Čtvrtek 5. května 1927

Nyní však vidíme, že se nebezpečně uchylujeme od těchto poznatků, vidíme, že od jisté doby jsme soustavně hromadili a hromadíme překážku na překážku, abychom ženám znemožnili proniknutí, abychom jim znemožnili i tu obranu, na kterou jsou dnes odkázány, nebo abychom ji alespoň do nejvyšší míry ztížili v tom zápasu a boji existenčním, ke kterému doba ženu nutí. K tomu přistupuje přímo zavilý nedostatek dobré vůle a nepochopení nesprávné teorie. To všechno přistupuje k tomu, aby se ztížil ženě úkol, který podle různých pánů teoretiků je stejně příliš těžký pro ženu. A tu říkám a tvrdím, slavná sněmovno, že není u nás toho, co jsme se domnívali od prvopočátku, totiž stejných konkurenčních podmínek. Tvrdím, že konkureční podmínky i v těch odvětvích práce a podnikání, která na pohled mají stejné předpoklady pro muže jako pro ženy, jsou pro ženy stokráte horší než pro muže, poněvadž celá naše společnost, celá naše soustava našeho sociálního zřízení, a zejména naše buržoasní strany ztěžují ženě každou poctivou práci a každou soustavnou snahu po proniknutí a po hospodářském sebeuplatnění. A my dáváme této snaze a tomuto příznaku doby nový výraz v tomto zákoně o daních přímých, my tu znovu dotvrzujeme, že jsme to tak nemyslili vážně s tou demokracií, že jsme to tak nemyslili s tou zásadou vyslovenou v naší ústavě, my znovu ukazujeme, že bychom se příliš rádi vrátili k tomu starému názoru, který panoval před 50 lety, a že bychom ženu zase zakleli někam, kde bychom ji měli hezky za větrem, hezky uklizenu, kde bychom nechtěli příliš mnoho slyšeti z jejích rozumů a z jejích rozhledů, protože je to pohodlnější, poněvadž se v takovém závětří lépe žije a protože se nám nelíbí, kdybychom se měli ve vývoji věcí přizpůsobovati něčemu, co je buď tak málo pohodlné anebo málo lichotivé pro ty, kteří jsou dosud vládnoucí třídou.

Vážená sněmovno! I konkretní předpoklady, které můžeme uvésti na obranu práva ženy po této stránce, mluví důsledně v její prospěch. Vy jste zde slyšeli, že 761.541 žen samostatných živnostnic a poplatnic je tímto zákonem, tímto §em 236 vyloučeno ze svobodného rozhodování, vyloučeno z práva spolurozhodovati o tom, jak má postup v daňových komisích vypadat, že je tento ohromný počet žen odkázán k nečinnosti a k trpnému přihlížení, jak se s výsledky jejich práce hospodaří. Ale, vážená sněmovno, to je jenom ten počet žen, které statistika zachycuje jako příslušnice určitých povolání, určitých živností, a já se táži, kde zůstává ten daleko větší počet žen, které se přímo samostatně neúčastní, ale které jsou tou věčnou pružinou v domácnostech, které jsou mnohdy a mnohde duší živností pro liknavost, neschopnost neb lehkomyslnost muže. Kde jsou ty celé legie žen, které samostatně výdělečně pracují v řadě povolání jiných jako zaměstnankyně různých podniků ať soukromých, veřejných či státních, kde jsou ty legie žen, které mají spoluvytvořiti předpoklady pro toto rovné právo, které má a musí u nás ženám zůstati zaručeno? Ale i kdyby tyto argumenty nedostačily, pak pravím, že již z důvodu opatrnosti a z důvodu odpovědnosti, jež mají zákonodárné sbory, měli bychom dvojnásob dbáti výstrahy "caveant consules"!

Vážená sněmovno! Není tak malicherným, že v době, kdy cítíme všeobecný útlak reakce, kdy pod pláštíkem obnovení pořádku mnozí a mnozí představují si zavedení starého pořádku a zavedení starého systému a režimu nadpráví a násilí ať hospodářského, sociálního, mravního i kulturního, že v této době se nám objevují takovéto náběhy skryté a na pohled nevinné v celé řadě návrhů zákonů, jež mají tak dalekosáhlé důsledky pro občanstvo. Je to také vnitřní spojitost, která se nám tu projevuje, je to vnitřní spojitost toho nejnebezpečnějšího druhu, poněvadž my dobře víme, že jestli teorie nedávno pronášené z různých měšťanských stran vyvrcholily v tom, že po posledních volbách do této sněmovny nevkročila ani jediná žena zvolená na program této měšťanské strany, pak také není daleko od těchto signálů k pokusům, které se budou opakovati a možná mnohem pronikavěji opakovati. A jestliže nebezpečná tendence kol. Staška, že demokracie a všeobecnost hlasovacího práva není ohrožena, dokud více než polovina občanů nebude ochuzena o svá politická práva, by měla najíti ozvěnu v této době, pak bychom mohli očekávati, že po takovýchto prvních nesmělých pokusech budou následovati pokusy další, které nám ukáží, jak je nebezpečné přehlížeti takovéto zdánlivě nevinné pokusy, jak je nebezpečné koncedovati takové zdánlivě nevinné ústupky a jak je to dvojnásob nebezpečné tam, kde již předpoklad zákona, stylisace paragrafu ukazuje, že vlastně ty, kteří budou jmenovati tyto komise, ani v tom případě, když docílíme ústupku s tohoto tvrdého stanoviska, že příslušníky mohou býti pouze státní příslušníci mužského pohlaví, ani v té chvíli jejich vlastní přesvědčení demokratické nebude nutiti, aby dali průchod spravedlnosti a jmenovali do těchto komisí také ženy. My budeme míti jen určitý, abych tak řekla právní předpoklad, ale prakse nás teprve přesvědčí, mnoho-li pravé demokracie je u nás a zejména mnoho-li pravé demokracie je na těch místech, jež už tak zhusta jsme kárávali a jimž jsme ukazovali, že jejich místo není na nějakém povýšeném místě nad ostatním občanstvem, nýbrž v pronikavé službě tomuto občanstvu a tím také tomuto státu.

Vážená sněmovno! Víme příliš dobře, a zákon sám nám ukazuje, že nemíní to tak upřímně a opravdově s tvrzením, že by ženy neměly dostatek smyslu pro různé povinnosti a pro různé úkoly, zejména hospodářské a podobné jiné. Vidíme příliš dobře, že tentýž zákon, který vylučuje ženy z práva, aby byly členy v komisích, na druhé straně těmto ženám ukládá povinné ručení za úkoly stanovené mužům. Ukládá povinné ručení rukou společnou a nerozdílnou manželi nebo manželce za splnění daňové povinnosti. Tedy prosím, k tomu je dosti zralá tato žena, aby pochopila to, co chce dnešní stav, nechci říci nutnost, ale to, co žádá dnešní stav, aby převzala záruku při plnění povinnosti manžela, a to i v případě obdobném. To je symptom, který ukazuje, že opravdu zde nešlo o vytvoření určité zásady, že zde nešlo o to, aby byl dán průchod určitému přesvědčení, ale že tu byla buď určitá bezmyšlenkovitost nebo přímo vůle ukázati to určité nepřátelství, jak jsem zde o něm mluvila. A jestli tyto tendence skryté spojíte s tím, co jsem řekla a které se jeví v §u 236 vzhledem k členům komisí, nebo jestli přidružíte tu tendenci proti ženám, proti jejich dobrému právu, které si nevybojovaly, ale vypracovaly svou poctivou prací, jíž zvyšují blahobyt rodin a zvyšují blahobyt všeho občanstva, jistě není od místa, jestli jsem řekla, že tendence zákona je nepřátelská. A jestliže se zřejmě ukazuje, že stát, jenž zde ukládá povinnosti, ukládá je způsobem, který musí občany roztrpčovati - a jestliže k tomu přičtete nyní různý způsob trestných sankcí, ten briskní způsob, jímž má býti působeno k tomu, aby občanstvo se probudilo k plnění svých povinností ostrostí opatření při jejich nesplnění, pak po této stránce je tendence zákona nezdravá, poněvadž nevychovává k přesvědčení, že plněním povinností slouží občanstvo sobě, že sobě klade základ ke svému občanskému a hospodářskému blahobytu. Opět objevuje se v tisku občanském přežilý názor, proti kterému jsme zejména my, členové strany českých socialistů, s takovou vehemencí bojovali, aby se překlenula mezera mezi pojmem nepřátelského a znepřáteleného státu a povinnosti a citu občanského k tomuto státu. Takovýmto postupem nebudeme postupovati, takový názor nebudeme míti, tak občanstvo nebudeme vychovávati. Zdá se mi, že laxnost, indolence, naprosté občanské desinteressement našeho občanstva na těchto věcech souvisí právě s touto taktikou a touto tendencí, která se tak otevřeně a řekla bych téměř bez ostychu projevuje a která již lidem klade do úst protesty, která občanstvo předem k těmto protestům vyzývá, ne k věcné a správné kritice, ale k protestům, k určitému nesouhlasu vnitřnímu, který potom nám vyroste v překážkách, jež zbytečně se musejí takovými trestními opatřeními zdolávati.

Vážená sněmovno! To jsou ovšem, řekla bych, jen části nepatrné, vyňaté z celku látky tohoto zákona, to jsou ty části, jež se nám objevují v příliš pronikavém světle, než abychom nebyli povinni podrobiti je nejpřísnější kritice. Nejsme sami, my českoslovenští socialisté, kteří tímto způsobem předlohu posuzujeme. Nejsme samy, my ženy národně-socialistické, které se ohrazujeme protestem s tohoto místa proti této tendenci zákona právě projednávaného. Protest náš, k němuž se přidružily i jiné strany, zejména zástupkyně strany republikánského venkova, jest protestem věcným, důstojným, a je zároveň mementem, abychom nešli příliš daleko na této šikmé ploše, na kterou jsme nastoupili, abychom včas bděli nad tím, aby ty choutky, které by tak rády vyvolaly a přivedly do tohoto státu snahu po znovuvybudování starých poměrů, o nichž jsme se domnívali, že jsme s nimi již definitivně súčtovali, byly včas zakřiknuty a korigovány, tak včas, aby nebylo příliš pozdě. Budeme-li odzváněti demokracii tím, že budeme vymycovati ženy z veřejného života, že jim znemožníme výdělečnou práci, že omezíme jejich hospodářskou činnost, pak nejen že budeme podrývati základy blahobytu všeho občanstva a státu, ale potom budeme si vychovávati v ženském elementu ne kamaráda, ne přítele, ne spolupracovníka, nýbrž věčný odboj, neklid, nespokojenost, které se nebudou projevovati jen na nějakých veřejných protestech, které se nebudou vybíjeti jen nějakými planými řečmi, ale budeme si vychovávati nespokojenost, která se bude přenášeti do našich rodin a bude míti důsledky v tomto životě rodinném, a my tu budeme narážeti na příkré rozpory v těchto názorech. Pozorujeme příliš nebezpečné zasahování starých tradic a choutek po obnovení dřívější moci v nejednom směru. V poslední době jsme projednávali příliš mnoho důležitých otázek a třebaže jsou tyto otázky projednávány pod zorným úhlem, že jejich projednávání má znamenati také jejich definitivní pohřbení, tím spíše nás to upomíná na povinnost bdíti a nedopustiti, aby po stránce demokracie a rovnoprávnosti nezacházelo se u nás příliš daleko, l zde nacházíme úžasnou vnitřní spojitost. Na jedné straně jsme vyslovili zásadu práva a nároku ženy na stejné vzdělání, otevřeli jsme jí i brány vysokých škol, ale na druhé straně jí soustavně zabíráme všechny možnosti, prakticky nabytých vědomostí využíti. My na jedné straně hlásáme, že ženu je třeba vrátiti rodině, jejímu původnímu poslání a úkolu v rodině, ale na druhé straně již předem až po zuby se ozbrojí naši odpovědní činitelé proti tomu, aby při projednávání návrhu na reformu občanského práva jakýmkoliv způsobem někdo se dotkl přežilých tradic práva rodinného.

Chceme rodinu v celé její posvátnosti a v celém jejím dalekosáhlém úkolu. Dokud lidská společnost nevykonstruuje nic nového, mravnějšího, účelnějšího a demokratičtějšího než je rodina, je naší povinností chrániti ten útvar, který je zde a přičiniti se, aby byl co možná nejdokonalejší, nejlepší a nejušlechtilejší. Ale cesty k tomu nevedou přes tyto protesty, přes toto podceňování všech návrhů, které směřují k tomu, aby reformy, které se mají v tomto státě díti, opravdu znamenaly pokrok, ozdravění poměrů a záruku demokracie.

Vidíme již dnes v zárodcích, v těch přípravných komitétech, jaký boj bojujeme zase s těmito starými předsudky a tradicemi. Vidíme už, jaký boj se před námi rýsuje do budoucna, až tyto věci se budou projednávati a budou se rýsovati na politickém pozadí, a víme, že tu zase zásada politické moci nabude vrchu a že se budeme marně vzpírati a volati k pohotovosti a ukazovati na ohrožení nejvyššího národního statku, protože politická síla a moc postaví se zase jednou nad právo a to nad právo lidské, ne nad právo ženy - příslušníka rodiny - ale nad právo člověka, které má býti vysloveno jako nekompromisní, nedvojsmyslné, ethické, sociální a kulturní právo. Vážená sněmovno, nedovedeme-li to v celé hloubce vystihnouti, jdeme vstříc tomu nebezpečí, které se nám rýsuje z té nejkrajnější pravice. Vidíme, že jedním dechem se nám káže teorie o vznesenosti a kráse mateřství, o povznesenosti rodiny, ale vidíme také, jak se zbaběle utíká přímo od každého problému, který je úžasně ožehavý, který nás tlačí, drtí a rdousí, vidíme, jak těžko se probíjí svobodomyslný, poctivý a nekompromisní lid k těmto problémům, ale vidíme také, že ti, kterým je určitá teorie nade vše právo, nade všechny otázky praktického života, postaví tu tvrdou teorii, podeprou ji politickou mocí a neohlížejí se ani na levo ani na pravo. Měli jsme nedávno příležitost slyšeti ve zdravotnickém výboru řeč pana ministra zdravotnictví. Domnívali jsme se, že bude mluviti ministr Československé republiky, že bude mluviti vysoký státní hodnostář u vědomí své odpovědnosti, ale slyšeli jsme řeč příslušníka ľudové strany, příslušníka kněžského stavu, což bylo v této řeči podtrhováno, ale neslyšeli jsme řeč odpovědného ministra zdravotnictví. I tato okolnost je důležitá a ukazuje, na jak nebezpečných cestách se ocitáme, a zároveň ukazuje, že v řešení ožehavých problémů nepanuje zásada otevřenosti, čestného postavení zásady proti zásadě, ale že panují předpoklady staré morálky, kterou ze všech sil chceme a musíme potírati, morálky tajnůstkářské, morálky přežité, morálky, která není morálkou v pravém slova smyslu, nýbrž která je dobrá k tomu, aby zastírala, po případě falšovala, ale neřekla otevřeně, prostě celý názor a nedoznala otevřeně celý dosah otázky, která se má řešiti.

I to je součástí stavu, který se projevuje v tomto zákoně, i to je neblahým důsledkem toho, o čem jsem již mluvila, jak se celá řada věcí projednává a jak se celá řada otázek ventiluje, i to je určitou ukázkou doby, a všechno to nás napomíná, abychom bděli a neustupovali ani na krok a pozdvihli svého hlasu dokud je čas a otevřeně řekli, že oklešťováním práv demokracie, ať se týká širokých vrstev lidových, dělnictva nebo žen, činíme první zhoubný krok, který může vésti příliš daleko. Ocitáme se na cestě, jejíhož konce zatím nemůžeme dohlédnouti a která by znamenala odstup od velkých myšlenek převratových a popřevratových, který by mohl ve svých důsledcích znamenati pohřbení demokracie a který by dával za pravdu všem nepřátelům demokratických zásad a ideí a který by na konec musil navršiti roztrpčení, nespokojenost, nedůvěru v myslích našeho občanstva a tím nám kladl nebezpečné podkopy pod to, co je tak důležitým, pod spolupráci všeho občanstva se všemi, pro všechny a pro budoucnost státu i pro zabezpečení klidu občanstva.

Jen toto, vážená sněmovno, musí nás vésti při naší práci zákonodárné. Není to od nás politický justament, že tak dlouho mluvíme o věci zdánlivě tak nepatrné, není naším úmyslem prodlužovati a zdržovati jednání, ale je to přesvědčení, že dobré slovo v pravý čas může zachrániti to, co se zachrániti dá a může vzpamatovati všechny, kteří mají povinnost se přičiniti o to, aby zásady, jež byly ústavou vysloveny, byly také jednotlivými zákony vyvrcholeny, vším občanstvem respektovány a váženy. (Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Předseda (zvoní): Přerušuji projednávání pořadu a ukončím schůzi.

Dříve ještě učiním některá presidiální sdělení.

Dovolené udělil jsem: dodatečně na 3., 4. a 5. května p. posl. Chvojkovi; na včerejší schůzi posl. Netolickému; na dnešní schůzi pp. posl. Dědičovi, Šafrankovi, Čermákovi, Školovi, Landové-Štychové - vesměs pro neodkladné záležitosti; na 3 dny p. posl. dr Labajovi z rodinných důvodů.

Došlo oznámení o změně ve výboru. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Klub poslanců čsl. strany nár.-socialistické vyslal do výboru rozpočtového posl. Práška za posl. Netolického.

Předseda (zvoní): Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby se příští schůze konala zítra v pátek dne 6. května 1927 v 9 hod. dopol. s

pořadem:

1. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 705) zákona o nové úpravě finančního hospodářství svazků územní samosprávy (tisk 1007).

2. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 559) zákona o stabilisačních bilancích (tisk 1002).

3. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 706) zákona o přímých daních (tisk 1000).

Jsou snad proti tomuto návrhu nějaké námitky? (Nebyly).

Není jich. Návrh můj jest přijat.

Končím schůzi.

(Konec schůze v 10 hod. 4 min. večer).


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP