Středa 15. června 1927

Kdo pročte časopisy z tehdejší doby a připamatuje si to, uvidí, že tenkráte povstala mezi praktickými lesníky bouře proti tomuto zákonu. A tak se stalo, že tento návrh zmizel s pořadu sněmovny a byl vrácen zemědělskému výboru. Že se to stalo plným právem, lze pochopiti, neboť tento návrh podle zpráv znalců z oboru lesnictví obsahuje takové lesnické i právní nehoráznosti, že musíme plně chápati rozčilení správců lesního hospodářství jak velkých tak také malých majetníků lesa. Vedle toho ještě jedna věc: naše lesnické spolky byly sice tenkráte přibrány k poradám o novele zákona, avšak do návrhu přes to se dostala ustanovení, k nimž by lesníci byli nedali na žádný způsob souhlasu. Nový zatímní zákon o ochraně lesů činí pouze opatření na ochranu lesa, aby majetníci lesa příliš v něm nekáceli dříví a ustanovuje na to přísné tresty.

Celý návrh zákona ukazuje zde jen byrokratického teoretika, který v návrhu ztělesnil své myšlenky. Praktik dotázán nebyl. Zákonodárce octl se před úkolem, aby pojem"nadměrného zásahu" uvedl v soulad s učením učitelů a praksí lesního hospodářství, tedy aby zákaz stylisoval tak, aby se neoctl v rozporu s hospodařením. To se mu však nepodařilo; zakazuje prostě hospodářská opatření a činí to takovým způsobem, že správné hospodaření prostě znemožňuje. Zdá se, že když tato ustanovení byla stylisována, měl zákonodárce na mysli obraz normálního lesa; pro hospodaření, v němž sice jakž takž kategorická ustanovení návrhu zákona mohou se hoditi, aniž způsobí těžké poruchy, avšak ve skutečném lese, v němž se musí také skutečně hospodařiti, jsou tato ustanovení překážkou racionelního hospodářství. Německá nár. -socialistická strana dosud vždy s přísnou nestranností snažila se tak posuzovati všechny zákony podané ve sněmovně a vykonávati na ně takový vliv, aby podaný návrh zákona nebyl v rozporu s hospodářstvím. Proto, pokud

národně-socialistická strana nemá sama praktických odborníků v tom či onom odboru, vždy přikládá velký význam tomu, aby byli slyšeni odborníci, aby se podle zkušeností zájemníků každý nově tvořený zákon přizpůsobil skutečnému hospodářství.

Kdežto pan kol. posl. Marcha ve"Venkově" nazývá nový zákon o ochraně lesů, který byl dnes předložen Národnímu shromáždění, podle výroku vynikajících předáků státní správy "nejlepším ve střední Evropě" a prohlašuje, že tento návrh zákona došel souhlasu všech lesnických korporací, časopis "Wiener Allgemeine Forst- und Jagdzeitung" uvádí pravý opak. Kritiku tohoto československého zákona o ochraně lesů napsal tam vynikající lesní inženýr dr L. Hufnagel. Onen žurnalista v oboru lesnictví kritisuje předpisy návrhu, jichž nelze uvésti v soulad s hospodářstvím, takto: Obmýtní doba v lese tvaru nízkého nesmí býti nižší než 20 let, vyjma loupenictví dubové, pro než se předpisuje 15 let, a akátové pařeziny, kde se předpisuje 10 let. Plným právem jest však odůvodněna častá prakse, že lužinaté lesy, které se skládají ze stromů s měkkým dřívím (vrb, topolů), mýtí se v 10 až 15 letech, rovněž tak omlazové lesy habrové a lesy z jiných méněcenných tvrdých křovin, a u vrbových hájů musí se tato doba zkrátiti až na 2 až 4 léta. Zákonodárce ustanovuje však na takovéto hospodářství těžký trest. Také v lesích středního tvaru smí býti porost mýcen jen v době od 20 let nahoru a v lesích tvaru vysokého musí tato doba býti několikráte větší. Období 20 let jest pro nízký podrost i při ideálním, a tedy nevyskytujícím se případě, rozhodně příliš vysoké, jelikož byl by podrost v tomto případě poměrně úplně zarostlý a skládá se vesměs z dubů. Ve skutečnosti však podrost tvoří zpravidla lísky, bezcenné křoví a trní, sem a tam topoly, a jest velmi často prořídlý. Ve všech těchto případech nemůže býti podrost při odborném hospodaření dosti často mýcen, poněvadž zároveň se vysazují výnosnější druhy dříví, jak pro podrost, tak pro les tvaru vysokého a musejí býti chráněny, aby je neudusilo bezcenné houští. Kritik tohoto návrhu zákona nikoliv neprávem nadhazuje otázku, zda původci tohoto návrhu zákona vůbec někdy viděli les středního tvaru.

V lese tvaru vysokého smí se podle tohoto návrhu zákona mýtiti jen tehdy, je-li podrost způsobilý ke kácení, tedy každých 20 let. Toto ustanovení, které stále ještě straší v mnohých starých učebnicích, bylo praksí již dávno překonáno, volání po probírání podrostu k jeho zdokonalení nezastavilo se ani před lesem tvaru středního. Také v lese tvaru vysokého musí se probírati, čistiti, klestiti, pečovati o dorost, avšak nikoliv každých 20 let, nýbrž podle potřeby. Zákon však zakazuje jakékoliv probírání lesa, zdokonalení jeho růstu a ustanovuje na ně těžké tresty.

Předmýtní těžba nesmí u lesa tvaru vysokého přesahovati 20% hlavní mýtní těžby. Oč se porazí víc, připočte se k hlavní mýtní těžbě. Každá výnosová tabulka příčí se takovému diktátu dokonce i pro normální les. Jak jinak vytváří se však poměr množství hlavní i předmýtní těžby ve skutečném lese podle druhu dříví, hustoty podrostu a jeho stáří! Vzpomeňme jen na revíry, v nichž mladší podrosty jsou v převážné většině, avšak mýtní výtěžek jest velmi nepatrný a v jednotlivých případech může se rovnati nule. Zde musí se péče o zachování lesa věnovati čileji silnému dorostu, čištění podrostu, a probírky budou častokráte přesahovati výtěžek práce. V tomto návrhu zákona se však žádá, aby tyto práce směřující k pěstění lesa, nepřekračovaly jistou míru, i když by byly hospodářsky nezbytné, a hrozí se těžkým trestem. Podobným způsobem kritisuje tento návrh zákona nejen časopis "Wiener Allgemeine Forst- und Jagdzeitung", přední časopis pro lesnictví, obchod s dřívím, dřevařský průmysl, lov a rybářství, nýbrž i sudetsko-německý časopis "Forst- und Jagdzeitung", odborný časopis "Německého lesnického spolku pro Čechy, Moravu, Slezsko a Slovensko". Tento časopis rovněž uvádí těžké námitky proti tomuto návrhu zákona. Zákonodárce sice říká: Bylo-li by některé zákonné ustanovení na překážku vašemu hospodaření, máte právo podati žádost o povolení odchylky od zákona. Takovouto troufalost musili by majetníci lesa a správci s díky odmítnouti. Bylo by přece groteskní, kdyby v době, kdy máme návrh zákona o ochraně lesů, majetník lesa musil prositi, aby směl ve svém lese odborně, správně hospodařiti.

Tento návrh zákona jest jistě unikum. Jistě nebyl v pražském Národním shromáždění podán nikdy ještě tak ubohý návrh zákona, který by byl tak ostře kritisován. Zásada, že v lese lze hospodařiti dobře jen na velkých plochách, že roztříštění na malá jednotlivá hospodářství znamená zkázu lesa a odporuje lesním zákonům, jest zajisté správná. Tento zákon o ochraně lesů v Československu nemá ovšem pro to zvláštních precisních ustanovení.

Na mne to působí, jako by tento zákon o ochraně lesů byl praktickým úvodem k tomu, jak lze zelený les stále více a více drancovati a vykrádati. Podle výroků vynikajících znalců z oboru lesnictví a myslivectví jest tento návrh špatný. Kritiky lesníků a myslivců o tomto návrhu zákona, které máme po ruce, jsou zničující a proto německá nár. socialistická strana dělnická jest povinna tento návrh zákona zásadně odmítnouti. (Potlesk poslanců něm. strany nár. socialistické.)

Místopředseda Horák (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je pan posl. Koudelka. Uděluji mu slovo.

Posl. Koudelka: Slavná sněmovno, dámy a pánové! Již ve třetí schůzi této poslanecké sněmovny projednáváme návrh zákona povahy hospodářské a zájem, jenž se jeví o tuto věc, svědčí o velké její důležitosti. Jde o ochranu lesů československých. Pokud se týče tohoto lesního bohatství, je republika z evropských zemí na místě pátém; jednu třetinu celé republiky, 33. 2% celé její rozlohy pokrývají lesy. S tímto obrovským lesním bohatstvím spojeny jsou velké hospodářské zájmy obyvatelstva i našeho státu. Vývoz dříví do ciziny je jednou z nejpodstatnějších položek naší obchodní bilance. A nejen zájmy hospodářské pojí se k našemu velkému lesnímu bohatství. Nejrozmanitější vztahy národa a jeho života pojí se k lesu a těžko si dnes dovedeme představiti, jak by se asi utvářil život nás všech i život republiky, kdybychom tohoto velkého lesního bohatství z minulosti zde neměli.

Je věru pozoruhodno, že panství nad tímto ohromným bohatstvím lesním, které podmiňuje zdar či nezdar hospodářství státu a velké části jeho obyvatelstva, má necelých 2000 rodin. Naše lesní bohatství, odmyslíme-li si lesní majetek státní, je z větší části v rukou soukromých a jen poměrně menší část je v rukou komun a jiných korporací. Je pochopitelné, že na úsvitě naší státní samostatnosti zřetel zachování tohoto velkého lesního bohatství tanul především na mysli těm, kteří stáli u kolébky republiky. Tak došlo k vydání zákona z počátku listopadu 1918 o zatímní ochraně lesů. Změněné politické poměry, zejména hrozící zásah nového státu do vlastnictví velkostatkářského, dával tušiti, že lesy budou vystaveny velkému nebezpečí drancování svými vlastníky. Není pochyby, že zákon čís. 82 z r. 1918 vykonal s hlediska ochrany lesů a zajištění řádného hospodaření v něm svůj úkol měrou velikou. Sotva dovedeme si představiti, co by se asi bylo s našimi lesy stalo, nebýti zde tohoto prozíravého činu Národního výboru československého. My jsme sice přejali z dřívější doby předpisy o ochraně lesů: tak předpisy všeobecného zákona lesního, některé předpisy zemské o veřejnoprávním dozoru na hospodářství lesní, ale praxe ukázala, že tyto veřejnoprávní předpisy nikterak nestačí, aby zajistily spořádané hospodářství v lesích a jejich budoucnost.

Nyní předkládá zemědělský výbor posl. sněmovně návrh zákona o zatímní ochraně lesů v novém uspořádání, v novém znění, které má býti pokrokem proti dosavadnímu stavu. My bychom si přáli, aby tohoto provisorního opatření nebylo třeba. Je to zase provisorium, které sotva splní svůj úkol. My strádáme nedostatkem moderního, všeobecného, jednotného zákona lesního. Račte uvážiti, že lesní zákon u nás platný je z polovice minulého století, z r. 1852, tedy více než 70 roků starý. Je to zákon, který obsahuje názory dávno překonané, je to ovoce poměrů, které dnes sotva dovedeme si představiti. Tento zákon nestačí k regulaci lesního hospodářství.

Namítá-li se, že pro nedostatek reformy veřejné správy nebylo možno až dosud přikročiti k vybudování celostátního lesního zákona, budiž nám dovoleno říci, že tento důvod nás nepřesvědčuje. Příštím rokem budeme slaviti jubileum desítiletí československého státu. Deset let v životě státu a zejména v dobách tak pohnutých, jaké jsme právě prožili, je značným časovým úsekem a třeba poukázati, že ministerstvo zemědělství za těch 10 let na poli zemědělsko-politickém nevykonalo takřka nic. Vyjímaje úplně nový zákon o zvelebení produkce rostlinné ani jeden zákon zemědělsko-politický z popudu ministerstva zemědělství reformován nebyl. Nebyl reformován lesní zákon, nebyly reformovány zemědělské rady, máme staré zákony honební, máme nedostatečný zákon vodní atd. Odpusťte, jestliže za tohoto stavu máme pochybnosti, zda nedostatek reformy veřejné správy je příčinou, proč dosud setkáváme se s takovou antipatií ve příčině vybudování řádného a moderního lesního zákona. Soudím, že příčina je někde jinde. Strany agrárně buržoasní, ovládající nyní tento stát, politicky vedoucí, velmi vlivné i za dřívějšího politického režimu, nechtěly přikročiti k žádné změně zemědělsko-politických zákonů, pokud nebudou míti bezpečné záruky, že v nich uplatní plně svoje hlediska a že se v nich neuplatní novodobé sociální či dokonce socialistické názory.

Jakmile budou míti tyto strany záruku, že privilegia feudální obsažená v těchto zákonech budou moci nahraditi privilegiemi agrární buržoasie myslím, že se snadno přenesou i přes tento nedostatek reformy veřejné správy a chopí se velmi rychle potřebné změny zemědělsko-politických zákonů.

Ostatně z kruhů velmi blízkých ministerstvu zemědělství, v hlavním listě strany republikánské tohoto týdne četli jsme již ohlášku návrhu zákona komasačního, návrhu zákona honebního, návrhu zákona o poměrech čeledi, návrhu zákona o potravinách atd. , takže se zdá, že pánové se stran agrárně buržoasních pokládají již situaci za tak zralou, aby přikročili k reformě tohoto starého zemědělsko-politického zákonodárství.

Bylo by bývalo ovšem záslužnou prací ministerstva zemědělství i těchto stran, kdyby k této práci se bylo přikročilo již tehdy, kdy z věcných důvodů viděla se nutnou, neboť byli bychom se zejména v lesích a v lesním hospodářství vyvarovali a nedočkali tak značných škod, jaké dnes v lesích vidíme. Lesy se drancují, o tom není pochybnosti. A nezabránil tomu ani zákon o prozatímní ochraně lesů č. 82 z r. 1918, nezabránila tomu ani státní služba dohlédací, ani dohlédací služba samosprávná. Všichni, i laici vidí, jakým neslýchaným způsobem hřeší se v lesním hospodářství.

Pánové povolaní vydávati úřední povolení k vícetěžbě byli více než benevolentní, a kde to nešlo po úředním svolení, tam se vícetěžba prováděla bez úředního svolení. Byla tu sice trestní sankce, nebezpečí značných trestů, než dohlédací úřady neměly přísnou ruku vůči vlastníkům lesů. Podívejte se před Prahu do lesů

liechtenšteinských k Jirnům, podívejte se k Říčanům, všimněte si, jak jsou

zdrancovány lesy šternberské na Sázavě, všimněte si ohromných škod, které byly dokonce úředně zjištěny, ale nepotrestány, na Komorním Hrádku, všimněte si přímo necitelného zdrancování lesů vsetínského panství bratří Thonetů, podívejte se, jak jsou zplundrovány některé lesy naší Šumavy, krátce a dobře na každém kroku v našich lesích vidíte snahu po obohacení jejich majitelů, vidíte nedostatek státní služby dohlédací, vidíte nesvědomité kácení lesa bez jakékoli odpovědnosti vůči budoucnosti, která těžce bude jednou pykati za lehkomyslnost a lehkovážnost dnešní doby.

Velectění! Tento zákon sám o sobě nepomůže. Nezabránil drancování lesa doposud, přes své užitečné a dobré účinky, nezabrání drancování ani do budoucnosti. K tomu je jak jsem již řekl - předně třeba moderního lesního zákona celostátního a za druhé náležitého vybudování státní dozorčí služby, a ovšem také vůle tento dozor bez ohledu nalevo i napravo prováděti. Myslím, že se nesnáší s povinností odpovědného strážce našeho lesního bohatství, činiti rozdíl mezi vlastníky lesa tam, kde jde o jeho ochranu. Nejde o to, kdo je vlastníkem lesa, jde o les sám, les je předmětem naší péče a dočasný vlastník je, myslím, okolností zcela vedlejší. A s tohoto hlediska bude musiti býti věnován náležitý zřetel hospodaření v lesích obecních, hospodaření v lesích soukromých, malolesích, kde nedostatky hospodářství bijí do očí nejvíce.

Dámy a pánové! My sociální demokraté díváme se na otázku lesa s hlediska vyššího a širšího. Především nutno uvážiti, že povaha lesního majetku je toho druhu, že vlastnictví k němu musí býti značně omezeno v zájmu vyšším, v zájmu celostátním, v zájmu sociálním. Je-li možno, aby jeden člověk vlastnil desetitisíce hektarů lesa, zabírající celý širý kraj, nemůže chtíti, aby vlastnictví k lesu vytlačovalo lid, zbavovalo výživy, stěžovalo existenci. Nikdo, komu záleží na prospěchu veřejném nemůže chtíti, aby mrtvá hmota triumfovala nad životem. Je třeba, aby hospodářství k lesům bylo s tohoto zorného úhlu upraveno. Především, chceme-li zachování našich lesů, musíme péči o ně svěřiti těm, kteří lesům nejlépe rozumějí, kteří mají les rádi a kteří hospodaření lesní mají za své existenční povolání. Ochrana lesního personálu je jednou z nejpřednějších podmínek zachování lesa a řádného hospodaření v něm a proto je třeba litovati, že zákon z r. 1918 byl tímto návrhem zhoršen. Zákon č. 82/1918 skýtal personálu lesnímu alespoň částečnou ochranu, jestliže podle zákona na ochranu lesů vystoupil proti svým zaměstnavatelům - a ty případy nejsou řídké. Máme zde nedaleko Prahy panství, které je zplundrováno; a když lesní ředitel podle své povinnosti učinil úřadům oznámení a když zdrancování lesa proti zákonu bylo

zjištěno, nebyl majitel lesa, vinník potrestán, nýbrž tento zaměstnanec po zákonu povinnost konající, poněvadž mu hrozila trestní sankce, byl svým zaměstnavatelem ze služeb propuštěn. Dovolává se ochrany okresní politické správy. Snad se dovolá alespoň částečné ochrany. Napříště však podle tohoto nového zákona, jejž nyní projednáváme, ani tato částečná ochrana možná nebude. Vzpomínám jiného případu, z panství litomyšlského. U Litomyšle je soukromé panství. Poněvadž tamní lesní zřízenec měl odvahu vzepříti se majiteli, když nakazoval protizákonné plundrování lesa, byl ze služeb propuštěn a domáhá se u okresní politické správy ochrany proti bezdůvodné výpovědi. Jistě nebyla to dobrá ochrana v dřívějším zákoně, ale byla to aspoň nějaká ochrana.

Pokládáme to za krok zpět, jestliže v tomto návrhu zákona ochrana lesního personálu nebyla vybudována, naopak že to málo, co zde bylo, lesnímu personálu se vzalo. Chceme-li tedy náležitou ochranu lesní, musíme především vycházeti od těch, kteří les ze své povinnosti služební a v zájmu existenčním mají spravovati.

Velectění pánové a dámy! My ovšem budeme museti žádati v lesní politice zcela jiný postup, než jaký vidíme dosud, a to nejen od správy státních statků, nýbrž vůbec, poněvadž les nemůže býti monopolem soukromé osoby a žádný vlastník lesa nemůže vykonávati monopolní právo vlastnické k lesu. Každý vlastník lesa, buďsi to kdokoli, stát, země, župa, obec, musí míti zřetel k zájmům obyvatelstva, žijícího ve stínu lesů a odkázaného důležitými hospodářskými a jinými svými interesy na toto lesní bohatství. Především požadujeme zajištění užitků z lesa pro všechen drobný lid. Řekl jsem již, že les nesmí vytlačovati z kraje lid, že užitky z lesa, ať to jsou jahody, maliny, houby, roští a pastva, musejí býti chudému venkovskému lidu zachovány. Prosím, račte si představiti život našich horalů v obvodu velikých horských lesů. Zpravidla se živí dobytkářstvím. Vezme-li se jim právo pastvin podél

lesa, v lese, na místech, kde to neškodí, znamená to existenční jejich zničení. Kam mají tito lidé jíti, když jiné příležitosti k existenci zde není? Vezměte si, prosím, život našeho chudého venkovského lidu na Českomoravské vysočině, na Posázaví, na českém jihu, a všimněte si zde na pražských trzích, kdo sem přináší městskému obyvatelstvu lesní plody, zda to není ta venkovská chudina, která hájí svou skromnou a tvrdou existenci právě z těchto drobných užitků našeho lesního bohatství. Nikdo, žádný majitel lesa nemá práva, aby těmto lidem tuto chudou existenci bral. A proto myslím, že každý nový zákon o lesním majetku bude musiti tuto okolnost respektovati a zajistiti užitky z lesů chudému, drobnému venkovskému lidu. To ovšem zvýšenou měrou týká se správy státních statků, která nemusí čekati, až bude k tomu zákonem lesním nucena, nýbrž už dnes svou praksí může a má respektovati tyto existenční potřeby chudého venkovského lidu. A myslím, že není ke cti ani správě státních statků, ani našemu státu, jestliže slyšíme nářek obyvatelstva z obvodu státních lesů, že dříve, za dřívějších majitelů lesů, bylo jim lépe než dnes, kdy lesy tyto vlastní stát. Na Třeboňsku a na českém jihu vůbec se dovíte, že správa státních lesů žádá na chudých lidech zdarma práci 6, 9 až 12 dnů za právo choditi na roští do lesa. Co bylo dříve k disposici chudině zdarma, co Schwarzenberg dovolil ze své osobní blahovůle, to správa státních lesů dá si vykupovati osobní robotou. To ovšem správě státních lesů ke cti neslouží a státu teprve ne. A bylo by si jen přáti, aby tento režim, který připomíná dávno minulé doby feudálního panství, na něž vzpomínáme jistě jen s hrůzou a odporem, co nejdříve přestal. Je k tomu potřebí jen pokynu odpovědného ministra zemědělství, který zajisté uzná oprávněnost tohoto našeho přání.

Ale, velectěné dámy a pánové, bude též potřebí, aby v lesní politice odstraněn byl nešvar, který dnes vidíte a který se týká opatřování dříví z lesů pro domácí obyvatelstvo. Dnes je všeobecným zjev: Lesní velkostatek prodá těžbu dříví cizí firmě, ta dříví vyveze za hranice a domácí lid nemá ani palivového, ani užitkového dříví, marně nabízí za ně ceny nejvyšší a musí jezditi mnohdy mnoho hodin cesty, maje zatím les za humny. Soudím, že cizinci nesmějí míti v této příčině přednost před domácím obyvatelstvem. Potřeba dříví domácího obyvatelstva musí býti především ukojena, a to ne někde bůh ví jak daleko, nýbrž pokud možná nejblíže. A proto budeme žádati, aby do příslušného zákona lesního dostalo se ustanovení o zajištění dříví domácímu obyvatelstvu, po případě i řízením požadovacím. To by bylo pěkné, aby všude ve světě, v Německu, Anglii atd. měli československého dříví habaděj a aby chudí lidé z obvodu našich bohatých, krásných lesů trpěli nedostatkem dříví nebo byli nuceni platiti za ně lichvářské ceny.

Velectění! V souvislosti s tímto právem sociálním na lesy, kterým musíme omeziti právo vlastnické, je ovšem také otázka přístupu do lesů. My říkáme všichni: Lesy nutno zachovati, jsou plícemi země, jsou nevyčerpatelným pramenem krás, jsou přímo, řekl bych, lázní, v níž zdraví člověka, zejména z moderního města zničené, okřeje, sebéře se, zesílí. Ale, velectění, to všechno jsou fráze, když na krajj lesa vidíte tabulku: Přístup se přísně zapovídá pod pokutou tolika a tolika korun. nebo takového a takového vězení - to nejde, prosím! Lesy musí býti zpřístupněny. Nikdo z nás nebude chtíti, aby tento přístup obyvatelstva do lesů znamenal jejich poškození, nikdo nebude chtíti, aby se nepronásledovali pytláci a lidé, jdoucí do lesů za krádeží, nikdo nebude chtíti, aby se nerespektovaly části lesa, sloužící za kultury a za útulek či k chovu zvěře. Toho . nikdo z nás chtíti nebude. Ale, prosím, vždyť přece lze v souhlase s principy řádného hospodaření lesního upraviti i tuto otázku volného přístupu obyvatelstva do lesů. Velectění pánové, této otázce se nevyhneme, rozvineme ji v příhodné chvíli, zejména až se bude jednati o definitivní lesní zákon, a budeme kategoricky žádati, aby byla respektována. Nějakých 2. 000 vlastníků velkolesů nemůže býti přece více než 14 mil. obyvatelů Československé republiky. Protože si les koupili, nemají ještě práva, aby ostatním, kteří této příležitosti nebo peněz neměli, zakazovali to nejmenší, co se tu může žádati, volný pohyb v lese.

Velectění, řekl jsem již, že soukromé vlastnictví lesů je v rozporu s povahou lesa a se zájmy veřejnými. Nyní stojíme před lesní reformou, která mohla by mnohé z těchto myšlenek a potřeb naší veřejnosti prakticky uplatniti, jen kdyby byla dobrá vůle. Ale zdá se mi, že v tomto návrhu zákona na ochranu lesů chybí jeden paragraf, který by chránil lesy proti Státnímu pozemkovému úřadu. (Tak jest!)

Velectění! 62% našeho lesního bohatství je v záboru podle zákona ze dne 16. dubna 1919. Osud tohoto velkého lesního bohatství je dnes ještě nejistý. Sice se tu a tam nějaký příděl lesa stal, bohužel tak, že před tímto dosavadním postupem třeba do budoucna co nejrozhodněji varovati. Ale provedení hlavní lesní reformy je teprve před námi. Státní pozemkový úřad, ač v zemích historických s pozemkovou reformou na půdě zemědělské je již hotov a musí již letošního roku ve větším měřítku přikročiti k provádění lesní reformy, halí se v podezřelé mlčení, pokud jde o jeho plán v této věci.

Žádáme, aby Státní pozemkový úřad řekl nám a celé veřejnosti, jak si představuje provádění lesní reformy. Co jsme slyšeli z tisku o úmyslech Státního pozemkového úřadu, není věru povznášející. Tak na př. houževnatě udržuje se zpráva, že Státní pozemkový úřad nebude postupovati podle zákonů o pozemkové reformě v lesní reformě, nýbrž zcela libovolně. Že hodlá propouštěti vlastníkům lesů jisté výměry půdy lesní, stanovené percentuelně k jejich úhrnnému lesnímu vlastnictví. U vlastnictví 100. 000 ha lesa hodlá prý Státní pozemkový úřad majiteli ponechati 20%, tedy asi 20. 000 ha lesa. Táži se, podle jakých předpisů chce tak pozemkový úřad učiniti.

Zákon mluví jasně. Státní pozemkový úřad nesmí více propustiti ze záboru než nanejvýše 500 ha půdy zabrané. On může sice ponechati vlastníkům některé objekty, na jichž dalším udržování státu záleží, a ponechati majiteli z té příčiny jistý pozemkový majetek, z jehož výnosu dotyčný objekt nadále byl by udržován, ale to mohou býti jen výjimečné případy. Toto ustanovení pro výjimky nemůže se přece státi generálním pravidlem. Myslí-li nynější vládní většina, že zákon záborový je příliš radikální a že je třeba vlastníkům ponechati větší výměru, nežli jak stanoví zákonodárství o pozemkové reformě, nuže, ať vládní většina předloží příslušný návrh zákona na změnu záborového zákona, ať vezme za tento čin před národem také odpovědnost, ať sdělí Národnímu shromáždění a obyvatelstvu, z jakých příčin to chce dělati. Neboť zákonnost musí býti střežena především úřadem samým. (Předsednictví převzal místopředseda Slavíček.)

Jestliže Státní pozemkový úřad chce jíti příkladem v porušování zákona, je to ovšem věcí státní správy, ale soudím, že nelze trpěti beztrestně porušování zákona Státnímu pozemkovému úřadu, když na druhé straně jiní za porušování zákona mají býti trestáni.

Tedy jde především, řekl jsem, o otázku, jak dalece chce Státní pozemkový úřad provésti jasné znění zákona a jak dalece chce převzíti lesní majetek. Požadujeme, opakuji, sdělení podrobného plánu a zejména přísně budeme dbát, aby Státní pozemkový úřad zákon záborový neprováděl porušováním zákona.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP