Úterý 25. října 1927

Víme však, že dnešní vláda i majorita nevzala si poučení z voleb, že chce pokračovati dále i po tomto zrůdném návrhu na zhoršení sociálního pojišťování. Víme, že připravuje se novela zákona o t. zv. sanaci bratrských pokladen, hornických pojišťoven. Víme však, že nejde o sanaci, nýbrž snížení pensijních požitků hornických pensistů, vdov a sirotků, o jednu třetinu. Povážíme-li, za jak těžké situace sociální žijí dnes pensisté horničtí, v jakých poměrech jsou, je jistě k tomu třeba veliké dávky cynismu, aby se sahalo na existenci těchto nebohých lidí. Odůvodňuje-li vláda, že hornické pojištění je pasivní, pak má použíti stejných method, jak to činí ve vykradených bankách na Slovensku. Mohla-li vláda sanovati slovenské zkrachované luďácké banky, má jistě větší povinnost, aby sanovala z veřejných prostředků hornické pojišťovny a nikoliv aby sahala na existenční úroveň těchto nebohých lidí.

Také žalujeme, že tato vláda nerespektuje hlasu voličstva, které ve volbách obecních manifestovalo pro zákon o zajištění přestárlých osob, Tato otázka spadá velmi účinně do života našich obcí a celé naší samosprávy. Není-li opatření cestou zákona, celá tíha opatření těchto lidí spadá na bedra obce. Ale stát a vláda a dnešní majorita nerespektují ani té okolnosti, aby přestárlým lidem, když již byli vyloučeni z rámce sociálního pojišťování, dostalo se na sklonku života toho, čeho je třeba, kousku chleba a klidného živobytí. Nevíme, že by vláda předložila zákon o pojištění přestárlých, naopak tato vláda předkládá zákon na zhoršení sociálního pojišťování.

Vidíme dále, že nespokojenost ve volbách obecních projevila se velmi důrazně i v řadách inteligence, v řadách státního a veřejného zaměstnanectva, neboť toto zaměstnanectvo nedůvěřuje ani stranám majoritním, ani této vládě, ježto celý projekt t. zv. systemisace nejen neznamená zlepšení poměrů zaměstnaneckých, nýbrž znamená zhoršení i vnitřních poměrů v úřadech. Systemisace znamená nivelisaci a proti této tendenci dnešní majority protestovalo i státní a veřejné zaměstnanectvo, poněvadž je nespokojeno a poněvadž bylo poškozeno. Předloha o sociálním pojištění znamená, že strany majoritní a vláda rozšiřují propast mezi stranami vládními a oposičními, že pro budoucnost spalují všechny mosty, ale že také rozšiřují propast mezi sebou a lidem, který tímto zákonem bude poškozen. My konáme zase jen svou povinnost, když vyslovujeme výstrahu, my vládu voláme k opatrnosti, k rozšafnému posuzování situace. My v poslední chvíli mluvíme k vládě, že ona jest odpovědnou za budoucí vývoj vnitřní v Československé republice. My voláme k stranám majoritním, že tímto činem, schválí-li osnovu proti sociálnímu pojištění, nejen rozšiřují propast, ale dávají tu velmi silný podnět k zvýšené nespokojenosti lidu, dávají veliký podnět a signál k boji dělnické třídy proti nepřátelům, kteří sedí v dnešní vládě a kteří sedí v dnešní vládní majoritě. (Potlesk čsl. soc. demokratických poslanců.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je p. posl. Bolen. Dávám mu slovo.

Posl. Bolen: Páni a dámy! Naše zásadní stanovisko k parlamentarismu jest známo. Přes toto stanovisko však pokládáme nejen za své právo, ale i za svoji povinnost vznésti tento protest: Už první pohled na dnešní denní pořad sněmovny ukazuje, zač vládnoucí buržoasie Národní shromáždění považuje. Vyjednává se pokoutně o konkordát, který je v rozporu s ústavní listinou a znamená v každém případě a v jakékoliv formě hrubé porušení ústavy. Nedávno byla mluvčím mocné skupiny anglických kapitalistů uvedena v naprostou pochybnost trianonská smlouva, kterou stanoveny byly hranice československého státu vůči Maďarsku. Je zde velmi vážné nebezpečí války a zatažení Československa do protisovětské fronty. Byl zde pokus o fašistický puč s několika kompromitovanými generály a důstojníky. Je zde zločinné řádění bursiánů a spekulantů, je zde generální útok všech zpátečníků na školu, je zde nekonečná řada nezákonitostí a zlovůlí státního aparátu, najmě třídní justice, jsou zde neslýchané konfiskace a zákazy veřejných projevů, na "osvobozeném" Slovensku jsou z politické msty a na základě starých maďarských zákonů nařizovány nekonečné vyšetřovací vazby oposičníků atd. Ale sněmovna se o tom všem nemůže a nesmí vysloviti, je úplně bezmocná, smí jen kývati k tomu, co jí předloží osmička nebo šestnáctka koaličních stran, která smí předložiti zase jen to, co Šrámek se Švehlou "dohodli".

Poslanci se pravidelně dovídají o důležitých věcech teprve z novin - pokud totiž censura dovolí o důležitých věcech psáti - a když se nyní téměř po 4 měsíčních prázdninách scházíme, jsou na denním pořádku vedle ostudných imunitek dvě staré podřadné zprávy zemědělského výboru a jeden formální návrh na lhůtu pro senát, věci to, které nemohou veřejnost nikterak interesovati a které jsou pro koalici jen nejhorším vysvědčením chudoby.

Dnešní denní pořad nemá jiného účelu, nežli znemožniti a oddáliti politickou debatu, jíž koalice po utrpěném "vítězství" v obecních volbách nemůže potřebovati a jíž se vyhýbá už proto, aby někteří z partnerů pánů Švehly a Šrámka neprozradili, jaká nervosita uvnitř koalice panuje.

Kdyby české socialistické strany neměly na mysli jen zákulisní klepy se Švehlou a Šrámkem, kdyby jim nešlo fakticky o podporu vlády, kdyby jejich oposice nebyla oposicí operetní, kdyby respektovaly vůli svého voličstva, které chce, aby se důsledně a v jednotné frontě bojovalo proti reakci hospodářské, politické i kulturní, pak by dnes, pod tlakem mas z venčí, ministerský předseda a ministr zahraniční museli se zodpovídati, proč a zač a z čí vůle se jedná s Vatikánem., z čí vůle se plivá na slavnostní sliby Washingtonské deklarace, proč a z čí vůle má býti škola vydána v plen klerikálům, kde se vzala ta drzá nestydatost vyjednávat proti vůli a proti zájmům nejširších vrstev lidových se Římem o úpravu ještě horší, nežli byl konkordát Habsburků z r. 1855, proč a z čí vůle nemá být provedena odluka církve od státu a vyvlastnění majetku mrtvé ruky.

Kdyby pro socialisty nebylo slovo socialismus pouhou frásí, potom by nemohli stavěti zájem kapitalistického státu nad zájem dělnické třídy, potom by museli společně s námi mobilisovati masy pracujících i střední vrstvy do boje proti hladu a proti loupeživým kartelům., do boje za zlepšení sociálního pojištění, pro odstranění zákonů dělnictvu nepřátelských, proti každému ohrožování Sovětského svazu, potom by museli společně s dělnictvem komunistickým nejen v parlamentě, ale hlavně mimo parlament (Potlesk komunistických poslanců.) organisovati důsledný bojza svržení reakční vlády, která bez loyální oposice socialistů nemohla by se ani hodinu opájeti vědomím, že není nikomu zodpovědna a že pracující lid snese všechno.

Voličové promluvili. Nyní je nutno, aby rozsudek voličů byl proveden. Volby byly demonstrací zesílené bojovné vůle mas. Této demonstraci musí následovati činy. Musí následovati mocné hnutí mas, aby si vynutilo odstoupení vlády a vypsání nových voleb do parlamentu, (Výborně! - Potlesk komunistických poslanců.) opatření to, které po výsledku voleb stalo se nutným i podle zásad měšťácké demokracie. Jakými ubohými prostředky hodlá se koalice zachrániti, je patrno ze zprávy dnešního "Večerního Listu", orgánu to slovanských národních socialistů, podle které mělo býti dnes do sekretariátu naší strany posláno 10 konceptních úředníků a 150 policistů za účelem náhlé prohlídky Mělo se prý pátrati po nějakých antimilitaristických letácích. Jenom tím, že "Večerní List" předběhl policii, z prohlídky sešlo.

Krajně protilidová a válečná politika vlády, ofensiva buržoasie ve všech směrech, národnostní útisk, zejména na Slovensku a na Zakarpatské Ukrajině, reakce kulturní, fašismus a nebezpečí imperialistické války musí naraziti na vášnivý odpor pracujících mas. Vše pro jednotnou bojovnou frontu pracujících! Ať žije vítězná ruská revoluce a Sovětský svaz! Vše pro vybojování vlády dělníků a pracujících rolníků! (Výborně! - Potlesk komunistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava je skončena. Žádám o přečtení podaného návrhu.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte).

Resoluční návrh posl. inž. Záhorského, Lance a druhů:

Vláda se vybízí, aby pro nedostatek konceptního úřednictva u báňských revírních úřadů, který jest zaviněn požadavkem dvojího úplného vysokoškolského vzdělání (práv i hornictví), byli techničtí konceptní úředníci báňských úřadů postaveni na roveň báňsko-právnickému úřednictvu týchž úřadů, poněvadž vykonávají tutéž práci v oboru, který je povahou téměř výlučně technický.

Jedině tímto způsobem odpomoženo bude nedostatku konceptních sil u báňských úřadů a napravena bude křivda, která se technikům u báňských úřadů děje.

Předseda (zvoní): Tento návrh má dostatečný počet podpisů a bude se o něm jednati.

Dávám slovo k doslovu prvnímu zpravodaji. p. posl. dr Daňkovi.

Zpravodaj posl. dr Daněk: Nemám doslovu, pokud se týče projevů řečníků, pokud se pak týče resoluce, vyjádřím se až ve druhém čtení.

Předseda: Dávám slovo druhému zpravodaji, p. posl. Šamalíkovi.

Zpravodaj posl. Šamalík: Slavná sněmovno! Projev p. posl. Hakena neměl vůbec nic společného s osnovou zákona, kterou projednáváme. Byl to projev, jehož obsah známe již z jisté části veřejného tisku, na který již také ostatní veřejný tisk náležitě odpověděl. Není tudíž důvodu, abych na projev tento reagoval, (Výkřiky.) Proti osnově zákona. (Hluk. - Výkřiky komunistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Zpravodaj posl. Šamalík (pokračuje): Já jsem, pánové, zplnomocněn zemědělským výborem, abych hájil osnovu zákona, který projednáváme, nejsem však sem vyslán, abych polemisoval s řečmi, které do této debaty vůbec nepatřily.

Proti osnově zákona nebylo v debatě ani dalšími pány řečníky nic namítáno, a proto doporučuji znovu slavné sněmovně, aby osnovu zákona o změně některých paragrafů obecného horního zákona laskavě přijala. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Osnova zákona má 6 článků, nadpis a úvodní formuli.

Jelikož nebyly podány pozměňovací návrhy, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitek nebylo.)

Námitek proti tomu není.

Sněmovna je schopna se usnášeti.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 6 články, nadpisem a úvodní formulí, ve znění doporučeném pp. zpravodaji a shodném s předchozím usnesením senátu, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To jest většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona ve čtení prvém, a to ve znění shodném s předchozím usnesením senátu.

Druhé čtení navrhnu na pořad příští schůze.

Tím vyřízen jest 1. odstavec pořadu.

Měli bychom nyní přistoupiti k projednává ní odst. 2 pořadu schůze.

Hodlám však vyříditi pouze ještě odst. 3, a to z toho důvodu, že žádané prodloužení lhůty stalo se zahájením podzimního zasedání opět aktuelní.

Nebude-li tedy námitek, projednáme ihned odst. 3 pořadu. (Námitek nebylo.) Námitek není.

Přistoupíme tudíž k projednávání odst. 3, jímž jest:

3. Návrh, aby senátu prodloužena byla lhůta stanovená §em 43 úst. listiny k projednání usnesení posl. sněmovny o usnesení senátu k vládnímu návrhu zákona o zahlazení odsouzení (tisk sen. 435).

Senát usnesl se v 96. schůzi dne 13. července 1927 navrhnouti prodloužení lhůty o další 4 měsíce, a sdělil to přípisem ze dne 13. července 1927 k tisku 435 sen.

Ke slovu není nikdo přihlášen, návrh na odklad hlasování nebo na přikázání výboru podán nebyl, dám tedy hlasovati o návrhu senátu podle §u 78 jedn. řádu posl. sněmovny.

Kdo souhlasí, aby posl. sněmovna o další 4 měsíce prodloužila lhůtu senátu k projednání usnesení posl. sněmovny k usnesení senátu o vládním návrhu zákona o zahlazení odsouzení (tisk 435 sen.), nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Žádané prodloužení lhůty jest tedy povoleno.

Tím vyřízen jest 3. odstavec pořadu.

Slovo vyžádal si pan ministr financí dr Engliš k výkladu o vládním návrhu finančního zákona o rozpočtu pro rok 1928, jenž právě byl rozdán tiskem.

Uděluji mu slovo.

Ministr financí dr Engliš: Slavná sněmovno! Předkládám plán státního hospodářství na rok 1928. Jeho formální struktura zavedená vloni, zůstává nezměněna, poněvadž se plně osvědčila, jsouc přizpůsobena dnešní organisaci státního hospodářství, rozdvojeného na administraci a hospodářství podnikové. V podrobnostech došlo k některým změnám, důsledkem reformy správy, reformy berní, provedení platové soustavy, zákona o silničním fondu atd., jakož i k přesnějšímu propracování rozpočtového schematu pro podniky a p. Ale tyto podrobnosti, jež jsou se stanoviska rozpočtového pořádku pokrokem, ničeho nemění na základní struktuře rozpočtové, takže lze náš státní rozpočet i po formální stránce považovati za stabilisovaný. Finančními zákony na rok 1927 a na rok příští bylo prakticky předpracováno pro uzákonění finančního řádu, jehož přípravu jsem už vloni ohlásil. Přípravy k tomuto řádu, které koná finanční správa spolu s Nejvyšším účetním kontrolním úřadem, spějí ke konci. Rád bych zahrnul do tohoto rozpočtového pořádku i celé hospodářství samosprávných svazků.

Rozpočet na příští rok jest nižší nežli byl na rok běžný. Snížení jest nepatrné a jest menší nežli se zdá na první pohled. Ze 167 mil., o které je rozpočet formálně nižší, připadá totiž 155 mil. na přesun některých položek výdajových do skupiny III. Úděly samosprávným svazkům, takže skutečné snížení činí pouze 12 mil, Kč, Avšak i tento úspěch jest nadmíru potěšitelný. Především o sobě bez zřetele k tomu, jak bylo tohoto výsledku dosaženo. Označím-li tento výsledek pouze jako stabilisaci rozpočtu, pak znamená už úlevu a podstatné snížení relativní, poněvadž rozvoja nosnost národního hospodářství zračící se v přirozeném vzrůstu pramenů státních příjmů každým rokem stoupá, takže i stabilisovaný rozpočet se stává pro národní hospodářství břemenem relativně nižším. Postavil jsem v loni stabilisaci rozpočtu jako programový požadavek, má-li se snížiti veřejné břemeno tížící výrobu a spotřebu přirozenou cestou. Podařilo se splniti tento požadavek. Význam tohoto fakta však vystoupí plastičtěji, uvážíme-li, že zatím co stát své výdaje snižuje, samospráva své výdaje překotně zvyšuje. I k letošnímu rozpočtu dal jsem sebrati data o rozpočtech samosprávy na běžný rok, jako jsem učinil vloni o rozpočtech na rok 1926. Vloni činil úhrn výdajů samosprávy 5880 mil. Kč, letos 7100 mil. Kč, tedy o 1300 mil. Kč více, pouze obecní rozpočty vzrostly o celou miliardu, to jest o třetinu. Zákon o finančním hospodářství samosprávných svazků byl tedy, jak z toho patrno, národohospodářskou nutnosti. Všechno úsilí stá tu o snížení veřejného břemene bude marné, pokud bude u samosprávy vyváženo expansí. (Předsednictví převzal místo. předseda Horák.)

Význam snížení státního rozpočtu vynikne, uvážíme-li, jaké nové velké úkoly výdajové bylo finanční správě překonati. Především úplné včlenění nové platové soustavy do rozpočtu.

Je velmi nesnadno zjistiti přesně finanční účinky platové soustavy. Jedna methoda spočívá v tom, že se zjistil skutečný celoroční výdaj roku 1926 na platy státních zaměstnanců a veřejných učitelů, na které se vztahují platové zákony. Náležitost tato činila 2.291,973.828 Kč a u učitelů 886,616.348 Kč. V první polovině roku 1926 byly však těmto osobám vyplaceny platy podle starých norem. Zdvojnásobíme-li tuto náležitost, totiž úhrn platů vyplacených v prvém pololetí 1926, obdržíme celoroční úhrn platů u těchže osob, jak by byl vypadal bez platových zákonů. Tak dospějeme k číslu 1.971,670.611 Kč ve státní administraci a k číslu 782,411.144 Kč u učitelstva. Rozdíl nám udává účinek platových zákonů bez systemisace, který jest dán číslem 320,303.217 Kč (v tom 16 mil. Kč kongrua) a 104,205.204 Kč u učitelstva, úhrnem 424,508.421 Kč, ovšem bez účinků systemisace a bez důsledků pro pensijní etát. Při projednávání platových zákonů počítáno bylo s tím, že bude státi celá úprava ve státní administraci včetně učitelstva 450 mil. a 250 mil. se počítalo na státní podniky, kde nejsou ještě důsledky nových platových zákonů všude provedeny. Poněvadž si podniky uhrazují náklad platové reformy samy, padá pro přímou úhradu finanční správy na váhu jen tento náklad v administraci a při učitelských platech. Rozpočet na rok 1928, v němž se platy podle nové platové soustavy vedou ve zvláštní evidenci, vykazuje ovšem proti staré náležitosti roku 1926 rozdíl mnohem značnější. Úhrn nákladů osobních jen u osob, na něž se vztahuje nová platová soustava, činí 2.511,448.549 Kč a rozdíl proti staré náležitosti roku 1926 jest 539,777.938 Kč, k čemuž přistupuje oněch 104,205.204 Kč, o které vzrostly výdaje na platy učitelské v roce 1926. Dnešní účinek platových zákonů jest nesporně dán těmito ciframi, v nichž jsou obsaženy důsledky systemisace, úplné propočty provedení platových zákonů, které ještě v roce 1926 úplně skončeno nebylo, avšak na druhé straně zahrnují tyto cifry i automatický postup a přírůstek úřednictva v některých oborech, pokud nebyl vyvážen odchodem do výslužby. Pensijní služba stoupla o 29 mil. Kč jednak zvýšeným odchodem na odpočinek, jednak zvýšením pensí už podle nových zákonů platových. Náklad na kongruu, který se jevil propočtem roku 1926 16 mil. vzrostl na 41 mil., avšak není definitivně stanoven, poněvadž nejsou ještě vydány normy upravující zhodnocení výnosů církevního jmění podle dnešních poměrů. Ukazuje se tedy, že úprava platů ve státní administraci včetně veřejného učitelstva jest větším finančním a úhradovým problémem, nežli se při projednávání zákonů očekávalo. Účinky nové platové soustavy budou dále pečlivě sledovány, a jsou rozpočtové výdaje spojené s novou platovou soustavou v dílčích rozpočtech vedeny odděleně a to jak od výdajů věcných, tak od ostatních výdajů osobních.

Vedle toho vzešly finanční správě nové velké výdaje s vydatnějším dotováním silnic, vodních staveb, s provedením reformy správy a reformy berní, se splácením státovkového dluhu podle nové úmluvy s Národní bankou, se zvýšením dotace pro nezaměstnanost, pro podporu Čechoslováků z Ruska atd. Do rozpočtu byly dále pojaty všechny výdaje mimoetátní (až na učitelské platy).

Bylo-li přes to přese všechno dosaženo snížení administrativního rozpočtu, pak je na snadě otázka, za jakou cenu, tedy na kterých jiných výdajích se dosáhlo úspory, a nebyla-li úspora provedena s porušením zájmů hospodářských, sociálních a kulturních. Neboť bylo-li by tomu tak, pak by finanční úspěch snížení rozpočtu vykoupený na útraty těchto zájmů byl pochybné ceny. Význam stabilisovaného rozpočtu proto vynikne nejlépe, uvážíme-li, že zvýšené výdaje hospodářské a sociální i kulturní byly vyváženy hlavně úsporou ve službě státního dluhu a to tím, že byl státní dluh částečně proplacen, částečně konsolidován a konvertován, a že úspěchy na peněžním trhu přišly k dobru především službě státního dluhu. K největším úsporám v tomto oboru přistoupily i některé jiné, zvláště odpadnutí repatriačních nákladů, úbytek náhrady ztrát z dovozu minerálních olejů a některá jiná zmenšení výdajů. Restrikce byla provedena na stavbách administrativních budov.

Na principu stabilisovaného rozpočtu jest setrvati i napříště. Stále ještě jest rozsah veřejného zatížení příliš veliký, podlamuje soutěživost a zmenšuje reální spotřebu. Důkazem jeho tíživosti jest, jak bude ukázáno, že jest nutno podržeti ve finanční soustavě neztenčené příjmové zdroje, které nesvědčí národohospodářské konstrukci tohoto státu, zvláště daně obchodové. Avšak zcela radikálně třeba zabrzditi též expansi výdajů komunálních.

Nosnost obyvatelstva a národního hospodářství jest přirozenou hranicí pro celkový možný rozsah veřejných výdajů a úkolů. Běží nyní o to, jak se těchto veřejných prostředků používá. Konec konců uskutečňuje každý veřejný svazek a tudíž zvláště stát, v němž všechny veřejné svazky vrcholí, určitý objektivní ideál člověka a společnosti, nebo, jak se jinak říká, určitý stupeň veřejného blaha. Ale představa o tomto ideálu a veřejném blahu může býti různá. Zápas o politickou moc je zápasem o usměrnění tohoto ideálu. Rozbor veřejných výdajů a zejména srovnání s minulostí je pomůckou k posouzení, jakým směrem se ubírá státní politika.

Postavíme-li methodicky rozpočty na r. 1927 a r. 1928 na stejnou basi, ukazuje se jasně, že směrnice obou rozpočtů zůstala nezměněna, a poněvadž totéž mohlo býti konstatováno i vloni vůči rozpočtu na rok 1926, vyplývá z toho, že směrnice státní administrace nebyla v posledních třech letech nijak ohýbána.

Posuny rozpočtu na rok 1928 oproti rozpočtu na rok běžný spočívají hlavně v tom, že se snížila kvota výdajů finační správy důsledkem zmíněných už úspor v pokladní správě, takže tím poměrně vzrostly kvoty výdajů ostatních resortů, i když absolutní výdaje zůstaly nezměněny. Nadprůměrně vzrostla kvota výdajů sociálních a pak hospodářských. Ale tyto posuny nahoru nečiní nikde více nežli 0 80%, kdežto pokles kvoty výdajů finanční správy činí 2,08%.

Výdaje ústřední správy činí necelé procento všech výdajů administrativních, výdaje správy zahraniční a vojenské skoro pětinu, při čemž dlužno konstatovati, že kvota výdajů vojenských dokonce klesla podstatně. Nesmí se přehlížeti, že ve výdajích M. N. O. je též mnoho výdajů kulturních. Vedle finanční správy byla právě v tomto oboru provedena největší úspora a ekonomisace.

Udržování právního řádu representované výdaji správy politické, justiční a legislativní činí v rozpočtu na příští rok 10,02% a činilo v rozpočtu na běžný rok 9,69, tedy stále desetinu výdajů administrativních. Posun v rozpočtu na příští rok je pouze důsledkem poklesu kvoty výdajů finančních.

Výdaje kulturní činí též skoro desetinu (9,16, 9,37 %) státních výdajů správních, absolutně 894 mil. Kč. Avšak to jsou pouze výdaje ministerstva školství. Přičteme-li k nim kulturní výdaje ostatních odvětví správy a vyjmeme-li současně sociální výdaje ministerstva školství (43 mil.), dospějeme k celkové částce 1066 mil. ve státní správě mimo podniky a mimo učitelské platy, které nese zálohou stát. (Výkřiky posl. Pika.) Přičteme-li k tomuto státnímu kulturnímu nákladu obdobné výdaje samosprávy pro r. 1927 1658 mil. Kč, dospějeme k úhrnné částce 2724 mil. Kč proti 2407 mil. v roce běžném. (Výkřiky posl. Pika.) Cifra tato je pozoruhodná. Především proto, že je to největší výdajová skupina ve veřejném rozpočtu hned po úroku a úmoru dluhů, jež činí 3082 mil., z nichž však opět je velká část dluhů ze školních budov. Kdybychom tuto část dluhových výdajů přesunuli ke školským, kam patří, byly by výdaje kulturní a školské opravdu na prvém místě. Cifra tato je však pozoruhodná dále též proto, že projevuje expansi, která nemůže býti odůvodněna přirozeným vývojem. Výdaje školské se takto stávají finančním problémem tohoto státu. (Výkřiky posl. Pika.)

Hlavním problémem jsou školy národní, které samy vyžadují více než dvě třetiny veškerého nákladu školského. Jen osobní náklad na učitelské platy činí dnes už přes půldruhé miliardy - Kč. (Výkřiky posl. Pika.) Z toho však jen v historických zemích skoro miliarda není rozpočtově opatřena, poněvadž není rozhodnuto o tom, který veřejný subjekt má býti nositelem těchto platů a tuto miliardu platí stát zálohou či úděly mimo administrativní rozpočet. Ve skupině údělů samosprávným svazkům jsem pamatoval na reservu šesti set milionů pro tento účel, avšak 400 milionů jest neuhrazeno. Tyto částky byly placeny státem z pokladních hotovostí, pokud zde byly staré daňové nedoplatky, jež, se po depurační akci blíží ke konci, takže nadchází doba, kdy bude nutno udělati rozpočtový a úhradový pořádek v učitelských platech. První otázkou není úhrada, nýbrž kdo ponese tento náklad. A tu zastávám, jako všude, důsledně stanovisko, že pravomoc a rozhodování musí býti spojeno s odpovědností finanční. Proto se musí i osobní náklad učitelský rozděliti mezi obec, okres, zemi a stát. Vždyť příspěvky vyšších svazků jsou zde jen proto, aby vyrovnaly různou finanční potenci svazků nižších, nikoli aby ji nahradily. (Výkřiky posl. Remeše.) Nechte mne domluviti, prosím. (Výkřiky posl. Remeše.) Proto je požadavek, aby i obce nesly určitou minimální kvotu platů učitelských, zcela odůvodněný. Námitka, že to přesahuje finanční nosnost obcí, není obecná a mimo to není překážky, aby obce požadovaly od majetných účastníků školné. (Výkřiky posl. Pika.) Proč by nemohli majetní rodiče při 100korunovém ročním školném přispívati 10 haléři za vyučovací hodinu svého dítěte? Nazve-li někdo znovuzavedení školného reakcí, postavím otázku, bylo-li jeho zrušení pokrokem. Zrušení školného znamená uskutečnění kolektivistické zásady, že každý béře, jak potřebuje, a přispívá, jak může. Je uplatnění této zásady za každou cenu pokrokem? (Výkřiky posl. Johanise.) Je-li nutno při napjatém veřejném budgetu sáhnouti i k útisku daněmi velmi málo majetných, aby se uhradily náklady školské bez příspěvků majetných účastníků, je to též pokrokem? (Výkřiky posl. Remeše a Mikulíčka.) Až finanční systém dospěje po překonání poválečných úkolů tak daleko, že bude moci uleviti v daních postihujících důchod a spotřebu nejméně majetných, bude snad možno přejíti zase i v národním školství od soustavy poplatkové k soustavě čistého výdaje, ale dnes je pokrokem opak.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP