Středa 30. listopadu 1927

Začátek schůze v 9 hod. 37 min. dopol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: inž. Dostálek, dr Buday, Horák, Slavíček, Stivín, Zierhut.

Zapisovatelé: Bečko, Chalupník.

231 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: ministři dr Engliš, dr Hodža, Najman, dr Peroutka, dr Srdínko, dr Šrámek, dr Tiso, Udržal.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha, jeho zástupce dr Záděra.

Předseda (zvoní): Zahajuji 110. schůzi poslanecké sněmovny.

Včera v pozdních hodinách večerních došla zpráva, že dr Pavla Blaho není více. (Poslanci povstávají.) Po nedlouhé chorobě dotlouklo dobré srdce věrného Slováka, skromného a tichého, nenáročného a milého lékaře, který celý svůj, na národní a lidumilné skutky bohatý život věnoval veliké myšlence národního a lidského povznesení Slovenska. Byl neumdlévajícím buditelem, upřímným rádcem, kulturním i politickým pracovníkem.

Narodil se 25. března 1867 v Uh. Skalici a letošního března slavilo Slovensko i Moravské Slovácko v srdečné účasti jeho 60. narozeniny. Vystudoval na gymnasiu v Uh. Skalici a v Trnavě a po té odebral se na universitu ve Vídni, kdež promován byl na doktora medicíny. Ve Vídni byl horlivým členem akademického spolku "Tatran" a činným účastníkem téměř ve všech slovanských spolcích. Jako mladý lékař usadil se v rodné obci a tehdy počíná jeho bohatá činnost ve veřejném životě. Přednášel, budoval knihovny, založením uhersko-skalického musea křísil k mužnému sebevědomí slovenský lid, organisoval zájezdy, posílal dorost do škol na Moravu a do Čech, zakládal konsumy a úvěrní spolky, pracoval žurnalisticky hlavně v časopisech vlastní péčí založených, v "Hlase" a "Pokroku" i v kalendáři "Domová pokladnica" a organisoval každoročně osvětové kursy zemědělské v Uherské Skalici pod názvem "Rolnických sjezdů". Po dlouhá léta býval lázeňským lékařem v Luhačovicích, kde se konaly proslulé československé sjezdy, na nichž vždy s nadšením spolupracoval pro jednotu československého národa. Jak veliká a obětavá to práce! A to jen v letmém náčrtu a mimo oblast Blahovy činnosti v bývalém uherském parlamentu, jehož byl členem -od r. 1906 do r. 1918. V našem Národním shromáždění, jehož členem byl od převratu, uplatnil svůj široký rozhled, zejména ve výborech socialisačním, soc.-politickém, zahraničním a zdravotním. Po převratu organisoval veřejnou správu na Slovensku a byl referentem země. dětství v ministerstvu s plnou mocí. Později se stal předsedou nové zemědělské rady na Slovensku. Dvojím zájezdem do Ameriky osvědčil svůj opravdový zájem o osud zámořských krajanů. Blaho byl typ skvělého propagátora kulturního a národohospodářského. Byl znám a oblíben všude mezi svými jako dobrý vůdce, spolehlivý rádce a ochotný pomocník.

V našich srdcích i vzpomínkách zapsal se Pavel Blaho zlatým písmem. Ztráty muže tak vynikajícího želíme upřímně a jsem jist vaším souhlasem, aby vámi povstáním projevená úcta tomuto zasloužilému členu našeho sboru zaznamenána byla v zápisu o dnešní schůzi. (Poslanci usedají.)

Dovolenou na dnešní a zítřejší schůzi udělil jsem p. posl. Kleinovi pro naléhavý odjezd.

Ze senátu došlo sdělení. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Předseda senátu sdělil přípisem ze dne 17. listopadu 1927 k tisku 530 sen., že senát schválil ve 101. a 102. schůzi dne 16. a 17. listopadu 1927 prozatímní úpravu obchodních styků mezi Československou republikou a republikou Tureckou, sjednanou výměnou not v Angoře dne 15. září 1927.

Předseda: Došel dotaz. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Dotaz posl. dr Sterna ministru spravedlnosti o zabavení řečí, proslovených ve sněmovních výborech a uveřejněných v novinách (č. D 942-II).

Předseda: Došlo odvolání žádosti imunitní.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Hlav. státní zastupitelství v Bratislavě přípisem ze dne 25. listopadu 1927, č. 10.890/27, odvolává žádost ze dne 31. prosince 1925, č. 16.003/25, za souhlas s trest. stíháním posl. dr Kubiše a Hancko pro zločin podle §u 176 tr. z. a přestupek podle §u 4, č. 2 zákona č. 309/1921 Sb. z. a n. (č. J 28-II, presid. sdělení 7. schůze).

Předseda: Zápis o 104. schůzi byl ve sněmovní kanceláři po 48 hodin vyložen, a poněvadž nebyly proti němu podány písemné námitky, jest schválen podle §u 73 jedn. řádu a bude podle téhož paragrafu vytištěn.

Přistoupíme k projednávání pořadu, na němž jest:

Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 1224) státního rozpočtu republiky Československé a finančního zákona pro rok 1928 (tisk 1260) a rozprava o prohlášeni ministra financí, učiněném ve 102. schůzi posl. sněmovny dne 25. října t. r.

Budeme pokračovati v podrobné rozpravě o státním rozpočtu, a to o druhé části podrobné rozpravy, to jest o části kulturní a sociální, započaté ve 108. schůzi sněmovny.

Další přihlášení řečníci jsou: na straně "proti" pp. posl. Wünsch, Prášek, Roscher, Weberová, Śliwka, Tučný, Major, Blatná, na straně "pro" pp. posl. Hodina, Košek, Stašek.

Uděluji slovo prvnímu řečníku na straně "proti", panu posl. Wünschovi.

Posl. Wünsch (německy): Výklad ministra financí měl mezi jiným vyloženě provokativní ráz, neboť především byl v něm konstatován rozvoj československého školství a pak ministr financí prohlásil, že jest neodůvodněný. Ministr školství se neodvážil pronésti ani slova proti této nepravdě. Také on se tedy domnívá, že se musí na školství šetřiti. Jemu záleží mnohem více na zachování finanční rovnováhy ve státním rozpočtu, než na vybudování školství. Má odvahu jménem vládní většiny, která ročně vyhazuje 1750 milionů na děla, letadla, kasárny, generály, zkrátka na militarismus, prohlásiti: "Musíme šetřiti s každým haléřem!" Tato taktika směřuje především proti dělníkům a rolníkům, tedy proti těm, kdo musí zaplatiti lví podíl na daních a proti nimž jest namířena daňová reforma. Šťastně jsme se dostali tam, že pro rok 1928 bylo povoleno na obecné školy o 38 milionů méně.

Stát hledí se zbaviti své povinnosti také tím, že podle záměrů vlády, na částky, potřebné na platy učitelů, mají přispívati obce, okresy, země a teprve na posledním místě stát. Učitelé mají tedy podle těchto slavných plánů sloužiti současně čtyřem chlebodárcům, S důstojníky, kteří nevyučují syny národa ve čtení, za to ve střelbě, se ovšem takovéto nedůstojné, počtářské kousky nedělají.

Dr Engliš pronikl se zákonem o obecních financích, jímž mají býti obce vychovány ke spoření, a to se tak velice zalíbilo říšsko-německému ministrovi financí dru Schachtovi, že nyní také on bouří, že prý města a obce vydávají příliš mnoho na přepych. Následkem tohoto zákona nemohou obce bráti na sebe nová břemena, i když to jsou výdaje na školství. Již dnes musí mnoho obcí žádati milionové částky ze státního dotačního fondu, poněvadž 200% přirážek jim nestačí. V mnoha obcích usnesly se veřejné schůze i hlasy příslušníků vládních stran, aby vláda odstoupila, což svědčí o tom, že masy jsou hluboce rozhořčeny daňovou politikou, správní reformou, zákonem o obecních financích, restrikcí školství a válečným zbrojením, Německé vládní strany utrpěly také při obecních volbách těžké ztráty. Jak se zdá, dokonce i dr Hodža opustil návrh dra Engliše, aby bylo opět zavedeno školné, poněvadž tento směšný plán všichni odborníci odmítli. Dr Hodža vypálil v rozpočtovém výboru přímo ohňostroj číslic, aby podal důkaz, ovšem nepodařený, že se s Čechy, Němci, Slováky a Poláky, pokud jde o počet škol, nakládá spravedlivě. Prohlásil, že bylo v zřízeno 173 nových německých školních tříd. Se vší vážností se ptal, aniž se ozvalo, byť i jen ubohé slovíčko odporu německých vládních mameluků "Jaké stížnosti lze zde ještě přednášeti?" Tyto stížnosti týkají se celé soustavy. Německé děti jsou v německých školách napěchovány po 80 a 90 v jedné třídě, kdežto v českých menšinových školách sedí mnohdy jen 10 dětí. Zde však řekl pan Hodža: "O tom raději nemluvme", poněvadž se totiž nechce připravit o přízeň českých šovinistů. Pan Hodža dělá tak, jako by nároky menšinových národů byly úplně uspokojeny, avšak nepronesl ani jediného slůvka o otázce školní samosprávy. Nesmí se na ni ani pomyslit, toto slovo úplně zmizelo z jeho konceptu. Ovšem vláda, která s hlasy Němců v podobě správní reformy připravila neslýchaný útok na demokracii, nesmí také poskytnouti samosprávu ve školství.

My, komunisté, podali jsme spoustu návrhů, jež pan ministr školství úplně ignoruje. Mezi jiným žádáme na pokračovací školství, nikoliv, jak jest rozpočteno, 18 milionů, nýbrž 36 milionů, na obecné a občanské školy žádáme nikoliv 116 milionů, nýbrž 250 milionů korun. Žádáme, aby výdaje na kultus, které stouply o 43 miliony, byly úplně škrtnuty. Za tyto peníze lze vykonati něco lepšího ve prospěch žáků. Především mohly by býti zřízeny nové újezdní občanské školy, jichž nutně potřebujeme. Budou-li tyto návrhy zamítnuty. budeme moci masám venku odhaliti, jak nepřátelsky se chová dnešní občanský blok ke škole. Také to, co prohlásil pan Hodža o požadavcích učitelů, byly jen pouhé sliby. Mnoho pensistů jest poškozeno, učitelé jsou přetíženi, sta mladých učitelů jest restrikční politikou ještě dnes bez místa, bez chleba a bez výdělku. Učitelé mají proti sobě jednotnou frontu mezinárodního měšťáctva, učitelům nepřátelskou.

Při této příležitosti připomínám výnos zemské školní rady, jímž se ukládá, aby každého měsíce byly podávány zprávy o učitelích komunistického smýšlení. Komunistické přesvědčení a učitelská činnost nedají se prý sloučiti. Na základě tohoto úředně nařízeného špiclovství byl učitel Honzel přeložen z Prahy do nějakého hnízda. Agrární tisk psal, že ani venkovské obyvatelstvo nechce štváče z města. Celý výnos jest nezákonitý, avšak pan Hodža ho jistě nezruší, neboť se řídí zásadou: "Účel světí prostředky",

Klerikálové připravují velký útok na školství, Hodža má pro tyto snahy plné porozumění jako člověk, který dovede oceniti úkol náboženství v boji proti socialismu a komunismu v zájmu kapitalistů. Dovolává se náboženského ducha Čechů a hanobí tím práci nejlepších průkopníků duševní svobody. Křižuje se před svobodnými, cynickými, jasnými, revolučními myšlenkami takového Anatola France, kterého čte jen proto, aby si ho zošklivil. Chce pokračovati v národní tradici svatého Václava. Takto hájí kongruu, připravuje odevzdání církevních statků klerikálům na Slovensku, na rozkaz biskupů dostaneme ponenáhlu konkordát. Socialista dr Beneš při tom ministrovi vyučování pomáhá. Požadavky klerikálů, aby také na středních školách bylo zavedeno povinné vyučování náboženství, budou brzy uskutečněny. Reakce ve škole jest na postupu. Jest jen zrcadlem hospodářské a politické reakce, která se projevuje ve všech oborech.

Pan dr Hodža věnoval také velkou část svého výkladu boji proti bolševismu. V rozpravě poukázali jsme na ohromnou kulturní činnost, která byla vykonána v desíti letech od vzniku Sovětové Unie. Jeví se v tom, že v Rusku jest dnes vyučováno 70 % dítek. kdežto za carské vlády jen 4.8%. Privilegium vzdělání bylo zlomeno. Především otevírají se školy i s universitami dělníkům a rolníkům. Odluka církve od školy a státu, vychovávání dítek bez náboženství přivedlo miliony lidí k vědeckému, marxistickému myšlení. Potrvá-li nynější vývoj Ruska k socialismu, ukáží se ohromné perspektivy hospodářského rozvoje. který jest zároveň také rozvojem kulturním. Hodža nemohl tyto věci popříti. proto tyto věci v kapitole o Rusku zamluvil. Mluvě o zdánlivém zesílení soukromo-kapitalistického živlu v Sovětské Unii, jednal podle receptu: "Vezme se několik protirevolucionářských frází, několik ideí Oty Bauera, tedy něco bauerismu, přidá se k tomu část thesí, jež přednáší nyní ruská oposice, všecko se to důkladně promíchá a tím vznikne taková kaše, která může československým dělníkům způsobiti hrůzu před bolševismem," Tato metoda jest však, jak nepůvodní, tak také bezvýsledná. Dělníci i v tomto státě podléhají ohromnému vlivu skutečnosti, že Sovětské Rusko existuje a že se tam plnou silou řeší otázky, jichž v kapitalismu řešiti nelze.

Teprve v proletářském státě bude dělník zbaven okovů hospodářského otroctví, politické bezprávnosti, národního poručníkování a kulturního potlačování, čehož jasným výrazem jest tento školní rozpočet pro rok 1928. Celý státní rozpočet jest pro nás předmětem boje, předmětem. jejž odmítáme a proti němuž stavíme vlastní proletářské požadavky. Naší odpovědí na chování ministra školství a složení školního rozpočtu jest tedy boj, boj a zase boj. (Souhlas a potlesk komunistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je p. posl. Prášek. Dávám mu slovo.

Posl. Prášek: Slavná sněmovno! Projednávané rozpočty kteréhokoli oboru nesou na sobě znak neujasněností směrnic, podle kterých se u nás máme pohybovati. Neujasněnost směrnic zvláště v otázkách hospodářských vyniká v tom, že není dosti jasné, mají-li býti podporovány směrnice hospodářské reakce, řekl bych hospodářsky silných jednotlivců, či směrnice drobného pracujícího lidu. Zřejmo je to hlavně v některých položkách hospodářských ministerstev. Naproti tomu v rozpočtu ministerstva školství můžeme konstatovati, že je tam směrnice jedna, která chce podporovati reakční směr, který byl k nám přenesen převzatými zákony ze starého Rakouska. Zákony tyto nejen že se neodstraňují, nýbrž naopak svým duchem se stále více upevňují a vykládají v duchu konkordátních zákonů Rakouska a z toho můžeme jasně konstatovati, že v tomto případě možno mluviti o naprosté reakci, pokud se týče kulturních a kultových otázek v Československé republice.

V rozpočtu školském hlavně jest nejlépe pozorovati, že tato neujasněnost je více než nebezpečná rozvoji našeho národa po všech stránkách hlavně kulturních. Mluvilo se v poslední době mnoho a často o tom, zda by náš československý stát měl či neměl jednati o konkordát, zda mají býti u nás zákony konkordátní provedeny čili nic. Mohu říci, že jsou to zbytečné starosti, a to proto, že u nás v pravém slova smyslu konkordátní zákony ze starého Rakouska nejen že nebyly odstraněny, nýbrž až do dnešního dne aspoň se strany státu jsou uznávány. Na druhé straně, se stanoviska římsko-katolické církve tyto staré zákony z Rakouska, pokud byly převzaty, zejména zákon z r. 1874, je vykládán čistě a výlučně v duchu panující římsko-katolické církve a proto také ty statě, pokud by degradovaly konkordátní zákon, pokud by snad nechtěly uznávati jeho důsledky, jsou i, nadále ignorovány a bojkotovány se strany římsko-katolické církve. Vláda tedy nejen že se nerozhodla likvidovati konkordátní zákon, nejen že neměla odvahu zrušiti postupně zákony, zejména zákon z r. 1874, ale neměla ani odvahu ten zákon plniti a dodržovati.

Mohl bych na celé řadě případů dokázati, jak u nás jest vžit duch protidemokratický a reakční. Zákon ze 7. května 1874, tedy rakouský zákon, prohlašoval, že bude v nejbližší době vydán nový zákon, který by upravoval církevní poměry. Rakousko však nedostalo se k tomu, aby nový ohlašovaný zákon vydalo, proto zůstal ten starý zákon v platnosti a ten ještě - říkám znovu - není dnes dosti dodržován, jmenovitě od církevních úřadů církve římsko-katolické.

Mohl bych hned konkrétně poukázati na §§ 5 a 7 pokud se týče obsazování úřadů. A mohl bych se ihned také dovolávati §u 16 cit. zákona, podle kterého jsou biskupové povinni posílati svá veškerá vynesení, nařízení, instrukce, pastýřské listy atd., než je vyhlásí. politickému zřízení zemskému, aby je vzalo na vědomí. To se nedodržovalo, poněvadž by tím byla musela býti uznána suverenita státu, která je popírána, a dokazováno, že ve skutečnosti žádná státní suverenita neexistuje.

Stejným způsobem je potom ovšem díváno se i na ostatní články zákona, pokud se týče § 35, který se týká zřizování farních úřadů. Nedostali jsme se ovšem ani o krok dále v ohlašovaném právu patronátním. Otázka patronátní není výhradně otázkou náboženského rázu, nýbrž, a to chci zdůrazniti, je v prvé řadě otázkou právního a také i velmi silného hospodářského významu. Jsme svědky, že patronátní právo poslední dobou začíná býti diskutováno jmenovitě v souvislosti s pozemkovou reformou, a naši drobní zemědělci pocítí na sobě velmi neblaze vliv této neujasněnosti vládní, a to již dnes, když se jim dodávají blankety k vyplnění, že souhlasí s tím, aby se jim vtělila do knih nějaká služebnost. Především tito drobní zemědělci musili podpisovati, že dávají své pozemky za dosti drahé peníze jim přidělené k disposici pro meliorace, komasace a pro různé ty účely hospodářské organisace. Proti tomu by se sice nic nenamítalo a nemluvilo, ale poslední dobou dostávají tiskopisy, že prý také souhlasí s tím, aby se jim také na tyto pozemky vtělila služebnost patronátního práva. To je ovšem věc, která zemědělce tyto nemálo poděsila, neboť vidí velmi jasně, co bude pro ně znamenati tato služebnost patronátního práva, na jejich pozemky vtělená, že - hospodářsky řečeno - bude zatížena jejich produkce a že to bude pro ně znamenati pro budoucnost velmi drahé vykupování z této povinnosti, poněvadž, bude-li tato služebnost jednou v knihách, těžko se bude potom z nich vymazovati.

Zákon patronátní měl býti už dávno upraven nejenom snad se zřetelem, aby byla vy " řešena tato právní a kulturní otázka, ale hlavně, zdůrazňuji, s hlediska hospodářského. Toto se nestalo teď při pozemkové reformě.

Další důsledky budeme také cítiti na dalším břemenu, které z toho vyplyne, a to je v otázkách naší samosprávy. Naší samosprávě jsou limitovány přirážky do určité výše, ale při tom samospráva nebyla zbavena povinností, které jí byly a jsou ukládány patronátním právem, ba naopak v zákoně bylo pamatováno, že obce nesmějí v žádném případě diferencemi nějakých přirážek nebo přenesením na určité skupiny náboženské toto patronátní břemeno přenášeti. To znamená, že budou musiti dále z prostředků obecních a poplatníků býti placena břemena určité církvi, aniž by z toho vyplývala nějaká výhoda nebo právo pro tyto jednotlivce. Víme velmi dobře, že tyto otázky výhradně mají ráz hospodářského zatížení a proto nedíváme se na ně s hlediska náboženského nebo snad kulturního, nýbrž díváme se na ně hlavně v s hlediska otázek hospodářských,

Právě s tohoto hlediska měl stát dávno povinnost, aby upravil náležitým způsobem také i zákon o náboženských maticích. Můžeme říci přímo, starý zákon o náboženských maticích ze dne 7. května 1874 úplně selhal. Dnes náboženská matice jest jenom výhodnou španělskou stěnou, za - kterou se schovává římsko-katolická církev, když tvrdí, že od státu, ze státních prostředků nebéře nic, nýbrž jen od náboženské matice. Víme však velmi dobře, že tato náboženská matice více než 20 roků je naprosto pasivní a že nevynáší její majetek, který nebyl právě nejlepším způsobem spravován, ani tolik, aby se kryly výlohy, na které dnes stát obrovskými miliony přispívati musí stále a stále. Je ovšem pravda, že stát účtuje a vede tyto příspěvky náboženské matici jako zálohy, ale přece jen musíme si zde uvědomiti, že to nikdy splaceno býti nemůže a splaceno nebude. Avšak na druhé straně je charakteristické, jak zas v opačně se měří, když se podíváme na zálohy učitelstvu. Zemím je také poskytována záloha na učitelské platy, ale pan ministr financí zdůraznil velmi silně, že tyto zálohy v musejí býti splaceny, a určil směrnice, jakým způsobem budou zúčtovány. Proto také na prosto postrádáme v prohlášení pana ministr. financí, jakým způsobem budou zúčtovány zálohy poskytované náboženské matici. Ačkoli víme, že tyto zálohy dnes jdou do miliardových obnosů, neslyšíme žádným způsobem jak tyto zálohy budou jednou splaceny. Já jsem naopak přesvědčen, kdyby p. ministr financí přišel s návrhem, aby se zdanil církevní majetek, aby mohly býti kryty zálohy poskytované náboženské matici, hned by u nás po, vstal veliký pokřik, že se u nás vyvolává kulturní boj.

Tímto heslem kulturního boje se u nás operuje stále a stále, na jedné straně, aby se za. stírala netečnost u všech těch, kteří často ve svém vlastním programu mají rozluku a úpravu náboženských poměrů, na druhé straně zase aby se mohla dále posilovati ona úžasně stoupající reakce. Když si pak všimneme úžasného postupu reakčního, tedy musíme viděti, jak se máme na tuto otázku t. zv. kulturního boje u nás dívati.

Tvrdím velmi jasně, že kulturní boj není vyvoláván protináboženskými společnostmi, a docela jasně prohlašuji, že kulturní boj není ani vyvoláván t. zv. pokrokovými stranami. Kulturní boj je vyvoláván římsko-katolickou církví tím, že setrvává a vynucuje si politickými prostředky udržení všech privilegií a výhod z konkordátních zákonů převzatých ze starého Rakouska, ale i jejich rozšíření.

To odporuje naprosto naší ústavě, nemluvě ani o tom, že to odporuje duchu naší historie a celému složení našeho národního a kulturního vývoje. Odporuje to tedy, jak jsem řekl, našim ústavním zákonům a proto snaha domáhati se, aby ústavní zákony naše byly dodržovány, nesmí býti označována za kulturní boj. Nikoli, to je jen touha po spravedlnosti ke všem vrstvám a třídám, ústavními zákony zabezpečenou. My si jen přejeme, aby ústavní zákony byly u nás skutečně evangeliem, ze kterého se nemůže naprosto nic slevovati, ve kterém se však také nemůže nic smlouvati. A dvojnásob nemohli bychom připustiti, aby naše ústavní zákony byly vědomě porušovány.

A tu tvrdím, že naše ústavní zákony jsou v velmi vážně ohroženy nejen ve svém duchu, ale i také ve svém logickém výkladu dnešních praxí ministerstva školství při řešení těchto otázek kultusových. Ústavní naše zákony, které mluví o naprosté rovnoprávnosti všech církví a společností náboženských v našem státě, nejsou v praxi, jak vidíme, v žádném případě dodržovány. Vidíme, že dnešní soustava nadržuje - ovšem z důvodů snad politických - určité církvi, poněvadž u nás se stále a stále ještě nedovedlo nalézti správné měřítko vůči církvím a také vůči náboženství. A tak vidíme, že je zde takto stálým způsobem protežována římsko-katolická církev, a to ne snad jenom v otázkách kulturních, ale i v otázkách hospodářských, jak musíme velmi trpce žalovati.

Tedy kulturní boj, bych řekl, je u nás veden římsko-katolickou církví za udržení těch nemožných a nesprávných konkordátních zákonů Rakouska. Tento kulturní boj je veden římsko-katolickou církví za pomoci nevyjasněného stanoviska t. zv. pokrokových stran, které si do svého programu sice daly otázku úpravy náboženských poměrů ve státě, ba dokonce i rozluku, resp. odluku církve od státu, ale v praxi potom od této věci utíkají, utíkají zúmyslně, čímž jen posilují reakční směr vývoje v našem státě.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP