Čtvrtek 21. června 1928

Začátek schůze v 11 hod. 35 min. dopol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: dr Buday, inž. Dostálek, Horák, Slavíček, Stivín, Zierhut.

Zapisovatelé: Chalupník, Ježek.

225 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: náměstek min. předsedy dr Šrámek; ministři dr Gažík, dr Hodža, Najman, dr Nosek, inž. L. Novák, dr Srdínko, dr Tiso; za ministerstvo financí odb. přednosta dr Vlasák.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha; jeho zástupci Nebuška, dr Záděra.

Předseda (zvoní): Zahajuji 145. schůzi poslanecké sněmovny.

Dovolené udělil jsem na dnešní schůzi posl. Špatnému, Knejzlíkovi, Geršlovi a Chalupníkovi - pro neodkladné zaměstnání.

Lékařské vysvědčení předložil posl. Procházka.

Došla oznámení o změnách ve výborech. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Do výboru soc.-politického vyslal klub poslanců republikánské strany zeměděl. a malorol. lidu posl. Doležala za posl. Zemana; klub poslanců čsl. strany nár. socialistické dne 19. června 1928 posl. Tučného za posl. Pechmanovou, dne 20. června 1928 posl. Pechmanovou za posl. Červinku; klub poslanců "Deutsche christl. soz. Volkspartei" posl. Krumpe za posl. Zajička; klub poslanců komunistické strany v Československu dne 15. června 1928 posl. Vobeckou za posl. Hakena a posl. Kopasze za posl. dr Sterna, na další posl. Můňu za posl. Vobeckou; klub poslanců "Deutsche soz.-dem. Arbeiterpartei" posl. Hackenberga za posl. Schäfera; klub poslanců "Deutsche nat. soz. Arbeiterpartei" posl. Simma za posl. Krebse.

Do výboru rozpočtového vyslal klub poslanců republ. strany zeměděl. a malorol. lidu dne 20. června 1928 posl. Mašatu za posl. dr Jos. Černého, na další posl. Křemena za posl. Mašatu; klub poslanců čsl. strany nár.-socialistické posl. Vlčka za posl. Práška; klub poslanců komunistické strany v Československu posl. Štětku a Kopasze za posl. dr Sterna a Hakena; klub poslanců "Deutsche soz. dem. Arbeiterpartei" posl. Dietla za posl. Schweichharta.

Do výboru ústavně-právního vyslal klub poslanců čsl. strany nár.-socialistické posl. Hrušovského za posl. dr Patejdla; klub poslanců "Deutsche soz. dem. Arbeiterpartei" posl. Schweichharta za posl. Kaufmanna.

Do výboru zemědělského vyslal klub poslanců "Deutsche christl.-soz. Volkspartei" posl. Scharnagla za posl. Hawelku.

Předseda: Došly dotazy. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Dotazy:

posl. Vološina ministru železnic o užívání rusínského jazyka (č. D 1143-II);

posl. Kaňourka, Staška, Krejčího a druhů ministrům zemědělství a financí o podpoře krupobitím postiženému obyvatelstvu obcí okresu Dol. Kralovického (č. D 1149-II);

posl. Adámka a druhů ministrům zemědělství, vnitra, veř. prací a financí o podpoře obyvatelstvu v povodí Olšinky a Novohradky, povodní postiženému a o zabezpečovacích pracích (č. D 1150-II);

posl. dr Wollschacka, inž. Junga a druhů ministru železnic o změně jízdního řádu ředitelství stát. drah v Olomouci na trati Olomouc -Šumperk-Hlucholazy (č. D 1148-II);

posl. Hrušovského ministru vnitra o voličských seznamech města Prahy (č. D 1151-II);

posl. inž. Dostálka a druhů:

ministrům spravedlnosti, veř. prací a financí stran vybudování nové soudní budovy v Náchodě (č. D 1152-II),

vládě o neodkladném vydláždění státní silnice, procházející městem Hořicemi v Podkrkonoší v km 90.755 až 92.443 (č. D 1153-II);

posl. Janalíka, dr Dolanského a druhů ministrům zemědělství a financí o podpoře krupobitím postiženému obyvatelstvu obcí Horní Dubenky a Nová Ves okresu Jihlavského (č. D 1154-II).

Předseda: Počátkem schůze byly tiskem rozdány zprávy.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

1606. Zpráva výboru imunitného o žiadosti hlav. štát. zastupiteľstva v Bratislave, žiadajúcej vydať posl. Majora a Steinera. (Zločin protiviaci sa §u 176 tr. z., prečin protiviaci sa §u 4, odst. I zák. čl. XL z r. 1914 a priestupok v protive s nariadením ministerstva vnútra z 13. februára 1898, č. 766 pres.).

1610. Zpráva výboru imunitného o žiadosti kraj. súdu v Mor. Ostrave, ktorá žiada vydať posl. dr Schollicha. (Prečin podľa §u 14, č. 5 zákona na ochranu republiky a priestupok podľa §u 488 tr. z. a čl. V zákona č. 8 ř. z. z r. 1863).

1617. Zpráva výboru soc.-politického o vládním návrhu zákona (tisk 1585) o mimořádných opatřeních bytové péče.

1619. Zpráva výborů soc.-politického a rozpočtového o vládním návrhu (tisk 1575) zákona o hranici příjmu vylučující z nároku na důchod válečných poškozenců.

Předseda: Počátkem schůze byly tiskem rozdány a současně přikázány výboru iniciativnímu návrhy.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

1607. Návrh posl. Bečáka, Haupta a druhů, aby poskytnuta byla podpora pohořelým v obci Šišmě, okres Bystřice pod Hostýnem.

1608. Návrh posl. Staňka a druhů na poskytnutí státní pomoci postiženým krupobitím na okresech jihlavském, třešťském, telečském a počáteckém.

1609. Návrh posl. Křemena, dr Viškovského, Mašaty a druhů na poskytnutí státní pomoci postiženým krupobitím na okresu mladovožickém.

1611. Návrh posl. Schweichharta, Leibla a soudr., aby byly poskytnuty naléhavé nouzové výpomoci obětem živelní pohromy v okrese štětském.

1612. Návrh posl. Kirpalové, Blatné, Schäfera a soudr. na opatření péče o invalidy.

1613. Návrh posl. Surovjaka, Hlinku a druhov na poskytnutie pomoci pohorelcom v Radoli pri Novom Meste n. Kysucou (župa XVII - Slovensko).

1614. Návrh posl. Langra, Riedla, Knejzlíka, Zeminové, Sladkého a druhů na změnu lesního zákona ze dne 3. prosince 1852, č. 250 ř. z.

1616. Návrh posl. Johanise a soudr. na poskytnutí nouzové podpory obcím, postiženým živelními pohromami v okresech příbramském a hořovickém.

Předseda: Výboru imunitnímu přikázal jsem žádosti.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Žádosti:

okres. soudu v Hlohovci ze dne 6. května 1928, č. Nt 214/28-2, předloženou vrch. stát. zastupitelstvím v Bratislavě ze dne 16. června 1928, č. 5041/28, za souhlas s trest. stíháním posl. Hrušovského pro trojnásobný přečin podle §u 1, §u 3 odst. II, č. 1 a 2 zák. čl. XLI z r. 1914 (č. J 584-II),

kraj. soudu ve Znojmě ze dne 13. června 1928, č. Nt X 89/28, za souhlas s trest. stíháním posl. Wagnera pro přečin podle §u 14, č. 2 zákona na ochranu republiky a přestupek podle §u 491 tr. z. a čl. V zákona č. 8 ř. z. z r. 1863 (č. J 585-II).

Předseda (zvoní): Přistoupíme k projednávání prvého odstavce pořadu, jímž jest:

1. Zpráva výboru soc. politického k vládnímu návrhu (tisk 1585) zákona o mimořádných opatřeních bytové péče (tisk 1617).

Zpravodajem jest p. posl. Fr. Matoušek. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Fr. Matoušek: Slavná sněmovno! Vládní návrh zákona o mimořádných opatřeních bytové péče (tisk 1585) sleduje tendence zákona o ochraně nájemníků a přizpůsobuje se zákonu o reorganisaci politické správy.

V prvém směru nesen je snahou cílevědomého uvolňování domovního majetku a povlovného rušení všech omezení, která strohá nutnost poválečné doby vyvolala a jež velmi citelně zasahovala do soukromých práv majitelů domů, aniž přinesla za všech okolností positivních výsledků pro nájemníky. V různorodých poměrech existenčních jevil se též různý výsledek mimořádných opatření bytové péče, a to také podle aktivní neb pasivní účasti obcí neb úřadu vůči dosavadním ustanovením zákona.

Jsme si tedy plně vědomi, že výsledek projednávané osnovy zákonné bude v různých poměrech různý, leč to nemůže býti přičítáno na vrub zákona samého, nýbrž na nedostatečné použití jeho předpisů. S tímto osudem setkávají se všecky zákony a obzvláště ony, jimiž usměrněná materie podléhá tak rychlým změnám jako otázka bytového trhu. To bylo také jednou z hlavních příčin, proč po příkladu Německa zahájena byla u nás taktika krátkodobých zákonů o stavebním ruchu, ochraně nájemníků, odkladu exekučního vyklízení místností a o mimořádných opatřeních bytové péče.

Nelze popírati, že právě tato okolnost zavdala podnět k rozvinutí nebývalého stavebního ruchu nejen po venkově, nýbrž i ve větších městech, zvláště pak v hlavním městě Praze.

Poslanecká sněmovna bude míti příležitost posouditi účinky našich bytových zákonů na podzim u příležitosti projednávání definitivního bytového zákona. Doufám, že vedle nedostatků oceněny budou i jejich kladné výsledky.

Projednávaná osnova určuje platnost mimořádných opatření bytové péče do 31. prosince 1930, v kteréžto době má býti provedena též likvidace bytů zabraných a bytových společných úřadů. Vzhledem na čilý stavební ruch - který na př. v Praze jest právě největším v Evropě - možno očekávati v této době značné uvolnění na bytovém trhu a tím i změněnou situaci pro eventuelní nová opatření bytové péče.

Návrhy podané v soc. politickém výboru směřovaly k tomu, aby mimořádná bytová péče prováděna byla výhradně obcemi. Za důvod se uváděla povinnost obcí o nuceném uložení exekučně vyklizených svršků a živější zájem obcí o umístění nebydlících. K tomu lze podotknouti, že tato povinnost obcí byla značně zmírněna novelou zákona o odkladu exekučního vyklizení místností a omezena na dobu jednoho roku. Jinak spoluúčast obcí v otázce mimořádné bytové péče omezovala se v poslední době jenom na větší města. V případech, kdy se souhlasem obcí, t. j. jejich stavebních úřadů neb komisí, jsou ve větším měřítku rušeny byty a měněny na živnostenské provozovny, nejsou obce bez viny na bytové krisi a bylo by si přáti, aby tyto změny nezvyšovaly nedostatek obytných místností proti ustanovení zákona, který je projednáván.

Má-li o příštích změnách bytových a o určení nájemníka pro místnosti neobydlené rozhodovati okresní úřad, tedy instance, v níž laický živel bude míti určitou pravomoc a kontrolu, lze se nadíti rozhodování nestranného a spravedlivého.

Stížnosti, jako by předloha omezovala ochranu nájemníků přes ustanovení zákona čís. 44/1928, nezakládají se na správném výkladu. Osnova projednávaného zákona nejen rozšiřuje ustanovení o ochraně nájemníků na byty zajištěné a nově obsazené, nýbrž chrání je před výpovědí i v těch obcích, v nichž by ochrana nájemníků na základě usnesení obecního zastupitelstva byla zrušena, a konečně zachovává ochranu nájemníků i pro byty a místnosti, pro něž byl určen nájemník, aby působila nepřímo na majitele domu za cílem pronájmu všech obývání schopných místností.

K námitkám, které byly vzneseny s hlediska majitelů domů, dlužno konstatovati, že osnova nezavádí nová ustanovení, omezující disposiční práva majitele domu, nýbrž v zájmu klidného přechodu k normálním poměrům upouští od některých nepraktických ustanovení dosavadních a zajišťování bytů omezuje jen na případy, v nichž byl byt veřejným zaměstnancem používán od 19. srpna 1922. Oprávnění okresních a zemských úřadů ke stanovení nájemníka pro místnosti neobydlené a obývání způsobilé nelze vykládati jako omezení práv majitele domu, poněvadž tohoto zmocnění může býti použito jen v případech spekulativních, proti nimž směřuje celý duch projednávané osnovy. Vzhledem na ustanovení zákona čís. 44/1928, jimiž každý nový pronájem jest vyňat z ochrany nájemníků, není vážných důvodů, aby nebyly pronajaty všechny k obývání způsobilé a prázdné místnosti.

Ustanovení §§ 7 a 8 jsou převzata ze zákona dosavadního a nebyla dosud tíživě pociťována.

Ohlašovací povinnost má sloužiti jen k účelům evidenčním, nikoliv za podklad zákroků úředních.

Podle usnesení soc. politického výboru doporučuji slavné posl. sněmovně, aby vládní návrh zákona o mimořádných opatřeních bytové péče (tisk 1585) učinila předmětem povšechné rozpravy a přijala jej ve znění navrženém. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): K této věci jsou přihlášeni řečníci, zahájíme proto rozpravu.

Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby lhůta řečnická stanovena byla 20 minutami. (Námitky nebyly.)

Námitek není. Navržená lhůta je přijata.

Ke slovu jsou přihlášeni řečníci: na straně "proti" pp. posl. inž. Nečas, Jílek, Schweichhart, Koczor, Horpynka, Biňovec, Můňa, Vobecká; na straně "pro" p. posl. Knirsch.

Dávám slovo prvnímu řečníku, p. posl. inž. Nečasovi.

Posl. inž. Nečas: Slavná sněmovno! Dnes projednávaný vládní návrh o mimořádných opatřeních bytové péče jest jedním z těch neblahých provisorií, jimiž vláda v posledních letech uvádí veřejnost do neklidu a stálého zmatku a nejistoty právě v otázce bytové a stavební - otázce ze všech snad hospodářských otázek dneška nejaktuálnější a nejpalčivější.

Předložený zákon s krátkodobostí svého působení bude přijat s oprávněností velmi nepříznivě nejen pracujícími vrstvami a nájemci, nýbrž též vrstvami podnikatelů, stavitelů a družstev stavebních. Krátkodobost dnes projednávaného provisoria je známkou bezradnosti a nedostatku programovosti v naší kardinální hospodářské otázce.

Dnešní koalice řídí se v hospodářském ohledu v mnohém směrnicemi, které jí udává generální sekretář Svazu průmyslníků dr Hodač. V národohospodářském časopise "Národohospodářský Obzor", Hodačem řízeném byl však v letošním březnovém čísle vznesen ostrý protest proti dosavadnímu rozpačitému řešení otázky stavebního ruchu a bytové péče a protestováno v něm dokonce proti tomu, "že obyvatelstvo musí tápati stále v nejistotách o směrnicích a zásadách, na nichž budou postaveny nejen zákon o stavebním ruchu, ale i zákon o ochraně nájemníků, z nichž hlavně poslední dotýká se všeho městského obyvatelstva, ať již nájemníků nebo majitelů domů......" A dále mluví Hodačův časopis o právní nejistotě z toho plynoucí a škodící celému hospodářskému životu.

Právě v těchto dnech inženýrská komora Československé republiky také pod vlivem posledních katastrof stavebních protestovala proti způsobu, jakým se vydávají nyní zákony o stavebním ruchu a ochraně nájemníků, a ukazuje v protestu hlavně na naléhavost novelisace §u 49 zákona č. 43 z r. 1928, neboť podle názoru inženýrské komory je krátká lhůta, daná pro dokončení staveb, které mají požívati výhod dřívějšího zákona č. 44/1927, jednou z hlavních příčin nynějšího nezdravého a překotného tempa podnikání. Krátkodobá působnost našich stavebních zákonů má v zápětí i velké zdražování stavebních hmot a staveb vůbec a bude míti také v zápětí dnes již očekávanou stavební krisi a úpadek stavebních živností v budoucnosti.

Jest až ku podivu, že přes všechny poslední události i přes dosavadní zkušenosti, nabyté s ustavičnými provisorii, přichází vláda znovu s návrhem krátce terminovaným. Podáváme proto za účelem alespoň částečné stabilisace, tak krajně nutné našemu hospodářskému životu, příslušné pozměňovací návrhy.

Dnes projednávaný návrh zákona naráží však také jinde, a to především u činitelů samosprávných. V době, kdy okresy a obce vyvěšují černé prapory, aby tak demonstrovaly proti důsledkům nešťastného zákona o finančním hospodářství územní samosprávy, jímž je ubito hospodářství obcí a okresů, v době, kdy okresy i obce zastavují platy zaměstnancům a kdy koaliční samospráv ní funkcionáři se pro to vše na některých místech vzdávají i svých funkcí, přichází vláda s návrhem, jenž je novým úderem a novým ponížením pro naši samosprávu. (Slyšte!) O lidi bez přístřeší a o vybavení obyvatelstva řádnými byty má se starati obec. Upírá se jí však právo hospodařiti uprázdněnými byty a její působnost se přenáší na okresní úřady politické, jež přece nemají přímého zájmu na hospodaření s byty. Jde tu o opětný značný přesun kompetence v neprospěch samosprávných činitelů, jde tu o další ránu samosprávě, a to dosti citelnou. Podáváme proto příslušné pozměňovací návrhy.

Velkou vadou předlohy je také nedostatečnost sankcí, donucovacích prostředků, zabezpečujících hlášení a pronajímání ve starých bytech. S protestem ohražujeme se dále proti těm ustanovením zákona, která umožňují spojování bytů a která tedy budou míti v zápětí další rušení malých bytů. Právě malých bytů je nejvíce třeba - v nedostatku malých bytů tkví vlastní jádro stálé a palčivé bytové nouze v celé republice, zvláště ve velkých městech. V tom směru by se mělo přicházeti tedy s návrhy docela opačnými, s návrhy, které by podporovaly rozvoj malých bytů. Vítanými by byly na př. návrhy, jež by přinášely progresivní zdražení obytných místností (progresivní podle počtu místností), dále návrhy o zdanění místností neobydlených. Předložení zákona, jenž však umožňuje zmenšení právě malých bytů, považujeme za osudnou chybu vyplývající z nedostatku zájmu a citu právě pro malé lidi sociálně nejvíc potřebné. Dnes je v Praze samotné na 6000 neobsazených vícepokojových bytů v novostavbách, byty 3-4-5pokojové se už inserují, o malé jednopokojové byty s kuchyní je však ustavičně veliká nouze a bída. Soukromí podnikatelé, až na malé výjimky, se stavbou domů s malými byty nezabývají z důvodů pochopitelných s hledisk soukromokapitalistických za nynějších poměrů. O malé byty měl by se proto starati stát, obce a instituce zvláště sociální. Krise těchto posledních institucí, jimž nynější vláda zkonfiskovala jmění pro jiné účely i jejich celkové postavení za současného ostrého protisociálního režimu v republice, je dostatečně známa. Odtamtud prozatím není možno čekati radikální pomoci. Stejně i obce a okresy jsou finančně ubity zákonem o finančním hospodářství území samosprávy, odtamtud také nelze čekati valné pomoci. Při tom nutno ještě ceniti snahu značné části obcí o bytovou péči - vždyť Praha sama dává nyní na stavbu bytů více, než dává stát za vedení nynější koalice pro celou republiku.

Cifry, které ukazují bytovou péči státu v posledních letech, jsou zdrcující obžalobou koalice, zdrcující, srovnáme-li bytovou péči naší republiky za černo-zeleného režimu s bytovou péčí okolních států, a katastrofální přímo, srovnáváme-li nynější státní podporu bytové péče s péčí let minulých. Nechci tu uváděti skvělou přímo bytovou péči města Vídně se všemi vzornými stavbami a institucemi, jimž těžko najdeme rovných v Evropě. Příklad ten je dostatečně znám a s této tribuny bylo příkladu soc. demokratické Vídně již několikrát vzpomenuto. Méně známy jsou příklady jiných dvou států - největších na kontingentě evropském - Ruska a Německa.

Přes rozháranost hospodářského života a velké svízele finanční věnuje sovětské Rusko stále větší sumy na stavbu bytů. R. 1923 a 1924 mělo sovětské Rusko pro tento účel v rozpočtu sumu přibližně našich 2 miliard Kč, v rozpočtovém období 1924/25 částku přibližně 5 miliard Kč, r. 1925/26 částku 8 miliard Kč, v budgetním roce 1926/27 přibližně 9 miliard Kč, letošního roku pak sumu ještě vyšší, dosahující téměř 10 miliard Kč.

Ale i Německo jde v posledních letech v otázce staveb bytů mílovými kroky v před. Přes to, že byla tam vláda pravicová, nezapomínala - na rozdíl od našich stran pravice - že pořádného bytu je nebydlícím stejně třeba jako chleba, ne-li více. Miliardovými sumami z veřejných prostředků pomáhalo se tu stavebnímu ruchu tak, že se postavilo v Německu r. 1924 115.000 bytů, r. 1925 192.000, r. 1926 219.000, r. 1927 270.000 bytů. Jde to tedy rapidně vzhůru a při tom není zapomenuto na vypracování velkorysého zastavovacího plánu pro celou říši do daleké budoucnosti, který fakt umožňuje celému průmyslu a hospodářství prováděti plánovitě a nerušeně příslušné práce. Z prostředků státních a veřejných byla minulého roku bohatě dotována zajímavá výstava "Die Wohnung" ve Stuttgartě, která byla podařeným a velkolepým praktickým pokusem řešení moderního bytu - a to především pro střední a malé vrstvy lidové. Ať sledujeme na místě samém bytovou péči v Berlíně, Frankfurtě, Stuttgartě a jinde, všude vidíme pozoruhodné výsledky dosažené v ohledu dobře propracované finanční organisace - to je ovšem základ všeho - ale i v ohledu technickém, hygienickém i estetickém s použitím nejmodernějších method.

Když pak srovnáme péči Německa, Holandska, Ruska, Vídně a jiných států nás obklopujících s naší státní podporou stavebního ruchu v posledních letech, docházíme k výsledkům velmi smutným. Výsledky ty vyniknou ještě, srovnáme-li nynější podporu s podporou minulých let. Podle úředních "Zpráv veřejné služby technické" byly projednány s ministerstvem veř. prací v oddělení pro stavební ruch 1. června 1921, t. j. po počátku účinnosti zákonů o stavebním ruchu až do 31. března 1928 projekty na postavení 26.466 domů o 56.793 bytech s rozpočteným staveb ním nákladem 4.484,382.597 Kč (z toho připadlo na Velkou Prahu 2166 domů s 12.344 byty a 1.135,936.502 Kč).

Jak však podporuje nynější koalice stavební ruch ze státních prostředků, ukazuje údaj "Zpráv veřejné služby technické" za letošní rok. V prvním čtvrtletí r. 1928, t. j. v měsících lednu až březnu 1928 byly projednány v ministerstvu veřejných prací v odděleních pro stavební ruch projekty na postavení 4 domů o 4 bytech s celkovým nákladem 197.600 Kč. V měsíci prosinci 1927 2 domy o 3 bytech s nákladem 134.000 Kč.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP