Úterý 29. listopadu 1927

V Německu veliké reformy školské. Obecná škola pouze čtyřtřídní, z ní přechod do školy střední a také měšťanky. Tendence byla, aby se každé dítě mohlo dostati do měšťanské školy. Pokračovací školství v Německu a v Rakousku bylo nově rozšířeno i pro necvičené dělníky a děvčata. Tam mají pokračovací školy hospodářské, ať jsou ta děvčata ve službě nebo žijící u svých rodičů. Počet pokračovacích škol vzrostl trojnásob. A tak vidíme, že tato potřeba vyvolala do života zvláštní stav učitelů pokračovacích škol. Vidíme, že i to Polsko velmi usiluje o to, aby vytvořilo nový plán reformy školské, uskutečňuje myšlenku jednotné střední školy. V Polsku neměli měšťanky, proto zřizují novou sedmitřídní školu, která ve vyšších stupních má místo pro odborné učitele. Ve Francii, ve Švýcarsku připravují velkorysé reformy. Obzvláštní důraz klade se na učitelské vzdělání. V Německu učitelské ústavy kromě Bavorska zrušeny byly všude. Ve Francii zřídili dvouleté pedagogické akademie, kde se učitelé vzdělávají skutečně vědeckými metodami universitními. V Rakousku vidíme, že země Vídeň uložila svému učitelstvu dvouleté vysokoškolské studium, na universitě teoretické a praktické na pedagogickém museu. Ostatní země rakouské mají dosud učitelské ústavy, ale v tomto školním roce bude provedena reforma dvouletého vzdělání vysokoškolského. V Anglii velká část učitelů se vzdělává na vysokých školách, Polsko ohlašuje zákon o vysokoškolském vzdělání učitelstva, Jugoslavie pro učitele měšťanských škol dvě třídy vysokoškolského pedagogia, v Americe všude praktikují vysokoškolské vzdělání učitelů.

Tento stručný přehled ukazuje, jak národy po válce všude cítí význam vzdělání širokých vrstev lidových a jak ze všech sil usilují o to, aby byla provedena taková reforma, která by zaručovala výchovu národa, t. j. širokých mas, které tvoří základ nového demokratického života ve státě.

Jenom u nás v rozhodné chvíli nenašli jsme konstruktivního ducha, který by byl dovedl shrnouti potřeby vyplývající ve výchově školské z toho velikého válečného převratu a který by dovedl dáti výraz této potřebě tím, že by přebudoval školu a vybudoval ji skutečně v duchu těch velikých našich potřeb národních a státních. A přece u nás byla tradice, my jsme skutečně u nás měli školské pedagogy, jako byl Drtina, který na přebudování školy pracoval ještě za starého Rakouska. A v těch velkých debatách, které vedli naši poslanci ve Vídni, ukazovali už tenkráte na nemožnost starorakouské školy a žádali její přebudování a vybudování docela v duchu nových ideálů demokratických. kulturních a pokrokových. Zní to poněkud divně, ale je to pravda: My jsme nejvěrněji zachovali typ starorakušácké školy. Jak jste z toho přehledu poznali, v Rakousku se již dávno vzdalují těch starých předválečných forem školských, tam provedli skutečně velikou reformu a zní to velmi ironicky, když přijde pedagog z Rakouska sem, informuje se o stavu našeho nynějšího školství a musí prohlásiti, že to Rakousko, které zbylo po staré Habsburské monarchii, to že už dávno opustilo starorakušáckou školu a že Československá republika vlastně nejvěrněji konservuje starorakušáckou školu se všemi jejími zařízeními. A naši činitelé, kteří dnes v těchto věcech rozhodují, snad si dokonce zakládají na tom, že v době revolučních převratů a bouří oni zachovali ten starý typ. No, já bych ukázal na jednu věc: Předválečné hnutí v profesorstvu bylo neseno vysokými ideami pokrokovými, to skutečně propracovalo teoreticky celý směr a požadavky našeho nového moderního nazírání na školu a chtělo je uskutečniti konkrétní reformou školskou. Nynější představitelé školství, kteří mají rozhodující moc, ti byli vyneseni touto pokrokovou vlnou v profesorstvu, a oni to jsou, kteří se staví velmi rozhodně a velmi tvrdě proti jakékoliv velkorysé reformě našeho školství. Myslím, že kdybychom byli nechali ve starém profesorském spolku ty staré ředitele, které jsme tenkráte s takovým nadšením pro reformu a pokrok vyházeli, že ti staří ředitelé by měli více smyslu pro reformu školskou, než má dnešní vedení v našem ministerstvu školství.

Za starého Rakouska byl takovým representantem tohoto ducha feldvébl na vojně. Je známa anekdota, když přišel jeden známý na generála a chtěl nějakou výhodu. A tu generál povídá: Nemohu to udělati, ale dám vám visitku, dojděte si k feldvéblovi, on vám to udělá. A tento starý feldvéblovský duch, to je to staré rakušáctví. A toto rakušáctví je nutno především odstraniti ve školství, jestliže se to již dnes podařilo v armádě a v ostatních odvětvích našeho veřejného života. A v prvé řadě to bylo povinností zodpovědných činitelů hned v prvých letech, že se mělo přikročiti k základnímu přebudování našeho školství, v ideách a duchu našeho osvobození. (Výkřiky posl. Pika.)

Chci jen ukazovati, že na tom udržování zastaralého školství u nás v Československé republice jeví se ten starý rakouský duch. Nepochybuji, že by byl jen v ministerstvu, ale jest také v učebnách a v celém našem školství. To je velký problém, odrakouštit školství, to znamená přebudovati školství, zavésti do školství nového ducha a přiblížiti školu skutečně životu. Zdůraznil bych, že škola naše nemůže a nesmí v budoucnosti býti jen věcí profesorů nebo úředníků. V budoucnosti musíme s důrazem celé školství zveřejniti, aby se stala škola předmětem zájmů rodičů a celé veřejnosti.

Vidíme na př., že stanou se tak důležité částečné reformy, jako nynější reforma učebního plánu. Je důležitou věcí, že se mění učební plán, francouzština se přenáší z tercie do kvinty a v kulturním výboru o tom nikdo neví. To jsou věci. které se dějí jenom ex presidio.

Připravuje se organisace žurnalistické školy. Nevím, bude-li tato organisace provedena na základě vládního návrhu, anebo bude-li se snad také zde pokračovati takovým absolutistickým způsobem, aniž by odborové organisace profesorské, i ostatní organisace, kterých se to týká, a řeknu především kulturní výbor, byly v této věci také slyšeny.

Nevím, jak se to zamýšlí se žurnalistickou školou, ale pokládal bych za velkou chybu, kdyby příští žurnalistická škola předpokládala středoškolské vzdělání, aby se tam směl dostati jen člověk s maturitou. To by znamenalo výrobu nových vysvědčení, která by v celku neznamenala nic. Má-li žurnalistická škola něco znamenati, pak tam musí míti přístup každý člověk s jakýmkoli vzděláním, který projevuje dosti talentu, a právě lidi, kteří nemají takové střední školy, potřebují takového ústavu, aby se mohli náležitým způsobem vzdělávati, aby mohli najíti to, co neměli možnost najíti na střední škole. Ten, kdo má střední školu, maturitu, najde si cesty, jak dále doplniti své vzděláni a nabýti potřebných vědomostí pro žurnalistickou práci. Ale vidíme, že hlavně v dělnickém hnutí nám vyrostla celá řada nadaných lidí, kteří měli talent pro žurnalistiku, a těm bylo by potřebí umožniti další vzdělání, aby se v něm mohli prohloubiti.

Když byly konány teď částečné reformy školské, které zatím se týkaly jen rozvrhu vyučování, tedy jistě je to velmi málo, čím bylo přispěno k nejdůležitějším potřebám reformy školství. Ale o tom není pochyby, že se to, jak jsem řekl, dálo docela uzavřeně v kabinetě školství a ani odborová organisace profesorská nebyla brána v úvahu, vůbec s ní nikdo nemluvil, ačkoliv tam je ta praxe, tam by se mělo v prvé řadě rozhodovati. Ve veřejném projevu valné schůze delegátů spolků profesorských můžeme čísti tento stesk: "Valná schůze delegátů projevuje přání, aby při všech opravách bylo postupováno za nejtěsnější spolu účasti pedagogicky činného profesorstva, jež nejspíše může postihnouti dosah a význam předsevzatých změn jak pro praksi školskou, tak i pro dosažení cílů, jichž se střední škola nemůže vzdáti. Valná schůze doporučuje, aby byly zjištěny zkušenosti odborníků s provedenými změnami, jež pak mohou býti vodítkem při opravách dalších."

To jest samozřejmé, že pánové, kteří jsou vzdáleni střední škole, sedí nahoře, kteří nemají přímého styku se životem, se školní mládeží, měli by v prvé řadě bráti v úvahu přání a požadavky tak, jak jsou formovány odborníky profesorskými, kteří tu praksi provádějí každý den a jsou se životem v denním styku. Nemohu než konstatovati, ze si tento stav do jisté směry organisace profesorské zavinily samy. Myslím, že uznají všichni pokrokoví a demokratičtí profesoři to, co zde pravím: Když před válkou jsme vedli boj proti staré formě rakouského života, profesorstvo šlo krásným pokrokovým směrem a mělo nejen své odborné a čistě hmotné zájmy, nýbrž také veliký široký pokrokový program. Tenkrát profesorstvo něco znamenalo, představovalo velikou složku v celém životě a výchově národní, a bylo cele připraveno pro onen veliký konflikt světový, který nastal. Dnes se pánové příliš omezují na svoje hospodářské věci a ty široké linie a veliké cíle, které se právě po válce u nás dostavují a které ve svobodném státě zvláště měly býti sledovány a v kterých mělo býti pracováno, se ztratily a zůstává zde odborová organisace, která, jak zdůrazňuji, těm vysokým cílům a liniím, kterým právě dříve profesorstvo před válkou se věnovalo, se vyhýbá a celkem se chová chladně,

Chci říci, že i u nás jsou vědečtí pracovníci, kteří mají smysl pro reformu škol. Vždyť byl vypracován návrh na reformu za předsednictví rady Bydžovského. To jest velmi pěkně vypracovaný návrh a myslím, že kdyby někdo chtěl dělati tu velkorysou reformu a po vzoru všech okolních států, kde se pro reformu mnoho udělalo, pracovati, našel by v něm mnoho dobrého a myslím, že pro budoucí reformu jednotné střední školy tento návrh komise, který byl vypracován, bude dobrým a dostatečným základem. Možná, že ne v jednotlivostech, ale celý základ musíme přijmout a jistě ho přijmeme do budoucnosti.

Pro ducha, který vládne dnes v ministerstvu, jest charakteristické toto: dvakrát jsem žádal v kulturním výboru, aby nám byl tento návrh předložen. Byl vypracován, najednou se ztratil a jest vzácným i tisk, když se ho domáháte. A ačkoliv jsem dvakrát žádal v kulturním výboru, nebylo nám dodnes vyhověno, nemohli jsme o těchto věcech mluviti oficielně s oficielními kruhy. Jsou zde překážky rázu hospodářského, to jest mi jasné. Všechny reformy, které chtějí československou školu postaviti na nový základ kulturní a organisační, protože zde potíže jsou, nemohou se přelomiti najednou přes koleno. Ale jest jasné, že je-li zde vypracován plán, jsem si vědom, že ho budu do budoucnosti prováděti třebas po etapách. Jistě se dá takový plán přijmouti a vybudovati a reformy samotné mohou se prováděti po etapách, třebas po desetiletí. Zásadně jedná se o to, aby se jednou ve školství s touto zásadní a důkladnou reformou začalo.

Mám zde na př. upozorniti, jak to vypadá u nás v pokračovacím školství. To se rozumí, že v prvé řadě se budeme stavěti proti vyučování nedělnímu a večernímu, i tam, kde se dnes vyskytuje. Má-li školství pokračovací, které vychovává dorost řemeslnický a průmyslové dělnictvo, býti řádně vybudováno, nemůže se ponechati na večer. Učil jsem také v takových školách a vím, jaká je to práce pro učitele a s jakými výsledky se setkává, přijde-li do školy hoch, který jest za celý den unaven a fysicky vyčerpán. Ale upozorňuji ještě na jednu věc. My vlastně máme pokračovací školy, kursy s povinnou docházkou pro mládež ve věku od 14 do 16 let. Zákonná úprava je odhlasována a přijata. V §u 11, odst. 4. zákona ze dne 13. července 1922, č. 226, se stanoví, že při školách obecných nebo občanských zřídí se pokračovací školy nebo kursy s povinnou docházkou pro mládež ve věku od 14 do 16 let, pokud se nevzdělává na pokračovacích školách živnostenských, kupeckých, na lidových školách vyšších a odborných. Podrobná ustanovení o zřizování a zařízení těchto pokračovacích škol nebo kursů, o době vyučovací, o učebných osnovách a o docházce školní měla býti stanovena vládním nařízením. Toto vládní nařízení nebylo dosud vydáno, ač již od vydání malého školského zákona uplynulo 3 1/2 roku.

Abych přešel k některým konkrétním požadavkům. (Posl. Pik: Ale neřeší se hlavně finanční stránka pokračovacích škol. Obcím se vzaly všechny prostředky a nyní je z toho školní katastrofa!) Nejenom to, nýbrž my musíme zdůrazniti při tom, že se na obcích požadují náklady. Na příklad, když o tom kol. Pik mluví, plzeňská obec musí věnovati na pokračovací školy náklad 125.000 Kč vedle věcných nákladů na střední školství, o kterých se ještě zmíním. Tento stav je neudržitelný a je nutno, abychom již také jednou o něm promluvili. Vlastně je dobře, že se p. ministr Engliš takovým způsobem zmínil o školství, když prohlásil, že bude nutno pomýšleti na zavedení školního platu. Pan ministr Engliš ovšem žije v ovzduší čistě finančním a hledá na všech stranách, kde by našel nějaký příjem. Ale, myslím, že p. ministru Englišovi chybí jedna věc, styk s těmi lidmi, kteří ukazují také na zhoubné následky těch často přísných opatření finančních. Pan ministr Hodža - tentokrát jsem rád, že v tomto případě mohu s ním souhlasiti - už se ozval proti plánu p. ministra Engliše a byl zde jakýsi otevřený souboj mezi dvěma pány ministry téže vlády. Nechci to nijak škodolibě vykládati. Pan ministr Engliš má také trochu zájem o školství, on je profesor, ovšem, jak sám o sobě říká, on patří mezi ty profesory neprofesorské. On se dívá velmi kriticky na stav nynějšího školství. Znám jeho názory soukromé. On o těch věcech také bude nyní psáti v novinách. On vidí potřebu reformy také na universitách, nejen na středních školách. Chtěl bych upozorniti, že to byl náš požadavek za starého Rakouska odstraniti školní plat a docíliti co možná nejširšího "sesocialisování" - vždyť jsme to tak říkávali -, co nejširší možnosti vzdělání širokých vrstev, a aby se zde za vzdělání ve státě neplatilo. Myslím, že je to jedno, jestli pan ministr sežene ty peníze tak či onak, ať zavede třebas daň z oken, nebo z kázání v kostele, ať zavede daň, jakou chce, ale daň, která by zatěžovala široké vrstvy za to, že v obecné škole lidové získávají nejnutnější znalosti pro svůj život, to je něco, co nejde dobře srovnati s trochu demokratickými názory na život a svět.

Pan ministr dr Engliš přece zdůrazňoval, když prováděl daň z obratu, jak je to daň nepopulární, a dnes by chtěl zavádět daň pro ty, kteří posílají děti do školy.

Reforma učitelského vzdělání, jak je prováděna v Německu, Rakousku, jak se připravuje v Polsku a jak je v Americe i Anglii, na všech stranách, to je něco, co už tlačí se všech stran a co vláda nemůže oddalovati. Oznámena je předloha pro reformu učitelského vzdělání. Zatím to má býti jen jednoroční kurs pro absolventy středních škol. Jen bych chtěl zdůrazniti jednu věc, aby zase kursy, na které učitelé půjdou, nebyly jen nějaké pokračovací, střední školy s nynější středoškolskou metodou, nýbrž aby se zde skutečně budoucí učitelé za krátký rok mohli trochu zasvětiti do vědeckého studia.

Co znamená restrikční zákon pro školství, není potřebí říkati. Každý, kdo se trochu obírá těmito věcmi, ví, jaké škody morální a věcné se zde staly, a že tyto škody neodpovídají úsporám hospodářským, kterých se docílilo. Výhody, které přinesl restrikční zákon naší finanční správě, jistě nevyváží ztráty a úhony, které jsme utrpěli na výchově naší mládeže.

Jest připravován zákon o obvodových měšťanských školách. Byl by čas, aby zákon tento byl proveden.

Zrušením zákona o župním zřízení padají i župní školní rady. Bude patrně nutno novým zákonem zříditi okresní a zemské školní rady. Žádáme v zájmu učitelstva a v zájmu školství, aby i zde učitelstvo mělo aspoň třetinu členů a to volených.

Podle návrhu platového zákona převádí se na učitelstvo pragmatika profesorská, vybudovaná v Rakousku za války v době nejtužšího absolutismu, ku které se má učitelstvo "přizpůsobiti". "Přizpůsobením" rozumí však byrokracie ministerská pouhé opsání a převádí ji na učitelstvo se vším absolutismem a výhody z ní plynoucí pro profesory vynechává. Žádáme novou moderní pragmatiku, vyhovující duchu dnešní doby a naší republiky.

Žádáme, aby presenční služba vojenská byla započítána plně do postupu a pense, jinak učitelé, vojáci zůstanou za těmi, kdo nekonali službu vojenskou, zvláště za učitelkami. Učitelská parita, rovnocennost práce administrativní v kancelářích s učitelskou prací ve škole, byla novým platovým zákonem zničena nadobro. Víme, že středoškolák svým platem naprosto předčí učitele, který se může svým vzděláním postaviti na roveň vzdělání středoškolského úředníka.

Konečně je třeba změny ve smyslu konkurence, rovnosti mužů a žen, jak jest zachovávána i v ústavě.

Když mluvím zde o školství, chci upozorniti pana ministra financí na jednu věc, a to že obce musí dnes věnovati veliké věcné náklady na školství. Zmínil jsem se o tom při poznámce kol. Pika. Obec plzeňská musí platiti na střední školy věcné náklady v obnosu 747.000 Kč. Fakticky obec plzeňská dostala na rok 1927 10.000 Kč, t. j. okrouhle 1.3% na tento veliký náklad. Na jedné straně se mluví o tom, že dnes má kde kdo výhody, že může posílati dítě do školy takřka beze všech poplatků, že stát nemůže trpěti, aby se dávali lidem takové dary, jak se pan ministr financí dr Engliš vyjadřuje, a na druhé straně se od státu berou takové "dary", kdy musí obce vydržovati budovy a připláceti na řadu věcných nákladů.

Upozornil bych ještě na školství dívčí. Máme zde řadu středních dívčích škol a z těch jen jediná škola v Jičíně byla převzata, pokud se týče věcných nákladů, státem. Všechny ostatní školy jsou ve věcných nákladech vydržovány obcemi nebo spolky.

Na jednu věc chci upozorniti, to jest na ducha, který vládne v ministerstvu financí. Profesorům středních škol byly povoleny honoráře za hodiny přespočetné, avšak za celý loňský rok nebyl jim dosud vyplacen ani krejcar za tyto přespočetné hodiny. Ministerstvo financí velmi si na tom zakládalo, aby naše prestiž neutrpěla za hranicemi, abychom včas platili dluhy svým věřitelům zahraničním, ale zde se státním úředníkům a státním učitelům zadržují celý rok přeplatky, které jim patří za práci, kterou loňský rok vykonali. Ministerstvo školství se muselo dvakráte dožadovati, aby ministerstvo financí svou povinnost vůči učitelům konalo. Upozorňuji znovu na tyto věci a pokládám to za kulturní hanbu, že se takovýmto způsobem vůči pracovníkům ve státě postupuje.

Tím bych vyčerpal některé poznámky organisační a chtěl bych se trochu dotknouti také kulturního boje, který se dnes kolem školy a o školu provádí. Již v kulturním výboru měli jsme letos dlouhou debatu o jednotlivých směrech kulturních, které se snaží uplatniti ve školství. Tenkráte mluvili řečníci různých stran naposledy také posl. Roudnický za stranu lidovou zmínil se o škole a přede mnou řečník se strany ludové útočil na české učitele a profesory na Slovensku. Tedy vskutku my vidíme a všechny okolnosti tomu nasvědčují, že žijeme v kulturním boji a že tento boj se točí a bude do budoucnosti točiti kolem školy. Jsou zde dva tábory a každý tábor chce uplatňovati se právě v tomto směru a chce na školu provozovati svůj určitý vliv.

Chtěl bych říci jednu věc: my jsme tento kulturní boj, když o něm již mluvím, nevyvolali, my v tomto kulturním boji jsme po staletí, kulturní boj trvá od té doby, kdy se začala vyvíjeti moderní věda a kdy na jedné straně stála církev a autorita papežská, na druhé straně vědecké poznání, které se nechce podrobiti autoritě papežské. Ten fakt zde je a proto odmítám osočování se strany lidové nebo ludové a se strany klerikálních řečníků, jako bychom my ten boj kulturní vyvolávali. To je nepochopení toho celého ohromného vývoje, nepochopení toho, že na jedné straně zde je konservován středověk, který se chce udržeti se všemi svými dogmaty a že chce právě ve formě a ve jménu papežství udržeti svou autoritu nad lidským duchem a vědeckým bádáním. Tak musíme rozuměti novému sylabu, indexu atd. kterým papežství chce celé vědecké bádání a kulturu postaviti pod svou autoritu.

Papež a jeho vůle a dogmata mají rozhodovati, zdali katolicky věřící křesťan smí či nesmí čísti tu věc, zda smí či nesmí bádati o té neb oné věci. Když to takto postavíme, pak také pochopíme, kde stojíme a kde musíme státi. To, prosím, není vyvolávání náboženských sporů, to je boj o zdravý lidský rozum, o svobodu vědomí, to je týž boj, který vedl Hus už v Kostnici. V tom jsme pokračovateli a jdeme dále. Ovšem tento boj má dvě stránky: stránku politickou a stránku obsahovou. Té obsahové jsem se již dotkl. Nyní chci si trochu podrobněji všimnouti té stránky politické. Vatikán a papežská moc dnes představuje mezinárodní organisaci, v mezinárodních stycích vystupuje Vatikán jako stát, má své diplomatické zastoupení.

Ovšem je to poněkud divný stát, poněvadž od r. 1870 nemá území t. j. od té doby, co stát italský papeži území vzal. Je zde tedy stát církevní, který nemá území, má však celou organisaci a všechny vlastnosti státu, má své diplomatické zástupce, svou diplomatickou službu velmi podrobně organisovanou jako každý jiný stát.

Tedy, prosím, papežství zasahuje do politických dějin, papežská politika jde určitými směrnicemi, které ovšem jsou dány zájmem církve, zájmem té organisace církevní politiky, kterou dnes katolická církev představuje. Viděli jsme - a to chci ukázati na světové válce - neobyčejný vliv Vatikánu na světové válce. Již když zemřel Lev XIII, jenž se opíral v zahraniční politice o Francii a Rusko, intrikami Rakouska a Německa zmařena volba kardinála a státního sekretáře Rampoly, který jako spolupracovník Lva XIII byl by hájil jeho orientaci pro dohodu. Benedikt XV, jenž byl zvolen 13. září 1914, podlehl právě na počátku světové války úplně rádcům orientovaným v duchu centrálních mocností a od té doby. po nastoupení tohoto papeže papežství po celou válku provádělo politiku příznivou Německu a Rakousku, tedy příznivou centrálním mocnostem, namířenou proti mocnostem dohodovým. Na jedné straně stálo Rakousko a Německo, státy, které vycházely vstříc vatikánské politice co nejúslužněji, a tyto státy - to si musíme uvědomiti - byly Vatikánu bližší než státy dohodové. Na druhé straně stálo Rusko a Anglie, které byly státy schismatickými, utvořily si své národní církve, a Francie, která provedla rozluku. Tedy Vatikán viděl v Německu a v Rakousku především hráz proti pravoslaví a když pak byla známa úmluva z března r. 1915, kdy Rusku byl přiznán Cařihrad, byl to poslední důvod, aby se vatikánská politika velmi energicky a zásadně obrátila proti politice dohodové. Vedle toho si musíme uvědomiti, že Hohenzollernové v Německu připravovali světovou válku a tvořili si základnu už doma také ve vnitřní politice a proto opustili kulturní boj, který už Bismarck ukončoval, hledali smír mezi oběma konfesijními tábory a byl to evangelický panovník, který tvořil novou hierokracií protestantskou, která se měla spojiti s hierokracií římskou. Politika německého centra odpovídala těmto snahám. Centrum provedlo smíření říše německé s papežstvím, docílilo, že byly odstraněny všechny výjimečné zákony proti katolíkům a že si katolíci dovedli vybojovati v Německu mimořádné postavení. Tedy centrum dělalo politiku dynastickou, třebaže panovník byl evangelík. Politikou touto se pak dostal katolicismus do neobyčejně příznivého postavení a měl v Německu nesmírný vliv. Vidíme, že v Německu konservativní politika Hohenzollernů se spojila s konservativní politikou protestanskou. Jak to vypadalo v Rakousku, o tom nemusím mluviti, to jsme všichni prožili. Vzpomínáme na boj proti pravoslaví v Haliči, víme, co to byla dynastie, že to byla opora Vatikánu, Říma a ve skutečnosti byl prováděn v Rakousku středověký hierokratický systém. Tento systém podporovala rakouská strana křesťansko-sociální s dr Luegerem, který r. 1907 již označil svůj výboj útokem na university. Tenkráte dr Lueger prohlásil: Katolíci musí dobýti universit. University jsou půdou podvratných ideí, revoluce, beznáboženství a nevlastenectví. Tak vidíme, jak Rakousko před válkou připravovalo mnohem silnější a tužší vládu církevních mocností v této staré říši. Naši čeští katolíci také prohlásili dr Luegera za svůj zářící vzor. Konkordát byl r. 55 v Rakousku zrušen, ale obě strany se ho dovolávaly. V aféře Wahrmundově r. 1908 apoštolský nuncius podal žádost za sesazení tohoto profesora a odůvodňoval ji 5. a 16. článkem konkordátu. Když starý František Josef trestal některé neposlušné biskupy, odvolával se při tom na konkordát. Tedy oni konkordát zrušili, ale ve skutečnosti i František Josef I. se tohoto konkordátu dovolával a ve svých projevech se jím církev dokládala. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

Pamatujeme se, že 2 léta před válkou byl v září ve Vídni konán eucharistický sjezd. Tenkráte šel císař s následníkem s hlavou odkrytou za dvorním kočárem, v němž papežský legát nesl nejsvětější svátost oltářní, aby jako representant říše ukázal, jak se mají věřící chovati a jesuita u dvora kázal o poměru svaté eucharistie k domu habsburskému.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP