Slavná sněmovno! Přecházím
k titulu, jenž pro školský a vůbec kulturní
život našeho národa jest nejdůležitější,
a to jest národní školství. S titulem
tímto spojen jest určitý stín, jenž
padá nejen do rozpočtu ministerstva školství,
nýbrž i vůbec do celého našeho
státního rozpočtu. Jde tu o platy učitelstva
národních škol. Až dosud rozpočet
na tyto platy není ve státním rozpočtu
uveden. Stát platí učitele způsobem
mimostátním a bezzákonným. Podle dřívějších
zákonů a ustanovení má zatěžovati
náklad na národní školství fondy
zemské a jiné. Když paritním zákonem
učitelstvo škol národních bylo postaveno
na roveň státním úředníkům
a do tříd zařazeno, řekly si správní
výbory: "nil de nobis sine nobis" a nechtěly
tím vzniklý větši náklad hraditi
a nepreliminovaly ho. Stát náklady tyto platil,
ale nepreliminoval jich, a ve státní závěrce
vedl tyto platy jako zálohy mimo rozpočet. Tyto
pohledávky ze zálohy na úhradu učitelských
platů podle zákona ze dne 23. března 1919,č.
234 Sb. z. a n., jsou v závěrce na účtu
r 1923 vykázány obnosem 1.734,862.173 Kč,
r. 1924 obnosem 1.690,918.538 Kč a r. 1925 obnosem 1.616,224.761
Kč. Pokud jde o rok 1926, poukazuji na "Přehled
zemského školního nákladu (na národní
školství bez menšinových škol) v
Čechách, na Moravě a ve Slezsku za r. 1926",
přiložený k návrhu finančního
zákona pro r. 1928. Tento přehled je velmi poučný
a svědčí o tom, že se zákonnou
úpravou této záležitosti, jež vyžaduje
miliardových obnosů, nelze dále otáleti,
a to tím spíše, že dosud tyto platy byly
placeny ze starých daňových nedoplatků.
Nyní však po skončení daňové
depurace tyto reservy odpadnou a tak je nutno zákonným
způsobem najíti úhradu těchto platů.
Nebude to malá starost naší finanční
správy, poněvadž obyvatelstvo velmi těžce
by neslo v dnešní době drahoty a vysokých
cen, aby novými dávkami určenými pro
učitelské platy byla drahota ještě zvyšována,
a to tím spíše, že značná
část obyvatelstva naší republiky nesympatisuje
se směry, jimiž učitelstvo na našich národních
školách je ovládáno a pro které
dnes panuje mezi občanstvem a učitelstvem mnoho
nechuti, odporu, ano přímého nepřátelství.
Je to jedno z největších neštěstí
našeho národního života, že občanstvo
pozbylo úcty k veliké části našeho
učitelstva a vidí v něm nikoliv již,
jak tomu bývalo dříve, svého rádce,
vůdce a otce, nýbrž svého odpůrce
a nepřítele.
Proč k tomu došlo? Slavná sněmovno!
Myslím, že by to bylo nošením dříví
do lesa, kdybych chtěl líčiti příčiny,
pro které došlo k onomu nešťastnému
pro národ náš rozchodu valné části
našeho občanstva s tak zv. pokrokovým učitelstvem.
Loňského roku při rozpočtové
debatě snesl jsem s kol. Roudnickým velmi
obsáhlý materiál o neudržitelnosti dnešních
školských poměrů pro katolíky.
Od té doby katoličtí rodičové
pořádali na sta schůzí, na nichž
uváděli takové zdrcující důvody
a důkazy o protikatolické zaujatosti pokrokového
učitelstva ve školách, že každý,
v němž jest jen špetka nikoli snad náboženského,
ale spravedlivého citu, soudil by, že ve školství
se musí státi náprava.
Během roku také několik deputací zastupujících
jak výkonný výbor čsl. strany lidové,
tak i veliké organisace katolických rodičů,
katolických matek a katolických žen, obrátilo
se přímo na p. ministra školství se
žádostí, aby učinil ve školách
pořádek a nevháněl katolíků
do ostrého boje proti dnešní škole. A
výsledek toho všeho? Musím prohlásiti,
že se ten roky němž tak zv. reakční
vláda řídí osudy tohoto státu,
nestalo nic, co by nejen snad uspokojilo katolické občanstvo,
nýbrž co by mu aspoň dalo naději, že
jest ve správě školské snaha konsolidovati
rozhárané poměry školské. Co
se jedině stalo, bylo nařízení okresním
školním inspektorům, aby ve svých projevech
se mírnili a neuráželi city občanů
jiných názorů. Ale nařízení
toto, jak jsem informován, bylo zpracováno již
za dřívější vlády a výsledek
jeho není žádný. Takový inspektor
Chýna dále jezdí po schůzích
a mluví tam svým štvavým způsobem.
A prosím, naše slavná správa školská
nemá tolik moci nebo spíše odvahy, aby tohoto
štváče umlčela a své nařízení
skutečně uplatnila.
A jako dále se trpí p. insp. Chýnovi, Pátkovi
a ostatním jejich veřejné protikatolické
vystupování, tak také se na př. nic
dosud neudělalo v otázce rok již slibované
revise našich učebnic. A tak jen na československé
škole může dojíti k takové ostudě,
jaká, se stala na př. v obci Terešově
u Zbiroha, na níž tamní řídící
učitel Vinor tak poučoval dítky o sv. Janu
Nepomuckém, že tyto, když je učitel náboženství
učil o tomto světci, křičely, že
sv. Jan nebyl žádným světcem a že
byl lichvářem. Učitel náboženství,
když nemohl dojíti vysvětlení o této
věci od pana řídícího, obrátil
se na okres. školní výbor v Rokycanech se žádostí,
co činiti, aby při školním vyučování
nedocházelo k takovým rozporům. A jak vyřídil,
okresní školní výbor tento dotaz? Poslal
farnímu úřadu v Drahno-Újezdě
toto usnesení: "K tamní stížnosti
ze dne 2. června 1927 sdělujeme: Zevrubným
vyšetřováním bylo zjištěno,
že správce školy v Terešově přečetl
v hodině dějepisné poznámky o Janu
z Pomuku z příručky, jež byla schválena
ministerstvem školství a nár. osvěty
ze dne 12. srpna 1925, čís. 96.218. O tom tamní
úřad na základě svého sborového
usnesení z 20. t. m. uvědomujeme."
Slavná sněmovno! Zde není viníkem
ani onen pokrokový učitel ani socialistická
okresní školní rada v Rokycanech, nýbrž
samo ministerstvo školství, jež ještě
dnes schvaluje a doporučuje učebnice a příručky,
urážející katolické přesvědčení
dítek.
Stěžovali jsme si dále na to, že dítky
jsou voděny na různé oslavy, při nichž
se štve proti katolíkům. Zvláště
se tak stává při slavnostech 28. října.
A výsledek? Opět se v té věci nic
nestalo. Úřady vyšetřují právě
řídícího učitele v Kostelci
nad Labem. jenž při oslavě 28. října,
k níž byly přivedeny i školní dítky,
štval proti katolické církvi a duchovenstvu
způsobem, jenž nejlépe bude osvětlen
uvedením několika perel z řeči tohoto
podařeného vychovatele mládeže. Pan
řídící mimo jiné pravil: "Jak
mohou kněží býti pro republiku, když
oni denně modlí se v Otčenáši
"Přijď království Tvé."A
dále pravil: "A pak Franc Josef jezdil ke kardinálu
Piflovi hráti karty a pili spolu vínečko,
ale váš milovaný osvoboditel a tatíček
Masaryk karty nehraje, vínečko nepije, k
panu arcibiskupovi nechodí - tak co s ním!"
Ten pan řídící vedl ještě
jiné řeči, jež jsou vyšetřovány,
ale co je platné vyšetřování.
když pohoršení mezi dětmi bylo již
způsobeno, a děti mezi sebou si po slavnosti říkaly:
"Ten jim dal! A potom máme choditi do kostela!"
Stěžovali jsme si na vyhazování křížů
ze škol. A výsledek? Téměř v
10. roce naší samostatnosti dále ve školách
našich zuří obrazoborectví, nad něž
ošklivějšího a hnusnějšího
naše národní dějiny nemohou znáti.
A jaké řeči při konferencích,
jež se na vyhazování křížů
usnášejí, musí slyšeti takový
učitel náboženství! Co zavilosti a nepřátelství
vůči katolíkům, kteří
se domáhají ponechání křížů
ve školách,- ukazuje taková debata učitelské
konference. Věru, že by měly býti tyto
debaty v doslovném znění zaznamenány
pro budoucího kulturního historika našeho národa.
Slyšte alespoň úryvek z debaty při učitelské
konferenci v Mýtě, jež se usnášela
na vyhození křížů ze škol:
"Jsme v nové škole a proto se řeklo, že
ta stará veteš nebude se zavěšovati. Co
by nám řekli lidé za 50 let po nás,
kdybychom teď kříže zavěsili. Je
to zbytek ze starého Rakouska a symbol církve římské.
Podle deklarace washingtonské měla už dávno
církvi katolické býti vzata tato práva.
Jako člověk bez vyznání byl bych v
náboženském svém cítění
uražen, kdybych vedle Komenského a Husa viděl
kříž, kdežto obrazem Husa jen zaujatý
katolík může býti uražen. Hus byl
osoba historická, Kristus nikoli. Obraz Krista a kříž
Kristův, to je rozdíl. My chceme pokrok a osvětu
ve škole." (Předsednictví převzal
místopředseda dr Buday.)
Paní a pánové! Chápete, jak je katolickým
rodičům těžko dávati vychovávati
své děti takovým učitelům,
jež jsou tak fanaticky proti katolictví zaujati? To
však nebyly jediné naše bolesti a stížnosti.
My jsme si stěžovali na Habrmanův výnos
z 23. listopadu 1918, jímž náboženská
cvičení zdobrovolněna a katecheta nesmí
nejen nutiti, ale ani povzbuzovati děti k účasti
služeb božích, svaté zpovědi, přijímání,
zkrátka k praktickým projevům víry.
Ukazovali jsme na pedagogickou i praktickou nemožnost takového
ustanovení. A výsledek? Letos na jaře mluvil
v kulturním výboru pan ministr školství
a kategoricky prohlásil, že dobrovolnost náboženských
cvičení zůstane.
My jsme si stěžovali již před rokem na
ten - odpusťte - skandál, že okresní školní
výbory fungují ve složení na základě
voleb z r. 1920, ačkoliv od té doby byly provedeny
již troje volby a obraz politického rozvrstvení
je zcela jiný, než byl r. 1920.
Ukázali jsme též na zaostalost a neudržitelnost
dnešních zemských školních rad,
jež již vzhledem k reformě veřejné
správy musejí býti reorganisovány.
A výsledek? Pan ministr školství v rozpočtovém
výboru vykládal svůj program a vypočítával
osnovy zákonů, jež ministerstvo školství
připravuje, ale ani slovíčkem se nezmínil
o reorganisaci okresních a zemských školních
výborů, a tak se brzo dožijeme toho, že
tyto sbory v republice budou slaviti své desetiletí.
Všechny tyto stížnosti byly předmětem
přečetných školských schůzí,
letos v měsíci září pořádaných.
Byly z nich posílány p. ministrovi školství
loyálně a s největší důvěrou
psané resoluce a žádosti. Očekávali
jsme, co na tyto snažné, loyální a opravdu
ze srdce jdoucí stížnosti a požadavky
p. ministr odpoví. Odpověděl! Stalo se tak
v rozpočtovém výboru dne 17. listopadu t.
r., kdy p. ministr prohlásil podle časopiseckých
zpráv toto: "Mně neimponují manifestace,
konané pod vlajkou strany posl. Roudnického!
Slavná sněmovno! Takové odpovědi dostalo
se katolickému lidu od ministra t. zv. reakční
vlády na jeho tak bolestně cítěné
a s největší důvěrou přednášené
prosby a požadavky. Co by asi říkala strana
p. ministra školství, kdyby na př. na její
projevy pro novelisaci soc. pojištění odpověděl
p. ministr soc. péče: "Mně neimponuji
manifestace, konané pod vlajkou strany republikánské?"
Jaké by to asi bylo pobouření! A jestli p.
ministr školství v této souvislosti pravil:
"Politické strany od národní školy
- ruce pryč!" - potom musím projeviti podiv
nad tímto názorem p. ministra, neboť kdo v
demokratickém státě má potom rozhodovati
o školství, jeho směru a vedení, když
nemají tak činiti politické strany? Ve státě
s demokratickou ústavou budou to vždy politické
strany, jež budou o škole rozhodovati! Mínil-li
však p. ministr svým výrokem: "Politické
strany od národní školy - ruce pryč"
- že do škol nemá vnikati politika, stranická
a třídní nenávist, potom pan ministr
jest natolik informován, že ví, že boj,
který vede strana lidová jménem uvědomělých
katolíků, nemá za účel politické
ovládnutí, školy, nýbrž že
jeho cílem jest uchovati v mládeži víru
a zbožnost a sjednotiti výchovu ve škole s výchovou
v rodině. (Tak jest!) Pan ministr školství
také jistě ví, že boj proti laické,
beznáboženské škole a pro školu katolickou
není snad nějakým zvláštním
justamentem lidové strany v Československé
republice, ale odehrává se nebo jest již pro
katolíky příznivě dobojován
ve všech nejkulturnějších a nejpokročilejších
státech evropských. A jest nám neskonale
líto, že právě v té době,
kdy československý ministr školství
tak briskně odmítl snažné žádosti
čsl. katolíků o náboženský
pořádek a klid v československých
školách, v sousedním Německu usnášejí
se na takové reformě školství, jejíž
podstatou je nábožensko-mravní výchova
mládeže a konfesionelní škola. Zatím
co p. ministr dr Hodža prohlásil, že mu
neimponují manifestace pro nábožensko-mravní
výchovu, ve vzdělávacím sboru říšského
sněmu německého se vládní většina
usnesla, že vedle konfesionelní školy bude to
společná škola státní, která
- jak doslovně bylo prohlášeno - bude plniti
vyučovací a vzdělávací úkoly
německé obecné školy na nábožensko-mravním
podkladě bez ohledu na zvláštnosti jednotlivých
vyznání a světových názorů.
Hodnoty německé lidové kultury tak bylo prohlášeno
- které vznikly z křesťanství, mají
býti oživovány vyučováním
a výchovou.
Slavná sněmovno! Vzpomínám, kterak
Rakousko po své porážce r. 1866 upravilo své
školství podle vzoru německého, neboť
nahlédlo, že je to v první řadě
škola, jež Němcům dala nejen vzdělání,
ale i ducha tak silného a statečného, že
Rakousko před ním hanebně kapitulovalo. Německo
ví dobře, proč v dnešní době
poválečného rozvratu a mravní krise
staví vzdělání a výchovu své
mládeže na základ náboženský
a na zásady oné víry, o níž pravil
nekatolík a slavný francouzský právník
Pierre Forgeot, že jest baštou proti bolševismu,
praktickým protijedem proti anarchii, a že svými
katedrálami a chrámy jest nejlepším
zastancem rodiny, pořádku, práce, majetku
proti bořivým naukám anarchie, zášti,
diktátorství a bolševismu. Jsem přesvědčen,
že republika naše po trpkých zkušenostech
- jen nedej Bůh, aby byly za okolností takových,
jako pro Rakousko v r. 1866 bude se zajímati o zásady
školské reformy německé a v zájmu
své budoucnosti a zachování své existence
bude v nich hledati svou záchranu a jistou budoucnost.
(Výborně! Potlesk.)
Pokud se týče lidové strany, přiznávám,
že její školský boj po prohlášení
pana ministra školství a po jednoročním
marném volání vstupuje do nové etapy.
Ztratili jsme již víru, že bylo by lze určitou
loyalitou a klidnou dohodou dosáhnouti nějaké
pro katolíky příznivé, úpravy
poměrů školských. Dnešní
vláda má ve svém programu zkonsolidování
poměrů v Československé republice.
Prohlašuji, že tato konsolidace nedá se docíliti
jen zemědělskými cly a novelou sociálního
pojištění, nýbrž že jest zde
řada jiných věcí, bez jejichž
úpravy nebude u nás konsolidace. Jednou z nich a
to prosím základní - jest úprava poměrů
školských. Ať se nikdo, prosím, neklame:
Bez mravní konsolidace nebude ani konsolidace politické,
hospodářské a sociální. Proto
program dnešní vlády lze splniti pouze tím,
bude-li konečně ve školách našich
zjednán pořádek a na katolících
přestanou se ve školách páchati křivdy.
Věc tato je pro nás velmi významná
a vážná a domníváme se a očekáváme,
že tak vážně a opravdově bude přijata
i od ostatních stran vládních v zájmu
koalice a její další spolupráce. (Výborně!
Potlesk.)
Slavná sněmovno! Zdržel jsem se poněkud
u 7. titulu rozpočtu ministerstva školství
pro jeho důležitost a spěchám, opomíjeje
titul 8 a 9, k tit. 10, jenž obsahuje rozpočet na
ochranu památek, archivnictví, vědy historické
a musejnictví. Chtěl bych také u tohoto titulu
upozorniti nejen pana ministra školství, ale i vůbec
naši státní správu, že položka
6,819.719 Kč je velmi nepatrným obnosem na účel
pro náš stát tak důležitý,
jako jest ochrana přírodních a historických
památek. Jindy ochrana památek bývala pokládána
spíše za sport a poměr k památkám
za romantický, citový, vlastenecký, národní
nebo vědecký, ale dnes jest ochrana památek
zjevem moderní kultury. Proto nás velmi bolí,
že u nás jest ochrana památková tak
nedostatečně, ano primitivně vybavena. Považme,
že v Čechách jest pro ochranu památek
pouze 5 úředníků. Tito mají
a musí vědecky pracovat, prohlubovat stále
své názory a státi na výši doby.
Vědecká práce potřebuje především
klidu a soustředěnosti. Tito úředníci
však musí prováděti ohromnou úřední
agendu a zmoci všechny komise po Čechách. Úkol
památkového úředníka jest nad
jiné těžký a odpovědný.
Operuje mravními důvody a chrání ideální
statky národa, avšak soukromé zájmy
chtějí jinak. Nutno tudíž zlepšiti
evidenční službu a rozmnožiti počet
památkových úředníků.
Není sporu o tom, že k tomu cíli máme
dostatek kvalifikovaných pracovníků, a bylo
by opravdu v zájmu nejen dobrého chodu památkového
úřadu, ale i památek samých, kdyby
tito úředníci byli umístěni
a památkový úřad řádně
vybaven.
Jiná naše stížnost v tomto oboru týká
se nedostatečného subvencování našich
památek. Uznáváme rádi a vděčně
snahy ministerstva školství při jeho nevelikých
prostředcích pro tento obor, ale zvláště
po provedení pozemkové reformy, kdy celá
řada uměleckých skvostů je vážně
ohrožena, nebude možno již ministerstvu školství
vycházeti s oněmi přímo směšnými
prostředky vzhledem k tak veliké a naléhavé
potřebě na přečetných místech.
Bude nutno připraviti zákon památkový,
jenž by řádně zabezpečoval ochranu
našich památek, tohoto vzácného odkazu
našich předků i důkazu kulturní
vyspělosti naší národní minulosti.
Vzpomínám při této příležitosti
na slova Anatola France ve spise "Thais", poctěném
cenou francouzské Akademie, jenž na otázku:
"Co jest vlast?" klade filosofu Dorionovi do úst
tato slova: "Vlast jsou oltáře bohů
a hroby předků, společné vzpomínky
a tužby." Na ta slova jsem si vzpomněl, když
jsem šel po Františku a viděl jsem v bývalém
klášteře Klarisek, v této jedinečné
památce pražské přechodného slohu
z 13. stol., skladiště odpadků. Nevím,
zda v označených titulech jest nějakým
penízem na restauraci tohoto místa pamatováno.
Místo toto však jest nám tak drahé nejen
po stránce náboženské, nýbrž
i v ohledu dějepisném, vlasteneckém, starožitném,
ba i sociálním, že by si opravdu zasloužilo,
aby ministerstvo školství větším
příspěvkem pamatovalo na rychlejší
záchranu této vzácné památky,
tak aby k 650. výročí smrti blahoslavené
Anežky v r. 1932 oprava tato aspoň v podstatě
byla dokončena. Také záchrana jiných
a mnohdy velmi vzácných památek volá
po rychlé a vydatné pomoci. Starost nám působí
i osud našich kostelů, které po pozemkové
reformě a chystané reformě lesní zůstanou
opravdu bez prostředků a těžko se budou
chrániti před zkázou. Mnohý takový
venkovský kostelíček jest hotovým
museem mnohých stavebních období a v celém
okolí často jediným uměleckým
předmětem a stavbou.
Při této příležitosti poukazuji
zvláště na bídný stav řady
kostelů, jež jsou pod patronátem náboženské
matice a etátu kultu. Považte, že jest zde řada
umělecky velmi vzácných budov, jejichž
opravy již z r. 1925 a 1926 nebylo dosud možno pro nedostatek
úvěru provésti. Letošního roku
celkem asi 75 případů musilo býti
odloženo pro nedostatek úvěru. Při tom
poukazuji, že i když pro některé ty opravy
peníze jsou, úřední šiml na zemské
správě politické a v ministerstvu školství
tak pomalu poklusává, že než oprava jest
povolena a vyřízena, škody na budovách
jsou dvojnásobné. Zde nutno učiniti nápravu.
Méně psaní, ale více věcné
práce pro záchranu památek! Jsou-li vlastí
podle Anatola France oltáře a hroby předků,
potom opravdu pronikavá a rychlá záchrana
těchto památek byla by záslužným
dílem vlasteneckých a národním.
Přecházeje k titulu 11, jenž obsahuje rozpočet
pro umění, připomínám, že
u §u 2 "divadla" je pod položkou "subvence
divadlům" jako v roce 1927, tak i v návrhu
r. 1928 zařazen stejný peníz 1,380.000 Kč.
Z tohoto peníze dává se subvence bývalému
nájemci Stavovského divadla. Pokud vím, vyprší
tato smlouva koncem června 1928. Zdá se však,
vzhledem ke stejné částce, že subvence
jest rozpočtena na celý rok. Bývalý
nájemce vůbec od začátku r. 1927 není
ředitelem. Pokud jsem informován, podle §u
19 smlouvy je stanoveno, že za jistých okolnosti
odchodem nájemce smlouva se rozvazuje a bylo tedy možno
v době odchodu smlouvu vypověděti.
Poněvadž po červnu 1928 k obnovení smlouvy
s jiným ředitelem nedojde, bude možno polovinu
rozpočteného peníze definitivně
uspořiti, po případě z rozpočtu
již nyní vyloučiti. Upozorňuji na tu
věc pány z ministerstva školství, jimž,
jak se podle rozpočtu zdá, tato věc úplně
unikla.
Nemaje poznámek ke kap. 12 a 13, přecházím
ke kap. 14, jež obsahuje kultusový rozpočet.
Také o této kapitole je nutno s celou otevřeností
promluviti, zvláště vzhledem ke stálým
štvanicím socialistických stran, jež vědomě
nepravdivě a přehnaně líčí
příjmy obsažené v této kapitole.
Především bych rád řekl, že
nejsou bez viny minulé i nynější státní
správy, že se stavem náboženské
matice je to tak bídné. Pánové, nebýti
konfiskací let 1780 až 1790, nebo kdyby aspoň
tehdy peníz za zabrané statky, budovy a chrámy
byl býval řádně spravován a
činže za budovy k jiným účelům
převzaté úměrně době
zvyšována, byl by dnes stav náboženské
matice zcela jiný. Považte, prosím - abych
aspoň nějaký příklad uvedl
- že klášter sv. Mikuláše na Staroměstském
nám. byl odevzdán za 13.070 zl., chrám sv.
Mikuláše za 1600 zl., chrám sv. Salvátora
za 16.570 zl., chrám sv. Klementa v Tůních
za 700 zl., kostel sv. Valentina v Kaprové ul. se hřbitovem
za 881 zl., chrám sv. Anny s rozsáhlou budovou klášterní,
kde dnes je tiskárna Haaseho, za 19.000 zl. atd.
Snad někdo namítne, že nikdo není odpověden
za hospodaření se jměním náboženské
matice za Rakouska. Pánové, račte se tedy
optati pana ministra financí Československé
republiky, co platí činže tabáková
režie za býv. chrám sv. Ambrože v Hybernské
ul., nebo pana ministra školství, kolik platí
česká technika nájemného za chrám
sv. Karla Boromejského a přiléhající
budovy? A pokud jde o prodej! V naší blízkosti
v Křížovnické ulici je Klementinum.
Rozkládá se na ploše 3 jiter 492 čtver.
sáhů, čili 1.904 ha. Řekněme,
že polovina připadá na kostely, polovina je
býv. kněžský seminář.
Porovnejte, prosím, budovu, ve které meškáme,
a to bez akademického gymnasia. Za parlament bylo zaplaceno
přes 20 mil., seminář byl, či spíše
musil býti prodán za 7 milionů. Město
Praha projektuje v době, kdy parky a zahrady zovou se plícemi
města. barbarský plán komunikace petřínské
zahradami, jež náležejí církevním
ústavům. Pánové, víte, kolik
nabízí za sáh? V době, kdy v Praze
se prodává sáh pozemku průměrně
za 400 až 500 Kč, nabízí zde Praha 90
Kč za sáh těchto pozemků. V Dejvicích
byl majetek církevní ve výměře
několika desítek tisíců sáhů
prodán městu, a to sáh za 7 Kč. Kolik
město Praha na těchto v pravém slova smyslu
konfiskovaných pozemcích vydělalo, nemám
zjištěno, ale jistě jsou to těžké
miliony. A potom se křičí, že stát
platí duchovenstvo! Pánové, nechte církvi,
co jejího jest, nekonfiskujte její majetek a její
hmotné poměry nebudou takové, aby zasluhovaly
vaší pomoci.
Ale i přes to tvrdím, že stát nedává
duchovenstvu nic zadarmo. Všechno, co duchovenstvo od státu
béře, jest zaslouženo poctivou prací.
Chci po této stránce vzpomenouti výroku,
jejž prý učinil ministr dr Rašín,
když přetřásala se otázka civilních
matrik. Pravil prý: "Dejte mně s tím
pokoj, to by stálo nějakých 50 milionů."
Necením tento náklad tak vysoko! V Čechách,
na Moravě a ve Slezsku máme kol 3000 far. Myslím,
že by nebylo třeba zříditi v každé,
zvláště venkovské faře, matriční
sídlo. Kdyby se však asi 3 fary spojily, měla
by jedna a v některých místech i dvě
osoby v takovém matričním úřadě
práce až nad hlavu, jednak s odpovídáním
na dotazy, vyhotovováním výkazů všem
možným civilním a vojenským úřadům
a se zanášením běžné matriční
agendy. V těchto 1000 matrikových úřadech
by bylo potřebí nejméně 1500 úředníků.
Počítáme-li, že jejich služné
by činilo pouze 1000 Kč měsíčně,
nepočítaje v to postup a pojištění,
dělá toto služné 18 mil. Kč ročně.
Matriční materiál sahající
zpět do 16. a 17. století bylo by třeba někde
umístiti a bylo by třeba i řádných
místností k úřadování,
v Tyto místnosti třeba čistiti, vytápěti
a světlem opatřiti. Tyto výkony úředník
dělati nebude. Bylo by tedy třeba v mnohých
případech přijati zřízence.
Nájem, čištění, osvětlení,
otop a odměnu zřízence počítám
nejméně 600 Kč měsíčně
a jsme zase na 7 milionech. Tiskoviny v jsou velmi drahé.
Svého času při přeměně
matričních tiskovin na Slovensku platilo se kolem
2 mil. Kč pouze na tiskoviny matriční. A
tak z toho všeho je zřejmo, že stát má
v duchovenstvu opravdu levné síly a že duchovenstvo
si zaslouží toho příspěvku ze
státní pokladny na své živobytí.
Proto také i za vlády i rudozelené koalice,
kdy lidová strana ani nebyla ve vládě, při
úpravě požitků státních
zaměstnanců, když seděl v ministerstvu
školství socialista, vždy duchovenstvu platy
jeho byly upravovány. Proto řekl pravdu pan ministr
dr Hodža, že zákon kongruový není
otázkou světového názoru, pokroku
nebo klerikalismu, neboť každý pracující
člověk si zaslouží svého kousku
chleba.
Ale při celé té záležitosti chtěl
bych ještě na jednu věc upozorniti. Duchovenstvo
nejen si svou prací zaslouží svůj skromný
plat, se kterým by nebyl spokojen žádný
státní zřízenec ani nejnižší
kategorie, ale ono si naň i značně připlácí.
Příjmy kultusové, jež činí
- a na to se rádo zapomíná - 10,942.638 Kč,
jsou pro r. 1928 vyšší o 5,022.035 Kč,
z čehož připadá na kultus katolický
4,420.000 Kč, na kultus evangelický, řecko-východní
a židovský 601.000 Kč. Československá
církev žádného příjmu
ani r. 1927 ani r. 1928 nevykazuje. Z toho poznáváme,
že duchovenstvo, jak také konstatuje důvodová
zpráva k finančnímu zákonu, vrací
ze svého zvýšení kongruy na 5 mil. Kč
státu, vyjma ovšem československou církev,
která žádných pensijních příspěvků
neplatí.
Lví podíl ovšem z příjmů
kultusových jde na účet kultusu katolického,
neboť z oněch 10,942.000 Kč vykazuje kult katolický
10,340.976 Kč. Uvážíme-li toto všechno,
poznáváme, že církev katolická
kryje své požitky jednak vlastními prostředky,
jednak svou prací pro stát. Je to proto jedna z
největších lží a agitační
štvaní, jestliže oposiční strany
nejen této sněmovní většině,
ale i vůbec duchovenstvu vyčítají
těch několik korun, o něž jeho ubohé
platy byly zvýšeny. Částka 41 mil. Kč,
o niž kongrua pro všechny církve v Československé
republice byla zvýšena, je tak ne-patrnou v rámci
desetimiliardového našeho rozpočtu, že
jen zlá vůle může zdůrazňovati
a vyčítati tuto úpravu kněžských
platů.
Ostatně, jak duchovenstvu se přeje a pospíchá
se s definitivní úpravou jeho požitků,
je nejlépe zřejmo z toho, že přes všechny
naše intervence a snahy po půldruhém roce nebylo
ještě vydáno prováděcí
nařízení ke kongruovému zákonu.
Víte, pánové, že je řada duchovních,
kteří vzhledem k tomu, že není dosud
vydáno prováděcí nařízení,
za půldruhého roku nedostali ani haléře
služného a mnozí z nich téměř
hladoví? Jiní opět jsou velmi citelně
materielně poškozováni, a proto, mohu-li o
něco s největším důrazem žádati,
vznáším žádost, aby konečně
prováděcí nařízení bylo
vydáno a aby byl učiněn konec rozháraným
existenčním poměrům našeho duchovenstva.
Pronášeje, slavná sněmovno, tato různá
přání k naší nejvyšší
školské správě, žádám,
aby vzat byl na ně zřetel a ona uskutečněna
v zájmu kulturního klidu, pokoje a dalšího
duchovního vývoje Československé republiky.
(Potlesk poslanců čsl. strany lidové.)
Místopředseda dr Buday (zvoní):
Ďalším označeným rečníkom
je pán posl. Śliwka. Dávam mu slovo.