Pátek 23. března 1928

Posl. Haken: Poválečné mírové smlouvy rozbily Evropu na spoustu malých celků, u nichž se ukazuje, že jak ve smyslu politickém, tak zejména hospodářském vyskytují se z tohoto balkanisování Evropy vážné obtíže. Tyto drobné státečky snaží se různými opatřeními celními hospodářského nebo politického rázu svou hospodářskou i politickou existenci udržet. Ale hospodářský i politický život tlačí přes tyto uměle vytvořené hranice. Zejména ohromný vývoj hospodářský i zvýšené mezinárodní styky mluví pro to, aby hranice těchto státních celků byly co nejvíce uvolněny, aby tak hospodářský a společenský život mohl se vyvíjeti na širší základně.

K těm malým státečkům, které se snaží všemi prostředky uzavříti se vůči politickým i hospodářským vlivům zahraničním, náleží Československo. Dnes předložená osnova zákona o úpravě pasů cestovních jest malou částečkou těchto tendencí. Tak jako ostatní zákonodárná činnost, kterou již po několik let v zesílené míře můžeme sledovati, jest návrh tohoto zákona tendence reakční, protidělnické, dává možnost libovůle úřadům k politické i hospodářské persekuci, zejména pracujících vrstev.

Již dosavadní praxe ve vydávání cestovních pasů znamenala ohromnou libovůli, ale také neurovnanost a neorganisovanost. Kdyby vláda přišla s návrhem zákona, aby bylo vydávání cestovních pasů upraveno ve smyslu požadavků doby, ve smyslu pokrokovém, ve smyslu požadavků, jež čím dále ostřejší mezinárodní poměry vyžadují, bylo by to jistě oprávněné. Ale vláda právě naopak předloženou osnovou nejen že libovůle s vydáváním cestovních pasů neodstraňuje, naopak ji ještě zesiluje a umožňuje.

Řekl jsem, že předloha tato jest namířena zejména proti dělnictvu, že umožňuje libovůli a hospodářskou i politickou jeho persekuci. Poměry dělnictva v Československu jsou velmi neutěšené, daleko neutěšenější nežli v mnohých státech okolních. Dělnictvu je stlačována mzda, dělnictvo trpí drahotou, trpí i nezaměstnaností, zejména v poslední době opět se ukazuje, že dostáváme se do období krise v některých odvětvích a zvětšuje se počet nezaměstnaného dělnictva. Přirozeně, že nedostatečné mzdy, drahota a nedostatek zaměstnání nutí značnou část dělnictva k vystěhovalectví nebo lépe řečeno k hledání práce v cizině, když ne na trvalo, alespoň na čas. Ale československá buržoasie naprosto nehledí na potřeby dělnictva, uzavírá je tu jako do klece, v níž nenalézají dělníci možnost opatřiti si životní potřeby. V této kleci, do níž jsou vtlačováni a z níž nemohou, nedostane se jim tolik možnosti, aby mohli ukájeti životní potřeby své a svých rodin, dostává se jim jen možnosti velmi těžkého strádání a živoření. A snad je snahou československé buržoasie míti tu takový reservoár dělnictva špatně živeného a špatně zaměstnaného, který by silně konkuroval na trhu práce.

Jiný persekuční smysl této předlohy je v tom, že je tu možnost politické persekuce a libovůle proti příslušníkům menšinových národností. Já o tom ještě obšírněji promluvím při §u 7 předlohy.

Zkušenost s vydáváním pasů i podle starých předpisů je pro dělnictvo velmi smutná. Na příklad právě včera přišla do sněmovny deputace 4 dělníků z Rumburku, jimž je odepíráno vydání pasu za prací do Švýcarska. Jeden z nich je úplně bez zaměstnání a přece tento dělník je tu vězněn, ačkoli tu nemá výživy, a politická správa jemu i těm ostatním odepřela vydání pasů. Takových případů je sta a sta. Nebo příslušníkům menšinových národností z politických důvodů odpíráno je vydání cestovních pasů, a když uvážíme, s jakými obtížemi je spojeno vůbec vymáhání pasů, jakou křížovou cestu je nucen podniknouti každý uchazeč o pas, zejména ze třídy dělnické nebo z menšinových národností, vidíme, jak reakčně a nemožně je ztěžováno cestování do ciziny, ať už za výživou nebo z jiné příčiny. Ovšem třeba zdůrazniti, že příslušníkům buržoasní třídy se vydávají cestovní pasy do ciziny velmi lehce, ba dokonce i takoví příslušníci buržoasní třídy, kteří tu spáchali ohromné podvody, jako švagr pana min. předsedy Švehly, dostanou cestovní pasy do ciziny, aby mohli od následků svých činů prchnouti, a úřady jim ještě umožňují, aby tito zločinci pas rychle dostali a mohli prchnouti za hranice. Dostane-li fabrikant nebo příslušník zámožných vrstev docela lehce pas i v případech, kde jistě při náležité přísnosti mohly by míti úřady námitku proti vydání pasu, je tomu jinak s příslušníky dělnické třídy a dělnických stran.

Zvláštní je praxe s vydáváním cestovních pasů do Sovětského svazu. České buržoasii jde o to, aby se českoslovenští dělníci na vlastní oči nemohli přesvědčiti, jak to v tom bolševickém "pekle" vypadá. Dělnickým delegátům, chtějícím cestovati do Sovětského svazu, je odepíráno vydání cestovního pasu. A když někteří dělníci z poslední delegace po odepření pasu do Sovětského svazu cestovali do Německa nebo Polska a tam si dali vystaviti na čsl. vyslanectví průkaz k návštěvě Sovětského svazu, byli při návratu do Československa brutálně trestáni. Už teď dosavadní praxe ukazuje, že vydávání pasů je pro dělnickou třídu z hospodářských i politických důvodů stále omezováno a že zejména cestování příslušníků dělnické třídy do Sovětského svazu je přímo znemožňováno.

Představme si, jak bude tato praxe prováděna teď po schválení tohoto návrhu, jenž ve své ostrosti jde ještě dále než dosavadní předpisy.

Jiná kapitola je vydávání vis do Československa. Také vstupní visum do Československa nelze tak lehko získati. Mezinárodní spekulanti, mezinárodní zloději dostanou lehce vstupní visum do Československa, dovedou-li jen representativně společensky vystupovati. (Výkřiky komunistických poslanců.) Ale visum do Československa bylo odepřeno zejména příslušníkům Sovětského svazu, ačkoliv jsme četli v různých listech výzvu, aby se ruští dělníci přišli jen podívat na poměry do Československa. Mnozí se domnívali, že se tím snad ze svého bolševictví vyléčí a že honem budou chtíti zavésti v Sovětském svazu takové poměry, jaké uvidí v Československu. Avšak když konečně loni na podzim chtěla se vypraviti delegace různých odborů ze Sovětského svazu do Československa, do Československa jí vjezd povolen nebyl, ačkoliv procestovala už půl Evropy. Zdá se, že zase buržoasie sleduje cíl, aby ruští dělníci neviděli, jak to v Československé republice s dělnickou třídou vypadá. (Výkřiky komunistických poslanců.) Též sovětským učencům a sovětským sportovcům, na př. ruské footbalistické mužstvo chtělo tu sehráti několik zápasů s našimi dělnickými kluby, nebyl vjezd do Československa povolen. Mužstvo lyžařů chtělo se zúčastniti závodů - nebyl jim vjezd povolen. Básníci, kteří dostali povolení k vjezdu do Československa, byli po dvoudenním pobytu z Československa vyhoštěni za hranice. Zdá se, že to mrňavé, hospodářsky a politicky k životu neschopné Československo chce se proti tomuto ohromnému, hospodářsky a politicky silnému státu, jakým je dnes beze sporu Sovětský svaz, uzavříti. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Je to ovšem vážná věc pro dělnickou třídu, ale také směšná. Znemožněním cestovati dělnictvu do Sovětského svazu nebo příslušníku Sovětského svazu do Československa nebude zastavena sociální revoluce, nebude zastaven bolševický postup a nebude zastavena také činnost komunistické strany. Opatření vlády, kroky vlády jsou malicherné, směšné.

Leč přikročme k předloze. Předloha na první pohled vyhlíží dosti nevinně, ale má reakční protidělnickou tendenci, jako všechny předlohy poslední doby, o nichž jsme mluvili. Velmi nebezpečným a celý smysl předlohy vlastně prozrazujícím paragrafem je § 7. Už osobám, proti nimž je zahájeno vyšetřování pro trestní čin, nemusí býti vydán cestovní pas do ciziny - a je z předlohy zřejmo, že tu jde o malé činy, o přestupky podle výše trestů, jak předloha uvádí, do 14 dnů vězení nebo 5000 Kč pokuty, tedy o malé přestupky.

V tomto paragrafu tkví celý persekuční ráz předlohy. Osoba stíhaná pro malý přestupek, jehož se možná nedopustila - ale stačí už, je-li pro tento přestupek stíhána - nemusí dostati cestovní pas do ciziny. Velmi důležité ustanovení je v §u 7 lit. d), kde se praví: "Cestovní pas může býti odepřen jen osobám, jejichž cesta do ciziny mohla by ohrožovati důležité zájmy státní bezpečnosti nebo důležité hospodářské zájmy republiky Československé..."

Co znamená toto ustanovení? To znamená, že libovůle, persekuce dělnictva bude ještě zesílena. Právě jsem uvedl ten případ z Rumburku. Takových případů je tu na sta. Dělnictvo bude podle lit. d) §u 7 do té klece uzavřeno a nenajde tu obživy ani práce, ale v té kleci musí zůstati, i když v té cizině má daleko výhodnější podmínky k životu. Fabrikant může odejet, může zaříditi výrobu v Maďarsku nebo v Polsku, jestliže tam cítí větší zisky, ale dělník, který chce uhájiti pouze svou existenci, nemůže tuto klec opustiti. Že prý, jak jsme slyšeli ty důvody udané právě těm dělníkům z Rumburka, by prozradili tajemství výroby atd. Ti 4 dělníci jsou zaměstnáni v nějaké pletárně. Jistě že tomu fabrikantovi by byl vydán cestovní pas, aby, řekněme v Polsku nebo Maďarsku či Jugoslavii, tu výrobu zavedl (Posl. dr Gáti: Prodal!) nebo prodal a zpeněžil, ale dělník, který je jenom malým kolečkem v té velké výrobě, nemůže se z klece hnouti.

§ 7, zejména v lit. d) uskutečňuje nejen libovůli, nýbrž i možnost naprosté persekuce dělnictva. Buď v té kleci budeš, budeš živořit nebo zahyneš, ale z klece nemůžeš - poněvadž nějaký fabrikant řekne: To je kvalifikovaný dělník, nepusťte ho přes hranice! Na úsudcích zaměstnavatelů a fabrikantů potom závisí, vydá-li politický úřad tomu či onomu dělníku cestovní pas do ciziny. Z dosavadní zkušenosti vydávání cestovních pasů víme, že policejní úřady a politické správy mají zřízeny již teď zvláštní tajné seznamy osob, jimž cestovní pasy do ciziny nemají býti vydány. Nejen to, vyslanectví všech kapitalistických států si tyto seznamy vzájemně vyměňují za účelem odepření vydání vis. Již teď z důvodů politických je cestování do ciziny odviské od udání nějakého špicla, který v neprospěch některého občana podal relaci četnictvu nebo policii. Tento špiclovský systém, jak jsme ukázali i při jiných příležitostech, je zaváděn i při vydávání pasů a cestovních vis. Je až směšné, jaké důvody uvádí úřad pro odmítnutí vydání cestovních pasů nebo vis. Poněvadž tu pravou příčinu nemohou říci, udávají příčiny tak směšné, že obyvatelstvo skutečně nemůže výroky těchto úřadů bráti vážně. Žadatel nedostane dokonce ani písemného odmítnutí s udáním důvodů, aby se mohl ohraditi, aby mohl rekurovati, nýbrž je prostě ústně odmítnut: Pas nedostanete! Proč _ To je naší věcí. Představte si, že po vydání tohoto zákona, kde je politický, národnostní, hospodářský, persekuční ráz jeho ztělesněn v paragrafech, bude prakse daleko horší nežli dosavadní.

Byla-li tedy libovůle, bude libovůle i po vydání tohoto zákona, ale omezování v cestování zejména pro dělnickou třídu, ať již z politických nebo hospodářských důvodů, bude ohromně zvýšeno. A stanoví-li § 12 tak ohromné tresty pro přestupky v pasových a visových věcech do 5000 Kč, pokuty a 14denní vězení, pak je zřejmo, že vláda pokračuje v persekuci dělnické třídy. Mám tu seznam některých trestů, jimiž byli postiženi delegáti dělníci do SSSR, kteří se dopustili malého přestupku pasových nařízení, že neměli ve svém pase uveden přímo SSSR, nýbrž jenom ostatní státy Evropy. Za tento malý pasový přestupek byly jim vyměřeny tresty, a to některým až 100 Kč pokuty, dokonce malorolník Pelikán potrestán 24denním vězením a malorolník Sládeček ze Slezska potrestán vězením 14denním. Všechny ostatní tresty jsou 14 dní a jenom některé jsou menší.

Konečně jest otázka úpravy stálého pobytu a vydání pasů pro cizince, pro ony osoby, jež trvale a stále v Československu se zdržují, které vlastně jsou tu narozeny, ale jimž jest upírána státní příslušnost. Tisíce a tisíce příslušníků, zejména dělnické třídy na Slovensku trpí tím, že jest jim nejen odpíráno státní občanství, ačkoliv jim po právu náleží, ale že také nedostanou nějaký průkaz o dovolení k pobytu. Tisíce a tisíce občanů na Slovensku prostě nemá státní příslušnosti a nemá také žádného průkazního papíru.

Jde o spornou příslušnost mezi Československem a Polskem a mezi Československem a Maďarskem. Tato otázka není dosud řešena a znamená pro tyto osoby ohromnou persekuci a ohromné nesnáze i existenční. Také tato předloha neřeší tuto otázku plnou měrou a dostatečně.

Uzavírám tím, co jsem řekl na počátku: Tato předloha, třebaže malá, řadí se ke všem těm reakčním protidělnickým předlohám, které v posledních letech tato sněmovna učinila zákonem. Tato předloha znamená zvýšenou persekuci hospodářskou, politickou i národnostní, zejména dělnické třídy. Podali jsme několik pozměňovacích návrhů, které mají za účel nejkřiklavější ustanovení této předlohy odstraniti. Jinak budeme hlasovati proti předloze. (Potlesk komunistických poslanců.)

Místopředseda Horák (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Heeger. Dávám mu slovo.

Posl. Heeger (německy): Slavná sněmovno! Předložený zákon byl již usnesen v senátě a má nyní býti vyřízen i v poslanecké sněmovně. Celkem se na dosavadním stavu nic nemění s výjimkou několika úlev, které však mohou býti zase sprovozeny se světa četnými zmocněními, jež jsou v zákoně obsažena. Návrh ovšem ani v nejmenším nepřináší to, čeho dlužno požadovati od pasového zákona a ani v nejmenším nepřispívá k tomu, aby nějak odstranil nebo aspoň značně zmírnil překážky svobody pohybu, které souvisí s nucenými cestovními pasy a visy. Jsme toho mínění, že v době, kdy se tak mnoho mluví o tom, že se stát konečně zkonsolidoval a kdy se při každé příležitosti co nejvíce zdůrazňuje, že s celým světem žijeme v přátelství, že jsme všude dosáhli nejlepší dohody, že se v takové době přece jednou musí pomýšleti na úplné odstranění nynějších tíživých omezení dopravy, nucených cestovních pasů a vis. Mohlo by se přece mysliti, že podle našich celkových hospodářských poměrů jest toto zrušení nutné, a pánové z vládní většiny měli by si konečně jednou odvyknouti jako důvod pro podržení nucených pasů a vis neustále uváděti, že jsou nutné z důvodů hospodářských a z důvodů státní bezpečnosti.

V předválečné době bylo ve všech státech úplně svobodné cestování. Nikomu nebyly na překážku nucené pasy a visa, svoboda cestování nebyla omezena a žádný člověk nemůže tvrditi, že by tím byly bývaly ohroženy hospodářské poměry nebo bezpečnost některého státu. I když lze rozuměti ještě tomu, že válečné doby vyžadovaly mimořádných opatření, především, poněvadž přátelský styk s některými státy nebyl tehdy možný, kdy tyto státy až po zuby ozbrojené stály proti sobě, kdy s ohromným nákladem udržovaly výtečně organisovanou vyzvědačskou soustavu, tehdy mohlo se ještě rozuměti takovým nuceným opatřením. Ale dnes, kdy při každé příležitosti pan ministr pro zahraniční věci a páni z vlády stále znovu prohlašují, že se všemi státy žijeme v míru, v nejlepší dohodě, že nás se všemi státy pojí srdečné přátelství a že jsme úplně konsolidováni, kdy se tedy vlastně nemáme čeho obávati, mohlo by se přece konečně jednou přikročiti ke zrušení těchto omezení cestování. Jsme pro důkladnou práci a požadujeme zásadně úplnou svobodu cestování a úplné zrušení nucených pasů a vis. Předložený zákon nesplňuje tohoto požadavku ani přibližně. Poskytuje sice několik drobných úlev, ale v celku mění na dosavadním stavu proklatě málo a pro dělnictvo tohoto státu tyto úlevy vůbec neplatí a nemají naprosto významu, poněvadž jde-li o cizozemské dělníky, přes to musí míti cestovní pasy a kromě toho i snášeti ještě další zostření podle ustanovení zákona na ochranu domácího pracovního trhu, jelikož podle tohoto zákona kromě pasu potřebují ještě výslovného povolení k pobytu. Při tom v novém zákoně, jenž proti starému stavu má přinésti jisté úlevy, jsou zároveň ustanovení, jimiž se stanoví umocnění vlády, jednotlivých ministrů, ba dokonce jednotlivých úředníků státní správy, takže tito orgánové mohou za jistých předpokladů odepříti vydání pasů, zvláště když toho vyžadují tak zvané hospodářské zájmy nebo bezpečnost státu. Dovolávaje se těchto kaučukových ustanovení může ovšem každý úředník neuváděje blíže důvodů odepříti vydání pasu a obyvatelstvo jest po této stránce úplně vydáno v šanc libosti úředníka, jeho svévoli a náladě, právě proto, že může odepříti vydání pasu, dovolávaje se tohoto ustanovení bez uvedení bližších důvodů. Ale zvláště jest příznačné, že proti této libovůli není nápravy, poněvadž, odepře-li vydati pas, jest odvolání nepřípustné.

Zákon sám stanoví v §§ 1 a 2, že hranice československého státu mohou býti překročeny jen s cestovním pasem, vyhovujícím tomuto zákonu. V§u 3 jest potud stanovena úleva proti dosavadnímu stavu, že cestovní pasy mohou býti vydány nikoliv na krátkou dobu, nýbrž na dobu delší, až do 5 let. Z toho však jest také zřejmo, že se ve vládních kruzích pravdě podobně ani zdaleka na to nepomýšlí odstraniti tuto překážku dopravy, což má zvláštní význam proto, poněvadž se v denících a v úředních oznámeních ohlašuje, že se pomýšlí vůbec na zrušení nucených vis. Nuže co to pomůže, když visum padne, ale jest dále zdůrazňována nutnost cestovních pasů, které svobodu cestování právě tak omezují, jak tomu bylo s nucenými visy? Poněkud více pozornosti vyžaduje již § 5 tohoto zákona, jenž poskytuje úřadům právo vydávati pasy také osobám bez státní příslušnosti nebo s pochybnou státní příslušností. K tomuto zákonnému ustanovení schází však podle našeho mínění ještě další doplněk, jehož musíme žádati, že totiž v zákoně má býti výslovně ustanoveno, že pasy mohou býti vydávány i takovým osobám, které pro politické pronásledování musily opustiti svůj domov. Podáváme také příslušný návrh a doufáme, že i pánové z většinových stran podle svého denně prohlašovaného tvrzení, že žijeme v nejdemokratičtější republice Evropy, tomuto ponětí udělají čest potud, že uznají, že demokratický stát má nejen mravní povinnost poskytovati právo asylu politickým uprchlíkům, nýbrž také vydáváním cestovních pasů jim umožňovati svobodu pohybu v jiných státech. Dále jest zajímavé ustanovení §u 7 zákona. Poskytuje úřadům právo odpírati vydávati pasy, vyžadují-li toho hospodářské zájmy nebo je-li odepření v zájmu státní bezpečnosti. Tímto kaučukovým ustanovením lze ovšem všechno odůvodniti, tím spíše, že v celém zákoně a ani v důvodové zprávě se ani slovem nepraví, co dlužno rozuměti ohrožením hospodářských zájmů nebo státní bezpečnosti. Již samo ustanovení o ohrožení hospodářských zájmů jest zajímavé, pátrá-li se po příčině, ze které vyplývá. Jistě nemají býti postiženi měšťáci nebo průmyslové vrstvy, neboť oni dovedli vydatně pečovati o své hospodářské zájmy mezinárodními smlouvami, dohodami, spojováním velkých podniků, kartely atd. Může tím tedy býti míněna jen skupina zvláště kvalifikovaných dělníků v československém státním území, jejímuž vystěhování se chce zabrániti a která tedy patří pod pojem "ohrožení hospodářských zájmů". (Předsednictví převzal místopředseda inž. Dostálek.) Jistě půjde při tom především o sklářské dělníky tohoto státního území, jichž se zde nezbytně potřebuje, a pak ještě o četné jiné v jednotlivých povoláních činné skupiny dělníků, jejichž vystěhování se má zabrániti podobným policejním trýzněním. Přes to, že jsou přesvědčeny o nezbytnosti takových pracovníků, ani vláda ani příslušné skupiny zaměstnavatelů nepomýšlejí na to, aby kráčely jinou, jedině správnou cestou, totiž aby upravily sociální postavení těchto dělnických skupin tak, jak to odpovídá jejich schopnostem, aby je takovými opatřeními z vlastního popudu připoutaly k pracovnímu místu a udržely pro domácí výrobu.

Všichni, kdož se domnívají, že takovými policejními opatřeními, odpíráním cestovních pasů do ciziny lze tyto lidi nutiti, aby své schopnosti a odborné znalosti dali k disposici domácímu hospodářství, velice se mýlí. Neboť tím se nepovznese chuť a láska k plnění povinností, jichž se od nich žádá. Musí se dáti jinou cestou, totiž prostě zasaditi se, aby sociální postavení těchto dělnických vrstev bylo zlepšeno; zpátečnickým ustanovením tohoto zákona nelze se světa sprovoditi toto nebezpečí, které snad hrozí. Česko-německá měšťácká vláda, ve které sedí zástupci stran, kteří tvrdí, že zastupují také zájmy dělníků, ukazuje zde v tomto ustanovení zákona proklatě málo přátelství k dělníkům. Nejen že se má těmto skupinám dělníků za jistých okolností ztížiti odjezd do jiných zemí, aby si napravili svůj sociální stav, nýbrž i oni dělníci, kteří v tomto státním území jsou bez zaměstnání, nemohou najíti ani výdělku ani práce, mají podle ustanovení tohoto zákona teprve tehdy dostati pas do ciziny, když před tím úplně zaplatili všechny nezaplacené daně a dávky. Tím se ovšem stává významnou i otázka vystěhovalectví zvláště pro československý stát a jest jistě významné pro národohospodářské pochopení nynějších vládních stran, jak se o takových otázkách smýšlí. Stát, který nemá možnosti bezvýhradně zajistiti zaměstnání všem pracovníkům, nemůže přece policejními opatřeními zamezovati, aby ti, kdož ve svém vlastním státě nemohou nalézti zaměstnání, hledali jinde práci, které potřebují ke své existenci. Národohospodářské poměry v Československém státě nejsou příznivé jeho dělnictvu. Po zhroucení starého Rakousko-Uherska můžeme zaznamenati fakt, že skorem 80% jednotlivých průmyslových odvětví zůstalo v držení československého státu. Tento ohromný průmysl neměl jen již za starého Rakousko-Uherska velký vývoz, nýbrž kromě toho i úkol vyráběti pro 52 miliony domácích lidí. Vývoj tohoto průmyslu byl v československém státě brzděn špatnou celní, tarifní a obchodní politikou, vývoz značně ztížen politickými opatřeními, takže četná odbytiště tohoto průmyslu byla ztracena a domácí spotřeba sama jest příliš malá, než aby poskytla bezvýhradně zaměstnání všem lidem v Československu, odkázaným na tento průmysl. Následek toho bylo omezení výroby, zastavení celých průmyslových odvětví a podniků a z toho vyplývající přechod desetitisíců lidí k jinému zaměstnání a mimo to znovu pro tisíce lidí nutnost vystěhovati se. Nejen že nebyl podniknut pokus, aby rozumnou hospodářskou politikou byl tento průmysl znovu oživen, nýbrž lidem, kteří bez své viny zůstali bez zaměstnání a upadli v nouzi a bídu, byla ještě vzata nebo aspoň ztížena možnost, hledati si jinde zaměstnání, jehož potřebují. Pohlédneme-li na číslice státního statistického úřadu, shledáme, že vystěhovalectví v československém státě zachovává stejný krok se zaměstnaností v tomto státě. R. 1922 byly pasy do ciziny vydány 805 dělníkům, r. 1923 909, r. 1924 4381, r. 1925 2929, r. 1926 3068 a r. 1927 3151. Podle nového zákona - nehledě k tomu, že jiné státy j:stě učiní opatření, aby se zajistily proti příliš vysokému počtu přistěhovalců - se těmto lidem, kteří v našem průmyslu a národním hospodářství nemohou najíti možnosti zaměstnání, dokonce i tehdy, když nalezli pracovní místo někde jinde, vystěhovalectví ztíží, ba dokonce znemožní ustanovením, že úředník nevydá pasu tak dlouho, dokud onen dělník nezaplatí všech nedoplatků daní. To jest ovšem neslýchané, kruté ustanovení v tomto zákoně.

Známý národní hospodář, dr Albin Oberschall, dotkl se ve velice zajímavém článku otázky vystěhovalectví a především poukázal i na to, že každé vystěhovalectví pracovníků jest těžkou ztrátou pro příslušný stát. K tomuto mínění se připojili jistí odpovědní činitelé, vládnoucí mužové v tomto státě a když se již dospělo k tomuto poznání, pak přece dlužno poněkud hledati i příčiny, které mohou přivoditi tak těžké poškození národohospodářských zájmů státu. Hledají-li se tyto příčiny, pak zajisté dlužno zjistiti, že celá vystěhovalecká otázka jest většinou otázkou sociální, jež může býti rozřešena jen zlepšením sociálního stavu dělnické třídy. Pro toto sociální zlepšení stavu pracujícího lidu v tomto státě nemá však ani občanská vláda ani většina příslušných podnikatelů nutného porozumění. Naopak, pokud jde o vládu, dožili jsme se poslední dobou, že četnými zákony počínaje od celního zákona až k daňovým návrhům bylo učiněno vše, aby se životní úroveň dělnické třídy v tomto státě ještě značně zhoršila. Nyní se pokračuje ještě dále, totiž aby se nynější sociální vymoženosti novelisací zákonodárství zrušily a pro dělnickou třídu zhoršily. Podnikatelé znovu přistupují k této otázce s tímtéž nepochopením a v poslední době podali nejzřetelnější důkaz, když totiž, aby se vyrovnali soutěži, učinili marný pokus snížiti mzdy, kde to aspoň trochu bylo možné, a zhoršiti pracovní podmínky, a to v době dobré konjunktury, dobré zaměstnanosti, v době, kdy rozvahy akciových společností průmyslových svazů a bank stojících ve spojení s průmyslem vykazují ohromné čisté zisky. Přes to musejí dělníci v této době dobrých obchodů a nepochybně bohatých zisků podnikatelů těžce bojovati o nejnepatrnější zvýšení mzdy, jak jsme teprve nedávno mohli pozorovati u horníků, a nyní, kdy znovu stojíme před velkým bojem kovodělníků v tomto státě. To ovšem nejsou opatření ke zlepšení sociálního stavu, která by případně mohla rozřešiti otázku vystěhovalectví nebo zameziti vystěhovalectví dělnických vrstev.

Mluvím-li již o boji dělnictva v tomto státě, rád bych řekl několik slov i o boji dělníků, jejž stižen jen chudý živnostník, drobný kupec, volič pana Stenzla, bohatý kapitalista nebude tímto ustanovením dotčen, neboť on to dovede již tak zaříditi, aby své kapitály ukryl v cizině a složení jistoty ho jistě nepostihne tak krutě, jako podle okolností postihne drobného živnostníka nebo kupce. Takovými ustanoveními sotva bude lze zameziti útěk kapitálu nebo daní.

V §u 10 se dále umocňuje ministr vnitra, aby pro pasy dělníků podržel dále nucené visum, a to v téže době, kdy se zabývá zrušením nucených vis. Rovněž zmocňují se v §u 11 zemské úřady, aby vyhláškou ustanovily úlevy pro drobný pohraniční styk. Tato otázka jest zvláště důležitá pro tisíce lidí a musíme žádati, aby vláda předložila zákon, jenž by upravoval pohraniční styk, poněvadž v poslední době zvláště tam, kde tuto otázku má řešiti státní policie, můžeme pozorovati značné ztížení pohraničního styku na újmu i našich hospodářských zájmů. Dlužno se zmíniti ještě o §u 12, jenž kromě peněžních trestů stanoví ještě za přestupky tresty na svobodě, ustanovení, proti němuž rovněž protestujeme. Podali jsme také příslušný návrh.

Pánové z vládní většiny, když se již ze zcela nepochopitelných důvodů nemůžete odhodlati zasaditi se o úplné zrušení nucených pasů a vis, omezujících dopravu, pak vás aspoň žádáme, abyste hlasovali pro návrhy, které jsme podali a které mají sprovoditi se světa některá nejkřiklavější ustanovení, v zákoně obsažená. Doufajíce, že by i vládní strany měly míti konečně zájem na svobodě cestování, domníváme se, že budete hlasovati pro návrhy, jež jsme podali; my sami budeme hlasovati proti zákonu. (Potlesk poslanců něm. strany soc. demokratické.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. Major. Uděluji mu slovo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP