Čtvrtek 23. června 1927

Předseda (zvoní): Přistoupíme k projednávání prvého odstavce pořadu, jímž jest:

1. Zpráva výboru zemědělského o vládním návrhu (tisk 222) zákona o zatímní ochraně lesů (tisk 977).

V předešlé schůzi byla rozprava skončena a došlé návrhy byly přečteny.

Dávám proto slovo k doslovu panu zpravodaji výboru zemědělského, posl. Nejezchlebu-Marchovi.

Zpravodaj posl. Nejezchleb-Marcha: Slavná sněmovno! Velký počet řečníků z poslaneckých řad obíral se otázkou nového zákona lesního a konstatuji, že tito ponejvíce použili této debaty k řešení otázek jiných a jen velmi nepatrně se dotkli věcně jednotlivých paragrafů předloženého zákona. Jako zpravodaj zemědělského výboru odpovídám na některá tvrzení řečníků z poslaneckých řad.

Pokud jde o zmínku p. posl. inž. Nečase o hospodaření ve státních lesích, zejména v Podkarpatské Rusi, jsem přesvědčen, že tyto nesprávné údaje nemusím snad podrobněji vyvraceti, jelikož možno ze státních závěrečných účtů se přesvědčiti, že hospodářství ve státních lesích není ani na Podkarpatské Rusi pasivní, nýbrž za daných poměrů přiměřeně aktivní částkou 6 až 8 mil. Kč. Celého čistého výnosu používá se nyní k provádění potřebných investic, zejména k výstavbě lesních drah a průmyslových podniků dřevařských, takže v krátké době lze očekávati ještě podstatnější zvýšení výnosu státních lesů.

Pan kolega posl. Mikuláš spojoval s otázkou zákona četné jiné záležitosti a volal s tribuny poslanecké, aby byl odstraněn provisorní zákon a vydán řádný zákon lesní. K jeho námitkám podotýkám, že důvodová zpráva, stejně jako moje sdělení v zemědělském výboru i zde v plenu sněmovny, jasně naznačovalo a precisovalo, proč lesní unifikační zákon vydán nyní býti nemůže a že se chystá, aby byl v pravý okamžik sněmovně předložen. Stejně musím konstatovati, že tento zákon je prozatímní, jak v záhlaví má titul, a to mezi nynějším zákonodárstvím lesním a příštím zákonem unifikačním. Konečně konstatuji, že kol. Mikuláš i jeho klub ve výboru pro tento zákon hlasovali.

Pan posl. dr Gáti z komunistické strany nazval moje vývody, které byly čistě věcné a vztahovaly se k odbornému výkladu odborného zákona, farizejskou obranou a frázemi zpravodajovými. Jsem zvyklý, že jako zpravodaj držím se přesně věci, ale přes to musím říci panu kol. dr Gátimu, že není možno do zákona, který má název "zákon na ochranu lesů", vsunouti a uplatniti v něm četné otázky, týkající se pastvy, odstřelu zvěře, sbírání klestu, sbírání hub a jahod a vše to, co on uváděl. Jako právník musím věděti, že pro uplatnění těchto otázek jest rámec jiných zákonů.

Mluvil-li pan posl. Gáti o farizejské obraně a frázích, prohlašuji, že spíše by bylo možno nazvati jeho postup ve věci samé určitou nekorektností. Pan posl. dr Gáti uvedl ve své řeči, že jemu a jeho straně jde o ochranu malých majitelů lesů. Já jsem si jako zpravodaj uschoval jeho pozměňující návrh, který podal v zemědělském výboru spolu s posl. Čulenem a Chloubou. V tomto pozměňovacím návrhu, který má v čele jméno a na konci podpis pana posl. dr Gátiho, jest uvedeno doslovně: "Vláda se zmocňuje, aby nařízením rozšířila povinnost, hospodařiti podle hospodářských plánů, i na majitele lesů větších než 5 ha, kteří dosud té povinnosti nemají." Tento návrh pana posl. dr Gátiho, kterým žádal, aby majitelé malolesů pod 5 ha měli tytéž povinnosti hospodářského plánu jako majitelé lesních velkostatků, zamítli koaliční poslanci v zemědělském výboru téměř jednohlasně. Mluvil-li tedy pan posl. dr Gáti o farizejské obraně zpravodajově, má možnost na tomto případě sněmovna se přesvědčiti, že farizejsky referuje vlastně on sám.

Pan posl. Mikulíček užíval ve své řeči silných slov jako: rafinovaný podvod, vládní buldoci, korupce, surové lži, švindl koalice, nad nímž prý se musí odplivnouti. Forma této řeči zbavuje mne povinnosti odpovídati. Vyvracím toliko toto: Pan posl. Mikulíček obvinil koaliční vládu a koalici, že hájí zájmy velkých majitelů lesů. Odpovídám, že právě předložený zákon je naprosto přísný a že se proto potkal, jak on sám ví, v řadách velkých majitelů s odporem, který trvá až dodnes. (Výkřiky posl. Mikulíčka.) Odmítám tedy tvrzení pana posl. Mikulíčka, jakoby koalice předkládala zákon, podle něhož mohou býti lesy zničeny. Nejlepším důkazem zmatenosti jeho náhledů je fakt, že žádá, aby zákon byl vzat s denního pořádku.

Pokládám za svou povinnost podotknouti ještě k §u 5, odst. 1 toto:

§ 5, odst. 1, jak je obsažen v zákoně, ustanovil nejvyšší procento předmýtní těžby v poměru k roční mýtní těžbě, totiž 20%. Tato maximální mez byla určena proto, aby se nemírnou těžbou předmýtní uměle nezvyšoval roční etát. Že voleno bylo procento správné, vyplývá ze zkušenosti, že podle šetření provedeného zemědělskou radou v Praze asi na 50 velkostatcích, dospělo se pro předmýtní těžbu k průměru 18%. Téměř stejné procento, 19·5%, bylo zjištěno při odhadech lesních velkostatků, přebíraných do státní správy v t. zv. akci postátňovací. Na základě těchto zkušeností stylisovali jsme v zákoně řečený průměr.

K četným námitkám, které se vyskytly ve veřejnosti jen z nedostatečného pochopení ducha a znění zákona, uvádím, že podle osnovy může býti jednak v hospodářském plánu postaráno o procento vyšší než je 20%, dále v ostatních případech, není-li na to pamatováno v lesích bez hospodářského plánu vůbec, nebo ukáže-li se nutnost probírek až po vypracování hospodářského plánu, může se vystačiti s § 6, odst. 2, podle něhož může úřad takovou výjimku povoliti.

Poněvadž z některých kruhů byly činěny závěry oděné rouškou odbornictví, které vznikly, jak jsem ukázal, z neporozumění zákona, byl podán předsednictvu sněmovny návrh na úpravu znění §u 5. Je to návrh posl. Bradáče, dr Dolanského, Windirsche, dr Fritze, dr Matouška, Mlčocha, dr Luschky, Stenzla a druhů. Tento návrh stylisticky doplňuje odst. 1 §u 5 a jest až na dvě poslední řádky úplně shodný s dosavadním odst. 1 §u 5.

Podotýkám, že na principu odst. 1 §u 5 ničeho tento pozměňující návrh nemění, proto se mu přizpůsobuji a navrhuji, aby dotyčný odstavec byl ve smyslu onoho přání doplněn.

Nesouhlasím jako zpravodaj s návrhem posl. Siegela a druhů, aby hospodářské plány lesní měly býti vypracovány v době 10 let a aby odchylky v mýtní těžbě směly býti vyrovnány. Podle toho by majitel hřešil na zákon, a je těžko říci, kdo ode dneška za 10 let bude majitelem lesa, který on sám dnes vlastní.

V závěru upozorňuji, že v §u 1 osnovy v odst. 2, v řádce 2 za slovy "je obnoviti" má z důvodu gramatické správnosti býti položena čárka.

Navrhuji tudíž, aby osnova přijata byla ve znění zprávy výborové se změnou v §u 5 podle návrhu posl. Bradáče a druhů. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Přistoupíme k hlasování.

Míním dáti hlasovati nejprve o formálním návrhu posl. Mikulíčka a soudr. na vrácení osnovy zemědělskému výboru k přepracování.

Bude-li zamítnut, budeme hlasovati o předloze meritorně, takto:

O §u 1 budeme hlasovati podle zprávy výborové.

Pak o doplňovacím návrhu posl. Siegela a druhů k tomuto §u 1.

O §§ 2 až 4 dám hlasovati podle zprávy výborové.

O §u 5 nejprve v úpravě návrhu posl. Bradáče, dr Dolanského, Windirsche a druhů, jehož přijetí doporučuje pan zpravodaj.

Bude-li snad zamítnuta, hlasovali bychom podle zprávy výborové.

O §§ 6 až 13, nadpisu a úvodní formuli zákona podle zprávy výborové.

Jsou proti tomuto způsobu hlasování nějaké námitky? (Nebyly.)

Není jich. Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedl.

Prosím paní a pány poslance, aby zaujali svá místa. (Děje se.)

Sněmovna je schopna se usnášeti.

Kdo tedy souhlasí s formálním návrhem posl. Mikulíčka a soudr. na vrácení osnovy výboru k přepracování, ať zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh je zamítnut.

Kdo nyní souhlasí s §em 1 podle zprávy výborové, ať zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. § 1 je přijat podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s doplňovacím návrhem posl. Siegela a druhů k §u 1, ať zvedne ruku.

Nikdo. Návrh je zamítnut.

Kdo souhlasí s §§ 2 až 4 podle zprávy výborové, ať zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, §§ 2 až 4 jsou přijaty podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s §em 5 v úpravě návrhu posl. Bradáče, dr Dolanského, Windirsche a druhů, jejíž přijetí doporučuje pan zpravodaj, ať zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, § 5 je přijat v této úpravě. Tím odpadá hlasování o něm podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s §§ 6 až 13, s nadpisem a úvodní formulí zákona ve znění zprávy výborové, ať zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím také zbytek zákona přijat podle zprávy výborové, a celá osnova usnesena jest ve čtení prvém.

Čtení druhé navrhnu na pořad příští schůze.

Tím vyřízen jest 1. odstavec dnešního pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

2. Druhé čtení osnovy zákona o provedení úmluvy mezi Československou republikou a republikou Rakouskou ze dne 29. května 1925 a úmluvy mezi Československou republikou a královstvím Italským ze dne 4. května 1926 o plnění smluv o pojištění na život a důchody (tisk 784).

Zpravodajem výboru zahraničního jest p. posl. dr Blaho, zpravodajem výboru ústavně-právního p. posl. dr Hajn, zpravodajem výboru rozpočtového p. posl. dr Samek.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. dr Blaho: Oprav niet.

Zpravodaj posl. dr Hajn: Nikoli.

Zpravodaj posl. dr Samek: Nikoli.

Předseda: Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.

Tím vyřízen jest 2. odstavec pořadu.

Přistoupíme ke 3. odstavci, jímž je:

3. Zpráva výboru rozpočtového o státním závěrečném účtu republiky Československé za rok 1925 (tisk 854) spolu s účty státního melioračního fondu, státního bytového fondu a dávky z majetku (tisk 1040).

Zpravodajem je pan posl. dr Hnídek. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Hnídek: Slavná sněmovno! Správný obraz o státním hospodářství podává nám teprve účetní uzávěrka, předložená Nejvyšším účetním kontrolním úřadem. Nejvyšší účetní kontrolní úřad předložil účetní uzávěrku za rok 1925 v zákonné lhůtě, ano ještě dříve, a to o plné 3 měsíce. Plní tedy svůj úkol nejen včasně, nýbrž také, jak budu míti příležitost ještě říci, svědomitě a správně.

Pokusil jsem se z množství cifer uvedených v účetní uzávěrce utvořiti přehledný obraz o státním hospodářství za rok 1925. Jak vypadalo státní hospodářství v tomto roce 1925? Dovolím si nejdříve utvořiti obraz podle rozpočtu, potom teprve podle náležitostí. Potom chtěl bych poukázati, jaké byly skutečné výdaje proti výdajům rozpočteným, a potom, jaké byly skutečné příjmy proti rozpočteným příjmům. Přidržím se ovšem cifer uvedených v účetní uzávěrce, předložené Nejvyšším účetním kontrolním úřadem. Výsledek státního hospodářství přesně podle rozpočtu byl tento: Výdaje podle rozpočtu byly 9.573,585.801 Kč, příjmy podle rozpočtu 9.301,334.419 Kč, takže podle rozpočtu činil deficit státní 272,251.382 Kč. To bylo podle rozpočtu.

Srovnáme-li nyní výdaje a příjmy podle náležitostí, jeví se nám pak obraz tímto způsobem: Výdaje podle náležitostí činily 11.157,116.279, příjem 10.938,919.725 Kč, takže deficit za rok 1925, vypočtený podle náležitostí, nebyl 272 miliony, nýbrž 218,196.554 Kč.

Ale k tomuto výsledku podle náležitostí nutno připomenouti: Musíme od výdajů podle náležitostí 11.157,116.279 odečísti obnos 196,949.971; jsou to totiž obnosy, které nebyly preliminovány a které byly hrazeny na základě zvláštních zákonů přijatých během roku. Odečteme-li nyní těchto 196 milionů, které nebyly preliminovány, nýbrž hrazeny na základě zvláštních zákonů z prostředků mimo rozpočet, tedy náležitost výdajů bude jiná, nebude 11 miliard, nýbrž 10.960,166.307.

Srovnáme-li nyní příjem, který podle náležitostí byl 10.938,919.725, je ve skutečnosti deficit nikoli 272 milionů, ne 218 milionů, jak jsem dovodil na základě rozpočtu a náležitostí, nýbrž skutečný deficit byl jen 21,246.581 Kč.

Jaké byly výdaje proti rozpočtu? Podle rozpočtu, jak jsem již uvedl, byly výdaje 9.573,585.801 Kč, podle náležitostí 11.157,116.279 Kč. Jeví se tedy překročení rozpočtu o 1.583,530.478 Kč. Ale nyní zase znovu připomínám, že musíme od té náležitosti 11.157,116.279 odečísti 196,949.971, které byly hrazeny mimo rozpočet, takže se nám potom překročení jeví jinak; nebude činiti 1.583,530.478 Kč, nýbrž bude pouze 1.386,580.506 Kč.

Překročení toto bylo u těchto resortů: U ministerstva zahraničních věcí bylo preliminováno 141,579.066 Kč, náležitost byla 216,263.703 Kč. Ministerstvo nár. obrany mělo preliminováno 1.815,435.710 Kč, ale náležitost byla 1.905,244.338 Kč. Ministerstvo školství a nár. osvěty mělo preliminováno částku 756,450.176 Kč, náležitost byl 1.317,627.726 Kč. Ministerstvo financí mělo preliminováno obnos 744,796.658.Kč, náležitost však byla 1.416,466.654 Kč. Ministerstvo soc. péče mělo preliminováno 794,141.595 Kč, naproti tomu byla náležitost 926,843.978 Kč. Ministerstvo zásobování mělo preliminováno 15,448.921 Kč, náležitost byla 22,840.700 Kč. Repatriace měly preliminováno 50 mil. Kč, náležitost však byla 185,797.236 Kč. Tak byl překročen rozpočet u jednotlivých resortů.

Naproti tomu některé resorty měly menší výdaje než byly v rozpočtu, a to u těchto položek: U položky příděly samosprávným svazkům bylo preliminováno 794,872.000 Kč, ve skutečnosti náležitost byla pouze 727,470.175 Kč. Při státním dluhu preliminováno bylo 2.096,547.342 Kč, ve skutečnosti však náležitost byla pouze 2.036,299.620 Kč. Pensijní požitky byly preliminovány 613,102.415 Kč, náležitost byla pouze 509,559.128 Kč. Ministerstvo veř. prací mělo preliminováno 315,826.510 Kč, náležitost byla pouze 299,660.594 Kč. To byly nižší výdaje proti rozpočtu.

V rozpočtu na r. 1925 byly zvláště preliminovány státní investice. Všechny státní investice vykazují menší spotřebu, než byla preliminována, mimo předsednictvo min. rady. Předsednictvo min. rady mělo na investice preliminováno obnos 580.000 Kč, ve skutečnosti však vydalo 885.403 Kč. Ostatní všechny investice spotřebovaly méně. Tak ministerstvo pošt mělo preliminováno na investice 116,103.000 Kč, spotřebovalo však jen 101,697.843 Kč. Ministerstvo železnic mělo preliminováno 656,000.000 Kč, spotřebovalo však pouze 504,615.368 Kč. Ministerstvo zemědělství, které mělo preliminováno 23 mil. Kč, spotřebovalo jen 12,739.567 Kč. Ministerstvo veř. prací proti preliminovaným 523,400.000 Kč spotřebovalo 516,616.276·16 Kč.

Nyní co se týče příjmů. Příjmy byly preliminovány na r. 1925 částkou 9.301,334.419 Kč. Náležitost byla však jiná. Příjmy byly daleko vyšší, než bylo preliminováno. Příjmy byly, jak jsem již dříve v přehledném obrazu uvedl, 10.938,919.725 Kč. Byly tedy příjmy vyšší o 1.637,585.306 Kč. Ovšem některé resorty měly menší příjem než bylo preliminováno. Jsou to tyto resorty: Ministerstvo obchodu proti preliminovaným 49,395.500 Kč mělo jenom 40,112.990.09 Kč, ministerstvo pošt a telegrafů proti 241,721.056 Kč mělo příjem jenom 155,171.603 Kč, ministerstvo zásobování proti preliminovaným 15,250.000 Kč mělo příjem jenom 8,592.026 Kč.

Vyšší příjmy měly tyto resorty: ministerstvo zahraničí proti preliminovaným 25,150.000 Kč mělo příjem 42,832.126 Kč, ministerstvo národní obrany proti 34,898.380 Kč mělo 49,623.895 Kč, ministerstvo financí mělo preliminováno 8.280,362.257 Kč, kdežto příjmy byly 10.095,866.281 Kč.

Proč byly tak vysoké skutečné příjmy ministerstva financí proti preliminovaným? Přirozeně že to byly daně, a to především daně přímé, které vynesly daleko více, než bylo preliminováno. Tak na příklad u daně z příjmů, která byla preliminována 800 miliony, byla náležitost 1.487,071.927 Kč. Platba k této dani, která byla ovšem menší než náležitost, jen 1.327,520.051 Kč.

Mimo to ještě nedoplatky, které jsou uvedeny v této účetní uzávěrce na dani z příjmu, byly 1.543,265.016 Kč. Proč? Jak došlo k tomuto velikému zvýšení příjmu daně z příjmu proti preliminovanému obnosu 800 milionů? Tu bych vlastně musil opakovati to, co jsem řekl při účetní uzávěrce na r. 1924. Jsou to tytéž příčiny. Jsou to především veliké nedoměrky. Potom se nám již jeví v této účetní uzávěrce na r. 1925 to, že byl zpracován materiál daně z příjmu za leta dřívější, poněvadž jest všeobecně známo, že daň z příjmu nebyla včas předpisována, že byla předpisována za několik let najednou; v důsledku toho jeví se také tento přírůstek z příjmu na dani z příjmu na r. 1925. Tato daň jeví největší přírůstek.

Naproti tomu zase některé daně jeví rozdíl vzhledem k rozpočtu nepříznivý. Tak na př. je to všeobecná daň výdělková, která byla preliminována obnosem 247 mil. Kč, kdežto náležitost byla jenom 117,098.142 Kč. Platba ovšem byla vyšší než náležitost, činila 290,233.794 Kč, přece však nižší proti rozpočtu.

U této daně, ježto vynesla méně, je nejlépe viděti, jak byla nutna berní reforma, kterou jsme právě letošního roku provedli. Připomínám, že příčinou této menší náležitosti jsou nedoměrky a potom úlevy podle zákona z r. 1924. Tyto úlevy měly ovšem dalekosáhlý význam také pro přirážky autonomních svazků, poněvadž namnoze se tato daň výdělková musila odepsati nebo snížiti, v důsledku čehož přišly autonomní svazky o tyto přirážky, které se musily vraceti.

Rovněž menší výtěžek měla pozemková daň, která byla preliminována 140,500.000 Kč. Ale náležitost byla jenom 97,299.277 Kč. Příčina byla jednak ta, že bylo pozdní předpisování a potom také to, že z výnosu této pozemkové daně byly placeny fondové přirážky autonomním svazkům za leta minulá. Na Slovensku pak při preliminování této daně pozemkové nebyl vzat zřetel na snížení té válečné přirážky - těch 200-400% - které se stalo r. 1925. Proto se jeví tento rozdíl.

Rovněž menší výtěžek měla domovní daň třídní a domovní daň činžovní.

Zajímavá je však cifra ve státním závěrečném účtu, která se ovšem objevuje také v rozpočtu, ale cifrou daleko jinou. Je to položka "úroky z prodlení". Kdežto v rozpočtu úroky z prodlení na r. 1925 byly preliminovány obnosem 77,100.000 Kč, ve skutečnosti bylo zaplaceno 105,492.853 Kč. Tato obrovská cifra úroků z prodlení je opravdu vážným mementem pro finanční správu. Zde jistě něco není v pořádku, proč vlastně tak vysoké úroky z prodlení jsou, jinými slovy, proč se neplatily daně včas. Doufáme, že po letošní berní reformě tento úkaz už se nám v účetní uzávěrce neobjeví.

Vyšší výnos měla také daň z obratu, která byla preliminována 1590 mil. Kč, ale náležitost byla 1600 mil. Kč a platba 1.759,540.609 Kč. Rovněž také spotřební daně vynesly větší cifru než byla preliminována. Tedy vyšší příjmy ministerstva financí vysvětlují se právě těmito zvýšenými příjmy na daních.

Dále vyšší příjem mělo ministerstvo soc. péče, které proti preliminovaným 9,943.394 Kč mělo 43,583.248 Kč. Nedoplatky státních příjmů činily 4.845,607.189 Kč. V tom nedoplatky daňové a poplatkové tvoří celých 92%, totiž 4.466,122.841 Kč. Sledujeme-li tyto nedoplatky daní a dávek od r. 1919, vidíme, že tyto nedoplatky nám vzrůstají rok od roku, až dosáhly r. 1925 4.466,122.841 Kč, tedy cifry neobyčejně vysoké, cifry, která přirozeně po letošním roku musí nám mizeti a také mizí. Ještě dnes namnoze, abych tak řekl, žijeme z těchto nedoplatků, ale na příští leta již se nebudeme moci shledati s těmito nedoplatky, a to tím spíše ne, že ministerstvo financí provádělo a provedlo roku loňského a letošního t. zv. čistý stůl, takže již s touto věcí v příštích rozpočtech se nesetkáme.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP