aby se postupovalo při nejmenším
podle zásady trestního práva, aby se u zaměstnance
přihlíželo také k tomu, co trestní
právo uznává, k železné nutnosti,
k morální nouzi, že úředník
byl šéfem sveden, aby vykonal v knihách nesprávný
zápis anebo dal nějakou nesprávnou odpověď.
Trest za to stanovený nemá býti placen z
vlastního, nýbrž tento trest má zaplatiti
podnikatel. Musíte vzíti v úvahu, že
zaměstnanec přicházívá do ohromné
kolise svědomí, má-li rozhodnouti mezi právem
a bezprávím, běží-li při
tom o jeho existenci a o existenci jeho rodiny. Bylo by zajímavo,
pojednati ještě o řadě s touto otázkou
souvisejících paragrafů. Bohužel není
to vzhledem k době, která jest zde v debatě
stanovena, možno.
Avšak jedno, proti čemu se musíme velmi ostře
obrátiti, jest tak zvaný trest náhradní.
Také zde stojíme, jakožto strana a frakce na
stanovisku, že trest náhradní musí z
tohoto zákona zmizeti, ježto znamená velké,
ohromné bezpráví, především
opět na nemajetných lidech. Pro majetného
člověka, pro podnikatele nebude často peněžitý
trest vůbec žádným trestem, bude vzhledem
k jeho majetku nijak nepociťovaným zatížením
a jako trest nebude míti vlastně žádného
účinku. Jiný, snad opět svedený,
nebo dělník, který má ze své
skrovné mzdy ještě platiti daň a který
snad není ani správně informován o
tom, co smí při fassi přednésti, pokud
přiznává daň sám a nikoli prostřednictvím
podnikatele, bude, jestliže bude potrestán peněžitým
trestem, který jest pro něho neobyčejně
vysokým a nebude-li jej moci zaplatiti, prostě vsazen
do vězení, a musí také trest vězení
odpykati. Podle našeho mínění jest to
velmi značné bezpráví a žádáme
z tohoto důvodu, aby toto ustanovení ze zákona
bylo odstraněno.
Ještě musím pojednati o §u 199. V tomto
paragrafu se praví: Kdo použije výdělkových
a příjmů se týkajících
poměrů, majetkových poměrů
někoho, kdo jest povinen platiti daně, také
těch, kdož jsou povnnni k veřejnému
skládání účtů, ve veřejném
shromáždění, ke štvavým
výpadům proti osobě povinné daní,
proti úřadu atd. k popuzování, má
býti potrestán 20.000 Kč, podle návrhu
vládní většiny 15.000 Kč a dopustí-li
se trestného činu tiskem, 6ti měsíci
vězení. Víte co to znamená? Jestliže
nějaký odborový funkcionář
na schůzi, na níž dělníci nějakého
závodu domáhají se vzhledem k nezbytné
nutnosti vyšších mezd, po svědomitém
zkoumání poměrů dělníkům
řekne: Podle zpráv uveřejněných
v denním tisku, nebo podle informace u berního úřadu
mohl jsem zjistit, že hospodářský stav
vašeho podniku jest takový, že vaše mzdové
požadavky jsou po právu a že mohou býti
také uspokojeny, nebo jestliže odborový funkcionář
dělníkům řekne, že snížením
mzdy požadované nějakou firmou jest neoprávněné,
poněvadž hospodářský stav podniku
jest takový, že není potřebí,
aby se něčeho takového domáhal, může
v tom, kdo chce, spatřovati vzbuzování nenávisti.
Se strany podniku bude to považováno za štvaní
a za akt nenávisti a odborový funkcionář
může býti pro tento delikt, pro tuto informativní
činnost, která vyplývá ze zcela věcných
momentů, potrestán až 15.000 Kč, nebo
jestliže mimo to a píše o tom ještě
nějakou zprávičku v novinách, až
6ti měsíci vězení. To jest zákon
na ochranu kapitalismu, jímž se zakazuje každá
kritika způsobu, jak se dělají zisky a jak
se jich používá, kritika, která jest
zakázána i tehdy, když běží
snad o bankovní podnik, při čemž jde
o zájem bankovních zaměstnanců, jestliže
se mluví o tom a poukazuje na to, jaký lupičský
systém provádějí banky na našem
hospodářství svými vysokými
úroky ze zápůjček atd. Jestliže
kritisujeme, že se bankovním zaměstnancům
omezují platy, že generální ředitelé,
bankovní ředitelé - stačí,
když zde poukážeme na Živnobanku - mají
spoustu milionů příjmů, že tolik
a tolik ředitelů velkých podniků jako
vyžírači našeho hospodářství
odnímají našemu hospodářství
svými řádnými požitky i vedlejšími
příjmy stamiliony, i zde můžeme býti
zcela prostě volání k odpovědnosti;
to znamená, že tímto ustanovením vůbec
znemožňujete veřejnou kritiku, kritiku, která
brání korupci. Další následek
bude neomezená daňová korupce a dále
politická korupce, na níž v tomto státě
na neštěstí nejsme chudi. Vidíte tedy,
k jakým výstřelkům vedou vaše
methody!
V dalších paragrafech máte přímé
sankcionování protekčního a příteličkářského
hospodaření. Dokud nebyl vydán trestní
nález, obviněný může podle §u
205 žádati o zastavení řízení,
jestliže mimo zkrácenou daň zaplatí
ještě jakýsi upouštěcí poplatek.
Kdo to bude, kdo tento upoštěcí poplatek zaplatí?
Především zámožný člověk.
Kdo unikne tedy bez trestu? Ten, kdo má přiměřené
vhodné styky anebo jest spřátelen s nějakým
mocným vlivuplným úředníkem.
Pánové, to vede ke korumpování úřednictva.
A tak bychom mohli uvésti ještě řadu
jiných důležitých momentů, které
znamenají pronikavé zhoršení pro dělníky.
Chci však poukázati ještě jen na jednu
věc, na otázku složení odvolacích
a nalézacích senátů. Podle §u
211 bude nalézací senát jmenován finančním
úřadem II. stolice z jednoho soudce, jednoho finančního
úředníka a dvou soudců laiků.
Jmenován, nikoli volen. Zákon si také vyhrazuje,
že při nějakém trestním jednání
v původním znění ani ne proto, nýbrž
vůbec nadřízený úřad,
úřad II. stolice má také právo
soudce laika zcela prostě odvolati. Pánové,
nevím, zda ten, kdo tvořil původní
text, byl si vědom významu soudcovské funkce.
Kdyby si byl vědom toho významu, pak nevěřím,
že by byl mohl pojmouti do zákona toto ustanovení,
které funkci soudcovskou před každým,
před celou veřejností těžce kompromituje.
Odporuje to jistě nejzákladnějším
příkazům soudcovské nezávislosti
nebo nezávislosti soudcovského funkcionáře,
jestliže se na něho při výkonu jeho
funkce vykonává se strany vyššího
úřadu vliv. Jest to jistě neslýchané
v oboru právním, že při nějakém
soudcovském nebo soudním zařízení
jedna strana, to jest zde finanční úřad
vyšší stolice, jako strana jmenuje soudce, kteří
mají souditi mezi ní a daňovým defraudantem
nebo tím, kdo daň vědomě nebo nevědomky
zkrátil. Tedy jedna strana ustanovuje soudce, který
pak má svůj soudcovský úřad
vykonávati nestranně! Jestliže na tom trváte,
aby finanční úřad druhé stolice
jmenoval soudce, aby tento úřad měl tedy
právo jako strana také tyto soudce odvolávati,
pak rozvracíte důležitý základ
našeho právního života, důvěru
k soudu a k soudci. Pan ministr dr Engliš na naše
námitky prohlásil, že prý tím
není vinen on, nýbrž vinu, že prý
má skutečnost, že nemáme ještě
žádných dělnických komor. Kdybychom
je měli, bylo by i dělníkům poskytnuto
právo, vykonávati vliv na jmenování
soudců. Tento argument jsme odmítli s odůvodněním,
že již dlouhá léta, od r. 1920, kdy jsme
vstoupili do této sněmovny, stále a stále
jsme diskutovali otázku dělnických komor
a stále a stále jsme ji nadhazovali a že to
byl odpor občanských stran, který uskutečnění
tohoto požadavku až dosud znemožňoval.
Vidíte z několika málo příkladů,
které jsem mohl podrobně k tomuto zákonu
uvésti, jaké nedostatky tato hlava berní
reformy má. Vidíte, že také soudnictví
ve věcech berních ohlíží se na
zájmy majetných tříd, že se nečiní
téměř žádný rozdíl
mezi návodcem a svedeným, mezi nezávislým
a závislým a mnohé dobré zařízení
trestního zákona vůbec chybí. Ke všemu
tomu jsme podali své pozměňovací návrhy
a jsme zvědavi, budete-li pro ně hlasovati.
K hlavě IX uvedl bych: Návrh k hlavě deváté
obsahuje tak zvaná všeobecná ustanovení.
Jest to, jak praví důvodová zpráva,
první pokus soustřediti a upraviti přehledně
a soustavně řadu hmotných a formálně
právních otázek, které se opíraly
až dosud buď pouze o úřední praxi,
nebo byly roztroušeny v různých zákonných
novelách a samozřejmě v rakouském
právu byly upraveny zcela jinak, než to potřebujeme
dnes my. Běží při celém návrhu
o věcnou a územní unifikaci. Sluší
poznamenati, že také úprava, kterou návrh
navrhuje, nemůže býti myšlena jako definitivní
a také není myšlena. Zajisté úprava
župní a okresní ústavy přivodí
podstatnou změnu správního aparátu
a řízení.
V čele povšechných ustanovení zákona
berního chtěl bych míti dva hlavní
požadavky: Především věcnou právní
poradnu a právní pomoc pro dělnictvo, zejména
pro drobné živnostníky a pro malé rolníky.
Za druhé vzhledem k tomu, že v kapitalistickém
společenském řádu tyto právní
poradny a právní pomoc vždycky musí
zůstati více nebo méně nedostatečnou,
osvobození berního řízení ode
všech zbytečných formalit, přísného
stanovení lhůt a příkrostí.
Moje strana stojí prakticky na stanovisku bezplatnosti
soudnictví a udílení právních
porad. Dosavadní, těchto věcí se týkající
instituce civilního a trestního procesu, právo
chudých a tak zvané ex offo obhajování
nám naprosto nestačí. Naše strana musí
státi na stanovisku, že má býti provedena
dalekosáhlá reforma těchto institucí.
Rozhodně však musí udílení právních
rad a právní pomoc v berních věcech
jíti při nejmenším tak daleko, jako
v civilním procesu. Moje strana žádá,
aby každý nemajetný měl právo,
aby si dal v řízení o vyměřování
daní, v odvolacím řízení a
také v řízení před nejvyšším
správním soudem bezplatně udíleti
rady a dal se zastupovati osobou práv znalou. Náklady
tím vzniklé jest hraditi z úspor v jiných
odvětvích státní správy, ježto
by bylo ztěžka uložiti advokátům
také povinnost bezplatného udílení
porad v daňových věcech. Moje strana žádá
v zásadě dále, aby samosprávným
svazkům pokud se týče oněch daní,
k nimž mají právo předpisovati přirážky,
bylo přiznáno právo spolupůsobení
při ukládacím řízení
a řízení odvolacím a stížnostním.
Předseda (zvoní): Pane poslanče,
upozorňuji vás, že je řečnická
lhůta u konce.
Posl. Kaufmann (pokračuje): Hned jsem hotov,
pane předsedo.
Spolupůsobení jest přirozeně vázati
na jistou lhůtu, lhůty k opravným prostředkům
jsou pro samosprávné svazky stejné, jako
pro poplatníky a pro předsedy berních komisí.
Musíme také zde v tomto odstavci žádati,
aby daňové komise byly komisemi svobodně
volenými a voličům odpovědnými.
Musíme dále žádati, aby také
dělnictvu byla vyhrazena dalekosáhlá účast
a vliv na volbu berních komisí, na což pamatuje
návrh jen nedostatečně a z části
vůbec nepamatuje. Dále musíme - a to jest
snad intervencí ženské organisace u ministerského
předsedy vyřízeno nebo zatím aspoň
slíbeno - za všech okolností trvati na účasti
žen při volbě komisí. Bylo by i zde
velmi důležité a zajímavé ještě
podrobněji se zabývati jednotlivými částmi
návrhu. Slyšeli jste však, že pan předseda
mne již napomíná, abych skončil. Musím
se však ještě krátce zmíniti o
jedné věci a prosím, aby mi pan předseda
přece jen ještě ponechal slovo, abych promluvil
o stabilisačních bilancích.
Již od dlouhých let stěžují si
široké hospodářské vrstvy, především
velké podniky, které jsou povinny veřejně
skládati účty, tedy velké společnosti,
že dosud platné zákony ztěžovaly
tvoření kapitálu a že podniky byly nuceny
vykazovati zisky, které vyplynuly částečně
z kapitálu nebo z jmění.
To nám prohlašovali páni podnikatelé
vždycky při vyjednávání o mzdy
v posledních letech. Prohlašují, že za
nynějšího finančního zřízení
nejsou již schopny života. Mimo to byly prý tyto
firmy tím nuceny, aby falešně bilancovaly a
tvořily tajné reservy, které činily
bilance neprůhlednými. Znělo to vždycky
jinak, když se mluvilo s podnikateli, tu se říkalo:
Žijeme z materie, nemáme dostatek hotového
kapitálu, nemohou býti vykazovány žádné
zisky a podnik musí žíti ze svých dřívějších
reserv nebo z materie, z hmotného majetku. Tento zlořád
má býti nyní tímto zákonem,
pokud je možno, odstraněn. Bohužel říká
se v kruzích podnikatelských, že to není
úplně možno, ježto používání
zákona jest jen fakultativní, od případu
k případu a v oceňování nejdůležitějších
aktiv ukládacího kapitálu, ponechává
se výdělečným společnostem
široká volnost. Věříme, že
podnikatelé litují, že nemohou své tajné
zisky zcela bez nebezpečí, že budou obtěžovány
berním fiskem, uvésti do bezpečí.
Avšak podle mého mínění nemůže
to býti příliš nebezpečné,
ježto "Prager Tagblatt" již v květnu
1926 psal zcela otevřeně: "Zamýšlenou
reformou jest společnostem dána možnost tajné
reservy během roku nashromážděné
připsati k dobru akcionářům ve formě
gratisakcií, okolkování kapitálu anebo
výplatou bonů." To znamená, že
"Prager Tagblatt" bez obalu přiznává,
že byly shromažďovány tajné reservy,
které byly zatajeny a že je nyní možno,
tyto sumy podnikatelům vyplatiti, aniž jest potřebí
platiti z nich daně. Pánové tedy již
rozdělovali dávno, ještě dříve
než se zákon v parlamentě projednával
své tajné zisky, výsledek svých falšovaných,
zastřených bilancí, výsledek daňového
podvodu. Rádi bychom viděli, jak by byl potrestán
malý podnikatel, řemeslník nebo obchodník,
kdyby se podobným způsobem pokusil oklamati berní
fiskus o zákonné dávky a tím zadržeti
státu daň z příjmu. Přiznáváme,
že nové bilancování jest pro jasné
obchodování nutné, ježto velká
část hmotných hodnot pochází
z různých časových období,
byla nakoupena za různých měnových
poměrů a proto vznikají při účetnickém
zachycení těchto hodnot velmi značné
obtíže. Ještě větší
obtíže pak vznikají, jestliže jsou tyto
hmotné hodnoty zpracovány a pak se má podle
různých podkladů, které vyplývají
z rozdílů měnových, kalkulovati. Zákon,
který máme před sebou, není však
v souhlase s tím, co potřebujeme. Zákon by
se musel obligátně opírati o nějakou
pevnou měnu, která by zde měla býti.
Dále neměl by zákon povolovati tak ohromné
rozpětí pro libovolné sestavování
bilance. Podnikatelé mají 5 let času, do
5 let mohou si vybrati okamžik, kdy mohou většinu
reserv bez daňové povinnosti ukrýti. Podnikatel
může si valorisací zjednati výhody,
může částky z reserv převésti
do pasiv a tyto položky považují se za položky
srážkové. Podnikatel má řadu
možností, aby tyto tajné zisky uvolnil a použil
jich pro sebe aniž se vydává tím v nebezpečí,
že bude potrestán a že musí odvésti
fisku určité dávky. Pan ministr a také
důvodová zpráva k tomuto zákonu prohlásila,
že se nemusíme obávati vážných
otřesů hospodářského života.
Avšak já bych si na konec dovolil poukázati
na účinky tohoto zákona o stabilisačních
bilancích na dělníky a sice nechci uváděti
vylíčení těchto účinků
ze sociálně-demokratického časopisu,
nýbrž z vládního listu. "Prager
Presse" napsala v lednu 1926, tedy v době, kdy ještě
nebylo rozhodnuto o zákonu stabilisačním.
Předseda (zvoní): Pane poslanče,
upozorňuji vás znovu, že řečnická
lhůta jest u konce.
Poslanec Kaufmann (pokračuje): Hned, pane
předsedo!
"Prager Presse" praví, že se velké
podniky vynasnažují nezvyšovati cen a dosáhnouti
dřívějších zisků úsporami
v jiných odvětvích. Zdá se, že
pronikavé snížení mezd za nynějších
poměrů jest vyloučeno, bude tudíž
snahou zvýšiti pracovní výkon, snížiti
příspěvky na nemocenské a úrazové
pojištění, dosáhnouti snížení
tarifu. Dále pak praví, jestliže všechny
tyto prostředky nepostačí, aby byla umožněna
racionální práce, jest očekávati
přece jen na jedné straně snížení
mezd a na druhé straně zvýšení
cen. To jest účinek zákona o stabilisačních
bilancích. Podnikatelé dostanou opět ohromné
výhody, podnikatelé mají možnost vyjeviti
zatajené částky z minulosti a použíti
jich bez nebezpečí a bez trestu, tedy sankcionování
defraudace daňové na jedné straně
a na druhé straně ohromné hospodářské
nevýhody pro dělníky.
Na konec bych chtěl ještě říci:
Projednáváme tři zákony velkého
významu pro náš hospodářský
život. V těchto zákonech lze již spatřiti
přípravné práce pro reformu správy.
Vidíme, že hlavní účel těchto
zákonů není povahy hospodářské,
nýbrž, že se jimi sleduje účel
upevniti panství nynějších vládních
stran, dříve ještě, nežli se tato
sněmovna usnese na reformě správy a nežli
reforma tato vstoupí v platnost. Pro kapitalisty a velké
podniky velké výhody, samosprávu rdousiti
a zničiti, rozšířiti a upevniti státní
absolutismus, na jedné straně zmírnění
a snížení přímých daní
- a na druhé straně zvýšení daní
nepřímých. Toto dílo zákonné,
které má tak nesmírný význam,
jest, jak vidíte, v této sněmovně
zrovna tak jako ve výboru promrskáno podle našeho
mínění proto, aby obyvatelstvo je nerozpoznalo
a nemohlo zkoumati, nýbrž, aby bylo postaveno před
hotovou skutečnost. Mocenskými prostředky
státními dosáhnete všeho, co chcete.
Strana sociálně demokratická, moje frakce,
setrvá na svém stanovisku. Bude vykládat
obyvatelstvu a voličům o tom, co zde zamýšlíte,
o tom, k čemu německé vládní
strany daly svůj souhlas a k čemu propůjčily
svoji spolupráci. Budeme organisovati a povedeme boj na
poli správy. Masy podřídí se vedení
strany sociálně demokratické i na novém
kolbišti tak vítězně, jako na poli zákonodárství.
Nadejde pro vás den soudu. Za tento nový zločin,
za vraždu autonomie samosprávných těles,
za zradu, kterou spáchaly německé občanské
strany svými pozměňovacími návrhy
a svou spoluprací na tomto zákoně, budou
museti skládati počet před obyvatelstvem
tohoto státu, až budou míti voliči opět
slovo. (Potlesk něm. soc. demokratických poslanců.)
Předseda (zvoní): Dalším
řečníkem je p. posl. Macek. Dávám
mu slovo.