Pan ministr nechť přece také jednou studuje
školní reformu v Rakousku. Z rakouských škol
nebudou již vycházeti poslušní, trpěliví
poddaní, nýbrž svobodní, za sebe odpovědní
státní občané. Nestranné úsudky
odborníků a pedagogů, kteří
studují rakouskou školní reformu, uvádějí,
že duch rakouského školního zákona
jest moderní a sociální. Do privileje majetných
na vzdělání byl proražen průlom.
Přes klerikální vliv podařilo se zříditi
v Rakousku školu, v níž osvojiti si vzdělání
nezůstává již privilejem majetných.
(Výkřiky posl. Zajička.) A přesto
došel platnosti vliv socialistů, byla provedena Glöcklova
školní reforma. V rakouských školách
platí heslo: "Otevřte dveře školy,
aby tam mohlo vniknouti světlo a vzduch." V Československu
pak platí heslo: "Zavřete dveře školy.
Příliš mnoho světla a vzduchu škodí
klerikalismu a kapitalismu."
A tak jest a zůstává každá školní
soustava zrcadlem platného společenského
řádu. Klerikálové stále ještě
nepřestali vztahovati ruce po dětech národa.
Tím, že přijali celní zákon,
že hlasovali pro daně z cukru, odsoudili proletářské
děti k hladu, ztenčují jim krajíčky
chleba svou touhou po zisku, oloupili tedy děti o zdraví
a nyní ještě žádají jejich
duši. Vláda a úřady je při tom
chrání a podporují. Politické úřady
vydaly vyhlášky o účasti školní
mládeže na všech schůzích, průvodech,
ba i na výletech a slavnostech, i jdou-li děti v
průvodu rodičů. Kdo by proti tomu jednali,
budou potrestáni podle §§ 7 a 11 nařízení
ze dne 15. listopadu 1867. Tato pohrůžka není
již problematická, máme již toho důkazy
a mohu dnes jeden uvésti.
V Ústí n. L. konal se před volbami lampionový
průvod, uspořádaný sociálně-demokratickou
stranou v Ústí n. L. Tohoto průvodu zúčastnily
se prý také děti - dokázáno
to není, do dnešního dne nebyl přiveden
pro to ani jediný svědek. Dva tajemníci,
kteří podepsali ohlášení tohoto
lampionového průvodu z příkazu naší
strany, byli jen po výslechu u policie - správní
reforma nenabyla dosud účinnosti, ale projevuje
se již - odsouzeni ke třídennímu vězení
nepodmíněně. Ale za několik dní
po tomto průvodu naší strany uspořádaly
průvod české strany, všechny české
strany v Ústí n. L., jehož se zúčastnilo
neméně než 300 dítek, kráčejících
v průvodu, vedených učitelstvem. Tu se nenajde
žádný úřad, tu se neříká:
"To byl politický projev." Snad by se mi řeklo,
kdyby tu byly většinové strany, že 28.
říjen je státní svátek. Avšak
byla zakázána také účast dítek
na slavnostech 1. května a přece i 1. květen
byl vyhlášen za státní svátek,
ovšem v době, kdy klerikálové ještě
vůbec nic neznamenali. Tážeme se, zda zákaz
účasti dětí na veřejných
průvodech platí také pro průvod Božího
těla. Nespokojíme se s odpovědí, že
průvod Božího těla není politickou
demonstrací. Jest to demonstrace pro katolickou církev,
tím pro politickou stranu a jak ta působí
politicky, víme z pastýřských listů
biskupů, z aféry Marmaggiho atd. Nemůžeme
trpěti, aby se měřilo dvojím loktem.
Nedovolíme, aby se mluvilo do našich rodičovských
práv, nedáme se okrádati o svá rodičovská
práva. Nezalekneme se ani odsouzení, a zahájíme
boj s heslem: "Ruce pryč od našich dětí!"
Nyní jen několik slov ke kongrue. Pan ministr Hodža
nepříjemně pociťuje, že oposice
právem kritisuje zavedení kongruy a jest toho mínění,
že na kongruu nesmí se pohlížeti jako
na dárek duchovenstvu, neboť zvýšení
přísluší mu po právu, poněvadž
duchovenstvo plní své povinnosti v zájmu
státu a veřejnosti. Pan ministr Hodža se
domnívá, že jest to samozřejmým
požadavkem, že si každý pracující
člověk zaslouží ten kus chleba a dostane
za práci zaplaceno. Jsme téhož mínění,
jen v tom se lišíme, že mají platiti ti,
pro něž se pracuje. V tomto případě
musily by platiti samy náboženské obce za práci
pro ně vykonanou - abychom použili slov páně
ministrových - neboť nelze přece žádati
od jiných, v tomto případě od lidí
jiného vyznání nebo volnomyšlenkářů,
aby platili za práci, jíž si nepřejí,
nýbrž odmítají. Zde pan ministr nešetří,
a jest příznačné pro něj a
pro všechny. kdo mu tento rozpočet povolují,
že se úsporná opatření vybíjejí
ve školství.
Tak p. ministr Engliš prohlásil ve svém
výkladu, že aby se získalo úspor, osobní
náklad má býti rozdělen na obce, okresy,
země a stát a pravil, že jest samozřejmé,
že obce musí od majetných zájemníků
vybírati školné. Táže se, proč
by se nemohlo vybírati od majetných rodičů
školné 100 Kč, tedy za hodinu vyučování
10 haléřů. Tuto troufalost pana ministra
odmítáme rozhodně. Nechceme míti děti
prvého a druhého stupně. Vydržovati
školy jest povinností státu. Jest potěšitelné,
že pan ministr školství nesouhlasil s těmito
vývody pana ministra financí a v této věci
se s ním úplně shodujeme. Nyní máme
proti sobě dvě řeči ministrů.
Který z obou těchto pánů bude míti
více moci, více vlivu na svého kolegu ve
vládě? Nepochybuji, že při orientaci
nynější vládní většiny,
kdy se všeobecně nedbá kulturních otázek
a zvláště pak ve školství, při
známé horečce ve spoření na
nepravém místě, zvítězí
ministr financí nad ministrem školství. Což
musíme skutečně panu ministrovi financí,
který jest přece sám učitelem, vykládati,
že větší výdaj na školy neznamená
nikdy pasivní položku, že příspěvek
na kulturní účely není nikdy příliš
veliký? Což pan ministr neví, že péče,
kterou stát věnuje svému školství,
jest měřítkem jeho kultury? Chce-li ministr
financí šetřiti, nechť počne u
neproduktivních výdajů, na příklad
u militarismu.
Musím se také zmíniti o zanedbávání
pomocných škol. V Československu máme
jen 16 pomocných škol s 23 třídami.
Většinu těchto škol, tak v Ústí
n. L., v Liberci, v Chomutově, v Chebu, vydržují
obce. Bude-li přijat finanční zákon,
hrozí oprávněné nebezpečí,
že obce příště nebudou již
moci hraditi náklad na tyto školy a že tedy tyto
školy budou uzavřeny. Pomocné školy třeba
však zachovati nejen z důvodů výchovných,
nýbrž i sociálních a hospodářských.
Duševně méněcenné děti,
které mají právo na přiměřenou
výchovu, jsou vychovávány v těchto
školách, aby se mohly samy živiti a stávají
se tedy užitečnými členy společnosti.
Větší náklad na tyto školy znamená
tedy úsporu, neboť velké procento těchto
nevinně poškozených lidí bude zachráněno
a nebude příště již plniti chudobince,
ba nezřídka vězení.
Nesčíslněkráte upozornili jsme s tohoto
místa na naléhavou úpravu právních
poměrů pěstounek na mateřských
školách. Jest více než kulturní
ostudou, že tato otázka nebyla do dnešního
dne upravena. Mateřské školky jsou školami
chudých. V těchto školách měl
by zavládnouti veselejší, jasnější
duch. Místo toho učí tam utrápené
pěstounky, které musí bojovati se starostmi
o živobytí. Ještě dnes máme pěstounky
na mateřských školách, které
dostávají měsíčně, prosím
slyšte, 180 Kč. Proč zde upouští
pan ministr školství od svého stanoviska, které
zaujímá vůči duchovním, že
jest povinností státu za vykonanou práci
náležitě platiti? Či cení pan
ministr Hodža práci pěstounek méně
než práci duchovních? Poněvadž
nyní konečně byla již vyřešena
otázka příslušnosti, podléhají-li
pěstounky ministerstvu sociální péče
nebo školství, žádáme, aby oprávněné
požadavky pěstounek na mateřských školách
byly co nejrychleji splněny.
Další bolestivou otázkou jsou školy rodinné.
Úsilí o výchovu našich dívek
pro jejich příští povolání
matek a hospodyň jest málo hodnoceno a málo
podporováno, vydržování a ještě
více zřizování těchto škol
činí se překážky. Jest
příznačné, že ministerstvo školství
uděluje na příklad povolení ke zřízení
průmyslového oddělení na rodinné
škole jen tehdy, dá-li k tomu svůj souhlas
obchodní komora a ministerstvo obchodu. U ministerstva
školství leží již několik
měsíců žádost rodinné
školy v Ústí n. L. o zřízení
třetího ročníku, a nemůže
býti povolena, poněvadž ministerstvo obchodu
nechce k tomu dáti svého souhlasu. Při tom
zdůrazňuji, že české rodinné
škole, která jest jen pobočkou německé
hlavní školy, byl již povolen třetí
ročník, tedy ročník průmyslový.
Jest smutné, že cechovnický duch živnostníků,
kteří spatřují v absolventkách
těchto škol konkurenci, nežije jen mimo sněmovnu
snad tím, že mistři nepřijímají
tyto dívky jako tovaryšky, nýbrž i v ministerstvu
obchodu a překáží zřizování
těch škol a tříd. Domníváme
se, že školní otázky příslušejí
ministerstvu školství a přejeme si, aby se
ministerstvo školství zbavilo tohoto nespravedlivého
poručníkování.
Zároveň nechci přejíti oprávněného
požadavku učitelek na těchto školách.
Právem žádají učitelky, aby jim
byly plně placeny dovolené pro případ
těhotenství a mateřství, dále
má se dostati odbytného učitelkám,
které opouštějí službu provdavše
se. Tento požadavek platí ovšem také pro
všechny učitelky, které provdavše se,
opouštějí službu. Od té doby, co
nabyl účinnosti zákon ze dne 24. června
1926, číslo 104, nevyplácí se již
odbytné učitelkám, které opouštějí
službu při sňatku nebo po něm. Již
jednou byl učiněn pokus zavésti opět
celibát. Nepodařilo se to, má o to zásluhu
vliv socialistických stran. Nyní dějí
se pokusy zavésti celibát oklikou. Stojíme
na stráži a dovedeme tento zamýšlený
útok odraziti.
Nakonec poukázala bych ještě také na
to, že jest naléhavě nutno zřizovati
povinné dívčí pokračovací
školy. Skvělé zkušenosti, jichž se
nabylo na příklad v Sasku s povinnými pokračovacími
dívčími školami, měly by pohnouti
naše ministerstvo, aby zřizovalo takovéto školy.
Školy musily by býti organisovány tak, aby
do nich mohly docházeti nejen dívky bez povolání
nebo zaměstnané v domácnosti, nýbrž
i dívky zaměstnané v továrnách,
obchodech, živnostech nebo i zemědělství.
Tyto školy mají vychovávati nejen pro povolání
a býti výchovnými ústavy, nýbrž
- na rozdíl od povinných pokračovacích
škol chlapeckých - mají připravovati
dívky kromě k výdělečnému
povolání také pro povolání
hospodyně a matky.
A nyní ještě jen několik slov k tak
často žádanému zřízení
německé obchodní a hospodářské
školy, to jest německého oddělení
pro hospodářské vědy na německé
vysoké škole technické v Praze. (Předsednictví
se ujal předseda Malypetr.) Tím, že nemáme
takovéto školy, jest německá studující
mládež poškozena. Zvláště
chudí studenti, vlastně jejich rodiče, jsou
těžce postiženi, musí-li jejich děti
jíti na studie do ciziny. Náš resoluční
návrh v této věci byl již přijat,
než do dnešního dne se ministerstvo školství
touto otázkou podrobněji nezabývalo. Projevuje
se opět týž duch poškozováni Němců,
přes to, že jsou Němci ve vládě.
Nedostatky našeho školství, rdoušení
německých škol, zadržování
nejpřirozenějšího práva národní
samosprávy, roztrpčuje masy pracujícího
obyvatelstva. Rozplynuly se naděje optimistů, kteří
věřili, že spoluúčastí
německých stran na státní politice
zmizí krutosti, jimiž trpí německá
škola nebo že budou aspoň zmírněny;
rozplynuly se a jsou pohřbeny všechny tyto naděje.
Jediným cílem, jedinou snahou veškerého
měšťáctva jest duševně zmrzačiti
náš dorost. My, sociální demokraté,
trváme však neústupně na svém
stanovisku, aby se našim dětem dostalo řádného
vzdělání, aby si pro boj o život, pro
boj o denní chléb, opatřily vědomosti
a znalosti. Trváme však také neústupně
na zásadě, že škola jest nejvlastnějším
majetkem každého národa. Boj o tyto požadavky
přes všechny překážky pokračuje
však neohroženě dále. V tomto boji neumdlíme,
neboť jde o nejvyšší statek národa,
o naši mládež. (Souhlas poslanců něm.
strany soc. demokratické.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je p. posl. Siegel. Dávám mu slovo.
Posl. Siegel (německy): Vážené
dámy a pánové! Na dnešní schůzi
chci se zabývati jen úzkým a omezeným
souborem otázek k tak obšírnému rozpočtu
pro rok 1928. Zkoumáme-li číslice osvětového
rozpočtu a srovnáme-li je spolu po stránce
národní a jazykové, vidíme, že
i dnes ještě, přes to, že se cizině
předstírá, že se prý vnitro státu
národnostně konsolidovalo, tímto státem
vládnoucí a českým národním
duchem vedená vláda po stránce osvěty
a potřeby vzdělání také nyní,
právě tak jako v dřívějších
letech, s menšinami tohoto státu a to zvláště
se školstvím počtem nejsilnějšího
menšinového národa, s německou osvětou
a vzděláním více než macešsky
nakládá v poměru k počtu jeho obyvatel
a k jeho poplatnosti.
Poněvadž nejsem přítelem příliš
dlouhých řečí a umím také
hodnotiti čas, vyberu z obsažného číslicového
materiálu jen dvě číslice. Menšinové
školy, a zde jde skorem veskrze jen o české,
jež se zřizují přece jen proto, aby
se německému území dal ráz
dvojjazyčného, vyžadují nákladu
57 milionů Kč, to jest o 11 1/2 milionu více
než loni. Dále jest 15 milionů Kč, skorem
o 10 milionů Kč více než loni, určeno
na školské a kulturní styky s cizinou. Z toho
má býti 8 1/2 milionů na styky se slovanským
světem a více než 3 miliony pro péči
o styky s Francií. Tyto číslice, které
jsem právě uvedl. jasně a zřetelně
dokazují, jakým duchem jest stát ovládán.
Německé školy, učiliště
a odborné školy jsou rdoušeny a zrušovány,
ale za to se zřizují české menšinové
školy všude a zvláště tam, kde se
v některé obci najde aspoň několik
českých dětí. V nesčetných
případech, a to jest zahanbujícím
faktem pro stát, jenž svůj demokratismus hlásá
do celého světa, bylo dokonce jejich zřízení
umožněno jen tím, že děti německých
úředníků, dělníků
a zaměstnanců, kteří jsou ve státní
službě, byly nuceny všelijakými sliby
a hrozbami docházeti do takových českých
menšinových škol. Ať mi někdo uvede
jen jediný případ, že od času
trvání státu byla otevřena byť
jen jediná německá menšinová
škola tam, kde bylo 5 až 10 německých
dětí, jak tomu naopak bylo ve východních
Čechách v Mladých Bukách, v Dolním
Adršpachu a ve sta jiných místech tohoto státu.
Tak byla na příklad v Trutnově vystavěna
taková škola nákladem 15 milionů Kč.
Střední škola, o kterou již po léta
usilovalo město Úpice, musila býti zřízena
v Trutnově, aby mohla býti užitečná
českému šovinismu, za to však musil býti
zrušen v Trutnově od roku 1870 trvající
německý ústav pro vzdělání
učitelů a to, jak se tak krásně řeklo,
z úsporných důvodů.
Trutnovský ústav pro vzdělání
učitelů byl výnosem ministerstva kultu a
vyučování ze dne 12. července 1870
schválen jako ústav pro východní Čechy.
Tento ústav, když bylo nařízeno, aby
byl úplně zrušen, měl za sebou 56letou
velice úspěšnou činnost. Do tohoto ústavu
docházelo v letech 1870 až 1926 7088 žáků,
tedy ročně průměrně 127. Nejvyšší
počet žáků byl v letech 1878 až
1879 a to 209, nejnižší ve školním
roce 1884 až 1885 a to 120. Město Trutnov, jehož
láska ke školám a obětavost pro lidové
vzdělání jest nade všechnu pochybnost,
věnovalo v posledních 5 letech a to v letech 1921
až 1926 na vytápění a udržování
budov tohoto ústavu jistě nikoliv nepatrnou částku
116.555.94 Kč. Celé rozsáhlé východočeské
území nemá nyní ani jednoho německého
ústavu pro vzdělání učitelů.
Mezi Opavou a Libercem jest Trutnov zeměpisně přímo
předurčen pro takový ústav. Lze bezvadně
zjistiti, že dosud právě v trutnovském
ústavu pro vzdělání učitelů
byli vychováváni ponejvíce synové
a dcery chudších lidových vrstev z území
přírodou tak macečsky obdařeného,
okresů králického, lanškrounského,
rochlického, rokytnického, maršovského,
žacléřského, Hostinné, Teplice
nad Metují, vrchlabského a trutnovského,
ba dokonce i ze západního Slezska a ze severozápadní
Moravy.
V okresech, které jsem uvedl - a zde jsou míněny
jen okresy v Čechách - bylo při posledním
sčítání lidu zjištěno
skorem 1/4 milionu německých obyvatelů.
Od zrušení německého ústavu pro
vzdělání učitelů v Olomouci
byl počet žáků na uvedeném ústavě
ještě větší. Až do r. 1925
nikdo nehýbal existencí tohoto ústavu. Dokonce
dne 12. června 1924 dostalo ředitelství toho
ústavu výnos ministerstva školství,
podle něhož inventář stejného
ústavu v Litoměřicích měl býti
v roce 1927 přikázán do Trutnova a bylo nanejvýš
zvláštní, že právě před
přijímacími zkouškami a to dne 26. června
1925 došel do Trutnova výnos ministerstva ze dne 22.
června 1925, podle něhož první ročník
školního roku 1925/26 nesměl býti již
otevřen.
Všechny dosavadní, tohoto ústavu se týkající
rozklady, jichž se mimo mne zúčastnili ještě
posl. Schäfer, Simm a sen. Ledebur,
byly marné a nynější ministr školství
nemilosrdně nařídil, aby tento ústav
byl zrušen.
Na protestní schůzi, která se konala dne
30. ledna t. r. v Trutnově a která se úplně
věcně zabývala zachováním tohoto
ústavu, bylo přítomno 145 obcí a okresů
s mnoha sty zástupců, kteří v jednomyslně
přijaté resoluci žádali, aby toto učiliště
zůstalo zachováno, ale bohužel marně.
Na důkaz toho všeho, co jsem řekl, mám
zde tuto resoluci a rád bych viděl, kdyby pan ministr
školství byl na této schůzi přítomen.
Nyní, když žijeme v demokratické době,
platí-li spravedlnost ještě něco, má
a musí býti v tomto státě velice vysoko
ceněno osvětové úsilí i nejmenšího
národa. Vezměte si příklad ze severských
států; také stát musí míti
zájem na tom, aby národy žijící
na jeho území byly uznány za rovnoprávné
občany a po stránce osvětové byly
podporovány.
Vládní tisk tohoto státu jest přece
v poměru k cizině zařízen na to, aby
tvrdil, že tento stát jest, pokud jde o jeho národy,
Švýcarskem prvního řádu.
Odvažují-li se rozhodující osoby stále
znovu tvrditi, že se v tomto státě vládne
jen podle demokracie a práva, pak by se i tato světu
předstíraná spravedlnost musila projeviti
u trutnovského ústavu pro vzdělání
učitelů a toho bylo by lze dosáhnouti tím,
že by tento ústav byl znovu otevřen. Stejný
osud, jako jsem vylíčil, jest prý určen
státní odborné škole pro tkalce ve Stárkově,
jež má býti zrušena v roce 1928. Stárkov
jest městečko ve východních Čechách,
vzdálené od velkého světového
ruchu a dřívější rakouská
vláda se zřetelem na tamější
venkovskou bídu zřídila tuto odbornou školu
v roce 1880, aby povznesla a posílila hospodářský
život. Průměrný počet žáků
tohoto ústavu činil ročně 48 až
50 žáků. Vzornicové tkalcovství
jest nyní jediným výdělkem chudých
tkalců, žijících v této krajině,
poněvadž hladké tkaniny se nyní zhotovují
na ručních stavech. Musím s tohoto místa
co nejostřeji protestovati proti tomu, že vláda
zamýšlí tuto státní odbornou
školu přeložiti do Náchoda, poněvadž
hospodářský osud městečka Stárkova,
jeho okolí a jeho chudého tkalcovského obyvatelstva
byl by tím zpečetěn a hospodářský
život pohřben. Nemohu věřiti, že
by vláda, která stále tak mnoho mluví
o spravedlnosti, připojila k těm dosud spáchaným
četným křivdám, nyní, když
Němci sedí ve vládě, ještě
novou křivdu a chtěla ohroziti existenci mnoha chudých
obyvatelů.
Bylo-li lze sebrati pro molocha militarismu miliardy a pro stavbu
a udržování českých menšinových
škol sta milionů, bude snad možno sehnati jistě
ještě i těch několik desetitisíc
korun nutných k udržování této
školy. Musil bych to nazvati přímo do nebe
volající hanbou, kdyby tato chudá krajina,
ve které sídlí bída a nouze, byla
oloupena o svou školu, když zároveň ve
východních Čechách, a to v Bohuslavicích
nad Úpou, kde nyní bydlí úhrnem jen
14 českých dětí, má býti
zbudována česká škola, a to tím
spíše, když několik minut od Bohuslavic
a to v Suchovršicích jest troj třídní
česká škola, do níž mohou
děti snadno docházeti.
Přímo neslýchaný případ
však se stal před několika dny znovu v Trutnově.
Tam, aby se mohl konati učebný běh pro poddůstojníky,
musily býti vyklizeny přízemní místnosti
živnostenské pokračovací školy,
ačkoliv se to příčí §u
10 zákona o ubytování vojska z roku 1879.
Tímto opatřením jest porušeno celé
vyučování na německé živnostenské
pokračovací škole v Trutnově. Tři
velké české školní budovy, o
nichž jsem se výše zmínil, mají
tak mnoho prázdných a volných místností,
že by tam bylo snadno umístiti dva takové běhy.
Vlastenectví a úcta k vojsku osob, které
disponují těmito školami, jsou však tak
veliké, že neposkytnou žádné ze
svých volných místnosti pro ubytování.
V Trutnově byla v roce 1918 násilím městu
odňata k ubytování vojska dvě patra
velkého hotelu Union přes to, že tam byla velká
bytová nouze, a město musí nepatrnými
poplatky za užívání hraditi četné
škody způsobené na budovách a jejich
zařízení, kteréžto ztráty
jdou do desetitisíců. Dovoluje-li si nějaký
stát přepych vydržovati vojsko, které
počtem se rovná vojsku nějaké velmoci,
pak není jistě úkolem obcí, nýbrž
státu postarati se, aby i vojsko dostalo lidské
byty a místnosti.
Stejné poměry jako v Trutnově jsou také
v sousedním městě Broumově. Trutnovská
okresní politická správa přímo
proti zákonu zabavila prostě městu Pilníkovu
pro českého klempíře kus jeho pozemku.
Tento pozemek obec pilníkovská přenechávala
více než 60 let místním hasičům
jako cvičiště. Můžeme to označiti
přímo za násilí, když se někdo
odváží spolku, působícímu
v zájmu všeobecném, zabaviti jeho cvičiště,
aby příslušník českého
národa dostal laciný stavební pozemek. Bylo
by i zde jen slušné a spravedlivé, kdyby zemská
politická správa, k níž se obec pilníkovská
odvolala, zrušila toto neslýchané opatření
trutnovské okresní politické správy.
Mohl bych uvésti ještě spoustu takových
věcí, chci však skončiti a zabývati
se ještě několik minut kulturními otázkami,
neboť ty mají pro nás Němce, poněvadž
se nám v tomto oboru zamýšlí ukřivditi,
velice úzkou spojitost s rozpočtem pro rok 1928.
Národní otázka byla odedávna osudnou
otázkou Evropy a nyní, když žijeme již
skorem desítiletí po velkém světovém
dramatu, jest u nás daleko větší, než
tomu bylo dříve, a východiskem všeho
myšlení v moderní národnostní
otázce jest ethicky právní požadavek
vlastní národní osvěty a školství.
S tohoto místa byla již také jednou slavnostně
prohlášena školská samospráva a
také před posledními obecními volbami
byla nově zapřažena a osedlána, avšak
domnívám se, že zůstane ještě
hodně dlouho utopií. Národnostní rozdělení
veškerého školství v tomto státě
jest oprávněným požadavkem menšin
a jest zajisté příznačné, že
právě jedna z nejmenších zemí
v Evropě, a to Korutany musí to býti, která
nyní tuto otázku řeší se vší
vážností.
Jak strašné škody byly v posledních letech
způsobeny v tomto státě německému
lidovému školství, bylo již v této
síni tak často řečeno, že to
jistě nemusím opakovati. A právě v
tomto zjevu jest tragika našeho národa. Přiznáváme
se k tomuto osudu, vidíme však v něm také
význam úkolu, jejž musíme splniti v
zájmu německého vzdělání.
Posloucháme-li, jak silně nám buší
srdce, cítíme vzrušení, proudící
žilami německého národa, cítíme
však také zřetelně, že tepny bijí
nejsilněji tam, kde naše mládež dospívá.
Mládež byla od nepaměti omlazujícím
zřídlem k novému a tvořivému
životu. Dlužno se však tázati, zdali německá
mládež, která jest z trestu hodné úspornosti
nucena vzdělávati se v napěchovaných,
často nepostačitelných školních
místnostech, bude dosti silná, aby s láskou
přijímala to, čemu se učí,
když bude naplněna vědomím, že
stát, jenž má přece býti největším
a nejvyšším strážcem školství,
jest nepřítelem jejího školství.
Vždyť škola má býti místem,
kde mládež získává duševní
výzbroj pro životní boj.
Pan ministr financi Engliš ve svém výkladu,
jejž měl k rozpočtu, projevil přání,
aby se z obchodně-politických důvodů
pěstovaly ve středních školách
také obchodní vědy a tu s ním úplně
souhlasím, neboť příliš velké
přetížení všelijakými zbytečnými
vědomostmi není dosti plodné, když se
vylučují hospodářské otázky.
Kdo usiluje omeziti duševní a umělecké
tvoření jednotlivce nebo dokonce celého národa,
aby sám sobě byl užitečný, vytváří
napětí, jehož dosahu dnes nemůžeme
naprosto nikdo posouditi. Se svou národně založenou
vládní soustavou můžete prováděti
libovolné činy všeho druhu, ale o vůli
k sebeurčení, o tu nás nikdy neoloupíte
a nemůžete oloupiti, neboť musili bychom býti
národem darebáků a zrádců,
kdybychom neuměli setrvati v trvalém a pevném
odporu a tak najíti cestu ke svobodě v širém
světě. (Potlesk poslanců něm. strany
národní.
Předseda (zvoní): Dále je k
slovu přihlášen p. posl. Johanis.
Posl. Johanis: Slavná sněmovno! Režim.
který oposice kritisuje a který provádí
nynější politiku státní, jest
kritisován s jiného hlediska, a já jsem měl
příležitost v zastoupení naší
strany několikráte prohlásiti s tohoto místa,
že prakse nynější vládní
většiny jest protidělnická a protisociální.
Již v minulých dnech, zejména při povšechné
rozpravě o rozpočtu, někteří
moji kolegové z klubu kritisovali se stanoviska politického
i odborného známý atentát, který
byl proveden ve sněmovně za režimu Švehla-Šrámek
pod jménem vládní osnovy o reformě
zákona o sociálním pojištění.
Po vychloubačném slibování, že
sociální pojištění bude zlepšeno
a nikoli zhoršeno, přichází vláda
s osnovou, která má vyloučiti nejhůře
sociálně postavené dělnictvo z jakékoli
ochrany pro případ trvalé neschopnosti ku
práci. Přes to, že o této věci
pojednal již podrobně kol. dr Winter, vracím
se k ní znovu. neboť jest to nejčernější
čin, který v dějinách tohoto státu
mohl býti spáchán proti vrstvám dělnickým,
které tvoří nejpodstatnější
část obyvatelstva a které měly nejvíce
pochopení pro potřeby státu v jeho těžkých
začátcích. Tato koalice zabezpečila
vysoké platy a pense kněžím, agrárními
cly zabezpečila skvělou prosperitu zemědělskému
podnikání, uděluje milionové a stamilionové
subvence bohatým, ale zbavuje nejchudší příslušníky
státu té nedostatečné ochrany, kterou
jim zákon poskytoval. Z peněz poplatnictva udělují
se subvence na nejrůznější účely,
mnohdy velmi pochybného rázu, ale největším
chudákům, kteří ze sociální
bídy jsou vylučováni, zabavuje stát
jejich těžce vydělané peníze,
které si nastřádali za 1 1/2 roku na
své sociální zabezpečení. Kdyby
se počítalo s tím, že zákon,
jak jej vláda dne 25. října navrhla, má
vstoupiti v platnost 1. ledna 1928, bude nejčernějším
činem této osnovy, že vláda nejen vylučuje
na 750.000 chudých lidí, zejména mladistvých
osob, osob podomácku zaměstnaných a sezonních
dělníků, nýbrž že se těmto
osobám konfiskuje jmění, které v obnosu
1/4 miliardy zaplatili. Chci zejména charakterisovati,
kdo bude míti prospěch z tohoto činu, když
bude uveden ve skutek. Musíme uvážiti, že
osnova vládní chce vyloučiti osoby do 16
let, které z velké části si příspěvek
platí, a nikoliv zaměstnavatelé. Upozorňuji
zejména na učební poměr v živnostech,
že mnoho společenstev ujednává se svými
členy, aby si vyžádali od rodičů
chudých hochů poplatek za vyučování
nebo za režijní výlohy učební,
což znamená, že mnohdy chudí rodičové
zaplatí 1000 až 2000 Kč zvláštního
poplatku za režii, která s učebním poměrem
souvisí, a z toho učební mistr odvádí
Ústřední sociální pojišťovně
prostřednictvím nemocenských pojišťoven
příspěvky invalidní a starobní.
Kdyby zákon vešel v platnost tak, jak jej vláda
navrhuje, znamená to, že se konfiskuje toto jmění,
ne ve prospěch učně, kterého matka
nebo otec dali učiti, nýbrž ve prospěch
fondu, který podle návrhu vlády má
býti utvořen. Musíme si tedy uvědomiti,
že k tomu, co nejchudší příslušníci
pracujících vrstev zaplatí na starobních
a invalidních příspěvcích,
kdyby osnova byla uzákoněna, jak je navrhována,
k tomu by se příště hlásiti nemohli,
zejména se zřetelem k ustanovení, že
se to do příští čekací
doby a do základu pro zvyšovací částky
důchodů nezapočítá.