Pátek 16. března 1928

Zpravodaj posl. Pekárek: Slavná sněmovno! Již panem zpravodajem výboru soc.-politického bylo zdůrazňováno, že jednotným názorem všech stran v této slavné sněmovně je, že v budoucnosti je nutno problém jak stavebního ruchu, tak souvisící s tím problém bytový řešiti dlouhodobým jednotným zákonem. Páni řečníci, zejména z oposičních stran, poukazovali na důsledky jednoročního provisoria. Mám za svou povinnost zdůrazniti, které příčiny vedly k tomu, že dnes ještě po tolika letech máme se zaměstnávati otázkami bytové péče a stavebního ruchu. Původně jsme velevýznamnou otázku sociální jaksi nahradili politickým řešením této věci a způsobili jsme, že od řešení této věci byli vzdáleni ti, kdož v prvé řadě jsou povoláni k řešení těchto problémů, totiž praktičtí odborníci. (Výkřiky na levici.) Hlediska politická jsou patrna zejména z tohoto vývoje poměrů. Ačkoliv již před několika roky jsme mohli v životě hospodářském zaznamenati určitou stabilisaci poměrů, přece jen právě v otázce bytové nedošli jsme dosud k žádné stabilisaci vzhledem k poměrům předválečným. Hlediska politická způsobila pak tu dnešní prekérní, velmi smutnou situaci, že kdybychom chtěli rázem odstraniti všechno, co je výsledkem zákonodárné práce několika roků, způsobili bychom situaci ještě daleko horší, než která je vyvolána tím, že jsme tyto důležité otázky nuceni řešiti kus po kuse, parciálně, krátkodobými zákony. Z toho všeho vysvítá jednotný názor, který jsem zdůraznil, že je potřebí letošního roku použíti k důkladné přípravě, abychom mohli věci vyřešiti dlouhodobým zákonem. Bylo by velikou chybou, kdybychom v tomto krátkodobém řešení chtěli nadále setrvati.

Páni řečníci z oposičních stran - a myslím, že to zdůrazňovali i řečníci stran většinových - poukazovali na nebezpečí restrikce státní záruky. V rozpočtovém výboru zmínil jsem se o tom a zdůraznil jsem, že na př. u ministerstva soc. péče v oddělení pro stavební ruch do konce ledna t. r. byly podány žádosti za záruku, které representují stavební náklady kolem 500 milionů Kč, a vyslovil jsem obavu, že povolená výše záruky do 120 milionů Kč není dostatečná. Naproti tomu bylo mi zástupci ministerstva financí sděleno, že do konce r. 1927 z těch ministerstvem soc. péče projednávaných žádostí prakticky bylo použito záruk toliko do 44 mil. Kč, čili že do konce r. 1927 nebyla vyčerpána celá částka, která dosavadním zákonem byla povolena.

Při té příležitosti musím se ovšem zmíniti o návrhu p. kol. Štětky, který vyzněl v ten smysl, aby stát převzal záruku do 70% a aby skutečná částka I. hypotéky činila toliko 20%, což by mělo býti podkladem pro stanovení nájemného. Mluvil zde o hranici příjmové do 18.000 Kč, zvyšované o 2000 Kč za každého příslušníka rodiny. Myslím, že celý vývoj poměrů spěje k tomu, abychom se podle možnosti přiblížili k poměrům předválečným. Kdybychom tuto otázku chtěli řešiti způsobem, jak naznačuje p. kol. Štětka, naprosto bychom se k poměrům předválečným nepřiblížili. Ale my bychom vůbec tuto částku na tento způsob vyřešiti nemohli, poněvadž dnes za částku na př. 100.000 Kč můžeme poříditi 3 pěkné malé byty. Počítáme-li 20% do I. hypotéky, vyšlo by nám jako nájemné něco tak nepatrného, že to není v pražádném poměru k těm 18.000 Kč, o kterých mluvil p. kol. Štětka, a v poměru k nájemnému, které vzhledem ke svým příjmům platil nájemník v době předválečné.

Jsem v každém ohledu pro to, abychom pracovali na poli kultury bytové, abychom se snažili, aby každý občan Československé republiky bydlil lépe, než bydlil za Rakouska před válkou, poněvadž poměry bytové v Rakousku byly velmi tristní, ale takové rozpětí mezi nákladem na byt a příjmem nájemníka není možné, poněvadž v praxi se to vůbec nijak provésti nedá a znamenalo by to, že by stát věčně věků na toto vydání mohl připláceti, a to není ani v zájmu podnikatelských kruhů, ani v zájmu nájemníků.

Pan kol. Biňovec vyslovoval jisté pochybnosti, co se návrhem zákona o stavebním ruchu skýtá podnikatelům. Je to pravda, že návrh zákona restringuje poněkud daňové úlevy, ale přece jen, když se poskytuje úleva 25letá, v jistých případech 15letá, nelze mluviti, že by se podnikatelům ničeho nedávalo.

Pan kol. Pik zdůrazňoval, že zákon neřeší problém cenový. Byla zde nadhozena jistá opatření, která po náhledu pánů řečníků z oposičních stran mohla by přispěti k vyřešení cenového problému, totiž k odstranění toho zjevu, který byl vyvolán krátkodobostí zákona a vyznačoval se tím, že velkou poptávkou dosáhli jsme rapidně stoupajících cen stavebního materiálu. Ale neváhám vysloviti názor, že zabráním těchto podniků a provozováním jich na účet státu jistě bychom nedospěli k tomu, k čemu dospěti musíme, aby totiž stavebního materiálu bylo dosti a aby byl také levnější. Přece máme zkušenost, že po válce se hospodařilo ve státních podnicích takovým způsobem, jak naznačují pánové z oposičních stran, a nedospěli jsme k tomu, že by to, co by nám býval touto formou poskytoval stát, bylo levné a hlavně že by cesta, která vede ke zhotovování těch výrobků, byla levnější, naopak přesvědčili jsme se, že výrobní náklady z tohoto způsobu provozování vycházející byly vždy neporovnatelně vyšší proti výrobním nákladům výroby soukromé.

Soukromým podnikatelům prý jde o zhodnocení mrtvého kapitálu, dosažení přiměřeného úroku. Myslím, že co svět světem stojí, tato otázka, náležitý úrok, ať již v jakékoliv formě, náležitá odměna za risiko, které zde dáváme, byla hybnou silou hospodářského života. A bez použití kapitálu to nejde ani tam, kde socialistické idee došly skutečného praktického zhodnocení. Ani Rusko nemůže býti bez kapitálu; i tam se vracíme k předválečným výrobním metodám. (Výkřiky komunistických poslanců.) Myslím, že by nebyla správná cesta, kterou bychom chtěli nastupovati, kdybychom chtěli i my u nás experimentovati s tím, co již jinde se ukázalo jakožto neschopné života.

Byly zde vyslovovány jisté stížnosti, zejména, že podnikatelé, stavitelé, mistři zedničtí, tesařští atd. všichni, kdo vytvářejí stavební dílo, za svoji práci snad požadují nepřiměřené odměny, a bylo zdůrazňováno, že žádají na př. o 100% více za pracovní síly, nežli jim platí mzdy. Kladu zde jednu otázku: Kolik je zde podnikatelů, kteří, kdyby přestala stavební činnost a kdyby měli rázem to, co provádějí, zlikvidovati, mohli by pak říci, že skutečně vydělali tolik a v takové míře, jak bylo zdůrazňováno. Kdyby výdělky stavebních podnikatelů, stavitelů, zednických mistrů atd. byly tak veliké, byly bychom dospěli k tak smutným zjevům, že tolik čelných a reelních firem, které po desetiletí se v Čechách uplatňovaly, bylo nuceno ohlásiti vyrovnání, jako taková firma Benešova, která má jistě dobré jméno? (Výkřiky komunistických poslanců.) Z toho plyne naučení, že konkurencí až příliš ostrou dospěli jsme k tomu, že výdělek ten naprosto není přiměřený tomu, co nazýváme slušným občanským ziskem. Ale příčina toho vězí také jinde: vězí v zadávání veřejných prací, a neváhám na tomto místě na to poukázati. Vypíše se ofertní řízení, podnikatel podá nabídku, kalkuluje s cenami, které tou dobou jsou na trhu stavebních hmot, kde dochází vždy k jistým výkyvům. Když teď máme z prakse zkušenosti, že od podání nabídky do zadání stavby uplyne mnohdy řada měsíců, ve kterých se změní poměry na trhu práce i ceny stavebních hmot, a podnikatel je pak povinen provésti práci za ceny, které kalkuloval, nemůžeme se divit, že dochází k úpadkům, že lidé z výtěžku práce, který representuje mnoho milionů, nenashromáždí ani tolik, co by se nazývalo normálním ziskem. (Výkřiky posl. Johanise.)

Bylo zde mluveno také o lichvě s pozemky. Lichva s pozemky je věc, kterou jistě ani vládní většina neschvaluje, a neváhali jsme ani přijmouti resoluci, která doporučuje, aby vláda všemi možnými přípustnými prostředky lichvě s pozemky čelila. Pánové se vysmívali tomu, že jsme zdůrazňovali, že vyšší cena pozemku je důsledkem větší poptávky a menší nabídky. Uvedu pro to konkrétní případ. Pražská obec - na venkově nemůžeme mluviti tak o lichvě s pozemky, jest jich tam dosti a nejsou tak drahé, lichva se projevuje tam, kde jest veliký příliv obyvatelstva, veliká chuť k stavbě a volných stavebních míst málo pražská obec má ohromné komplexy stavebních pozemků a proto by sama měla jíti dobrým příkladem napřed a čeliti všem lichev ním záchvatům, kdyby včas provedla parcelační řízení a kdyby dosti parcel bylo k disposici na místech, která se dobře k stavbě hodí. Ale jedna věc jest jistá, že proti skutečné potřebě dává hlavní město Praha k disposici sotva jednu třetinu potřebných parcel, a nemůžeme se proto diviti, když druzí, kteří po desetiletí mají parcelu, investovali tam peníze a platí značné poplatky, považují mimořádnou dobu za vhodnou, aby vyháněli ceny do výše.... (Výkřiky poslanců strany komunistické.) Ale vždyť já to také odsuzuji a jsem pro to, aby se energicky zakročilo proti lichvě, ale žádám, aby ti, kteří mají možnost v takových případech jíti dobrým příkladem napřed, tohoto příkladu také použili.

Bylo zde mluveno o stavebních úvěrech a hypotekách. Již loňského roku, když jsem v této slavné sněmovně mluvil k zákonu o stavebním ruchu, neváhal jsem poukázati, že jest ještě veliká řada peněžních ústavů, které majíce ohromné vklady nejeví přiměřenou péči o stavební podnikání, o řešení bytové nouze, a žádal jsem tehdy, aby se učinilo přiměřené opatření, které by napomáhalo k tomu, aby chuť vkládati peníze do hypotek byla zvýšena. Mohu říci, že letošního roku stal se k tomu jistý náběh tím, že především pan ministr financí stará se, aby úroková míra byla zlevněna, ale také náš čelný hypoteční ústav, Hypoteční banka česká, povoluje úvěry hypoteční na 5% maximum, kdežto dosud jsme byli zvyklí na 5 1/2 až 6 %, a můžeme tedy očekávat, že po této stránce v budoucím roce se jistě stane náprava.

Vzhledem k tomu, že vývody pánů oposičních řečníků nepřinesly nic, co by mohlo měniti podstatně konstrukci zákona, (Výkřiky komunistických poslanců.) dovoluji si doporučovati slavné sněmovně, aby přijala vládní návrh zákona o podpoře stavebního ruchu tak, jak se na této osnově usnesly soc.-politický a rozpočtový výbor, se změnou podle návrhu posl. dr Dolanského, dr Viškovského, dr Lukavského. Krumpeho, Mlčocha a druhů k §u 39. Současně se vyslovuji proti ostatním podaným návrhům a doporučuji jen, aby slavná sněmovna přijala 4 resoluce soc.-politického výboru a pátou resoluci, přijatou výborem rozpočtovým, podle zprávy výborové. (Výkřiky komunistických poslanců. - Souhlas na pravici.)

Místopředseda Horák (zvoní): Přistoupíme nyní k doslovům pánů zpravodajů o osnově druhé:

2. Zpráva výborů soc.-politického a rozpočtového k vládnímu návrhu (tisk 1475) zákona o ochraně nájemníků (tisk 1485).

Uděluji nejprve slovo k doslovu zpravodaji výboru soc.-politického, p. posl. Fr. Matouškovi.

Zpravodaj posl. Fr. Matoušek: Slavná sněmovno! Výtky, jež byly předneseny k předložené osnově zákona o ochraně nájemníků, lze shrnouti ve tři závažné a zásadní druhy, jež směřují v prvé řadě proti uvolňování ochrany nájemníků, proti zvyšování činží a proti prý třídnímu rázu projednávané osnovy.

Bylo by možno odpověděti na tyto výtky otázkou: Jakým jiným způsobem bylo by lze dospěti k normálním mírovým poměrům? A myslím, že nikdo z těch, kteří by chtěli tuto otázku řešiti, nenašel by jinou cestu, než povlovné rušení vázaného hospodaření s nemovitým majetkem. Myslím, že by také přišel ke druhému poznání, že totiž toto vázané hospodářství, pokud se týkalo vázanosti jeho výnosu, musí býti současně, jak říkáme, odbouráváno spolu.

Třídní ráz zákona na ochranu nájemníků snažili se někteří řečníci dokázati faktem uvolnění ochrany nájemníků ve starých domech, jak bylo uvedeno v důvodech výpovědních, jednak v povolení nájemních smluv a v ustanovení o eventuelním zrušení ochrany nájemníků v obcích se 2000 obyvatelů, usnese-li se na tom obecní zastupitelstvo.

K tomuto výkladu předloženého vládního návrhu nutno říci, že výtky, které byly předneseny, nejsou správné. Projednávaná osnova nemíří proti malým nájemcům a dělníkům vůbec. (Výkřiky poslanců komunistických.) Nová ustanovení čís. 13, 16, 17 a 19 jsou jednak ve prospěch majitele domu, potřebuje-li aneb chce-li ve vlastním domě byt pro sebe nebo pro ženaté nebo vdané děti, nebo dokonce bydlí-li majitel domu v domě cizím, chráněném ochranou nájemníků. Všechny tyto nové důvody výpovědní vztahují se na byty velké. V prvním případě nelze důvodně nic namítati proti právu majitele domu, aby bydlel ve svém, neboť i zákon z r. 1925 přiznal toto právo majitelům domků rodinných a malých s 1 nebo 2 malými byty, a to ustanovením čís. 15 §u 1. A je jenom spravedlivé, přiznává-li projednávaná předloha toto právo podmínečně i majitelům domů větších.

A ještě oprávněnější jeví se zákrok proti oněm majitelům domů, kteří bydlí v cizích domech i přes to, že mají ve vlastním domě byt ochranou nedotčený. Tuto spekulaci bytovou krýti, znamenalo by porušiti princip právní a sociální spravedlnosti. Při uvolnění domů cizích států nebylo možno chrániti všeobecně byty malé a malé provozovny, jelikož reciprocita v tomto případě bude od případu k případu různá. Jde konečně o nepatrný počet domů ve hlavním městě Praze, takže o poškození velkého počtu malých nájemníků není možno vůbec mluviti. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

Odst. 3 §u 14 vyjímá z ochrany nájemníků nájemní smlouvy učiněné po 31. březnu 1928 alespoň na 4 leta. Z úvodní věty tohoto paragrafu je zřejmo, že vyjmutí toto dotýká se pouze výše nového, smlouvou dohodnutého nájemného, neboť pro právo výpovědní ponechává se i nadále v platnosti § 1. Ustanovení toto musí býti též převzato do definitivního bytového zákona v zájmu právní kontinuity a zachování základu, na němž tyto smlouvy byly sjednány. Ovšem bude na nájemnících, aby posoudili, který ze způsobů dalšího pronájmu v jejich různorodých poměrech existenčních bude výhodnější, t. j. zda uzavření smlouvy o výši nájemného nejméně na 4 roky či použití i nadále ochrany nájemníků, pokud se týče výše činže i ochrany před výpovědí. V prvním případě získají jistotu pro další 4 léta, ve druhém případě budou sice chráněni před zvyšováním činže i před výpovědí zákonem na ochranu nájemníků, ale jen po tu dobu, po kterou ochrana potrvá.

Znovu zdůrazňuji, že veškerá ustanovení nová nikterak se nedotýkají dosavadní ochrany bytů malých, zachovávají ji i nadále v dosavadním rozsahu, avšak jen pro případy, kdy nájemní poměr potrvá dále. Není možno ustavičně trvati na zásadě udržování stavu, jaký byl před 10 lety. Po této stránce byly sneseny se strany řečníků většinových pádné důvody o neudržitelnosti této zásady. Připomenu-li, že projednávaná předloha zachovává i nadále ochranu malých, středních i větších provozoven živnostenských po stránce výpovědní, je s dostatek zřejmo, že mnohá ustanovení nešla tak daleko, jak je líčeno projevy oposičními.

Většinové strany podaly k předložené zprávě výboru soc.-politického některé pozměňovací návrhy. Poněvadž je doporučím, chci upozorniti na jejich obsah.

V §u 10 navrhují většinové strany, aby zvýšení nájemného o 40 % povolené před projednávaným zákonem bylo osvobozeno od daně a přirážek.

Ve zprávě výboru soc.-politického byl zahrnut i § 27, který byl vsunut do zákona teprve na základě usnesení soc.-politického výboru a týká se vedení seznamu uprázdněných bytů a zprostředkování jejich pronájmu obcemi, ve znění, jež bylo otištěno ve zprávě výborové. Dlužno podotknouti, že obce jsou již podle zákona o mimořádných opatřeních bytové péče ze dne 17. prosince 1927, č. 183 Sb. z. a n., oprávněny podobné seznamy vésti a pro obligatorní vedení takových seznamů a pro obligatorní zprostředkování bytů, spojené pro obce nezbytně s výlohami bez patrného prospěchu, není důvodu. V důsledku toho navrhují většinové strany, aby § 26 ve znění usneseném soc.-politickým výborem byl, jak tomu bylo ve vládním návrhu, rozdělen ve dva samostatné paragrafy tak, že by první odstavec §u 26 podržel označení § 26 a druhý odstavec tohoto paragrafu byl označen jako § 27, a aby nadpis "Oznámení o bytech" zněl jako ve vládním návrhu "Veřejná oznámení o bytech".

K §u 31 navrhují většinové strany, aby bylo rozšířeno ustanovení §u 31, odst. 1, č. 6. Toto ustanovení ve znění usneseném soc.-politickým výborem obsahuje proti vládnímu návrhu zákona jednak tu změnu, že účinnost tohoto ustanovení počíná teprve 1. říjnem 1928, a dále tu změnu, že ustanovení to se netýká živnostenských provozoven. Navrhuje se, aby ustanovení §u 31, odst. 1, č. 6 bylo rozšířeno o ustanovení, že toto netýká se bytů, kterých se do vyhlášení tohoto zákona užívalo a dosud užívá zcela nebo z části k výkonu jakéhokoli povolání, živnostenských provozoven a jiných místností, které nejsou byty.

V §u 31, odst. 2 navrhují většinové strany, aby za slovo "zastupitelstvo" byla vložena slova "většinou všech svých členů". V tomto novém ustanovení §u 31, odst. 2 zákona, podle něhož mohou se obce s méně než 2.000 obyvateli, které v den vyhlášení zákona nebyly podrobeny zcela činžovní dani, usnésti, že v nich ochrana nájemníků nemá platiti, schválí-li usnesení obecního zastupitelstva zemský úřad.

Nevidím v tomto ustanovení nebezpečí, které v něm spatřovali někteří řečníci. Nutno především uvážiti, že takové usnesení mohou učiniti obce, v nichž se platí domovní daň třídní, t. j. jen obce, ve kterých nejméně 2/3 všech obytných místností je užíváno vlastníky domů, ve kterých tedy lidé bydlí pravidelně ve vlastním domku a jen výminečně v nájemních bytech. Podle výsledku sčítání lidu z r. 1921 půjde tu sice o celých 93,5% všech obcí vůbec, ale o obce buď čistě zemědělské, nebo o obce s vážnou většinou zemědělského obyvatelstva. Podle posledního sčítání lidu jsou obce s méně než 1000 obyvateli čistě zemědělskými, a to i v okresích průmyslových. Takových obcí jest podle sčítání z r. 1921 81,8% všech obcí vůbec. Je tedy jen 12% obcí, které mají více než 1000 a méně než 2000 obyvatel a které jen, pokud jsou v průmyslových okresích, mají také obyvatele zaměstnané v průmyslu. Z nich, jak jsem pravil, vylučují se předem všechny obce podrobené činžovní dani. Těch jest s obyvatelstvem do 2000 osob jen v Čechách, na Moravě a ve Slezsku 220. Podle prohlášení zástupce vlády o postupu, kterým se bude zemský úřad říditi, rozhoduje o usnesení obecního zastupitelstva na zrušení ochrany nájemníků, nelze se domýšleti, že by zemský úřad mohl připustiti zrušení ochrany nájemníků v obci, tvořící s blízkým větším městem nebo průmyslovým městem společný bytový obvod, třebas počet jejich obyvatel byl sebe menší. Společným bytovým obvodem nutno tu rozuměti oblast, z níž může zaměstnanec denně docházeti nebo s pomocí komunikačních prostředků dojížděti do místa svého pravidelného zaměstnání. Podle prohlášení zástupce vlády nelze pochybovati, že nebude zrušována ochrana nájemníků od obce k obci, podle toho, jak a kdy se jednotlivá obec na zrušování usnese, nýbrž vždy najednou ve všech obcích většího rozsáhlého území, nedotýkajícího se bytového obvodu většího města nebo průmyslového střediska. Nelze konečně pochybovati ani o tom, že zemský úřad neschválí zrušení ochrany nájemníků v takové obci, ve které je patrný nedostatek bytů nebo ve které bylo by se obávati vypovídání nájemníků v takovém rozsahu, že by vypovězení nájemníci zůstali bez přístřeší. Na tom musí záležeti i samé státní správě, zejména půjde-li o nájemníky z řad státních zaměstnanců, nebo o jiné osoby, jejichž pobyt je v obci ve veřejném zájmu nutný. Je příkazem nerušeného chodu státní správy, která nemůže stavěti státní domy s byty všade tam, kde je úřední působiště jejích funkcionářů, aby byty státních zaměstnanců a jiných osob, jejichž pobyt je ve veřejném zájmu v obci nutný, byly chráněny proti bezdůvodnému vypovídání. Za tou příčinou je nezbytně potřebí, aby zákon o mimořádných opatřeních bytové péče ve znění zákona ze 17. prosince 1927, č. 183 Sb. z. a n., jehož účinnost vyprší koncem června t. r., byl prodloužen a novelován tak, aby dosažení jeho účele bylo zajištěno i v obcích, které se se schválením zemského úřadu usnesou na zrušení ochrany nájemníků.

S formálního hlediska nutno pro posouzení tohoto nového ustanovení zákona ještě uvésti, že tyto malé obce původně, t. j. r. 1917, nebyly zahrnuty do ochrany nájemníků, nýbrž že ochrana nájemníků byla na ně generelně a bez rozdílu, byl-li v nich nedostatek laciných bytů či nic, rozšířena teprve t. zv. druhým rakouským nařízením z r. 1918. V cizině při odstraňování ochrany nájemníků nepostupují jinak. I v cizině buď předpisem zákona zrušuje se ochrana nájemníků postupně od nejmenších obcí k obcím větším, vyjímajíc obce ležící v bytovém obvodu velikých měst nebo průmyslových středisek, nebo - jako hlavně ve všech severských státech - ponechává se přímo obcím, aby samy rozhodly, zda a jak dlouho chtějí ještě udržovati ochranu nájemníků.

Jen k ilustraci bych ještě uvedl, že i v Německu ponechává říšské zákonodárství rozhodnutí nejvyšších zemských úřadů, kdy a v jakém rozsahu chtějí ve svých zemích ochranu nájemníků odbourávati. Nelze zajisté ani podle naší ústavy nové ustanovení §u 31, odst. 2 projednávaného návrhu zákona považovati za nepřípustnou anomalii.

Navrhuji proto, aby slavná sněmovna schválila i toto nové ustanovení §u 31, odst. 2 ve znění stanoveném soc.-politickým výborem a doplněném návrhem koalovaných stran. (Posl. Langr: Pane referente, vy jste v soc.-politickém výboru odůvodňoval zvýšeni potřebami státu! Jak to přijde, že jste teď osvobodili toto zvýšení od daní a přirážek? Čím to teď odůvodníte?) Toto zvýšení činžovného plyne z daleko větší části samosprávným svazkům.

K projednávané osnově o ochraně nájemníků podali pp. posl. Biňovec a soudr., pp. posl. Můňa a soudr., pp. posl. Taub a soudr., pp. posl. Langr a druzi, pp. posl. Horpynka a druzi, a pp. posl. Simma a druzi pozměňovací a doplňovací návrhy, proti kterým se vyslovuji.

Došly ještě resoluční návrhy, a to pp. posl. Langra, Pechmanové, Tučného, inž. Záhorského a druhů a pp. posl. Simma, inž. Junga a druhů. Vyslovuji se rovněž proti přijetí těchto návrhů.

Koaliční strany navrhují, aby mimo resoluci usnesenou soc.-politickým výborem byla přijata ještě resoluce nová, a to resoluce pp. posl. dr Viškovského, dr Dolanského a druhů, která zní:

Vláda se vybízí, aby připravujíc návrh zákona pro definitivní úpravu ochrany nájemníků, pamatovala také na to, by při dalším uvolňování ochrany nájemníků bylo postaráno též o uvolnění domů nadačních a budov určených pro dobročinné účely nebo pro veřejnou potřebu.

Doporučuji slavné sněmovně, aby osnovu zákona o ochraně nájemníků přijala tak, jak se na ní usnesl výbor soc. politický, i se změnami navrhovanými koaličními stranami, které doporučuji. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo k doslovu druhému zpravodaji, za výbor rozpočtový, p. posl. Roudnickému.

Zpravodaj posl. Roudnický: Slavná sněmovno! (Výkřiky komunistických poslanců.) Jednotliví řečníci, kteří v debatě promluvili, uplatňovali většinou tytéž zásady, o kterých mluvili v rozpočtovém výboru. Zásady ty a z nich vyplývající návrhy na změnu jednotlivých ustanovení a jednotlivých paragrafů vládního návrhu v rozpočtovém výboru přijaty nebyly (Stálé výkřiky komunistických poslanců.), a není proto možno v důsledku usnesení rozpočtového výboru k těmto návrhům se přikloniti a vládní návrh měniti. (Výkřiky komunistických poslanců. - Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP