Pondělí 28. listopadu 1927

Je dále výsměchem demokracie, když předsednictvo sněmovny prostě opatřením, nařízením nutí ty strany, které nemají více než půl tuctu anebo tucet poslanců v této sněmovně, tedy strany nejmenší, aby jenom seskupeny v malé kluby po čtyřech poslancích mohly používati výhod a zařízení parlamentních. Byla stanovena podmínka, aby se seskupili čtyři poslanci těchto nejmenších stran. Nevím, zda bylo předsednictvu sněmovny jasno, jak mají pracovati malé kluby složené ze stran různých směrů, jaká bude práce těchto klubů, když jsou zástupci různých politických, často opačných anebo diagonálně proti sobě stojících směrů nuceni seskupovati se a pracovati. Táži se předsednictva sněmovny, kde je poukaz anebo oprávnění pro takové opatření obsažen v ústavě anebo v jednacím řádě, aniž by sněmovna byla oprávněna k tomu projeviti svůj názor. Avšak nejen to. Předsednictvo této sněmovny, nebo jak se často nazývá, této demokratické sněmovny, ještě jiným způsobem hrubě porušilo své nejsvětější povinnosti, totiž povinnost chrániti imunitu. My jsme sice v této sněmovně zvyklí, že se vylučují z protokolů slova, celé věty poslanců, jež jsou zde mluvena s řečnické tribuny a z jakýchkoliv důvodů nejsou vždy příjemna předsednictvu sněmovny; avšak co jsme zažili minulého týdne, že byla presidiem prostě konfiskována řeč posl. dr Sterna z komunistické strany, která snad nebyla předsednictvu vhod, to, dámy a pánové, jistě není možno v žádném jiném parlamentě. Myslím, že není třeba konstatovati, že stenografický protokol sněmovny je důležitým historickým dokumentem, a když předsednictvo sněmovny prostě vyloučí řeč některého poslance, pak jej mrzačí - snad můžeme užíti také výrazu: pak jej falšuje - dokument, který má a musí býti v budoucnosti příštím generacím, příštím parlamentům směrnicí, ukazatelem a informátorem, aspoň pro to, co se dálo v minulosti.

Avšak předsednictvo sněmovny nevystupuje jenom zde, jenom proti poslancům jako první censor způsobem tak bezohledným, my můžeme konstatovati, že i jinak se v našem státě stupňuje konfiskační prakse. Tak před krátkým časem uveřejnily organisace sociálně demokratické mládeže ve svém orgánu báseň. Báseň byla zabavena - to není u nás nic zvláštního - poněvadž však zabavení zdálo se bezprávím, kol. Taub, já a soudruzi z našeho klubu podali jsme interpelaci k ministerstvu vnitra. Tato interpelace zní - chci vás s ní seznámiti, abyste mohli posouditi, co si tu předsednictvo sněmovny dovolilo (čte):

"Interpelace posl. Tauba, Kaufmanna a soudr. ministerstvu vnitra pro zabavení časopisu "Sozialdemokratische Jugend". gend".

V č. 10 časopisu "Sozialdemokratische Jugend", který vychází v Teplicích-Šanově, byla konfiskována tato báseň od Johna Henry Mackaye: (Další část řeči byla usnesením předsednictva posl. sněmovny ze dne 28. listopadu 1927 podle §u 9, lit. m) jedn. řádu vyloučena z těsnopisecké zprávy. Viz str. 54 této těsnopisecké zprávy.) Censurní úřad spatřuje v této básni přečin proti §u 15 zákona na ochranu republiky. Neprávem. (Další část řeči byla usnesením předsednictva posl. sněmovny ze dne 28. listopadu 1927 podle §u 9, lit. m) jedn. řádu vyloučena z těsnopisecké zprávy. Viz str. 54 této těsnopisecké zprávy.) Tážeme se tedy p. ministra, zda tuto konfiskaci schvaluje?"

Nuže, velectěné dámy a pánové, museli jsme se dožíti toho, že tato interpelace ani se nedostala k ministerstvu vnitra, nýbrž byla konfiskována předsednictvem sněmovny. (Německé výkřiky: Slyšte! Slyšte!) Předsednictvo této sněmovny snížilo se tím na instruktora konfiskační praxe státních zástupců. Toho nemělo předsednictvo činiti, nechce-li šlapati po poslanecké imunitě.

Nyní další konfiskace. "Sozialdemokrat", ústřední orgán německé sociálně demokratické strany dělnické, ukázal v jednom článku v čísle ze dne 24. listopadu, jak v této sněmovně především při provádění zákona o pozemkové reformě opatřili si lidé, bohužel i příslušníci sněmovny, nenáležitým způsobem určité výhody. V jiné zemi jsou vděčni tisku, když takové nesprávnosti odhalí, v jiné zemi jsou vděčni tisku za to, když zjedná možnost kontroly a přezkoumání činnosti veřejných funkcionářů.

Časopis "Sozialdemokrat" ve článku s titulem "Korupce" mezi jiným napsal:

"Nutno ovšem přiznati, že korupce šířící se na půdě Československé republiky nalezla již od počátku neobyčejně příznivé životní podmínky. Obohacování českého měšťáctva, jež se dostalo k moci, bylo co nejhorlivěji podporováno vládami a ještě ani jedna z dosavadních vlád neměla tolik vůle, aby rozhodně vystoupila proti vykořisťovatelům republiky. Jenom když bujně se šířící korupce hrozila zažrati se do organismu armády, byli vinníci postaveni před soud. Pro ostatní lumpy naproti tomu se státní zástupce dosud nenašel, oni mohou v klidu a svobodě a v občanské cti stráviti kořist svých loupežných výprav. Když hanebné hospodářství některých vlastenců přivedlo jisté bankovní podniky ke krachu, tu nebyli bankrotáři a podvodníci posazeni za zámek, nýbrž vláda zahájila velkou pomocnou akci a použila sta milionů daňových peněz, aby zase pomohla na nohy bankám, které již dohospodařily. Malí zlodějové putovali do kriminálu, velcí téměř pravidlem šli vedle. To muselo působiti jako premie na korupci. Po měsíce byla veřejnost rozrušována lihovým skandálem, avšak marně bylo požadováno vysvětlení o lihovém fondu. Skončilo to nikoliv snad podáním zákona proti korupci, nýbrž změnou a zostřením zákona, který trestá žalobce korupčníků a působí jako strážný anděl korupce. A co se stane v nejnovějším skandálu s pozemkovou reformou? Posadí státní zástupce vinníka anebo vinníky na lavici obžalovaných, až parlament skončí své vyšetřování případu Dubického, které se zajisté nikoli bez úmyslu hodně protahuje? A budou ti poslanci a senátoři, kteří zneužili jim svěřeného nejvyššího úřadu, jaký může národ dáti ke svému osobnímu prospěchu, budou dle své zásluhy s hanbou a hanou vyhnáni ze svých veřejných hodností? Bylo by velmi klamným doufati v to. Kdo chce viděti odstranění sžíravého vředu korupce, ten musí proti ní bojovati a ona může býti potřena jenom rozbitím všemohoucnosti občanských stran ve státě".

Také tento článek byl konfiskován. Tím konstruoval nejenom censor, nýbrž i jeho nejvyšší představení, ministerstvo a ministr spravedlnosti v zabavení nástroj, pomůcku na ochranu a na krytí korupce.

Ministr spravedlnosti, k jehož kapitole nyní přicházím, zavedl zajisté také zásadu, že nutno všude šetřiti, u nejnižších úředníků, u tažných zvířat v ministerstvu spravedlnosti, v justiční službě; šetří se u úředníků konceptních i u kancelářských. Šetří se však nejenom zmenšením počtu míst kancelářských a konceptních úředníků, těchto beztoho přetížených dělníků justiční služby, nýbrž na základě zákona platového se jejich příjem ještě snižuje. Méně platu, více práce, to je patrně heslo, které za nynějšího ministra v ministerstvu spravedlnosti a v justiční službě rozhoduje. Uvedl bych dále, že ministerstvo spravedlnosti a jeho ministr mlčeli také k porušení práva, jehož se v době posledních voleb dopustilo ministerstvo vnitra. Myslím, že by bylo povinností zástupce spravedlnosti ve státě, aby aspoň v ministerské radě objasnil ministru vnitra, že i jeho činnost má určité meze a že této činnosti nutno stanovit určité hranice. Ministerstvo spravedlnosti, jak řečeno, k tomu mlčí.

Dále se chci tázati, co pan ministr spravedlnosti říká požadavku, který jsme již často kladli a který on sám jako politik a příslušník strany křesťansko sociální s námi opětně uplatňoval a který on ostatně sám vytýčil, totiž požadavku zrušení trestu smrti. Pan ministr spravedlnosti dosud nevyřídil dotaz, jak se k této otázce staví. Dosud mlčel na všechny naše dotazy a výzvy, aby se o tom vyjádřil. Dále bych se chtěl pana ministra spravedlnosti zeptati, zda jako ministr odložil své křesťansko sociální svědomí, nebo zda pro něho již neplatí slovo boží "Nezabiješ", nebo zda toto slovo boží neplatí již pro něho aspoň od toho dne, kdy se stal ministrem. Z poslední řeči kol. Viškovského mohli jsme zjistiti, že většinové strany mají patrně v úmyslu zrušiti důležité dobrodiní našeho soudnictví, totiž tak zvané podmíněné odsouzení anebo aspoň je omeziti. Kol. Viškovský zde totiž řekl před několika dny, že podmíněné odsouzení je pro justici škodou. My můžeme jistě konstatovati opak a já tvrdím, že by 99% našich soudců stejně mohlo potvrditi opak tvrzení kol. Viškovského. Tisíce poklesků, jež se morálně trestají podmíněným odsouzením, tisíce poklesků, vůbec poklesky první a to lidí, kteří v nějaké tísni anebo v nějaké svůdné situaci byli příliš slabí, aby odolali pokusům a pokušením, odsuzují se podmíněně a podmíněné odsouzení vykonává na ně mimořádný morální vliv, a právě ta okolnost, že nemusí jíti do vězení, nýbrž že jim bylo pohrozeno nebezpečím žaláře, působila u nich více, podporovala jejich morální uzdravení více, než by učinil odpykaný trest žaláře, když by svůj trest museli odpykávati ve společnosti s individuy mravně sešlými. Na mladší lidi působil takový žalář mravně ničivě a byl často prvním návodem, prvním krokem k trvalé zločinnosti. Doufáme, že kol. Viškovský zůstane se svými výroky, náměty a se svým přáním a nadějemi osamocen, že ministr spravedlnosti jim nevyhoví a že podmíněné odsouzení jako pokrok v soudnictví bude dále zachováno.

Podle našeho přesvědčení jest ohroženo i další důležité zařízení v soudnictví. Pokud jsme mohli zjistiti, obírá se ministerstvo spravedlnosti myšlenkou, omeziti u soudů ústní řízení. Ministerstvo odůvodňuje tento úmysl tím, že prý asi 7.400 aktů zůstalo u nejvyššího správního soudu nevyřízeno. 7.400 aktů, to je práce jednoho roku. A tak, jak je to u nejvyššího správního soudu, tak to vypadá také u soudů druhých. Spisy se všude hromadí, všude je den ze dne jasnější, že nynější stav úřednictva není s to, aby včas a řádně práci zmohl. Místo, aby byly rozmnoženy senáty a zdokonalena technická zařízení, chystá se ministr spravedlnosti omeziti ústní řízení, aby byl získán čas a tím bylo možno zmoci práci nahromaděnou. Tím by se jistě zničilo poslední demokratické zařízení veřejného soudnictví. Přeložením soudnictví z veřejnosti do tajných schůzí bylo by především omezeno, ba úplně odstraněno obhajování, došlo by k omezení důkazů, ale také odpovědnosti soudcovské. Myslím, že by to byla věc v našem soudnictví nejnebezpečnější a naprosto ničivá. Ke konci této kapitoly - není bohužel možno zabývati se podrobně všemi těmito otázkami při tak omezeném čase - chtěl bych na pana ministra spravedlnosti učiniti ještě dotaz, jak je to s jmenováním německých vicepresidentů u zemských soudů. Jde o požadavek, který uplatňoval svého času i nynější ministr spravedlnosti společně s námi, když byl ještě oposičním poslancem. Muselo by se míti za to, že tato jmenování, jež jsou právě tak nutna, jako oprávněna, nutna v justiční službě sama o sobě a oprávněna, jakmile tento požadavek vznesly německé strany v tomto státě, budou urychleně projednána a provedena za vedení německého ministra spravedlnosti.

Nyní k ministerstvu zahraničí. Vedle ministerstva národní obrany zatěžuje rozpočet nejvíce ministerstvo zahraničí. Obě tato důležitá ministerstva spotřebují dohromady asi jedné pětiny veškerých státních výdajů, kdežto ústřední správa participuje na všech státních výdajích 1% a osvěta 1/10. Musíme konstatovati, že sněmovna nemá téměř žádného vlivu na činnost našeho ministra zahraničí a vůbec na naši zahraniční politiku. Pan ministr zahraničí neobjeví se také v parlamentě po celé měsíce a nepovažuje po celé měsíce za nutno podati zde zprávu. Po měsíce spolupůsobí pan ministr zahraničí při celé řadě důležitých zahraničních akcí a nepovažuje za nutno přijíti sem a nejenom podati plenu zprávu, nýbrž opatřiti si také od parlamentu souhlas k dalším akcím. Nyní v rozpočtové debatě podal zběžně zprávu ve výboru o akcích nejdůležitějších. Tím však nejen není vyčerpána jeho činnost vůči parlamentu, nýbrž ministr nezachoval ani předepsané formy, kterou by měl zachovati. Počet ze svého jednání a konání má podati zde v plenu sněmovny. Ministr nepřichází a nepřišel, ačkoliv zasedala odzbrojovací konference - abych uvedl pouze několik příkladů z velkého počtu - která má mimořádnou důležitost pro naše hospodářství a jejíž rozhodnutí by mělo vliv na to, zda naše vojenská břemena se zvýší nebo sníží, zda má býti více státního jmění vydáno na vojenské zbrojení anebo ho může býti více použito k účelům hospodářským a soc.-politickým. Ministr prohlásil sice ve výboru, že odzbrojovací konference skončila kompromisem. Dle našeho názoru byl to ovšem kompromis, avšak jenom kompromis klamu o všeobecné bezvýslednosti konference. Byla projednávána afera Marmaggiho, kterou se náš stát velmi blamoval, aniž se parlamentu o ní bylo dostalo náležité zprávy, ačkoliv i Vatikán je pro nás zahraniční mocí a svým zástupcem a událostmi, které se tu v Československu staly, dal podnět k tomu, aby ministr zahraničí podal ve sněmovně zprávu a opatřil si souhlas její pro svá jednání a intervence.

I v jiné velmi důležité věci neudělali jsme žádného pokroku. Po léta již žádá velká část sněmovny, nejen oposiční, nýbrž i celá řada zástupců hospodářských skupin zájmových, aby byl konečně ujasněn náš poměr k Rusku, aby také náš parlament usnesl se na uznání de jure. Ministr zahraničí prohlásil ve výboru, že bylo dosud nemožno opatřiti pro to většinu ve výboru a v plenu. Domníváme se, že ministr neučinil všech pokusů a že k opatření většiny pro uznání Ruska de jure není třeba jenom majority ze stran většinových, nýbrž že by mohly býti přibrány k tomu i strany oposiční, a pochybujeme, že by nebylo možno opatřiti s oposičními stranami a s hospodářskými zájmovými skupinami většinu pro usnesení, aby Rusko bylo uznáno de jure.

Avšak zajímavé a důležité jsou některé položky z dosti rozsáhlého rozpočtu pana ministra zahraničí. Nacházíme tu položku "zahraniční propaganda a informační služba" na 11,680.000 Kč. Dále položka "kulturní styky s cizinou" 2,600.000 Kč a nyní opět "zpravodajství a služba propagační" 14,000.000 Kč, dohromady 28,280.000 Kč. Při tom je zajímavo, že po prvé v rozpočtu shrnují se všechny položky, týkající se propagační služby. Položka 14 milionů korun je bez bližších specifikovaných údajů. Jsme přesvědčeni, že není ničím jiným než jako podobný fond u presidia ministerské rady, který jsme vždy nazývali fondem pro plazy. Zde vznikl nový fond pro plazy. Položka 14 milionů bez bližšího označení poskytne ministru možnost dělati výdaje bez kontroly podle svého uvážené. Kromě toho musíme však konstatovati, že pro službu propagačné je v tomto roce preliminováno o 7 milionů více než v roce 1927. Podobnou položku máme, jak jsem se již dříve zmínil, u presidia min. rady, kde je rozpočteno na disposiční fond nebo fond pro plazy bez údajů o použití jeho 8 mil. Kč, k tomu 400.000 Kč na propagandu a 400.000 Kč na subvence, dohromady 8,800.000 Kč. U ministerstva nár. obrany shledáváme zase na zpravodajství 2,000.000 Kč, na nepředvídané výdaje 1,317.600 Kč. Celková částka na zahraniční propagandu u těchto tří ústředních úřadů činí 40,397.600 Kč. Podle našeho přesvědčení jsou to většinou peníze na podplácení krmivo pro tak zvaný vládní tisk, který ponejvíce jako "Saazer Anzeiger" a tak zvaný tisk Wolffův dostává ročně přes milion korun. "Prager Presse" dostala na jediné vydání přes 20.000 korun příspěvku a přes to prohlásil pan ministr zahraničí, že informační služba v cizině provádí se věcně, bez humbuku atd. Pan ministr zahraničí nečte patrně tisku jím placeného, neboť jinak by jistě nic takového netvrdil. Kromě toho se vydává 15 časopisů v cizině, vyšlo 124 knih o Československu, v cizině běží 69 filmů a je tam v užívání 14.743 diapositivů, aby se ukázalo, že v Československu je všechno konsolidováno a že došlo k národnostnímu smíru.

Nechci se zabývati podrobnostmi, avšak myslím, že mohu opravdu bez námitky konstatovati, že přehlédneme situaci správně teprve tehdy, až jednou velký hráč šachu, pan ministerský předseda dr Švehla, dá mat aktivistům, svým nynějším partnerům ve vládě, a až vyhodí šachové figurky, které jsou dnes na ministerské lavici. Až vyhození budou zase křičeti, až budou patřiti zase k utlačovaným, pak přiznají, co měli sjednáno a usneseno nyní s kontrahenty na druhé straně a čeho se súčastnili ve věci naší zahraniční propagandy.

Ministerstvo vnitra, jež patří ke skupině, o níž nyní jednáme, stalo se teď nástrojem reakce, jak bych chtěl krátce konstatovati. Dříve tu bylo ministerstvo vnitra k tomu, aby stát chránilo uvnitř, aby udržovalo klid a pořádek, aby u nás v Československu kromě toho působilo ještě k tomu, aby byl zachováván zákon na ochranu republiky, dnes stalo se ministerstvo vnitra nástrojem vládnoucích stran. Příklad: Naše poslední volby do obcí. Ministerstvo vnitra znemožnilo všechno, co bylo nutno, aby se voličům dostalo vysvětlení a aby byli informováni, každé veřejné provolání, jakékoliv kontroverse se stranami vládními. Bylo znemožněno ukázati, co je shnilého ve státě Československém, ukázati, jak se korupce pořád ještě šiří a jaká protiopatření požaduje oposice od státu. U nás byly zabavovány, konfiskovány, zakazovány obrázkové plakáty, které byly vylepeny ve všech ostatních zemích bez závady. Volební provolání byla censurována, filmy byly zakazovány, avšak nikoliv od podřízených okresních orgánů, které se snad snažily zalíbiti se nadřízenému úřadu, nýbrž, jak jsme mohli zjistiti, na přímý poukaz ministerstva vnitra okresním správám politickým, bylo k těmto opatřením sáhnuto a byla provedena. Můžeme zajisté říci, že vládní většina dnes pro sebe zneužívá zákona na ochranu republiky téměř ve všech jeho bodech a že policejní moc v tomto státě zuří více než svého času ve starém Rakousku anebo v pověstném pruském Německu. Policie a četnictvo rozmnožuje se co do počtu mužstva, ale v téže chvíli odnímá se četnictvu a policii svoboda koaliční. Dělají se z nich občané druhého řádu, ti nepotřebují práva koaličního, neboť mají pendrek a šavli, a aby tu bylo dosti šavlí, preliminuje se v rozpočtu ministerstva vnitra 1,794.000 Kč na nové šavle pro četnictvo. Celkem spotřebuje ministerstvo vnitra na příští rozpočtový rok více o 61 milionů. Tím nezavádí se více klidu a pořádku více policejních šavlí znamená větší nebezpečí porušení klidu a pořádku. Domníváme se, že kdyby se použilo částek na militarismus a částek, jichž se používá ke zmíněným účelům na podporu hospodářství, aby velké masy dělnictva a zaměstnanectva měly snesitelnější život, aby bylo mezi nimi méně bídy a zoufalství, pak by se snáze takovým preventivním a zajišťovacím opatřením udržel ve státě klid a pořádek. Vládním stranám nejde však o to, aby takovým zařízením chránily pokoj a pořádek, nýbrž aby posílily vnitřní mocenské prostředky státu a je rozmnožily, aby mohly na uzdě držeti křičící dělnické a zaměstnanecké masy. Jak to bude, až vstoupí v platnost správní reforma, tím není možno se dnes baviti. Avšak my už máme jakousi předtuchu o tom.

Nyní k ministerstvu národní obrany. "Jestliže žádný jiný stát, pak my jsme zásadně povinni zaříditi svoji politiku na mír. Bezpečnost státu může býti zajištěna jenom mírem." To neřekl nějaký německý pacifista, nýbrž tak se vyjádřil pan ministr nár. obrany, pan Udržal, ještě v revolučním národním shromáždění. Pakli to pan ministr národní obrany dnes ve svých orgánech popírá a prohlašuje, že nikdy nemluvil pro milici, pak můžeme uvésti dále, co kromě toho prohlásil pan ministr roku 1920: "My víme také, že již sama naše strategická poloha nás nutí, abychom nejtěžší problémy obrany státu předkládali k rozluštění spíše ministru zahraničí, než ministru vojenství." Tím je přiznáno, že nejdůležitějším činitelem pro obranu státu není ministr nár. obrany, nikoli opatření velkého vojska, nýbrž jedině obratná, upřímná a poctivá mírová politika ministra zahraničí. To se ještě také přiznává ve zprávě, kde se praví: "Více převahou ducha, než hrubou mocí fysických zbraní podle Palackého vítězili naši předkové." To je vzato z protokolu revolučního Národního shromáždění, je to tedy jistě autentické a nepopiratelné. Z tohoto stanoviska byla také jako řešení v § 1 zákona o organisaci vojska uvedena milice a nynější organisace vojska považována jenom za formu přechodní. Zatím však ujasnil se ovšem názor obzvláště i pana ministra Udržala. Dnes je pro stálé vojsko a pro vysoký stav presenční. Tato změna názoru pana ministra je vyjádřena v pěti zákonech, jimiž se zabývati bylo by velmi lákavé, avšak není na to čas; a není tomu příliš dlouho, ještě ve všenárodní koalici byli to naši čeští přátelé, čeští sociální demokraté, kteří v prudkých a dlouhých bojích s názorem tehdejší vojenské správy, s názorem generálů zvítězili a zajistili 14měsíční služební dobu, 14měsíční službu ještě r. 1926. Dnes je jiné hledisko. Ačkoliv se v řadě jiných zemí zápasí o zkrácení vojenské služby s parlamentem, ačkoliv se v Belgii vede boj o šestiměsíční službu presenční, přes to dnes hájí se u nás stanovisko osmnáctiměsíční služby a teprve pomocí německo-občanských stran bylo umožněno, čemu ve všenárodní koalici dříve čeští sociální demokrati zabránili, aby se uskutečnilo, totiž 18měsíční služba. Tytéž strany, které ještě na jaře 1926 hájily názor a při volbách v roce 1925 vykřikovaly: Ani muže a ani haléře českému militarismu, tytéž strany se nyní usnesly, aby v tomto státě jako zákonná služební doba platila doba 18měsíční. Dnes se již nemluví o milici, dnes je militarismus ve své nynější formě stabilisován. Mluví-li se o tom, co má na příklad vyznívati z řeči kol. Hakena, že není možna milice, poněvadž Haken ukázal na nebezpečí, že by dělníci použili pušek, jež by jim byly dány, k třídnímu boji, pak, dámy a pánové, jsou tyto obavy přece směšné. Udělejte z tohoto státu stát dělníků a zaměstnanců, udělejte z něho stát občanů tohoto státu a nepotřebujete se báti na ochranu státu dát občanům do ruky i pušky. Mluvíme-li o stabilisaci nynější formy vojska, můžeme ukázati na budování poddůstojnického sboru, na zákon o certifikatistech, jak si představuje vojenské vedení v budoucnosti upevnění nynější formy armády. Tvoření výzbrojního fondu ukazuje opak tvrzení, že snižujeme výdaje na vojsko, což je přímo viděti v rozpočtu ministerstva nár. obrany. Rozpočet byl sice snížen, avšak r. 1926 bylo zase povoleno, a to zase od německých stran vládních, 315 milionů na tak zvaný výzbrojní fond, z něhož ministr nár. obrany s ministrem financí bez kontroly parlamentu mohou peníze vydávati. Přes tento fond byly výdaje na zbrojení pro r. 1928 zvýšeny o 30 milionů korun, t. j. z 1.370 na 1.400 milionů Kč. Pan ministr mluvil ještě také o snížení proti roku 1926. Máme však výzbrojní fond a ještě o 30 milionů více, je to snížení? Podíváme-li se dále na rozpočet pana ministra národní obrany, můžeme konstatovati, že výdaje na důstojnictvo stouply ze 363 na 420 milionů, výdaje na mužstvo však byly sníženy z 93 milionů na 791/2 milionu. Tedy pro důstojníky více, pro mužstvo méně. Za to, dámy a pánové, máme nyní také 28 míst systemisovaných generálů v I. stupnici a 82 systemisovaných generálských míst ve II. stupnici platové, tedy 110 generálů pro malé Československo. Jsou velké vojenské státy, které mají méně generálů než my. Kvantitavně máme jistě dost. Budeme-li jich míti dosti: kvalitativně, musí nám ukázati budoucnost. Je jisto, že u tak velkého počtu generálů, u ciferně tak malé armády v poměru k počtu generálů budou míti někteří pánové málo práce, a tak je nebezpečí, že k panu Gajdovi přistoupí ještě pár politisujících generálů, kteří půjdou v jeho šlépějích. Dohromady máme 10.079 důstojníků v našem malém státě. To znamená, že armáda je aparátem na krmení důstojníků. Požitky mužstva se snižují, výdaje na mužstvo se zmenšují, soc. péče pro mužstvo se zhoršuje, na důstojníky vydává se o slušných pár milionů více. Avšak při všem tom konstatování pan ministr zahraničí vypravuje, že nemáme stálého vojska, že naše vojenská organisace je podobna milici, ministr zahraničí jde na odzbrojovací konferenci, kde zaujal vedoucí postavení, a vypravuje, že naše vojenská organisace podobá se systému miličnímu. Ministr Udržal mluví o snížení, ačkoliv svůj rozpočet zvýšil o 30 milionů korun.

Všechno to, co jsem uvedl při jednotlivých odstavcích I. skupiny, všechny ty nedostatky a chyby, na něž jsem poukázal, proti nimž se my oposiční strany stavíme, musí německé vládní strany spolukrýti. Německé vládní strany nemohou letos říci, že byly postaveny před hotovou věc - jako v roce minulém, že musely přijmouti rozpočet tak, že nebyly možné větší změny. Tentokráte od počátku ony rozpočet spolutvořily, o každé podrobnosti pracovaly a o ní se usnášely a tak jsou plně odpovědny a zatíženy vším tím, co tento rozpočet přináší státním občanům na břemenech a škodách. My nemůžeme souhlasiti s tímto systémem a se způsobem, jak se rozpočet projednává, a odmítáme ho. (Souhlas a potlesk německých soc. demokratických poslanců.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP