Úterý 14. června 1927

Místopředseda Horák (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. Mikuláš. Uděluji mu slovo.

Posl. Mikuláš: Slavná sněmovno! Budiž mi dovoleno k projednávané osnově zákona o prozatímní ochraně lesů přičiniti několik poznámek. Od převratu voláno jest u nás po vydání nového zákona lesního. Nejsou to jen kruhy politické, které usilují o nový lesní zákon, nýbrž jsou to především odborníci. Tito právě prohlásili, že provádění lesní reformy mělo by předcházeti, vedle některých změn v zákonech a nařízeních o pozemkové reformě, vydání zákona lesního.

Očekávali jsme proto, že místo tohoto dnes projednávaného zákona o zatímní ochraně lesů předložen bude návrh zákona o lesích vůbec a hospodaření v nich. Vždyť zákony o lesích jsou z nejstarších u nás dosud platných zákonů a proto poměrům dnešní doby naprosto neodpovídají. Domnívám se, že k vypracování návrhu zákona takového měla vláda dosti času, a to tím spíše, když o prozatímní ochraně lesů platí stále zákon čís. 82 z r. 1918. Místo doplňování tohoto zákona bylo by tedy účelnější vypracovati návrh nového moderního celostátního zákona lesního. (Výborně! Souhlas poslanců čsl. strany nár.-socialistické.)

Poukázal jsem již při projednávání této osnovy zákona v zemědělském výboru, že, když bylo takto postupováno, měla vláda při sdělávání tohoto návrhu pamatovati na jednu důležitou okolnost, a to na určitá opatření pokud se týče prodeje dříví. Je přec všeobecně známo, s jakými potížemi opatřují si místní obyvatelé dříví palivové i stavební právě v krajích na lesy bohatých. Poměry po této stránce jsou v některých krajích takové, že místní obyvatelstvo ani za vysoké ceny nemůže potřebného dříví dostati, zatím co se z místních lesů dříví vyváží do ciziny. (Tak jest!) S politováním musím konstatovati, že takto postupují nejen soukromí majitelé lesů resp. jejich lesní správy, nýbrž i správy státních lesů. Tyto skutečnosti byly již také svého času předmětem parlamentních dotazů. Proto podali jsme v zemědělském výboru při meritorním projednávání navrhované osnovy návrh, aby § 7 zněl: "Majitelé lesů neb jejich zástupci (lesní správy), pokud dříví prodávají, jsou povinni odprodati potřebné množství palivového neb užitkového dříví za přiměřené ceny především obyvatelům obcí, v jichž katastru lesy leží, a obcí sousedních, pokud se obyvatelé o koupi dříví hlásiti budou."

Konstatují že návrh náš byl zamítnut, ač jeho oprávnění je především zdůvodněno stížnostmi v tom směru před časem podanými právě z řad pánů, kteří se proti tomuto velmi důležitému zákonnému opatření nyní postavili. Jsem přesvědčen, že za tento postup vládních stran, a především pánů agrárníků a lidovců, venkovský lid vděčen nebude. Zamítnutím našeho návrhu potvrdili pánové z vládní majority, komu při projednávání tohoto zákona slouží: ne lidu a jeho potřebám, nýbrž zájmům majitelů lesů! Jejich přičiněním budou majitelé lesů ve svém dosavadním počínání při prodeji dříví jen posíleni. Vzhledem k tomuto stavu navrhli jsme v zemědělském výboru resoluci, která byla také přijata a která je ve zprávě zemědělského výboru pod čís. 6 otištěna. Resolucí touto snažíme se alespoň docíliti, aby v chystaném lesním zákoně bylo na tyto důležité otázky pamatováno. Jde nyní ovšem o to, aby resoluce tato nezůstala jen na papíře, nýbrž aby ministerstvo zemědělství co nejdříve osnovu zákona o lesích a hospodaření v nich ve smyslu a v duchu všech přijatých resolucí a vypracovalo a k ústavnímu schválení předložilo.

V souvislosti s otázkou prodeje dříví považuji za nutné poukázati také na nemožný postup republikánské strany resp. Státního pozemkového úřadu při lesní reformě. Mám na mysli tvořící se agrární lesní družstva za účelem získání lesního majetku. Již v zemědělském výboru poukázal jsem na celou řadu takto vytvořených lesních družstev, která mají ve svých stanovách ustanovení, že o dříví z přidělených lesů mohou se ucházeti toliko členové těchto družstev. Jaké nebezpečí by tímto event. přídělem lesů agrárním družstvům v těchto krajích vzniklo pro ostatní obyvatelstvo, leží na bíledni. Obecní zastupitelstva z těchto oblastí podala také protesty Státnímu pozemkovému úřadu a také kluby poslanecké a senátorské zahrnovány jsou žádostmi o zakročení proti takovémuto způsobu provádění lesní reformy. Chudý lid z těchto míst se proti tomu brání a bouří - ale agrární strana prosazuje dále svou podle hesla: účel posvěcuje prostředky.

Tím se stalo, že takto vytvořeným družstvům ze starousedlých na Nepomucku, a to v Želvici, Záhoří, Vrčeni, Sedlišti, Čečovicích a Měcholupech, mají býti schváleny smlouvy o koupi zabraných lesů velkostatku Zelená Hora. Jak jsem zjistil, jde o výměru přes 400 ha a průměrná cena stanovena je na 1200 Kč za 1 ha. Aby velkostatkářští majitelé lesů byli při tomto agrárním čachru povolnější, vychází jim Státní pozemkový úřad vstříc nově vydanými směrnicemi pro postup při lesní reformě. Poněvadž tyto směrnice svým obsahem zasahují velmi nebezpečně do platných zákonů o pozemkové reformě, soudím, že nebude od místa zmíniti se o nich v této sněmovně.

Podle těchto směrnic má býti postupováno asi takto: S vyvlastněním a přidělováním lesů má býti počato v nejbližších měsících. Malé lesní velkostatky mají býti vyvlastněním dotčeny co nejméně, a to z příčin hospodářských. Lesní objekty nad 800 ha mají býti postiženy vyvlastněním progresivně, a to asi v tomto poměru; u objektů ve výměře 2.000 ha činilo by vyvlastnění asi 30% zabrané lesní plochy, u objektů 5000 ha asi 50%, u objektů 10.000 ha asi 60%, u objektů 20.000 ha asi 70%, u objektů 50.000 ha asi 75% a u objektů 100.000 ha asi 80% původní výměry zabraných lesů. Zbývající část lesní půdy ponechaná velkostatkům má býti ze záboru propuštěna.

Slavná sněmovno! Jsem toho názoru, že Státní pozemkový úřad má platné zákony o pozemkové reformě dodržovati a chrániti. Kdyby mělo býti proto Státním pozemkovým úřadem postupováno při lesní reformě podle uvedených směrnic a zásad, znamenalo by to porušování platných zákonů. V § 11 záborového zákona je přesně stanoveno: "Ze záboru nesmí býti propuštěno více než 500 ha půdy zemědělské i ostatní" tedy i lesní "dohromady ".

To, myslím, je také dobře známo i dnešní českoněmecké vládě občanských stran. Nás ovšem toto porušování zákona za tohoto režimu nepřekvapuje, když byla zde již odvaha porušovati ústav ní zákony republiky. Ovšem důsledky a odpovědnost před národem a dějinami za tyto činy ponesou, kdož své stranické zájmy postavili nad zájmy celého národa a republiky.

Podle zpráv denního tisku má býti při provádění lesní reformy přihlíženo také k břemenům patronátním. Veřejnost rozumí tomu tak, že se zamýšlí ponechati majitelům zabraných lesů větší výměry a umožniti jim tak plnění patronátních závazků. Na druhé straně se ovšem oznamuje, že je vypracována osnova zákona o patronátech a že mají býti přesunuty resp. vykoupeny přídělci zabrané půdy zemědělské. Upozorňuji na to proto, aby se snad nestalo, že by velkostatkářům byly ponechány lesy vzhledem k patronátům a patronáty převaleny byly na přídělce.

V tomto směru dovoluji si prohlásiti - a domnívám se, že mohu tak učiniti jménem všech drobných přídělců bez rozdílu - že drobní přídělci si nikterak nepřejí, aby byli povyšováni na patronátní pány. Podmínky přídělu jsou beztak již dosti tvrdé, neboť zavazují přídělce k různým povinnostem, jako zcelování, melioracím a postoupení půdy veřejným účelům atd. Proto každé další uvalení nových břemen na přídělce mohlo by znemožniti udržení přidělené půdy.

Dovoluji si dále upozorňovati, že při prodejích zabraných lesů, resp. při schvalování těchto prodejů, nesmí býti zapomínáno na zaměstnance a především zřízence lesní. Nestačí však jen uložiti novému nabyvateli podmínku dalšího zaměstnání nebo stanoviti, že prodejem nesmí se ničeho změniti na poměru zaměstnanců. Státní pozemkový úřad musí také náležitě dozírati, je-li uložená podmínka plněna a je-li zjištěn neb oznámen případ opačný, rychle zjednati nápravu. Že opatření takové je nutné, vyplývá z tohoto příkladu: Se schválením Státního pozemkového úřadu koupil p. J. Hrach od velkostatku Průhonice r. 1926 zbytkový statek Miličov ve výměře cca 175 ha půdy, v čemž je cca 100 ha půdy lesní. Kupní smlouva schválena byla v květnu 1926, při čemž jako jedna z podmínek schválených výslovně byla uvedena povinnost zaměstnávati hajného Babku za dosavadní služební požitky. Nový majitel je však patrně toho názoru, že Státní pozemkový úřad ukládá podmínky jen proto, aby se nedodržovaly, a hajného Babku propustil. Tento obrátil se písemným podáním ze dne 18. září 1926 na Státní pozemkový úřad žádaje o ochranu. Do dnešního dne však se mu nedostalo, přes veškery urgence, vyřízení. (Slyšte! Slyšte!)

Kapitolou pro sebe je pak zvláště otázka pracovních poměrů lesního dělnictva vůbec. Tito lidé potřebovali především zákonného opatření na svou ochranu. Jako tímto zákonem chráněn má býti les proti přílišnému vykořisťování majitelem, tak podobně měli by býti chráněni i lesní dělníci a zaměstnanci. Jsou to ponejvíce domkáři a drobní zemědělci. Nehledě k tomu, že mají mzdu minimální a že určitý počet dní pracují zadarmo, za pouhé povolení sbírání chrastí, nemají naprosto žádné ochrany pro případ úrazu. A případy ty jsou velmi časté, zejména při kácení. Právě mi byl hlášen případ, že lesnímu dělníku přeraženy byly obě nohy. Po vyčerpání nemocenského pojištění je takový ubožák ponechán sám sobě bez jakékoliv pomoci, i když není práce vůbec schopen. Úrazovému pojištění nepodléhá a zákona o sociálním pojištění není možno ještě použíti. Je proto žádoucno a nutno, aby alespoň pro přechodnou dobu, než uplyne čekací lhůta, předepsaná uvedeným zákonem, lesní dělníci byli pojištěni u úrazových pojišťoven.

Budiž mi dovoleno při této příležitosti poukázati ještě na jeden velmi neblahý zjev v poměrech lesního dělnictva. Co se u některých lesních správ provádí, je prostě nemožné. Dělnictvo namnoze pracuje v jarních kulturách i při kácení kmenů v pasekách jen za klestí a možnost choditi do lesa na chrastí. Běda tomu, u koho se najde v klestí silnější větev. Tu hned povoláno je četnictvo, vyšetřuje se pro krádež a jsou z toho soudy.

Takových případů bylo v posledních letech, zejména v revírech pražského arcibiskupa, celá řada. Je to duch dosud platného zákona lesního z r. 1852. Ten v republice Československé stále straší. Ke cti našim soudcům dlužno prohlásiti, že nejednou byli takto obžalovaní osvobozeni a že zástupcům lesních správ řekl spravedlivý soudce: "Zaplaťte dělnictvu za jeho práci a pak teprve budou na místě žaloby k soudu. Pokud však dělnictvo pracuje jenom za klestí, je klestí, třebas i silnější, jeho mzdou a nikoliv krádeží!" (Výborně!)

Lituji, že v tom směru nejsou o mnoho lepší poměry ani u lesních správ státních lesů. I u nich jsou dosud poměry jako za doby pánů Franců. Mám v rukou doklad, jak u státní revírní správy v Libějicích vydávají se poukázky na sbírání chrastí v lese jen těm, kdož odpracovali zdarma 8 dnů v jarní kultuře.

Ptám se proto pana ministra zemědělství, od kdy a jakým zákonem nebo nařízením byla v republice Československé u státních lesních správ zavedena tato panská robota. Dosti příkoří napáchali se na chudém českém lidu v dřívějších dobách cizáčtí majitelé lesů. Od správy státních lesů očekáváme více porozumění a ohledu k potřebám lidu.

Slavná sněmovno! Poněvadž projednávaná osnova zákona vedle výtek mnou učiněných neodpovídá ani po stránce odborné požadavkům dnešní doby, jak o tom svědčí přípisy odborných lesnických korporací, domnívám se, že mohu prohlásiti: Pryč s dosavadním provisoriem v našem lesním hospodářství! Předložte řádný moderní zákon o lesích a hospodaření v nich! (Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Místopředseda Horák (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. dr Gáti. Uděluji mu slovo.

Posl. dr Gáti: Vážené shromáždění! Vláda měšťáckých stran připravila opět provisorní zákon. Místo přepracování a sjednocení lesních zákonů s hlediska národohospodářského a sociálního, zrušila platnost zákona č. 82 z r. 1918, který obsahoval přísné sankce proti majitelům, kteří ničí lesy a vedou tam lupičské hospodářství. Místo tohoto zákona byl připraven nový s mnohem mírnějšími tresty.

Pro psychologii kapitalismu je charakteristickým, že skutečné pozadí každého díla, které vyhovuje jeho třídním zájmům, snaží se krýti a používá důvodů, které mají vzbuditi zdání, že jde o veřejné a nikoliv o třídní zájmy. Pan zpravodaj Nejezchleb-Marcha odůvodňuje zákon přímo protikapitalistickými frásemi a vyslovuje při tom boj majitelům lesů, kteří v nich lupičsky hospodaří, spekulují a využívají konjunktury. Obrací se i proti státním lesním úřadům. Tím přiznává fakt, že zákon hrozící přísnými tresty, třebaže byl 17. prosince 1918 vyhlášen, ve skutečnosti za celých 9 let prováděn nebyl. Přiznává, že stát neuplatňoval nařízení zákona proti velkostatkářům, nýbrž výlučně proti pracujícímu lidu, proti drobným existencím. Chudým, pracujícím se nedostalo levného stavebního dřeva a topiva, zato však jejich osení bylo ničeno zvěří, a na jejich úkor byly zalesňovány nejen mýtiny, nýbrž i celé pastviny a orná půda. Stát v plné shodě s velkými majiteli lesů, vedoucími to interesenty agrární strany, bez milosrdenství ničil lesy. Šestkráte tolik bylo vyvezeno, než zákon dovoloval a majitelé shrábli milionové zisky.

Co však je přece příčinou dnešního návrhu? Jednoduše to, že lupičské hospodaření místy již ohrožuje profity, na druhé straně pak cítí majitelé již zničených lesů, že nebude možno déle mlčeti o dnešním hospodaření a že bude nutno prakticky přikročiti k pokutám až do 5 milionů Kč. Proto je nutno zmírniti trestní ustanovení a učiniti přítrž produkci (místní těžbě) jednotlivých obchodníků, kteří nejsou v užším vztahu k agrární straně. Agrární aristokracie bude míti bez toho možnost dosáhnouti ve vlastním ministerstvu výjimečných povolení vyššího kácení lesů.

Soudr. Mikulíček uvedl již detailně, jaké tendence se zde uplatňují, a osvětlil již skutečný stav. Když se já zabývám lesními poměry Slovenska a Podkarpatské Ukrajiny, zdůrazňuji, že je potřebí nového lesního zákona. Odmítám farizejskou obranu pana zpravodaje, který tvrdí, že vláda je zdržována jedině tím, že je nutno nejdříve projednati reformu veřejné správy, protože tato reforma jest naléhavou jedině s hlediska plánů mezinárodní reakce. Strany pracujícího lidu by raději projednávaly zákon, který nepoškozuje lesní pastviny, který rozšiřuje ornou půdu tam, kde je dostatek lesů, ba kde jejich množství poškozuje hospodářské zájmy lidu. Rády by projednávaly zákon, který by znemožnil zbytečné a škodlivé ničení lesů a uchránil vesnickou chudinu před škodami způsobenými zvěří.

Ochrana lesů je nutna vzhledem k lupičskému hospodaření a takováto ochrana byla v bývalém zákonu. Bylo jej nutno jen prováděti. Je potřebí také hospodaření podle výrobního plánu, zejména v Podkarpatské Ukrajině, kde více než polovinu půdy tvoří lesy a kde jen 77·4% se pracuje podle výrobního plánu, 22·6% pracuje bez něho. Tento návrh však není takový, od kterého pracující lid čeká zmírnění a ochrany lesů. Tento návrh nebrání lesy, nýbrž majitele lesů. Je natolik nevyhovující, že odborné kruhy byly pobouřeny, ba krajský odbor Ústřední Jednoty československého lesnictva ve Valašském Meziříčí praví ve své resoluci z 29. května 1927, že "to byl by nešťastný krok o 200 let zpět".

Směr našich pozměňovacích návrhů jest: 1. ochrana malých majitelů lesů, 2. znemožnění zbytečného zalesňování, 3. znemožnění protekce a korupce, 4. přísnější tresty proti velkým majitelům lesů.

Na Slovensku a v Podkarpatské Ukrajině není bolestí jen otázka ničení lesů, ačkoliv na mnoha místech byly lesy zničeny skutečně lupičsky, nýbrž otázka lesů jest ve spojitosti se specielními výrobními hospodářskými a sociálními otázkami obou těchto zemí. V těchto zemích jsou důležitější problémy a bolestnější rány, vždyť zejména v Podkarpatské Ukrajině je převaha lesů, málo je pastvy a orné půdy a mnoho trestů za lesní přestupky. Ochrana lesů není tedy řešitelna všeobecným zákonem v zájmu veřejném, podle kterého mýtiny nutno opět zalesniti, nýbrž zde musí býti dána možnost, aby vedle přísné ochrany lesů a jejich moudré industrialisace dostaly se do popředí nejen finanční výhody vývozu, ale aby také lid se dostal k lacinému dřevu, orné půdě a pastvině, aby byl chráněn a odškodněn vzhledem ke škodám, způsobeným zvěří. Ať právo na honbu není jen luxusním sportem pánů a úředníků, ať je rozřešena otázka urbariální, ať široké vrstvy lidu nejsou stále žalářovány pro lesní přestupky.

Nad vše jasněji mluví statistika. Když užívám údajů Státního statistického úřadu, tak to neznamená, že bych k jeho statistice měl důvěru, nýbrž činím tak proto, že uvádí nepopiratelná fakta a důvody.

Podle úřední statistiky tvoří lesy na Slovensku 34·10%, v Podkarpatské Ukrajině 48·86% veškeré půdy. 3·28% resp. 5·13% těchto zemí jest neúrodnou půdou; to znamená, že v obou zemích je málo orné půdy, že je nadbytek lesů, že orná půda má býti rozšířena na úkor lesů.

Veškerá lesní půda republiky činí 2,648.306 ha, z toho na Slovensko připadá 567.185 ha státních, obecních a základinových lesů, tedy 36·06% veškeré lesní půdy, na Podkarpatskou Rus 357.772 ha čili 58·04%; plocha lesů v soukromém vlastnictví činí na Slovensku 665.350 ha (43%), v Podkarpatské Rusi 185.320 ha (30·3%), lesy urbariální a lesy společnostní tvoří na Slovensku 315.826 ha (20·4%), v Podkarpatské Ukrajině 69.188 ha (11·3%). Srovnáme-li tato data, poznáme, že v Podkarpatské Ukrajině jest ještě méně orné půdy a více lesů než na Slovensku a že na Slovensku je soukromý kapitál v lesním a dřevařském průmyslu silněji zastoupen než v Podkarpatské Ukrajině.

Ještě jasnější je stav, zkoumáme-li všeobecnou statistiku půdy v obou zemích. Území Slovenska činí 4,891.336 ha čili asi čtyřikráte tolik co Podkarpatská Ukrajina, jejíž území činí 1,259.834 ha.

Z toho činí:

a) úrodná půda na Slovensku 1,860.125 ha, t. j. 38·03%, v Podkarpatské Ukrajině 220.511 ha, t. j. 17·50%, čili poměrně jest orné půdy na Slovensku dvakráte absolutně a osmkráte relativně tolik jako v Podkarpatské Ukrajině. Louky 175.313 ha, t. j. 13·92%, zahrady 9.238 ha, t. j. 0·73%, vinice 2.912 ha, t. j. 0·23%, pastviny 191.511 ha, t. j. 15·20%. Na Slovensku je pastvin 606.439 ha (12·40%), t. j. na Slovensku je více orné půdy a méně pastvin. Veškerá úrodná půda měří na Slovensku 2,959.844 ha, t. j. 60·51%, v Podkarp. Rusi 599.485.ha, t. j. 47·58%;

b) jiná půda, a to lesy a půda neúrodná. Lesy měří na Slovensku 1,667.732 ha, t. j. 34·10%, na Podkarp. Rusi 615.552 ha, t. j. 48·86%; neúrodná půda měří na Slovensku 251.031 ha, t. j. 5·13%, na Podkarp. Rusi 41.306 ha, t. j. 3·28%. Jenom 17·50% tvoří tedy v Podkarpatské Rusi orná půda, 15·20% jsou pastviny, 48·86% tvoří lesy a 3·28% tvoří neúrodná půda. Z čeho má tedy žíti vesnické rolnické obyvatelstvo, když průmysl jest již odbourán? Z lesů? Ne! Jelikož podle statistiky zaměstnávají lesy sotva 30.000 lidí a ani ti všichni nejsou obyvateli Podkarpatské Rusi. Více než 75% obyvatelstva tvoří rolníci a nádeníci, statistika ze 650.000 obyvatel zařazuje 410.705 mezi rolníky.

Že ve svých pozměňovacích návrzích chceme chrániti malé vlastníky, jest jasno. V jakých rukou jsou lesy, o tom mluví zajímavě opět statistika. Lesy v Podkarpatské Ukrajině, které jsou v kolektivním vlastnictví, měří 357.772 ha (58·4%), lesy ve vlastnictví společenstevním 69.188 ha (11·3%), lesy v soukromém vlastnictví (velká část patří Schönbornovi) 185.324 ha (30·3%). Z toho patří státu 333.617 ha, t. j. 55%, obcím 17.373 ha, t. j. 2·8%, církvi 1951 ha, t. j. 0·3%, školám, učitelům, rektorům 1308 ha, t. j. 0·2%, církevním institucím 498 ha, t. j. 0·1%. Z toho ani procento, t. j. výměra do 10 ha, nepatří malým vlastníkům.

Lesy společnosti (většinou komposesoriaty) a urbariální pod 500 ha tvoří 46·1%, lesy v soukromém vlastnictví 19·2%. Pod 10 ha je procento lesů v soukromém vlastnictví mizivé. Největším vlastníkem je stát s 55%, po něm následují lesní magnáti, Schönborn, Teleky a dřevařští velkoobchodníci s 30% lesů v soukromém vlastnictví. Lesní jmění obcí je pouze 2·8% veškerého lesního majetku, ačkoliv obyvatelstvo vesnic potřebuje lesů a dřeva ne pro vývoz, nýbrž jako stavebního materiálu a topiva. Lesy urbariálníků (vesnických lépe situovaných obyvatelů) tvoří asi 10%, ovšem z nich těží jenom ti, kteří mají urbariální právo.

Podle našeho názoru je nutno v Podkarpatské Rusi vyvlastniti všechny soukromé vlastníky lesů a jejich jmění má připadnouti částečně státu, částečně obcím s tou podmínkou, že státní lesy nebudou spravovány byrokraticky, nýbrž za spolupráce volených zástupců obyvatelstva. Mají tedy býti utvořeny v každém okresu lesní rady.

Jak známo, na Slovensku a v Podkarpatské Rusí platí ještě většinou staré maďarské zákony i pokud jde o správu lesů. Takové zákony jsou: Lesní zákon XXXI z r. 1879 a jeho prováděcí nařízení č. 1528 z 30. května 1880; honební zákon XX z r. 1883; rybolovní zákon XIX z r. 1888; nařízení č. 8107 ze dne 21. března 1882, pokud jde o lesní krádež; nařízení č. 19.416 ze dne 30. června 1882, pokud jde o urbariální lesy; nařízení ministerstva vnitra č. 2210 ze dne 7. listopadu 1897, pokud jde o zajištění lesních škod na nemovitosti; zákon XIX z r. 1898, pokud jde o úpravu správy obecních lesů; nařízení ministerstva vnitra č. 124.909 ze dne 30. března 1904 ve věci odcizení bývalých urbariálních lesů a omezení tohoto odcizení; nařízení č. 28.487 ze dne 22. června 1883, pokud jde o vyznačení chráněných lesů; nařízení č. 36.016 ze dne 15. srpna 1883, pokud jde o kontrolu obnovy chráněných lesů a zákazu škodlivých pastvin.

Tyto zákony a nařízení jsou věrnými obrazy maďarské feudální politiky, ale celkově jsou odbornické a liberálnější, než praxe prováděná republikou již devět let. Nejcharakterističtějším je § 5 zák. XXXI z r. 1879, nařizující zalesňování, podle kterého "mýtí-li se takový les, jehož půda se k žádnému jinému obrábění nehodí, musí býti tato půda nejpozději do 6 let opět zalesněna."

Maďarská státní lesní správa prováděla tato nařízení a zákony snesitelným způsobem a tak na místě mýtin vznikaly pastviny, orná půda a louky, které na takových místech, kde je tak málo orné půdy, jako na př. v župě marmarošské nebo v severní části župy beregszké, znamenaly chleba a výživu.

Od vzniku republiky zalesňuje lesní správa nemilosrdně i na takových místech, kde už celá desetiletí je orná půda nebo pastviny. (Slyšte!) Kdo zná poměry a ví, co znamená pro bezzemky nebo malé vlastníky a vesnickou chudinu chov dobytka, který jest jediným finančním pramenem těchto obyvatelů, z kterého platí daně a udržují svou rodinu, ten pochopí trpkost, kterou musí vzbuditi nové zalesňování a zbavení obyvatelstva pastvin, a pochopí také to, že tato trpkost vybuchne místy v krvavých srážkách, jako na př. v Poljaně mezi celou vsí a Schönbornovým panstvím, resp. mezi četnictvem, v Ardanově, Hrušově atd.

V Sásovce od r. 1920 pásly se krávy na jedné mýtině, r. 1926 začalo se však se zalesňováním a od té doby nemají obyvatelé klidu. Jsou pronásledováni přestupkovými řízeními a těžkými pokutami i žalářem.

V Huklivě zalesňují násilně půdu pro brambory, kterou pracující lid v potu tváře dobýval z mýtiny. Zalesňují, ačkoliv obec jest obklopena lesy a mýtiny jsou i podle zákona vhodnou půdou pro orbu. Lesní úřady si však toho nevšímají, pracují s deficitem, ničí staré lesy a úrodnou ornou půdu a pastviny rolníkům zalesňují. Podle odborníků vládne ve státních podnicích hrozný nepořádek a podivný způsob hospodaření. Agrární strana vrhla se tak nemilosrdně na naše lesy a ovšem i lesní úřady, že při posledních volbách obdrželi kortešové v okolí Jasiny Jidášský peníz ze státních lesů.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP