Čtvrtek 9. června 1927

K §§ 1 a 2 poznamenávám: Personál státní lesní služby dohlédací pověřen jest úkolem, aby pečoval o zachování lesního majetku a staral se účinným dozorem o spořádané provozování a postupné zvelebování hospodářství ve všech lesích.

Lesopolitickou instancí I. stupně státní služby dohlédací v Čechách, na Moravě a ve Slezsku jest okresní správa politická. Pro obvod několika politických správ zřízena jest společná okresní lesní inspekce.

V Čechách jest zřízeno celkem 14 okresních lesních inspekcí a dohledu jedné okr. inspekce připadá průměrně 111.544 ha lesa.

Na Moravě jest 6 okresních lesních inspekcí a na každou připadá průměrně 107.140 ha lesa.

Ve Slezsku jsou dvě okresní lesní inspekce a na jednu připadá průměrně 77.162 ha lesa.

Všechny okresní lesní inspekce obsazeny jsou pouze jedinou odbornou silou, která naprosto nestačí, aby mohla prováděti účinný dohled na průměrně více než 100.000 ha lesa.

Na Slovensku jest lesopolicejní instance I. stupně župní úřad, jemuž přiděleno jest za tím účelem lesnické oddělení. Jednomu každému ze 6 lesních oddělení župních úřadů připadá průměrně dohled nad 276.436 ha lesa.

Na Podkarpatské Rusi obstarávají lesní službu dohlédací 3 státní lesní úřady a každému z nich podléhá průměrně 211.789 ha lesa.

Kromě těchto orgánů fungují na Slovensku ještě zvláštní úřady - lesní oddělení okresních úřadů - a na Podkarpatské Rusi státní lesní správy - pro správy lesů komunálních a jiných, kterou obstarává stát na základě zvláštního zák. čl. XIX z r. 1898.

Třebaže na Slovensku a Podkarpatské Rusi jsou úřady státní lesní služby dohlédací obsazeny větším počtem sil, ani tam počet jejich nepostačuje.

Povšechně možno říci, že počet personálu dohlédací služby po provedené restrikci jest týž, jako před státním převratem, kdežto agenda jeho zvýšila se, nehledě k podstatně změněným poměrům hospodářským a sociálním, novými popřevratovými zákony - zákon o prozatímní ochraně lesa, zákon o opatření strojených hnojiv, zákony o pozemkové reformě atd. - dvou- až trojnásobně. Za tohoto stavu nelze personálu lesní služby dohlédací dostáti bezvadně všem svěřeným úkolům a povinnostem a jest příkazem nutnosti, aby byl přiměřeně rozmnožen a dohlédací obvody zmenšeny.

K §u 4 nutno říci: Nelze popříti, že s lesním majetkem v naší republice nehospodařili jsme od státního převratu dosti konservativně.

Všeobecná nouze o dříví palivové a užitkové v prvních letech poválečných byla příčinou, že vláda sama k odstranění tohoto nedostatku byla přinucena k opatřením, jimiž zvýšené využitkování lesů bylo podporováno. Aby opatřeny byly prostředky na strojená hnojiva, povolovány byly dále k těžbě podle §u 11 zákona č. 683/1920 úspory dříví z let poválečných, porosty zničené různými kalamitami a mimořádné těžby nad roční etát, placení vysokých daní a dávek, zvláště dávky z majetku a z přírůstku na majetku, nezaměstnanost dělnictva, udržení v chodu různých dřevo zpracujících závodů, hlad po půdě, nedostatek pastvin na Slovensku a v Podkarpatské Rusi vše to působilo, že úřady musely přihlížeti k odůvodněným žádostem a povolovati mimořádné těžby v lesích. Též strach před pozemkovou a lesní reformou a majetková nejistota z toho plynoucí byly namnoze příčinou značných přesečí v našich lesích. K tomu všemu přidružila se ještě katastrofální pohroma mnišková, v důsledku které bylo nutno vykáceti v Čechách, na Moravě a ve Slezsku přes 14,000.000 m3 dříví.

Zásoby dříví na světovém trhu se tenčí, kdežto spotřeba dříví, a tím i jeho cena, stoupá. Těžce bychom se prohřešili na budoucnosti republiky, kdybychom z lesů nadále těžili více než přirůstá. Jest bezpodmínečně nutno, aby povolování tak zv. mimořádných těžeb omezeno bylo na míru nejmenší, a to jen na případy zcela výjimečné a zvláštního ohledu s hlediska hospodářského nezbytně vyžadující.

Lesy a lesní hospodářství svou výměrou a svým významem tvoří jednu ze základních podmínek našeho hospodářského života. Jest bezpodmínečně nutno, aby tomuto odvětví prvovýroby věnována byla zvýšená péče a podpora, jaká mu vzhledem k jeho národohospodářskému a sociálnímu významu přísluší, nemají-li vzniknouti našemu národohospodářskému životu vážné a těžko napravitelné škody, za něž bude blízká budoucnost činiti zodpovědnou dobu přítomnou.

Je proto třeba všemožně pracovati, aby zabezpečeno bylo racionelní hospodaření v našich lesích alespoň pro nejbližší dobu tímto zákonem o zatímní ochraně lesů, než bude možno vydati po provedení celkové reformy správní v naší republice dokonalý a jednotný lesní zákon pro celou republiku.

A nyní několik slov k polemikám, které se ocitly v československém tisku se zněním některých paragrafů tohoto zákona, zejména §u 5.

Když jsme dělali nový zákon a zvláště § 5, byli jsme si vědomi toho, že téměř všichni poslanci stěžovali si již na povolaných místech do ničení a devastování našich lesů. Také několik řečníků v zemědělském výboru samém bylo toho názoru, že devastace nedá se odstraniti jinak, než-li přísným zákonem na ochranu lesů. Kritika nové předlohy z části lesnických kruhů šla tak daleko, že dokonce na schůzi moravských lesníků v Brně bylo vysloveno mínění, že nový zákon, kdyby nebyl změněn, stal by se hanbou československého lesnictví před cizinou.

Podotýkám, že Ústřední výbor volných sdružení lesních správ ve svém memorandu, které poslal četným členům posl. sněmovny, i mně jako referentovi, odmítá toto tvrzení a píše ve svém memorandu, že vždy, jakmile se vyskytne úmysl, vydati nějaké ustanovení proti zájmům majitelů soukromých lesů, objeví se ve veřejném tisku obvinění z drancování lesů, a že to není pravda. Dále praví, že jako odůvodnění k novele zákona poznovu četli a slyšeli nekonečné povídání o devastaci lesů, jímž naši poslanci prý jsou zahrnováni.

Podotýkám, že já sám v poslední parlamentní řeči jsem konstatoval, že 12 moravských velkostatkářů nehlásilo podle zákona Státnímu pozemkovému úřadu etát a těžbu, kterou na svých lesích skáceli, a dokonce organisace těchto velkostatkářů moravských se usnesla proti znění zákona, že napříště ničeho hlásiti nebude. Dovolávám se....(Výkřiky posl. Mikulíčka.) Prosím, pane kolego, já vás také neruším.

Dovolávám se řeči p. kol. Koudelky a jiných panů v zemědělském výboru, kteří si stěžovali, že na četných lesních velkostatcích se drancují lesy. Uvedli hlavně Planou, Komorní Hrádek a jiná místa. Musím konstatovati, že já sám na Moravě veda jednou stížnost do devastace lesů na jednom panství, dostal jsem od povolaného úřadu zprávu, že zvýšení mýtění bylo povoleno proto, že prý les byl zachvácen t. zv. houbou václavkou.

Vážená sněmovno! Četl jsem v četných novinách lesnických i jiných kritiky tohoto zákona a musím konstatovati, že autoři těchto článků zaměňovali si v několika případech dřívější návrh ministerstva zemědělství se zákonem, jak byl potom podán sněmovně a jak vyšel ze zemědělského výboru, a tudíž jsem viděl, že této věci absolutně nerozuměli.

Přes to jim nevadilo, aby nevolali do poslanecké sněmovny, by tento zákon vrácen byl zpět zemědělskému výboru a tudíž sněmovnou zamítnut. Já vím ze zkušenosti, že majitelé velkostatků, kteří naše lesy devastovali a na něž si naše veřejnost stěžovala, používali právě té příležitosti, aby právě při kácení kalamitního dřeva, při probírkách mohli vykáceti více než-li jest nejen lesům prospěšno, nýbrž i v mezích zákona přípustno, že tudíž právě těžba kalamitního dřeva a probírky byly jen zástěrou ke skutečné devastaci lesů. Že by § 5 předloženého zákona, jak pánové tvrdili, vázal lesní hospodáře k zákonitě špatnému hospodaření, je přece naprosto vyložený omyl, poněvadž celý zákon i s §em 5 bude platiti nejen pro lesy soukromé, nýbrž i pro lesy ostatní, tudíž i pro lesy státní.

Podotýkám, že znění tohoto zákona jest dílem přečetných porad a také přečetných kompromisů a že po dobu, co jsem jako referent o věci s četnými odborníky jednal, dostal jsem řadu připomínek a pozměňovacích návrhů, které si však ohromně odporovaly a dokazovaly právě, že i v řadách odborníků jest naprosto chaotický názor o znění toho či onoho paragrafu osnovy zákona.

Jest mi jasno, že nejvíce se znění §u 5, a také některých jiných paragrafů, brání majitelé velkostatků. Přečetná memoranda, která tu a tam se vyskytla, vypracována byla z jejich podnětu.

Podotýkám, že majitelé velkostatků u nás v Československu nemají žádné potřeby inscenovati takovým způsobem nesouhlas se zněním zákona, s nímž v zemědělském výboru souhlasili, právě pro jeho povahu zjednat úplnou ochranu majetku lesního, všichni poslanci bez rozdílu všech stran.

Uvádím jen jednání, které nyní se vede s majiteli velkostatků a které jim přece, jak oni sami tvrdí, může jaksi dávati naději, že při vyřešování celé lesní reformy bude se s nimi jednati tak, jak opravdu si oni při znění dnešních zákonů představují.

Poukazuji dále, že současně při daňové reformě se jim jaksi vyšlo vstříc, a není tudíž třeba, aby z jejich řad byli používáni ať již generální ředitelé či odborníci, kteří jejich velkostatky spravují k takovým akcím, jako je akce, která se provádí proti tomuto zákonu.

Já jako referent jsem přesvědčen, že všichni páni kolegové zde v této posl. sněmovně se mnou mají snahu vydati takový zákon, aby ochrana lesů byla plně zajištěna a aby bylo vyhověno principu, že nesmí býti z lesa bráno víc, než v něm průměrně ročně vyrůstá.

Doporučuji jako zpravodaj slavné posl. sněmovně, aby tento zákon přijala a pro něj také hlasovala. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Pro rozpravu o této osnově, k níž jsou přihlášeni řečníci, navrhuji podle usnesení předsednictva, aby řečnická lhůta byla stanovena 40 minutami. (Námitky nebyly.)

Námitek není. Navržená lhůta je přijata.

Sděluji, že jako zástupci ministerstva zemědělství dostavili se k projednávání této osnovy min. rada Maňhal a lesmistr inž. Rus.

Přerušuji projednávání pořadu a přikročím k ukončení schůze.

Sděluji, že z důvodů formálních bude nutno konati dnes ještě jednu schůzi, i žádám, aby pí. a pp. poslanci ze zasedací síně neodcházeli.

Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby příští schůze se konala za 5 minut, to jest v 7 hod. večer s

pořadem:

Nevyřízené odstavce pořadu 84. schůze.

Jsou snad nějaké námitky proti tomuto návrhu? (Nebyly.)

Není jich. Návrh můj jest přijat.

Končím schůzi.

(Konec schůze v 6 hod. 55 min. večer.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP