Úterý 13. března 1928

Pánové! Uznáváme naprosto souvislost mezi ochranou nájemníků, podporou stavebního ruchu a zájmem soukromého kapitálu o stavební trh, a to také v tom smyslu, že uznáváme, že nucené poměry na bytovém trhu až do jisté míry působí jako překážka. Toto nucené hospodářství jest však možno upraviti teprve, až nebude hroziti nebezpečí, až bude vytvořena dostatečná zásoba bytů, jež by mohli najmouti i sociálně slabí nájemníci. Proto jsme především usilovali, abychom povzbudili veřejnou podporu stavebního ruchu jak státem, tak také zeměmi, okresy a obcemi. Domníváme se, že bychom se v dohledné době dostali kupředu, kdyby byla k tomu vůle. Především musí se stát vzchopiti k nové. dalekosáhlé podpoře. Peníze na to nalezne vždy ve svých řádných příjmech. Nechť jen tyto řádné příjmy obrátí jednou na národní hospodářství, místo aby jich užíval neplodně. Stát musí při nejmenším vystavěti byty pro své úředníky a zaměstnance. Nechť tedy především ustanoví pro sebe stavební povinnost v tomto rozsahu. Nechť jest pak vydán i nouzový zákon, podle něhož by větší podnikatelé, aniž se stali hospodářsky nehybnými, byli donuceni stavěti byty svým dělníkům a zaměstnancům. O tom promluvím obšírněji později. Ustanovme však také stavební povinnost zámožným soukromníkům. Až stavební povinnost takto intensivně stoupne, dostaneme v brzku ono množství bytů, které bude postačitelné. Snad dokonce nejsme od toho tak velice vzdáleni. Snad není mínění o nedostatku bytů správné a jest jen zapotřebí toto mínění potlačiti. Stalo se totiž přímo duševní nemocí domnívati se, že jest málo bytů a že jich nikdy nebude dosti. Vidím přicházeti čas, kdy se bude hledati nájemník, jako doba, kterou dnes prožíváme, jest dobou hledání bytů. Kdyby hned nyní bylo možno všechny byty, jež jsou thesaurovány, učiniti přístupnými bydlení, pokročilo by se podle mého mínění blíže k rozřešení.

Nepřijatelná jsou ustanovení zákona o ochraně nájemníků, o zrušení ochrany nájemníků v obcích čítajících méně než 2000 obyvatelů. Proti těmto ustanovením protestujeme jako proti zcela nesmyslným. Budou-li tato ustanovení prakticky prováděna, nevytvoří si stát jimi nic jiného než tisíceronásobný živel nepokoje. V obcích na venkově dojde přímo ke katastrofálním bojům.

Dvojího dlužno dosáhnouti: Pokud možno největším vypětím veřejné nouzové výpomoci při stavbách a soukromé stavební činnosti dlužno vytvořiti velikou zásobu bytů, která by nejen stále více postačovala potřebě nýbrž která by ve chvíli postupného uvolňování závazků na bytovém trhu kromě jiných zajištění nejvíce znemožňovala spekulaci vyzuřiti se. Tolik musíme učiniti, aby v této chvíli nabídka bytů byla nižší než poptávka po nich. Jak bylo by zapotřebí, aby tato chvíle mohla býti určena, bytové statistiky! Podal jsem příslušný návrh v soc.-politickém výboru, tento návrh však nebyl ve výboru přijat. Jak jsem se dozvěděl, byl přijat v rozpočtovém výboru poněkud změněný. Věci by mimořádně posloužilo, kdyby návrh, aby se sestavila bezvadná bytová statistika, přijala sněmovna při usnesení této předlohy v té formě, jak jsem jej navrhl a jak si ho přeji.

Kdyby pak bylo usneseno zvýšení nájemného, vlastně uvolnění tvoření nájemného, jak jest to ve státním návrhu a když většina sněmovny prakticky začíná prováděti heslo o nutnosti přizpůsobiti nájemné ve starých domech nájemnému v domech nových, pak nesmí se zapomenouti na onen souběžný zákon, který umožňuje nájemníkům, a to nájemníkům ve starých domech a také nájemníkům, kteří se zatím nastěhovali do nových domů, aby mohli činži platiti. Mluvím zde za velký dav nájemníků, kteří chtějí býti nájemníky, kteří však, uskuteční-li se záměry vlády, nájemníky býti nemohou, poněvadž nejsou s to, aby jejich rozpočet vydržel položku, jakou bude činiti budoucí položka na byt. Zcela zřetelně poukazujeme na tuto věc: Nejdůležitějším předpokladem pro zvýšení nájemného, jak je zamýšlí většina, jest, aby bylo zajištěno vyrovnání mezd. Nechceme se dnes příti s těmi, kdo jsou toho mínění, že postupným zvyšováním nájemného nevznikne mzdová otázka u těch, kdož mají plat nebo mzdu, kteří, uvážíme-li dnešní jejich živobytí, jsou již blízcí zoufalství. Nebude-li zvýšení nájemného u lidí, kteří dostávají mzdu nebo plat, paralysováno, ohlašujeme, že dojde ke mzdovým bojům, které nebudou nikdy oprávněnější, než když jsou vedeny o mzdové vyrovnání z uvedeného důvodu. Všem veřejným zaměstnancům budiž přiznáno činžovné podle toho, jak se bude zvyšovati nájemné, aby plně uhradilo vyšší zatížení. Také soukromému zaměstnanectvu budiž zákonnými ustanoveními v kolektiv ní smlouvě zajištěno, že se jejich příjmy zvětší o tento náklad.

Za majetné nájemníky zde nemluvíme. Oni mají však býti nejen vyňati z ochrany nájemníků, naopak jim, jak jsem již dříve naznačil, musí býti uloženo za povinnost, aby stavěli. Prakticky neprojeví se totiž zrušení ochrany nájemníků pro majetné nájemníky nikdy výpovědí. Je ponechá domácí pán v bytě za zvýšené nájemné vždy. V praksi tím na bytovém trhu pro jejich hospodářskou sílu nedošlo k žádné úlevě. Mohlo by k ní dojíti teprve, kdyby se tomuto nájemníkovi, pro případ, že by chtěl zůstati nájemníkem, uložilo, aby aspoň ve výměře bytu, který obývá, vystavěl obydlí pro veřejnost. To jsou zásadní úvahy, s nimiž dnes přicházíme pro definitiv ní řešení bytové otázky. Mohli bychom v nich jíti dále. V praksi musila by býti v definitivním zákoně také ustanovena stavební povinnost podnikům.

Jest názor, proti němuž se často brojí, názor o stavební povinnosti podniků. My pokládáme povinnost podnikatele vystavěti byty pro své dělníky a zaměstnance za základní povinnost. Bylo by klamné tvrditi, že by si ani v jediném případě podnikatelstvo tuto povinnost nepřipomnělo. Ale jest jich dobrých 80%, kteří dosud této povinnosti nedbali, aniž si to v nejmenším kladli za vinu. Ale kdo to je, kdo nejvíce trpí sociálním zlem bytové nouze? Jest to právě dělník a zaměstnanec, kteří hlavně proto, že pro své nepatrné příjmy nemohou platiti vysokého nájemného v novostavbách, octli se v takřka nesnesitelně těžké situaci. A tu jest možno jen dvojí. Buďto tato nouze bude těmto pracujícím lidem vyrovnána ekvivalentem na mírové činže nebo podnikatel poskytne těmto pracujícím lidem byty. Příliš málo se uznává, že byty pro dělníky a zaměstnance podnikatelovy jsou rovněž tak jeho fundus instruktus jako každá část závodů. Žádný podnikatel se nevyhne nutnosti rozšiřovati podnik podle potřeby, stavěti svá skladiště dostatečně veliká a podobně. V posledních létech jsme to také v tisících případech viděli. Ale aby se vzrůstem podniku byla rozmnožována také ona část fundu instruktu, jak jsme vylíčili, pokud jde o byty dělnické a zaměstnanecké, tato základní povinnost jim ani nenapadne. Nechávají veřejnost, obce, okresy a stát, aby se o to staraly. Tu musí býti uložena jakási povinnost zákonem, zákonná povinnost, která dalekosáhlými úlevami pro stavby dělnických domů musí býti podnikům také usnadněna. Nebojím se prohlásiti i poslední nutný důsledek a nemám při tom na mysli nynější formu hospodářství. Ale v poměru zisku podnikatele, který podléhá častým změnám, musí se také přispěti ke zmírnění bytové nouze. Zákonná povinnost k tomu může býti velmi dobře časově omezena. V zájmu dělníků a zaměstnanců doporučujeme, aby byla podnikatelům jako ustanovení definitivního bytového a nájemnického zákona uložena stavební povinnost.

Žádný činitel, nikdo neselhal, pokud jde o sociální bytovou péči tak, jako banky. Nikdy ještě se neukázal tak zřetelně rozdíl mezi jejich činy, směřujícími jen k nabytí zisku, a činy spořitelen, které ještě dnes především jednají s hlediska obecně-hospodářského. Vím, že mezi bankami a spořitelnami byl vždy rozdíl. Spořitelny jsou ústavy poskytující úvěry převážně hypotekární, kdežto banky slouží především obchodu. Ale že banky přešly bytovou nouzi bez nejmenší účasti, to vybízí k nejostřejšímu odsouzení a tu jest také nutno, aby v příštím stavebním zákoně bylo ustanoveno, že se bankám ukládá, aby aspoň opatřily byty pro své vlastní zaměstnance. Pro to, jak banky selhaly a jak jsem zde vylíčil, chci zde uvésti zvláštní případ, který jsem již uvedl loňského roku. Městu Jablonci byla roku 1923 slíbena státní záruka na 32 obytných domů se 100 byty. Tento stavební program chtělo také uskutečniti a požádalo místní peněžní ústavy o úvěr, jak spořitelny, tak také banky. Od spořitelen dostalo sice deset milionů Kč na stavby, za něž bylo lze vystavěti 22 domů se 72 byty, ale banky se zdráhaly vložiti, byť i jen haléř do stavebního programu města Jablonce. Při tom jest v Jablonci 6 velkobank s ročním místním obratem 1 miliardy korun, takže 5 milionů Kč, které od nich město žádalo, aby mohlo vyříditi poslední část stavebního programu, bylo by činilo pouze půl procenta ročního obratu. Opakuji jen myšlenky, které jsem již pronesl. Víme, že soukromokapitalistické zájmy nelze přeměniti výhradně v zájmy sociální. Avšak přece musí býti možno opatřiti zákonné prostředky k rozřešení palčivé denní otázky proti takovémuto 100%nímu odporu, který se ukázal právě u oněch činitelů, kteří zajisté čerpají zlomek svého zisku právě z nouze lidí, pro něž má býti kousek této nouze zmírněn. V této souvislosti zmíním se také o sociálních ústavech, které pokud možno v největší míře mohou nahromaděné peníze vraceti hospodářství právě tím, že se jim uloží za povinnost podporovati stavbu bytů.

V této věci musíme se zbaviti skepse, která se nás zmocnila, skepse ve spravedlivé rozdílení peněz, jimiž přispěli všichni. Správy sociálních ústavů nechť se při rozdělování peněz pro veřejné účely řídí jen zásadou spravedlnosti.

Při smutném konstatování, že mnoho činitelů při řešení bytové nouze selhalo, chci připomenouti ještě jednu věc: i u nás bylo mnohé vykonáno. Co vykonaly v oboru stavby bytů dosud obce a okresy, jest ke cti těmto správním jednotkám. Co v téže věci, uznávajíce svou povinnost podporovati stavby bytů, vykonaly spořitelny a ostatní ústavy poskytující hypotekární úvěr přes svůj často těžce poškozený stav - poukazuji jen na škody, které jim byly způsobeny zákonem o válečných půjčkách - zasluhuje chvály. Ovšem také stát poskytl pomoc, i když tato pomoc podle našeho mínění nebyla vždy rozdělena stejně a spravedlivě. Tedy také u nás byla vykonána jistá práce. To budiž stejně konstatováno jako i, jak jsme již vylíčili, že bylo lze toto sociální počínání ještě více rozšířiti, kdyby jiní činitelé, jak jsme uvedli, byli poskytli stejnou pomoc.

Uznání činnosti státu, zemi, okresů a obcí, u znání práce vykonané spořitelnami nevylučuje však rov něž i kritiku této práce po stránce technické jako po stránce kvantitativní. Co chyb bylo spácháno při vší dobré vůli? Musíme o nich kriticky pojednati. Veřejná, vlastně státní stavební činnost provádí se podle našeho mínění příliš byrokraticky. Úmysl, který byl vysloven platným zákonem, nebyl jistě špatný, i když příliš úzký, ale při jeho provádění bylo častokráte ono nepatrné dobré jádro zákona ubito. Má-li příště stavební ruch býti podporován a poskytovány úlevy, byť i jen ve skrovné míře, jak jest to možno podle tohoto zákona, pak pokládáme za nutné. aby každá podpora a úleva byla poskytována sama od sebe bez brzdícího byrokratického jednání. Domnívám se, že právě pro příliš obšírné byrokratické řízení byly v minulosti většinou vyčerpány prostředky, které byly k disposici. Z tohoto formalismu musíme vybřednouti, to patří k hospodárnosti v provozu. Jest to jedna ze zvláštních mých myšlenek, které již bájím po léta a jež jsem vyjádřil také v návrhu, aby se k hospodárnosti v stavění přihlíželo právě při stavbách podporovaných, aby se všechny prostředky, které jsou k disposici, skutečně také stavebně projevily. Mluvím-li o hospodárnosti ve stavění, poukázal bych také rád na způsoby této hospodárnosti, jak se to provádí v jiných státech. Také u nás musíme zavésti praksi hospodárného stavebního řízení, jak to mají v Anglii, ve Švédsku a v Německu. Již loňského roku při projednávání vládního návrhu o stavebním ruchu poukázal jsem v soc.-politickém výboru na to, že jsme, vydávajíce naše peníze, tím že jsme v tomto oboru nedbali zkušeností, kterých nabyly jiné státy, přišli o velkou část úspěchu naší práce. Od převratu vydali jsme v Československu na bytovou péči podle odhadu asi 4 miliardy korun a při tom jsme nedosáhli onoho prospěchu, kterého by bylo lze touto částkou dosíci. Jest tedy úplně oprávněné, jestliže kritisují formalismus našeho sociálního stavebního řízení. Účelem této kritiky jest přinutiti činitele provádějící zákon, aby dbali všech podrobností ze zkušeností, kterých jsme nabyli nejen u nás, nýbrž i jinde.

Domníval jsem se, že větší péče o typovou stavbu byla by nám přinesla mimořádné úspory. Odmítnutí nelze odůvodňovati tím, že se dva nebo tři pokusy nepodařily. Domnívám se, že pro okamžitou pomoc nemůžeme úplně postrádati hospodárných - a chci býti úplně jasný - levných staveb. Pro tuto myšlenku bylo na mne dosti útočeno. Tvrdilo se, že levné stavby nejsou vždy stavby nejlevnější. Vystavěné domy že musí míti určitý život a to nejméně po dobu dvou nebo tří generací. Jsem jiného mínění. V této chvíli vidím, že statisíce lidí trpí bytovou nouzi. Těmto lidem musí býti poskytnuta rychle pomoc. Musí se přikročiti k hromadnému stavění domů, které, byť i neposkytnou byt třem generacím, ušetří nynější generaci, žijící, fysického i duševního rozkladu. Nedal jsem se však klamati, že stavební činnost v Československu jest taková, že by nemohla rozřešiti otázku pomoci nynější generaci. Ve svém někdejším návrhu na stavbu rodinných domků pro dělníky průmyslové a zemědělské uvedl jsme čísla rozhodná pro naši stavební činnost a domnívám se, že mohu tvrditi, že jsem také ukázal cesty, po nichž kdyby se bylo šlo, nebyly by nechaly uvedený návrh utopii. Musíme vybřednouti ze své úzkoprsosti, musíme se přizpůsobiti a poněkud velkoryseji se chopiti této otázky. Prohlašuji to, aniž jsem při tom opominul mysliti na peníze, které máme k disposici. Tyto mé vývody mají dokázati, že s penězi, které máme k disposici a s penězi jinými, které bychom opatřili, bylo by se dalo více vykonati a v budoucnosti bylo by lze ještě více vykonati než vykonáno bylo a bude. Když jsem vylíčil reformní plány tohoto druhu, které by měly býti pojaty do definitivního zákona, nemohu skončiti tuto část svých vývodů, aniž bych poukázal znovu na potřebu reformy celého stavebního práva. Také po této stránce nezůstala moje strana pozadu s podněty, s podněty, jejichž uskutečnění bylo by bývalo levnější než levné, bylo by bývalo zdarma a bylo by přineslo mimořádný užitek. Uvádím jen návrh kol. Wenzela, aby byl vydán zákon k zajištění stavebně-právních pohledávek. Tento zákon mohl by v dobrém smyslu v oboru stavby bytů způsobiti přímo revoluci. (Souhlas na levici.) Snad právě to, že takovýto zákon nemáme, jest důvodem, že stavební činnost dosud byla téměř výhradně veřejnou nouzovou pomocí, že soukromohospodářská svépomoc selhala. Nechci tvrditi, že se soukromé hospodářství nepokusilo použíti spekulativní prakse i pokud jde o otázku bytového hospodářství. To nemohu tvrditi, poněvadž to nesmím učiniti s dobrým svědomím znaje charakter soukromého hospodářství. Ale nelze popříti, že soukromý kapitál zdržoval se důsledně bytového trhu, vlastně stavby bytů, částečně také vzhledem k risiku jeho uložení, tedy nejen proto, že by se nevyplácel. Přímo po převratu byl to ztracený stavební náklad, s nímž musil soukromý kapitál počítati, dnes jsou to jen organisační chyby ve stavebním právu, pro něž trvá risiko ztráty uloženého kapitálu nebo práce při stavbách dále. Stavební řemeslník, který vloží do stavby domu svou práci, materiál, nemá žádné jistoty pro tento svůj náklad a to jen pro organisační chybu, kterou bylo by lze napraviti zákonem o zajištění stavebních pohledávek. Tyto myšlenky vyžadují objasnění na příkladu. Dejme tomu, že byl vystavěn tříposchoďový dům za 700.000 Kč, stavba tohoto domu jest financována tak, že hranice zadlužení pro prvou hypoteku jest rozšířena většinou jen do 40% stavební a bytové hodnoty, poskytnutí druhé hypoteky až do hranice 60%. Zbývajících 40% vloží do stavby domu z vlastního kapitálu stavebník napřed anebo to učiní stavební řemeslník, který poskytne pro stavbu úvěr na svou práci a materiál. Tyto pohledávky stavebního řemeslníka jsou nezajištěné a v krajním případě uvedeného příkladu činí 280.000 Kč. Na tento úvěr může si ovšem stavební řemeslník jako věřitel opatřiti zajisté záruku, ale jen zdlouhavým, nákladným knihovním řízením. Zákon o zajištění stavebně-právních pohledávek usiluje o zajištění jednoduchým způsobem a při tom pokud možno bez nákladu. Má postačiti pouhá stavební poznámka v pozemkových knihách, aby stavební pohledávky byly zajištěny, to jest, aby jim bylo vyhrazeno zástavní právo. Takový zákon mají v Severní Americe již přes 60 let, v Německu od r. 1919. Když v Americe o bytové nouzi téměř nevědí, lze-li ji v Německu organisovaněji potírati, neposlední příčinou toho jest právě existence takového zákona. Při ohromném rozvoji amerických měst lze stálé potřebě bytů téměř vždy okamžitě vyhověti. V Americe jsou města, která mají připraveny pro každoročně přicházející desítitisíce rodin byty a stále je rozšiřují. Po tomto zajištění, jak je žádáme v zákonném zajištění stavebně-právních pohledávek, může v nejhorším případě nastati ještě risiko ztráty hodnoty, ale to při stavu stability poměrů neznamená takové risiko, aby to odstrašilo soukromníka uložiti ve stavbě bytů jeho práci, jeho materiál, tedy jeho majetek. Přemýšlejme o takových reformách v oboru stavebního zákonodárství a snažme se je aspoň částečně zhodnotiti v připravovaném stavebním zákoně. I při domovní dani činžovní lze provésti reformu. Jest to nesmysl v době, kdy nájemníci úpí pod tíží zvýšení činží a kdy si na druhé straně domácí pán stěžuje, že z domu nemá užitek, aby stát zvýšil své příjmy z domovní daně činžovní nebo vůbec z domovní daně činící 46 milionů roku 1921 na 100 milionů roku 1928. (Posl. L. Wenzel [německy]: A k tomu ještě dávka z nájemného!) Ano. Tato čísla jsou vzata z příslušných závěrečných účtů státu, ze závěrečných účtů, k nimž také příštího týdne zaujmeme zde ve sněmovně stanovisko. Kdyby se stát zřekl této částky jako příspěvku k řešení bytové nouze, vedle 120 milionů Kč státní záruky a poskytl ji, aby se ulehčilo majetníkům domů, nebylo by také třeba příliš ostrého postupu proti nájemníkům ve formě zvýšení základního nájemného. V Německu se ustanovuje, že všechny příjmy z domovní daně musí připadnouti jen pro účely stavební. Myslím, že jsem se správně informoval, že veškeré peníze ze státních daní, činžovní a domovní nesmí býti vynaloženy na ostatní státní správu, nýbrž do posledního haléře musí zůstati vyhrazeny pro podporu sociální stavební činnosti, tedy veškeré peníze z činžovní daně nebo domovní daně musí býti vynaloženy k rozmnožení bytů. Nemohu si v této chvíli vzpomenouti, jak ta částka je vysoká. Také u nás lze provésti tuto úpravu bez velkých potíží. Definitivní stavební zákon, jehož se při tomto projednávání zcela zvláště dožadujeme, a v němž mají býti obsaženy všechny podrobnosti řešení velkého bytového problému, tento definitivní stavební zákon, jak si přejeme, měl by obsahovati všechny naše návrhy na snesitelné řešení problému bytového. Stran tohoto definitivního zákona bychom si ještě přáli - a doufáme, že toto přání bude splněno - aby jeho základní rysy byly včas oznámeny poradním sborům a ne jako tento návrh, který se předkládá v hodině dvanácté před uplynutím nynějších provisorií a musí býti spěšně projednán. Má-li onen budoucí velký zákon býti zákonem, který má vzniknouti takřka z celé účasti všech vrstev obyvatelstva státu, musí býti včas připraven. musí býti zvláště včas předložen příslušným odborovým organisacím, aby k němu mohly zaujmouti náležité stanovisko. Jako prvou věc, aby bylo lze zjistiti výměru sociální činnosti v oboru bytové péče, která má býti ještě provedena, bude třeba provésti řádnou statistiku.

Předložené návrhy zákonů tisky 1473, 1474 a 1475 jsou pro nás nepřijatelný. Vysvítá to již ze zjištěného počtu nedostatků návrhů. Přáli bychom si jen, aby příští definitivní zákon přihlížel k našim návrhům takovou měrou, abychom také my mohli zde ve sněmovně pro nějaký zákon hlasovati. Pro projednávané návrhy hlasovati nemůžeme. Snažíme se jen, abychom tyto návrhy, které jsou ovšem jen provisorii, opravili našimi návrhy. Prosíme vás, abyste k těmto návrhům přihlíželi. (Potlesk poslanců něm. strany národně socialistické.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Přerušuji projednávání pořadu schůze a skončím schůzi. Sděluji, že z důvodů formálních, aby mohly býti přikázány výborům vládní návrhy dnes tiskem rozdané, bude nutno konati dnes ještě jednu schůzi, i žádám paní a pány poslance, aby ze zasedací síně neodcházeli.

Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby se příští schůze konala dnes za 20 minut, to jest v 18 hodin 55 minut s

pořadem:

Nevyřízené záležitosti pořadu 133. schůze.

Jsou proti tomuto návrhu nějaké námitky? (Nebyly.)

Není jich. Návrh můj jest přijat.

Končím schůzi.

(Konec schůze v 6 hod. 35 min. večer.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP