Posl. dr Daněk: Slavná sněmovno!
Rozpočet státní a jeho projednávání
patří k nejdůležitějším
a jistě politicky nejvýznamnějším
aktům státním a parlamentu. Proto také
projednávání státního rozpočtu
dává příležitost politickým
stranám k tomu, aby vyslovovaly svůj poměr
ke státu a jeho zřízení, po případě
k vládě dočasné. Rozpočet je
však věcí ve státě, dotýkající
se základů státního života, a
jest tu povinností parlamentu i vlády, aby včasně
tato základna života státního pro následující
rok byla dána. A právě tím, že
historickým vývojem a potřebami každého
státu předběžný rozpočet
jako pro každé spořádané hospodářství
stal se životně nutným, používají
takové chvíle zástupcové lidu k tomu,
aby, poukazujíce na vývoj věcí ve
státě, snažili se využíti dosavadních
zkušeností ke zlepšení chodu života
státního celku, v případně
jednotlivých jeho složek.
Život, státu a jeho všech složek v moderní
době je ovšem do té míry rozmanitý,
že není prostě možno vésti celou
agendu z jednoho centrálního úřadu
a že se musela rozčleniti v řadu ministerstev.
O některých těchto agendách soustředěných
v oddělení t. zv. politickém budiž mi
dovoleno učiniti několik poznámek.
Tak k rozpočtu ministerstva vnitra, jež presentuje
se ve výkazech preliminovaných výdajů
obnosem 648,268.600 Kč, v příjmové
položce obnosem pouhých 11,505.960 Kč, je zařazena
položka 68,258.560 Kč případně
bez 1% interkaláře 67,575.980 Kč na platy
četnictva.
Otázka četnická je otázkou bezpečnosti
občanstva ve státě. Každý řádný
občan má právo na bezpečnost a ochranu
se strany státu, kterému dává prostředky
k životu ať ve formě daní a dávek
ať poplatků. Bezpečnost tato stává
se občas problémem, čili občas se
cítí občanstvo méně či
více bezpečno proti živlům, jež
usilují z osobní ziskuchtivosti o rozvrácení
obecného řádu a pořádku. Státní
správa o docílení bezpečnosti se stará
jednak prostředky preventivními, jež vykonávati
chce výchovou občanstva k odpovědnosti, jednak
prostředky a opatřeními, aby spáchaný
čin ohrožující bezpečnost byl
vypátrán, vinník postaven před soud
a potrestán, a dále aby učiněno bylo
opatření k znemožnění dalšího
ohrožování obecného míru a bezpečnosti
osobní.
A právě tato činnost pátrací
a poshovovací především prováděna
jest vedle ostatních bezpečnostních orgánů
četnictvem.
Služba četnictva je neobyčejně těžká
a nebezpečná, jak jsme se měli možnost
přesvědčiti nedávno v případě
Leciánově, tím nebezpečnější,
že opatření vlastní osobní bezpečnosti
těchto orgánů nebylo takové, aby mohli
s největší možnou jistotou plniti
svůj těžký úkol. Svého
času podána v této příčině
interpelace na p. ministra vnitra a mohu jen vítati, že
v tom směru připravena jest už osnova sněmovně
ku projednání.
Obtížná a nebezpečná služba
právě v tomto odvětví státní
správy každoročně vyžádá
si řadu životů živitelů rodin a
jest jen povinností společnosti státní,
aby tyto služby dle tohoto měřítka honorovala,
zvláště také aspoň vůči
pozůstalým.
Budiž mi dovoleno zmíniti se o jiné kategorii
ve správě státní - o soudnictví,
jehož úkolem jest prováděti ve státě
právní řád a jej udržovati. Soudnictví
u nás, pokud jde o justiční správu
v zemích, vykazuje se ve výdajích částkou
213,222.120 Kč ve výdajích osobních
a obnosem 46,666.270 Kč ve výdajích věcných,
úhrnným obnosem 259,888.390 Kč. Naproti tomu
příjmy z tohoto oboru státní správy
jeví se celkovou sumou 5,011.200 Kč. Jakkoli diference
mezi položkami výdajovými a příjmovými
je tak veliká, musí stát věnovati
otázce soudní péči stále zvýšenou,
poněvadž jde o řádný chod provádění
právního řádu a spravedlnosti, a na
tuto nesmí stát peněz litovati, stejně
jako musí věnovati péči jiným
oborům státní správy, jež samy
o sobě projevují i finanční výnosnost.
Jest jistě pozoruhodným zjevem ne ve smyslu dobrém,
že naší správě justiční
ubývá právnického dorostu. O příčinách
tohoto nedostatku dovolím si pronésti několik
myšlenek při jiné příležitosti
svého referátu, už nyní však bych
řekl, že právě dorostu právnickému
by měla justiční správa, věnovati
pozornosti co nejvíce, poněvadž by se lehce
mohlo státi, že by za několik roků nebylo
možno ani řádně obsaditi okresní
soudy, které vykonávají, abych tak řekl,
tu denní spravedlnost, jsouce v přímém
a častém styku s nejširšími vrstvami
lidu.
Jest jisto a také pro to musí míti pochopení
každý občan státu, že pro administrativu
státní jest nezbytností, aby ten živel
občanský, který státní administrativu
provádí, konal tak s chutí dobrého
dělníka na vinici. Jest v zájmu státu
samého, aby všechny vrstvy jeho občanstva,
tedy i jeho přímí zaměstnanci měli
možnost tuto chuť projevovati ve zvýšené
výkonnosti pro stát. Bylo by proto nesprávné
jakýmkoli způsobem ve všeobecnosti prolamovati
pracovní chuť, poněvadž by to mohlo vésti
k důsledkům nepříznivým. Jest
jistě povinností tou nejvyšší pro
každého zaměstnance státního
ať v kategoriích vyšších ať
nižších, aby do svého pracovního
výkonu vložil také kus vědomí
občanské povinnosti vůči státu,
který ho do služeb svých povolal a je od něho
žádá.
S druhé strany však ani stát nemůže
pochybiti, jestliže posuzuje výkony svého zaměstnanectva,
pamatoval na onen elixír pracovní, t. j. chuť
ku práci. A tu přicházím k otázce,
jež nemůže zůstati bez povšimnutí
se strany zástupce lidu, tedy i toho státního
zaměstnanectva. Jde o otázku platového zákona
č. 103 a z něho vyšlé systemisace státního
zaměstnanectva. Bylo už z míst jistě
povolaných v rozpočtovém výboru o
otázce této mluveno. Budiž mi dovoleno říci
aspoň toto: Dal jsem si číselně provésti,
jak asi má vypadati systemisace u celé řady
úřadů, a to berních, berních
správ, soudních, finančních, důchodkové
kontroly, autonomních úřadů zemských,
poštovních i železničních, asistentů
vysokých škol a jiných, a došel jsem k
přesvědčení, mluvě o všeobecnosti,
aniž bych se vůbec mohl zabývati jednotlivými
případy, že panuje roztrpčení
mezi státním a autonomním zaměstnanectvem.
Bylo mi potvrzeno z rozmanitých kategorií zaměstnaneckých,
že systemisace pro praesenti není zlá, že
však pro futuro nedává dosti záruk ani
těm, kteří by projevovali sebevětší
píli i často způsobilost pracovní.
Jest všeobecný názor mezi státními
zaměstnanci, že možnost postupu ze stupnice nižší
do vyšší přípustné je ztížena,
ne-li znemožněna nerovnoměrným rozdělením
systemisovaných míst pro stupnice vyšší
a nižší. To je asi základní myšlenka
pocitu nedostatku chuti ku práci, která se projevuje
u největší části státního
zaměstnanectva, která se ukazuje až křiklavě
ve službách soudcovských, kde už nyní
jest tak citelný nedostatek soudcovského dorostu,
že by mohl ohroziti naše poměry justiční.
Tomu také dala výraz i tato vážená
sněmovna, přijavši příslušné
resoluce jak ohledně soudců, tak úřednictva
báňsko-právního, ohledně nichž
se naskytla tato příležitost.
Mám-li pronésti v otázce systemisace mínění,
mohu snad říci, že jest nutno, aby její
provedení bylo co, nejvíce urychleno a aby ihned
byly zjištěny stížnosti podávané
ze všech kategorií (kromě snad nejvyšších
stupnic), a to ze všech oborů státní
administrativy, pokud jsou oprávněny, a aby ještě
před lhůtou 3 let byly zjednávány
úpravy takové, které by odstranily onen všeobecný
stesk se strany státního zaměstnanectva.
Při tom jest nutno zdůrazniti, že jednotlivosti
nemohou býti snad nikdy vyřešeny, poněvadž
jde o nový systém, který má býti
vyhovující celku. Bylo by nesprávné
domnívati se, že státní zaměstnanectvo
ve své obrovské převaze nechce plnit úkoly,
které jim zaměstnavatel-stát svěřil,
a třeba zvláště s tohoto místa
zdůrazniti, že státní zaměstnanci
až dosud konali veškeré svoje práce rádi
a s pochopením státních občanů,
a jest u nich oprávněná naděje, že
výkonnost jejich se ještě zvýší,
bude-li jim možno vyjíti podle poměrů
státních aspoň tak dalece vstříc,
aby byla co nejvíce podporována píle a snaživost.
Při této příležitosti bych chtěl
upozorniti i na to, aby byla jistá rovnocennost mezi úřady
a jich členy. Tak se divně vyjímá,
že na příklad vojenští gážisté
mají ev. sustentace 11/2 roku nejvýš
20 Kč denně, ostatní státní
zaměstnanci až do nalezení bytu, při
čemž mohou i byt odmítnouti. Také výše
sustentace se nesrovnává. Tak má na př.
plukovník Kč 50.21, profesor Kč 51. Myslím,
že i přes nedostatek volebního práva
je dobře měřit stejně.
Budiž mi dále dovoleno zmíniti se o něčem
jiném. Je to především otázka
automobilismu. Automobilismus u nás rapidně vzrůstá,
a to jak u dopravy osob osobními automobily a autobusy,
tak u dopravy nákladů. Tento nový dopravní
prostředek v té vysoké míře,
k jaké spěje, je jistě žádoucím,
poněvadž poměrně laciněji po
stránce investičního kapitálu umožňuje
spojení krajů, které před tímto
rozmachem automobilové a autobusové dopravy vůbec
žádného spojení neměly a není
naděje ani v budoucnosti. Autobusy zejména staly
se dobrodiním těchto krajů pro obyvatelstvo,
pro jeho pohyb i pro finance státní.
Dopravu automobily upravuje u nás dosud ještě
starý zákon rakouský z roku 1908, který,
pracován za poměrů jistě daleko slabšího
automobilismu, nevystihuje dnešní automobilové
dopravy a v praksi se ukazuje nedostatečným. Bylo
by na místě, aby povolané kruhy vládní
co možno brzy podaly parlamentu nový automobilový
zákon, který by vyhovoval nynější
dopravě a obsahoval i bezpečnostní opatření
ve prospěch chodců. V otázce autobusů
řekl bych ještě toto:
V rozpočtové debatě mluvil p. ministr post
o úrazech v automobilní a autobusové dopravě
a o programu poštovní automobilní správy,
která hodlá najímati od našich automobilek
moderní vozy, jimiž by oživila dopravu. Pan ministr
shledává příčinu posledních
automobilových úrazů v tom, že na různých
místech závodí různí koncesionáři,
chtějíce jeden druhého předstihnouti
na výdělku. K tomu bych doložil ještě,
že příčiny, jak vyšetřené
případy ukazují, kotví ještě
v jiných základech. Jednak jsou to naše ne
dosti vhodné silnice pro automobilovou dopravu a dá
se snad tomuto nedostatku odpomoci úpravou silnic ze silničního
fondu nedávno zákonem zavedeného. Tato věc
sama by však neprospěla úplně. Bude
potřebí v zájmu bezpečnosti občanů,
aby povolování legitimací, opravňujících
k řízení automobilů, bylo vázáno
na delší a důkladnější průpravu
nejen po stránce praktické jízdy, ale i s
hlediska duševní rovnováhy a klidu řidičů,
poněvadž se ukázalo, že největší
procento neštěstí automobilových a autobusových
se stává tam, kde řídí stroj
méně zkušený šofér. Pro
hromadnou autobusovou dopravu osob bylo by jistě v zájmu
dopravy samé, aby byly vydány předpisy, že
každý řidič se musí vykázati
osvědčením praktické a stálé
jízdy nejméně tří let, poněvadž
by mohla býti ohrožena bezpečnost lidí
svěřujících se dopravě, i jinak
vůbec autobusová doprava, která jinak je
jistě velmi významným prostředkem
dopravním.
Tyto důvody, jež jsem si dovolil uvésti, nemluví
proti autobusové dopravě, naopak jsem toho mínění,
že jest třeba též se strany státu
co nejvíce podporovati i soukromou autobusovou dopravu.
Stát sice zařídil a hodlá zařizovati
ve větší míře dopravu autobusy.
Ovšem jest nutno si uvědomiti, za jakých okolností
lze takovou dopravu zaříditi.
Obec musí se postarati o řádnou silnici,
musí si vystaviti zdarma nákladné garáže
a musí se zavázati, že bude hraditi schodek,
který provozováním takové dopravy
vznikne, se schodkem se vlastně a priori počítá.
To jest věc velmi ošemetná, poněvadž
není poplatníkům dáno, aby posoudili,
vznikl-li skutečně schodek a je-li odůvodněný.
Stává se často, že zájemci, kteří
denně pozorují, že automobily nemohou býti
lépe frekventovány, postaveni jsou před záhadnou
bilanci, kterou se jim má dokázati, že doprava
jest pasivní a že musí platiti. O automobilových
bilancích mohou mnozí zde působící
pánové vykládati bolné kapitoly. Při
tom nemůže se poštovní autobusová
doprava honositi luxusní výbavou, naopak jsme -
aspoň na Moravě - svědky primitivního
tohoto zařízení, které daleko pokulhává
za soukromými podniky. Porovnám-li, že soukromý
podnik nemá vlivu na úpravu silnic, musí
sám nésti značný investiční
náklad, platiti tíživé daně,
a při tom ještě se lépe stará
o pohodlí cestujících a jezdí - což
jest věcí nejzávažnější
- mnohem laciněji, musíme uznati, že má
mnohem těžší existenční
podmínky než státní doprava, která
používá všech výsad státního
úřadu.
Vážně se obávám, aby to, co mělo
býti zbudováno pro blaho obyvatelstva zanedbaných
krajů, nestalo se vinou aparátu, který provoz
řídí, metlou poplatnictva. Radil bych proto
panu ministrovi pošt, aby do tohoto ústrojí
nahlédl a zjednal nápravu. Slyším, že
podnik pracuje s ohromnou centrální režií,
že jest překapitalisován a že nemá
kontaktu s lidem.
Pokud jde o soukromou autobusovou dopravu, jsem toho názoru,
že by nemělo býti bráněno zdravé
konkurenci v dopravě. Dnešní povolovací
praxe je neobyčejně zdlouhavá a je způsobena
tím, že na správním řízení
jest zúčastněno tolik instancí, že
i při rekordní rychlosti nepodaří
se dosíci autobusové koncese před více
měsíci.
Žádosti podávají se u okresní
politické správy, která musí vyslechnouti
místní zájemce, akt jde k zemské správě
politické, jež k povolení si musí vyžádati
pokynu ministerstva obchodu. Ministerstvo obchodu dotazuje se
ministerstva pošt a železnic, kteréž instance,
neznajíce namnoze místních poměrů,
dávají vyšetřovati tyto podřízeným
ředitelstvím a tak touto cestou hodně zesílený
akt přichází k instanci povolovací,
při čemž nedivno, že uběhne řada
měsíců.
A při tom všem třeba přiznati, že
autobusová doprava do značné míry
stala se i podporou dopravy železniční, neboť
ruch cestovatelský se zvýšil měrou velikou,
což zvláště je pozorovati tam, kde autobus
spojuje kraje vzdálené od spojení železničního
s tímto. Neváhám říci, že
i železniční správa bude musiti zvláště
v budoucnosti počítati s autobusovou dopravou, kterou
odstraniti už nelze, ba bylo by jistě v zájmu
státu, zejména eráru železničního,
aby i železniční správa, využívajíc
výsadního práva podle železničního
zákona, nejen v dopravě nákladů a
osob, konkurovala vlastními automobilovými linkami,
jež může zařizovati, nepotřebujíc
řádné koncese k tomu. Nesmělý
náběh k této tendenci projevily i vývody
pana ministra železnic v rozpočtovém výboru.
Shrnuji svoje vývody v této otázce a pravím:
Nutno připustiti autobusovou konkurenci, přizpůsobiti
silnice dopravě, dáti přísnější
předpisy pro řidiče, zjednodušiti povolovací
řízení, aby také úspora času
obyvatelstvem dosažená ve zrychlené dopravě
pomohla k tvoření majetkových hodnot našeho
národního hospodářství.
Význačným bodem zvláště
po stránce příjmové v rozpočtu
ministerstva pošt zaujímá naše poštovní
šekové řízení. Zřízením
šekového úřadu v Brně byla sledována
myšlenka decentralisace a po celkem kratinké době
možno říci, že tato myšlenka decentralisační
se osvědčila. Šekové řízení
se u nás dosud nevžilo v nejširších
vrstvách lidu, jak by toho vyžadoval účel
a výhodnost řízení šekového.
Platí i tu, jako všude jinde, že teprve co největší
blízkost instituce vede k sobě živelný
zájem i těch kruhů, které jen takto
mohou býti vyrušeny ze své liknavosti. Jistě
by prospělo samé myšlence šekového
řízení, kdyby byl umožněn co
největší rozvoj šekových úřadů
všemi možnými prostředky.
Chtěl bych dále se vyjádřiti stručně
aspoň o jednom odvětví naší zemědělské
práce, které nevěnuje se z povolaných
kruhů pozornosti tolik, jak by vyžadovala. Jde o naši
zemědělskou výrobu. Tato byla od roku 1920
až do července 1925 pasivní 11/4
miliardy, výroba živočišná dokonce
71/2 miliardami, z čehož připadá
na produkci vepřového masa a sádla, tedy
nejdůležitější živočišnou
potravinu pro široké vrstvy obyvatelstva přes
50%. Hospodářský život ve státě
hledá si přirozeně prostředky ke zintensivnění
zemědělské výroby, zvláště
výroby živočišné ve svépomocných
podnicích a za pomoci zemědělských
organisací, zvl. zemědělských rad.
Naší zemědělské výrobě,
zejména jejímu zvýšení intensity
jest potřebí dáti pevný odborně
technický podklad, zvláště vybudováním
a řádným vybavením výzkumných
ústavů zemědělských a to pro
produkci rostlinnou i živočišnou.
Stejně bude se vyžadovati dobré organisování
výzkumných ústavů pro drobný
zemědělský průmysl.
Zavedená ochranná cla ukázala se nutnými,
ale nestačila by pro budoucnost, kdyby současně
nepomýšlelo se na co největší zintensivnění
zemědělské naší výroby,
při čemž zvláště budiž
přihlíženo ke krajovým potřebám.
Bude jistě účelno dosavadní výzkumné
ústavy v jednotlivých zemích opatřiti
tak, aby mohly svým významem odpovídati cizině.
Výzkumné ústavy zemědělské
v Československu jsou ústavy novými, nalézajícími
se na počátku svého vývoje a třeba
jich pro každou zemi. Každá země naší
republiky má jiné odlišné produkční
podmínky, které vyžadují decentralisace
se samostatnou působností. Nejen znalost kraje,
ale i zdravá soutěž může tu býti
dobrým prostředkem k rozvoji.
Ministerstvu zemědělství příslušel
by dozor nad všemi ústavy zvláště
po té stránce, zda státních dotací
bylo využito plně k tomu účelu, jakému
byly věnovány. Vnitřní organisace
výzkumných ústavů měla by býti
ponechána ústavům samým. Výzkumnictví
v oboru rostlinném a živočišném
má u nás svoji budoucnost a my jako stát
odkázaný na silnou konkurenci zahraniční
budeme musiti podporovati všechny instituce, pokud jen ke
zintensivnění naší zemědělské
výroby vedou.
Konečně mi budiž dovoleno ještě
přejíti na pole kulturní, abych upozornil
na některé zjevy, jež v tomto ohledu by našemu
kulturnímu životu mohly dáti směrnice
ne zcela zdravé.
Pan ministr školství ve své řeči
v rozpočtovém výboru za jednu z nejhlavnějších
předloh označil předlohu o paedagogických
akademiích " které mají býti
založeny na myšlence, že by učitelské
ústavy v té formě, v jaké dnes existují,
byly vůbec zrušeny. Věc by se provedla tak,
že skoro všechny dosavadní učitelské
ústavy změnily by se na paedagogické akademie
s jedním resp. pro měšťanské školy
se 2 ročníky. Do paedagogických akademií
měli by přístup absolventi středních
škol. Bylo by zajímavo věděti, jak bude
v těchto ústavech paedagogických upravena
otázka zpěvu a hudby, zejména hudby na varhany,
poněvadž se proslýchá, že hudba
varhanová jako vyučovací předmět
má zmizet z vyučovací osnovy těchto
zamýšlených paedagogií.
Slavná sněmovno! Budiž mi dovoleno k této
věci říci toto: Tak se mi zdá, že
chceme po stránce kulturní ubíjeti svoji
národní tradici. Národ náš po
stránce zpěvní a hudební byl znám
dříve, než po jiných stránkách
své činnosti. Hudbou jsme šířili
známost o své existenci a své vyspělosti
kulturní. Hudbou a zpěvem byl znám příslušník
našeho národa. A co se chystá nyní?
Na středních školách se nezná
téměř zpěvu. Před několika
lety zpěvní koncerty středních škol
umlkly, ačkoli tu šlo o ušlechtilé závodění
mezi jednotlivými ústavy. Dnes i už ze 3. a
4. třídy měšťanské školy
má zmizeti zpěv, aby skutečně z té
mládeže byly odstraněny všechny ušlechtilejší
city. Nemůže přece býti důvodem
pro to, že učitelé se zpěvu vyhýbají.
Co chceme ze školy udělat? Nechť se někdo
jde podívat, čím se mládež
zabývá. Dnes vládne sport, někdy sport
více než nevhodný, ba hrubý. Zdá
se, že chceme v této věci také amerikanismus,
ale zapomínáme, že v Americe dnes po zkušenostech,
jistě v mnohých směrech trpkých, je
zpěv a hudba povinným předmětem na
veškerých školách amerických i
nejvyšších. Zdá se, že tu chceme
býti více krátkozrakými, než
jsme. Je zjevem jistě strašného kulturního
úpadku, vidíme-li ve městě pořádaný
hudební koncert se vstupným zdarma, zející
prázdnotou a naproti tomu v týž den konaný
zápas kopané se vstupným nejmenším
5 Kč, s návštěvou tisíců
a tisíců účastníků.
Řekněme, že mnohého vychovává
ulice.
Ale chceme, aby i škola už pro tento úpadek kultury
vychovávala? Chceme zabíti svoji kulturní
minulost, která se jevila tak vysoko také zpěvem
a hudbou?
Za velmi včasné proto považuji memorandum podepsané
profesory vysokých škol brněnských,
které se obrací na p. ministra školství,
aby v této otázce stal se krok k lepšímu.
Vždyť konečně i hudební a zpěvní
vzdělání na školách obecných,
měšťanských a středních
stalo se pro mnohé zdrojem výživy. Což
už by se nesrovnávalo s pojmem trochu inteligentního
člověka, aby znal základní pojmy zpěvu
a hudby? A je v intencích naši modernější
výchovy školské, aby absolventi škol nevěděli
ani, kdo to byl Smetana, Křížkovský
a jiní? Zdá se mi, že nemůže tu
rozhodovati učitelská nechuť ke zpěvu
a hudbě, poněvadž by se pomalu odstraňovaly
všechny dobré prostředky ušlechtilé
výchovy, a pan ministr školství by měl
velmi bedlivě přihlédnouti k tomu, aby byly
už ve školní mládeži zachovány
dobré hodnoty a cenné statky našeho národního
a kulturního života. Proto, kdyby měly býti
zrušeny učitelské ústavy a nahrazeny
paedagogickými akademiemi, kde by zmizela zpěvní
a hudební průprava učitelského dorostu,
bylo by to na škodu věci samé i věci
národa. Lze proto očekávati, že ohlášená
změna učitelských ústavů s
přeměnou na paedagogické akademie bude znova
uvážena zvláště po stránce
průpravy učitelského dorostu ve zpěvu
a hře nástrojové, zejména i hry varhanové,
aby se nestalo pak nakonec, že v kulturním smyslu
bychom šli spíše zpět nežli dopředu.
(Potlesk.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl.
dr Rosche. Uděluji mu slovo.
Posl. dr Rosche (německy): Vysoce vážení
pánové! Ačkoliv zde jde o miliardy, dělá
poslanecká sněmovna, která jinak normálně
má 300 návštěvníků, dojem,
jako by diety byly již vyplaceny. (Posl. Neurath [německy]:
Z německých nacionálů tu také
nikdo není!) Mýlíte se, pane kolego,
je tu přece někdo, nevyjímám však
ani je. Projednává se zákon finanční,
rozpočet a exposé ministra financí, zároveň
byl předložen státní závěrečný
účet. To je okolnost, kterou je nutno uvítat,
protože posouzení uzávěrky a rozpočtu
se přibližujeme tím, že je pouze roční
interval. Snad budeme moci dnes a též v debatě
o závěrečném účtu vysvětliti
nesrovnalosti, které tu jsou.
Finanční zákon, abych se ho letmo dotkl,
představuje vlastně diktaturu ministerstva financí.
Ve finančním zákoně najdeme v každém
odstavci větu: "Finanční ministr se
zmocňuje, finanční ministr "může",
ostatní ministerstva "musí", jinými
slovy, nesmějí nic bez přivolení ministra
financí učiniti, Přísnost tohoto finančního
zákona zdá se být odůvodněna
hospodářstvím, které před tím
někdy v záležitostech finančně
technických a finančně politických
bujelo. Jedné věci postrádám. Loňský
finanční zákon stanovil, že úřady
a ministerstva mají dbáti největší
šetrnosti. Tato věta schází v letošním
finančním zákoně, nebyla už do
něho pojata. Přes to silně o tom pochybuji,
že v tomto směru stal se již úplný
obrat.
Další nedostatek finančního zákona
záleží v tom, že sice je stanoven počátek
účinnosti zákona, ne však doba působnosti.
Proč? Protože vždy počátkem příštího
roku začíná nový finanční
zákon a poněvadž ustanovení předešlého
přesahují do nového. Bylo by potřebí
ustanovení, že zákon finanční
v určitou dobu nahrazuje se novým. Mohly by z toho
stavu velmi lehce vzniknouti kolise.
Mluvím-li ve formálním smyslu o rozpočtu,
chtěl bych předně zdůraznit, že
je to úplně neudržitelný stav předložiti
sněmovně rozpočet, vážící
4 kg 62 dkg a již za 8 dní poté zahájiti
ve výboru rozpravu. Nevěřím, že
je člověka, který by fysicky nebo duševně
mohl zpracovat tuto látku v tak krátké době.
Již loni poukazovalo se na nutnost včasného
předložení rozpočtu ke studiu poslancům
a jak jsem se mohl přesvědčiti, nebylo by
nic překáželo, aby se již koncem září
rozpočet sněmovně předložil.
Tím bylo by bývalo přesné studium
možné. To se však nestalo a člověk
by se skoro musil domnívati, že se ani nechce, aby
rozpočet důkladně byl seznán, aby
se mohl v dostatečném věcném měřítku
posouditi. K tomuto úsudku přivádí
mě okolnost, že jsme ve výboru konstatovali,
že tato uzávěrka musila býti přijata
bez jakékoli číselné změny.
To je druhý neudržitelný stav. Když se
z počátku stanoví, že na předloze
nesmí býti nic změněno, pak na tom
vůbec nesejde, oznámí-li se to oposici. Neboť
pouze kritisovat, není účelem výborového
jednání, nýbrž ocenění
oposice, pokud se tím věcně zabývá,
musí též záležeti v tom, že
přijatelné návrhy změn se přijmou.
Má-li pronesená kritika míti smysl, mohl
by to býti pouze ten, že se tohoto materiálu
použije pro příští rozpočet,
když přece mezi přijetím jednoho rozpočtu
a sestavením druhého pro příští
rok je jen krátká doba. O tom ovšem pochybuji.
Byla snaha uspokojit oposici ve sněmovně tím,
že se jí připustilo přijetí některých
více nebo méně důležitých
resolucí. Všichni víme, co to jsou resoluce,
jak se s nimi v ministerstvech, kde končí svou pouť,
nakonec naloží. Obyčejně se založí
ad acta a nevyhoví se jim. Ale zajímavé je
pozorovat přiznávání resolucí.
Vládní většina našla si tu určitý
klíč. Komunistům nebyla povolena žádná
resoluce, německým oposičním stranám,
německé sociální demokratické
straně, německým národním socialistům
a straně německonacionální, po dvou,
českým sociálním demokratům
byly povoleny tři - ti trochu postoupili, ale aféra
Dubického jim však na každý způsob
čtvrtou vzala - a českým národním
socialistům byly povoleny čtyři. Je tedy
jakýsi rozdíl v posuzování vyspělosti
spolupráce oposice.
Pan generální zpravodaj dr Hnídek vydal
o jednání ve výboru rozpočtovém
obsáhlou zprávu. Byla by to docela chvály
hodná věc. Pomáhá. Pomohla by však
ještě více, kdyby bylo možno se rozhodnout
se stanoviska žádané spolupráce, aby
se takové předlohy, jako zákony a nařízení,
vydávaly také v německé řeči.
Pak by bylo mnohem rychlejší věcné posouzení
látek možné. Pan generální zpravodaj
prohlásil ve své zprávě ve sněmovně,
že rozpočet Podkarpatské Rusi byl pojat do
všeobecného rozpočtu, protože reforma
správy pro to mluví. Mohu-li si dovoliti krátkou
poznámku k výkladu pana generálního
zpravodaje, pravím, že správní reformou
byla Podkarpatské Rusi porušena ústava a toto
porušení ústavy bylo ještě zvětšeno
tím, že byl vzat Podkarpatské Rusi samostatný
rozpočet.