Úterý 28. června 1927

Začátek schůze v 9 hod. 1 min. dopol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: inž. Dostálek, Horák, Slavíček, Stivín, Zierhut.

Zapisovatelé: Rýpar, Špatný.

221 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: min. předseda dr Švehla; ministři Černý, dr Engliš, dr Gažík, dr Mayr-Harting, Najman, dr Nosek, dr Peroutka, dr Spina, dr Srdínko, dr Šrámek, dr Tiso, Udržal.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha; jeho zástupci dr Mikyška, dr Záděra.

Předseda (zvoní): Zahajuji 91. schůzi poslanecké sněmovny.

Dovolenou na dnešní schůzi udělil jsem poslanci Hintermüllerovi pro neodkladné záležitosti.

Došly dotazy. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Dotazy posl. Šamalíka, dr Daňka, Bezděka a druhů:

ministru vnitra o rychlé a vydatné státní podpoře a pomoci obcím v okrese Boskovickém na Moravě, postiženým živelními pohromami (č. D 827-II),

minstru školství a nár. osvěty o poměrech v živnostenské pokračovací škole v Jedovnicích, okres Boskovice na Moravě (č. D 828-II).

Předseda (zvoní): Přikročíme k projednávání pořadu.

Budeme pokračovati ve sloučené rozpravě povšechné o prvých dvou odstavcích pořadu, to jest:

1. Zpráva výboru ústavně-právního o vládním návrhu (tisk 831) zákona o organisaci politické správy (tisk 1101).

2. Zpráva výboru ústavně-právního o vládním návrhu (tisk 830) zákona o volbách zemských a okresních zastupitelstev (tisk 1102).

K sloučené povšechné rozpravě jsou přihlášeni ještě řečníci: na straně "proti" pp. posl. inž. Jung, dr Patejdl, de Witte; na straně "pro" p. posl. dr Daněk.

Dávám slovo prvnímu řečníku na straně "proti", p. posl. inž. Jungovi.

Posl. inž. Jung (německy): Pánové! Byla to včera podívaná, když jsme viděli pana dr Kramáře jako zpravodaje o vládních návrzích. Již tato okolnost svědčí o tom, že jde o návrhy vysloveně násilnické, k nimž vyhledán ten pravý zpravodaj, týž dr Kramář, jenž má prvenství v tom, že zavolal do středoevropského parlamentu policii. Byl tudíž více než kdo jiný k tomu povolán, aby podával zprávu k návrhům, které zavádějí opět doby předbřeznové a mají snížiti náš národ na úplného nevolníka českého národního státu.

Na počátku svých vývodů musím přednésti ostrý protest proti způsobu, jak se zde nakládá s návrhem tak ohromného dosahu. Byli jsme již často nuceni ohraditi se proti promrskávání důležitých návrhů, avšak při tomto návrhu, který provádí úplnou přestavbu státu, měl přece býti zachován ohled aspoň na venek a nemělo býti strpěno, aby ministr vnitra diktoval přímo zrychlený postup práce, jenž jest nedůstojným dokonce i tohoto parlamentu, ve kterém jsme na leccos zvyklí. Ohradil jsem se již v konferenci klubovních předsedů proti tomuto promrskávání a žádal jsem, aby tato předloha nebyla vůbec dávána na denní pořad, nýbrž aby byla projednána až na podzim po důkladném studiu tak, aby každý aspoň věděl, pro co má hlasovati. Poukázal jsem kromě jiného také na to, že není již proto potřebí spěchu, s nímž mají býti tyto předlohy projednány, poněvadž správní reforma má býti přece provedena teprve dnem 1. července příštího roku. Tento spěch jest velmi podezřelý, neboť má se patrně zabrániti tomu, aby členové německých vládních stran nepřišli na to, k čemu jich má býti zneužito. Vždyť přece nejde o nic více a nic méně, než aby byl odstraněn poslední skrovný zbyteček státoobčanské svobody a místní samosprávy ve prospěch byrokratické všemoci, policejní moci a státního nadcentralismu. Kromě toho dlužno zjistiti, že se ve znamení smíšené lidové vlády a parlamentní většiny nic nezměnilo v jednání parlamentu, co by bylo lze nazvati zlepšením proti oněm zvyklostem, jaké zavládly za všečeské koalice. Pokládám za svou povinnost úvodem to zjistiti.

Když proskočily první zprávy o obsahu projednávaných nyní vládních návrhů, vzešly těžké obavy v oněch kruzích německého obyvatelstva, které nepovažují pokorně již předem vše za dobré, co nám nabízí český panský národ. Vždyť známe systém ten dostatečně ze všech jeho výslednic, onen systém, který byl zahájen slovy dr Rašína: "S rebely nevyjednáváme" a který počínajíc dnem 4. března 1919 slavil pravé orgie. Ústava, jazykový zákon, zákon o válečných půjčkách, o pozemkové reformě, o restrikci, zákon na ochranu republiky, jazykové nařízení, branné předlohy atd. až k šikanám státních zástupců a politických úřadů jsou přece zřejmými jeho známkami. Tu pak nebylo divu, že ta část sudetského Němectva, jež si zachovala ještě cit pro svobodu a důstojnost, vyvozovala z této reformy nejhorší obavy a spatřovala v ní korunování díla českého národního státu. Naše strana pak také ihned na svém sjezdu, konaném dne 6. února tohoto roku, vyzvala v usnesení navrženém a odůvodněném zesnulým naším kolegou Patzelem sudetské Němectvo k boji o samosprávu na podkladě uzavřeného území, jím osídleného, a prohlásila, že otázka vnitřní ústavy a správy státu jest v plném rozsahu rozvinuta, že nyní musí sudetské Němectvo podstoupiti boj o to, aby každý národ byl pánem na své domácí půdě, poukázala však také k tomu, že těžkou vinu berou na sebe ony kruhy, které nenapnou veškerých svých sil k dosažení tohoto cíle.

Dne 15. února byla ve sněmovně vyložena vládní předloha, tisk 831. Hned téhož dne zaujal jsem k ní stanovisko a vyložil, že představuje vrchol zbavení svéprávnosti našeho národa v tomto státě a že nadešel nyní okamžik, aby se náš národ domohl svých životních práv. Při té příležitosti připomenul jsem panu ministrovi dr Spinovi obsah státoprávního prohlášení, jež učinil dne 18. prosince 1925, a panu ministru dr Mayr-Hartingovi ony návrhy a zásady národní samosprávy, které byly r. 1920 v německém parlamentním svazu za jeho vynikající účasti vytčeny. Poukázal jsem také k tomu, že náš zvěčnělý klubovní kolega Patzel učinil již dne 18. ledna tohoto roku jednomu z obou německých ministrů návrh na společnou úradu a společnou obranu všech německých stran s poukazem k tomu, že jde o osudovou otázku našeho národa.

V četných velkých projevech zaujala pak moje strana před celou veřejností stanovisko k obsahu vládní předlohy a vytkla zásady, jichž při této příležitosti dlužno dbáti. Tyto zásady kotví v našem lidovém a sociálním programu, vyplývajícím ze světového názoru národního socialismu. Bez újmy svého velkého cíle do budoucna, kterýž od samého počátku zastáváme, a který docela jasně jest vyjádřen v onom státoprávním prohlášení, které učinil můj klubovní kolega Knirsch dne 21. října 1918 v ústavodárném Národním shromáždění Rakouska ve vídeňské sněmovně, hájili jsme již ve starém Rakousku stanovisko, že národnostní stát musí býti vybudován na národech v něm obývajících jako na svých přirozených základech. Nelze nám tudíž odpírati mravního oprávnění, abychom zastávali tuto zásadu i v přítomnosti. Toto naše stanovisko vyložil jsem již ve starém Rakousku v pamětním spise mnou sepsaném, který byl odevzdán v prosinci r. 1915 tehdejšímu ministerskému předsedovi Stürgkhovi, a v návrhu, který podal klubovní kolega Knirsch po opětném svolání říšské rady r. 1917. Neobírali jsme se právě nikdy jen denními otázkami, nýbrž provozovali jsme vždy politiku zásadní. Neměli jsme proto také příčiny, abychom měnili své názory, když na místo národnostního státu Rakouska nastoupil jiný národnostní stát, jemuž se uzdálo zváti se Československem, ačkoliv kromě Čechů a Slováků v něm bydlí i statisíce Maďarů a zejména 31/2 miliony Němců. Proto také první sjezd naší strany v Duchcově v listopadu 1919 učinil rozhodnutí, jež se stalo směrnicí našeho politického postupu a v němž se mezi jiným praví: "Žádáme, aby uzavřené území námi osídlené bylo prostorově zajištěno našemu životu s vlastní námi zvolenou ústavou, správou, zeměbranou, jak to bylo přiznáno v rámci Československého státu dokonce Rusínům, čítajícím 500.000 hlav. Poskytneme českým menšinám ve svém národním tělese již předem týchž práv, jakých se dostane Němcům, bydlícím v ostrovech včleněných do českého jazykového území. Zásadně žádáme dále, aby veškerá pro celek německého lidu určená kulturní zařízení, vysoké školy, hospodářské organisace a pod. byla přeložena z cizího hlavního města Prahy do německého území."

Není tudíž divu, jestliže postupujíce cílevědomě podle těchto zásad vytyčujeme v otázce správní reformy tyto směrnice: "1. Příslušníci každého národa tvoří národ ve smyslu státoprávním. Ke kterému národu kdo náleží, o tom rozhoduje jeho dobrovolné prohlášení. 2. Jednolité území každého národa tvoří zemi. 3. Každému národu náleží péče o menšiny mimo obvod jednolitého území a správa jeho školství. Vysoké školy buďtež přeloženy do jednolitého území každého národa. 4. Ochrana pracovního místa ve veřejné službě; podíl na úřednických místech všech stupňů podle klíče obyvatelstva."

Tyto zásady jsou také vyjádřeny v pozměňovacích návrzích, které podáváme k tomuto návrhu. Vytyčujíce tyto zásady, vycházeli jsme z názoru, že vládní návrh tisk č. 831 není pouhou změnou zákona č. 126 z 29. února 1920 o "zřízení župních a okresních úřadů", nýbrž že jde o patrnou změnu ústavy a tím o úplnou přestavbu státu. Neboť § 7 úst. listiny prohlašuje výslovně "zákonodárnou a správní činnost zemských sněmů za zaniklou." Projednávaný návrh zákona obnovuje však sněmy pod jiným jménem, byť i s obmezenými právy. Úst. listina v §u 3 přiznává obvodu Pod karpatské Rusi vlastní parlament a guvernéra odpovědného tomuto parlamentu. Každým způsobem jde zde tudíž o změnu ústavy, neboť buď nejsou zemská zastupitelstva žádnými sněmy, pak také není sněmem karpatoruské zastupitelství a porušuje se § 3 úst. listiny, anebo jsou to sněmy, a pak jde o změnu § 7 úst. listiny. K takovýmto změnám jest však podle §u 33 úst. listiny potřebí 3/5 většiny všech členů v každé sněmovně - tudíž nikoli pouze jednoduché většiny - a podle §u 44 souhlasného usnesení obou sněmoven. Nepokládáme se arciť za strážce ústavy, o které jsme se my Němci spolu neusnášeli, nýbrž při jejímž přijetí byli jsme považováni podle známých slov Masarykových za "přistěhovalce a kolonisty" čili jinak řečeno za poddané, jimž bylo uloženo mlčeti. Avšak oněm pánům, kteří tvoří německou část vládní většiny a tím se stali strážci ústavy, smíme přece připomenouti, že se právě chystají ji porušiti a tím dáti nám špatný příklad. Výmluva, že jde pouze o změnu župního zákona, je příliš dětinská, a to i pro československou demokracii v nedbalkách.

Na vládním návrhu byly sice v ústavně-právním výboru, ve kterém můj klub není zastoupen, provedeny některé změny. Avšak tyto změny jsou rázu nepatrného a především nikoli zásadní povahy. Můžeme ostatně tyto změny klidně přičísti k dobru oposičních stran, neboť jinak by byl býval návrh, jenž se nese zcela duchem ministerstva vnitra a pana dr Kramáře, jednoduše spolknut. Dr Kramář zastal se ho přece jako zpravodaj v prvé schůzi výboru s pravým zápalem. Nepatrné změny ničeho nezměnily na duchu a obsahu předlohy. Tato zůstává i na dále, což dr Kramář ve výboru výslovně podotkl, korunováním díla českého národního státu, čili jinými slovy výrazem mocenských choutek české buržoasie a byrokracie, které rozliční žoldnéři, mezi nimi bohužel i Němci, vykonávají špatně odměňované služby. (Souhlas na levici.)

Pročítáme-li obsah obou osnov, zarazí nás předem, že osnova o organisaci politické správy ve skutečnosti zrušuje poslední skrovný zbyteček občanské svobody. Čeho nedokázal zákon na ochranu republiky, proti jehož provádění často jsme se ozvali, toho má býti dosaženo úžasným zostřením " Prügelpatentu". Pokuty až do 5.000 Kč a tresty na svobodě až do 14 dní mají donutiti státní občany, aby ke všemu přitakali. Při tom byla již trestní sazba zmírněna, neboť původně dosahovala dokonce 10.000 Kč. Tyto tresty mohou uložiti politické úřady se schválením zemského úřadu - v naléhavých případech dokonce bez jeho schválení - pro nešetření příkazů a zákazů. Víme dostatek z osmileté zkušenosti, k jakým nesnesitelným šikanám takovéto plné moci mohou vésti a povedou. (Posl. Simm [německy]: O to se již postarají okresní hejtmani!) Zcela správně. Případ nutnosti bude samozřejmě vždy dán a zákazy a příkazy budou přímo pršeti. Na ochranu vážnosti úředních orgánů byly stanoveny pokuty až do 2.000 Kč - v původní předloze dokonce 5.000 Kč - a trest na svobodě až do 5 dnů pro toho, kdo se v písemném podání urážlivě vyjádří, nebo kdo proti veřejnému orgánu vědomě hrubě si počíná nebo se zdráhá ho poslechnouti. Stejné tresty uloží se těm, kdo ruší řízení, dávají k tomu podnět anebo řízení protahují. To znamená jinými slovy, že se byrokracie vyhlašuje za boha. Jako žezlo dává se jí do ruky gumový obušek. Československá demokracie vrací se, přehlížejíc Masaryka, od diskuse, jež se ostatně v této zemi vždy zcela zvláštně vyjímala, vědomě do dob předbřeznových a vtiskuje lidu, který podle ústavní listiny jest zdrojem moci, značku, jako by byl stádem dobytka. Týž účel sleduje také zkrácení instančního pořadí pouze na dvě instance. Budoucně má býti zemský úřad všeobecně poslední instancí. Veškerá dosavadní zkušenost nás poučuje, že zemský úřad téměř vždy z falešně pochopených prestižních důvodů prostě schvaluje opatření okresního úřadu. Vědomí právní bezpečnosti nijak se tím neposiluje, jestliže zemský úřad všeobecně představuje poslední instanci.

Další nápadnou známkou tak zv. reformního díla jest vydatné zhoršení volebního práva. Obírám se zde druhou osnovou, volebním řádem pro zemská a okresní zastupitelství. Již při odnětí volebního práva vojákům byla nastoupena šikmá dráha a nemusíme býti proroky, prohlásíme-li, že také nynější pokus nebude nikterak posledním. Pro zemská a okresní zastupitelství má býti pojednou zvýšeno volební stáří na 24 roky. Proč? Přece asi jen za tím účelem, který se ostatně také doznává, aby byla vyloučena mládež, která nevolí tak, jak se hodí jistým pánům. (Souhlas na levici.) Vedle toho má býti důkladně paděláno všeobecné volební právo jmenováním jedné třetiny členů zastupitelstev. Jak budou vypadati tato jmenování, jest již předem jasno. Budou věrným obrazem dočasných mocenských poměrů... (Posl. Simm [německy]: Myslím, že jest tu tolikeré zabezpečení!) Přijdu na to také ještě ve své řeči. Bude jich vládnoucími stranami zneužíváno k posile jejich posic. K tomu ještě k posile nevyžadující žádných nákladů! Jest patrno, že budou z řad odborníků vybráni pouze ti, kteří mají styky s vládou a o nichž jest již předem odůvodněno přesvědčení, že se jí poddají jako její onuce. Jmenovací právo jest a zůstává zavržitelno. Největší obavy však vzbuzuje a naprosto jest zavržitelný s národního stanoviska, přes to, že byl ve výboru usnesen, dodatek k §u 12, odst. 2, jenž zní, že jmenování má se díti se zřetelem k hospodářským, kulturním, národním a sociálním poměrům. Prostoduchým povahám snad toto kaučukové ustanovení postačí. Kdo však má pět smyslů pohromadě, ví že tím otevřeny jsou dokořán dvéře libovůli. Co všechno nebude nám pod "německou" značkou navěšeno a jaké zástupce dělnictva najmenuje občanská vláda, ovšem bude-li je vůbec jmenovati. Klade-li se již důraz na odborníky, proč nepřejde se ihned k systému dvou komor, při čemž by však ovšem musela vzejíti z voleb také hospodářská komora, aby podávala jasný obraz národních, hospodářských a sociálních poměrů. Povinnost uložená stranám, aby nesly polovinu nákladů, které vzejdou tiskem hlasovacích lístků, jest také zvláštností tohoto státu, který úplně přehlíží, že zařízení lidových zastupitelstev jest v jeho zájmu. U zemských a okresních zastupitelstev jest to však již proto nehorázností, poněvadž přece třetina těchto zastupitelstev má býti jmenována. Nehledě k tomu, že volení a jmenovaní zástupci jsou přece rovnoprávní, bude tímto způsobem zaručeno oněm stranám, z jejichž řad budou vzaty jmenované osoby, bezplatné zesílení jejich zastoupení. Jest to vyložená nespravedlnost.

Pokud se týče jednacího řádu, bylo arciť odstraněno přímo neslýchané ustanovení §u 24 vládního návrhu. Tímto ustanovením mělo býti do zákona vpašováno proslavené vládní nařízení z 31. ledna 1924, kterým byl zaveden jednací řád pro slovenské župy. Nařízení to není nijak vynikajícím vysvědčením pro právníky ministerstva vnitra, neboť pánové patrně zapomněli, že bylo zatím vydáno prováděcí nařízení k jazykovému zákonu, jehož ustanovení mělo býti obdobně použito, když se již nic lepšího nevědělo. Většina ústavně-právního výboru však si to také velmi usnadnila. Místo aby alespoň v hlavních rysech stanovila jednací řád, přenechává vládě, aby vydala jeho předpisy nařízením. Vládě uděluje se takto blanketová plná moc, což se ostatně neděje pouze v tomto případě, nýbrž častěji v předloze se opakuje a což vtisklo vůbec přímo neslavnou pečeť celé československé výrobě zákonů. Vláda jest sice povinna, aby předložila vydaná nařízení oběma sněmovnám do 4 neděl po jejich nejbližší schůzi ke schválení, to však není dostatečnou ochranou vzhledem k parlamentnímu provozu v této zemi obvyklému. Parlament, jenž trochu dbá své důstojnosti, byl by se musel při vypracování návrhu zákona vystříci toho, aby udělil vládě blanketové zmocnění. Tím méně smí ji však zmocniti, aby sestavila jednací řád zastupitelských sborů.

Sloučení Slezska s Moravou jest nehorázností vzhledem k tomu, že nebudou zřízeny župy a že obživnou opět země. Jestliže země česká a moravská, které přece zřízením žup zanikly, budou obnoveny, nelze dobře opodstatniti, proč má býti právě Slezsko odstraněno. (Posl. Heeger [německy]: Z národních důvodů!) Zcela správně. V této příčině nemůže nás mýliti okolnost, že se zavádí zemská komise s velmi omezeným oborem působnosti a zachovává dosavadní název. Slezsko není menší než Podkarpatská Rus, jistě jest soběstačnější, což přece také až dosud prokázalo. Ostatně celé obyvatelstvo, Němci, Češi i Poláci, všechny směrodatné korporace i se slezskou zemskou správní komisí projevily způsobem vylučujícím veškeru pochybnost vůli celé země a celého obyvatelstva, aby byla zachována samostatnost. Statisíce podpisů nahradily jakési lidové hlasování, a ještě dne 20. června učiněny byly ve všech okresních městech od českého Těšína až k Javorníku hromadné projevy na schůzích... (Posl. Heeger [německy]: Za účasti vládních stran!) Zmíním se také ještě o tom, pane kolego.

Tyto schůze byly svolány třemi oposičními stranami. Tisk křesťanskosociální strany však, místo aby použil těchto projevů k nátlaku, úmyslně je zmenšoval. Svědčí to jistě docela zřetelně o duchu, kterým jest proniknut tento tisk i strana sama. Pořídili jsme si snímky části těchto projevů. Mám na příklad zde ve sněmovně snímek projevu v Opavě avšak nemám ho v tomto okamžiku po ruce. Na třech obrazích jsou zachyceny tyto massy a na první pohled je patrno, že jde asi o deset tisíc lidí. Četl jsem však křesťanskosociální tiskovou zprávu, kde byla zmínka o 4.000, a jinou pozdější, která mluví o 5.000 až 6.000 lidí. Také všechny jiné projevy byly úmyslně zmenšovány a snižovány.

V demokracii měla by přece po našem názoru rozhodovati vůle lidu, tím spíše, praví-li se v ústavě: "Lid jest jediným zdrojem veškeré státní moci." Ústava není pak ničím jiným než papírovým cárem, jestliže se takovýmto způsobem projevuje nevážnost k nepochybné vůli zdroje veškeré státní moci. Lidové hlasování prokázalo by přímo zdrcující většinu pro zachování samostatného Slezska. Starosta Českého Těšína, známý bývalý poslanec říšské rady Koždoň, uvedl ve svém, s velkou láskou a pečlivostí sestaveném spise "Das Recht unserer schlesischen Heimat auf die verwaltungsmässige Selbstständigkeit" a důkazním materiálem doložil četné důvody, mluvící pro samostatnost Slezska. Ke konci tohoto spisu uvádí sliby, které mu dali v době plebiscitu slavnostním způsobem tehdejší minister. předseda Tusar a president státu Masaryk. Pánové z vládní většiny chystají se v tomto okamžiku zhanobiti památku mrtvého a usvědčiti ze lži svoji žijící, prý vřele milovanou hlavu státu, kterou si teprve nedávno opětně zvolili.

Proč má býti spojeno Slezsko s Moravou? Najdou se Němci, kteří z vrozené - řekněme - skromnosti vidí v tom prospěch, poněvadž prý se tím zesílí posice moravského Němectva. V tomto směru učinil projev teprve nedávno kol. Hodina na krajském sjezdu Svazu zemědělců konaném v Mor. Berouně. Tito lidé zneuznávají, že se jedna posice neposílí, když se druhá zeslabuje a když tato druhá jest mimo to ještě jediná poněkud silná. (Souhlas na levici.) Slezsko jest se svými více než 40% Němci naší nejsilnější posicí, tím spíše, poněvadž k tomu přistupuje ještě 10% Poláků a Češi nejsou ještě ani polovicí obyvatelstva. V této okolnosti a jedině v ní dlužno hledati důvod pro jeho sloučení s Moravou, k čemuž poukazují mezi jiným vývody českého menšinového statistika Antonína Obrtla, které vyšly nedávno v úředním listu "Stráž Moravy", severomoravského počešťovacího spolku "Národní Jednota". Ze 6 moravskoslezských žup měly totiž 3 - Jihlava, Olomouc a Moravská Ostrava - 30 až 37% německého obyvatelstva, a také župa Český Těšín vykazovala plnou třetinu Němců a Poláků. To bylo pánům z okolí dr Kramáře, pátera Šrámka a společníků přímo trnem v oku právě jako dvě ryze německé župy Karlovy Vary a Česká Lípa v župním zákonu. Kol. Hodina a všichni členové německých vládních stran nesmějí tudíž naprosto hledati ve sloučení Slezska s Moravou splnění německého přání.

V této souvislosti budiž také řečeno slovo k předsedovi klubu německé křesťanskosociální strany kol. dr Luschkovi. Nedávno v ministerském - abychom tak řekli - listu své strany "Deutsche Presse", v témž listě, proti němuž ještě před krátkým časem bezprostředně mu podřízený severomoravsko-slezský list křesťanskosociální strany vedl ostrý boj vzhledem k reformě správy, smířil se úplně s touto předlohou. Zapomněl při tom, jak se zdá, že dne 30. ledna tohoto roku na sjezdu zástupců všech německých obcí ve Slezsku zastával stanovisko samostatnosti této země a vedl do Prahy deputaci zvolenou tímto sjezdem. Celkový obsah projednávaných předloh co do pojmu svobody lze vystihnouti v tom směru, že se vládní moc stává na úkor svobody státních občanů přímo neomezenou a že nastupuje bezohledná centralisace na úkor samosprávy. Poslední zbyteček místní samosprávy, který byl teprve nedávno silně okleštěn zákonem o obecních financích, má býti nyní úplně zrušen. Účinek neprojeví se ovšem ihned, avšak v několika měsících nebo rocích ukáže se čertovo kopýtko různých ustanovení. Vysoká česká byrokracie postupuje bezohledně svou cestou, aby vybavila stát podle svých přání. Vláda je ráda, že s ní někdo snímá tento úkol a že může činiti licoměrné projevy, jež nejsou dodržovány. Parlamentní většina drží se však slov Schillerových: "Rozumných lidí bylo vždy jen málo."

V národním ohledu lze předlohu o organisaci politické správy vystihnouti v tom směru, že se stát dělí na čtyři slovanské vladařské oblasti a že Maďaři a především tři a půl milionu silné Němectvo odsuzuje k úloze popelky. Ujišťoval-li nás ministr vnitra ve své obhajovací řeči, kterou ve výboru k této předloze přednesl, že se vláda nedává vésti žádnými národnostními úmysly, nedojde tím víry. Byl ještě vždy věrným sluhou svých dočasných pánů. Nad to slyšeli jsme, jak známo, podobná ujišťování také svého času při zákonu restrikčním z úst jeho nejvyššího šéfa, což nevadilo, že se dostavil pravý opak těchto ujištění. Tu jest mi již milejší bezohledně otevřený dr Kramář, jenž v ústavním výboru opětně zdůraznil, že stát jest českým národním státem a že jím zůstane, což ostatně také, abych uvedl jen jediný příklad z poslední doby, se žádoucí otevřeností vysvítá z telegramu, který poslal president Masaryk po svém, jak známo, německými hlasy provedeném a jen s jejich pomocí umožněném zvolení presidentu francouzské rotschildovské republiky, z telegramu, který jest samozřejmým políčkem německých voličů Masarykových (Souhlas na levici.) a jejž jsme učinili předmětem dotazu. Také nedbalkový projev zpravodaje ke dvěma branným předlohám, národnědemokratického posl. Špačka, lze uvésti v této souvislosti.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP