Středa 30. listopadu 1927

Vidíme, že tento reakční směr postupuje velmi útočně. Přetřásala se u nás otázka, jak jsem již řekl, konkordátu, otázka, která rozvířila tolik a tolik debaty a rozohnila tolik a tolik hlav. Mohl bych prostě odkázati jen na to, co jsem již řekl, že otázka konkordátu je u nás naprosto nemožna a nemyslitelna, poněvadž naprosto odporuje našim ústavním zákonům. Kdyby mělo býti u nás jen z části mluveno o konkordátu, muselo by to současně znamenati naprostou změnu našich ústavních zákonů, nehledě ani k tomu, že by musel býti - mluveno naprosto objektivně - konkordát, znamenající smlouvu, uzavírán ne pouze s jednou církví, nýbrž v zájmu spravedlnosti s církvemi všemi, jak to udělal i ten nejkatoličtější stát bavorský, který, uzavíraje konkordát s římsko-katolickou církví, pokládal za přirozeno, současně s uzavřením konkordátu s římsko-katolickou církví uzavříti konkordát s církví evangelickou i s církvemi ostatními. I u nás muselo by se to v tomto případě přenésti na toto pole, že by muselo být jednáno se všemi ostatními společnostmi náboženskými. Ale u nás se nedíváme na to s takového hlediska! Viděli bychom také v tom snížení prestiže státu, protože stát může uzavírati mezinárodní smlouvy jen zase se sobě rovným, a poněvadž konkordát není nic jiného než mezinárodní smlouva, může tedy býti uzavřen jen s rovnocenným činitelem, a tím v žádném případě náboženská společnost není. Proto také nemůže býti mluveno, že by stát uzavíral smlouvu rovnocennou, mezinárodně platnou s náboženskou společností, která přece nemůže býti považována za suverénní v jakémkoliv státnickém slova smyslu. Tedy, z toho důvodu nemusíme příliš dlouho o těchto věcech debatovati. Jen lituji toho, že spíše nebylo pracováno k tomu, aby odstraněny byly důsledky nešťastných zákonů z r. 1874,

Současně s tímto kulturním bojem byla ventilována u nás velmi silně otázka náboženských škol. Je potřebí, abychom i bez vášně a vážně uvažovali, zdali je u nás možna konfesijní škola či ne. Znovu zase prohlašuji s poukazem na naše ústavní zákony, že je naprosto nemožna a že také našim ústavním zákonům a jich duchu by odporovala jakákoliv církevní škola. Jsme ovšem v poslední době svědky nemalých útoků. Když jsme slyšeli, jakým nenávistným způsobem bylo útočeno na učitelstvo a na národní školu, tedy teprve jsme dovedli pochopiti, proč tyto zjevy byly vyvolány. Církev potřebovala zmocniti se výchovy dorostu našeho národa, církev potřebovala náboženskou školu, aby do budoucnosti si zabezpečila všechny možné državy, a to nejen po stránce náboženské. Vždyť přece náboženská otázka se musí probojovávati jinak a nikoliv pouze snad bojem politickým. U nás je právě chybou, že otázky náboženské jsou řešeny bojovným hlasováním parlamentním, snad určitou přechodnou konstelací politickou a že nejsou řešeny tam, kde by skutečně měly býti řešeny, totiž v citu a v srdci každého člověka a v nitru náboženských společností.

Církve a náboženské společnosti mají v prvé řadě působiti výchovně nábožensky mezi svými příslušníky a tomuto dílu náboženskému jistě v žádném případě by se stát nebránil. Stát nemá také na tom zájmu, aby se bránil správné výchově, naopak. Víme také velmi dobře, že dobrá a ovšem i historii národa odpovídající výchova náboženská může jen státu prospívati. Ale dílo náboženské výchovy nevyžaduje, aby mu byla prostředkem nebo pomůckou moc státní nebo dokonce, aby jeho zřízení mělo formu státní suverenity jako nějaký stát ve státě.

Tedy o těchto věcech má býti jednáno uvnitř náboženských společností a ne politických stran, nemá to býti otázkou měření sil, otázkou hlasování, jak se to snad velmi často stane. Proto také musíme odmítati nájezdy na církevní školu, a tu při této příležitosti musíme zase litovati, že právě u nás není spravedlivě všem stejným způsobem měřeno.

Když se podíváme na některé z církví u nás, a neváhám teď přímo porovnávati národní církev československou s církví římskokatolickou, tu můžeme ukázati na rozpory a nesprávnosti, které v tomto případě jsou. Podíváme-li se na církev československou, které je stále a stále měřeno podle posledního sčítání z r. 1921, kdy byla teprve jeden rok ve svém vývoji, musíme viděti přes tyto cifry z r. 1921, jakým způsobem je jí křivděno. Prosím, podívejte se na otázku nejvyššího učeliště, na fakultu. Československá církev, ačkoliv má přes 1 mil. příslušníků, dožadovala se toho, aby mohla býti výchova jejího dorostu vedena tak, jak by to odpovídalo potřebám a duchu soudobé kultury. Dožadovala se fakulty a podala v tom směru své návrhy v r. 1926 za souhlasu všech, mohl bych podtrhnouti, koaličních a pokrokových stran. A, prosím, dodnes strany ty neuznaly za vhodno, aby alespoň z části si připomněly svůj souhlas, který slibovaly a který také často přislibují. Konstatuji, že otázka fakulty, ačkoliv má československá církev více než 120 bohoslovců, není stále řešena, a církev, která je po římskokatolické nejsilnější a největší. nemá ani jednoho vysokoškolského profesora a nemá nijakým způsobem postaráno o výchovu svého dorostu kněžského. Používá z dobrodiní a mimořádné ochoty fakulty Husovy od evangelické církve českobratrské, ale tato nemůže přece jenom vychovati dostatečně a v odpovídajícím duchu kněze církve československé. I když vážíme a ceníme si této ochoty, která je nám poskytována, přece jenom nemůžeme býti naprosto lhostejnými k tomu, jakým způsobem budou vychováváni tito kněží. Tím by se mohlo znovu státi, že by vycházeli s duší rozpoltěnou, nejednotnou, že by neměli základu, jakého potřebují ke svému odpovědnému dílu. Svádělo by mne to k srovnávání, že 120 bohoslovců nemá své fakulty a ani jednoho profesora, zatím co naproti tomu v římskokatolických seminářích se "tísní" 4 až 5 posluchačů a kteří jsou obstaráváni v semináři 7 až 10 profesory. Prosím, tyto věci volají do nebe. Dvojnásob však volá do nebe, když se podíváme na otázku středo- školských profesorů, jaké i zde jsou úžasně křiklavé rozpory a rozdíly. Mohl bych se do nekonečna dovolávati v otázkách školství spravedlnosti. A jen k charakteristice uvádím, že tak se jedná proti československé církvi, že výuka náboženská je tak zařízena, aby děti se nemohly účastniti výchovy náboženské. Ale naproti tomu římskokatolické náboženství bývá zařazeno do učebních hodin tak, aby musily děti jiných vyznání náboženských odcházeti. Mohl bych poukázati, jak na Vinohradech děti od 8 do 10 hodin jsou vyučovány podle rozvrhu hodin, od 9 do 10 hodin je římskokatolické náboženství, a tu musí děti jiného náboženství odcházeti pryč, aby zase po 10. hodině přicházely. Víme, co to znamená a jaké je to trýznění malých dětí, když za zimní nepohody musejí opustiti školu. Z toho vidíme, že tím má býti působeno, aby rodiče, chtějíce šetřiti zdraví svých dítek, nechávali je ve škole na římskokatolické náboženství, aby byla znemožněna výchova náboženská jiných církví. Mohl bych ještě dlouho poukazovati na to, že proti duchu samotného malého zákona školského je ponecháno učitelům římskokatolické náboženství, kteří nemají dostatečný počet dětí, tedy katechetům, aby vyučovali předměty jiné, jako na př. na Vinohradech, kde nechávají je učiti dějinám a češtině. Jak vypadá takovéto vyučování, o tom by svědčily velmi zajímavé hlasy těch, kteří se ho účastní. Pan katecheta vykládá dějiny a jsem přesvědčen, že nevykládá o tom, že by Hus byl dobrým synem českého národa, že by umíral pro pravdu a že s Husem trpěl a byl odsouzen celý český národ. Jsem naopak přesvědčen, že to vykládá docela opačně a zvráceně. Mohl bych poukázati k tomu zajímavému zjevu, že děti, chodíce na češtinu k tomuto nezaměstnanému katechetovi, které nejsou příslušníky římskokatolického náboženství, češtinu neumějí, to je, mají špatnou známku z češtiny, naproti tomu děti římskokatolických rodičů vesměs v češtině vynikají, mají z češtiny dobrou známku. Nechci říci, že by to bylo úmyslné třídění jiných příslušníků náboženských, ale ve svém významu to vzbuzuje pozornost.

Zde vidíte, že v otázkách školských jest církvím ostatním naprosto nesprávným způsobem měřeno, a mohl bych poukázati na ducha zákona, o kterém jsem se zmínil, totiž z r. 1874 na jiném příkladě. Mohl bych poukázati na Klášterec n. Orlicí. Tam jest nucena obecní správa, aby odváděla římskokatolickému faráři 24 korců ovsa ročně, obec Pastvina 12 korců žita na vydržování jízdného koně na zaopatřování nemocných. Obec se dávno rozešla s římskokatolickou církví, nežádá, aby pan farář dojížděl zaopatřovati nemocné, ale přes to přes všechno je obec nucena exekucemi, aby tuto povinnost konala, ku které smluvně byla zavázána v r. 1797 a byla dnes i za republiky dodržována. V době popřevratové nebylo to sice žádáno a až do roku 1926 tyto dávky nebyly vymáhány, ale od r. 1926 vidíme vzestup reakce a vidíme, že jest to neomaleně vymáháno se zpětnou působností a žádáno, aby za 7 roků bylo chudou horskou obcí zaplaceno 11.000 Kč. Z tohoto je vidno, že se u nás má znovu zaváděti desátek a poplatek, jak tomu kdysi bývalo.

Mohl bych uvésti případ z liptavské osady na Slovensku, kde jsou občané nuceni, aby nejen porazili dřeva, nýbrž také rozštípali a na faru dovezli úplně zadarmo, poněvadž si toho pan farář přeje. Stále musíme zdůrazňovati, že přece tyto otázky již dávno byly vyřešeny, musíme zdůrazňovati, že všechna tato břemena nevznikají z právních titulů, jako nemůžeme uznati, že by mělo právní titul rozhodnutí pana ministra Šusty, že všechny věci, ať jsou to budovy, zvony, hřbitov, které byly vysvěceny, stávají se majetkem církve. Vždyť to odporuje naší ústavě, která říká, že změna soukromého vlastnictví může se státi výhradně a pouze zákonem a ne nějakým náboženským úkonem, aby mohla nastati změna vlastnického práva.

Kam tyto zjevy vedou, mohl bych citovati stížnost, která byla podána právě v minulých dnech politické exposituře ve Vlašimi od náboženské obce církve československé ve Vlašimi. Ve Vlašimi římskokatolický pan farář Pašek nařídil, aby hrob příslušnice církve československé byl vykopán u zdi hřbitovní na místě neobvyklém, nedůstojném. Když bylo si stěžováno na politické exposituře ve Vlašimi, politická expositura plně uznala právní stanovisko stěžovatelů, že má býti vykopán hrob v pořadí normálním, ale nedovedla dodati důrazu. aby tomuto stanovisku byl dán průchod a tak se stalo, že 5. t. m, ve Vlašimi příslušnice československé církve pochována na místě nedůstojném u zdi hřbitovní, a aby Čechoslováci neprotestovali- pan farář protestovati mohl - a aby bylo dodáno též důrazu, bylo povoláno četnictvo a za asistence četnictva byla příslušnice církve československé na nedůstojném místě pochována. Četnictvo bylo voláno k tomu, aby chránilo římskokatolického faráře a bránilo nedodržování zákona. To jsou smutné zjevy, které musí vyvolávati trpkost a zde jest ten určitý boj, který nutí, aby zákony nebyly dodržovány a aby bylo působeno v opačném slova smyslu. Tedy tím také bych se mohl dotknouti toho, jak ten duch u nás zvláštním způsobem vládne. U nás bylo velmi mnoho mluveno o těch různých tradic cích a bratr Moudrý se zmínil o nich, jak bychom se na ně měli dívati. Jedno mne velmi překvapilo. Panem ministrem školství bylo závazně prohlášeno, že se prý zúčastní vláda všech slavností svatováclavských. Vláda předem prohlašuje, že se zúčastní svatováclavských slavností, ačkoliv nemáme zde záruku toho, že to nebudou slavnosti jednoho směru náboženského. Vláda předem zaujímá stanovisko, že se těch slavností zúčastní. Jaké bylo naproti tomu nespravedlivé stanovisko vlády a vládních činitelů k pražskému kongresu, který byl pořádán letošního roku mezi 3. a 8. zářím. kterýžto kongres soustředil zde příslušníky všech svobodných církví. které stojí na podkladě vývoje a svědomí, ze, všech možných dílů světa. Byli zde účastníci z Ameriky, ze Švýcar, z Anglie i ze Švédska, ze všech možných států, a byla zde velká pozornost věnována vývoji náboženských otázek v našem státě. Přirozeně, že cizina byla zvědava, jak svobodný stát upraví své náboženské otázky. když v historii hrál tak obrovskou roli zejména v, otázce reformační. Ale musíme si stěžovati, že tomuto kongresu nebylo věnováno žádné pozornosti, ba naopak byl přímo ignorován. A když se probíráme zprávami listů zahraničních, jakým způsobem píší o této pro nás vysoce důležité otázce, musíme viděti, jak uboze u nás ve skutečnosti pravda stojí, a jak uboze jsme u nás vládou v těchto věcech representováni,

My ovšem víme a vidíme, jakým způsobem se vláda k těmto otázkám staví, nejlépe ze státního rozpočtu. Podívejme se na jednotlivé kapitoly. Vidíme, jakým způsobem jsou jednotlivé církve dotovány. Vidíme hned, že pod tit. 14 "Kultus je velmi silně pamatováno na římskokatolickou církev, aby mohl býti dodržován a prováděn zákon č. 122 a č. 103 z r. 1926. Proto byla náležitým způsobem zvýšena položka o 43,100.000 Kč pro římskokatolickou církev, a naproti tomu vidíme, jak těžko musí druhé církve prosazovati své nejprimitivnější požadavky. Mohl bych hned, prosím, ukázati na příklad na otázku staveb a udržování sborů a kostelů jednotlivých církví. Římskokatolická církev nejenom že má kostely, kterých se zmocnila v dobách pobělohorských a které jsou udržovány po většině z patronátního majetku, ale bude nyní dostávati zvláštní stavební subvenci od ministerstva školství. Proto ministerstvo školství odůvodňuje zvýšení položky stavební, poněvadž je třeba různých stavebních oprav církevních budov. Ovšem dává se pod jiným titulem, a to pod tit. 10 "Ochrana památek a archivnictví". Druhé církve, ať již československá nebo českobratrská mají si tyto stavby udržovati ze svých vlastních prostředků ba dokonce jsou donucovány, když žádají o schválení, aby prokázaly, že je o bohoslužební místnosti postaráno a že se nebudou ucházeti o přidělení stávajícího kostela římskokatolického a nepůjdou také do školních budov. Z toho je nejlépe vidna dvojí míra a onen reakční duch, který je na postupu. A musíme si k tomu trpce žalovat ne s nějakého stanoviska stranickopolitického, ale v prvé řadě, s hlediska našeho státu. Musíme si býti velmi dobře toho vědomi, že, má-li u nás nastati klid potřebný k vybudování našeho mladého státu, je potřebí, aby byly vyřešeny tyto otázky církevně " politické. Má-li nastati určitá konsolidace, rozvoj našeho státu na poli kulturním, je potřebí, aby se mu v prvé řadě daly předpoklady tohoto rozvoje, a to bezpodmínečně musí znamenati úpravu náboženských poměrů a otázek. Proto musíme žádati, aby byl co nejdříve změněn zákon z r. 1874 a přizpůsoben duchu moderní doby a aby bylo naprosto jasně prohlášeno, že stát se neuchýlí od svých základních zákonů a proto že je směšno mluviti o jakýchkoli otázkách konkordátních, poněvadž by to odporovalo duchu a struktuře našich ústavních zákonů. Musím podotknouti, že ve smyslu našich ústavních zákonů padá také domněnka, že by u nás mohla býti zavedena náboženská škola a že by mohlo býti u nás měřeno jiným způsobem jedné církvi a jiným způsobem církvi druhé, která se nevrhla na pole politické a která nedodává důrazu politickými akcemi svým požadavkům. Musíme státi na tom, aby církev se postavila na pole náboženské a mravní výchovy a nikoli na pole pěstování politických směrnic, jak tomu u nás je. A proto musíme působiti k tomu, aby tyto politické směrnice v našem náboženském životě byly odstraněny a aby nebyly respektovány v našem státě. Jedině to může přispěti ke konsolidaci našeho státu a může přinésti potřebný klid. Musí býti naprostá spravedlnost ve smyslu našeho zákona všem, nejen národním a politickým menšinám, ale také politickým a náboženským společnostem. (Výborně! - Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je p. posl. Hodina. Dávám mu slovo.

Posl. Hodina (německy): Slavná sněmovno! Projednávaná kapitola státního rozpočtu "Školství a národní osvěta" jest zajisté oborem, na němž se bude musiti příště nejvíce věcí zpracovati a uvésti do pořádku, jest oborem, na němž v dřívějších dobách byly německému národu zasazeny velice těžké rány, o jejichž vyléčení byl právě nyní učiněn pokus. Můžeme ujistiti, že se situace změnila tak dalece, že se dokonce i čeští zpravodajové odvažují, mluvíce o kapitole státního rozpočtu, zmíniti se o zcela nedůstojných poměrech v německém školství.

Dovoluji si poukázati na okolnost, že český zpravodaj po prvé se zvláštním důrazem poukázal na nedůstojné a zcela neudržitelné poměry v zemědělském oddělení pražské techniky v Děčíně-Libverdě a zároveň zdůraznil. že poměry na českém oddělení v Uhříněvsi jsou skvělé. Bylo by bývalo velice cenným, kdyby si pan zpravodaj byl dal námahu a navštívil také rozličná jiná oddělení německých vysokých škol v Praze a v Brně. Jeho úsudek jistě by nebyl býval lepší. Zamýšlená úprava těchto nemožných poměrů bude jistě vyžadovati mimořádného urychlení, poněvadž nynější poměry, zvláště na klinikách, nemohou již trvati ani rok nebo snad dva. Rovněž dlužno ukončiti již několikráte projednávané přípravné práce pro zřízení oddělení obchodního, lesnického, zvěrolékařského, hornického atd. a pokud možno nejrychleji je uskutečniti. Zvláště zlé jest to se sociální péčí o naše německé. studenty a bylo by jistě na místě, kdyby povolaní činitelé v poměru k bohaté sociální péči o české studenty poskytli větší částky, aby se aspoň na polo pomohlo bídě na německých vysokých školách a mezi německými studenty.

Německé střední školy byly již omezeny, jak dalece to jen šlo. Také ústavy jiných národů vyžadují téže blahovůle, jakou nacházejí i české ústavy. Přizpůsobí-li se veškeré střední školy poměrům nynější, doby a přestanou-li se konečně prováděti rozličné pokusy, jak jsme viděli se středními školami, nastane uklidnění i v oboru středních škol. Také v tomto oboru si přejeme, aby se užívalo klíce obyvatelstva jako poměru pro poskytování státních prostředků.

Špatné umístění tak mnohé německé střední školy lze napraviti jen nejrychlejší novostavbou nebo přestavbou.

Pro většinu obyvatelstva občanskou školou nebo výše organisovanou školu obecnou lidové vzdělání končí, zvláště venkovské obyvatelstvo k povznesení své všeobecné osvětové úrovně vyžaduje nejvřelejší péče ministerstva školství. Zřizování německých občanských škol naráží stále na veliké překážky, přes to, že příslušné školní obce jsou ochotny přinésti největší oběti. Pod nicotnými záminkami, s poukazem na připravovaný zákon o újezdních občanských školách odmítá se zřizovati německé občanské školy ve školních obcích, kde veškeré místnosti jsou pohotově, kde jest dostatek dětí ze zcela omezeného obvodu, kdežto u českých škol vidíme stále ještě zuřiti zakládací horečku. Ale při tomto zakládání škol neposkytují školní obce samy nutných peněz, nýbrž velice obětavě je poskytuje stát, ačkoliv z obvodu školní obce nelze nikdy dosáhnouti potřebného počtu dětí. Děti se dovážejí drahou ze vzdálenosti mnoho kilometrů, nebo jak se na př. děje v Želešicích u Brna, nedovoluje se dětem užíti pohodlné cesty do školy drahou do Brna, kterou lze vykonati v 10 až 16 minutách a děti z Rajhradic a z Rajhradu jsou nuceny docházeti 9 km do školy do německých Želešic, kde jest jen 6 českých dětí, aby tam byly vyučovány v tamější české menšinové občanské škole. Na druhé straně musí však denně 60 až 70 dětí z obcí Ořechova, Ořechoviček a Tikovic docházeti 4 až 6 km do Želešic, aby mohly v německých Želešicích docházeti do české školy. V obci Ořechově jest sedmitřídní školní budova, a zde by bylo dlužno spíše vyhověti přání českého obyvatelstva, aby tam byla zřízena občanská škola a aby děti nebyly nuceny každodenně konati dalekou cestu. Pronikne-li celým českým národem mínění, že i v oboru školství má rozhodovati konečně rozum a nejen štvanice jednotlivců, bude i zde provedena náprava. Takových případů mohli bychom uvésti velmi mnoho. Z toho můžete viděti, jak se zde zneužívá rázu menšinových škol. Tímto způsobem stoupl počet českých občanských škol velice vysoko, kdežto my Němci musili bychom zříditi ještě přes sto občanských škol, abychom dosáhli téhož poměru.

Vidíme, že v oboru obecných a občanských škol jsou rozličné překážky, poněvadž nyní o blahu škol jiných národů rozhodují jednotlivci nebo jednotlivé strany. Jest tedy nutno, aby školní reforma ohlášená panem ministrem školství byla mimořádně urychlena, aby konečně nastalo uklidnění i v oboru školství, jehož vyžaduje právě obor školství a národní osvěty.

Zvláště vyžaduje úpravy zcela neudržitelný stav, jejž nalézáme dnes u okresních školních výborů a zemských školních rad. Okresní školní rady a německé odbory zemských školních rad mají dnes agendu, pro jejíž vyřízení by úplně stačilo, kdyby dostaly několik úředníků nemluvě ani o práci německého odboru v zemské školní rady. Otázka platová, překládání a povolování dovolených učitelům jest jistě důležitou složkou prací, ale konečně není to přece to, co si představujeme pod činností německého odboru zemské školní rady. Německé odbory mají přece dohlížeti na zdar německých škol, úkolem německých odborů jest zkoumati žádosti o zřízení a rozšíření škol a jednati o je jich zřízení.

Trvale není možno, aby jednotlivci, a ještě mimo to příslušníci jiného národa byli dále zplnomocněni zavírati nebo otevírati třídy podle vlastního úsudku. Přece proto byla kdysi školská správa rozdělena na odbory, aby každý národ viděl, že o jeho nejvyšší dobro jest postaráno a že jest spravováno v nejušlechtilejším závodění. Tím jest také otevřena cesta ke stále znovu zdůrazňované otázce školní samosprávy a německé většinové strany, zvláště má strana, jsou si vědomy, že tato otázka nadhozená panem ministrem školství nebude již více ponechána v klidu, nýbrž že bude dále krok za krokem sledována a tento požadavek našeho národa v tomto oboru bude konečně spravedlivě rozřešen.

Právě tak důležitá jest otázka zřizování pobočných tříd. Nynější stanovisko, podle něhož zřízení pobočky má býti odůvodněno teprve počtem 70 dětí, nedá se udržeti. Jest vyloučeno viděti v jedné třídě byť jen 60 nebo 50 dětí a žádati od učitele, aby těchto 50 mladých lidí stejně dovedl kupředu v jejich úsilí o vzdělání. Jest to převrácený způsob šetření a pokračovati zde v takových úsporných opatřeních a přeplňovati třídy více než 50 dětmi bylo by zajisté to nejzvrácenější, co bychom mohli viděti v oboru šetření. Nejstrašněji působí toto ztížení zajisté u níže organisovaných obecných škol, poněvadž zde pokud možno všech 8 ročníků nebo u dvoutřídních škol 3 a 5 ročníků jest v přeplněné třídě vyučováno v mnoha odděleních. Zvláště u jednotřídních a dvoutřídních obecných škol měl by se nejmenší počet žactva, požadovaný pro rozdělení příslušné třídy, snížiti na 40. Tím bylo by umožněno, aby nejen nejschopnější děti dosáhly účelu vyučování vytýčeného učební osnovou, nýbrž aby také učitel mohl většinu dítek střední a menší schopnosti přivésti na určitou úroveň všeobecné vzdělanosti a osvěty.

Při této příležitosti dovolím si upozorniti, že v moderním státě nemůže již záviseti na místních nebo okresních činitelích, zřídí-li se zde či onde pro jednotlivá místa nebo okresy pomocné školy. Podle mého mínění jest povinností státu a ministerstva školství, aby se co nejrychleji postaraly, aby ve všech okresích a větších místech, zvláště tam, kde podle potřeby obyvatelstvo několikráte projevilo takové přání, všude byly zřízeny takovéto pomocné školy. Ruku v ruce s tím musilo by však také ministerstvo zdravotnictví a ministerstvo sociální péče učiniti opatření, aby se těmto duševně méně vyvinutým dětem, které většinou také pro tělesné vady zaostaly ve vývoji, umožnilo na takových veřejných orthopedických ústavech cvičiti se dále také tělesně. Kolik lidí mohlo by se tím odvrátiti od zločinů, ke kterým musí dospěti, poněvadž zanedbávány v rodině a ve škole a dorůstajíce pak i v lidské společnosti, cítí, že jsou všude poškozovány a odstrkovány.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP