Středa 30. listopadu 1927

Posl. Śliwka (polsky): Pánové! Zatím co směrodatní pseudopacifističtí činitelé oficiální a neoficiální ujišťují nás každodenně ve sněmovně i ve výborech, že žádný stát dnes nepomýšlí na válku, na útočné plány ani na aneksi cizí země, jsme svědky toho, jak ministerstva války pohlcují přímo ohromné miliardy na zbrojení, přesahující všechny dosavadní výdaje na molocha militarismu. Neděje se to marně a bez účelu.

Právě v těchto dnech byl svět pobouřen a překvapen neočekávaným útokem nenasytného imperialismu ve východní Evropě. Pochodeň války a nevypočitatelných následků vrhá šlechtické Polsko mezi národy. Pilsudski, agent anglického a francouzského imperialismu, a Voldemaras, fašista, vyhrožují novou výbojnou válkou a útokem. Nebezpečí války visí na vlásku. Nebezpečí války jest tím větší, že je podporuje a posiluje soldateska západního militarismu.

Tak jako před 7 lety se nikdo nenadál, že polská šlechta vyprovokuje válku se sověty a pochod na Kijev - stalo se to náhle a nedalo se to zadržeti - tak i nyní tato nová provokace může způsobiti krvavou válku a zmatky. Imperialismus směřuje k ovládnutí a obklopení sovětského Ruska náspem silných nepřátelských států a za tím účelem dovoluje Pilsudskému výboj a aneksi Litvy.

Tváří v tvář tomuto nebezpečí války voláme na adresu řezníků lidského masa: Nepomýšlejte na výboje, na válku a anekse! Varujte se válečných zmatků!

Akce Pilsudského není ojedinělá. Má četné přátele v Polsku a v cizině. Má přátele i zde v Československé republice. Československá soldateska ráda by přišla na pomoc Pilsudskému, ale proletariát Československé republiky kategoricky a rozhodně varuje před tímto šíleným krokem. Každá pomoc imperialistům jest pro nás výzvou k domácí válce, heslem k revoluci.

Polská pohraniční šlechta, známá svým třídním sobectvím, ztratila ohromná území latifundií na Litvě a na Ukrajině. Chtěla by je odtrhnouti zpátky. Proto podporuje veškeré výbojné útoky a provokace Pilsudského. Ministr Meysztowicz a Niezabitowski, to jsou sloupy šlechty, magnátů polských. A pro uspokojení těch několika šlechtických velkostatkářů má se strhnouti nová bouře na východě.

Nátlak Polska na Litvu a hrozba, že ji Polsko bude anektovati, má mimo to ještě totéž pozadí, jako akce Rothermerova, jenž hrozbami a terorem chce donutiti Československou republiku, aby se podřídila úmyslům diplomacie a protisovětského imperialismu. Ale akce Rothermerova našla připravený proletariát, jenž tyto úmysly odmítl. Rovněž akce Pilsudského na Litvě najde nás i polský proletariát připraveny na vše. Neboť jest to nepřímý úder namířený proti sovětům, aby Rusko bylo odděleno od Evropy. Mobilisují-li imperialisté k válce, pak i my, soudruzi, celý proletariát musíme se zmobilisovati k rozhodnému boji proti nim. Válka sociální, válka domácí proti válce imperialistické.

Že případ litevský jest vážný, dokazuje několik okolností. A tak v předvečer vilenské provokace přijel do Polska s celou vojenskou komisí maršálek Francie Franchet d'Esperey, tentýž, jenž vedl francouzský útok v Oděse proti sovětům. Účelem jeho příjezdu bylo povzbuditi Pilsudského k státnímu převratu. Časopis "Berliner Tagblatt" píše o tom dne 26. listopadu 1927: "In den politischen Kreisen mißt man dem Besuch eine gewisse Bedeutung, die über den polnischen Rahmen hinausgehe und im Zusammenhang mit der wieder bemerkbaren Aktivität der französischen Politik am Balkan und Osteuropa stehen könne, bei. Der Besuch Franchet d'Esperey in Pultusk kann als Demonstration gegen Sowietrußland ausgelegt werden."

Drzé chování Francheta d'Esperey proti sovětskému Rusku výslovně dokazuje, že celá tato činnost a celý tento útok směřuje proti sovětům. Chtějí-li války, dobře! Již jednou polská šlechta ochutnala, co to jest válka s bolševiky a anekse Kijeva v r. 1920. Skončilo se to hanebnou porážkou. Šlechta polská přišla ke Kijevu s vojskem, s děly, a utekla bez děl, bez jízdy a dělostřelectva, a bolševici dali ucítiti těžkou pěst svého rudého vojska na krku šlechty a magnátů polských.

Proletariát Československa stojí tvrdě a solidárně po boku proletariátu Polska a Sovětů. Posíláme jim v této hodině srdečná slova solidarity s nimi v boji s nepřítelem a ujišťujeme, že v případě potřeby proletariát Československé republiky přijde na pomoc svým bratřím v Polsku a Svazu sovětských socialistických republik.

Varujeme a voláme: Vari a zanechte válek a aneksí! Vari a zanechte všech intrik proti sovětskému Rusku, neboť i v Polsku jsou mohutné síly, jest tam totiž polská komunistická strana. Jest nelegální, ale jest silná, jest mocná, jest mohutná. Ačkoliv dnes skoro šest tisíc komunistů sedí v polských žalářích, kasematech a vězeních jako političtí vězňové, političtí zločinci, což je více než za carské vlády, ačkoliv nejlepší vůdcové, jako Laňcucki, Prystupa a ohromné množství jiných komunistických parlamentních poslanců sedí nyní v kasematech, přece bude-li míti Pilsudski tu drzost a zahájí válku proti Sovětům nebo proti některému ze sousedních států, pak proletariát komunistického Polska pod vedením svých zástupců odpoví imperialistovi Pilsudskému novou revolucí, vítězstvím a triumfem nad imperialismem. (Potlesk komunistických poslanců.)

My sami, jako polský proletariát, slibujeme, že boj polského proletariátu proti polské šlechtě a magnátům skončíme jistě tím, že vztýčíme na hradbách Varšavy, na zdi Belvederu Pilsudského a Mošcického prapor sovětský a na místo Pilsudského a Mošcického a jiných imperialistických loupežníků vstoupí sovět lidových komisařů polské sovětové republiky. (Potlesk komunistických poslanců.)

A kdyby zde československý imperialismus, kdyby armáda rozličných Udržalů, rozgajdovaných Gajdů chtěla zakročiti proti Sovětům, my, komunisté, zde prohlašujeme, že na zakročení československého vojska, na zakročení československého imperialismu na pomoc Pilsudskému odpovíme zakročením proletariátu polského, českého a německého proti své vlastní buržoasii v Československu. (Potlesk komunistických poslanců.)

A skončí to tak, jak to nešťastně skončilo polské buržoasii u Kijeva, ačkoliv u Kijeva měl Pilsudski na pomoc všechny svaté a kalvarijskou Matku Boží. Ale ani Matka Boží, ani svatí mu nepomohli před tvrdou bolševickou pěstí.

A zdůrazňuji v tomto případě, že politické poměry v Polsku jsou takové, že jich proletariát déle vydržeti nemůže a když se zdvihne ještě jednou, ukáže, že on, dělník, jest pánem v Polsku a nikoliv buržoasie, ani magnáti, ani šlechta. V tomto případě jako polský proletář, jako komunista musím tato slova adresovati polským magnátům a šlechtě jako agentům anglického a francouzského imperialismu, aby polská šlechta a magnáti viděli, že jest ještě síla, že jest moc, která může jejich výpočty zmařiti.

Teď dovolte mi říci několik slov o rozpočtu, vlastně o druhé jeho části, o rozpočtu ministerstva školství a národní osvěty v naší Československé republice. Pro nás, komunisty a pro uvědomělý proletariát není již pochybnosti o tom, jak buržoasní vlády, zvláště ve státech majících své jinonárodní menšiny, upravují a vyřizují otázky osvěty a školní výchovy. Celá kapitalistická kultura má za účel vychovati společnost od nejmladšího pokolení až do nejvyššího stáří na občany "blagonaďožné" v pravém smyslu toho slova, na občany, kteří by byli otroky buržoasní ideologie. Za tím účelem, aby si společnost a zvláště nižší její vrstvy, úplně podmanila, podrobuje si vláda celý aparát školního i mimoškolního vychování mládeže a dospělých, kteří, když prošli celou řadou škol a kursů, stávají se skutečnými a nejednou horlivými přívrženci ústrojí, které právě panuje, ačkoliv ústrojí toto jest pro ně škodlivé a přímo nepřátelské jejich hmotným a mravním zájmům a požadavkům. Vlády kapitalistických států dobře vědí, co znamená souhlas národů a jejich spolupráce. Zároveň vědí, že když nastane úplná mezinárodní dohoda jednotlivých národností i na územích příslušného státu, vláda a panování privilegované skupinky boháčů stane se ilusorní a pochybnou a může se rychle ukončiti úpadkem takové vlády a takového ústrojí.

Aby tomu zabránil, musí státní aparát užívati násilí a potlačování národů, v tomto případě národů menšinových, a dávati přednost jazyku panujícímu. Tím způsobem dosahuje se najednou dvou účinků: za prvé nastává zjednodušení správy a konsolidace odlišných v poměrů a za druhé vnáší se do života klidných a v dohodě žijících národů, a zvláště dělnické třídy, prvek nenávisti a nerovnosti, jenž způsobuje věčné národnostní války a boje, které zeslabují vůli proletariátu, plýtvají jeho energií a odvracejí - což jest pro buržoasii nejdůležitější - pozornost dělnického lidu od jeho hlavní otázky, totiž od třídního boje.

Dějiny posledních popřevratových let dokázaly to jasně a nezvratně. Buržoasie panujících národů získala zatím pomoc svých pomahačů z jiných národů, nikoliv ústupky v oboru kulturním, nýbrž kompensacemi v oboru rozdělení celkového zisku z útisku. Buržoasie národních menšin byla získána slibem rovného rozdělení lupů a zisků z intensivnějšího útisku a vykořisťování celé společnosti. Ovšem že za to musili zase drobní měšťáci menšinoví dáti záruku, že v boji proti svému vlastnímu dělnickému lidu půjdou s celým buržoasním aparátem státním a třídním. U nás, v Československu, se to úplně povedlo. Německá, slovenská a polská buržoasie a drobní měšťáci podali si již ruku k dohodě a pracují společně o tom, aby celý proletariát ještě více svázali a učinili, z něho otroky, jimž by odňali všechny kořisti.

Ve své řeči budu se zabývati charakteristikou a reasumací politiky polských drobných - měšťáků. zastoupených zde panem posl. dr Wolfem, jakož i poměre, vlády Československé republiky ke kulturním potřebám polského lidu a k drobným měšťákům ve Slezsku vlastně k jejich zástupcům.

Jak dalece dříve polští národovci nadsazovali v hypernacionalismu, kdy ještě měli naději, že polské hranice mohou se pošinouti až po Ostravici, tak dalece nyní. když se přesvědčili, že se tu již nic změniti nedá, zanechali naprosto svých dávných šovinistických hesel, opustili i většinu svých dávných pomocníků a usilovně hledají cesty ke spolupráci s českou buržoasií, s českými vládními kruhy, jež způsobily neslýchaná násilí, spáchaná na polském lidu ve Slezsku v celém období svého panství.

S lítostí přicházejí ke svým nedávným protivníkům a prosíce je o odpuštění, slibují, že se úplně polepší, slibují nejširší loyálnost ke všemu, co jeho veličenstvo vláda nadiktuje a co rozkáže. Za to doufají ti, kdož se dohodují, že dostanou něco darem pro sebe. Vláda, jak vidíme z četných příkladů, jest dosti štědrá, ale nikoliv pro celek, nýbrž pouze pro jednotky celek zastupující. Jest to známá cesta korupce a podplácení. Při tom děje se to vždy tak, že čím větší jest dohoda a loyálnost na straně slabšího, tím větší jest smělost a násilí na straně silnějšího. Pro proletariát jest to dohoda vlka s ovcí. Vlk jest sytý a ovce zdechne.

Krátká statistika a porovnání nynějšího stavu polského školství ve Slezsku se stavem školství za Rakouska, ukazující ohromnou ztrátu polských dětí a škol, jest ohavnou obžalobou a strašným rozsudkem jak pro vládu Československé republiky, tak i pro smířlivé Poláky, kteří mají odpovědnost za tyto ztráty. Před převratem docházelo do polských škol v okresech fryštátském a těšínském 21.995 dětí, a již r. 1925/26 lze jich napočítati sotva 10.732, čili o 11.263 méně. Strašné zpustošení osvěty a školství jest ovocem devítileté zbožné práce vlády republiky, jejíž činitelé přímo řádili a ničili s nesmyslností hodnou lepší věci "slovanské" školství "polských bratří". Nedělo se to bez tragedií, násilí, zneužití a hanebných ostud. Násilí se páchalo přímo drážděním a donucováním, a tam, kde násilí nepomáhalo. tam působily hrozby, teror nebo sliby. Doznává to i orgán koaličního poslance pana Wolfa, "Gazeta Kresowa", v čísle 43. Pan poslanec sice zde sedí, ale nechce vystoupiti s protestem proti tomuto násilí, avšak ve svých novinách ve Fryštátu, jichž nikdo z dnešních pražských vladařů nečte, hrozí pěstí. Hrozí pěstí pan dr Wolf, ale ne ve vzduchu - hrozí pěstí v kapse. A o takovém svírání pěstí v kapse přečtu vám z jeho časopisu toto:

"Nátlakem na podřízené polské dělníky, aby dali děti do českých škol, působili tito horničtí úředníci v Karvinné: jáma Jana: inž. Lipovský: jáma Františky: inž. Posker, důlní Vančura, jáma Jindřicha: inž. Řiman, důlní a dozorci Repka, Klus, Švenda, jáma Gabriely: inž. Pstružina, naddůlní Kordia, důlní Konečný, Hordy, pokladník Kratochvíl, v Orlové- Doubravě: jáma Betina-Eleonora a Hlavní: inž. Dušek a důlní úředník Sekera. Příděl polí při parcelaci slibovali, chodíce dům od domu, správce české školy v Šumbarku Sobek, jakož i učitel Konečný, těm občanům, kteří pošlou děti do české školy. Pachtýř dvora v Stanislavicích Temer hrozil svým podřízeným, že je zbaví práce nebo deputátu, kdyby neposlechli jeho přemlouvání. Totéž dělaly správy statků a lesů, zvláště adjunkti a hajní. Známé jsou konkretní případy tohoto druhu z Nýdku."

Ukazuje se, že našeho pana hospitanta agrárního poslaneckého klubu bijí v pozemkovém úřadě sami agrárníci a posílají pana dr Wolfa ke všem čertům. Říkají, že nedají nic, dokud se žadatel nevzdá svého jazyka, své školy, své tradice a svých dějin. A pan dr Wolf nic, on muzikant, on nic neříká, sedí zde a má pusu našpulenou jako slečinka před vdavkami.

Aby bylo více jasno, dlužno dodati, že z těchto dětí a škol jest ještě velká část školství patřícího nikoliv k státním školám, nýbrž ke školám soukromým. Dobře, že jest tu pan ministr Hodža, aspoň to uslyší, ačkoliv nevím, bude-li mi chtíti rozuměti. Existence soukromých škol jest a bude vždy pro každý stát hanbou, poněvadž jest důkazem nedbalosti, sabotáže a nedostatku porozumění vlády pro školství a osvětu, pro vychování a vzdělání obyvatelstva.

Před válkou byl největší počet soukromých škol v carském Rusku, tam se také vláda nejméně starala o školství a spíše je ničila. A jen soukromou iniciativou mohlo se tam nějaké školství udržeti. Avšak nikdo by nebyl pomyslil, že i v Československé republice, která chce býti v cizině považována za kulturní stát, v maličkém českém Slezsku musí polské školy vydržovati soukromý spolek "Macierz szkolna". "Macierz szkolna" vydržuje poměrně ohromné procento škol, a to: jedno gymnasium (411 žáků), 6 soukromých měšťanských škol, jakož i čtyřtřídní měšťanskou školu ve Fryštátě (1500 dětí), dále 11 obecných škol a dokonce 24 opatroven kromě četných škol pokračovacích, kterým poskytuje subvence.

Zemská a ústřední vláda dává na tyto školy pohádkovou částku, zasluhující posměchu, celých 296.000 Kč ročně. To se děje v r. 1926/27 ve střední Evropě, ve státě, jehož presidentem jest známý humanista prof. Masaryk. Tyto číslice, týkající se počtu soukromých škol na malém kousku českého Slezska, jakož i směšně nepatrná částka subvencí na ně, jsou přesvědčujícím důkazem, že ministerstvo školství Československé republiky nechce míti školy, že jich jest příliš málo, když se o jejich vydržování musí starati soukromá iniciativa. Není-liž to hanba a políček pro stát? Dlužno zaznamenati, že tyto školy nejsou prázdné, nýbrž dochází do nich velmi mnoho žáků. Proto též rozhodně žádáme, aby vláda zestátnila tyto školy nebo je vybavila tak, aby mohly žíti a vzkvétati, ale ne tak nuzně živořiti.

To jest letmý obraz a dějiny polského školství ve Slezsku. Jest to velké pásmo zneužití moci vlády. A když česká buržoasie společně s polskou utiskuje zde školství a usiluje je zbahniti zpátečnictvím, jedná jako každá jiná buržoasie ve svém státě. U nás pan Wolf snaží se zbytky těchto polských škol ve Slezsku dostati pod vliv kněží, pod vliv klerikalismu a svazu slezských katolíků, jehož předsedou pan Wolf byl a jenž žádá od úřadů, od vlády téhož, o čem zde mluvil pan Stašek a pan Roudnický, totiž úplného zklerikalisování polských škol ve Slezsku pouze s tím rozdílem, že patronem českých škol má býti sv. Václav a u nás Matka Boží kalvarijská, ostrobramská a čenstochovská. Ale bude-li to pro nás prospěšné, jest velice pochybno.

Úplně podobný našemu stavu jest stav menšinového školství v republice Polské. Statistika běloruského školství v Polsku jest obrazem úpadku a pohromy tohoto školství. Obecných škol bylo na území polském v kraji vilenském v letech 1918 a 1919 úhrnem 90, v kraji novogrodském 116, v kraji grodenském 140, úhrnem 346 obecných škol, ale, v letech 1925 a 1926 podle státního rozpočtu byla pouze jedna škola v každém z těchto krajů, tedy z 346 škol zbyly po 7 letech pouze 3 školy. Takový vandalismus se tam prováděl. Školní inspektorové zásadně nevydávají povolení na soukromé obecné běloruské školy.

Ne jinak jest tomu s ukrajinským školstvím v Polsku. V západní Ukrajině, která jest pod polskou vládou, bylo o převratu asi 3200 ukrajinských škol - z toho zůstalo, jak uvádí "Dílo", měšťácký ukrajinský časopis ze 16. listopadu 1927, sotva 700 škol, často ještě dvoujazyčných.

A zatím co se tam dějí takové věci, jsou úplně jiné poměry v dnešní sovětské Ukrajině. Tam všechny vesnické rady, kterých máme na Ukrajině 139, jednají polsky a také všechny státní instituce v polském obvodu marchlevského na Volyni úřadují polsky. Na počátku nového desítiletí máme na Ukrajině asi 364 polských škol, v nichž se učí asi 22.500 dětí, a učitelstvo skládající se z 596 lidí. A zde máme 10 škol, a když bylo zapotřebí školního inspektora, musil jsem v této věci podati interpelaci, a jak se zdá, pan Wolf musil se ještě obrátiti na tehdejšího ministra, sociálního demokrata Bechyně, konečně na nynějšího ministra pana Hodžu, aby pro celý okres byl ustanoven jeden inspektor.

Srovnavše tento stav se stavem a útiskem menšinového školství v Československé republice a v Polsku, prohlašujeme, že pouze sovětská vláda může nás zprostiti tohoto násilí a zaručiti vývoj svobodné školy. Buržoasie Československé republiky nestará se o školství, o základní potřeby kultury a osvěty vůbec, vydává peníze na jiné neproduktivní věci, na militarismus atp., ale na školy nic.

Vycházejíce tedy z tohoto předpokladu, že tento rozpočet nesouhlasí se slušnými a spravedlivými požadavky proletariátu, zvláště v oboru školství polského proletariátu, prohlašujeme, že pro tento rozpočet hlasovati nebudeme, neboť nechceme podporovati ani poskytovati velké miliony účelům vojenským a šovinistickým, účelům šovinistického českého školství polských obcí proti národním menšinám. Nechceme, aby vláda dávala dále ohromná sta milionů korun na zbytečné přepychové státní české školy, budované pro počeštění slezského lidu a rozpoutání národního záští.

Žádáme od vlády, aby smazala skvrnu a potupné znamení soukromých škol a převzala je na svůj náklad a sama je vydržovala, aby ulehčila slezskému lidu v jeho zatížení anebo mu poskytla takové subvence, aby tyto školy nebyly příště závislé na almužně a soukromé žebrotě. Žádáme, aby školství bylo osvobozeno od injekcí klerikálních a vládních. Domáháme se vlastní svobodné školy pro každý národ., l (Potlesk komunistických poslanců.)

Místopředseda dr Buday (zvoní): Ďalším zaznačeným rečníkom je pán posl. Tučný. Dávam mu slovo.

Posl. Tučný: Slavná sněmovno! Jsme malý stát a musíme si teprve tvořiti svoji politickou tradici. Vlády všenárodních koalicí byly si vždy toho pamětlivy a proto při rozpočtových debatách se úzkostlivě dbalo, aby resortní ministři vyslechli přání a po případě i stížnosti svých kolegů. Ale protože by se nám to patrně do tradice nehodilo, nynější vláda zaměnila tuto zásadu za zásadu, aby resortní ministři řeči svých kolegů ignorovali.

Budiž mně prominuta tato poznámka a já přejdu k věci. 26. října dostali jsme pro sociálně-politický výbor tři vládní návrhy: jeden, týkající se zákona o sociálním pojištěni dělnickém, druhý, jednající o změně zákona o státním příspěvku k podporám v nezaměstnanosti a třetí, týkající se ochrany domácího trhu práce. Do této schůze soc. politického výboru dostavil se resortní ministr Monsignore Šrámek, aby k těmto třem vládním návrhům podal svůj výklad. Nemluvil dlouho, ale přece našel dosti času, aby se vypořádal s těmi, kteří nejsou obdivovateli dnešní vlády a politiky dnešních vládních stran.

"Vytýká se dnešní vládě" - pravil pan ministr - "že zastavila sociální politiku, že jí nezastavila, toho dokladem jsou tyto tři vládní návrhy, které předkládáme."

Nevím, komu patřila důtka za neuznalost k starostem dnešní vlády o sociální pokrok, ale i nás by to naplnilo podivením, kdyby někdo chtěl popírati provádění sociální politiky i za tohoto vládního režimu. Vždyť zemědělská cla, která nám zdražila o 12% - a dnes už úředně přiznaných - živobytí, je také sociální politikou! Zdražení cukru, ke kterému vláda dala souhlas, je také sociální politikou! Zdražení kávy a koloniálního zboží je také sociální politikou! Zvýšení kněžských platů místo podpory nezaměstnaných dělníků je také sociální politikou! Zásah do noční práce v pekařství je také sociální politikou! Násilné zabavení jedné miliardy reserv Ústřední sociální pojišťovny je také sociální politikou! A konečně jestliže agrární strana, lidovci a živnostenská strana ujistí příbramské provisionisty, že jim zaručí další výplatu zvláštních drahotních přídavků k provisím, a v rozhodujícím okamžiku od slibu a od vlastního podaného návrhu utekou - to je také sociální politikou!

Jenom z těchto namátkou naznačených zjevů je přece více než patrno, jak by to bylo bláhovým, popírati jsoucnost "sociální politiky" za tohoto vládního režimu.

Dalším dokladem, že sociální politika nebyla zastavena, je také rozpočet ministerstva soc. péče. Dokonce vidíme, že rozpočet na sociální politiku pro r. 1928 je vyšší o celých 27 mil. Kč, než byl pro rok letošní. Tato fakta by mluvila pro vládu a dnešní vládní kurs příznivě. Ale nebude už té příznivé mluvy, jakmile bude zkoumána druhá zásadní otázka, jaká je ta sociální politika dnešní vlády.

Podívejme se na ni napřed, jak se nám jeví z rozpočtových cifer. Víme, že rozpočet ministerstva sociální péče byl zúmyslně zvětšen proti letošnímu roku, aby se mohlo říci: Ejhle, zvyšujeme náklad na sociální opatření v republice! - A proto se musil uměle zvýšiti, aby takto suggestivně působil, jinak si nedovedu vysvětliti, proč se položka - a dosti značná položka, která nepatří do resortu ministerstva sociální péče - musila zařazovati do rozpočtu tohoto ministerstva. Totiž položka, kterou má ministerstvo nár. obrany v obnosu 16 mil. Kč zaplatiti na starobní a invalidní pojištění těch, kteří vykonávají presenční vojenskou službu. (Slyšte!) Poněvadž to bude platiti ministerstvo nár. obrany a nikoli ministerstvo soc. péče, tedy patří to do rozpočtu ministerstva nár. obrany. Tedy těchto 16 mil. Kč a k tomu 10 mil. Kč fiktivních, o které se zvyšuje položka na podpory v nezaměstnanosti, to je ten peníz, o který se zvýšil celkový rozpočet resortního ministerstva sociální péče, ačkoli jest otázka, zdali těch 10 mil., o které se zvyšuje položka na nezaměstnanost, bude také využito, protože ta položka tam byla dána také s patrnou tendencí. Tato vláda si řekla, že 10 mil. Kč ze státní pokladny stojí za to, aby se za ně přivodila finanční ruina odborových organisací dělnických. (Výkřiky čsl. soc. demokratických poslanců.) A je to ku podivu, že mohl toto do rozpočtu zařaditi ministr soc. péče, který sám je předsedou odborové ústředny křesťansko-sociálního dělnictva, aniž se napřed zeptal svých vlastních odborových organisací, dají-li souhlas k tomu pozměňovacímu návrhu, který předložil p. ministr k zákonu o státním příspěvku k podporám v nezaměstnanosti. (Výkřiky posl. Buřívala.)

Celkový rozpočet ministerstva soc. péče je 865 mil. Kč. A podíváte-li se na tento rozpočet kriticky, tož z celého rozpočtu vyniknou dvě položky. Je to jednak položka 507 mil. Kč na zaopatření válečných poškozenců, tedy úctyhodná cifra, více než půl miliardy. Ale co je to všecko platné, když při tom nějaké opulentní zaopatření válečných poškozenců provedeno není a když přes to všechno v zaopatření válečných poškozenců nezaujímáme nějakého čestného místa mezi ostatními státy. Právě letošního roku na mezinárodním sjezdu válečných poškozenců v Ženevě byla předložena statistika o tom, jak který stát válečné invalidy vybavil. A statistika tato, myslím, že se dostala ke zrakům všech pánů kolegů a kolegyň, protože "Nový život", jak se mi zdá, v je rozdáván zde ve sněmovně všem pánům poslancům zdarma. Ze statistiky, která je tam otištěna, přesvědčíte se, že jsme hodně za Německem, za Rakouskem, za Belgií, že dokonce i Polsko nás předčí v zaopatření válečných poškozenců a že jsme tak někde na v devátém místě co do uznání těmto chudákům.

A druhá položka je 267 mil. Kč mimořádného vydání na stavební ruch a bytovou péči. Ale poněvadž jsou to mimořádná vydání, musíme tu cifru 267 mil. Kč bráti s velkým otazníkem. Peníz na válečné poškozence a peníz, který má býti věnován na bytovou péči, dohromady vyčerpávají celý rozpočet ministerstva soc. péče. Na ostatní záležitosti tam zbývá opravdu velmi málo. Kdybychom se stanoviska skromnosti posuzovali rozpočet ministerstva soc. péče, potěšila by na pohled položka 24 mil. Kč na provádění sociálního pojištění dělnického. 24 mil. Kč je již přece jen respektuhodná číslice, ale není při tom nikde z rozpočtu patrno, co se v té položce schovává, totiž, že právě v této položce 24 mil. Kč je 16 mil. Kč, které ministerstvo nár. obrany má platiti za vojáky. (Slyšte! - Výkřiky posl. Procházky.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP