Žádáme nové zákony o organisaci
zemědělských a živnostenských
rad, obchodních a živnostenských komor a komor
spotřebitelů i komor práce. Volební
řády do těchto institucí buďtež
založeny na základech široce demokratických,
tak jako volební řády do jiných zastupitelských
sborů. A dnes, slavná sněmovno, mají
rozhodovati zemědělské rady a živnostenské
i obchodní komory ve svém archaistickém složení
o těch, kteří mají býti důvěrníky
a strážci práv poplatníků v tomto
státě?
Vidíme v tom opět onen neblahý příznak
poslední doby zatlačiti demokratické principy
a řády do nejzazšího koutka. Všechny
větší předlohy poslední doby
vyznačují se tendencí demokracii nepřátelskou,
ba přímo zaujatou nevraživostí proti
všem demokratickým zásadám. Jakoby nová
vládní většina chtěla dokázati
urbi et orbi, že je zastavena první epocha vývoje
naší republiky ve smyslu a zásadách
moderní demokracie a že chce začíti
novou éru protidemokratickou. Jako by už nebylo první
věty prvního paragrafu naší ústavní
listiny, že "lid jest jediným zdrojem veškeré
státní moci v republice Československé"
a první věty §u 106 téže listiny,
že "výsady pohlaví, rodu a povolání
se neuznávají"! Vizme jen zákon, kterým
bylo odňato volební právo vojákům
a četníkům, vizme návrh zákona
na reformu politické správy, který zavádí
smíšené sbory a omezuje velmi podstatně
volební právo aktivní a pasivní, a
vizme ustanovení §u 236 projednávané
předlohy o zásadách, kterými jest
se říditi při jmenování členů
daňových komisí. Poprvé od převratu
naprosto proti duchu dosavadního našeho zákonodárství
činí se tu rozdíl mezi mužem a ženou
a ustanovuje se, že k tomu, aby mohl býti někdo
jmenován členem daňové komise, je
třeba, aby byl mužského pohlaví. Vidíme
v tom porušení ústavy a varujeme před
takovým postupem. Jako bychom se řítili po
nakloněné ploše a nechtěli se zastaviti!
Co zůstane nám ještě svatým v
tomto státě, když to nejsvětější,
co má každý národ moderní doby
- ústava státu - bude s trestuhodným cynismem
denně porušováno? Což doba 9 let samostatnosti
jest už tak dlouhá, že se neobáváte
jíti na sám kořen tohoto státu? Kdo
má míti úctu a vážnost k zákonům
republiky, když zákonodárný sbor sám
jich nedbá a hledá kulatá slova, aby obcházel
ústavu? Varujeme v poslední chvíli v zájmu
úcty k ústavě, aby se přestalo se
stálým oklešťováním demokracie.
Ve věci žen je nutno zvlášť zdůrazniti,
že nelze přece vymýtiti ze zastoupení
daňových komisí 139.659 žen samostatně
činných v zemědělství, 49.087
žen samostatně činných v průmyslu
a živnostech, 47.289 samostatných obchodnic a celkem
s ostatními odbory 761.541 ženu samostatně
vydělávající, čili celou 1/4
poplatníků. Tážeme se, kde je spravedlnost,
když na jedné straně se ženám upírá
právo na zastoupení v daňových komisích,
a na druhé straně § 264 zavádí
vzájemné ručení manželů
za daně, třeba rozpočtový výbor
zmírnil toto ustanovení obmezením, že
ručí jen jměním, kterého nabyla
od druhého manžela?
Slavná sněmovno! Řekl jsem již na začátku,
že chceme propagovati vzájemnou důvěru
mezi finanční správou a poplatníkem
a že proto chceme, aby přiznání poplatníkovo
tvořilo základ pro vyměřování
daní. Nedomyslili bychom tuto thesi, kdybychom nežádali,
aby tomuto přiznání na straně jedné
odpovídal daňový předpis na straně
druhé. Poplatníkovo přiznání
na straně jedné a daňový předpis
na druhé straně má býti pojítkem
obou smluvních stran. Žádáme tedy, aby
teprve tehdy, až bude zjištěna skutečná
platební povinnost poplatníkova předpisem
daně, bylo možno ji vymáhati a zajišťovati
i nad míru odpovídající poplatníkově
přiznání. Do té doby nechť však
poplatníkovo přiznání je základ,
podle kterého se určuje platnost a výše
zálohových částek, které podle
nové osnovy jsou poplatníkům přikazovány
ku placení. Při zachování rychlejšího
tempa ve vyřizování daňových
záležitostí jak jest nyní už přes
rok s úspěchem praktikováno, není
obavy, že by stát mohl přijíti o značnější
částky, i když by to zkusil s tou důvěrou
v poplatníka.
Slavná sněmovno! Vedlo by daleko, kdybych chtěl
vypočítati všechny jednotlivosti, které
se snažíme v zájmu poplatníka a spořádaného
poměru mezi ním a státní finanční
správou v předložené osnově změniti
nebo doplniti. Naše strana podává v tomto směru
řadu věcných návrhů, které
již naši zástupci v rozpočtovém
výboru odůvodnili. Všechny směřují
k tomu, aby jednostrannost ochrany fiskálních zájmů
byla nahrazena spravedlivým ohledem také na zájem
poplatníka.
Jen letmo zmíním se ještě o ustanovení
§u 264 o osobním ručení a §u 265
o ručení věcném. Navrhovatelé
šli tu při ochraně státních zájmů
fiskálních přece jen příliš
daleko a nebrali ohledu na potřeby skutečného
života. Bohužel, rozpočtový výbor
neučinil ani tu pronikavých změn. Podle osnovy
ručí také propachtovatel živnosti za
výdělkovou daň předepsanou pachtýři
za posledních 3 let, a to až do výše trojnásobného
ročního pachtovného.
Je přirozeno, že propachtovatel musí se krýti
proti této ručební povinnosti. Jak to bude
dělat? Zajisté tak, že bude žádati
při propachtování kaucí ve výši,
která by ho mohla uchrániti případných
ztrát. Co to znamená? Že se podváže
jakékoliv podnikání, které předpokládá
propachtování živnosti. Kdo zná výši
pachtovného už dnes - musíme přece míti
na mysli také případy pachtu ve velkých
městech - ví, že je potřebí někdy
velkého kapitálu, aby živnostník-pachtýř
mohl dostáti požadavkům propachtovatele. Jak
pak to bude v budoucnosti, když propachtovatel bude se krýti
proti ztrátám z ručení trojnásobným
pachtovným? Nejinak je tomu u ručení věcného.
Zde na příklad ručí nemovitost za
dvouleté nedoplatky daňové i s přirážkami
tak, že nemůže-li dlužné daně
zaplatiti dřívější držitel,
přechází ručení na držitele
nového. Chtěli jsme, aby nový nabyvatel byl
chráněn proti tomuto risiku způsobem, který
by neznamenal nijak ohrožení státních
zájmů. Žádali jsme jen, aby berní
úřad byl povinen, půjde-li o převod
práva vlastnického k nemovitosti, vydati dřívějšímu
držiteli k jeho žádosti výkaz dlužných
daní, za něž by pak podle ustanovení
§u 265 ručil nový nabyvatel. Kdo ví,
kolik bezpráví zavinilo obdobné ustanovení
o ručení při dávce z přírůstku
hodnoty, dobře pochopí, proč jsme chtěli
ochrániti nového vlastníka od nebezpečí
ztrát. Takové opatření by přece
nijak zvlášť nezatížilo finanční
úřady, ani by neohrozilo bezpečnost daňové
pohledávky ochránilo by toliko občany tohoto
státu. Rozpočtový výbor nepřijal
našeho dobře míněného stanoviska.
Opakujeme návrh svůj v plenu poslanecké sněmovny.
Ke konci dovolte mi, abych se zmínil ještě
o jednom z nejdůležitějších ustanovení,
které se dotýkají celé vrstvy poplatníků
a které má svůj protějšek také
při dani důchodové. Je to ustanovení
§u 341 o přesouvání daně. Pan
ministr financí vyslovil názor, že zvýšení
daňové morálky předpokládá
vědomí daňové povinnosti. Nechce tedy
připustiti, aby někdo platil daně za druhého
ani úplně, ani z části, a proto se
octlo v osnově ustanovení, které prohlašuje
všechny dohody, sjednané v ten rozum, za právně
neúčinné. Toto opatření postihne
měrou velmi citelnou v prvé řadě velkou
rodinu soukromých úředníků
i dělníků. Proti zásadě panem
ministrem financí vyslovené nedalo by se ničeho
namítati, kdyby skutečně šlo jen o vědomí
vykonané povinnosti a kdyby zaměstnavatelé
byli ochotni zvýšiti zaměstnancům mzdy
a platy o onu částku, kterou dnes za ně platí
na přímých daních. Jak však dnes
u nás poměry jsou, myslím, že jsou odůvodněné
pochybnosti o tom, že daně placené za zaměstnance
budou zaměstnavatelem uznány za součástku
jejich mzdy a že budou jim také vyplaceny. Spíše
nutno se obávati, že zaměstnavatelé
použijí této okolnosti k tomu, aby se zbavili
převzatého závazku, nepoužijí-li
této příležitosti dokonce k tomu, aby
se snažili rozvázati sjednané pracovní
smlouvy vůbec. Stát přece dosavadním
postupem nepřijde o nic. Je tedy názor pana ministra
financí toliko teoretické a ideologické povahy.
Jest otázka, zvedneme-!i daňovou morálku
takovýmto opatřením, a když by se i
tak stalo, je-li cena, za kterou toto zvýšení
daňové morálky získá, úměrnou
domnělému etickému efektu a nebude-li nespokojenost
a rozjitření, které vyvolá, stonásobně
větší, nežli pochybný mravní
zisk.
Původci osnovy zákona o přímých
daních viděli v poplatníkovi v prvé
řadě přirozeného nepřítele
a škůdce finančních zájmů
státních. Byl to jen důsledek starého
zakořeněného názoru státní
finanční správy, nechci říci,
že neoprávněného, alespoň pokud
jde o převahu velkých poplatníků.
Rozpočtový výbor leckde zaujal modernější
stanovisko a nechtěl viděti vinu jenom na straně
jedné, ale hledal a našel vinu též na
straně druhé. Přesto však zůstal
v celku zachován původní duch osnovy, jehož
pečeť nesou v prvé řadě ustanovení
hlav VIII a IX. A duch tento to jest, který činí
pro nás tuto osnovu nepřijatelnou. (Potlesk poslanců
čsl. strany socialistické.)
Předseda (zvoní): Prvá část
podrobné rozpravy, zahrnující uváděcí
ustanovení, trestní ustanovení a společná
ustanovení z osnovy zákona o přímých
daních (tisk 1000), je skončena; k debatě
již není nikdo přihlášen a řečnická
listina je vyčerpána.
Přistoupíme proto k podrobné
rozpravě o části druhé,
obsahující z osnovy o přímých
daních daně důchodovou, rentovou a daň
z tantiem a z vyššího služného.
Ke slovu jsou dosud přihlášeni na straně
"proti" pp. posl. Pechmanová, Klein,
Brožík, Remeš; na straně
"pro" pp. posl. Doležal a Al. Petr.
Dávám slovo prvnímu řečníku
na straně "proti", pí posl. Pechmanové.
Posl. Pechmanová: Slavná sněmovno!
Věru, že s různými pocity je možno
v této sněmovně při projednávání
tak důležitého námětu uchopiti
se slova. Vidíme přímo úžasné
desinteressement, které je tím zajímavější,
že se rozšířilo na ta místa, kde
jindy debaty bývají touto sněmovnou sledovány
s velkým, mnohdy i napiatým zájmem.
Sněmovna projednává daňovou reformu,
záležitost, týkající se státního
hospodářství a do značné míry
povinností občanstva a vztahu občanstva k
těmto důležitým povinnostem. I ta místa,
která jindy sledují tyto debaty s takovým
zájmem, to jsou naše sněmovní galerie,
zejí prázdnotou. Desinteressement v našem občanstvu
musí nás nutiti k tomu, abychom si položili
otázku, kdeže je pramen tohoto nepatrného zájmu,
že tak důležité věci, ač
jistě neucházejí pozornosti občanstva,
nevyvolávají přec toho zájmu, jaký
bychom plným právem mohli očekávati.
Slavná sněmovno! Budiž zejména mně
dovoleno, abych poukázala na malý zájem nejen
v lavicích poslaneckých, nýbrž i na
straně občanstva, ježto náležím
k té nejmenší menšině v této
sněmovně, to jest k té přímo
mizivé menšině zastoupení žen v
naší poslanecké sněmovně, od
jejichž účasti jsme si vždycky slibovali,
že ony to budou, jež přinesou do našeho
veřejného života a tím také do
života politického nové snahy a myšlenky.
Slibovali jsme si, že se nám náš politický
boj zušlechtí, že se prohloubí zájem
pro veřejné otázky, že ten zájem,
který bylo třeba povzbuzovati a podněcovati,
bude propukati neutuchající silou a že bude
znamenati oporu a pracovní souručenství pro
všechny ty, kteří se snaží, aby
poměry v naší republice znamenaly neustálý
zisk pro naše občanstvo, a to jak ve směru
politickém, tak i etickém, sociálním
a kulturním.
Z tohoto důvodu osobuji si dnes právo poukázati
na to, že je potřebí, abychom se všemi
silami pokoušeli o to, aby se rozvíjel zájem,
který je tolik potřebný k tomu, aby nejen
zákonodárný sbor mohl s úspěchem
pracovati, ale aby i naše občanstvo s důvěrou
mohlo tuto práci sledovati a podporovati, a aby na všech
místech, které jsou k tomu povolána a předurčena,
byl podporován co nejúčiněji.
A tu se ocitáme u jednoho oddílu odpovědi
na otázku, proč asi u nás zájem mizí.
Řekněme si upřímně a otevřeně,
že do jisté míry i dělba práce,
zejména při zpracování látky
tak obsáhlé a důležité, jako
je právě projednávaná, vynucuje si
přímo, aby těžiště této
práce přeneslo se do užšího sboru
a na užší okruh než jest široké
plenum posl. sněmovny. Zde vlastně přehlížíme
jen určité výsledky intensivní práce
vnitřní, která již musila býti
vykonána, a zde právě můžeme
konstatovati, s jakým úspěchem byla tato
práce vykonána. Víme a cítíme
všichni dobře, že podkladem každé
práce zákonodárné je náraz
několika různých směrů, je
tříbení názorů, vycházejících
z různých hledisek, ať sociálních,
politických, kulturních či kterýchkoli
jiných. Můžeme zde konstatovati, jak tyto směry
jsou silné, jak se mohou vzájemně buď
potírati, nebo k jakému tříbení
mohou přivésti určité názory
a určité zásady, ale při dnešní
politické praksi můžeme také konstatovati,
že ten nezájem a ta neúčast jsou právě
výsledkem toho, že tak mnohá dobrá,
úctyhodná snaha po prohloubení, zlepšení
a zušlechtění toho všeho zůstává
marnou, dopadá na tvrdou skálu, která nedá
ani té nejmenší ozvěny a která
nepřipustí, aby všechny ty dobré myšlenky
a užitečné náměty mohly se náležitým
způsobem zfruktifikovati ve prospěch všeobecný,
ve prospěch státu a všeho občanstva.
Právě zákon, který projednáváme,
zasloužil by si opravdu zvláštního úvodu
a zvláštního motta.
Sledovala jsem velmi pozorně jednání ve výboru
i dnešní debatu a tu se mně zdá, že
motto, jež by se mělo vložiti v čelo tohoto
zákona a které se přímo vtírá
člověku, když to všechno slyší,
pročítá jednotlivé paragrafy, čte
jednotlivé odůvodnění, by bylo obměnou
Písma: nepřátelství položím
mezi tebe a poplatníka - občana! (Výborně!)
To je tendence zákona, která přímo
ostře vyniká z celé jeho koncepce. Je zejména
třeba na místech, jež mají tak dalekosáhlou
odpovědnost, jako zákonodárné sbory,
uvažovati, jak dalece je možno vyhověti všem,
mnohdy oprávněným steskům a nárokům
určitých vrstev a určitých tříd
našeho občanstva. Je také více než
samozřejmým, že zákon obsahující
tak širokou materii, projednávající
tak důležité věci, v mnohých
a v mnohých směrech vysloví určitou
zásadu, jíž ducha bude musiti dáti teprve
prakse. A tu bychom snad mohli rozlišovati v tom, co zákon
sám o sobě obsahuje a jakým způsobem
obsah tohoto zákona je vyjádřen a jakým
způsobem je dán předpoklad pro praktické
provádění zákona. Meritum zákona,
o nějž jde, je věc nesmírně důležitá
a dotýkající se všeho našeho občanstva.
Druhá důležitá věc je tendence
zákona, která se uplatňuje při zacházení
s látkou, kterou zákon zpracoval. V zákoně
právě projednávaném vidíme
tuto tendenci vyjádřenu dvěma směry:
je tu zřejmá vůle a snaha, aby bylo zákonem
zachyceno všecko, co dává možnost podchytiti
pro stát veškeren důchod, veškeren příjem
a zajistiti tento příjem tak, aby státní
pokladna na podkladě zákona byla opatřena
takovým způsobem, aby její požadavky,
jež přirozeně zase potom rozvádí
dále a vrací občanstvu v jiných formách,
byly co nejvíce zabazpečeny. Nikdo by ničeho
nenamítal proti tomu, aby byl zachycen veškeren důchod
a příjem, který má býti ve
prospěch státní pokladny a potřeby
státu zdaněn, ale chtěli bychom, aby byly
znemožněny ty daňové defraudace, které
dosud ve velikém měřítku se prováděly.
Chtěli bychom, aby byl zachycen nejen všechen důchod
těch drobných důchodců, nejen výdělek
těch, již den ze dne se plahočí, nýbrž
chtěli bychom, aby tendence zákona měla ráz
sociální spravedlnosti ke všem a aby předpokladem
tendence tohoto zákona, předpokladem výrazu,
jejž zákonodárce v zákoně této
tendenci dává, bylo přesvědčení,
že nejbezpečnější zárukou,
že stát dostane, co mu patří, což
jeho jest, jest uvědomění a přesvědčení
občanstva, že spravedlivý zákon volá
k plnění spravedlivých povinností
ke všem občanům, a že také rovnoměrné
výsledky píle a práce občanstva budou
rozvrženy a že výsledky této práce
a píle občanstva přijdou rovnoměrně
k dobru všem.
Tu se mi zdá, že této záruky nám
zákon nedává. Celá řada opatření
a ustanovení, jež byla s tohoto místa již
velmi příkře kritisována, dokonce
nás přesvědčuje o tom, že této
sociální spravedlnosti nebude učiněno
nijak ideálně zadost. Celá řada kritik,
jež byly pronášeny a napsány u příležitosti
projednávání tohoto zákona, nám
ukazuje, že zákon přímo hoví
i tomu, co tak často bylo vytýkáno, že
všude tam, kde dosavadní sociální nadpráví
razilo určité cesty, znovu hoví těmto
starým zvyklostem a dává celou řadu
možností, aby se nešvary, které byly tolikráte
kárány, znovu zase v novém duchu a v novém
rouše opakovaly.
Mohli bychom jenom namátkou vybrati z tohoto zákona
spoustu věcí, které nám právě
ukazují, že takováto tendence je podkladem
zákona. Vážená sněmovno! Vidíme
ještě jinou tendenci zákona, že totiž
v zákoně jsou také určité nuance,
jež se nemohou vždycky vysloviti určitou literou
a určitým paragrafem a jež tvoří
náplň jistých paragrafů. Představovali
jsme si vždycky, že zákonodárství
v demokratickém státě musí nésti
všechny stopy vůle k demokracii, musí umožňovati,
aby občanstvo v demokracii a pro demokracii bylo vychováváno,
že každý zákon sám o sobě
musí zapadati do toho velikého základního
rámce, t. j. do rámce naší ústavy
a nesmí tuto ani v nejmenším porušovati.
Ale nesmí ani připustiti, aby jakýkoliv výklad,
jakákoliv úchylka zákona dávala jenom
zdaleka možnost domnívati se, že rámec
ústavou jednou vytvořený je překročován
nebo oslabován nebo nenaplněn.
A tu se zase setkáváme s určitým zjevem
v tomto zákoně. Naše ústava vyslovila
zásadu demokracie. Tuto zásadu demokracie vepsala
si jako motto v popředí ústavního
zákona: "Všechna moc v tomto státě
pochází z lidu" - ale všechna moc, která
pochází z lidu, je podmíněna a podmiňována
soustavně celou řadou opatření, jež
v praksi ukazují, že moc toho lidu má býti
čím dále tím více oklešťována
a přímo znehodnocována. (Tak jest!) Vážená
sněmovno! Co jsme slyšeli z různých
stran od různých pánů řečníků,
kteří mluvili na obhajobu tohoto zákona,
to nebyla vždy jen a jedině slova, která měla
schopnost přesvědčiti, ale to byla mnohdy
slova, která ukazovala, jak dnes už se různíme
u nás v československém národě
a státě v názorech na demokracii a na důsledky
demokracie (Tak jest!) a ještě daleko více,
jak dnes už přímo nebezpečně
se různíme v názorech na výklad naší
ústavy, i na to, co naše ústava pro nás
znamená.
Slavná sněmovno! Není tak jednoduché
a tak bez příčiny, když nedávno
jsme měli v iniciativním výboru příležitost
slyšeti, že kdyby zákonodárné sbory
více než polovině občanstva tohoto státu
odepřely hlasovací právo, teprve pak by byla
všeobecnost hlasovacího práva porušena.
(Hlasy: Skandál!) Je-li se strany lidové
tento názor hlásán, jestliže příslušník
lidové strany pan kol. Stašek tento názor
tlumočil v iniciativním výboru, pak si musíme
říci, že právě on jako příslušník
strany lidové netlumočil zde názor osobní,
nýbrž že s jeho názorem kryje se právě
celá jeho strana, strana dnešní vládní
většiny, součástka vlády v tomto
státě.
Vážená sněmovno! Jestliže příslušník
strany vládní majority tímto způsobem
vykládá naši ústavu, jestliže tímto
způsobem má se zpopularisovati, co naše ústava
pro nás znamená, pak pravím docela otevřeně,
že je to zlé znamení pro naši demokracii
a pro naši svobodu, máme-li dnes předpokládati,
že teprve tehdy, až u nás bude již tak zle,
že více než polovina občanů v tomto
státě pozvolným postupem bude ošizena
o svá politická práva, bude čas bíti
na poplach, že teprve potom bude čas volati, aby procitli
všichni ti liknaví a uznali, že opravdu blíží
se nebezpečí. Vážená sněmovno,
právě v této chvíli je na místě
bdíti a to nejenom tehdy, když se dělají
věci vysloveně politické, nebo věci
určitého směru a způsobu, nýbrž
i v době, když se dělají věci,
které zdánlivě s těmito zásadami
mají velmi málo společného. Vidíme,
že vnitřní výstavba všech zákonů,
demokratických i republikánských má
a musí míti značnou vnitřní
spojitost, a to, co musí spojovati všechny zákony
bez rozdílu, to, co musí určovati směr
a základní linii všech těchto zákonů,
to je ohled, to je úcta, to je povinnost chrániti
a zachovávati to, co jsme si ve slavných chvílích
svého národního a státního
znovuzrození sami ze své vlastní svobodné
vůle postavili jako základní podmínku
celé své státní suverenity a celé
své státní a národní existence.
A jestliže to nedovedeme soustavně vtělovati
do všech našich zákonů, jestliže
každým zákonem nedovedeme vysloviti, že
zásada, vyslovená ústavou, byla zde proto,
aby byla propracována v jednotlivých těchto
zákonech, aby odezva těchto zásad se octla
ve všem tom, na čem se usnášíme,
co připravujeme našemu občanstvu, pak věru
dvojnásob zle by bylo s naší demokracií
a dvojnásob zle by bylo i s naší svobodou...
Vážená sněmovno! Zákon projednávaný
nám ukazuje, jak nebezpečně uchylujeme se
ve všech jednotlivostech a podrobnostech od těchto
demokratických zásad naší ústavy.
Jestliže může § 36 tohoto zákona
vysloviti zásadu, že daňové komise nejsou
volitelné, nýbrž že jsou jmenovány,
jestliže nám současně tento paragraf
může vysloviti zásadu, že účastníky
těchto komisí mohou býti jedině a
výslovně muži, pak už tu vidíme
dvojí okleštění ústavou zaručených
práv našeho občanstva.
Je to volitelnost těchto komisí a já, vážená
sněmovno, nebudu plýtvati slovy ani ztráceti
čas, abych zdůvodňovala to, co tolik řečníků
kritisovalo a nač poukazovalo, že totiž tato
volitelnost daňových komisí je důležitou
součástkou etickou a mravní těchto
daňových komisí a že tato důležitá
stránka byla porušena tím, že daňové
komise jsou jmenovány.
Ale co říci, vážená sněmovno,
o tom, když tyto daňové komise mají
býti jmenovány jen a jedině z mužů?
Kdosi z pánů řečníků
zde připomněl, že byl pronesen v rozpočtovém
výboru názor, jakoby ženy nebyly dosti zralými,
jakoby neměly dosti hospodářského
přehledu, aby mohly spolupůsobiti v těchto
daňových komisích. A tu zase vidíme
ten nebezpečný rozpor mezi určitými
teoriemi a praxí. Teorie je krásná, ale současně
velmi jednoduchá věc. Teorie, při níž
nechceme přihlížeti k tomu, jak vypadá
praxe, neb jak se v praxi osvědčí nebo osvědčila,
je úplně a na celé čáře
bezcenná, je hluchou frází, která
nemůže míti pro nás naprosto nějaké
i té nejmenší důležitosti. Jestliže
už do jisté míry teoretisujeme, pak je naší
povinností, abychom se aspoň obrátili do
praktického života a řekli si, jak ta teorie,
jejíž jsme stoupenci, vypadá v praxi. A pánové,
kteří jsou stoupenci teorie, že žena postrádá
praktického smyslu pro teoretické otázky,
usvědčují se sami ze lži, protože
jednoduchý pohled do běžného všedního
života je poučí, že, kdo má nejvíce
bystrozraku pro postřeh denního života, pro
jeho praktické, ale kategorické potřeby,
jsou právě ženy, jimž sice nesvěřujeme,
pravda, u nás resorty ve státní správě,
ani nějaká vynikající odpovědná
postavení do té míry jako mužům,
ale dáváme jim do ruky klíč k blahobytu
rodin, svěřujeme jim existenční prostředky,
výsledky mužovy práce, a v poslední
době dokonce povolali jsme tyto ženy bez ohledu na
poslání, kterému také v teorii tak
blahořečíme, poslání mateřské
a vychovatelské, a postavili jsme je doprostřed
tohoto zápasu a boje existenčního, uložili
jsme jim tento boj v zájmu rodiny a v zájmu zlepšení
úrovně existencí rodin, a konec konců
jsme se jich ani tak příliš neptali po tom,
mají-li dosti praktického smyslu, aby se do toho
boje a zápasu pustily, ale velkomyslně, řekla
bych, naše vládnoucí většina, ne
v politickém slova smyslu, ale ve smyslu sociálním,
nebo chcete-li sociologickém, prostě uložila
kategoricky ženám tuto povinnost bez ohledu na všechno
ostatní.
Vidíme, že výsledky té práce
a napjaté činnosti na všech stranách
nejenom neuspokojují, ale že i v určitých
dobách, a to v dobách velmi kritických, byly
jedinou zárukou, že se nám pod rukama nerozpadlo
do posledních důsledků všechno to, co
se podařilo zachrániti proti té všerozvratné
zkáze světové války. (Výborně!
Souhlas poslanců nár. socialistických.) Jestliže
se naši muži vraceli z války a nenašli své
živnosti úplně zničené a rozdupané,
jestliže se nevraceli k prázdným stolům
a k devastovaným domácnostem, jestliže se nevraceli
k mravně a fysicky zpustlým dětem, bylo to
jedině zásluhou ženy, která zůstala,
vytrvala a zápasila za řady mužů a za
všechny ty, již musili nésti v oběť
své životy a bezpečnost svých rodin,
již musili nésti své zdraví na bojiště
ve všech evropských a mimoevropských státech.
(Výborně!)
A když přešly tyto strašné vlny,
když jsme se vrátili ke spořádanému
životu a začali jsme spořádaně
hospodářsky žíti, když jsme viděli,
co musíme napravovati, jaké sociální,
hospodářské a kulturní spousty nám
válka nadělala, koho pak jsme to volali na pomoc?
Všichni jsme najednou byli nadšeni demokracií,
všichni jsme byli najednou přesvědčeni
o rovném právu ženy, poněvadž jsme
věděli, že bez její pomoci a bez jejího
praktického smyslu právě pro ty denní
potřeby nedovedeme znovu vybudovati a podchytiti všechno
to, co zde zůstalo, a že nedovedeme pracovati dále.
A proto nejenom za své dlouhá desetiletí
trvající snažení, ale i pro svou nepostradatelnost
v těchto bojích odnášela si žena
v dobách popřevratových vítězství
v podobě svého politického zrovnoprávnění.