Čtvrtek 19. ledna 1928

Poněvadž pak v území platnosti ob. zákoníka občanského a jurisdikční normy jest pro posouzení smlouvy a příslušnost soudu rozhodným obecné sudiště buď osvojencovo při nesvéprávných, nebo jinak osvojitelovo, tedy zpravidla poslední bydliště, kdežto v území zvykového práva jest rozhodující domovská příslušnost, nastanou vážné rozpory, podle kterého práva dlužno smlouvu posouditi, je-li jednou ze stran osoba příslušná domovským právem do obce historických zemí a bydlící neb zdržující se zde nebo naopak na Slovensku a opačně. Byla na př. předložena smlouva, schválená sirotskou vrchností, kterou učinili manželé, kteří měli řádné bydliště a domovskou příslušnost v obci na Kolínsku, v Bratislavě s matkou nezletilého dítěte tam příslušného, ač nebyly tu podmínky §§ 179 a 180 ob. z. obč. Tato duplicita práva pociťuje se čím dále tím tíže, zvláště proto, že vzájemné styky a usazování v územích různého práva se valně šíří. V tomto oboru způsobuje to značnou právní nejistotu.

Komise pro sjednocení a reformu občanského práva sice většinou skončily své práce a bude možno přikročiti již k super revisi jejich elaborátů, ale přes to nelze očekávati projednání celkové osnovy sbory zákonodárnými v době nejbližší. Z toho důvodu ministerstvo spravedlnosti předložilo osnovu jednotného zákona, upravujícího tento právní obor. Původní osnova přidržela se, zejména v části o materielních podmínkách, znění občanského zákona, jak bylo vypracováno komisí pro rodinné právo, u ostatních předpisů pak nesporného patentu a jurisdikční normy, přihlížejíc při tom podle možnosti k zvykovému právu a odlišné kompetenci. Hlavní zásadou při zpracování osnovy bylo, že poměr, založený osvojením, nahrazuje a nahrazovati má přirozený poměr mezi dítětem a rodiči a že tento poměr musí býti rozhodným pro zákonné předpisy; co se příčí přirozenosti, nemůže ani zákon dovoliti nebo schváliti.

Senát při projednávání předlohy učinil na ní podstatné změny a doplněná takto předloha byla předmětem projednávání ústavně-právního výboru poslanecké sněmovny. Tento při konstatování, že osnova zákona bude potřebovati některých změn, projednal ji, nejprve v subkomitétu, ve kterém zasedali poslanci dr Viškovský, dr Daněk, dr Meissner, dr Patejdl a dr Králík, jakož i za ministerstvo spravedlnosti odb. přednosta Antonín Hartmann, pak v plénu a předkládá návrh zákona ke schválení s některými změnami usnesení senátu. Jsou to jednak změny věcné, jednak většinou stylistické, kterými má býti jasněji vyjádřena myšlenka nebo zákon má nabýti stručného, přesného výrazu.

Jako věcnou změnu navrhuje, aby v § 1. odst. 1 odpadlo omezení o dětech nemanželských. Ustanovení dvorního dekretu z 28. ledna 1856, č. 1206 Sb. z. s., že nemanželské děti nemohou býti od otce osvojeny, byl zrušen § 20 první dílčí novely k ob. z. obč. Bylo tedy možno nyní se svolením druhého manžela, neměl-li osvojitel manželských dětí. Ale již § 171 ob. z. obč. ve znění novely upravil poměr mezi otcem a nemanželským dítětem tak, že povinnost je vyživovati a zaopatřiti přechází jako jiný dluh na dědice a bylo-li otcovství uznáno nebo zjištěno, mohou nemanželské děti, které v jeho domě jsou zaopatřovány a vychovávány, požadovati nadále touž měrou ošetřování a výchovu. Všeobecně jest snaha zlepšiti postavení nemanželských dětí; jde vždy o zájem dítěte samého a tím, že se jemu poskytují výhody, nemá býti nikterak schváleno porušení jiných ohledů mužem anebo ženou, kteří žijí v platném manželství. Senát připustil, aby muž osvojil své nemanželské dítě, i když má děti manželské nebo jim na roveň postavené, s jedinou výjimkou, že bylo zplozeno za platného manželství jednoho z rodičů. Ale i tu trestáno by bylo dítě za poklesek jednoho nebo obou rodičů, a neshledal proto úst. práv. výbor důsledným, aby děti takového původu byly vyloučeny z úpravy jejich rodinných i majetkoprávních poměrů, zejména, může-li jinak býti osvojeno úplně cizí dítě. Uvážil také, že případů, na které by se toto omezení mohlo vztahovati, bude nepatrně. Je-li muž svoboden a dítě porozeno provdanou ženou, jest pokládáno za manželské naproti jejímu manželu, pokud neodporoval v zákonné lhůtě manželskému původu. Nemá-li již muž svobodný osvojence, může pak osvojiti dítě z cizoložství, ať bylo uznáno za nemanželské anebo zůstalo v matrice manželským. Mohlo by tudíž jíti jen o osvojení dítěte, které se zrodilo mimo manželství ať svobodnou nebo jinou provdanou ženou. V tomto případě, neodporoval-li manžel, zůstává dítě manželským a nebude moci býti osvojeno jiným mužem, přirozeným otcem, má-li již manželské děti (na roveň jim postavené) a nedá-li manželka svolení. Zůstal by tedy případ, že byl uznán v žalobě nemanželský původ dítěte a o druhé žalobě dítěte, že osvojitel jest jeho otcem. (Chce-li osvojiti své nemanželské dítě.) Pak stačí svolení otcovy zákonné manželky k osvojení, kterého se vyžaduje v každém případě. Podobně, pošlo-li nemanželské dítě z poměru ženatého muže se svobodnou. A právě takové děti, které ve vlastní rodině by mohly býti přítěží nebo jsou mimo rodinu, zasluhují více ochrany než děti cizí, naproti přirozenému otci.

Svolí-li manželka k osvojení, lze pokládati po většině, že prominula; tu není obavy nějakého rozvratu; nesvolí-li však, jest zde již znamení rozvratu a dítě bez jejího svolení osvojeno býti nemůže. I má-li muž vlastní manželské děti, není zproštěn povinnosti starati se o výchovu, výživu a zaopatření svého nemanželského dítěte; podle cit. §u 171 ob. z. obč. přechází tato povinnost i na dědice, Mohou tedy zákonné děti osvojením býti zkráceny jen v dědickém právu, ale tu nemůže jednak býti vyloučeno podle osnovy (§ 6, resp. § 5) dědické právo nebo jinak upraveno, jednak může zůstavitel omeziti své děti na povinný díl již podle platného práva a tudíž i osvojením dalšího dítěte nebudou ani děti ani předkové zkráceni ve svém povinném dílu. Uvážiti dlužno i, že podle práva platného mimo Slovensko a Podkarpatskou Rus jest možno legitimovati dítě, uzavřel-li otec s nemanželskou matkou zde tedy buď po smrti manželčině nebo po smrti matčina manžela - sňatek, již pouhým pozdějším sňatkem a že na Slovensku a Podkarpatské Rusi sice dítě narozené za manželství jednoho z rodičů nemůže býti sice legitimováno pozdějším sňatkem, může však býti vždy osvojeno, i když jsou tu manželské děti, a není v nižádném případě třeba k osvojení svolení manželova, jedině nesmí podle zvykového práva býti ve smlouvě nebo v zápisnici zmínky, že jde o nemanželské dítě. Dále jest tu možna legitimace svolením vlády po rozumu §u 162 ob. z. obč. Konečně bylo uváženo, že vlastní děti mohou býti zkráceny ve svém dědickém nároku již tím, že otec uzavře nové manželství, z něhož vzejdou další děti. Z úvah těch nepokládal ústavně-právní výbor omezení v §u 1, odst. 1 za odůvodněné a důsledné a tudíž je vypustil. Následkem toho byla ustanovení §u 1, odst. 1 a 2 usnesení senátu přestylisována. Aby však byly zeslabeny obavy, že by mohl nastati rozvrat mezi manžely, i kdyby druhý manžel dal svolení, byl doplněn § 8 osnovy v odst. 3, že schválení soudu (poručenského úřadu) lze odepříti, může-li osvojení nemanželského dítěte vésti k rozvratu osvojitelova manželství. Nedal-li manžel svolení, nedojde k osvojení. Jest tu jen obava, aby svolení nebylo vynuceno nebo omylem přivoděno. Doplňkem §u 8 jest zdůrazněno, že v tomto případě musí soudce (poručenský úřad) podle § u 10 zvláště také vyšetřiti poměr mezi manžely a zjistiti, není-li svolení druhého manžela snad vynuceno nebo předstíráno a zda proto není obavy nějakého rozvratu.

V odst. 3 neuznal výbor - třebas jest tu převzato ustanovení §u 180 ob. z. obč. ve znění novely - důvodným, aby nebylo třeba svolení manželova, je-li pro choromyslnost anebo slabomyslnost zbaven svéprávnosti anebo není-li jeho pobyt znám; osvojením může zkrácen býti právě tento manžel, který jinak má nárok na zvláštní zákonnou ochranu, ve svých právech, zejména dědickém a alimentačních. Proto doporučil žádati svolení zástupce a schválení soudu (poručenského úřadu). V ostatním byl tento paragraf jen přestylisován.

V §u 2 vynechal výbor omezení, že svolení nelze odvolati. Nezdálo se mu důvodným, aby před schválením smlouvy nemohli rodiče odvolati svolení; mohou zvěděti později okolnosti, které nedoporučují osvojení nebo se mu příčí. Byla-li smlouva schválena a tím stala se perfektní, nebude možno svolení platně odvolati. V tomto paragrafu i v §u 1, odst. 3 bylo doplněno kromě toho, "je-li pobyt trvale neznámý", aby se vyhnulo výkladu, že stačí snad, vzdálí-li se manžel na nějaký čas, jako je delší cesta a pod.

§ 3 zůstal věcně nezměněn, byl toliko pro jasnost přestylisován; vynecháno bylo rčení, že jest "nutným právním účinkem" přijetí jména, ježto to plyne z doplněného nadpisu i z ustanovení §u 6 (nyní § 5).

§§ 4 a 5 byly spojeny a vyloučeno ustanovení, že osvojitel nemá práv naproti osvojenci, do zvláštního paragrafu. Výbor upravil totiž v §u 4 poměr osvojence a jeho potomků k osvojiteli a jeho rodině a měl proto za záhodno, ve zvláštním článku upraviti opačný poměr. Ustanovení §u 5 jinak by plynula již z §u 4; aby však bylo vyvarováno domněnce, že původní § 4 vztahoval se jen na osobní, rodinný poměr a teprve v §u 5 byly upraveny majetkoprávní nároky, byly v §u 4 slučujícím oba co do poměru k osvojiteli uvedeny výslovně majetkoprávní nároky. Při tom bylo poukázáno na to, že v původně navrženém §u 5 jest sice vytčeno dědické právo, nárok na povinnný díl a na výživu, že by však mohly vzejíti pochybnosti o jiných nárocích, jako na zaopatření, dotační povinnost a pod. Slovy "majetkoprávní nároky" zahrnují se tudíž veškeré nároky, které co do majetku mohou vzniknouti mezi rodiči a dětmi.

§ 7 byl znovu upraven, aby bylo jasně vysloveno, je-li a kdy je třeba souhlasu všech účastníků - jsou-li tu již osvojencovi potomci - ke zrušení smlouvy, a stejně kdo má býti stranou v tomto případě, dojde-li ke sporu.

Odst. 2 dřívějšího znění (usnesení senátu) byl vynechán. V mimoslovenském právu není dosud osvojenecký poměr překážkou manželství ani pro něj není manželství zakázáno, § 18 zák. čl. XXXI:1894 o manželství, platný na býv. území uherském, zakazuje uzavříti manželství mezi osvojitelem a osvojencem, jeho dřívějším manželem a potomky, pokud trvá právní poměr založený osvojením. Rovněž osnova revidovaného ob. zák. obč. navrhuje podobné ustanovení.

Poněvadž tato osnova připouští a upravuje i zrušení tohoto právního poměru a tedy po jeho zrušení lze uzavříti manželství, neměl výbor za vhodno, usnadniti přes zákaz uzavření manželství a teprve uzavření sňatku přiznati účinky zrušovací. Odst. 4 téhož paragrafu jako formální předpis byl přesunut do § 11.

V ostatním jsou provedeny jen stylistické změny v tomto a v §u 11, zde škrtnutím slov "příslušných", což se rozumí samo sebou. Ústavně-právní výbor navrhuje tudíž poslanecké sněmovně, aby schválila předloženou osnovu ve znění odlišném od usnesení senátu a takto schválenou vrátila senátu k novému projednání. (Souhlas.)

Místopředseda Slavíček (zroní): Ke slov u není nikdo přihlášen, rozprava odpadá. Přistoupíme tudíž ke hlasování.

Osnova zákona má 6 částí, obsahujících 14 paragrafů, nadpis zákona, nadpisy jednotlivých částí a úvodní formuli zákona. (Hluk.)

Prosím o klid.

Ježto není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitek nebylo.)

Námitek proti tomu není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 6 částmi, jež obsahují 14 paragrafů, s nadpisem zákona, nadpisy jednotlivých částí a úvodní formulí zákona ve znění doporučeném panem zpravodajem, jež jest odchylné od předchozího usnesení senátu, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona ve čtení prvém, a to ve znění odchylném od předchozího usnesení senátu.

Druhé čtení navrhnu na pořad příští schůze.

Nebude-li námitek, přistoupili bychom nyní ku projednání záležitostí imunitních, které jsou na dnešním pořadu. (Námitek nebylo.)

Námitek není.

Přistoupíme tedy k projednávání odst. 5 pořadu, jímž je:

5. Zpráva výboru imunitního o žádosti hlav. stát. zastupitelství v Košicích za souhlas s trest. stíháním posl. Kubicsko pro přečin podle §u 18, č. 2 a 3, dvojnásobný přečin podle §u 14, č. 5 a pro přečin podle §u 155, č. 3 zákona na ochranu republiky (tisk 648).

Zpravodajem je p. posl. Tůma. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Tůma: Slavná sněmovno! Michal Kubicsko, tajemník komunistické strany v Prešově, byl rozsudkem ze dne 31. března 1925, č. Tk 397/24 odsouzen sedrií v Prešově pro přečin šíření nepravdivých zpráv podle čís. 2 a 3 §u 18 zákona ze dne 19. března 1923, č. 50 Sb. z. a n., pro přečin rušení obecného míru podle §u 14, čís. 5 cit. zákona, pro zločin výzvy k trest. činům podle §u 15, čís. 3 zákona ze dne 19. března 1923, č. 50 Sb. z. a n., a pro přečin rušení obecného míru podle §u 14, čís. 5 zákona na ochranu republiky na šest měsíců žaláře nepodmínečně.

Následkem odvolání obžalovaného co do viny a výměru trestu dotyčná věc byla dne 22. října 1925 projednávána soudní tabulí v Košicích, která rozsudkem čís. To IV 598/25-24, potvrdila rozsudek sedrie v Prešově.

Proti rozsudku soudní tabule obhájce obžalovaného Michala Kubicsko ohlásil zmateční stížnost ve smyslu §u 385, čís. 1 a), b), čís, 2 a 3 tr. z.

Tím se stal člen Národního shromáždění Michal Kubicsko podezřelým z přečinu podle čís. 2 a 3 § 18, §u 14 čís. 5 zákona ze dne 19. března 1923, č. 50 Sb. z. a n., a zločinu podle §u 15, č. 3 cit. zákona na ochranu republiky. Nejvyšší soud nařídil podle §u 24 úst. listiny ze dne 29. února 1920, č. 121 Sb. z. a n., a §u 40 tr. z. předložení spisů prostřednictvím hlav. stát. zastupitelství v Košicích posl. sněmovně se žádostí za souhlas k trest. stíhání.

Imunitní výbor jest názoru, že nelze chránit poslaneckou imunitou poslance za činy spáchané v době, kdy týž poslancem nebyl a za něž příslušnými soudními instancemi byl odsouzen.

Vyhovuje tak žádosti hlav. stát. zastupitelství v Košicích a navrhuje, aby posl. Kubicsko k trest. stíhání vydán byl.

Místopředseda Slavíček (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.

Přistoupíme ke hlasování.

Pan zpravodaj navrhuje jménem výboru imunitního, aby posl. sněmovna svolila k trest. stíhání posl. Kubicsko.

Kdo souhlasí s návrhem pana zpravodaje, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna usnesla se svoliti k trest. stíhání posl. Kubicsko.

Tím vyřízen jest odst. 5 pořadu.

Přistoupíme k vyřízení odst. 6, jímž je:

6. Zpráva výboru imunitního o žádosti hlav. stát. zastupitelství v Bratislavě za souhlas s trest. stíháním posl. Hlinky pro dvanácteronásobný přečin pomluvy a urážky na cti podle §§ 1, 2, 3, č. 1 a 4, odst. II zák. čl. XLI z r. 1914 (tisk 674).

Zpravodajem je p. posl. Votruba. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Votruba: Slavná sněmovno! Dr. Vladimír Kozák, okresní soudce, Karel Marek, správce českoslov. reálného gymnasia, MUDr. Kolář, městský lékař, inž. Otakar Bohata, přednosta stavebního úřadu, Karel Kovalčík, veřejný notár, Izor Šebo, vedoucí státní notár, Frant. Veselý, profesor, Karel Karel, přídělový komisař státního pozemkového úřadu, Andrej Melich, poštovní úředník, dr Gejza Okaliy, president sedrie, dále Adolf Miller, obuvník, a Alois Spitálník, krejčovský mistr, všichni v Levoči, podali dne 10. června 1925 u sedrie v Bratislavě trestní návrh proti Pavlu Macháčkovi, zodpovědnému redaktoru časopisu "Slovák" v Bratislavě, pro přečin pomluvy a urážky na cti podle §§ 1, 2, 3, odst. II, čís. 1, 4, odst. II zák. čl. XLI z r. 1914.

Ve zmíněném článku pod názvem "Levočský dokument", uveřejněném 8. dubna 1925 v časopise "Slovák", obviňují se žalobci z takových skutků, které by pro ony z nich, již jsou veřejnými úředníky, mohly míti za následek zavedení trestního nebo disciplinárního vyšetřování proti nim, všecky pak žalobce vydávají veřejnému opovržení, jelikož užívají proti nim ponižujících a zahanbujících výrazů i tvrzení.

Odpovědný redaktor "Slováka" Pavel Macháček v předběžném vyšetřování udal, že pisatelem inkriminovaného článku jest posl. Hlinka v Ružomberku. Následkem toho žádá hlav. stát. zastupitelství v Bratislavě za vydání posl. Hlinky pro přečin zpředu uvedený.

Jelikož běží zde o soukromou urážku na cti, nemá imunitní výbor příčiny, aby v tomto případě kryl poslance imunitou. Navrhuje tedy slavné sněmovně, aby posl. Hlinka pro shora uvedený přečin pomluvy a urážky na cti k trest. stíhání byl vydán.

Místopředseda Slavíček (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá. Přistoupíme proto ke hlasování.

Pan zpravodaj navrhuje jménem výboru imunitního, aby posl. sněmovna svolila k trest. stíhání p. posl. Hlinky.

Kdo s tímto návrhem pana zpravodaje souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna se usnesla svoliti k trest. stíhání p. posl. Hlinky. (Výkřiky posl. Hlinky.)

Tím vyřízen jest 6. odstavec pořadu schůze a přistoupíme k odst. 7, jímž jest:

7. Zpráva výboru imunitního o žádosti kraj. soudu v Liberci za souhlas s trest. stíháním posl. Neuratha pro přečin podle §u 14, č. 1 zákona na ochranu republiky (tisk 904).

Zpravodajem jest za omluveného zpravodaje p. posl. Davida předseda imunitního výboru p. posl. Votruba. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Votruba: Slavná sněmovno! Stát. zastupitelství v Liberci žádá posl. sněmovnu za souhlas k trest. stíhání posl. Neuratha pro přečin podle §u 14, čís. 1 zákona čís. 50/23 Sb. z. a n., kterého se prý dopustil na veř. schůzi komunistické strany, konané dne 3. prosince 1924 v Liberci.

Poněvadž i podle zprávy policejního ředitelství v Liberci ze dne 4. prosince 1924 byla řeč posl. Neuratha na výše uvedené schůzi celkem bezzávadnou, takže vládní zástupce neměl příčiny zakročiti, navrhuje imunitní výbor posl. sněmovně, aby posl. Neurath k trest. stíhání vydán nebyl.

Místopředseda Slavíček (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá. Přistoupíme proto ke hlasování.

Pan zpravodaj navrhuje jménem výboru imunitního, aby posl. sněmovna nesvolila k trest. stíhání p. posl. Neuratha.

Kdo s tímto návrhem p. zpravodaje souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna se usnesla nesvoliti k trest. stíhání posl. Neuratha.

Tím vyřízen jest odst. 7.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce 8, jímž jest:

8. Zpráva výboru imunitního o žádosti hlav. stát. zastupitelství v Bratislavě za souhlas s trest. stíháním posl. Majora pro přečin pomluvy podle §u 1 a §u 3, č. 2, §u 8, č. 3 zák. čl. XLI z r. 1914, přečin podle §u 14, č. 4 a 5, přečin podle §u 14, č. 1, přečin podle §u 1,8, č. 1 a 2 a zločin podle §u 15, č. 3 zákona na ochranu republiky, a §u 153 tr. z., kterých se dopustil na schůzi v Gutě; dále pro přečin podle §u 14, č. 1, přečin pomluvy podle §u 1, §u 3, č. 1 a 2, §u 9, č. 6 zák. čl. XLI z r. 1914, přečin podle §u 18, č. 1 a 2, zločin podle §u 15, č. 3 zákona na ochranu republiky a §u 159 voj. tr. z., přečin podle §u 1, 4, č. 5 zákona na ochranu republiky, přečin urážky vlády podle §u 2, §u 4, odst. II a §u 8, č. 2 zák. čl. XLI z r. 1914 a zločin podle §u 15, č. 3 a §u 1. odst. 1 zákona na ochranu republiky, kterých se dopustil na schůzi v Komárně (tisk 905).

Zpravodajem je p. posl. Košek, dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Košek: Slavná sněmovno! Hlav. stát. zastupitelství v Bratislavě žádá za souhlas s trest. stíháním posl. Majora pro výše citované trestní činy, kterých se prý dopustil ve svých řečech proslovených na svých voličských schůzích, konaných dne 1. května 1925 v Gutě a v Komárně.

Četné výroky, pro které jest posl. Major obviněn, jsou výkladem politického programu politické strany, jejímž členem jest zmíněný poslanec a neobsahují přímou výzvu k činům protizákonným.

Věty však na schůzi v Komárně dne 1. května 1925 pronesené a pod čís. 4. a v posledním odstavci žádosti sedrie v Komárnu ze dne 21. února 1926 uvedené nemohou býti považovány za výklad politického programu, jsou v nich obsaženy přímé výzvy ke skutkům protizákonným.

Navrhuje tudíž imunitní výbor, aby posl. Major pro tyto věty, ve kterých hlav. stát. zastupitelství v Bratislavě spatřuje trestní činy proti §u 15, čís. 3 zákona na ochranu republiky a §u 159 voj. tr. z. a proti §u 15, čís. 3 a §u 1 odst 1 zákona na ochranu republiky (zák. čís. 50 z r. 1923) k trest. stíhání vydán byl, pro ostatní pak výše uvedené trestní činy, aby souhlas s jeho trest, stíháním dán nebyl.

Místopředseda Slavíček (zvoní): K této věci jsou přihlášeni řečníci. Zahájím proto rozpravu a navrhuji podle usnesení předsednictva, aby lhůta řečnická stanovena byla 15 minutami. (Námitek nebylo.)

Námitek není, navržená lhůta je tedy přijata.

Ke slovu je přihlášen na straně "proti" p. posl. Kršiak. Dávám mu slovo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP