Čtvrtek 9. června 1927

Od zemské politické správy bylo zejména žádáno:

1. Obnovení výnosu býv. místodržitelství, čís. 3 B 426 ze dne 31. ledna 1911, stanovícího občasné prohlídky koncesovaných zprostředkovatelen práce, za spoluintervence zástupců veřejných a odborových zprostředkovatelen.

2. Vydání nařízení, jímž bude uloženo příslušným úřadům provedení revise všech po živnostensku provozovaných zprostředkovatelen práce, ohledně platnosti jejich koncesí.

3. Revisi a novou dnešním poměrům odpovídající úpravu poplatkových sazeb pro Prahu a policejní obvod pražský, vydanou dne 15. července 1925 zemskou správou politickou v Praze pod čís. 247.337 ai 1925/3 B-19/16 z r. 1924.

Ministerstvo vnitra bylo žádáno o vydání obdobného nařízení i pro druhé země republiky, v nichž poměry nejsou nikterak lepší.

Dále bylo žádáno, aby příslušné úřady zakročily proti firmám, které prodejem různých strojů, pletacích a pod., za podmínek krajně nepříznivých využívají nezaměstnanosti všech pracujících vrstev a tyto citelně poškozují, poněvadž výše slibovaného výdělku je pouze předstírána a s ohledem na nevýhodnost kupních smluv nemůže býti dosažena.

Je to pouze několik málo návrhů, které vyšly z této ankety, ale ukazují, že reforma zprostředkování práce je opravdu více než naléhavá. Sněmovna sice má projednávati návrh o zprostředkování práce, i ten návrh nelze dáti pro různé diference na denní pořad příslušného výboru, ale zdá se mně, že v době veliké nezaměstnanosti, pod kterou trpí celý náš život hospodářský, bylo by dobré, kdyby úřady poněkud také věnovaly pozornost těmto pokoutným zprostředkovatelnám a chránily nezaměstnané lidi.

Slavná sněmovno! To, co obsahuje § 82 živn. řádu, je také již novějším zákonem upraveno, a to zákonem ze dne 16. ledna 1910 pro soukromé zaměstnance. Tak zvaný zákon o obchodních pomocnících, ačkoliv je o mnoho mladší než živnostenský řád, byl několikráte, i vládou, uznán za schopný novelizace a v tom směru obdrželi jsme již r. 1923 od bývalého ministra spravedlnosti závazné prohlášení, že vládní návrh k zákonu o soukromých zaměstnancích bude předložen k ústavnímu projednání.

Ministerstvo spravedlnosti splnilo sice tento slib, ale předložilo referentský návrh, který nenalezl u žádné organisace zaměstnanecké, ani u soudných zaměstnavatelů vřelého přijetí, neboť v některých ustanoveních znamenal v praxi zhoršení dnešního stavu. Nám nejde o to, abychom dohotovili zákon o zaměstnancích ve vyšších soukromých službách, neboť právem se obáváme, že nejen titulatura takového zákona, nýbrž i stylizace onoho prvního paragrafu, totiž rámec působnosti zákona, je tak nebezpečná, že by pouze určitá část soukromých zaměstnanců byla pojata do nového zákona, kdežto ta masa, která ještě dnes spadá pod zákon o obchodních pomocnících, nebyla by účastná výhod podle zákona nového. Tak návrh referentský prodělal několik period oprav a korektur a nyní opětně nalézá se v meziministerském jednání a také je v Poradním sboru pro otázky hospodářské.

V Poradním sboru pro otázky hospodářské již návrh jednou sklouzl, spadl pod stůl a každý si oddychl, že se už v tomto sboru neprojednával. Jestliže se znovu objevil v Poradním sboru pro otázky hospodářské, máme obavy, že jej postihne stejný osud, jak se tomu stalo před několika lety, neboť páni zaměstnavatelé sledují nepochopitelnou tendenci, rozdvojiti soukromé zaměstnance na kategorii nižší a na kategorii vyšší. Nesouhlasíme s tímto úmyslem, poněvadž nám jde o to, chrániti soukromé zaměstnance, pokud podléhají dnešnímu zákonu o obchodních pomocnících a nerozdělovati zaměstnance na dvě části. Prakticky to není možno, poněvadž fluktuace mezi soukromými zaměstnanci, z obchodů do průmyslu, z průmyslu do bankovnictví, z bankovnictví do pojišťovnictví, do advokátských a notářských kanceláří, do kanceláří patentních a jiných soukromých kanceláří a závodů je tak častá, že by některý zaměstnanec právně podléhal v krátkém období, třeba několika měsíců, dvojímu zákonu. Je to nemožno, nehledě ani k tomu, že principielně nemůžeme s rozdělením zaměstnanců na nižší a vyšší kategorie souhlasiti.

Má-li býti závazné prohlášení p. ministra spravedlnosti realizováno sbory zákonodárnými, bude lépe, aby vláda sněmovně svůj návrh předložila. Sněmovní výbory budou míti možnost, aby se o návrhu vyslovily. Avšak neustálá korektura, která vlastně spěje k zhoršování původního návrhu, je nebezpečím pro obě strany, jak pro zaměstnance, tak i pro zaměstnavatele a konečně i pro resortní ministerstvo. Myslím, že bude tudíž dobře, aby jednou dané slovo bylo také obráceno ve skutek.

Slavná sněmovno! Je mi ještě uloženo, abych v souvislosti s tím, co jsem prohlásil, reklamoval také projednání iniciativního návrhu ve směru novelizace zákona o závodních výborech. Jestliže Nejvyšší správní soud často rozhoduje proti duchu zákonů a ve věci závodních výborů v bankách, pojišťovnách, družstevních podnicích a obchodních podnicích rozhodl, že nemají býti zřízeny, poněvadž manuelně se tam nepracuje, resp. nevyrábí, je to rozhodnutí, které nesporně odporuje zákonu, odporuje duchu osnovy, která svého času byla ministerstvem sociální péče předložena. I když ministerstvo soc. péče samo před Nejvyšším správním soudem hájilo zákon o závodních výborech a dokazovalo, že zákonodárce neměl na mysli vylučovati závody bankovní, pojišťovací, obchodní a družstevní, mám za to, že je povinností parlamentu, aby nález Nejvyššího správního soudu byl korigován tím způsobem, že bude provedena při nejmenším ta malá novelizace prvního paragrafu dosavadního zákona o závodních výborech.

Předseda (zvoní): Žádám pana řečníka, aby skončil, poněvadž jeho řečnická lhůta již dávno uplynula.

Posl. Klein (pokračuje): Jsem hned hotov.

V tomto období, kdy bankovní zaměstnanci opětně několik měsíců marně zápasí se svazem bank o novou kolektivní smlouvu, pociťujeme velmi nemile nález Nejvyššího správního soudu, neboť pravděpodobně banky nechtějí, aby zaměstnanci jako mluvčí závodních výborů poněkud blíže nahlédli do tajného hospodářství našeho finančního světa a tak se zvedá zbytečný odpor proti novelizaci zákona o závodních výborech. My žádáme, aby návrhy, které jsme v tomto směru předložili, poněvadž jsou shodné se zákonem původním, byly projednány a sněmovnou přijaty.

Pan ministr sociální péče v období, které nás dělí od dnešní schůze, nařízením upravil také noční práci v pekárnách. Nejdříve se nevědělo, má-li se tak státi ve formě zvláštního zákona nebo ve formě nařízení. Konečně volila se ta snadnější cesta nařizovací. Ale nejde pouze o to, že pan ministr soc. péče zmenšil o hodinu noční klid, jde o to, že dozorčí úřady nerespektují ani toto nařízení pana ministra soc. péče. A tak máme neustálý chaos v živnosti pekařské a bylo by opravdu na čase, když už nemáme jiné možnosti, aby pan ministr soc. péče se postaral, aby aspoň to jeho nařízení, se kterým ovšem nesouhlasíme, bylo úřady podléhajícími ministru také dodržováno. (Výkřiky.)

Vážená sněmovno! Očekávali jsme, že k tomuto bodu ujmou se slova mluvčí stran živnostenských, ať už strany živnostenské nebo strany národně-demokratické, která hlavně také staví se do pózy ochránců našich živností. Neučinily tak, ačkoliv v jejich tisku velmi často píše se o nutnosti reformy živnostenského řádu. I my zastupujeme zájmy živnostníků, a nejen jménem dělníků a zaměstnanců, pokud živnostenský řád také řeší jejich otázky, i jménem živnostníků žádáme, aby se konečně ministerstvo obchodu odhodlalo k positivním přípravám živnostenského řádu a přibralo z povinnosti k těmto poradám zástupce dělníků a zástupce živnostníků z těch stran, které mají také legitimaci a právo, aby jménem těchto vrstev hovořili. My to činíme proto, abychom konečně to zastaralé rakouské zákonodárství nahradili zákonodárstvím moderním, které by odpovídalo dnešní době a pojmu moderního pracovního poměru. (Výborně! Potlesk poslanců čsl. soc.-dem. strany dělnické.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.

Přistoupíme ke hlasování.

Kdo souhlasí, aby k projednání usnesení senátu o vládním návrhu zákona, kterým se mění §§ 82 a 54 živn. řádu a §u 70 živn. zákona pro území Slovenska a Podkarpatské Rusi (tisk 5) navrženo bylo senátu prodloužení lhůty o 5 měsíců, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Návrh jest přijat.

Tím vyřízen jest 7. odst. pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

8. Návrh, aby prodloužena byla lhůta stanovená §em 43 úst. listiny posl. sněmovně k projednání usnesení senátu o vládním návrhu celního zákona (tisk 925).

Činím tento návrh proto, že práce ve výboru nepokročily ještě tak daleko, aby osnova tato mohla býti projednána ve stanovené lhůtě.

Navrhuji, aby lhůta prodloužena byla o 5 měsíců podle §u 43 úst. listiny a §u 78 jedn. řádu.

Ke slovu není nikdo přihlášen, návrh na odklad hlasování ani na přikázání výboru podán nebyl, přistoupíme tudíž ke hlasování.

Kdo tedy souhlasí, aby k projednání usnesení senátu o vládním návrhu celního zákona (tisk 925) navrženo bylo senátu prodloužení lhůty o 5 měsíců, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Návrh jest přijat.

Tím vyřízen jest 8. odst. pořadu.

Přikročíme k projednávání dalšího odstavce 9, jímž je:

9. Zpráva výboru zemědělského o vládním návrhu (tisk 222) zákona o zatímní ochraně lesů (tisk 977).

Zpravodajem je p. posl. Nejezchleb- Marcha. Prosím, aby se ujal slova.

Zpravodaj posl. Nejezchleb-Marcha: Slavná sněmovno! Krátce po státním převratu vydán byl k podnětu vyšlému z kruhů československého lesnictví zákon o prozatímní ochraně lesů ze dne 17. prosince 1918, č. 82 Sb. z. a n.

Důvody, jež vedly k vydání tohoto zákona, byly dány mimořádnými poměry poválečnými a popřevratovými a cílem jeho bylo zabrániti vykořisťování a pustošení našich lesů nepřiměřenou těžbou dříví, která hrozila jednak při všeobecném tehdejším nedostatku dříví palivového i užitkového, jednak při obavě dosavadních majitelů soukromých lesních velkostatků před nastávajícím záborem velkého majetku pozemkového za účelem provedení pozemkové reformy v Československé republice.

Do té doby platné všeobecné zákony, a to v zemích českých rakouský lesní zákon ze dne 3. prosince 1852, č. 250, a na Slovensku a v Podkarpatské Rusi uherský lesní zákon čl. XXXI z r. 1879, chránily především lesní půdu, snažíce se zabezpečiti lesní državu ve výměře, aby postačovala k úhradě trvalé domácí spotřeby dříví a zajišťovala blahodárné účinky lesa, zejména na úrodnost půdy a na klimatické poměry země, nevěnovaly však dostatečné pozornosti zabezpečení neméně důležité podmínky spořádaného lesního hospodářství, t. j. zachování přiměřené dřevní zásoby v našich lesích. Hlavní předpisy zmíněných lesních zákonů, dosud platných, ustanovují, že lesní půda nesmí býti bez povolení přeměněna na jiný druh kultury, že vykácené části lesa musejí býti v určité době opět zalesněny, lesy nesmějí býti pustošeny tak, aby další pěstování dříví bylo ohroženo neb úplně znemožněno, obsahují dále ustanovení o povinnosti majitelů určité velikosti ustanoviti v lesích svých způsobilé lesní hospodáře a příhodný personál ochranný a dozorčí, jakož i o ochraně lesů před různými škodami a pohromami, o dopravě lesních produktů a pod. Uvedené předpisy dosavadních lesních zákonů nezaručovaly však zvláště za změněných poměrů popřevratových nikterak provozování spořádaného lesního hospodářství a nemohly zabrániti vykořisťování našich lesů jednotlivými majiteli, zejména majiteli soukromých lesních velkostatků neb ziskuchtivými obchodníky dřevem, kteří těžbu v lesích, zvláště na Slovensku a v Podkarpatské Rusi, na řadu let zakoupili.

Proto bylo nezbytno vydati alespoň prozatímní zákon o ochraně lesů, který doplňuje nedostačující předpisy dřívějších lesních zákonů a chrání zejména dřevní zásobu v lesích před vykořistěním.

Nejdůležitější předpisy zákona č. 82 z r. 1918 jsou obsaženy v §§ 1, 2 a 3 a ustanovují:

1. že majitelé lesů, v nichž se dosud hospodařilo podle pevných hospodářských plánů, jsou povinni dále hospodařiti podle těchto plánů, kdežto ostatní majitelé lesů, kteří nehospodaří podle plánů, jsou povinni ohlašovati každé zamýšlené mýcení měsíc předem příslušnému úřadu politickému;

2. že mýtní těžba smí být prováděna v lesích teprve tehdy, když dosáhly určitého stáří;

3. přípustnou roční výměru lesní těžby tím, že za základ pasečné plochy béře se v lesích tvaru vysokého při rozloze do 50 ha šedesátý, při rozloze přes 50 ha osmdesátý díl, v lesích tvaru nízkého a středního dvacátý, případně třicátý díl veškeré plochy lesní příslušného tvaru, která náleží jednomu majiteli.

Předpisy tohoto zákona se v celku plně osvědčily a možno právem říci, že zabránily vykořistění našich lesů, zejména v pohnuté době poválečné. Při provádění tohoto zákona ukázaly se však některé nedostatky a mezery na straně jedné, na druhé straně pak i zbytečné tvrdosti, jež doléhaly zejména na drobné majitele lesů a jichž odstranění bylo žádoucí.

Ministerstvo zemědělství zabývalo se již od r. 1921 přípravnými pracemi k vydání jednotného lesního zákona, opírajíc se o resoluci, přijatou ve schůzi posl. sněmovny Národního shromáždění dne 4. prosince 1920, jíž ukládá se vládě, aby různorodost dosavadního lesního zákonodárství nahradila jednotným zákonem lesním a účelným vybudováním organisace státní lesní správy.

Otázka reformy našeho lesního zákonodárství a vydání jednotného lesního zákona pro celou republiku, který by vhodně nahradil dosavadní různorodé lesní zákony, je úkolem obsáhlým a dosti složitým a ministerstvo zemědělství nemohlo, bohužel, přikročiti k vypracování určitého návrhu dříve. než dojde k sjednocení a k provedení veřejné správy. I při původně zamýšleném zavedení župního zřízení v celém státě bylo těžko, dokud nedošlo k sjednocení správy, vypořádati se na přechodnou dobu s četnými podstatnými rozdíly dosavadního práva, zejména po stránce kompetenční. To platí nejen pokud jde o poměr bývalého práva uherského k předpisům platným v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, nýbrž i pokud jde o poměr zemí českých mezi sebou, jelikož na př. v Čechách vydán byl zvláštní zemský zákon ze dne 14. ledna 1893, č. 11, o dohledu nad hospodářstvím v obecních lesích, kdežto na Moravě a ve Slezsku obdobné úpravy není.

Při tomto stavu věcí a zejména z toho důvodu, že otázka zavedení župního zřízení v celé republice zůstávala stále otevřenou, rozhodlo se ministerstvo zemědělství r. 1925 odstraniti nedostatky a mezery zákona č. 82 z r. 1918 prozatím, než bude možno vydati nový jednotný zákon lesní, novelou zákona o prozatímní ochraně lesů a předložilo příslušnou osnovu Národnímu shromáždění k projednání

Jakmile vešla tato osnov a ve známost, zaujaly k ní ovšem zejména různé odborné korporace a lesnické organisace stanovisko a zaslaly zemědělskému výboru a mně jako referentovi, jemuž byla osnova tohoto zákona přikázána, četné připomínky a pozměňovací návrhy. Tento obsáhlý materiál bylo nutno nejprve důkladně prozkoumati a srovnati. Po četných poradách podařilo se mi za spolu. práce lesních odborníků a právníků ministerstva zemědělství různé návrhy a připomínky zpracovati v konečný návrh, který byl v definitivním znění zemědělským výborem ve schůzi konané dne 30. března 1927 podrobně projednán a schválen.

Pokud jde o jednotlivá ustanovení původní vládního návrhu (tisk 222) poukazuji k připomínkám, uvedeným v důvodové zprávě k jednotlivým paragrafům osnovy, v nichž jsou objasněny a .odůvodněny změny a doplňky zákona o prozatímní ochraně lesů čís. 82 z r. 1918.

Zvláštní pozornosti a zmínky zasluhují však změny a doplňky vládního návrhu, jež jsou výslednicí podnětů a připomínek vyšlých z odborných kruhů lesnických, jimiž žádáno bylo doplnění osnovy, zejména v tomto směru:

1. aby v lesích, od určité výměry počínaje zavedena byla všeobecná povinnost hospoda řiti podle úředně schválených plánů,

2. aby bylo možno prováděti těžbu tak řečených hospodářských nutností, mnohdy nezbytných i v mladších porostech z důvodů řádného lesního hospodaření v rámci schválených hospodářských plánů bez zřízení povolovacího,

3. aby v lesích, v nichž bude se hospodařiti podle plánu, stanoven byl jako regulátor pro výpočet přípustné roční těžby mýtní kromě plochy též celkový roční mýtní přírůstek.

Bylo dosti obtížným úkolem vystihnouti při dosavadní neustálenosti odborné terminologie lesnické jasně tyto požadavky a dáti jim v osnově zákona přesnou formulaci. Přes veškeré tyto obtíže a různorodé nazírání odborníků - lesníků na jedné straně a právníků na druhé straně - podařilo se však sjednotiti jednotlivé názory a návrhy a doplniti vládní návrh vhodnými novými předpisy.

Požadavku odborných kruhů, aby povinnost hospodařiti v lesích podle plánů rozšířena byla i na majitele lesů, kteří podle dosud platných předpisů nemají té povinnosti, vyhověno bylo osnovou nového 4. odstavce §u 1, jímž se vláda zmocňuje, aby vládním nařízením za vedla tuto povinnost a stanovila zároveň dobu, do které nutno hospodářské plány poříditi. Podle dalšího, pátého odstavce §u 1 určí vládní nařízení podrobnosti o hospodářských plánech, zejména jejich náležitosti, způsob schvalování a obnovování.

Nejmenší rozlohu lesního majetku, pro niž platila by povinnost hospodařiti podle plánu, doporučuje se stanoviti podle analogie zemského zákona o dohledu nad hospodařením v lesích obecních v Čechách ze dne 14. ledna 1893, č. 11, výměrou 50 ha, čili asi 250 měr; tomuto požadavku byl dán výraz v navržené resoluci (bod 5).

Při projednávání návrhu tohoto zákona v zemědělském výboru, navrhovány byly některými pp. poslanci různé doplňky a změny textu §u 1, mnou jako referentem předloženého. Tak doporučoval jednak posl. Koudelka, aby uložena byla všem majitelům lesa určité rozlohy, která bude stanovena dodatečně vládním nařízením, povinnost, poříditi si hospodářské plány, jednak posl. Čulen, aby povinnost hospodařiti podle plánu počínala již při výměře lesa přes 5 ha. Tyto návrhy nebylo však možno doporučiti ke schválení, jelikož navržené znění §u 1 je daleko jasnější a přesnější a zaváděti povinnosti hospodaření podle plánu již při výměře 5 ha není vždy dobře možno, jelikož většina drobných lesů skládá se mnohdy z porostů jedné neb dvou tříd stáří a připouští toliko těžbu občasnou, kdežto o řádném hospodářském plánu lze mluviti zpravidla jen při lesích větší rozlohy než 50 ha, v nichž lze prováděti pravidelnou roční těžbu.

Pokud se týče t. zv. hospodářských nutností, bylo vyhověno požadavku kruhů odborných vsunutím druhého odstavce §u 3, v němž se stanoví, že mladší porosty smějí se těžiti, a to v mýtní těžbě jen tehdy, připouští-li těžbu takovou schválený hospodářský plán jako nezbytnou pro řádné lesní hospodaření; těžba ta se pak započítává do roční mýtní těžby.

Požadavku, aby měřítkem pro stanovení přípustné roční těžby mýtní byl kromě rozlohy lesa také přírůstek, vyhověno bylo příslušnou úpravou §u 4, který doplněn byl novým odstavce 4, podle kterého je rozhodnou pro určení roční mýtní těžby celková výměra toho kterého lesního hospodářství, tvořícího hospodářský celek.

Aby rozlišen byl pojem těžby mýtní od jiných těžeb a zabráněno bylo obcházení zákona tím, že prováděno bylo některými majiteli vy kořisťování lesů nepřiměřenými probírkami a podobnými sečemi, vsunut byl nový § 5, který jasně stanoví, co třeba rozuměti tak zv. těžbou předmýtní (t. j. těžba v porostech, nedosáhnuvších mýtního stáří jako probírky a pod.) a těžbou nahodilou (těžba dříví kalamitního) a v obou případech stanoví se též přípustná jejich mez, t. j. 20%, resp. 5% roční mýtní těžby.

Také proti těmto paragrafům podány byly pozměňující návrhy některými pp. poslanci, aby ustanovení §§ 3, 4 a 5 neplatila pro Podkarpatskou Rus. Tomuto návrhu nebylo možno vyhověti, jelikož pro jednu oblast republiky nelze v těchto důležitých ustanoveních připustiti výjimku. Rovněž návrhy posl. dr Gátiho, aby škrtnut byl celý § 6, který obsahuje předpisy o povolování žádostí za snížení doby obmýtní a za zvýšení mýtní těžby přes mez danou předpisy §§ 3 a 4, nebylo možno vyhověti, jelikož musí býti v zákoně pamatováno na určité výjimečné případy, vyskytující se v lesním hospodářství, na př. při různých kalamitách. Ostatně jsou v tomto paragrafu dány příslušným úřadům žádoucí prostředky, aby zabránily zneužívání mimořádných těžeb a mohly ustanoviti podmínky zabezpečující spořádané lesní hospodaření.

Ostatně se v navržené resoluci, v čís. 4 žádá, aby povolování mimořádných těžeb v lesích bylo zastaveno. Ostatní navrhované změny jsou rázu podřadného nebo formálního.

Posuzujíce předloženou osnovu v navrženém znění zcela objektivně, můžeme právem tvrditi, že znamená přes to, že nebylo možno pojati do ní veškerá potřebná ustanovení, jichž bychom si přáli a která bude možno uplatniti v zájmu ochrany našich lesů a spořádaného lesního hospodaření teprve v novém jednotném lesním zákoně, důležitý krok kupředu a významný pokrok v našem lesním hospodářství. Bude též účelno a prospěšno, když vyzkoušíme předpisy tohoto zákona o zatímní ochraně lesů také v praxi, abychom pak mohli na základě získaných zkušeností připraviti a vypracovati dokonalý lesní zákon pro celou naši republiku, který by znamenal unifikaci dosud různorodého zákonodárství o lesním hospodaření.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP