Posl. de Witte (německy): Slavná sněmovno!
Předložený návrh zákona jest,
byť i jen nepatrným a také jen na malý
a určitý okruh omezený, zlepšením
dosavadního stavu. Starý horní zákon
byl po desítky let uznáván za nedostatečný,
nyní mají býti v novém zákoně
držitelé zavázáni předkládati
také dozorčím úřadům
přehledné důlní mapy a učiniti
je přístupnými také soukromníku,
který má na tom zájem, čímž
se ovšem dosahuje podstatných výhod pro jisté
soukromníky mající na tom zájem, poněvadž,
utrpí-li dolováním škodu, mohou také
tuto škodu zjistiti. Ale ovšem zbývá množství,
mnohem naléhavějších reforem, jichž
účelem má býti chrániti život
a zdraví dělníků zaměstnaných
při dolování a jichž naše organisace,
příslušníci mé strany často
a dosti naléhavě žádali, ale přes
to jsme se nepřiblížili k jejich splnění.
Jest příznačné pro nynější
vládu, že ve chvíli, kdy provádí
opravu starého horního zákona, má
na mysli jen zájmy majetných tříd
a dělníků, prostě nedbá. Není
to žádný div u vlády, jejíž
nejvyšší ctižádostí jest,
býti sociálně zpátečnickou
a jejíž dosavadní činností pro
lidové vrstvy bylo zhoršiti jejich bídu a dále
je zbavovati práv.
Ale v této souvislosti bych, se ještě dotázal,
je-li dosavadní vláda vůbec ještě
oprávněna zastupovati návrhy zákonů,
i když pocházejí od jejích předchůdců,
tázal bych se, není-li nynější
vláda již vůbec vyřízena. Přicházíme
právě z obecních voleb, z voleb, které
zároveň ukázaly slabinu a hanbu vlády.
Vládní strany v době před volbami
byly naplněny strachem před votem, jehož nelze
nedbati, daly si největší práci, jakou
lze si jen pomysliti, aby tyto volby, kterým nebylo lze
uniknouti, vylíčily jako zjevy pouze místního
rázu. V mnoha článcích a v tolika
a v tolika řečích tvrdili stále příslušníci
vládních stran, že tyto obecní volby
mají jen místní význam, že nikde
se nestane politické rozhodnutí. Pomýšleli
tedy na to odvolati se k politickému nerozumu voličských
mas. Ale přesto, že se domnívali, že bude
možno, v tolika a v tolika venkovských obcích
skutečně lidi překvapiti stálým
poukazováním na pouze místní význam
obecních voleb, stálou výzvou k těmto
voličům, aby nemyslili na vysokou politiku a především
nikoliv na to, jak se vládní strany chovaly zde
v této sněmovně, přece se vládní
strany stále třásly strachem, že voličové
mohou býti chytřejší a charakternější
a proto se dostavila, jak bych zde rád zjistil, bohužel
nikoliv marná výzva k vládě, aby uvedla
v pohyb svůj aparát. A tento aparát pracoval
a to nejdříve v tom směru, aby z voleb byly
vyřazeny pokud možno všechny nebezpečné
obce. Ze svého volebního kraje mohl bych uvésti
četné příklady pro to, že velká
města a průmyslová místa měla
jíti k volbě a že všemi možnými
úskoky byly volby v těchto místech zamezeny.
Za druhé pracoval tento aparát v tom směru,
že při stanovení volebního programu
šlo se tak daleko, že se zúčastněné
skupiny neostýchaly zcela klidně a chladnokrevně
na dotazy zástupců politických stran říkati
jim do očí nepravdy, pokud šlo o lhůtu
voleb. Bylo zjištěno, že se dne 1. září
dostavili do ministerstva vnitra zástupci českých
sociálních demokratů a že jim tam bylo
řečeno, že se vůbec ještě
neví, kdy budou volby rozepsány, téhož
dne však ministr vnitra vydal již rozkaz okresním
politickým správám, aby druhého dne
vyvěsily volební vyhlášky. Jest prokázáno,
že téhož dne, kdy venku okresní politické
správy daly již vyvěsiti volební vyhlášky,
ministerstvo vnitra našlo smutnou odvahu prohlásiti
deputaci naší strany na otázku, kdy budou volby
- poněvadž se to v Praze ještě veřejně
nevědělo - že toho ještě nevědí.
Na výtku, že okresní politické správy
již přece volby rozepsaly, byla jim dána odpověď,
že to musí býti mýlka, nedorozumění.
A do této řady method vlády, aby na výsledky
voleb mohla snad přece vykonávati vliv ve svůj
prospěch, patří četná zjevná
porušení zákona, jichž se dopustily úřady.
Jak se provádějí volby na Slovensku, o tom
kromě nás mluvil v této sněmovně
již pan oposičník Hlinka, ovšem
marně. Nyní mluvil o tom, jak se to dělo
na Slovensku, jako příslušník vládní
strany, a možno jistě býti zvědavým,
jak vláda na to odpoví nyní se zřetelem
na změněnou úlohu Hlinkovu. Rozhodně
jest jisto, že se na Slovensku pracovalo způsoby,
které ještě daleko předstihují
maďarské volební způsoby, že notáři
nebrali prostě na vědomí kandidátních
listin, že volební kandidáty titulovali výrazem
"Vy prasata" a že jim říkali: "Vy
prasata, nemusíte voliti" a podobných více.
Ale nemusíme jíti až na Slovensko. Můžeme
zůstati v Čechách a můžeme zjistiti,
že okresní politické správy měly
tu odvahu, na př. v jistém pošumavském
místě, volby odročiti a nedati je provésti
proto, poněvadž vládní strany omeškaly
nebo nemohly podati kandidátní listiny.
Do této kapitoly patří nepřípustné
vykonávání vlivu na voliče v těchto
územích, způsob, jakým se vykonávala
censura. Naše strana na př. dala si ještě,
a to nikoliv se zřetelem na tyto obecní volby, nýbrž
k jinému účelu, jejž ještě
vysvětlím, od vzdělávacího
výboru našich vídeňských organisací
zaslati filmy, které měly ukázati obyvatelstvu,
jak ve skutečnosti vypadá práce rudého
obecního zastupitelstva ve Vídni, aby bylo lze čeliti
lžím, které byly rozšiřovány
o této vídeňské obecní správě,
a upozorniti na to, co sociální demokraté
konají pro lid tam, kde k tomu mají možnost,
a ukázati, že sociální demokraté
nedovedou jen podávati programová prohlášení
o způsobu své politiky ve veřejných
sborech, nýbrž že a jak dovedou tato prohlášení
proměniti v čin. Tedy za tímto účelem
byly tyto filmy objednány z Vídně a měly
býti ukazovány v celé zemi. Tu přišla
censura a po celé měsíce vůbec znemožňovala
předváděti tyto filmy, neobsahující
skutečně nic jiného, než obraz práce
naší vídeňské obecní správy
a které pro to nemohou býti přece tak státu
nebezpečné, ledaže si censura myslila, že
Československo se zřetelem na sociální
práci vykonanou ve Vídni jest zahanbeno, srovná-li
se to s tím, co v sociálním oboru koná
Československo a co se po té stránce vykonalo
ve Vídni. Ale pravou příčinou bylo,
že censor na rozkaz vlády musil tak jednati, poněvadž
předvádění oněch vídeňských
filmů mohlo poškoditi vládní strany,
že se tedy dopustil zcela nestydatého zneužití
své úřední moci. Místo aby
byl řekl vládním stranám, ukazujte
přece ve filmu, co vy jste vykonali, ukazujte ve filmu,
jak mrháte jměním lidu, berněmi, na
nákup bomb s otravnými plyny, které jednou
mají býti shazovány na obyvatelstvo, na obyvatelstvo
takových měst, s nimiž by se právě
Československo mohlo dostati do boje, censor s touž
nestydatostí zabavoval zvláště časopisy,
plakáty a letáky, jimiž naše strana chtěla
voliče poučiti. (Výkřiky něm.
soc.-demokratických poslanců.) Objednali jsme
množství plakátů, které názorně
ukazují politické události v Československu.
Vyvěsiti tyto plakáty bylo nám skoro bezvýjimečně
okresními politickými správami zakázáno,
ovšem na vyšší příkaz. Že
nevěděli, jak se má tento zákaz vůbec
odůvodniti, že jednali prostě jen na rozkaz,
aby za všech okolností zamezili rozšiřovati
tyto plakáty, vysvítá z toho, že jedna
okresní politická správa propustila ten plakát
a jiná onen a že jedna odůvodnila zákaz
vyvěšovati tak a druhá zase jinak. Chci zde
uvésti tři příklady. Okresní
politická správa ve Žluticích zakázala
vyvěsiti všechny naše volební plakáty
s odůvodněním, že se jejich obsah příčí
zákonu na ochranu republiky. Okresní politická
správa v Teplé povolila tři z těchto
plakátů, podle mínění žlutické
okresní politické správy příčících
se zákonu na ochranu republiky, ostatní však
zakázala dovolávajíc se §u 300 tr. z.
Okresní politická správa v Karlových
Varech dovolila vyvěsiti plakáty, které podle
mínění tepelské okresní politické
správy příčí se §u 300
tr. z., dovolila vyvěsiti plakáty, které
se podle mínění žlutické okresní
politické správy příčí
zákonu na ochranu republiky, ale zase zakázala vyvěšovati
plakáty, které byly dovoleny v Teplé, a odůvodnila
to poukazem na císařské nařízení
z r. 1854. (Německé výkřiky: Slyšte!
Slyšte!) To byly způsoby, jimiž se pracovalo,
a z toho jasně a zřetelně vysvítá,
že okresní politické správy prostě
hledaly záminky, že musily sháněti,
odůvodnění vykonávajíce příkaz,
jejž dostaly od ministerstva vnitra.
Kromě těchto úředních nařízení
prováděly se ještě nesmírně
chytrácké plány vládních stran,
že se totiž snažily postaviti v obcích pokud
možno nejvíce malých kandidátek, aby
lidé, kteří utekou od vládních
stran, u těchto malých skupinek se zase shromáždili.
Nyní jest ovšem otázka, kam se po stránce
politické čítají hlasy odevzdané
pro tyto skupinky. Pan ministr Spina předpředevčírem
dal do novin článek, v němž mluvil o
tom, že tyto volby ukázaly, že se voličové
s velkých politických hledisek shromažďují
v rámci velkých politických stran. Pravil
to nepřihlížeje k tomu, že v místech,
kde mělo býti obsazeno 15 mandátů,
12 stran se o těchto 15 mandátů rozdělilo,
nepřihlížeje k tomu, že na příklad
u nás na Chebsku četné kandidující
skupiny neměly ani dosti fantasie, aby si vynalezly nějaké
jméno své strany, a prostě podaly kandidátní
listiny pana "Tak a Tak" a pana "XY". A nyní
přichází okresní politická
správa, předvolává tyto pány
"Tak a Tak" a "XY" a táže se jich,
ke které politické skupině dlužno přičísti
hlasy pro ně odevzdané. Pánové ovšem
na to nemají odpovědi, a nyní již vlastně
vidíme souvislost věcí: Za prvé zatajování
až do nynější chvíle, z toho ovšem
lze snadno viděti, čeho má býti
dosaženo: zfalšování těchto volebních
výsledků tím, že se usiluje, všechny
hlasy odevzdané těmto neutrálním skupinkám,
těmto z příbuzenských ohledů
sestaveným malým hlasovacím skupinkám
přičísti k dobru vládním stranám.
Přes to se vládním stranám nepodařilo
vyjíti z této aféry v plném zdraví
a ony jsou přece skutečně zatíženy
tak hroznými hříchy, že se lze jen diviti,
že netrpělivost, nevole a rozhořčení
obyvatelstva nebyly ještě větší
a že se s těmito vládními stranami obyvatelstvo
nevypořádalo prostě vůbec. Pomyslíme-li,
co v krátké době jednoho roku tyto strany
spáchaly, pomyslíme-li na zločin hrozného
zdražení potravin cly, na rozmrhání
3 1/2 miliardy na fond na výzbroj, na prodloužení
vojenské služební doby, na stanovení
mírového stavu 120.000 mužů pro československé
vojsko v době, kdy pětkrát větší
Německo má ve zbrani jen 100.000 mužů
a ve státě, o němž s výjimkou
Francie zástupci Dohody tvrdili, že pro něj
stačí vojenský stav 24.000 mužů,
pomyslíme-li na daňovou reformu, kterou učinily
pro milionáře a proti dělníkům,
pomyslíme-li na zákon o certifikatistech, jenž
tisícům německých čekatelů
na občanské místo odnímá tuto
možnost, pomyslíme-li na zákon o rdoušení
obcí, který téměř úplně
ruší samosprávu našich obcí, na
krádež volebního práva, na správní
reformu, která celkem není ničím jiným
než povznesením pendreku na symbol celého našeho
veřejného života, pak musím říci,
že voličové byli ještě dosti milostiví,
že při těchto volbách připravili
vládním stranám pouze postavení menšiny,
místo aby je byli vůbec decimovali. Představím-li
si nyní, s jakými úmysly vcházejí
poražení bojovníci znovu do této sněmovny,
pomyslím-li si, jak tito poražení hledí
obyvatelstvu připraviti ještě neslýchanější
věci, než které se dosud staly, že zamýšlejí
zhoršiti sociální pojištění,
široce zbaviti práv dělníky při
vedení jejich vlastního ústavu, pomyslím-li,
že hledí připraviti dělníky o
práva, jichž dělníkům neodpírala
již ani buržoasie starého císařského
státu, pomyslím-li na zamýšlený
útok na přístřeší, na
úmysl úplně zklerikalisovati školu,
pak musím říci, že tito pánové
mají zcela neobyčejnou odvahu a že se vyznamenávají
takovým názorem na věci, pro nějž
sotva lze nalézti jiného jména než cynismus.
Při tom, jak jsem již řekl, tato většina
zde byla již dávno nechána na holičkách
většinou voličů.
Mohu to shrnouti v tato slova: Podvod, jejž spáchaly
vládní strany, úskok ministerstva vnitra,
porušení zákonů úřady,
censorská libovůle, tato všechna balkánská
zneužití, která se udála při
obecních volbách, nemohla prosaditi, aby se většina
voličů rozhodla pro vládní strany.
Tak musíme zaznamenati, že nyní vládne
bezohledná a jen bestii zisku oddaná většina
poslanců, které právě většina
voličů venku vyslovila votum nedůvěry.
Stav, jejž dnes máme, příčí
se zákonům demokracie, jest nesnesitelný,
jest další urážkou voličů
oklamaných r. 1925 nynějšími většinovými
stranami. K tomu všemu bylo by jen jedno nutné, místo
aby snad ještě jednou pomýšleli na nové
útoky proti obyvatelstvu: Toto poslanecké shromáždění
nechť odstoupí, odvolá se ke všem voličům,
aby se konečně jednou učinila přítrž
podvodu spáchanému na většině
lidu a této hanbě demokracie. (Souhlas a potlesk
něm. soc.-demokratických poslanců.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je pan posl. Pik. Dávám mu slovo.
Posl. Pik: Slavná sněmovno! Jest obecně
známo, že majoritní strany po exposé
p. ministra financí znemožní oposičním
stranám, aby o tomto exposé a o politické
situaci byla ihned zahájena rozprava. Víme, že
je zde určitý úmysl potlačiti mínění
oposičních stran, že je zde zjevný úmysl
zastříti určité politické a
sociální skutečnosti a že je úmysl
vzíti opětně na dlouhou dobu parlamentu možnost,
aby provedl spravedlivou kritiku nejen činů vládních,
nýbrž činů dnešní majority,
kritiku oprávněnou a spravedlivou.
Proto používáme této příležitosti,
abychom se zmínili alespoň všeobecně
o aktuálních otázkách, o poměru
k vládě republiky, k celně kongruovým
stranám a o otázkách, které mají
býti v nejbližších hodinách v parlamentě
řešeny, o otázkách, jichž řešení
je zjevně namířeno proti zájmům
lidovým. Bylo nám znemožněno, aby zde
byl proveden přehled výsledků volebních
a z toho vyvozeny resultáty, pokud se týče
politické situace v republice. Můžeme říci,
že výsledek voleb znamená silný projev
nedůvěry k dnešnímu režimu celněkongruovému,
že znamená také nedůvěru ke stranám,
které tvoří tento dnešní reakční
režim.
Vezmeme-li dosavadní výsledky volební, shledáme,
že majorita celně-kongruových stran sotva již
bude míti ty mocenské posice, jaké měla
před obecními volbami. Výsledky voleb obecních
staví otázku, zdali celně-kongruové
strany vůbec mají zde majoritu a zdali jsou oprávněny
ve své dosavadní protilidové politice postupovati
a zdali by neměly vyvoditi důsledky z projevů
lidu ve volbách obecních, jak je to zřejmé
v každém ústavním státě.
Strany vládni a vláda sama má se říditi
podle zásady: Hlas lidu, hlas boží. Jestliže
z voleb vyšel hlas proti dosavadní politice vlády
i stran majoritních, jestliže v těchto volbách
lid projevil, že si přeje zcela nové, jiné
směrnice a jiné tendence vnitřní politiky
a postupu v otázkách sociálních, pak
by logicky pro vládu i majoritní strany mělo
býti rozhodujícím, aby v duchu tohoto volebního
projevu jednaly a jemu se přizpůsobily. (Výkřiky
posl. Johanise.)
Je známo, že před obecními volbami dnešní
majorita mohla počítati na většinu pouze
10 hlasů. Vezmeme-li však průměr, jednalo
se pouze o většinu pětihlasovou. Výsledek
voleb a přesuny mocenské v politických stranách
ukazují, že tato desetihlasová, resp. pětihlasová
většina v tomto parlamentě již neexistuje
(Tak jest!), že tyto vládní strany byly
volebními přesuny zatlačeny do menších
posic mocenských a že tedy de facto výsledek
voleb vyznačuje, že dnešní majoritní
strany nejsou již v té posici mocenské a nemohou
podle toho rozvinovati svoji činnost, ale mají se
podrobiti vůli a výsledkům volebním.
Projev voličstva v obecních volbách v prvé
řadě prokázal, že veliké procento
a v mnohých okresích převažující
procento voličů československých vyslovilo
nedůvěru dnešní vládě,
vyslovilo nedůvěru také politickým
stranám majoritním. V těchto volbách
však voličstvo také protestovalo a manifestovalo
proti tak zv. zákonům protisamosprávním.
Na všech volebních schůzích byla diskutována
otázka, jakou měrou reformou správy, zákonem
o finančním hospodářství obcí
a berní reformou bude postižena samospráva.
Na voličských schůzích bylo zdůrazňováno,
aby voličstvo o těchto konkrétních
otázkách se vyslovilo, aby se vyslovilo, zda souhlasí
s těmito zákony či nikoliv, a voličstvo
ve své veliké části protestovalo proti
porušení pravomoci naší samosprávy,
voličstvo protestovalo proti zešněrování
samosprávy, voličstvo protestovalo proti oslabení
hospodářských a finančních
sil obcí a samosprávy vůbec, jak se to stalo
zákonem o finančním hospodářství
obcí.
Dnes po volbách obecních, kdy tak živě
bylo manifestováno proti těmto zákonům,
vidíme již zřetelně jejich důsledky.
Všechny obce a zejména veliká města
vykazují obraz přímo žalostný,
obraz nemožnosti hospodaření a konání
velikých a těžkých úkolů,
neboť protisamosprávné zákony berou
obcím a samosprávě vůbec životní
sílu, berou jim finanční a hospodářské
prostředky. Rozpočty měst v Československé
republice vykazují veliké ztráty příjmové
a horentní schodky, jak je způsobily dnešní
protisamosprávní zákony.
Chci zde tento obraz vylíčiti příkladem
plzeňským. Včera městská rada
plzeňská schválila obecní rozpočet
na rok 1928. Tento rozpočet vykazuje 13 mil. Kč
na ztrátách, které - vznikají zrušením
školních přirážek, limitováním
přirážek obecních, odnětím
daně obratové a přepychové, odnětím
daně z motorových vozidel a snížením
daňového základu pro výměr
obecních přirážek. Obec plzeňská
následkem těchto zákonných důsledků
vykazuje schodek 22 mil. Kč. Pan ministr dr Engliš,
který prohlásil, že samospráva musí
prodělati krisi, aby se vyléčila, může
se z tohoto rozpočtového obrazu všech komun
a celé samosprávy přesvědčiti,
že zde nebude pouze krise, že on a vláda vhánějí
samosprávu nikoliv pouze do krise, nýbrž do
úplného zničení. Obce podle svých
rozpočtů, jak je nyní zpracují, vykazují
ohromné ztráty a nedostatky krytí nejdůležitějších
oborů obecní činnosti. Obce restringovaly
své výdaje, ale přes tuto restrikci vykazují
takové schodky, že je nemohou ničím
krýti. Za tento zločin proti samosprávě
má odpovědnost dnešní vláda a
dnešní majorita. Krise a katastrofa, která
nastane průběhem roku 1928, půjde na účet
odpovědnosti těch, kteří ze zlomyslnosti
a zavilosti podnikli tak brutální útok na
základy československé samosprávy.
Ve volbách bylo protestováno nejen proti těmto
protisamosprávným zákonům, nýbrž
také silně i proti restrikci politického
práva a proti hanobení demokratických základů
naší republiky. Je velmi poučné, že
pan ministr veř. prací dr Spina na schůzi
svých německých voličů velmi
velebil zákon o zrušení volebního práva
vojáků. Pan ministr dr Spina prohlásil
to, co jsme tvrdili při projednávání
tohoto zákona, že zrušením volebního
práva vojáků byly poškozeny české
menšiny, a potvrdil, že německé buržoasní
strany zrušením volebního práva vojáků
získaly, mnohé obce že se vrátily do
držení německé buržoasie a posice
Čechů ve smíšených a menšinových
místech že byly oslabeny. (Výkřiky
posl. Johanise.)
Tento projev pana ministra dr Spiny dokazuje oprávněnost
našich výstrah, našeho varování
a žalob a dokazuje, že útok na demokracii v republice
především poškodil naše menšiny
a naše smíšená místa.
K tomu chci ještě připojiti projev, který
učinil pan místopředseda sněmovny
posl. Zierhut. Pan posl. Zierhut na voličské
schůzi svých stoupenců prohlásil,
že dnešní vládní útvar není
výsledkem situace, která vznikla z rozporu mezi
socialistickými a občanskými stranami v dřívější
všenárodní koalici, nýbrž že
tato dnešní soustava byla se zástupci německých
buržoasních stran sjednávána již
před dvěma lety. (Slyšte!) Tato okolnost
potvrzuje, že rozbití všenárodní
koalice bylo výsledkem třídních zájmů
buržoasie obou národů, že se tu tyto strany
umlouvaly již dávno před krisí, jež
v koalici vznikla, a že rozbití všenárodní
koalice nemůže jíti na vrub socialistických
stran, nýbrž těch českých stran,
které podle prohlášení p. posl. Zierhuta
před dvěma lety smlouvaly se o dohodu o vybudování
buržoasní koalice českoněmecké.
Tento projev je politicky velmi charakteristický a dokazuje,
že české buržoasní strany své
vlastenectví daly do ústraní jen proto, aby
dosáhly proti pracujícímu lidu určitých
třídních opatření a výhod,
a bylo jim výhodnějším zatlačiti
motivy nacionální, když v popředí
jejich zájmů stály zájmy stavovské
nebo třídní.
Je nyní otázka, zdali dnešní vláda
a majoritní strany poučí se z výsledků
obecních voleb. Pozorujeme však, že tyto strany
nechtějí se poučiti a že ani vláda,
která má míti mimořádnou odpovědnost
za vývoj vnitřního života v naší
republice, nemá dosti smyslu pro takové poučení,
podle něhož by měla korigovati své činy
a opatření. Není-li rozumu v majoritních
stranách, které jsou až nenávistně
třídně vypjaty, různých sociálních
otázkách a proti dělnictvu, má býti
vyšší míra odpovědnosti u vlády
samé, neboť ona má těžkou odpovědnost
za vývoj vnitřních poměrů,
odpovědnost za stát a za jeho budoucnost a musí
- anebo má míti - vědomí odpovědnosti
za to, jak se v lidu smýšlí o dnešní
politice, o činech vlády a o celém tom komplexu
otázek, které mají býti řešeny
protilidově v této poslanecké sněmovně.
Vidíme tedy, že ani vláda, ani strany majoritní
nepochopily pokynu obecních voleb, že si neberou této
výstrahy k srdci a že, jak případy ukazují,
chtějí stejně útočně,
výbojně a třídně postupovati
proti dělnictvu a proti demokratickým zásadám.
Po exposé p. ministra financí dostane se nám
prvního obrazu nepochopení důsledků
obecních voleb a dostane se nám nového důkazu,
že dnešní majorita a vláda od své
útočnosti proti lidovým a dělnickým
zájmům nechce ustoupiti. Bude nám předložena
osnova zákona o změně zákona sociálního
pojišťování. Jaké jsou hlavní
body této reakční předlohy? (Výkřiky
posl. Johanise.)
Ohromný počet, veliká sféra vlastníků
pracovní síly a těch, kteří
riskují své zdraví a život, má,
býti vyloučena z pojistné povinnosti, Ukazuje
se, že je to právě sféra dělníků
a zaměstnanců, která je zaměstnávána
ponejvíce zaměstnavatelskými kruhy, které
jsou zastoupeny dnešními majoritními stranami.
Vidíme, že z pojištění napříště
mají býti vyloučeni všichni mladiství
dělníci, že mají býti vyloučeni
dělníci sezonní, že mají býti
vyloučeni dělníci domáčtí,
že mají býti vyloučeni dělníci
zemědělští. To jsou tisíce a
desetitisíce pojištěnců. Ti mají
býti připraveni o nárok lékařské
pomoci, ošetření v nemocnicích, o nárok
podpory nemocenské. Jejich zajištění
bude záviseti na milosti nebo nemilosti zaměstnavatelů.
Do našeho sociálního pojištění
se vkládají prvky velmi škodlivé tímto
podnětem vládním, vkládají
se ustanovení, která znamenají velikou reakci
proti dnešnímu stavu zákonnému. A je
jistě zajímavo, že četné strany
dnešní vládní majority, které
spolupůsobily se socialistickými stranami na díle
sociálního pojištění, šlapou
dnes své čestné slovo, porušují
úmluvu a ničí dílo, které vyrostlo
z dohody ve všenárodní koalici. (Tak jest!)
Není to právě dobré svědectví
pro tyto strany, že nedovedou hodnotiti svého čestného
slova, že nedovedou vytrvati na tom, na čem se byly
dohodly se všemi ostatními stranami politickými.
Kromě přímého poškození
pojištěnců a pojišťovacích
ústavů připravuje se osnovou vládní
neslýchaný útok na samosprávu pojištěnců.
Samospráva pojištěnců má býti
zrušena tím, že má býti zavedeno
paritní zastoupení obou složek pojištěnců
dělnických a zaměstnavatelů a že
má býti při tom zavedeno poměrné
zastoupení. Při dnešních poměrech
víme, že zaměstnavatelské kruhy dovedou
si již najíti ony zrůdné jednotlivce,
kteří se stanou při poměrném
volení jejich nohsledy ve správě pojišťoven
sociálních. Je zásadně nesprávno,
plyne-li z lidské práce, tedy z práce pojištěnců
celý ten finanční základ nemocenských
pojišťoven, je-li platba do těchto pojišťoven
výsledkem pracovní síly dělníkovy,
aby tento dělník byl připraven o své
absolutní právo rozhodovati o svých osudech
a výtěžcích své práce.
Prosím, za císařského, monarchistického
Rakouska byla ponechána samospráva dělníkům
v plné míře. (Slyšte!) Nejhorší
typ rakouských vlád a nikdo za nejhorších
režimů v Rakousku neodvážil se sáhnouti
na toto právo dělnické. (Slyšte!)
Je smutné, že v naší demokratické
republice něco takového se podniká, a je
příznakem těch stran, které hodlají
pro tato opatření hlasovati, že dovedou ve
své zpupnosti, ve své nevysvětlitelné
dráždivosti a ve svém zavilém nepřátelství
k dělníkům jíti tak daleko, že
berou dělníkům jejich samosprávu.
To je útok, jemuž není rovno v dějinách
sociálního pojišťování,
jemuž není obdoby v žádném evropském
státě. Jen Československá republika
zůstane typem reakce na tomto poli a odpovědnost
za hanobení naší republiky před celým
světem spadá na vládu a na strany, které
se tohoto zločinu dopustí. (Výborně!)