Zpravodaj posl. dr Hnidek: Slavná sněmovno!
Co se týče věci samé, v rozpravě
o čl. VII zákona o reformě berní bylo
p. kol. Roschem zde konstatováno... (Výkřiky
posl. Mikulíčka.)
Předseda (zroní): Prosím o
klid!
Zpravodaj posl. dr Hnídek (pokračuje):....
že prý ten zákon měl býti autentickou
interpretací, že tedy nemá obsahovati omezení
původního zákona, že to je vlastně
nový zákon, že to je novela, že přináší
do toho VII. článku něco nového a
že staví pojem zisku na hlavu.
Dovoluji si konstatovati k vývodům kol. Rosche
toto. Zákon tento jest ovšem autentickou interpretací,
ničím více, nestaví pojem zisku na
hlavu, protože v úvodním čl. VII. uváděcích
ustanovení zákona o berní reformě
není definován pojem zisku. Tam to není definováno
proto, že se rozumělo samo sebou, co se má
pod pojmem zisku mysliti, že je to zisk podle III. hlavy
o zvláštní dani výdělkové,
tedy nic jiného. Tento zákon, který je autentickou
interpretací čl. VII, nepřináší
tedy naprosto nic nového. V důsledku toho také
společnosti, které dělaly bilance na tento
rok, měly jistotu, na čem jsou, a měly také
jistotu, jak je mají dělati, a jsou-li správné
nebo ne.
Že tento zákon nestanoví nic jiného
a že jsme měli, když jsme dělali tento
článek, v úmyslu to, co musíme teď
vysvětlovati, na důkaz toho dovoluji si uvésti
důvodovou zprávu k čl. VII. Kdyby byly společnosti
chtěly nějakým způsobem zatajiti zisky
na r. 1926 a pokládati je za zdaněné, mohly
si přečísti tuto důvodovou zprávu
a nemohly býti v pochybnosti, co se pod pojmem zisku má
mysliti. (Posl. Mikulíček: V kolik procent správných
bilancí věříte?) Aby se nemohly
dělati nesprávné bilance, právě
proto podáváme zde autentický výklad
k čl. VII.
Tímto zákonem výslovně se nenechávají
zadní dvířka. Důvodová zpráva
praví (čte):
"Toto opatření jeví se nutným
jednak proto, aby podniky, které v obchodním období,
končivším se v r. 1926, budou krýti
odčitatelné ztráty z reservních fondů
v minulosti již zdaněných, nepozbyly výhody,
kterou jim zaručoval § 97, odst. 4. zákona
o osobních daních, totiž že takovéto
krytí ztrát má za následek odečtení
upotřebené částky od daňové
základny, jednak proto, aby okolnosti, že výsledky
obchodního období, které se končilo
v r. 1926, nebudou předmětem zdanění,
nebylo podniky zneužito k tomu, že by se v tomto obchodním
období upotřebilo fondů v minulosti nezdaněných
ke krytí výdajů a ztrát podle zákona
neodčitatelných, na příklad ku placení
dividend, tantiem členům představenstva společnosti
a pod."
Z tohoto znění důvodové zprávy
je naprosto jasno, že společnosti neměly býti
v žádné nejistotě, ale, jestliže
zpracovaly takovým způsobem bilance, je to jejich
vinou a nemohou nám vyčítati, že děláme
tento zákon, abychom nesprávné dělání
bilancí zamezili. Tento zákon je tedy docela oprávněným
a společnosti nemají příčinu
nám vyčítati, že bychom dělali
něco jiného, než co bylo původním
úmyslem čl. VII.
Že byl tento zákon dělán v zájmu
fisku, to je samozřejmé. Přiznávám,
že byl dělán v zájmu fisku, aby snad
fiskus nebyl ošizen o to, co mu patří na zvláštní
dani výdělkové.
Nevím, kdo by mohl vyčísti ze znění
čl. VII, že společnosti byly oprávněny
snad k nahodnocení bilančních hodnot podléhajících
zákonu o stabilisačních bilancích.
Myslím, že jsem dostatečně vysvětlil
tuto otázku, že tento návrh zákona jest
oprávněn, a v důsledku toho prosím
posl. sněmovnu, aby přijala tento zákon tak,
jak byl navržen rozpočtovým výborem.
(Souhlas.)
Předseda (zvoní): Přistoupíme
ke hlasování.
Osnova doplňku k zákonu a přímých
daních nemá než 2 paragrafy, nadpis zákona
a úvodní formuli.
Dám o celé osnově hlasovati najednou, není-li
námitek. (Námitek nebylo.)
Není jich.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona o 2 paragrafech,
nadpisu a úvodní formuli, ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna přijala
osnovu tuto v prvém čtení.
Druhé čtení vykoná se při odst.
6 dnešního pořadu, bude-li přijat návrh
na zkrácené řízení podle §u
55 jedn. řádu.
Tím vyřízen jest odst. 3 pořadu.
Přistoupíme k projednávání
dalšího odstavce, jímž je:
4. Zpráva výborů ústavně-právního
a rozpočtového k vládnímu návrhu
(tisk 1281) zákona o převzetí předválečného
dluhu zajištěného (tisk 1371).
Zpravodajem výboru ústavně-právního
je pan posl. dr Halla, zpravodajem výboru rozpočtového
posl. dr Hnídek.
Dávám slovo prvému z nich, zpravodaji za
výbor ústavně-právní, p. posl.
dr Hallovi.
Zpravodaj posl. dr Halla: Slávna snemovňa!
Vládny návrh o prevzatí predválečného
dlhu zaisteného upravuje úrokovú a umorovaciu
službu rakúskeho a uhorského predválečného
dlhu zaisteného, ktorý má Československo
prevziať podľa mierových smlúv. Hoci značná
časť tohoto dlhu bola už vybavená či
konsolidačnou pôžičkou (vyhláška
č. 19/1926 Sb. z. a n.), alebo aktivovaním Caisse
Commune podľa Pražskej dohody (vyhláška
č. 163/1927 Sb. z. a n.), bola predsa len úprava
zbytku veľmi naliehavá a nutno ju preto vítať
ako ďalší krok k úplnej likvidácii
starorakúskych dlhov. Ide tu o titry, ktoré buďto
sú hypotečne zaistené na železniciach
prevzatých po býv. monarchii, alebo ktoré
boly vydané v priamej súvislosti so získaním
takých železníc. Je ich celkom 50 emisií,
rözniacich sa úrokovou mierou, slósovaním,
zaistením i inak. Niektoré z nich týkajú
sa dráh, ktoré prechádzajú výhradne
československým územím a tie prejíma
Československo samo - na pr. priority Českej západnej
dráhy, Českej severnej dráhy atď. Ostatné
týkajú sa dráh, ktoré prechádzajú
územím viacerých štátov a tie
majú byť prevzaté všetkými zúčastnenými
štáty v pomere koľajnicovej dlžky dotyčných
tratí - na pr. priority Severnej dráhy Ferdinandovej.
U týchto t. zv. smiešaných dlhopisov upravuje
vládny návrh prirodzene len československú
kvotu. (Předsednictví převzal místopředseda
inž. Dostálek.)
Vládny návrh má veľmi detailné
ustanovenia o prevzatí všetkých týchto
emisií, ktoré sú v prílohe k návrhu
podrobne vypočítané. Úprava má
byť prevedená trojakým spôsobom:
1. Výmenou starých titrov za nové československé
štátné dlhopisy. Týchto bude vydané
6 rôznych typov s röznou úrokovou mierou, röznou
slosovacou dobou i röznym zaistením, aby tak podstatné
vlastnosti starých titrov zostaly pokiaľ možno
zachované. Nové dlhopisy budú 3%né,
31/2 %né, 4% né,
5% né a 51/4%né,
všetky hypotečne zaistené. Krem toho bude jedna
emisia 4% ná bez hypotečného zaistenia, určená
ku konverzi starých titrov, ktoré dosiaľ tiež
hypotečného práva nemaly. Nové dlhopisy
budú slosovateľné od roku 1931, zúročiteľné
od 1. novembra 1927. Zadržané úroky od 1. júla
1919 do 1. novembra 1927 budú vyplatené v hotovosti,
po prípade v niekoľko splátkach do r. 1930.
Výmena starých titrov za nové dlhopisy bude
prevedená zásadne podľa pomeru 100 K alebo
50 zlatých = 100 Kč.
Československý podiel na titroch, ktoré prichádzajú
v úvahu pre výmenu, činil asi 900 milionov
Kč. Poneváč však asi dve tretiny boly
už konvertované na konsolidačnú pöžičku,
nutno počítať s výmenou asi 300,000.000
Kč. Na zadržané úroky bude treba asi
100 milionov Kč v hotovosti.
2. Staré titry, prevážne emisie markovej, budú
splatené v hotovosti. Prepočítací
kurz stanoví minister financii najvyššie obnosom
20 Kč za 100 Mk starých titrov tel quel. Akýmsi
merítkom pri stanovení tohoto maxima bol spösob,
ako boly valorizované ríšskonemecké
štátne pôžičky. Československý
podiel na markových prioritách je asi 184 mil. Mk,
bude tedy k ich splateniu treba asi 37 mil. Kč.
3. Konečne úroková a umorovacia služba
starých titrov bude obstarávaná spoločne
s ostatnými štáty nástupníckymi.
Ide tu o tak zvané priority smiešané, a to
3%né a 4%né frankovej priority Rak.-uh. spoločnosti
štátnej dráhy, ktorých službu obstaráva
podľa Pražskej dohody Caisse Commune a u ktorých
tedy ide len o sankcionovanie dosavádneho stavu. Ďalej
sem patria dlhopisy dráhy Alžbetiny, znejúce
na zlatky vo zlate, u ktorých československý
podiel je nepatrný a kde možno očakávať
dohodu s Rakúskom, ktoré je hlavným dlžníkom.
Výmena má byť prevedená v lehote končiacej
dva roky po uplynutí roku, v ktorom budú staré
titry k výmene svolané. Markové dlhopisy
majú byť predložené ku splateniu v lehote
jednoročnej. Návrh upravuje tiež záložné
práva viaznuce na československých štátnych
dráhach; po prevedení
zákona zostanú len záložné práva
pre dlhy celkom neveľké, čo nebude bez významu
pre eventuelné budúce úverové potreby
štátu.
Menom rozpočtového výboru navrhujem, aby
usnesenie senátu prijaté bolo bezo zmeny. (Souhlas.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dávám slovo druhému zpravodaji, p. posl.
dr Hnídkovi.
Zpravodaj posl. dr Hnídek: Slavná sněmovno!
Rozpočtový výbor projednal usnesení
senátu o převzetí předválečného
dluhu zajištěného se stanoviska finančního.
Především musil rozpočtový výbor
odpověděti si na otázky, jak veliká
je kvota tohoto zajištěného dluhu, kterou přebírá
Československo z tohoto celého obnosu zajištěného
dluhu, dále v čem spočívá
tento dluh, jak je zúrokován a v jakém kursu
je přebírán.
Připomínám předem, že podle mírových
smluv Saint-Germainské i Trianonské převzaté
dluhy, staré dluhy zajištěné, se odečtou
od ceny majetku, železnic, státních statků
atd., na kterých tyto dluhy jsou zajištěny.
O to budou tyto statky, které jsme převzali ze starého
Rakouska, lacinější,
Co se týče pak povahy těchto dluhopisů,
jsou to emise různých prioritních obligací
převzatých státem k placení státních
železničních dluhopisů, na státní
dluhopisy překolkovaných akcií zestátněných
drah atd.
Co se týče měny, na kterou mají býti
tyto staré zajištěné dluhy převedeny,
je to jednak stanoveno mírovými smlouvami, jednak
reparační komisí samou a konečně
je to ponecháno vnitřnímu ustanovení
jednotlivých států samých.
Tyto obligace znějí buď na staré zlatky
rakouské papírové, nebo na zlatky stříbrné,
dále na zlatou měnu rakouskou nebo také na
rozličné měny jiné, franky,
německé marky atd.
Co se týče prvních obligací, které
zní na zlatky papírové, ty máme převzíti
podle ustanovení mírových smluv v témže
poměru, v jakém jsme převzali staré
rakouské peníze, totiž v poměru 1:1.
U priorit znějících na zlaté stříbrné
stanovila reparační komise, že je máme
převzíti v téže měně jako
jsme převzali titry znějící na zlaté
papírové, tedy také v poměru 1:1.
Titry znějící na zlatou měnu rakouskou
mají se převésti na libry šterlinků
nebo dolary, titry znějící na marky nebo
franky mají se převzíti ve měně,
na kterou tyto titry znějí.
Úhrnná suma, kterou máme ještě
převzíti z těchto veškerých emisí
zajištěného dluhu na železnicích,
činí u nás dnes ne celých 300 milionů.
Musíme si totiž uvědomiti, že některé
tyto emise jsou už konvertovány na 6%ní konsolidační
půjčku, takže všechny priority, kterých
se tento zákon týká, nebudou už konvertovány
příště, zbývá ještě
konvertovati asi za 300 milionů těchto emisí.
Aby nebylo nedorozumění, připomínám
znova, že tím nepřejímáme nový
dluh k dosavadnímu státnímu dluhu, o kterém
jsme právě jednali při projednávání
rozpočtu. Dluh. o němž jedná tento zákon,
jest už obsažen ve státním dluhu projednávaném
na rok 1928, takže o novém dluhu se zde nemluví,
nýbrž jen o konversi nebo splacení tohoto dluhu
zajištěného na státních železnicích
a statcích. Co se pak týče převzetí
tohoto dluhu, stát některé titry přebírá
úplně v celé hodnotě, ale některé
jen podle určité kvoty, která odpovídá
asi převzatým statkům a drahám. To
neznamená, že bychom přebírali určitou
část z celkového počtu těchto
titrů. My přebíráme jen určitou
kvotu z hodnoty těchto titrů. Na příklad
zní-li titr za 1000 K a my přejímáme
75%, přebíráme z tohoto titru obnos 750 K,
v ostatním majitel titru jest odkázán na
jeho honorování se strany druhého nástupnického
státu, na př. Polska nebo Rakouska. Tak jest rozuměti
těmto kvotám, které přebíráme
z tohoto založeného dluhu.
Co se týče zúrokování těchto
titrů, mají se zúrokovati touže úrokovou
mírou, na kterou zní původní titry.
Ovšem někde se tak nemůže státi,
někde je nutno, aby se úrokovaly nižším
úrokem a tento úbytek na úrocích jest
vynahrazen majitelům titrů tím, že se
jim zvyšuje kvota, kterou přebíráme.
Ještě připomínám ohledně
kvoty, kterou přebíráme, že by tyto
kvoty mnohdy činily čísla, se kterými
by se špatně manipulovalo při službě
úrokové a umořovací, proto bylo nutno,
aby se tyto cifry zaokrouhlily na celá sta. Diference mezi
kvotou, která přísluší, a hodnotou
titrů, která se dá majitelům za staré
titry, doplatí se buď v hotových anebo se doplatí
z úroků, které patří dotyčnému
majiteli titrů, jimž jsme povinni od 1. července
1919; poněvadž tyto úroky
jsme dlužni, může se z těchto úroků
honorovati tato diference pro nabyvatele titrů.
Pokud se týče hypotekárního zajištění,
tyto titry mají býti zajištěny hypotečně
na týchž drahách. Někde to není
možné, za to se dává hypotéka
jiné dráhy, neméně jistá než
hypotéka původní.
Tolik co se týče konverse těchto titrů
zajištěného dluhu. Část tohoto
zajištěného dluhu se potom proplácí
hotovými penězi. Jsou to hlavně titry znějící
na říšské marky. A jak se mají
tyto titry propláceti? Návrh zákona stanoví,
že se má ponechati rozhodnutí ministru financí,
ale že nemají se při tom titry platit ve vyšším
poměru nežli 100:20, jinými slovy za 100 M
nemá se platit více než 20 Kč, nemají
se honorovat lépe než v sousedním Německu.
Tolik asi bylo nutno připomenout k této osnově
zákona se stanoviska rozpočtového výboru.
Rozpočtový výbor navrhuje slavné poslanecké
sněmovně, aby přijala tento návrh
zákona tak, jak byl sněmovně předložen.
(Souhlas.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
K této věci jsou přihlášeni
řečníci, zahájíme proto rozpravu.
Navrhuji podle usnesení předsednictva, aby lhůta
řečnická stanovena byla 40 minutami. (Námitky
nebyly.)
Námitek není. Navrhovaná lhůta je
přijata.
Přihlášen jest na straně "proti"
p. posl. dr Rosche.
Uděluji mu slovo.
Posl. dr Rosche (německy): Velectění
pánové! Jak zdejší občané,
tak také zahraniční, s úzkostí
očekávali úpravu zákona o honorování
železničních prioritních dluhopisů.
Mluvíme-li o tom, musíme se ovšem poohlédnouti
dozadu a poukázati na reparace a na úpravu, vlastně
na názory o vzájemném účtu
Československa. Jak víte, Československo,
ačkoliv bylo státem vítězným,
musí zaplatiti reparace ve formě osvobozovací
taxy a ve formě převzetí železnic, pošty
atd. Částky za to nebyly ještě pevně
stanoveny. Podle mírových smluv byla platební
povinnost uznána a nyní jest spor, zda proti platební
povinnosti existují také dluhy. Z tohoto důvodu
učinilo ministerstvo pro věci zahraniční
společně s ministerstvem vnitra a ministerstvem
financí pokus předložiti reparační
komisi vzájemné účty ve formě
platů českých zemí do Vídně,
pro Bukovinu, Hercegovinu, Bosnu atd. Dále byly započteny
předválečné hodnoty v držení
Československa. Nyní jest spor, je-li Československo
oprávněno, směti si započítati
reparační komisi jako vzájemný účet
své hodnoty ve zlatě. O to asi jde. Na druhé
straně však Československo proti mírové
smlouvě, která ustanovuje, že zlatá
jednotka, vlastně zlatá hodnota má býti
zachována, poskytlo svým vlastním státním
občanům držitelům předválečných
hodnot, ať již zlatých rent rakouských
nebo maďarských nebo železničních
prioritních dluhopisů a obligací pouze tento
poměr: Jedna zlatá koruna rovná se jedné
české koruně. Mírová smlouva
mluví o finančních ustanoveních v
devátém dílu čl. 203, který
pojednává jak o zajištěném dluhu
bývalého rakousko-uherského mocnářství,
tak také o dluzích nezajištěných,
ať již jde o dluhy cizinců nebo občanů
československých a praví se tam doslovně:
"Byl-li původní dluh rakouský vyjádřen
v zlaté měně rakousko-uherské, bude
nový dluh vyjádřen v librách šterlinků
nebo v dolarech ve zlatě, a to částkami stejné
hodnoty, určenými podle váhy a zrna jmenované
trojí měny ve smyslu zákonodárství,
jaké o nich platilo 1. ledna 1914." Ačkoliv
podle mírové smlouvy platí toto zákonné
ustanovení, postavilo se Československo na stanovisko,
že mírová smlouva jest věcí vedlejší,
že toto jest věcí vnitřní úpravy
mezi státem a státními občany. My
jsme se však dostali ke stanovisku, že Československo,
pokud jde o tak zvaný zahraniční blok, který
tedy jest v držení ciziny a který, jak známo,
byl rozmnožen nepoctivým způsobem - připomínám
aféru Blumensteinovu - že tento zahraniční
blok musí býti honorován lépe, v poměru
32 % zlaté parity, a tento poměr může
býti ostatně po určité době
- myslím od roku 1932, přezkoumán, a to k
jeho zlepšení, že zkrátka zdejší
člověk, pokud jde o předválečné
hodnoty, zlaté renty, jest na tom hůře než
cizinec. (Odpor posl. dr Hnídka.) Ano, pane doktore!
Pan min. rada dr Brabenec musí vám potvrditi, že
to tak je. Že ovšem zdejší státní
občan a držitel cenných papírů
může požadovati od státu, aby aspoň
stejně honoroval jeho předválečné
hodnoty jako cizinci, jest něco úplně samozřejmého,
neboť nejde zde výhradně o velkokapitalisty,
zde setkáváte se s celou spoustou důchodců,
se starými lidmi, kteří nejsou již způsobilí
pracovati a již měli své úspory uloženy
v rentách. A těm byl dán poměr 1:6,
tedy za jednu mírovou korunu jednu českou korunu.
To byl poměr, který byl zvolen. Ať již
vzájemný účet vypadá jak chce,
jedna věc jest jistá, že vy se budete domáhati
pro sebe valorisace, naproti tomu však nechcete poskytnouti
valorisace ani svým vlastním státním
občanům. Že však tento nárok uplatňuji
plným právem, jistě pochopíte. Domnívám
se, že o této věci, přes předchozí
i nynější úpravu nebylo snad ještě
řečeno poslední slovo, poněvadž
finanční správa musí konečně
jednou přijíti se vzájemným účtem
a musí říci, jak vlastně sama započítala
tyto celé hodnoty počítaje v to válečné
půjčky, které přece také předkládáte
a také veškeré obligace, vedle jiných
příslušných hodnot.
Zkoumáme-li zákon v podrobnostech, musíme
říci, že jest to zákon bezpráví,
jak vůči domácím lidem, tak také
vůči cizincům. Jest to nesmírně
komické, že stát sám o sobě pokud
jde o příjmy a výdaje stojí na stanovisku,
že se příjmy mají říditi
podle výdajů, kdežto soukromník prohlašuje,
že se výdaje musí říditi podle
příjmů, a tu se domnívám, že
co platí pro jednoho, musí platiti také pro
druhého. Bude-li mně honorováno a valorisováno,
musím poskytnouti tuto výhodu také vlastním
státním občanům. Avšak ještě
jednu věc dlužno uvážiti, a to, že
v obyčejném hospodářském životě
jest to věřitel, který určuje, jak
se mají dluhy upraviti. Zde však dlužník
svémocně upravuje svůj poměr k věřitelům,
nedotázav se jich, souhlasí-li s tím či
nikoliv. Věřitel má s tím býti
prostě spokojen. Celá veřejnost ovšem
zákon odmítla. Domnívám se, že
kdyby všecky tyto cenné papíry byly v určitém
zahraničním držení, řekněme
Francie, Anglie, Ameriky, žádná vláda
by si netroufala navrhnouti takovouto úpravu. Dále
uhlídáme, že dnes již není sestavení
rozpočtu pro příští rok na základě
tohoto zákona správné. Neboť v rozpočtu
jest zařazen předválečný dluh
částkou 4,4, předválečný
dluh počítá se 1:1, kdežto dnes zde
vidíme, že sta milionů nebude vůbec
počítáno v tomto poměru, jak na to
ještě přijdeme při prioritních
dluhopisech v markách. V tomto případě
dělá tato úprava dojem určitého
úmyslu. Nemohu se zbaviti tohoto dojmu a ještě
vám dokáži, proč tento dojem mám.
Nemohu se zde pouštěti do bližších
ustanovení zákona, to by vedlo v podrobnostech příliš
daleko. Dovídáme se, že zásadně
jde zde o konversi železničních dluhopisů
od 1. července 1919, pokud již nebyly zaplaceny. Slyšíme
zde o výměně prioritních dluhopisů,
které mají býti zařazeny do 6 tříd,
a to podle určitého slosovacího plánu,
mluví se o zúročení, jehož se
má opět dostati držitelům dluhopisů
v korunách, kdežto držitelem prioritních
dluhopisů v markách se upírá. To uvádím
ke všeobecné informaci.
Zásadně jde o obligace nebo prioritní dluhopisy,
které byly kdysi dány, když se tyto půjčky
upisovaly, v tržbě ve starých dobrých
korunách, starých dobrých penězích,
za něž z velké části, jak vidíme,
byly vystavěny dnešní československé
železnice. V porovnání k celku jest to jen
zlomek, který připadá na ostatní země,
na příklad Polsko, Rakousko. Máme zde na
př. českou severní dráhu, pak máme
zde rakouskou severozápadní dráhu, společnost
státních drah, dráhu Františka Josefa,
dráhu Alžbětinu, Ferdinandovu severní
dráhu atd. Všechny tyto instituce byly vystavěny
za dobré peníze a za tyto peníze, které
do toho byly vloženy, byly zřízeny investice.
jejichž zlatá hodnota stoupla, které i dnes
ještě mají svou hodnotu a dnes se vláda
usnáší dáti svým státním
občanům poměr 6:1, za zlatou korunu českou
korunu? Na druhé straně, pokud jde o prioritní
obligace, odhodláte se proti případu při
korunových rentách nakládati s cizinci hůře?
Ať se na tuto věc díváte jak chcete,
úprava, o kterou jste přišli, byla provedena
proto hůře, poněvadž jde o německé
držitele prioritních obligací. Musíme
ještě seznati, zda toto stanovisko jest správné,
musíme také seznati, je-li v možno, aby bylo
posuzováno s hlediska čistě finančně-politického,
či zda při těchto úvahách nemáme
pamatovati také na otázku obchodně-politickou
nebo agrární ve styku se zeměmi, jejichž
příslušníci jsou naši sousedé.
Ve styku s jednotlivými státy a zeměmi znáte
pojem represálií a buďte ujištěni,
že by na konec musil býti každý hlupák,
kdo si nechá dávati poličky a nevrací
je. S tohoto hlediska nás budoucnost poučí,
zda tento postup jest správný, či nikoliv.
Při tom zapomínáme, že z prioritních
dluhopisů v markách dosti značná část
jest umístěna ve Švýcarsku a jest otázka,
zda pro osud úpravy tímto způsobem jest příslušná
reparační komise, či zda to nebude mezinárodní
rozhodčí soud v Haagu, před nímž
bude tato věc vyřízena. Jestliže především
vyjímáte domácí držitele, stojím
na stanovisku, že držitelé, kteří
netvoří snad jen nějaký malý
hlouček, nýbrž v celku ohromně velikou
masu držitelů, jsou drobní lidé, kteří
uložili peníze v těchto hodnotách, právě
tak jako jiní je uložili do spořitelen. Těmto
držitelům, jak jsem již řekl, dává
se za jednu zlatou korunu koruna česká. Tito držitelé
dovolávajíce se doložky mírové
smlouvy, právem stojí na stanovisku, že tento
poměr jest nespravedlivý a toto stanovisko bych
vám zde za ně rád přednesl a dal vám
na uváženou, zda byste neměli po této
stránce vyjíti vstříc svým
vlastním státním občanům bez
ohledu na jejich národnost.
Druhá skupina týká se prioritních
dluhopisů v markách. To jest skupina, která
vedle několika málo domácích držitelů
jest v držení hlavně německém;
opět nikoliv velkokapitalisté, nýbrž
papíry, z jejichž výtěžku byly
kdysi vystavěny dráhy, byly papíry důvěřivého
člověka, papíry malého člověka,
který si je koupil v důvěře a dnes
má dostati za 100 marek 20 korun, čili přepočítáno
na marky 2 1/2. Že 2 1/2 ke 100
jest směšná částka, musíte
uznati sami. Jak vlastně přicházíte
k tomu, že jste vzali 2 1/2%? Tu
odvolává se důvodová zpráva
k tomuto zákonu na to, že valorisační
zákonodárství v Německu postupuje
stejným způsobem a to, pánové, popírám.
Kdo zná valorisační zákonodárství
německé říše, ví, že
sazba 2 1/2% jest trestní
sazba, minimální sazba, kterou dostane ten, kdo
koupil cenné papíry na spekulaci v době inflační.
Vůbec nelze činiti porovnání s Německem,
poněvadž Německo, respektive stát v
tomto smyslu žádných prioritních dluhopisů
nemá. Konec konců tyto dluhopisy nejsou přece
nic jiného, než průmyslové dluhopisy.
Ale v Německu stát sám honoruje 12 1/2%
a rovněž valorisuje 12 1/2%, 12 1/2%
proti 2 1/2% zde. Průmyslové dluhopisy
valorisují se 15%. hypotekárně zajištěné
zástavní dluhopisy 25% atd. Toho se tedy
nelze dovolávati, poněvadž zde není
ani paralely.