Středa 30. listopadu 1927

Obecná škola překonala již v jednom nebo dvou letech následky války a poválečné zjevy, tam již nastanou pravidelné poměry, jak pokud jde o děti, tak také o školu. Avšak ještě dnes se často stává, přesto, že od počátku školního roku uplynulo již několik měsíců, že přijdeme na třídy s příliš velkým počtem žáků. Odůvodňuje se to tím, že by příslušná místní školní rada podala odpor proti zamýšlenému přeřazení, jímž by bylo možno v jednotlivých třídách snížiti počet žáků. Podle ministerského výnosu číslo 161.373 ze dne 5. května 1925 bylo možno provésti přeřazení různých oddělení v různých třídách, a to tak, že na příklad na čtyřtřídní škole bylo lze spojiti prvé oddělení druhé třídy s druhým oddělením 4. třídy. Tento stav snaží se úřady i nyní ještě udržeti a odůvodňují tento svůj postup tím - a jest to zvláště výklad zemského výboru - že tím lze dosíci úspor. Vžijme se do situace žáků a učitele, který má v téže třídě říditi vyučování druhého školního roku a školního roku sedmého a osmého. Z důvodů výchovných jest nemožné, aby toto ministerské nařízení zůstalo nadále v platnosti. My všichni a zvláště ministerstvo školství se svými podřízenými úřady jsme povinni odčiniti opět škody, které poválečná doba způsobila restrikcí tříd postupu vzdělání. Nikdy se to nemůže státi téměř středověky působícími ministerskými výnosy. Rovněž tak bylo by třeba rozhodnutí ministerstva, aby konečně byla splněna přání německého obyvatelstva, které žádá, aby na německých školách bylo upraveno vyučování češtině. Nyní se žádá od učitelů češtiny, aby na příslušné škole měli plnou učebnou povinnost. Jak se proslýchá, příště prý nebude trpěno, aby učitel češtiny, který vyučuje na měšťanské škole, a tam pro nepatrný počet hodin češtiny nemá plné učebné povinnosti, vyučoval češtině také na obecné škole, která jest právě základem pro tuto školu. Takto by nebylo možno zavésti vyučování češtině také na vesnických školách, ledaže bychom počkali, až budou ustanoveni kandidáti učitelství, kteří absolvovali v posledních letech. Do této doby lze však lehce provésti, aby zkoušení učitelé vyučovali češtině kočovným vyučováním na třech nebo čtyřech obecných školách a tím dosáhli plné učebné povinnosti. Neméně důležitým pro lidové vzdělání jest také to, aby učiteli, zvláště na níže organisovaných školách, byli jmenováni jen nejlepší a řádní učitelé. Jakých škod může na, tropiti na obecných školách mravně méně, cenný učitel, jest všeobecně známo a bylo by třeba, aby po několikeré důtce zakročilo se velmi ostře, poněvadž chráněním mravně méněcenného jednotlivce může se dostati mravně na scestí často celá třída, celá škola, ba i celá obec. Zajisté vyučování na níže organisovaných školách v poměru k výše organisovaným školám lze přirovnati k duševní otročině a proto mělo by se těmto duševním těžkým pracovníkům-učitelům dostati uznání aspoň tím, že by byla zrušena neodůvodněná čtvrtá skupina míst. Pan ministr financí zajisté bude moci úsporami v jiných oborech napraviti bezpráví, jímž postižení těžce trpí. Rovněž tak dlužno ještě napraviti další bezpráví, spáchané na starých školských veteránech, kteří byli restringováni, většinou proti své vůli, dnem 1. ledna 1926. Nejen že byli vyzváni, aby podali žádost o přeložení do výslužby dnem 1. ledna, podle dekretu byli přeloženi do výslužby dnem 1. ledna, avšak ještě dlouho v roce 1926 ponecháni, aby učili, aniž se jim pak, když byli definitivně propuštěni nebo když přestoupili do výslužby, tato doba započítala nebo jejich pense ustanovila podle nové úpravy.

Dlužno zde nadhoditi ještě další otázku, která zvláště na venkově vzbuzuje nevoli. Mohlo by se jistě míti za to, že na níže organisované školy pro mimořádně ztížené vyučování patří jen nejlépe kvalifikovaní učitelé, aby vyhověli požadavkům, které by byly na ně vzneseny. Nejen že znovu zmizel přídavek pro učitele na jednotřídních školách, jejž školská správa již po léta slibuje, nýbrž jednotřídní školy mají se státi znovu trestnicemi a vyhnanstvím pro neposlušné nebo jinak hůře kvalifikované učitele. Jménem německých venkovských obcí se co nejrozhodněji ohražuji, aby učitelé, kteří se ve městě nehodí k ničemu, byli z trestu překládáni na naše venkovské školy. Není-li možno, aby učitel na výše organisované škole pod vedením osvědčeného a schopného správce školy byl přiveden k rozumu, pak nepatří na místo vychovatele lidu a stejně nepatří na místo vychovatele mládeže na venkově. Bráníme se proti tomu, aby na naše vesnické školy byli překládáni komunističtí učitelé, kteří vyrostli ve městě, a na nich se zabývali demoralisací naší venkovské mládeže. Venkovské obyvatelstvo sáhne k svépomoci a odmítne tyto učitele tím, že děti nebudou docházeti do jejich tříd. Žádáme, aby byli ustanovování učitelé, kteří by ctili náboženské přesvědčení rodičů, ale osobní i politické přesvědčení nepřenášeli také do školy. Školy musí zůstati prosty všelikého vlivu, ať s té či s oné strany.

Mluvě o menšinovém školství dotýkám se zajisté nejcitlivějšího místa celého školského oboru. Zdá se mi, že tato nemoc není ještě správně rozeznána, že nebyla ještě správně léčena. Ale i tato otázka musí býti rozřešena, také v tomto oboru musí se uplatniti vůle národů žádajících klidu. Není možno aby si Češi stěžovali do špatného umístění celé spousty menšinových škol, aniž v téže chvíli nepředložili také výkazu českých dětí, docházejících do těchto škol. K nárokům na zřízení menšinové školy, je-li po ruce náležitý počet dětí, dlužno ovšem přihlížeti, ale pak na obou stranách při témž počtu školních dítek. Není možno, aby Češi žádali, a také dostali, aby jim byla otevřena nová škola pro jedno, dvě nebo tři české děti, a aby se nepřihlíželo k požadavku Němců, žádají-li o otevření soukromých nebo menšinových škol, je-li po ruce 15, 20 až 45 dětí v zemích historických a až 120 dětí na Slovensku a v Podkarpatské Rusi. (Posl. Heeger [německy]: Vždyť jste ve vládě!) Proto se snažíme o ponenáhlé zlepšení. Na Slovensku a na Podkarpatské Rusi jest v mnoha případech majetník pozemků povinen vydržovati školy a dědickou smlouvou přešlo toto vydržování školy také na nového majetníka, takže ministerstvo zemědělství připomnělo podřízeným úřadům na Slovensku povinnosti, jež mají býti plněny obcím, a vyzvalo je, aby podané žádosti o ustanovení učitelů pro obce, kde místo po léta nebylo obsazeno, zasílaly k rozhodnutí ministerstvu. V nynější době skutečně není možno, aby zůstalo při takových poměrech, které mohou rozmnožiti počet analfabetů, místo aby jej zmenšily. Výkaz. podle něhož mezi Němci v Československé republice není analfabetů. jest nesprávný, poněvadž na Slovensku a v Podkarpatské Rusi máme obce s německou většinou, kde se ani svého času rodičům, ani dnes ještě dětem nedává příležitost choditi do školy. A když již se jim to umožní, pak jsou to školy většinou se 120 dětmi a starým učitelem, který při nejlepší vůli nemůže již splniti požadavky na něho kladené. V Německé Mokré vyučuje 185 německých školou povinných dětí Maďarka, která německy neumí. Na Slovensku se setkáváme s takovýmito poměry. Podobné poměry nalézáme také zde, v historických zemích a na Hlučínsku připojeném k Československé republice. Na Hlučínsku jsou obce s 22 až 55 německými dětmi, které nemají příležitosti k německému vyučování na německých školách. Poukazuji, že zde v Čechách, na příklad v Králové Hradci, máme 45 německých dětí, jejichž rodiče, nechtějí-li, aby se z dětí stali analfabeti, musí je posílat i do české školy v téže době, kdy Češi žádají, že pro každé české dítě na celém státním území musí, býti zřízena česká škola. Zajisté uznáváme nutnost zříditi českou školu tam, kde jsou české děti. Musíme zvláště žádati pana ministra financí, aby začal šetřiti tam, kde lze skutečně něco ušetřiti, aniž prováděje tato úsporná opatření, zabránil českému dítěti, aby bylo vyučováno ve svém jazyku. Již několikráte bylo poukázáno, že v severských státech při ohromných vzdálenostech k jednotlivým sídlům není možné pravidelné vyučování v našem smyslu a že tam bylo s nejlepším výsledkem zavedeno kočovné vyučování. Při dobré vůli musí to býti možné také v Československé republice. Pro takovýto nepatrný počet dětí, s nímž se setkáváme v německém území od násilného přeložení a restrikce četníků, úředníků nejrůznějších kategorií, finančních strážníků, železničních dělníků a úředníků, lze zavésti kočovné vyučování, a tím také zajisté odkliditi na tomto poli jednu z největších překážek, která stojí nyní v cestě dalšímu dorozumění mezi národy.

My Němci nemůžeme považovati stížnosti Čechů, že menšinové školy jsou špatně umístěny, za vážné proto, poněvadž nechápeme, že Češi, zvláště jedna strana, s ve!kým důrazem trvají na tom, že české menšinové školy musí býti, jak n. p. v Eisendorfu pro jedno české a 39 německých dětí. v Přísečnici s 43 německými dětmi, v Bujanově pro žádné české dítě, v Moravanech pro tři děti ze smíšených manželství a pro 13 českých dětí z české obce Nebovid, kde jest česká dvoutřídní obecná škola jen s 21 a 22 dětmi, v Cudrovicích pro jedno dítě ze smíšeného manželství a ostatně pro německé děti. Ve Staré Vsi v okrese bíloveckém jsou dokonce dvě české menšinové školy, z nichž úhrnem dochází do jedné 6, z toho 4 české děti, do druhé 18 dětí. Z těchto 18 dětí jsou 3 české a 3 německé z obce Staré Vsi, kdežto 12 dochází z nejbližší české obce. Zajisté bylo by rozumnější řešení, kdyby byla škola zřízena v této české obci a tyto tři, české děti ze Staré Vsi byly tam přikázány.

Poslední dobou se pokouší Národní jednota v Albrechticích, poukazujíc na to, že staveniště německé soukromé školy jest jen 200 m daleko od české menšinové školy, znemožniti stavbu německé školy tím, že ukazuje na možnost národnostních třenic a bojů mezi školními dětmi. Kdo vyhovuje tomuto požadavku, jistě zapomíná, že v německých školách často bývají umístěny české obecné a občanské třídy, a národnostní třenice mezi dětmi z toho povstávající nemají žádného významu. Podobných případů bylo by lze uvésti velmi mnoho. Zřizují-li se ještě dnes školy pro poměrně nepatrný počet českých dětí, nebo žádá-li se ještě dále, aby byly zřizovány, poukazuji zároveň na to, že i v tomto oboru počala již restrikce a že nyní, jak se zdá, závisí na dobré vůli zcela málo osob, aby i tato otázka byla rozřešena v dohodě.

Příště nelze již strpěti, aby všechny tyto akce v tomto státě směřující proti německému živlu byly často vedeny státními úředníky a aby jejich údaje ministerstvo považovalo za úplně správné. Naopak, má-li se dosáhnouti sblížení obou národů v historických zemích, musejí býti tyto číslice přísně přezkoumány a musejí býti srovnány s číslicemi předloženými Němci, nemá-li se tato stará rána stále znovu otevírati.

Jsou německé obce, v nichž kdysi byla zavřena německá škola pro nedostatek dětí. Dnes jest již pro tyto školy - budova v obci stojí - znovu 20 nebo 30 dětí a přece se nynější předseda zemské školní rady stále ještě nemůže odhodlati otevříti tyto školy znovu. Máme zde před sebou ohromný kus práce a velmi veliké pole pro dobrou vůli ke spolupráci na obou stranách. I zde byl již učiněn počátek. Některé menšinové školy bez příslušného počtu dětí byly již zavřeny. Český národ přijímá vylučování těchto národnostních výstřelků počešťovacího programu, pocházejícího z revoluční doby, jako samozřejmou věc. Další rozvoj národního hospodářství vyžaduje, aby se upustilo od nenávisti co nejdříve a aby se národy uklidnily. Proto jest nutno, aby od tvořivé práce při vyrovnání byly vyloučeny osoby žijící jen ze štvanic a také toto těžké dílo bude lze vybudovati na těchto základech:

1. Aby menšinové školy jednoho národa nebyly zakládány pro děti druhého národa.

2. Aby národnost děti byla zjištěna podle národnosti rodičů, působení na rodiče úředními a soukromými osobami aby bylo důrazně stíháno a došlé stížnosti aby byly ihned vyřizovány.

3. Aby byl ustanoven nejmenší počet dětí příslušných národů.

4. Aby se při nepatrném počtu dětí zavedlo kočovné vyučování.

Pan posl. prof. dr Schollich z novojičínské zemědělské střední školy a pan kol. Simm zjistili při projednávání v rozpočtovém výboru, že proti dřívějším dobám nastalo veliké zlepšení. Vzhledem k tomuto uznání poměrů vytvořených vstupem německých stran do vlády, jak jsem již zjistil v rozpočtovém výboru, se domnívám, že nyní i části národa stojící stranou našeho hnutí uznají toto uvolnění napětí (Výkřiky posl. dr Schollicha.) a věcnou prací a kritikou budou s námi pracovati ke zlepšení poměrů. Slova pana kol. dr Rosche: "Stojíme na půdě daných skutečností a pod podmínkou, že jest možné vyrovnání mezi oběma národy, že my, 31/2 milionu Němců, budeme považováni za rovnoprávné občany, jsme ochotni činně a kladně spolupracovati," posilují mne v mém domnění a neznamenají nic jiného než to, co německé strany většinové učinily před půl druhým rokem. (Posl. dr Rosche [německy]: Pane kolego. ale tu musí nastati jiný poměr mezi německými stranami!) Zajisté, to by bylo nutné. My jsme se právě již tehdy postavili na půdu daných skutečností. My němečtí zemědělci neodmítli jsme tehdy podané ruky svých českých kolegů a spolu s nimi jsme učinili pokus připraviti půdu pro vyrovnání mezi oběma národy. Německá strana živnostenská a německá křesťansko-sociální strana lidová připojily se k našim úvahám. (Posl. dr Rosche [německy]: Pane kolego, ale tak neuskutečníte dorozumění mezi německými stranami. budou-li pronášeny takové řeči,, jakou pronesl pan Windirsch. Pak pan kol. Windirsch nesmí vystupovati takovým způsobem, jako to učinil zde!)

Stavíme se na půdu daných skutečností. (Různé výkřiky posl. dr Rosche, Horpynky, Windirsche, Heegera. - Hluk. - Předseda zvoní.) Nesměli a nemohli jsme rozhodně ještě po třetí nechati bez povšimnutí výzvu s české strany, abychom spolupracovali při vybudování tohoto státu a, tím také při vybudování budoucnosti našeho vlastního národa, poněvadž jsme si byli vědomi odpovědnosti k našemu národu a jako mužové poctivé práce jsme věděli, že nikoliv krásné řeči a hesla, nýbrž jen velice těžká a obětavá práce bude moci znovu pozdvihnouti náš národ z jeho ponížení.

Tento pokus se podařil. Byli jmenováni dva němečtí ministři a český národ přijal s klidem, že se tím ztroskotal sen o českém národním státě. Naléhavé poměry byly totiž silnější než přání zničiti 31/2 milionů Němců. Probouzející se poznání, že s námi bylo by strženo do propasti veškeré národní hospodářství tohoto teprve založeného státu, poskytlo vůdcům českého lidu, hledícím dále než na přítomnost, odvahu žádati naši spolupráci. Vyrovnání bylo zahájeno.

Na čem se ztroskotaly dosud všechny pokusy o vyrovnání? Nejprve byly udělány paragrafy a pak měly býti vyjednavači a oba národy přizpůsobeny paragrafům a vtěsnány do paragrafů. Přes nejvyšší úsilí vynikajících mužů na obou stranách ukázala se tato cesta neschůdnou. Proto jdeme cestou opačnou. Jest na nás a dobrá vůle jest na obou stranách, abychom nejdříve nalezli lidi a abychom vyjednavače k sobě přiblížili, abychom vychovali národy pro toto dílo a pak teprve přistoupili k vyrovnání. Tato cesta jest zajisté delší, daleko namáhavější, avšak jen ona vede k cíli. Nejprve si musíme navzájem rozuměti a nikoliv stále chtíti jeden druhého předstihnouti a v tom viděti národní a nejnárodnější činnost. Práce, kterou zde máme konati, jest ovšem těžká a lze v ní pokračovati jen krok za krokem. Jest při tom zapotřebí spolupráce všech, kteří aspoň poněkud pomýšlejí na blaho svého národa. (Předsednictví převzal místopředseda Stivín.)

A touto cestou chceme jíti dále. V tom nám nemohou zabrániti ani slova nějakého prof. dr Schollicha, jenž svými včerejšími pustými orgiemi nadávek, dokazujícími plnou nemohoucnost jeho způsobu, jak zastupuje svůj lid, překonal všechny svoje dosavadní silácké kousky. (Výkřiky posl. dr Schollicha.) Nedostatek důkazů, jimiž by nás přesvědčil o zločinu, jejž jsme podle jeho mínění spáchali na svém národě, vtiskl tomuto pánovi do rukou zbraň nadávek, aby tím pronikl a svou klesající lodičku udržel ještě nějakou chvíli nad vodou. (Výkřiky posl. dr Schollicha.) l Opovržení a hnus musí každý cítiti před takovou politikou. Celá ubohost hrdiny frází a lidového pseudořečníka, opíjejícího se vlastními slovy, pro nějž, když mu bylo dokázáno, že vstoupil na nesprávnou cestu, jest dobrý každý prostředek, aby se o něm zase mluvilo, to jest vše, co nám mohl ukázati nadnegativista dr Schollich. Jak jsem se již dříve zmínil, nebude nám ani tento sopečný výbuch dr Schollicha překážeti v tom, abychom dále nekráčeli na cestě, kterou jsme si zvolili.

V rozpočtu se nepřihlíželo k našim přáním v té míře, jak bychom si přáli, ale doufáme, že při jeho provádění bude se dále vyhovovati našim oprávněným požadavkům. Ve spolupráci a sblížení našich obou národů byly učiněny první pokusy.

Tato práce v zájmu obou národů stojí za to, aby se v ní pokračovalo. Nedávejte, vážení pánové s české strany, mluviti jednotlivcům, kde jde o vybudování styků dvou kulturních národů. (Potlesk poslanců něm. svazu zemědělců.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Slovo dále má pan posl. Roscher.

Posl. Roscher (německy): Slavná sněmovno! Máme asi 1 1/2 roku německo-českou měšťanskou vládu. Stát je od té doby ovládán kapitalistickými třídami a pohlédneme-li na politické činy, které tato německo-česká většina během tohoto 1 1/2 roku vykonala, přijdeme k přesvědčení, že tyto politické činy byly skoro bez výjimky diktovány snahou, sloužiti zvláštním zájmům kapitalistických tříd ve státě a že byly skoro bezvýjimečně diktovány nenávistí a nepřátelstvím proti dělnictvu, zápasícímu o svá lidská práva. Dělnictvo pozoruje s rostoucím roztrpčením, jak se strany této měšťanské většiny nepřetržitě se činí pokus životní práva dělnictva omeziti a dělnictvo obrati o jeho sociálně-politické vymoženosti. Domnívají-li se páni, že mohou na této cestě pokračovat, tož můžeme jim říci, že jednoho dne se dožijí těžkého zklamání. Dělnictvo nehodlá stále klidně přihlížeti k tomu, jak se jeho životní práva zhoršují. Jednoho dne poznáte, půjde-li touto cestou dále, že výsledkem této politiky budou těžké hospodářské i politické otřesy ve státě.

Již 1 1/2 roku je v čele ministerstva sociální péče kněz, pan dr Šrámek. Tento muž je zástupcem zásad křesťanské nauky. Strana, ke které přísluší, chce, jak známo, aby i dělníci, utiskovaní, trpící byli chráněni a sice nejen podle jejich programu teprve tehdy, až se se světem již rozloučili, nýbrž pokud ještě na této zemi žijí. Pan dr Šrámek měl by ve svém ministerstvu působiště, které by mohlo býti neobyčejně úspěšné. Mohl by z tohoto ministerstva, kdyby věrně podle svých křesťanských zásad jednal, vybudovati skutečně ústav na ochranu pracujícího lidu, pro trpící, pro ty, kdož prosí o pomoc. Nuže co učinil pan dr Šrámek za toho 1 1/2 roku ve svém ministerstvu? Při všem, co dosud vykonal, zapomněl na zásady křesťanské nauky. Pan ministr Šrámek je úplně ve vleku kapitalistických tříd tohoto státu, ba ještě víc, stal se jejich výkonným orgánem. Toto ministerstvo není již institucí k ochraně pracujících a strádajících, pan ministr udělal ze svého ministerstva ústav na ochranu cílů kapitalistických tříd, ministerstvo soc. péče je dnes dílnou, ve které se kují pikle proti dělnické třídě. Chci teď promluviti o několika nejdůležitějších sociálně politických otázkách a poukázati na zákony, jimiž se zamýšlí provésti zhoršení.

Otázku ochrany mladistvých dělníků, našich učňů považujeme za velmi důležitou a já jsem s kolegou Kleinem a dvěma zástupci socialistických organisací mládeže Maternou a Dvořákem 14. července navštívil ministra Šrámka, při čemž byly oběma organisacemi mládeže panu ministrovi Šrámkovi předloženy požadavky. Tomuto pamětnímu spisu byl ale současně přidán velmi dobrý a obsáhlý materiál o špatném zacházeni s učni. Jakou má teď pan ministr Šrámek k tomuto pamětnímu spisu odpověď? Dodnes jí nedal, doposud neodpověděl oběma organisacím mládeže na tyto důležité požadavky. Chtěl bych se zeptati, zdali by pan ministr Šrámek se též tak choval, kdyby u něho byla bývala deputace průmyslníků nebo zástupců bank nebo některá jiná měšťanská korporace? Jsme toho názoru, že naše mládež, která je nejcennějším statkem státu, potřebuje vydatné ochrany po stránce duševní a tělesné. Naše mládež je zálohou pro naše národní hospodářství a pro moderní vývoj státní a je morální povinností státu, který chce býti státem moderním, aby věnoval ochraně mládeže největší pozornost. Ochrana mládeže je pro každý stát velmi dobrým uložením kapitálu i zájmů národního hospodářství a státu samého.

Co učinil dosud stát k ochraně mladistvých dělníků? Připouští, aby se bez kontroly mladiství dělníci olupovali o zdraví a duševní vývoj. Mám velmi cenný materiál neboť naše organisace mládeže provedla šetření a v několika stech případů zjistila děsné poměry, jakými mladiství učni trpí. Ve velkých závodech jsou mladiství dělníci chráněni tím, že dospělí, odborově organisovaní dělníci se mládeže ujímají a ji hájí. I tu stát činí málo nebo nic k ochraně mladistvých, ponechávaje to odborovým organisacím. Kde však mladiství učni jsou zcela bez ochrany, v malých živnostech, kde není odborové organisace, tam jsou učňové vydáni často libovůli a nelidskému zacházení živnostníků. Nechci zevšeobecňovati, vím, že je dost velmi rozumných a lidsky smýšlejících živnostníků, kteří i v učni vidí budoucího spolupracovníka. Jsou však také živnostníci, kteří vůči učni postrádají všeho lidského citu a považují ho za pouhý předmět vykořisťování.

V materiálu, který mám po ruce, opakují se stále tyto stesky: nedodržování osmihodinové doby pracovní, její prodlužování přes osm hodin, 12, 16 a 17 hodin práce denně, zaměstnávání učňů v noci, špatná strava a špatný nocleh, surové nakládání s učni, neposkytování dovolené, večerní návštěva školy pokračovací po příliš dlouhé době pracovní, strašné trestání učňů, nedostatečné vzdělání pro provozování živnosti, nedodržování nedělního klidu. Chtěl bych sděliti pouze dva, tři příklady z tohoto materiálu, abych ukázal, jak se s učni u mistrů někdy zachází. U kadeřníka Gustava Zenkera v Chomutově byla 17. listopadu 1923 učednice D. za vlasy po dvoře smýkána, byla bita rukou do obličeje, ústa jí byla zacpána a koutky úst do krve natrženy. Soudní rozsudek byl velmi mírný. U mistra pekařského a předsedy společenstva Holei-e v Horní Vsi zaměstnaný učeň J. M., sirotek, byl v říjnu 1923 při noční službě přepaden únavou a usnul. Mistr, který to zpozoroval, hodil po učni nožem a ohrožoval ho válem. Učeň utrpěl řezné rány v obličeji a býval by málem přišel o zrak. Mistr byl pokutován 720 korunami. U mistra řeznického Eberta v Trnovanech dříve zaměstnaný Gustav Anders pracoval od pěti ráno do 10 a 11 hodin v noci. Tedy denně 17 až 18 hodin. U mistra pekařského Pfeffera v Drehovicích je zaměstnán slabší špatně živený učeň, jehož doba pracovní začíná v 1/2 1 v noci a trvá do 6 hodin večer. Učeň je sirotek, spí s druhým učněm v posteli, v téže komoře spí mimo to služebná, postele jsou samá štěnice, v komoře jsou nashromážděny všechny zásoby zboží. Dále se praví, že sedlářský mistr Schmidt v Staré Roli své učně skoro denně políčkuje. V materiálu opakují se stále případy, kde se nedodržuje dovolená mladistvým atd.

Páni živnostníci odvolávají se nyní zejména na to, že je pro ně těžko nésti sociální břemena. Můžeme na mnohých příkladech dokázati, že živnostníci mají rodiče učňů k tomu, aby příspěvky pro sociální pojištění sami platili. Na jednom příkladu budiž ukázáno, jak si to páni představují. 23. listopadu 1926 konala se schůze malířů a natěračů pro politický okres Ústí n. L. Tam dal malířský mistr Süske shromážděným tento pokyn: Mnozí mistři zbavují se sociálních břemen, nemocenského a sociálního pojištění učňů tím, že tyto příspěvky musí platit rodiče učňů. Protože nyní je nebezpečí, že někteří rodičové na konci doby výučné zaplacené příspěvky na sociální pojištění mohli by žádati zpět. k čemu jsou bezpochyby oprávněni, vyzývají se členové společenstva, aby při uzavírání smluv učňovských působili k tomu, aby se v budoucnu žádalo výučné ve výši nemocenského a sociálního pojištění. Z toho vidíte, že povídání o těžkých sociálních břemenech řemesel je vlastně pouze žvanění, že se tato břemena přesunují na bedra jiných.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP