Úterý 14. června 1927

Důvody pro sestátnění musejí býti ovšem hlubší než se veřejnosti předkládají, jako je na př. tvrzení o nutnosti vlivu na tvoření cen se zárukou pravidelného dodávání, když prokázané skutečnosti právě v těchto bodech by mluvily proti. Správě státního statku víc než mnohému velkostatkáři, který často považuje les za libůstku, záleží na tom, aby mohla vykázati zisk, a proto nelze počítati, že bude se snažiti tlačiti ceny dolů; ostatně u zboží merkantilního uplatňují se vždy ceny světového trhu. Ale i domácí konsum nebude zvláště šetřen. Odběratelé dříví palivového trpce si stěžují na to, že prvním činem nové státní správy na postátněných statcích bylo, že zvýšeny byly podstatně ceny a omezen příděl, kdežto dříve dostal každý dříví tolik co potřeboval. Nyní se dříví za účelem docílení vyšších cen zaprodalo do ciziny a dříví pro domácí potřebu bylo restringováno. A jedná se o obyvatele krajin, kde dříví jest jedinou palivovou hmotou, kam uhlí nikdy nešlo jednak pro obtížnost dopravy a jednak proto, že nejsou na topení uhlím ani zařízené komíny. Mám zde na mysli obyvatele z okolí Strmilova a Kunžaku, kam jen doprava po železnici stojí u 1 q uhlí 9 až 11 Kč, a k tomu teprve nutno uhlí dopravovati několik hodin cesty po nápravě. Dnes jsou tito dlouholetí odběratelé státní správou odkazováni na velmi vzdálené lesy soukromých velkostatkářů, odkudž dříví nikdy neodbírali. Živnostníci dřevo zpracovávající mohli dříve vybrati si kusy jim vhodné. Dnes za státní správy jest jim v tom bráněno a oni nuceni bráti vše šmahem. Nelze se diviti proto, že obyvatelstvo na uvedený důvod k sestátnění dívá se značně skepticky. Vždyť i lesní dělníci si stěžují, že nyní nemají té celoroční práce v lese jako mívali dříve, že neprovádějí se tak jako dříve opravy cest, strání, regulace a p. Podobně je to i s důvodem, že nutno lesy obyvatelstvu zveřejniti. U nás bezmála všude byly lesy občanstvu volně přístupny, a to nejen za účelem zotavení, nýbrž i za účelem napomáhati k výživě těm nejchudším, ať šlo o sbírání lesních plodin nebo o sbírání suchého chrastí. Sestátněním však ty časy náležejí minulosti. Za vstup do lesa vybírá státní správa poplatek, kdo chce v lese sbírati, ten si musí opatřiti povolení, a to se vydá jen tomu, kdo stanovenou dobu pracoval zdarma na lesních kulturách. Tato zapomenutá lesní robota jest přiváděna znova na svět, a to státní správou, co vzor pro soukromé i jiné veřejné majitele lesů. Nedivme se pak, že se srovnávají poměry dřívější s nynějšími, a to srovnání nedopadne všude pro republiku nejpříznivěji. Nejhorší jest to tam, kde těmito opatřeními sahá se přímo na existenci občanstva, jako je tomu na příkl. v obcích na Vitorazsku teprve mírovými smlouvami k naší republice přivtělených. Tam obyvatelstvo od pradávna zlepšovalo svou nuznou existenci výrobou opálek, k jichž výrobě potřebné kořínky volně si opatřovalo v sousedních lesích. Po sestátnění lesů bylo to zakázáno a dnes občané tohoto nově přivtěleného území musí přecházeti státní hranice a opatřovati si nutný materiál v lesích státu sousedního. Že to nepřispívá k státní výchově, jest samozřejmo. Nálada těchto občanů stává se vzrušenou tím spíše, když se na druhé straně vidí, že zatím co jim domácím je živobytí ztěžováno, sjíždí se týden jak týden do bývalých panských sídel a revírů legie vysokých hodnostářů, poslanců, senátorů, ministrů, případně i tajemníků polit. stran s rodinami a příbuzenstvem z bůhví kolikátého kolena, aby často procovsky využili všeho a nedbají na to, že je nutno šetřit. Doklady toho najdete na Třeboňsku, v Chlumu nad L. a snad i jinde.

A jak se, prosím, jedná při tom se zaměstnanci na sestátněnýeh lesích, kterým najednou přirostlo tolik nového panstva, namnoze na jich služby náročnějšího než bylo panstvo staré!

Akce sestátňovací trvá 5 let a dosud nebyl rozřešen osud těch zaměstnanců, které stát se zabranými lesy převzal. Dosud jejich služební i pensijní požitky visí ve vzduchu, ač výnosem min. zemědělství čís. 137 z r. 1923 bylo jim všem oznámeno, že stane se rozřešení nejpozději do jednoho roku. Připomínám znova, že to bylo r. 1923, a dnes máme 1927.

Na státních statcích máme tohoto času dvě hlavní kategorie zaměstnanců, a to zaměstnance pragmatikální, to jsou ti, kteří byli od různých státních úřadů správě státních lesů a statků přikázáni a kteří jsou zařazeni do schematu stát. zaměstnanců, a zaměstnance smluvní, t. j. zaměstnance, kteří při sestátnění přišli do stát. služeb od soukromých zaměstnavatelů. Zaměstnanci pragmatikální mají jak aktivní požitky - až snad na zaměstnance ve službách Schwarzenberga tak i požitky pensijní nepoměrně vyšší.

Zaměstnanci tito nedostávají platu, nýbrž pouze zálohy na plat, jehož výše neznají. A zase tato záloha není všude stejná, nýbrž řídí se tím, jak velký byl plat u bývalého zaměstnavatele. Stejná kategorie služby, stejná kvalifikace, stejný zaměstnavatel a nestejný plat, ba vlastně jen záloha naň, po čtyři roky vyplácená. Tak je to v Třeboni, Libějicích, Netolicích, Protivíně, Jindř. Hradci, Kard. Řečici a všude jinde. Při tom tito zaměstnanci nebyli od r. 1923 povýšeni, takže jsou pořád odkázáni na původní zálohu, zatím co jich kolegové, kteří v soukromých službách byli ponecháni, již 2krát až 3krát byli povýšeni. Tyto poměry jsou přímo tragické u těch úředníků a zřízenců, kteří se během této doby oženili, ježto jsou s rodinou odkázáni jen na zálohu, vyměřenou z platu stanoveného před kolika lety, a to tehdy pro svobodného. Jak pak jsou na tom ty rodiny, jimž živitel v této době zemřel!

Z nadlepšovacího pensijního fondu bývalého velkostatkáře jsou vyloučeni a tak zde mají pouze nárok na pensijní starou, původní kvotu ze Všeobecného pensijního ústavu, jejíž výši dovedete si snadno představiti. Mám před očima dva takové případy z Třeboně z posledních dnů, zaměstnanců to postátněné dříve Schwarzenbergské pily, p. Lísky a nadlesního inž. Tůmy.

Jeden čas mluvilo se o tom, že tito zaměstnanci budou odměňováni podle jakéhosi bodového systému, podle výkonnosti. Zaměstnanci byli ochotni, znajíce svůj výkon, přijmouti tuto úpravu, ač jistě s divnými pocity, že jedině na nich má tato metoda býti vyzkoušena. Směrodatní činitelé dali jim také určité sliby v tomto směru, ale pak přišli na to, že prý to nejde, a zůstalo vše při starém. Ministerstvo zemědělství hodlá prý ze všech udělati zaměstnance smluvní, vymlouvajíc se, že zrovnoprávnění všech převzatých lesních zaměstnanců, t. j. převedení jich do schématu stát. zaměstnanců, by stálo moc peněz a snížilo by výnos lesů a že je nutno počet jich vůbec z toho důvodu snížiti. Stanovisko nemožné! Soukromý zaměstnavatel jistě měl zaměstnanců jen tolik, kolik jich nezbytně potřeboval, a platil jim jen tolik, kolik nezbytně musel, avšak státní správa ani tento soukromozaměstnavatelský princip pro sebe za přijatelný neuznává. A to, prosím, tehdy, když převzala za nízkou cenu podstatu, na níž jich existence byla zajištěna!

Všude jinde stát při postátňování zaručuje zaměstnancům jich nabytá práva, byť i přesahovala normální požitky zaměstnanců státních, které se považují přec za méně než minimální, ale ani ty se jim zde nechtějí dáti. A tu prohlašujeme, mohlo-li to jako samozřejmé býti u železnic, podniku jistě pasivnějšího, mohlo-li to býti u zaměstnanců bývalých statků t. zv. císařských a mohla-li se udělati výminka v zákoně, aby zůstaly neztenčené platy zaměstnancům v nemocenských pokladnách, na něž přímo přispívají dělníci, nemůže tomu zrovna zde býti jinak. Každá křivda na těchto zaměstnancích spáchaná najde následování u zaměstnavatelů soukromých a jenom ty lesy prosperují, které jsou v rukou aspoň lidsky uspokojeného zaměstnanectva. A nespokojenost může nadělati tolik škod za jeden rok, že celé mýtné období to nespraví. Dne 2. prosince prohlásil generální ředitel stát. lesů a statků dr Šiman na sjezdu ve Šťávnici, že oprávněné stesky budou co nejdříve odstraněny. Volám po splnění tohoto slova!

Správa stát. lesů a statků vykazuje milionové zisky, sama dala Stát. pozemkovému úřadu 70 mil Kč co zálohu na zabrané lesy, Státní pozemkový úřad ovšem si ty peníze ponechal a věřitelům nevyplatil nic; ale nesmí se při tomto obdivování výsledku státního hospodaření zapomenouti, že jednak stát dosud převzal ty lesy nejlepší, kde dřívější majitelé nahromadili reservy dříví, a že na tomto výdělku participují značně vyšší ceny, jež obyvatelé musí po sestátnění za dříví platit, a co je nejsmutnějšího, že na tomto výnosu lpí mzda, o kterou zaměstnanci státních lesů jsou po léta připravováni.

Toto jednání může míti velmi nepříznivý vliv i na zaměstnance u soukromých zaměstnavatelů. Státní pozemkový úřad vyjednávaje o převzetí lesů smlouvá, ba přímo nedůstojně handluje o ceny, nestanoviv pevné ceny, čímž přímo se otvírají brány korupci, nedbá při tom na osud zaměstnanců, které si velkostatkář ponechá, naopak, oni jsou mu při tomto jednání nepříjemným závažím, zrovna jako tomu bylo při reformě pozemkové. Dokud se nad mnohými velkostatkáři třese meč lesní reformy, tu ještě jednají se svými zaměstnanci poměrně slušně, ale běda, až nebezpečí pomine, tu to dostanou i s úroky, ostatně stačí, když se budou držeti státního vzoru. Obávám se, že mnozí velkostatkáři, zbaveni jsouce značné části svého majetku, nebudou moci a snad ani chtíti vžíti se do skrovnějších poměrů, čili na sobě šetřiti nedovedou a proto budou šetřiti na zaměstnancích. Není divu, že tito se své budoucnosti přímo hrozí. Znáte snad anekdotu o hraběti, který vraceje se z Monte Carla, kde značnou část svého majetku prohrál, umínil si cestou, že teď začne opravdu šetřit. Také jakmile přišel domů, srazil svému vrátnému z hubené mzdy 10 h. Svých drahých sportů ovšem nezanechal, není jen tak beze všeho. Proto je povinností státu, aby při zabírání lesů nedopustil, by se zaměstnancům tam zbylým nevedlo tak jako tomu vrátnému a aby jich zajištění nebylo horší než u státu. Jest jistě smutným úkazem, když utíká se starý lesmistr po 45leté službě u býv. hraběte Sternberka Josef Masner z Malenovic na Moravě k veřejnosti s článkem, diktovaným obavou o svou budoucnost. Uvádí doslovně toto: "Mluví se o osudu t. zv. staropensistů a jich spravedlivých požadavcích, ale jak jsme na tom my! Rád bych vstoupil do výslužby a udělal místo aspoň jednomu z té legie nezaměstnaných, a tu bych dostal po 45leté službě roční pense 1710 Kč a k tomu odvolatelný přídavek ročně 5130 Kč; mohu býti z toho živ s celou rodinou, když jsem neměl po celou dobu služby, při více než skrovných potřebách, možnost si něco ušetřiti? (Výkřiky posl. Mikulíčka.) Vždyť i hajní, kteří vstoupili do pensijní povinnosti teprve r. 1920, jsou na tom lépe. Nastoupí-li pensi dnes, má již po 7 letech služby nárok na pensi v obnose 7200 Kč, tedy více než lesmistr po 45leté službě a platící příspěvky od r. 1909. Jest to jistě málo, ani k živobytí, ani k umření. A tak my, ubožáci, za dlouholeté služby zaměstnavatelem mnohdy zneuznáváni, lidem nenáviděni, vysíláme deputace a prosby a píšeme zoufalé žaloby, ale nikdo nás neslyší! Voláme: pomozte!" Tak zní jeho zoufalé volání v časopise "Český les", který do rukou povolaných bohužel nepřijde. Podotýkám, že tento veterán lesů nepřehání. Na panstvích schwarcenberských dostane úředník po 40leté službě asi 35% svého posledního platu, a to jenom proto, že k pensi Všeobecného pensijního ústavu připlácí Svaz schwarcenberských pojištěnců asi 60% a Schwarcenberg sám dobrovolně as 72%, a to vše dohromady dělá v poměru k poslednímu příjmu úhrn asi 35%; kolik to dělá tam, kde tohoto připlácení není, lze si snadno vypočísti. Proto vděčně kvituji, že otázka pojištění soukromých zaměstnanců dostala se konečně přece jen do jakéhos takéhos stadia vedoucího k vyloučení nejhorších křiklavostí.

Při této příležitosti mimochodem upozorňuji, že bude nutno v době co nejkratší provésti novou úpravu poměrů velkostatkářských úředníků a zřízenců, ježto dosavadní zákon z r. 1914 se do dnešních poměrů naprosto nehodí.

O příděly lesů ucházejí se též okresy a obce. Vyhověno budiž tam, kde jest záruka účelného hospodaření, a zejména tam, kde se jedná o rozumnou arondaci. Bylo by to nesvědomitostí udělati z krásných lesů z důvodů snad agitačních pověstné lesy selské. Zákonem někoho nutiti k tomu, aby lesy držel v pořádku, tedy předem důvodně mu nedůvěřovati a při tom mu krásné lesy přidělovati, považuji za demagogické a státním zájmům škodlivé. Vždyť je prokázáno, že roční přírůst v malolesích jest jen 50% přírůstku racionelního lesního obhospodařování. Jaké to miliony ročně unikají, z nichž nikdo nic nemá! A ostatně jak by k tomu přišla obec, která jest od lesů velmi vzdálená, ta by nedostala nic, byť to sebe více potřebovala. Tím méně jest možno přidělovati lesy obcím za účelem sanace obecních financí a je to přímo hanbou, že tento důvod ve svých žádostech obce hlásící se o příděly nejčastěji uvádějí. Jsou vám tito žadatelé zárukou, že budou lesy šetřiti a je zvelebovati, a nebo je pohání hlad po dříví? Myslím, že odpověď není těžká!

Tím méně si mohou brousiti zuby na lesy jednotlivci. Jak by k tomu přišlo těch 13 milionů lidí, na které by se lesa nedostalo? Parcelace a dělení lesa na malé díly bylo by národním neštěstím, za které bychom nesli všichni společně před historií zodpovědnost. Vždyť je možno děliti v demokratickém státě občany na dva druhy: jedni mají nad 500 ha lesa a druzí mají pod 500 ha, ale není možno jedněm to brát a druhým dávat. Naše lesy jsou nám příliš drahé, než aby se jimi mohli kupovati straníci. Pozemková reforma lesní ve svých důsledcích a při nízkých cenách náhradových je jen dávkou z velkého lesního majetku a na tu má nárok jedině stát a nikdo jiný. Stát proto, poněvadž představuje zájem všech občanů a nikoli zájem privilegovaných na úkor ostatních, jak by tomu bylo všude jinde. (Hlas: V Podkarpatské Rusi ve státních lesích kradli!) Jinde také. A že se čachry připravují, je cítit ve vzduchu. Agenti, pokoutní dohazovači obíhají zámožné jednotlivce nebo i korporace, zakládají družstva tam, kde jest sousto příliš objemné, jen aby se nepřišlo pozdě. A že není zde hybnou silou láska k tomuto krásnému výtvoru přírody, nýbrž touha po těžení, přizná každý. A tu jest oprávněna obava, aby stranický egoismus jedněch nebyl vykupován stranickým egoismem druhých a aby tuto úmluvu nezaplatily naše lesy svou existencí a s nimi i jich zaměstnanci. (Posl. Mikulíček: Váš pan kolega Špaček má 800 korců lesa!) On si to koupil, on to nedostal od státu. (Posl. Mikulíček: Ano, se svolením pozemkového úřadu!) To je rozdíl! Zakládati lesní družstva jest pokusem jinde neosvědčeným, dobrá vždy byla jen k devastování lesa a nic víc. (Hlasy: To není pravda, pane kolego!) Čtěte odborné spisy o družstvech. Zde osud zaměstnanců by byl nejtrudnější a proto zasluhuje předem největší pozornosti. Zrovna tak tomu bude u nových majitelů soukromníků, kde bude snaha co nejdříve dostati to, co se zaplatilo, domů, byť na úkor lesa i zaměstnanců.

Pro odborníka znamená pojem lesní reformy, že stát sestátní neplodné pozemky, je zalesní, že sdruží malé lesní objekty, dá pod odborný dozor, (Výkřiky. - Místopředseda inž. Dostálek zvoní.) nebo že se vynasnaží o zintensivnění lesního hospodářství tam, kde není k těžení a zalesnění přístupu. Ale nazývati lesní reformou to, jak to naznačují svým straníkům politické strany, to není reforma, to je zase kupování voličů na útraty státu. Zařídili jsme si 4 střední lesnické školy a 2 vysoké a jest snaha lesy parcelovati tak, aby odborného dozoru nesnesly.

Zalesňovací akce se neprovádí, není prý peněz. Na celou dáno loni do rozpočtu 1 mil. Kč a přes 20 mil. lesních sazenic přerůstá ve školkách! Jsou pláně, které po zalesnění volají, na to není peněz, proto jest chuť prováděti odlesňování. A tomu snad i dobře míněná předloha nezabrání, neřekne-li se z autoritativních míst, jaké jsou definitivní úmysly s lesy a jich zaměstnanci. Neujasněností a vyhýbavou odpovědí trpí všichni. Nenormální lesní hospodářství trvá již 12. rok a proto jest čas, by mu byl již konec. Majitelé lesů neví, co se jim vezme a co jim zůstane, proto se brání investicím všude. Cesty stávají se nesjízdné, stráně se trhají, lesní budovy hnijí, chátrají. Co jen z toho všeho bude!

Při tom oblétají naše krásné lesy krkavci toužící zpeněžiti jejich tělo; nadbíhají majitelům, aby uzavřeli exploatační smlouvy, že si povolení ministerské k tomu opatří sami. Ministerstva nevědí, jak se žádostmi o exploataci naložit. Jediná odpověď jest zásadně zamítnout! Je pochopitelné, že aby se majitelé pro exploataci nechali získat, že se jim vypočítává, že na tom budou mnohem lépe než při postátnění. Tento stav nesmí již dlouho trvati a jest proto nutno říci, tohle vezmu, tohle ne a vyhražuji si třeba předkupní právo; ale něco se konkrétního říci musí, ať je konec pověstem, z nichž těží spekulanti.

Šťastným rozřešením tohoto problému a zajištěním těch, kteří v lesích mají svou existenci, zajistíme lesům ochranu nejlepší a to ne prozatímní, nýbrž definitivní, a budoucí pokolení budou nám za to žehnat. (Výborně! Potlesk.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Přerušuji projednávání tohoto odstavce, jakož i pořadu dnešní schůze.

Před ukončením schůze učiním ještě některá presidiální sdělení.

Dovolené udělil jsem: dodatečně na schůze dne 9. června, jakož i na dnešní schůzi posl. Kopaszovi; na dnešní schůzi posl. Śliwkovi a posl. Vobecké; na dnešní, případně zítřejší schůzi posl. Procházkovi a posl. Knejzlíkovi - vesměs pro neodkladné záležitosti.

Lékařské vysvědčení předložil posl. Anděl.

Došla oznámení o změnách ve výboru.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Do výboru zemědělského vyslal klub poslanců republikánské strany zeměděl. a malorol. lidu posl. Macka za posl. Braneckého, klub poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické posl. Bečko za posl. inž. Nečase a posl. Kříže za posl. A. Chalupu.

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Mezi schůzí byly tiskem rozdány a současně přikázány výboru iniciativnímu návrhy:

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

1070. Návrh. posl. Jiráčka a druhů na pomoc postiženým živelními pohromami.

1071. Návrh posl. Kaňourka, Staška, Krejčího a druhů, aby živelní pohromou poškozeným krajům okresu humpoleckého a z části okresu pelhřimovského byla poskytnuta rychlá pomoc ze státních prostředků.

1072. Návrh posl. Staška, Roudnického, Kaňourka, Hintermüllera, Janalíka, Stanislava, dr. Mičury, Vološina a druhů na poskytnutí státní podpory krajům živelními pohromami postiženým.

1073. Návrh posl. Wagnera a druhů, aby byla poskytnuta státní podpora a odepsány daně obcím okresu štockého, postiženým krupobitím.

1074. Návrh posl. Hodiny, Tichiho a druhů. aby byly poskytnuty podpory obcím v okrese šumperském, postiženým bouří dne 5. června tohoto roku.

Místopředseda inž Dostálek (zvoní): Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby se příští schůze konala zítra ve středu dne 15. června t. r. o 12. hodině polední s

pořadem:

1. Zpráva výboru zemědělského o vládním návrhu (tisk 222) zákona o zatímní ochraně lesů (tisk 977).

2. Druhé čtení osnovy zákona o provedení úmluvy mezi Československou republikou a republikou Rakouskou ze dne 29. května 1925 a úmluvy mezi Československou republikou a královstvím Italským ze dne 4. května 1926 o plnění smluv o pojištění na život a důchody (tisk 784).

3. Zpráva výboru imunitného o žiadosti hlav. štát. zastupiteľstva v Košiciach za vydanie k trest. stíhaniu posl. dr. Labaja pre prečin dľa §u 14, č. 3 a dvojnásobný prečin podľa §u 14 č. 1 zák. z 19. března 1923, č. 50 Sb. z. a n. (tisk 723).

4. Zpráva výboru imunitního o žádosti okr. správy politické v Praze za souhlas s trest. stíháním posl. Haruse pro přestupek podle §u 7 nař. ze dne 20. dubna 1854, č. 96 ř. z. (tisk 730).

5. Zpráva výboru imunitního o žádosti hlav. stát. zastupitelství v Bratislavě za souhlas s trest. stíháním posl. Steinera pro přečin podle §u 15, č. 1 zákona na ochranu republiky (tisk 732).

6. Zpráva výboru imunitního o žádosti hlav. stát. zastupitelství v Košicích za souhlas s trest. stíháním posl. Kršiaka pro přečin rušení obecného míru podle §u 14, č. 5 a přečin podle §u 14, č. 1 zákona na ochranu republiky (tisk 733).

7. Zpráva výboru imunitního o žádosti hlav. stát. zastupitelství v Košicích za souhlas s trest. stíháním posl. Fedora pro čtyřnásobný přečin podle §u 14, č. 3, přečin podle §u 18, č. 3 a přečin podle §u 14, č. 5 zákona na ochranu republiky (tisk 771).

8. Zpráva výboru imunitného o žiadosti advok. komory v Turčianskom Sv. Martine, ktorá žiada vydať posl. dr. Kubiša, pravotára v Žiline, cieľom zavedenia proti nemu disciplinárneho pokračovania (tisk 791).

9. Zpráva výboru imunitného o žiadosti kraj. súdu v Chebu za vydanie posl. Wünscha pre prečin podľa §u 14, č. 5 zákona na ochranu republiky (tisk 813).

10. Zpráva výboru imunitného o žiadosti sedrie v Užhorode, aby bol vydaný posl. Mondok k súdobnému stíhaniu pre prečiny podľa §u 14, č. 1 a 5 zákona na ochranu republiky (tisk 814).

Jsou snad proti tomuto návrhu nějaké námitky? (Námitek nebylo.)

Není jich. Návrh můj jest přijat.

Končím schůzi.

(Konec schůze v 7 hod. 37 min. večer.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP