Úterý 13. prosince 1927

Pan kol. Hnídek prohlásil mi dnes ve výboru. že tato valorisace není možná, že to u hotových peněz také nejde. Na to bych odpověděl panu kolegovi Hnídkovi: Hotové peníze je něco zcela jiného, jsou v oběhu, vymykají se kontrole, pokud jde o jednotlivého držitele a na konec by tím asi pan kol. Hnídek blahořečil nejvíce oběhu hotových peněz, kdežto posuzováno právě s hlediska hospodářského, ukládání peněz do prioritních dluhopisů zasluhuje většího respektu a jest nutnější. V žádné zemi ani v Německu, ani u nás, nebo v některé jiné zemi nelze to porovnávati nebo uváděti jako důkaz, že tuto valorisaci jak domácího majetku, tedy dluhopisů v korunách, tak také v markách dlužno odmítnouti, poněvadž držitele hotových peněz také nebylo lze honorovati. Tento důvod není správný. Mohlo by se mi snad namítnouti, že toto moje odůvodnění jako německého poslance je slabé, že jest posuzováno jednostranně národně, že jest protežováním držitelů v německé říši. To není správné, pánové, poněvadž tento názor, jak jej ustanovuje zákon, potírají vlastní vaši lidé. Vlastní vaši lidé prohlašují, že tento stav jest úplně neudržitelný, neudržitelný nejen z důvodů zákonných a mravních, nýbrž také proto, že Německo vůči československým držitelům cenných papírů postupovalo docela jinak. O tom ještě promluvím. Pročtěte si článek z 1. ledna, který vyšel v "Tribuně" o této věci a tu se dovíte, že německá říše vyslala sem na své útraty na několik měsíců svého komisaře, který právě naopak za účelem valorisace sepsal československé papíry, naprosto nehledě k hypotekám, zástavním listům, při kterýchžto položkách zjistilo se přes 100 milionů. Najdete jinde úplné odsouzení tohoto stavu, neboť "Tribuna" plně uznává říšsko-německé stanovisko, jež hájí vlastní státní občany. Než na tom není dosti. Pro duchcovsko-podmokelské prioritní dluhopisy došlo ke sporu, v němž rozsudek pražského vrchního zemského soudu - přečtu vám onu část - zní takto: "Poněvadž však duchcovsko-podmokelská dráha až do roku 1922 zachovávala slosovací plán znějící až do roku 1960, ale roku 1923 přikročila najednou ke slosování všech ostatních prioritních obligací, vrchní zemský soud v Praze pokládá za prokázáno, že žalovaná společnost využila znehodnocení marky, aby se na škodu svých věřitelů co nejlevněji zprostila svých dluhů. Takovéto jednání odporuje požadavkům mravnosti, ohledům na zdravé poměry a zásadám právního řádu. Z tohoto počínání jasně vysvítá úmysl poškoditi," To jest stanovisko vrchního zemského soudu v Praze. Na věci nic nemění, i když tento rozsudek byl zrušen rozsudkem nejvyššího soudu a žaloba zamítnuta. Zde jest právnické odůvodnění podle skutečností. Jdu ještě dále. Soud si vyžádal posudek odborníků a máme tu posudek světoznámého znalce v prioritních záležitostech Ehrenzweiga a na druhé straně dva posudky českých universitních profesorů Sedláčka a Dominika, kteří se ve svých posudcích staví bez výhrady na stanovisko německých držitelů dluhopisů v markách. A přes to se mohla finanční správa odhodlati tvrditi a odvažuje se prohlašovati, že 100 marek rovna se 2 1/2%, což se rovná 2 1/2 marky. Kdybyste jen poněkud spravedlivě usuzovali, musili byste aspoň v tomto případě nakládati s držiteli prioritních dluhopisů v markách stejně jako s domácími a říci: "100 marek rovná se někdejším 120 korunám, rovná se 100 Kč." To by bylo rozumné řešení a se stanoviska, jak toto řešení provádí věřitel s dlužníkem, dobrovolné věřitelstvo, které se musilo na základě reparací spojiti ve svaz, navázalo prostřednictvím své vlády jednání s vládou československou. Tito věřitelé nebudou moci uvěřiti, že jste se po více než půlletní lhůtě odhodlali vůbec jim odpověděti a že jste se postavili na ohlášené stanovisko dáti zamítavou odpověď.

Vedle toho máme ještě jednu další kapitolu: jest to případ ústecko-teplické dráhy. Víte, jak přišla tato dráha do majetku státu. Jde-li u dřívějších obligací o stát jako právního nástupce, kdy již dráha byla v držení státu, zde šlo o převod akcií na stát. Stát se stal vůči držitelům dlužních úpisů dlužníkem. Tu finanční správa použila výpověďního práva, vyhledala si dobu inflace a dokázala asi za 100 milionů, které na konec došly na 48 milionů, nabídnouti držitelům prioritních dluhopisů částku 108,50 korun a poněvadž tito plným právem onu částku odmítli, uložiti ji u soudu. Tato částka leží u soudu dodnes. Já však pokládám spekulaci finanční správy dokonce za nemoudrou, neboť inflace šla až do bilionů a finanční správa při svých názorech mohla konečně na tom ještě něco vyraziti. Těmito 108,50 Kč zaplatila ještě příliš mnoho. Proti tomuto názoru finanční správy uvádím toto: 19. července 1927 vynesl nejvyšší soud valorisační rozhodnutí, že se totiž příplatky na zápůjčky v markách, které byly splatné po inflaci marky, nebo na něž mají platitelé nebo plátci nárok, mají zaplatiti v českých korunách místo v znehodnocených markách. Totéž ovšem platí také pro vklady ve spořitelnách a zde bych jménem svazu těch, kdo si uložili vklady v markách, prohlásil toto: Jak známo, jen nařízením bylo spořitelnám všude uloženo, aby jeden milion počítaly za jednu marku. Tuto úpravu můžete si představiti, můžete si také představiti v jaké situaci jsou lidé, kteří si uložili marky. Avšak na tom není dosti. Naproti tomu Německo, jak jsem již dříve řekl, československým státním občanům zvalorisovalo státní zemské a komunální papíry, zvalorisovalo úsporné vklady československých státních občanů v Německu. A nyní máme zde křiklavý případ, který jest prokázán příklady, že totiž spořitelny, které mohou říšsko-německým držitelům eventuálně zvalorisovati jejich vklady větším procentem, do dnešního dne, přes dlouhé žádosti, nemohou pro to dosíci povolení. Takovýto stav jest vzhledem k tomu, jak se chová říšsko-německá vláda k československým státním občanům, neudržitelný. Můžete se tomu smáti a mysliti si, že prioritní dluhopisy v markách nemají tak jako tak žádnou cenu, ale já tvrdím, že nemají ceny proto, poněvadž jste se odvážili přijíti s takovouto úpravou. Do dnešního dne nepoužili Němci ani v nejmenším represalií. Já to ovšem nemohu posuzovati. Posuzuji-li věc nestranně, docházím k závěru, že si to na konec tím nebo oním způsobem zajisté nedají líbiti. A opakuji, že byste si to vůči Francouzům, Angličanům nebo Američanům nikdy nedovolili, poněvadž byste vůči nim musili provésti docela jinou valorisaci a docela jinak tyto papíry honorovati. Oni páni by vám již vyložili, jaké pojmy musíte míti po této stránce. Neboť jest jisto, i když svým postupem máte snad pro tuto chvíli finančně politický prospěch, že to na konec musí přece míti za následek ztrátu důvěry, která se musí za těmito činy dostaviti. Kdo vám půjčí peníze? Kdo vám může svěřiti půjčky, musí-li očekávati, takovéto řešení? Neodvolávejte se na to, že cizina dnes vaše půjčky hledá. Nikoliv, v celé této věci neschází nic jiného než správné místo, správné forum a správný žalobce na poměry, jaké skutečně zavádíte. Kdybyste měli jen trochu citu pro spravedlnost, musili byste dojíti ke zcela jinému stanovisku. S tohoto stanoviska vám navrhuji, abyste si věc, než z tohoto návrhu uděláte zákon, dobře rozvážili. Vraťte raději tento návrh výboru a ministerstvu financí, dříve než něco takového podniknete. Podal jsem návrh, aby se s držiteli prioritních dluhopisů v markách nakládalo stejně jako s držiteli dluhopisů v korunách.

Pánové! Zásadně nemohu s touto zákonnou úpravou naprosto souhlasiti a moje strana bude hlasovati proti tomuto návrhu. (Souhlas a potlesk poslanců něm. strany národní.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.

Žádám o přečtení pozměňovacích návrhů.

Sněm. tajemník dr Říha (čte):

1. Pozměňovací návrh posl. dr Rosche a druhů:

Odst. 2 §u 11 má zníti:

"Priority v markách buďtež vyplaceny takto: Zlatá marka rovná se 1,20 Kč. Úroky od 1. července 1919 do 1. listopadu 1929 vyplatí se hotově ve stejném přepočítacím kursu."

2. Eventuální návrh posl. dr Rosche a druhů:

Bude-li zamítnut náš pozměňovací návrh k §u 11, odst. 2, navrhujeme, aby odst. 2 §u 11 zněl:

"Priority v markách buďtež vyplaceny takto: Zlatá marka rovná se 1 Kč. Úroky od 1. července 1919 do 1. listopadu 1929 vyplatí se hotově ve stejném přepočítacím kursu."

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Předložen návrhy jsou dostatečně podporovány. jsou tedy předmětem jednání.

Dávám slovo k doslovu zpravodajovi výboru ústavně-právního, p. posl. dr Hallovi.

Zpravodaj posl. dr Halla: Slávna snemovňa! Odpoveď na vývody pána posl. dr Rosche, pokiaľ boly rázu finančného, ponechávaam pánu referentovi výboru rozpočtového. So stanoviska výboru ústavno-právneho, ktorému prísluší len formálna stránka návrhu, navrhujem, aby pozmeňovací návrh p. posl. dr Rosche a druhov slávna snemovňa neprijala a schválila návrh ústavno-právneho výboru bezo zmeny. (Souhlas.)..

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dávám slovo k doslovu zpravodaji výboru rozpočtového, p. posl. dr Hnídkovi.

Zpravodaj posl. dr Hnídek: Vážené dámy a pánové! Pan kol. Rosche rozvinul zde celou otázku valorisace staré měny, celou otázku, jakým způsobem mají se honorovati závazky znějící na starou předválečnou měnu, jakým způsobem mají se vypláceti ve měně nové a zejména žádá, aby obligace znějící na starou měnu se valorisovaly. Argumentuje tak. že dobrým penízem byly postaveny dráhy a že nyní znehodnoceným penízem ve stejném poměru se honorují staré titry znějící na staré v peníze.

Pánové, věc není tak jednoduchá. My nemůžeme vytrhávati z té velké otázky měnové obligace znějící na staré peníze a valorisovati je, a ostatní všechno nechati svému osudu. To by byla krajní nespravedlivost, abychom na př. odměňovali majitele titrů znějících na starou měnu, zatím co všechno ostatní necháme nevalorisováno. Kdybychom vycházeli s tohoto hlediska, musili bychom valorisovati všechno, na př. valorisovati také staré vklady do spořitelen. Co pak je nějaký rozdíl mezi majiteli titrů, znějících na starou měnu, a mezi majiteli spořitelních knížek, kteří složili peníze předválečné? Nejsou to také dobré peníze, jako ty, za které byly postaveny dráhy atd.? Bylo by tedy spravedlivo, abychom valorisovali snad jedny peníze a nechali nepovšimnuty peníze druhé? To je nemožné. Musíme bez ohledu všechno posuzovati stejně, jak majitele titru, tak majitele vkladních knížek.

Pan kol. Rosche si stěžoval zde hlavně na to, že jsou nepříznivě upraveny markové priority, které prý ponejvíce jsou v rukou zahraničních. Řekl, když se dovoláváme valorisace německých státních půjček, že to činíme neprávem, poněvadž 2,5% valorisace státních půjček v Německu platí jen pro nové majitele, a je vlastně trestní sazbou pro spekulanty. Chtěla-li vláda hledati vzor v německých zákonech, měla se říditi valorisací průmyslových obligací, které jsou železničním prioritám nejpříbuznější.

K těmto vývodům p. kol. Rosche musím dodati toto: Co se týče německé valorisace, je velmi obtížno říditi se vzorem v našich docela odlišných poměrech. Fakt je, že mezi německými státními půjčkami, valorisovanými podle německého zákona o nákupu veřejných půjček, patří i půjčky železniční, třeba snad nejde o papíry zcela stejného typu, jako jsou zdejší prioritní obligace a že se tyto půjčky v zásadě valorisují 2,5%. Německý zákon ovšem rozeznává podle data 1. července 1920 mezi novými a starými majiteli. Starým majitelům poskytuje ještě t. zv. vylosovací práva, která znamenají valorisaci celkem 12,5násobnou, o které také mluvil p. dr Rosche. Je to pravda. Při těchto vylosovacích právech opravdu valorisují 12,5krát. Nesmí však se přehlédnouti, že všeobecná 2,5% valorisace poskytuje se ve formě dluhopisů, zatím nezúročitelných a nevypověditelných až do vyřízení reparací, takže je to vlastně jen poukázka na lepší časy, které mají přijíti. Podle navrhovaného zákona má však býti za 100 M jmenovité hodnoty vypláceno v hotovosti 20 K, t. j. asi 2,5% předválečné hodnoty, tedy daleko více, než se dostává majitelům německých státních půjček. Rozlišování nových a starých majitelů bylo by u nás administrativně velmi obtížné, poněvadž tyto priority jsou většinou zahraniční a kontrola by byla velmi těžká, jakým způsobem především zjistiti, které jsou staré a které nové.

A co se týče posledních vývodů p. kol. Rosche, že cizina prý nám po konversi a splacení těchto priorit znějících na marky nebude věřiti, pánové, tomu není tak. Dovozoval, že prý jsem se odvolával v rozpočtovém výboru, že cizina nám nabízí půjčky a že my těchto půjček nepoužíváme. Důvěra ciziny k nám nebude záviseti od toho, jak my honorujeme předválečné půjčky.

Ne, důvěra ciziny bude záviseti na tom, jak plníme své závazky, které jsme přiznali, a my - mohu říci - plnili jsme, plníme a budeme plniti své závazky, které jsme převzali, do těch nejzazších mezí, vždy a řádně. V tom spočívá naše důvěra, a nechtějte na nás, abychom ještě platili valorisovanými penězi staré dluhy po bývalém Rakousku. Toho od nás nemůže nikdo žádati. Jsem přesvědčen, že upravení těchto titrů je správné a navrhuji, aby slavná sněmovna přijala tento zákon tak, jak byl předložen rozpočtovým výborem. (Souhlas.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Přistoupíme ke hlasování.

Osnova má 16 paragrafů, přílohu, nadpisy a úvodní formuli.

Ježto podány byly pozměňovací návrhy, míním dáti hlasovati v tomto pořadí:

O §§ 1 až 10, k nimž není návrhů, podle zprávy výborové.

O §u 11 nejprve v úpravě hlavního návrhu posl. dr Rosche a druhů; bude-li zamítnuta, v úpravě eventuálního návrhu posl. dr Rosche a druhů; bude-li i ta zamítnuta, podle zprávy výborové.

O §§ 12 až 16, o příloze, o nadpisech zákona, jeho částí a přílohy, a o úvodní formuli, k nimž není návrhů, podle zprávy výborové.

Jsou nějaké námitky proti navrženému pořadu hlasování? (Nebyly.)

Není jich. Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedl.

Kdo tedy souhlasí s §§ 1 až 10 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím přijaty jsou §§ 1 až 10 podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s §em 11 v úpravě hlavního návrhu posl. dr Rosche a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Tím je úprava navržená posl. dr Roschem a druhy zamítnuta.

Kdo souhlasí dále s úpravou §u 11 podle eventuálního návrhu posl. dr Rosche a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Tím je i tato eventuální úprava §u 11 zamítnuta.

Kdo tedy souhlasí s §em 11 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím je § 11 přijat podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí nyní s §§ 12 až 16, přílohou, nadpisy zákona, nadpisy jeho částí a přílohy a s úvodní formulí zákona, k nimž není pozměňovacích návrhů, podle právy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím přijaty jsou §§ 12 až 16, příloha, nadpisy zákona, nadpisy jeho částí a přílohy, jakož i úvodní formule zákona podle zprávy výborové.

Tím poslanecká sněmovna přijala osnovu tuto v prvém čtení ve znění zprávy výborové.

Čtení druhé vykoná se při odst. 6 dnešního pořadu, bude-li tam přiznáno zkrácené řízení podle §u 55 jedn. řádu.

Tím vyřízen jest odst. 4 dnešního pořadu.

Měli bychom přistoupiti nyní k projednávání dalšího, t. j. pátého odstavce dnešního pořadu. Nebude-li však námitek, přikročili bychom k projednávání odst. 6, ježto jeho projednáním se umožní, aby přijaté osnovy byly dříve dodány senátu. (Námitky nebyly.)

Námitky proti tomu nejsou.

Přistoupíme tedy k projednávání odst. 6 pořadu, jímž jest:

6. Návrh, aby řízením zkráceným podle §u 55 jedn. řádu projednány byly osnovy:

a) směnečného zákona (tisk 1248),

b) zákona o směnečném poplatku (tisk 1349),

c) zákona, jimž se doplňuje zákon ze dne 15. června 1927, č. 76 Sb. z. a n., o přímých daních (tisk 1348),

d) zákona o převzetí předválečného dluhu zajištěného (tisk 1371),

e) zákona, kterým se mění některá ustanovení o poplatkovém ekvivalentu na Slovensku a v Podkarpatské Rusi (tisk 1372).

Návrh na zkrácené projednávání těchto osnov činím z toho důvodu, aby předlohy právě uvedené mohly býti co nejdříve dodány senátu a aby mohla býti zkrácena 24hodinová lhůta, která normálně má uplynouti mezi prvním a druhým čtením, resp. aby přijaté usnesení senátu mohlo co nejdříve býti publikováno.

Kdo tedy souhlasí s mým návrhem, aby jmenovaným osnovám přiznáno bylo zkrácené řízení, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Návrh jest přijat.

Přistoupíme tedy ihned ke druhému čtení osnov uvedených pod lit. a) až d), přijatých již v prvém čtení.

Ad 1. Druhé čtení osnovy směnečného zákona (tisk 1248).

Zpravodajem výboru ústavně-právního jest p. posl. dr Daněk.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. dr Daněk: Nejsou.

Místopředseda inž. Dostálek: Není žádných oprav ani textových změn.

Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona také ve čtení druhém, a to ve znění shodném s předchozím usnesením senátu.

Rozhodneme ještě o resoluci.

Žádám pana zpravodaje, aby se o ní vyjádřil.

Zpravodaj posl. dr Daněk: Doporučuji resoluci, která byla usnesena ústavně-právním výborem k tomuto návrhu zákona, k laskavému přijetí poslaneckou sněmovnou.

Místopředseda inž. Dostálek: Kdo souhlasí s resolucí, navrhovanou výborem, ústavně-právním a otištěnou ve výborové zprávě, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Resoluce jest přijata.

Přistoupíme k další osnově:

Ad 2. Druhé čtení osnovy zákona o směnečném poplatku (tisk 1349).

Zpravodajem výboru rozpočtového jest p. posl. dr Hnídek.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. dr Hnídek: Nejsou.

Místopředseda inž. Dostálek: Není oprav ani textových změn.

Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.

Přikročíme ke třetí osnově:

Ad 3. Druhé čteni osnovy zákona, jimž se doplňuje zákon ze dne 15. června 1927, č. 76 Sb. z. a n., o přímých daních (tisk 1348).

Zpravodajem výboru rozpočtového jest p. posl. dr Hnídek.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. dr Hnídek: Nejsou žádné.

Místopředseda inž. Dostálek: Není žádných oprav ani textových změn.

Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.

Přikročíme ke čtvrté osnově:

Ad 4. Druhé čtení zákona o převzetí předválečného dluhu zajištěného (tisk 1371).

Zpravodajem výboru ústavně-právního jest p. posl. dr Halla, zpravodajem výboru rozpočtového jest pan posl. dr Hnídek.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. dr Halla: Nemám žiadnych.

Zpravodaj posl. dr Hnídek: Nemám.

Místopředseda inž. Dostálek: Není žádných oprav ani textových změn.

Kdo ve druhém čtení souhlasí, s osnovou zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

7. Druhé čteni schvalovacího usneseni, kterým se souhlasí s prozatímní úpravou obchodních styků mezi republikou Československou a republikou Tureckou, sjednanou v Angoře dne 15. září 1927 a uvedenou v prozatímní účinnost vládní vyhláškou ze dne 6. října 1927, č. 151 Sb. z. a n. (tisk 1249).

Zpravodajem výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností jest p. posl. dr Zadina, zpravodajem výboru zahraničního jest p. posl. Světlík.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. dr Zadina: Nemám žádných.

Zpravodaj posl. Světlík: Nemám.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP