Navrhujeme proto, aby ustanovení §u 31, odst. 1, č.
6 znělo:
"6. s účinností ode dne 1. října
1928 na byty nájemníků, kterým byla
pro berní léta 1924, 1925 a 1926 pravoplatně
předepsána daň z příjmu (dôchodková)
z ročního příjmu nejméně
100.000 Kč; ustanovení toto se netýká
bytů, kterých se do vyhlášení
tohoto zákona užívalo a dosud užívá
zcela nebo z části k výkonu jakéhokoli
povolání, živnostenských provozoven
a jiných místností, které nejsou byty."
188. Pozměňovací návrh posl. dr Viškovského,
dr Dolanského, dr Budaye, Fischera, dr Lukavského,
Mlčocha, Krumpeho, Tichýho a druhů:
Podepsaní navrhují doplnění §u
31, odst. 2 v tom směru, aby za slovo "zastupitelstvo"
byla v ložena slova: "většinou všech
svých členů".
189. Pozměňovací návrh posl. Langra,
Pechmanové, Tučného, inž. Záhorského
a druhů:
Odst. 2 §u 31 budiž škrtnut.
190. Pozměňovací návrh posl. Simma,
inž. Junga a druhů:
Dodatečné usnesení výboru k §u
31, podle něhož v obcích s méně
než 2000 obyvateli má rozhodovati obecní zastupitelstvo
o tom, má-li ochrana nájemníků trvati
dále či přestati, budiž škrtnuto.
191. Eventuální pozměňovací
návrh posl. Biňovce, Johanise, Tayerle a
soudr.:
Odst. 2 §u 31 budiž škrtnut.
192. Pozměňovací návrh posl. Tauba,
Katze a soudr.:
Odst. 2 §u 31 budiž škrtnut.
193. Pozměňovací návrh posl. Simma,
inž. Junga a druhů:
§ 36 znějž:
"Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. dubna 1928 a pozbude jí, až bude vydán
nový jednotný stavební a bytový zákon."
194. Pozměňovací návrh posl. Můni
a soudr.:
§ 36 budiž škrtnut.
195. Pozměňovací návrh posl. Langra,
Pechmanové, Tučného, inž. Záhorského
a druhů:
V §u 37 ve druhé řádce budiž letopočet
1929 nahrazen letopočtem 1930.
196. Pozměňovací návrh posl. Tauba,
Katze a soudr.:
§ 37 znějž: "Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. dubna 1928."
197. Pozměňovací návrh posl. Můni
a soudr.:
§ 37 znějž:
"Zákon tento nabývá účinnosti
dnem 1. dubna 1928."
198. Resoluční návrh posl. Langra,
Pechmanové, Tučného, inž. Záhorského
a druhů:
Vláda se vyzývá, aby provedla revisi dnes
placeného nájemného ve všech domech,
zda od povídá vybírané nájemné
základu z roku 1914 s příplatky zákonem
povolenými. Zjištěné rozdíly
buďtež použity ve prospěch zmírnění
bytové tísně.
199. Resoluční návrh posl. dr Viškovského,
dr Dolanského, dr Budaye, Fischera, dr Lukavského,
Mlčocha, Krumpeho, Tichýho a druhů:
Vláda se vybízí, aby připravujíc
návrh zákona pro definitivní úpravu
ochrany nájemníků pamatovala také
na to, by při dalším uvolňování
ochrany nájemníků bylo postaráno též
o uvolnění domů nadačních a
budov určených pro dobročinné účely
nebo pro veřejnou potřebu.
200. Resoluční návrh posl. Simma,
inž. Junga a druhů:
Vláda se vybízí, aby dala příslušnými
úřady co nejdříve vypracovati bytovou
statistiku, obsahující tato data:
1. Počet bytů v jednotlivých obcích,
2. počet obyvatelů v těchto obcích,
3. počet rodin v těchto obcích,
4. počet hlav a rodin v jednotlivých bytech,
5. počet prázdných bytů v obcích,
6. počet obyvatelů a rodin nemajících
vlastního bytu.
Na základě této statistiky má ministerstvo
sociální péče co nejdříve
předložiti jednotný stavební a bytový
zákon, jenž by mohl soustavně rozřešiti
bytovou otázku v příštích letech.
201. Návrh posl. Tauba, Katze a soudr.:
Navrhujeme, aby tato osnova byla přikázána
výboru ústavně-právnímu.
202. Pozměňovací návrh posl. Biňovce,
Johanise, Tayerle a soudr.:
V §u 1, odst. 1, v 3. řádce buďtež
slova "a pod." nahrazena slovy "a jiného
uživatele bytu."
203. Pozměňovací návrh posl. Haiblicka
a soudr.:
V §u 1 nechť odst. 4 zní:
"(4) Pokud trvají důvody
odložení exekuce i po uplynutí lhůty,
na kterou byl odklad povolen, může býti na
návrh povinného vyklizení kolikkrátkoliv
odloženo znovu."
204. Pozměňovací návrh posl. Tauba,
Katze a soudr.:
V §u 1, odst. 4 buďtež slova od "ještě
jednou" až do slov "není potřebné
náhrady" nahrazena slovy "znovu odloženo".
205. Pozměňovací návrh posl. Haiblicka
a soudr.:
§ 2 budiž škrtnut.
206. Eventuální návrh posl. Haiblicka
a soudr.:
Bude-li náš návrh na škrtnutí celého
§u 2 zamítnut, navrhujeme k §u 2:
V odst. 1 budiž výraz "osmi dnů"
nahrazen výrazem "jednoho měsíce".
Budiž připojen nový odst. 3:
"(3) Ustanovení předchozích
odstavců neplatí, zjistí-li soud, že
nájemník neplatil nájemného z důvodu
nezaviněné nouze, nemoci neb nezaviněné
nezaměstnanosti."
207. Pozměňovací návrh posl. Haiblicka
a soudr.:
§ 3 budiž škrtnut.
208. Eventuální návrh posl. Haiblicka
a soudr.:
Bude-li zamítnut náš návrh na škrtnutí
celého §u 3, navrhujeme:
V čís. 2 budiž citace "§ 1, odst.
2, č. 2 až 8" nahrazena citací "§
1, odst. 2, č. 4, 5, 7, 8".
V čís. 3 budiž ustanovení ad a) škrtnuto
od slov "neb jiného činu" až do konce
a dále buďtež škrtnuta celá ustanovení
ad c) a e).
Čís. 4 a 6 buďtež škrtnuta.
209. Pozměňovací návrh posl. Tauba,
Katze a soudr.:
Čís. 6 §u 3 budiž škrtnuto.
210. Pozměňovací návrh posl. Tauba,
Katze a soudr.:
§ 4 znějž:
"Ustanovení tohoto zákona lze plně použiti
také vůči osobám, bydlícím
v zemědělských podnicích."
211. Pozměňovací návrh posl. Biňovce,
Johanise, Tayerle a soudr.:
V §u 4 na konec budiž dána věta:
"Jde-li o podniky na půdě zabrané, lze
povoliti odklad podle §u 1."
212. Pozměňovací návrh posl. Haiblicka
a soudr.:
§ 4 budiž škrtnut.
213. Eventuální návrh posl. Haiblicka
a soudr.:
Bude-li zamítnut náš návrh na škrtnutí
celého §u 4, navrhujeme, aby v §u 4 na konci
výraz "jednoho měsíce" byl nahrazen
výrazem "jednoho čtvrtletí".
214. Pozměňovací návrh posl. Tauba,
Katze a soudr.:
V §u 5 buďtež škrtnuty v odst. 1 poslední
věta a celý odst. 3.
215. Pozměňovací návrh posl. Haiblicka
a soudr. k §u 5:
V odst. 1 budiž poslední věta škrtnuta.
Odst. 3 budiž škrtnut.
216. Pozměňovací návrh posl. Biňovce,
Johanise, Tayerle a soudr. k §u 5:
V odst. 1 budiž škrtnuta druhá věta.
Odst. 3 budiž škrtnut.
217. Pozměňovací návrh posl. inž.
Záhorského, Pechmanové, Langra a druhů:
V §u 5 budiž odst. 3 škrtnut.
218. Eventuální pozměňovací
návrh posl. Biňovce, Johanise, Tayerle a
soudr.:
Bude-li zamítnut náš pozměňovací
návrh k §u 5, navrhujeme k §u 5:
Na konci 3. odstavce za slovem "vyklizených"
buďtež připojena slova: "s vyloučením
věcí, které podle §u 251 exekučního
řádu jsou z exekuce vyňaty".
219. Pozměňovací návrh posl. Biňovce,
Johanise, Tayerle a soudr.:
V §u 6 buďtež v odst. 1 škrtnuta slova "a
pozbude ji dnem 31. března 1929".
220. Pozměňovací návrh posl. Haiblicka
a soudr. k §u 6:
V odst. 1 budiž konec věty od slov "a pozbude"
škrtnut.
Odst. 2 budiž škrtnut.
V odst. 3 budiž výraz "tří měsíců"
nahrazen výrazem "jednoho roku".
Místopředseda Horák (zvoní):
Tyto návrhy jsou dostatečně podporovány
a jsou předmětem jednání.
Přistoupíme k doslovům pánů
zpravodajů o projednávaných osnovách.
1. Zpráva výborů soc.-politického
a rozpočtového k vládnímu návrhu
(tisk 1473) zákona o stavebním ruchu (tisk 1484).
Uděluji slovo k doslovu nejprve zpravodaji výboru
soc.-politického, p. posl. Petrovickému.
Zpravodaj posl. Petrovický: Slavná sněmovno!
Všichni páni řečníci, ať
z vládní většiny či z oposice
projevili nesouhlas s prozatímním řešením
zákona jak stavebního, tak bytového. Tento
nesouhlas je zárukou, že všechny politické
strany budou nyní pracovati na přípravách
k zákonům s platností na určitou řadu
roků, s platností konečnou. Bude ovšem
třeba vyslechnouti hned s počátku oprávněné
zástupce všech zájemných kruhů,
věnovati tomu čas a trpělivost, vystihnouti
hlavní závady a je vyrovnati.
Pánové z oposice tvrdí téměř
všichni, že osnovy zmíněných zákonů,
prodloužených na jeden rok, jsou jich zhoršením,
jsou prý také projevem nepřátelství
vůči širokým vrstvám lidovým
- jak řekl p. kol Biňovec - jsou prý
odbouráváním všech dosavadních
vymožeností - jak řekl p. kol. Johanis.
Pánové prominou, řeknu-li, že všechna
tato tvrzení jsou činěna příliš
ze stranicko-politických názorů a poměrů,
že všem chybí klidná rozvaha, že
postrádají nestrannosti a přiznání
jedině správné zásady, se kterou je
nutno dívati se na tyto dva zákony, jak na zákon
o stavebním ruchu, tak i na zákon o ochraně
nájemníků, a to zásady hospodářské.
Předpokládáme, že všichni členové
této slavné sněmovny jsou přesvědčeni
o blížící se době, ve které
dotčené zákony musí býti postupně
likvidovány. Jako likvidace kteréhokoli vázaného
hospodářství poválečného
setkávala se s různými názory, s odporem,
tak i likvidační řešení těchto
zákonů budí nepokoj a nespokojenost. Máme
přece z minula zkušenost, jež dokazuje, že
obavy byly bezpředmětné. (Posl. Koudelka:
Za 50 let budeme míti také zákon o bytově
péči!) Myslím, pane kolego, že znáte
naše poměry předválečné
a že nebyla tehdy taková opatření vázanosti,
jako byla učiněna u nás, a jak dlouho u nás
se držela. Nikdo z nás nechce nic jiného, nežli
návrat k předválečným poměrům
stavebním a bytovým, jež nebudou jistě
žádným zhoršením. Vládní
většina jest daleka jakéhokoli nepřátelství
vůči širokým vrstvám lidovým
v zákonech stavebním a bytovém, neboť
občanské strany československé prokázaly
již v minulosti pochopení pro potřeby lidových
vrstev. Že stavebního ruchu bylo dříve
zneužíváno, jak někteří
páni tvrdili, není vinou této vládní
většiny, nýbrž těch, kteří
připustili nesrovnalosti, stranictví a někdy
také osobní zájmy jednotlivců.
Projevená přání o zvětšení
doby pro výhody stavební, zejména pokud se
týče osvobození od daní a dávek,
jistě budou vodítkem ministerstvu financí
pro řešení očekávaného
velkého zákona, který všichni chceme
a o jehož uskutečnění se přičiníme.
(Posl. Biňovec: Ten bude vypadati, když ho bude
dělati tato většina!)
Myslím, pane kolego, že tenkráte, když
se řešily tyto otázky i s vámi, řešily
se tak, jak dané poměry dovolovaly, a jistě
dnešní poměry připouštějí,
aby tyto zákony byly projednávány opravdu
ve prospěch všech tříd, a jistě
také, pokud se týče osnovy zákona
o stavebním ruchu, pro povznesení tohoto stavebního
ruchu a ve prospěch všech živností a průmyslů
se stavebním ruchem spojených. Pan kol. Biňovec
ve své řeči volal po stabilisování
cen stavebních hmot. Jistě připustí,
že k této stabilisaci dospějeme zákonem
na delší dobu platným, kde také ceny
stavebních hmot budou stálejší, než
zákonem provisorním, jak jsme se přesvědčili
o zákonu z r. 1927, zejména pokud se týče
cen za stavební hmoty. Rovněž souhlasím
s p. kol. Biňovcem, když dožadoval se
zvýšení záruky státní,
kde ovšem, pokud jde o částku, po které
on ve svém projevu volal, nebylo možno vyhověti
a vyšlo se vstříc tím, že návrh
posl. dr Dolanského, dr Lukavského a
druhů navrhuje, aby dosavadní záruka 120
milionů byla zvýšena na 150 milionů.
Doporučuji tento návrh ku přijetí,
poněvadž jistě bylo dobře míněno
toto zvýšení tak, jak skutečně
odpovídá dnešním poměrům.
Stejně doporučuji přijetí resolucí
uvedených ve zprávě soc. politického
výboru, v tisku 1484 pod čís. 1 až 4.
Resoluce ty znějí:
1. Vláda se vybízí, aby ve lhůtě
co nejkratší shrnula platné bytové a
stavební zákony do jednotného stavebního
zákona a rozšířila je.
2. Vládě se ukládá, aby pojala do
příštího dlouholetého zákona
o stavebním ruchu ustanovení o mimořádné
podpoře staveb v obci hlavního města Prahy,
jimiž by se urychlilo provedení regulací části
města, jež by byly uznány vládním
nařízením z důvodů veřejných
neodkladnými.
3. Vláda se vyzývá, aby v době nejkratší
předložila sněmovnám návrh jednotného
stavebního a bytového zákona.
4. Vláda se vyzývá, aby se vhodným
opatřením s využitím platných
zákonů v tomto směru postarala o znemožnění
spekulace s pozemky stavebními. Zejména, aby stíhala
i lichvu s pozemky ve smyslu zákona lichevního.
Zároveň souhlasím i s resolucí, která
byla přijata v rozpočtovém výboru
a kterou se vláda vybízí, aby, připravujíc
osnovu dlouhodobého bytového zákona, opatřila
si aspoň z větších obcí statistická
data nejen o stavbách po válce provedených,
nýbrž i o skutečné potřebě
bytové.
Doporučuji slavné sněmovně, aby vládní
osnovu, tak jak vyšla ve zprávě soc.-politického
výboru, se změnami a návrhy mnou právě
doporučenými přijala.
Co se týče ostatních návrhů
a resolucí, podaných ve směru odchylném
od vládních návrhů, doporučuji,
aby byly zamítnuty. (Souhlas.)
Místopředseda Horák (zvoní):
Uděluji slovo zpravodaji výboru rozpočtového,
p. posl. Pekárkovi.