Úterý 10. května 1927

56. Pozměňovací návrh posl. dr Koberga a druhů k §u 10:

V odst. 1 budiž na konci připojeno jako čís. 5: "10% z výnosu daně důchodové, která byla skutečně zaplacena v obvodu onoho vyššího dohlédacího úřadu v roce 1928 a následujících."

V odst. 1 buďtež čís. 2 a 4 ponechána ve znění vládního návrhu.

Odst. 3 nechť zní:

"Obce a okresy, žádající za příděl z fondu, jsou povinny předložiti současně rozpočty s doklady o splnění formálních náležitostí s posledním vyúčtováním a s výkazem poplatků a přirážek ke státním spotřebním daním a samostatným obecním dávkám, v obci již zavedeným, a uvésti jejich sazby."

Odst. 4 a 5 buďtež škrtnuty.

57. Pozměňovací návrh posl. Dietla, Kaufmanna a soudr.:

§ 10 nechť zní:

"(1) U národních svazů samosprávných sborů utvoří se fond, který tyto spravují autonomně.

(2) Tomuto fondu připadnou:

1. Daň domovní, která bude předepsána na rok 1928 a následující, pokud nemá býti přikázána obcím přímo podle § 9.

2. 100% daně pozemkové.

3. Část obecních přirážek ke všeobecné a zvláštní dani výdělkové (§ 58, odst. 6 a § 85, odst. 6 zákona o přímých daních).

4. 40% daně obratové. Daně přikazují se jednotlivým svazům podle klíče počtu obyvatelstva, které zastupují.

(3) Svazy samosprávných sborů budou poskytovati z tohoto fondu příspěvky:

1. Obcím, které vybíráním vlastních dávek a přípustných přirážek nemohou dostáti svým zákonitým povinnostem.

2. Obcím, které se zavázaly zříditi nutná komunální zařízení, jako vodovody, osvětlení a podobně s příslušným určením účelu.

3. Obcím, v nichž jest bytová nouze, na stavbu bytů. 4. Obcím, které utrpěly škodu živelními pohromami.

(4) Tyto svazy samosprávných sborů mohou k účelům uvedeným v odstavci 3, čís. 2 až 4 poskytovati také dlouhodobé zápůjčky na mírný úrok.

(5) Svazy samosprávných sborů dosadí ke správě fondu zvláštní orgán, ve kterém budou náležitě zastoupeny průmyslové a venkovské obce a obce všech velikostí.

(6) Svazy jsou povinny předkládati každoročně veřejný účet o hospodaření fondu. Schvalovati hospodaření spadá do oboru působnosti valné hromady."

58. Eventuální pozměňovací návrh posl. D i e t l a, Kaufmanna a soudr. k §u 10:

Bude-li zamítnut náš pozměňovací návrh k §u 10, navrhujeme:

V § 10, odst. 1, čís. 4 buďtež slova "na Moravě se Slezskem .... 40,650.500" nahrazena slovy "na Moravě .......... 34,383.800, ve Slezsku .......... 6,266.700."

59. Pozměňovací návrh posl. Remeše, dr Meissnera, R. Chalupy a soudr. k §u 10:

V odst. 1 škrtnuto budiž ustanovení pod č. 3.

Do odst. 1 budiž jako nové čís. 5 vloženo:

"10% daně důchodové, zaplacené v letech 1928 a dalších obvodů jednotlivých vyšších dohlédacích úřadů."

V odst. 2 na místě slov "nemohla býti" ve čtvrté řádce shora budiž užito slov "nebude moci býti ve správním roku."

Odst. 4 budiž škrtnut.

První věta odst. 5 budiž škrtnuta.

60. Eventuální pozměňovací návrh posl. Remeše, dr Meissnera, R. Chalupy a soudr. k §u 10:

Pro případ zamítnutí našeho návrhu na škrtnutí odst. 4 §u 10, navrhujeme, aby v odst. 4 §u 10 škrtnuto bylo posledních pět řádek začínajících slovy "jakož i obce a okresy" a končících slovy "ve veřejné správě."

61. Pozměňovací návrh posl. Netolického, Práška, dr Patejdla, Bergmanna a druhů k §u 10:

V odst. 1, čís. 2 buďtež za slova "100% daně pozemkové", vsunuta slova "10% daně důchodové."

Odst. 5, jednající o zřízení a užívání zvláštního přídělového fondu, nechť zní:

"Při poskytování příspěvku podle odst. (3) budiž v první řadě přihlíženo k těm obcím, u kterých byla dosavadní základna přirážková podstatně (event. mohlo by se říci o kolik procent) snížena následkem toho, že podniky dle dříve platných daňových předpisů v nich předpisu zvláštní daně výdělkové podrobené byly při nové úpravě daní přímých od placení zvláštní daně výdělkové vůbec osvobozeny.

U obcí těchto budiž zjištěn úbytek na limitovaných přirážkách dle posledního pravoplatného předpisu zvláštní daně výdělkové nyní osvobozeného podniku.

Úbytky ty buďtež u všech obcí zjištěny a částky jim odpovídající buďtež především vyňaty z celkových prostředků fondu a nezkráceně přikázány obcím poškozeným.

Bydlí-li ze zaměstnanců provozovny aspoň 1/4 v jiných obcích, než ve které je provozovna, budiž při přídělech z fondu vzat přednostní zřetel především na ony obce, bydlí-li v nich aspoň čtvrtina zaměstnanců provozovny.

Po vyřízení těchto přednostních nároků rozhodne se o žádostech za příděly ostatních obcí.

Při tomto dělení budiž přihlíženo i k obcím v přednostním pořadí podělením a na zbývající části jejich neuhraženého vydání budiž i jim dle zásad v druhé větě odst. (3) stanovených další příspěvek z fondu povolen.

Při rozdělování příspěvků dlužno dbáti toho, aby v mezích pohotových prostředků fondu byly uhrazeny náklady, k nimž jsou obce (okresy, silniční okresy) po zákonu povinny, anebo jež spočívají na jiném právním titulu; teprve ze zbývajících prostředků lze povoliti příspěvky na ostatní náklady se zřetelem na jejich účelnost".

Za odst. 6 připojena budiž nová věta:

"Ministerstvo financí je povinno každoročně do konce května předložiti Národnímu Shromáždění ke schválení zprávu o použití a stavu těchto fondů."

62. Pozměňovací návrh posl. dr Koberga a druhů k §u 11:

Celý § 11 budiž ponechán v původním znění vládního návrhu.

63. Pozměňovací návrh posl. Netolického, Práška, dr Patejdla, Bergmanna a druhů:

V §u 11, odst. 1 budiž v řádce sedmé škrtnuto slovo "potřeby" a za slovo "podle" v téže řádce vsunuta buďtež slova "výnosu daně té které země".

64. Pozměňovací návrh posl. Remeše, dr Meissnera, R. Chalupy a soudr.:

Odst. 2 §u 11 nechť zní:

"Obce a města municipální mají nárok na příděl 5% daně obratové a přepychové v té které obci (municipálním městu) předepsané a skutečně vybrané. Obcím, v nichž ukládání dané vyžaduje zvlášť intensivní činnosti orgánů obecních, přináleží 10% daně obratové a přepychové; obci pražské náleží z přídělu daně obratové a přepychové aspoň 10,000.000 Kč ročně."

65. Pozměňovací návrh posl. Remeše, dr Meissnera, R. Chalupy a soudr.:

V §u 12 nechť odst. 1 zní:

"Příděly podle §§ 9 až 11 budou finančními úřady poukazovány, pokud se týče k dobru súčtovány v měsíčních pozadu splatných lhůtách."

66. Pozměňovací návrh posl. dr Koberga a druhů:

§ 13 budiž ponechán v původním znění vládního návrhu.

67. Pozměňovací návrh posl. dr Koberga a druhů:

V §u 14 buďtež škrtnuta slova "z polovice v poměru běžné rozpočtové potřeby z roku 1926, z polovice".

68. Pozměňovací návrh posl. Netolického, Práška, dr Patejdla, Bergmanna a druhů:

§ 15 budiž škrtnut.

69. Pozměňovací návrh posl. Remeše, dr Meissnera, R. Chalupy a soudr.:

§ 17 budiž škrtnut.

70. Pozměňovací návrh posl. dr Koberga a druhů:

§ 17 budiž škrtnut.

71. Pozměňovací návrh posl. Remeše, dr Meissnera, R. Chalupy a soudr.:

§ 18 nechť zní:

"Pokud se týče drah, o nichž jednají zákony ze dne 31. října 1906, č. 212 ř. z., ze dne 2. srpna 1908, č. 169 ř. z., a ze dne 27. března 1909, č. 46 ř. z., o nabytí některých drah státem, jest státní železniční správa povinna platiti na základě předpisu výdělkové daně na rok 1907 obecní přirážky oněm obcím, jež na tomto předpisu byly zúčastněny, a to až do roku 1963."

72. Pozměňovací návrh posl. dr Koberga a druhů:

V §u 18 buďtež čísla roků změněna takto:

Místo 1927 budiž vloženo 1928, místo 1907 budiž vloženo 1908 a místo 1928 budiž vloženo 1929.

73. Pozměňovací návrh posl. Netolického, Práška, dr Patejdla, Bergmanna a druhů:

V §u 18 v řádce šesté buďtež na místě slov "po 10 let" uvedena slova "po 20 let". V řádce poslední místo 0/10 budiž 5%.

74. Pozměňovací návrh posl. Dietla, Kaufmanna a soudr.:

§ 20 budiž škrtnut.

75. Pozměňovací návrh posl. Remeše, dr Meissnera, R. Chalupy a soudr.: § 20 budiž škrtnut.

76. Pozměňovací návrh posl. dr Koberga a druhů:

§ 20 budiž škrtnut.

77. Pozměňovací návrh posl. Dietla, Kaufmanna a soudr.:

§ 21 nechť zní:

"Na ošetřovací útraty ve veřejných nemocnicích, porodnicích a ústavech pro choromyslné obce nejsou povinny přispívati. Ustanovení tomu odporující pozbývají účinnosti."

78. Pozměňovací návrh posl. dr Koberga a druhů:

§ 21 budiž škrtnut.

79. Pozměňovací návrh posl. dr Koberga a druhů:

V §u 22 budiž škrtnuta poslední věta.

80. Pozměňovací návrh posl. Netolického, Práška, dr Patejdla, Bergmanna a druhů:

§ 23 budiž škrtnut.

81. Pozměňovací návrh posl. dr Koberga a druhů:

V §u 25 buďtež slova "Svazky územní samosprávy" nahrazena slovy "Zemská (župní) zastupitelstva".

82. Pozměňovací návrh posl. Netolického, Práška, dr Patejdla, Bergmanna a druhů k §u 29, odst. 2:

V lit. a) budiž škrtnuta citace: "§ 27 zákona čís. 329/1921 Sb. z. a n."

V lit. d) buďtež škrtnuty citace: "§ 7, odst. 2, 3 a 6, §u 25, §u 26, odst. 3, §u 39 zákona ze dne 29. února 1920, č. 126 Sb. z. a n."

83. Pozměňovací návrh posl. dr Koberga a druhů k §u 29:

Odst. 1 nechť zní:

"Ustanovení tohoto zákona nabývají účinnosti dnem 1. ledna 1928 a pozbývají účinnosti nejpozději dnem 31. prosince 1932." V odst. 2, lit. a) budiž škrtnuto "§ 27".

84. Pozměňovací návrh posl. Remeše, dr Meissnera, R. Chalupy a soudr. k §u 29:

Znění § 29 upraveno budiž ve smyslu přijatých změn k předchozím paragrafům.

85. Resoluční návrh posl. dr Koberga a druhů:

Vláda se vybízí, aby podala návrh zákona, podle něhož by obecní podniky, pokud jsou to podniky zásobující obyvatelstvo životními potřebami, byly úplně osvobozeny od daně výdělkové podle I. a II. hlavy, jakož i od daně obratové a přepychové.

86. Resoluční návrh posl. dr Koberga a druhů:

Vláda se vybízí, aby co nejdříve podala návrh na změnu odst. 2 §u 9 zákona ze dne 12. srpna 1921, č. 329 Sb. z. a n., a to toho znění, aby polovice členů obecní finanční komise byla. jak dosud, volena z obecního zastupitelstva, druhá polovice však z organisací majetníků domů a pozemků, obchodníků a živnostníků, průmyslníků a jiných poplatníků přímých daní, podléhajících přirážkám v oné obci.

87. Resoluční návrh posl. dr Koberga a druhů:

Vláda se vyzývá, aby do státního rozpočtu pro rok 1928 zařadila 500 milionů korun na sanaci samosprávných sborů v zemích české, moravské a slezské.

88. Resoluční návrh posl. dr Koberga a druhů:

Vláda se vyzývá, aby městům, která vyvíjejí zvláště intensivní činnost pro stát v přeneseném oboru působnosti, vyplácela za to každoročně státní příspěvek z výnosu daně obratové a přepychové, a to aspoň v dosavadní výši přímých státních přídělů z daně obratové a přepychové příslušným obcím.

89. Resoluční návrh posl. V. Beneše, Remeše a soudr.:

Při ministerstvech školství a veřejných prací budiž zřízena komise technických a školských odborníků, kteří by připravili vhodné a úsporné plány moderních škol, odpovídajících požadavkům dnešní výchovy, aby tak bylo zamezeno provádění plánů a návrhů neodborných a neúsporných.

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Návrhy jsou dostatečně podporovány podle jednacího řádu a budou předmětem jednání.

Slovo k doslovu uděluji p. zpravodaji posl. Adámkovi.

Zpravodaj posl. Adámek: Slavná sněmovno! Užívám tohoto oslovení jako zpravodaj k doslovu o zákonu, kterým upravujeme hospodaření autonomních svazků, přesto, že v debatě bylo s tohoto místa řečeno, že tohoto oslovení užívá se zde neprávem. Nechci kritisovati ani rekriminovati, konám však svoji povinnost a nemíním vybočiti z mezí slušnosti. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Při projednávání vzpomenutého zákona v debatě generální i speciální byly vytýkány tomuto zákonu některé vady a nedostatky. Na mnohé z nich poukázal jsem již ve svém proslovu před projednáváním zákona a uvedl jsem je na pravou míru. Poněvadž se však opakovaly, jsem povinen v doslovu zmíniti se o nich poznovu.

Vytýká se pronikavé zasáhnutí do pravomoci obecní samosprávy a její omezení tímto zákonem. Zajímalo mne jednání o novele k obecnímu zřízení z r. 1919 a jednání o finanční novele z r. 1921. Doufám, že mně bude rozuměno, řeknu-li, že již tehdy se sahalo na staré obecní zřízení a opravovala se samospráva. Podle některých pánů - soudím z tendence jejich řečí - bylo toto zasáhnutí provisorní, podle jiných velmi užitečné; a jsou to příslušníci právě oněch skupin, jichž řečníci v debatách o zákonu mnou doporučovaném mluvili tak, jako by opravdu naše samospráva měla býti udušena, a s velkým rozhořčením zákon tento odmítali.

Podle novely k obecnímu zřízení jsou obecní úřady jako zástupci obcí povinny předkládati rozpočty nadřízeným dohlédacím orgánům, a této zásady jsme neporušili. Drželi jsme se jen toho, co doporučovala novela k obecnímu zřízení i novela finanční. Jestliže v dobách porevolučních Národní shromáždění nevidělo v těch zákonech omezování samosprávy, řeknu klidně, že nevidím nic v těch řečech oposičních nežli kritiku, někdy méně přiměřenou, málokdy věcnou a účelnou. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Když se projednávala finanční novela v srpnu 1921, doporučovali tuto novelu posl. Ulrich za výbor ústavně-právní a posl. Remeš za výbor rozpočtový. Pan posl. Ulrich již tehdy mluvil o sanaci obecních financí a jménem ústavního výboru si stěžoval na nehospodárnost v obcích a na lehkost disponování nemovitostmi obcí. Ačkoli ústavní výbor není kompetentní k řešení otázek finančních, pan zpravodaj ústavního výboru mluvil o obecních dávkách. Referent za výbor rozpočtový kol. Remeš nazval finanční novelu přímo "sanační". Také v tomto zákoně je v §u 38 výpočet dávek, které obce mohou vybírati. Podle řeči zpravodaje rozpočtového výboru z r. 1921 úprava finančního hospodaření měst a obcí byla provisorní a mělo se čekati na okamžik, kdy energickým krokem bude možno provésti uspořádání obecních financí. Nedovedu pochopiti, když páni tohoto názoru z r. 1921 po necelých 6 letech přicházejí a ve sněmovně mluví - pro sněmovnu i pro lid o tom, že rdousí se samospráva, když byli sami dříve volali po energickém uspořádání obecních financí. (Výkřiky na levici.)

Dávky, jak jsem dokázal, nezavádíme tedy my, nýbrž přebíráme, co již zavedeno bylo; není tudíž opodstatněno vytýkati nám, že bychom zaváděli dávky na limonádu, vodu, elektrický proud atd., jako to páni kolegové s tohoto místa činili. (Posl. Koudelka: Pane kolego, budete se jednou hanbiti, že jste byl referentem o takovém zákoně.) Pane kolego, nebudu; hanbil bych se však za něco jiného, za některé řeči, které tu byly pronášeny.

Předlohu tuto v senátě doporučoval pan sen. Klečák. Další doklad, že finanční novela tenkráte byla přijatelna i pro pány ze socialistických táborů. Neděláme nic jiného, než že provisorium, po kterém bylo voláno, krátíme.

O limitu přirážek nebudu mluviti, poněvadž jsem již o tom mluvil ve své zprávě, jenom znovu poukazuji, že krise, o níž se tolik mluví, nečeká jen města a místa průmyslová, nýbrž zasáhne i místa zemědělská, a je-li pravda, co řekl v sobotu kol. Koudelka, tedy i místa nesocialistická, což je nám opětně dokladem, že při předložení a projednávání navrhovaného zákona neřídili jsme se žádnou stranickostí, žádnou protisocialistickou tendencí, nýbrž že nám bylo vodítkem přání, aby obecní hospodaření postaveno bylo na dobrou bási. Nehospodárnost musí býti zastavena všude, ať je páchána kýmkoli. (Výkřiky posl. Remeše.)

Povětšině všichni páni kolegové zapomněli počítati poměr dosavadních přirážek k budoucím přirážkám (Výkřiky na levici.) s ohledem na dosavadní daňovou základnu se základnou daňovou budoucí. Nechci nazvati eskamotérstvím vytyčování přirážek nynějších počítaných průměrem na 1000% a porovnávati je s příštím maximem 610%. (Výkřiky posl. Remeše.) Je každému jasno i známo, že počítáme-li dnes průměr na 1000%, musíme příští průměr počítati na 540%. (Výkřiky posl. Remeše.) Jestliže přirovnáme toto procento přirážek, pane kolego Remeši, k dani domovní s průměrným procentem nynějším, dostaneme naprosto jiný efekt finanční, nežli ke kterému došel na tomto místě pan kol. Koudelka. (Výkřiky na levici.)

Pan kol. Koudelka uváděl výši přirážek obcí Lošany a Ohaře v okresu kolínském a poukazoval, že i v obcích čistě zemědělských přirážky značně stouply (Výkřiky posl. Remeše.), ačkoliv prý se v obcích těch ani škola, ani silnice nestavěly, ani nebylo zvláštních vydání sociálních.

Pokud pro krátkost doby bylo mně možno zjistiti, uvádím, že obec Ohaře zažádala na r. 1927 o schválení obecní přirážky ve výši 615%, při čemž v rozpočtu zahrnuta jsou mimořádná vydání na rozšíření hřbitova 10.000 Kč a na elektrisaci obce 4.000 Kč, což při daňové základně ca 4.000 Kč činí přibližně samo o sobě již 350%. (Posl. Koudelka: Není to pravda, pane kolego, co říkáte! Já to vím lépe než vy!) Prosím, pane kolego Koudelko, to je z úředních dokladů a nemohu odvolati ničeho. (Výkřiky posl. Koudelky.)

Z toho je patrno, že obec, chtějíc se vyhnouti uzavírání půjček, hradila i mimořádné vydání přirážkami, což patrně vyhovovalo požadavkům tamního poplatnictva (Výkřiky posl. Remeše.), poněvadž nikdo proti rozpočtu námitek nepodal.

Podobně tomu bylo i v letech předešlých, kdy se vybíralo: r. 1926 610%, r. 1925 397% obecních přirážek.

Obci Lošanům povolil zemský správní výbor vybírati obecní přirážku posléze na rok 1925 ve výši 200%. (Posl. Koudelka: Pane kolego, to nezaretušujete, já tu přednášel obecní výkazy!) Poněvadž pro další leta 1926 a 1927 neměl zemský správní výbor příležitosti s rozpočty této obce se zabývati, lze z toho souditi, že obecní přirážky klesly pod uvedenou sazbu.

Pokud v obou zmíněných obcích bylo potřebí vybírati vyšší přirážky, než kolik činily uvedené přirážky obecní, je příčinu hledati ve zvýšených nákladech školních a mluví právě tudíž pro osnovu, která v §u 4 upravuje také řízení při rozpočtu školním. (Výkřiky posl. Koudelky.) Pane kolego Koudelko, mám celý výkaz přirážek z obou obcí! (Výkřiky posl. Koudelky.)

Popírám, že by jenom oposice byla přinesla dobré pozměňovací návrhy, jak tvrdil pan kol. dr Meissner. Již v referátě, kterým jsem tuto předlohu doporučoval, jsem prohlásil, že vnitřní porady konaly se dříve, nežli rozpočtový výbor začal jednati, tedy dříve, nežli jsme pozměňovací návrhy oposice znali. (Předsednictví převzal místopředseda dr Buday.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP