Nejhorší nedopatření přihodilo
se však kolegovi Zajičkovi tím, že
veřejně obviňuje ze lži ministra dr
Engliše, který je na od chodu s ministerského
křesla. Dr Engliš prohlásil r. 1926
v rozpočtové rozpravě výslovně,
že béře odškodnění invalidů
rovněž do programu úsporných opatření,
že však nepomýšlí nikterak na zhoršení
invalidního zaopatření nesociálním
způsobem. Engliš prohlásil, že
chce všem těm, kdo bérou invalidní rentu
zcela neprávem, nebo jejichž výdělečná
činnost činí braní důchodu
zbytečným, důchod vzíti, těmito
ušetřenými částkami zvýšiti
důchody těžkých poškozenců
na člověka důstojnou výši a při
tom ještě přirozeně dosíci úspor
pro státní pokladnu, jichž prý hodlá
použíti pro staropensisty. Tento plán finančního
ministra narazil tenkráte na odpor oposice, byl však
vládními stranami vzat s pochvalou na vědomost.
Dnes však líčí kol. Zajiček
ministra financí Engliše jako člověka,
který chtěl soustavně zhoršovati invalidní
péči, a počítá to za úspěch
německých vládních stran, jež
domněle prý zabránily, že Engliš
neučinil své černé plány
skutkem. Bylo by skutečně zajímavo slyšeti
pana ministra financí Engliše, co řekne
k tomuto vylíčení pana posl. Zajička.
Tuto odpověď by si mohl pak dáti za rámeček
také pan posl. Tichý, který rovněž
vylíčil pana ministra financí jako škůdce
péče o invalidy, kterému v tom bylo zabráněno
německými vládními stranami.
Pan posl. Schubert svedl při této příležitosti
také veškerou vinu za to, že německé
vládní strany ještě nemohly ubohým
válečným poškozencům pomoci,
na české vládní strany. Tu vnucuje
se člověku přece jen otázka, proč
se německé vládní strany v otázce
válečných invalidů nepostavily zcela
prostě na stranu německých a českých
oposičních stran. Tu byla by se utvořila
ve sněmovně většina, která by
ve vzácné jednomyslnosti byla vyřešila
problém invalidní péče přímo
skvělým způsobem. Neříkejte
prosím, že by to nebylo možno. V politice je
všechno možno, a kde je vůle, tam je i cesta.
A kdyby nynější vláda byla při
tom padla, nemusilo nám to také dělati žádnou
starost. Byla by se ihned utvořila nová většina,
jež by byla bývala ochotna říditi kormidlo
státní lodi.
Pan posl. Schubert prozradil však ještě
zcela zvláštní recept z politické kuchyně
vládní koalice. Jestliže totiž jeden zástupce
v osmičlenném výboru, kterému musejí
býti nejprve předloženy všechny návrhy
zákonů, podá námitku proti nějaké
zákonné předloze, musí býti
tato vzata z denního pořadu. Poněvadž
v tomto osmičlenném sboru není tedy vůbec
přehlasování, bylo tak tím vyvráceno
jeho kolegou v koalici Schubertem tvrzení posl.
Zajička, který chtěl omlouvati neúspěch
vládních Němců jejich číselnou
slabostí. Je jen prazvláštní, že
stále německé vládní strany
podléhaly tomuto českému vetu, když
chtěly pomoci válečným poškozencům.
Naproti tomu nebylo o německém vetu v osmičlenném
výboru žádné známky, když
ministr Udržal přinesl celou kytici vojenských
předloh, když ministr Černý vynalezl
správní reformu a ministr financí Engliš
nás obdařil zákonem o finančním
hospodaření obcí. Proč nezabránily
německé vládní strany svým
vetem těmto a jiným pro nás Němce
škodlivým zákonům? Máme právo
zvěděti, zda jde zde o zradu německých
vládních stran spáchanou na životních
zájmech německého národa v tomto státě,
či zda snad mají právo veta v osmičlenném
výboru jen Češi, ne však Němci,
což by bylo prazvláštní ilustrací
k tvrzení o "rovných mezi rovnými".
Bojím se, že ani jeden zástupce, ať německých,
ať českých vládních stran na
tyto otázky neodpoví. Ti pánové ukryjí
se za úřední tajemství vládní
koalice a chtějí se při tom ještě
obestírati nymbem tajné diplomacie. Spekulují
však chybně, doufají-li, že nikdo to nebude
pokládati za zbabělý útěk od
odpovědnosti.
Sliby, které německé vládní
strany učinily válečným poškozencům
31. května, uskutečnily tím, že v tomto
týdnu potíraly zcela bezohledně a zmařily
všechny pokusy oposičních stran, aby provedeno
bylo zlepšení předloženého návrhu
zákona. Německé vládní strany
zvítězily nad oposicí. Německé
vládní strany sice předstírají,
že nemají moci, aby válečným
poškozencům pomohly, avšak ukazují, že
mají tolik moci, aby znemožnily každou pomoc
ve prospěch válečných invalidů.
Jmenují to účastí na moci, my to jmenujeme
trestuhodným zneužitím nepatrných zbytků
moci.
Ministr Šrámek a německé vládní
strany jsou hodny jeden druhého. Žádný
neplní daného slova. A na těchto lidech závisí
osud válečných poškozenců.
Tak vypadá v jubilejním roce sociální
politika v Československém státě.
(Potlesk poslanců něm. strany národní.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je pan posl. Simm. Dávám mu slovo.
Posl. Simm (německy): Dámy a pánové!
Řečníkem právě přede
mnou byla právem kritisována okolnost, že po
celou dobu jednání o vládním návrhu
předloženém k projednání ministr
sociální péče, tedy ministr příslušného
resortu, se ve sněmovně neobjeví. Již
při jednání sociálně-politického
výboru o tomto zákonu, jakož i při jednání
rozpočtového výboru byla vznesena stejná
stížnost. Pokusili jsme se nyní pomoci této
stížnosti kol. Horpynky trochu k provedení
formou návrhu tím, že jsme navrhli, aby schůze
sněmovny byla přerušena, dokud ministr sociální
péče neuzná za hodno námahy do sněmovny
přijíti. Složitý jednací řád
nám ovšem neposkytl možnosti, abychom viděli,
že se tohoto návrhu předsednictvem alespoň
trochu dbá, avšak snad nalezne předsednictvo
samo také možnost dodati této výzvě,
která již několika řečníky
byla vznesena na předsednictvo, aby ministr sociální
péče byl povolán k jednání
ve sněmovně, důrazu ve formě provedení
tohoto návrhu. (Výkřiky posl. inž.
Junga.) K předloženému vládnímu
návrhu zákona zaujal jsem stanovisko již v
sociálně-politickém výboru a jestliže
jen krátce, myslím, že jsem přece jen
dostatečně výrazně vyjádřil
mínění své a své strany o této
věci. Opakuji výrok učiněný
při poradách ve výboru, kterým, jak
se domnívám, více než chování
vlády k předloženému zákonu je
charakterisováno mínění, jež
vrcholilo ve větě, že dnešním vládním
stranám, že dnešní koalici vůbec
schází nutná vážnost, aby o nějaké
veliké otázce bylo upřímné
a uspokojivě jednáno. (Souhlas na levici.) Přijetím
předloženého zákona kráčí
vládní strany jen dále v pověstném
systému provisorií, jenž byl zaveden, aby se
vyhnuly velikým otázkám. S tímto systémem
setkáváme se při zákonodárství
o válečných poškozencích, jak
jsme jej mohli pozorovati před nepříliš
dlouhou dobou při jednání o otázce
pensistů v této sněmovně, a jak jsme
jej mohli pozorovati při dalších zákonných
pracích, jak byly vyřízeny dnešní
vládní koalicí. (Posl. inž. Jung
[německy]: Stavební ruch!) Tak jest, při
stavebních zákonech, při zákonech
o nájemném a pod. (Posl. inž. Jung [německy]:
Dělá-li někdy zákon, jako zákon
o finančním hospodaření obci, je to
slátanina!) Právě chtěl jsem to
říci, co kol. Jung ve výkřiku
poznamenal. Provisorium nebo něco, co je opravdu špatného
a ledabylého, to je činnost dnešní vládní
koalice; provisoria nebo zákony jako zákon o finančním
hospodaření obcí nebo zákon o správní
reformě, zákony, které nejsou proveditelny
a musejí býti novelovány, než mohou
býti prováděny. Ničím jiným
tedy, než opět provisoriem, je tento předložený
zákon, a na tomto prohlášení nemění
ničeho okolnost, že toto provisorium tentokráte
platí půl roku, do 30. června 1929, místo
dřívějšího na celý rok.
To je celý smysl nynější práce
koalice, jenž v zákonodárství o válečných
poškozencích vrcholí v lapidární
větě čl. I tohoto předloženého
zákona, který tu praví: "Působnost
§u 2, odst. 1., zákona ze dne 20. února 1920,
č. 142 Sb. z. a n., o požitcích válečných
poškozenců, ve znění zákona ze
dne 25. ledna 1922, č. 39 Sb. z. a n., se změnou
stanovenou zákonem ze dne 10. dubna 1924, č. 79
Sb. z. a n., prodlužuje se až do nové úpravy,
nejpozději do 30. června 1929." (Výkřiky.)
To je ta celá moudrost, dámy a pánové,
jež také ještě z tak mnohých jiných
prací a činností dnešní koalice
vychází, je charakterisována zvláště
tímto zákonem. (Posl. inž. Jung [německy]:
Nejlépe je udělati jediný zákon s
ustanovením: Vláda může dělati
co chce!) To by bylo nejlepší, alespoň
by nám to ušetřilo bezvýslednou a hnusící
se práci, kterou, bohužel, musíme konati. Při
svých dřívějších řečech
k problému válečných poškozenců
poukazovali jsme již na to, jak neudržitelným
se ukazuje vůbec zavedení hranice příjmové,
kterou je vázán příjem důchodu,
a jak při této úpravě československý
stát kráčí osamocen a sám v
řadě států, jež mají zákony
o péči o válečné poškozence,
a jak toto osamělé postavení, které
zaujímá při projednávání
celého komplexu invalidní otázky, přivádí
přímo ad absurdum. Žádný stát
nezavedl takové zákonné úpravy, všude
je uskutečněna námi žádaná
zásada, že důchod přísluší
tomu, kdo pro celek přinesl oběť poškození
na těle, bez ohledu na příjem, který
si dodatečně v občanském životě
dovedl opatřiti. Vyslovili jsme dále mínění
v tom směru, že by mohlo býti přípustné
nejvýše dobrovolné zřeknutí se
důchodu. Německo sice v jisté formě
zavedlo zákonem jakousi hranici příjmovou
pro válečné poškozence, přece
však hranice příjmová pro válečné
poškozence je v říšsko-německém
zákoně stanovena daleko výše a tak uspořádána,
že při dosažení stanoveného příjmu
neztrácí se celý důchod, nýbrž
pouze nastane jisté odstupňování v
jeho přiznání. Přídavek pro
těžké poškozence, místní
přídavek a vyrovnávací přídavek
se vyplácejí v Německu dále bez ohledu
na výši osobního příjmu válečného
poškozence. Jak to však nyní ve skutečnosti
vypadá s péčí o válečné
poškozence v Československu? Od r. 1920, tedy po 8
let, zápasí váleční poškozenci
v Československé republice o zlepšení
zákonité péče o válečné
poškozence, jež původním zákonem
z r. 1920 nebyla vyřešena. Novela z r. 1922 přinesla
jen nepodstatné změny původního zákona,
ponechala především příjmovou
hranici, jež zákonem ze dne 10. dubna 1924 ke všemu
byla ještě z 6000 Kč snížena na
5000 Kč. Vybéřeme-li ze zaopatřovacího
zákona jen několik ustanovení, jako na př.
o výši sazeb důchodů, ukazuje se ta
celá bída, jež obklopuje otázku válečných
poškozenců, dostatečně jasně.
Tak dostává na př. u nás 100%ní
válečný poškozenec včetně
drahotní přirážky denně 9.60
Kč, 25%ní invalida se započtením drahotní
přirážky 2.22 Kč, prosím, 2.22
Kč, válečná vdova 50%ty výdělku
nezpůsobilá s drahotním přídavkem
2.46 Kč, úplný sirotek 2.40 Kč, polosirotek
a předek 1.67 Kč. Ptám se vás: Nejsou
tyto sazby vysměchem ohledům, jež musí
přece každý míti právě
vůči válečným invalidům?
(Posl. inž. Jung [německy): Snad se dokonce ještě
něco strhuje!) Rád bych se také dále
otázal, zda takové číslice nejsou
ilustrací našeho tvrzení o lži sociálního
státu, za který se Československá
republika zde i v cizině vydává? Ptám
se vás: Kdo by se jen odvážil jinak odpověděti
na otázku, kterou jsem zde položil, než v tom
smyslu, jako musíme to dnes činiti my, když
jsme to již několikráte učinili bez
výsledku?
Avšak ke správnému posouzení jednání
s československými válečnými
poškozenci dojdeme přece jen teprve tenkráte,
jestliže studujeme venku v životě ustanovení
platných zaopatřovacích zákonů
při jejich praktickém použití. Toto
praktické použití venku v životě
ukazuje ubohost a bídu válečných poškozenců
lépe, než se nám ukazuje ustanoveními
zákona. Výsledek takového studia provádění
našich platných špatných zákonů
o válečných poškozencích na venkově
je posledním důvodem našeho rozhořčení
a vnitřního pohnutí, se kterým dnes
mluvíme. Venku nemůžeme sdostatek vyslýchati
žaloby, jež jsou nám svěřovány,
zvláště o stálých revisích
minulých let, jež velikému počtu válečných
poškozenců, kteří by dokonce podle zákona
o hranici příjmové měli nárok
na důchod, snížily sazbu jejich výdělečné
nezpůsobilosti tak, že je vyloučily ze zaopatření
důchodem, a k tomu přistupuje nad to tento zákon,
který je zde dnes prodlužován, o hranici příjmové,
kterou je vázáno vyplácení důchodu,
předloha zákona, jež pak, pokud možno,
činí nárok válečného
poškozence na zaopatření ilusorním.
Válečný poškozenec hospodářsky
nesamostatný, tedy dělník nebo zaměstnanec,
nesmí denně vydělati více než
27.42 Kč, chce-li si zachovati nárok na důchod.
U hospodářsky samostatně činného
válečného invalidy je nejvyšší
výdělek stanoven 13.71 Kč. Do těchto
sazeb, to nesmí býti zapomenuto, nutno započítati
však příjem příslušníků
válečného poškozence, kteří
s ním žijí ve společné domácnosti.
Ptám se: Myslíte opravdu, že válečný
poškozenec samostatně hospodářsky činný
může žíti s ročním příjmem
5000 Kč, dnes při zdraženém živobytí,
při stoupající drahotě všech
životních potřeb, při stoupající
činži, myslíte opravdu, že válečný
poškozenec může s těmito 5000 Kč
vystačiti? Bude se musiti pokusiti, aby mohl krýti
holý život, aby si opatřil vyšší
příjem, překročí tedy při
svém příjmu hranici příjmovou,
zvláště tenkráte, jestliže jeho
příslušníci jsou ochotni spoluvydělávati
- a to musí v praktickém životě, ať
chtějí či nikoliv. Pak však je konec
s důchodem pro válečné poškozence.
Pak se stalo požívání důchodu
ilusorním.
Jestliže však toto praktické použití
venku v životě mohu pozorovati na stech a tisících
v žalostných případech, pak musím
se stále tázati, zda vláda nevidí
v takovém vývoji svůj cíl, cíl,
který právě chce splniti takovým zákonodárstvím!
Pánové, možno pozorovati případy,
že válečný invalida, úplně
výdělku nezpůsobilý, který
nemůže vykonávati naprosto žádné
práce, byl vyloučen z výplaty důchodu
jen proto, poněvadž výdělek jeho příslušníků
přesahuje zákonitou hranici příjmovou.
(Posl. Geyer [německy]: A vyplacené, avšak
spotřebované požitky musejí býti
vráceny!) Oběť válečného
invalidy, kterou tento přinese společnosti obětováním
svého zdraví, nedochází v takových
křiklavých případech, jež jistě
snad mohou býti případy hraničnými
- avšak vyskytly se - žádné protihodnoty,
ani té protihodnoty, jež snad v československém
zákonodárství o péči o válečné
poškozence byla válečným poškozencům
takřka zajištěna. Tyto neslýchané
případy, pánové, volají po
nápravě a promlouváme zde o steré
starosti, o steré bídě, kterou venku v praktickém
životě pozorujeme, a tlumočíme na tomto
místě pocity tisíců a tisíců
lidí, jež v jejich nitru musí vyvinouti se
přímo v pobouření a nevoli nad takovým
zacházením.
Přezkoušení příjmových
poměrů válečných poškozenců,
přezkoušení, jež je důsledkem tohoto
zákona, na kterém se dnes usnášíme,
děje se často za největších šikan
v nejpřísnější formě.
(Posl. Geyer [německy]: Zdravotní odvody!) Ano,
to je ten pravý výraz! Nemocenská pokladna,
zaměstnavatel, berní úřad, musejí
vejíti v činnost, aby přezkoušeli spolehlivost
příslušných vlastních údajů
válečného poškozence o jeho příjmu,
a běda, jestliže snad vyskytne se rozdíl mezi
údaji válečných poškozenců
a údaji jmenovaných činitelů! Běda,
zjištění takového rozporu může
míti pro válečné poškozence za
následek dalekosáhlé útisky. (Posl.
Geyer [německy]: Důchod se opět odnímá
se zpětnou platností!) Co týrání
vyskytuje se v praxi při poskytování podpor
a zápůjček. Žádá-li válečný
invalida o podporu v tísni, jež ho postihla, nebo
o poskytnutí zápůjčky k založení
existence, vstupuje tato revisní prohlídka, o které
jsem právě mluvil, do triumfálního
stadia. Dodatečná lékařská
prohlídka je prováděna pak v 999 případech
z tisíce tak, že dojde ke snížení
procent výdělečné neschopnosti, jen
aby výše požadované zápůjčky
mohla býti co nejvíce omezena. Na zápůjčku
však musí válečný poškozenec
přes takové šikanosní, přísné
řízení u revisní prohlídky
obyčejně čekati dlouhou dobu, mohou uplynouti
dva roky, než válečný poškozenec
dostane od úřadu konečné rozhodnutí,
a to je opět v 99 případech ze sta odmítavé
a nepříznivé.
Z informace svazu německých válečných
invalidů vybírám: To je případ,
který může býti prokázán
a přál bych si, aby tento případ,
jehož jméno později mohu jmenovati, byl
přítomným zde snad zástupcem vlády
zaznamenán. 60%ní válečný poškozenec
žádal o podporu v nouzi. Na tuto žádost
následovala obvyklá revisní prohlídka,
při které výdělečná
neschopnost uchazečova byla snížena na 45%.
Proti tomu podáno bylo jako ve všech případech
praxe odvolání k zemské odvolací komisi,
ovšem bez výsledku, neboť tato komise potvrdila
prvé rozhodnutí. Po dlouhé době dostal
pak válečný poškozenec vyřízení
své žádosti, z něhož bylo možno
poznati, že podle zákona ze 4. prosince 1925 se mu
podpora v nouzi nedává, poněvadž nemůže
prokázati výdělečnou neschopnost aspoň
50%. Nyní je účel revisní prohlídky,
jež musí předcházeti každému
poskytnutí zápůjčky, jasným.
Tato revisní prohlídka má pravděpodobně
jen ten účel, aby ve všech případech
stlačila výdělečnou neschopnost pod
50%, aby žádosti válečných poškozenců
mohly býti ve všech případech odmítnuty.
Zmíněný výnos totiž stanoví,
že dary a zápůjčky invalidům
s chirurgickým zraněním smějí
býti poskytnuty jen tenkráte, je-li výdělečná
způsobilost snížena aspoň o 50%, u invalidů
s onemocněním vnitřním je stanovena
hranice na 40%, u vdov musí zde býti tři
nezaopatřené děti ve stáří
pod 16 let, u předků je udělení podpory
vázáno teprve na dosažení 60. roku věku
atd. Tito lidé nedostanou ovšem na své četné
podané žádosti ničeho, právě
pro praxi, jak jsem ji nyní vylíčil.
Stálé revisní komise a rigorosní přezkoušení
příjmu válečných poškozenců
vede k předpisování přeběrků
na důchodech, o kterých se kol. Geyer zde
v jednom výkřiku zmínil. Pánové,
tato praxe, požadovati od válečných
poškozenců přeběrky zpět, nabyla
přímo katastrofálních forem, jež
můžeme v praktickém životě pozorovati,
katastrofálních forem, jež rovnají se
zničení existence mnoha set a tisíců
válečných invalidů. A ačkoliv
při požadování přebraných
důchodů se objevují takové katastrofální
důsledky, postupuje se bezohledně zabavováním
a pohrůžkami exekucí. Proti těmto opatřením,
pánové, protestuji s tohoto místa co nejostřeji
a vyslovuji naději, že bude konečně
upuštěno od této praxe, jež tisíce
a tisíce válečných poškozenců,
kteří si nevědí rady, jak by přijaté
přeběrky, které přirozeně spotřebovali,
mohli splatiti, uvádí do pochopitelného neklidu,
do neklidu, ve kterém nejeden sáhl po zbrani nebo
oprátce, aby se odpravil, aby skončil toto bídné
živobytí. (Posl. inž. Jung [německy]:
Ve starém Rakousku nepožadoval stát náhrady
za takové věci!) Mohli bychom si přece
mysliti, že by se zde mělo v praxi používati
i zásady, že váleční poškozenci
přijímali přeběrky jistě v
dobré víře. Proto tomu snad není možno
ničeho namítati.
Zvláštní stížnosti zasluhuje také
metoda, jakou se vystupuje proti válečným
poškozencům trafikantům. Zjistili jsme řadu
válečných slepců a válečných
poškozenců úplně výdělku
neschopných, kteří, protože mají
tabáční trafiku, nedostávají
ani haléře důchodu. Podle §u 4 požitkového
zákona, nevyplácí se za všech okolností,
jestliže příjem z trafiky převyšuje
příjem z důchodu o 100% K tomu přistupuje
zlá kapitola o přidělování
společníků, jichž se používá
venku k tomu, aby válečnému poškozenci
bylo přijaté dobrodiní, přidělená
trafika, tak zoškliveno, že dobrovolně jednou
tohoto dobrodiní se vzdá. (Posl. Geyer [německy]:
A přijde o oboji, o trafiku a o důchod! - Posl.
inž. Jung [německy]: Nebo se mu odpírá
státní občanství, nemá-li tohoto
státního občanství, případ
Sláma ve Znojmě!)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid. Prosím pana řečníka, aby pokračoval.
(Posl. inž. Jung [německy]: Nebo chtěli
jej znásilniti, aby posílal své dítky
do české školy!)
Posl. Simm (pokračuje): To je však věrohodné,
co kol. Jung zde praví.
Pro takový postup proti válečnému
poškozenci béře se důvod ve státně-finančním
kategorickém imperativu pana ministra financí.
Pánové, ministerstvo nár. obrany dostalo
od r. 1919 přes 20 miliard veřejných peněz
pro svůj účel. Péče o válečné
poškozence vy žádala si ve stejné době
5 miliard korun čsl. Částky zařazené
v těchto minulých létech do státních
rozpočtů na péči o válečné
poškozence byly jen nepřesné, byly namnoze
pouze na oklamání. Nebyly vyplaceny. Část
těchto peněz přišla jako úspora
zpět do státní pokladny. Tak r. 1920 byla
na péči o válečné poškozence
zařazena částka 945 milionů Kč,
ve skutečnosti v tomto roce byl zákon o zaopatření
schválen a mnohem později teprve proveden. Důchody
pro válečné poškozence byly běžně
poukazovány teprve v létech 1921, 1922 a 1923. Doplatky
dostaly se do rukou důchodců teprve od 1. května
1920. Tak uše třena byla r. 1920 a v pozdějších
létech potom značná část peněz
zařazených do rozpočtu. Že je to pravda,
vysvítá také z toho, že by celé
částky byly v této době spotřebovány
k účelům péče o válečné
poškozence a že by byla vláda musela požadovati
při správném provádění
značné dodatečné úvěry.
Ve skutečnosti byl však žádán jen
jedenkráte dodatečný úvěr několika
málo milionů, za což se ministerstvu sociální
péče ještě dnes dělají
výtky.
Pan ministr financí poukázal při projednávání
státního rozpočtu pro rok 1928 na to, že
musí býti na všech stranách šetřeno.
Úspora z kapitoly péče o válečné
poškozence měla býti ovšem věnována
jiným účelům sociálním.
Jak dalece se to stalo, nemohu zde zkoumati, naším
názorem je jen zdůraznění skutečnosti,
že rozpočet pro rok 1928 byl vyvážen na
útraty válečných poškozenců.
Prohlašujeme k tomu, že je to kruté, právě
na válečných poškozencích ušetřiti
schodky státního rozpočtu. Osud chystané
reformy v oboru zákonodárství o válečných
poškozencích, jež byla chystána pro rok
1928, byl nám však již tenkráte jasným,
když jsme před časem slyšeli mluviti pana
ministra financí k problému péče o
válečné poškozence.
Jest ku podivu, že pan ministr financí vlády,
jež se se svými stranami - a bylo zde vyloženo,
že se všemi svými stranami - válečným
poškozencům slovem zaručila, že tento
finanční ministr sám může takovou
vládu kompromitovati, její plány zcela zvrátiti.
(Výkřiky posl. inž. Junga.)
Tyto plány byly: Celý komplex invalidní otázky
měl býti od základu novelisován. Již
r. 1926 bylo to takřka zaručeno. Když tenkráte
návrh zákona na prodloužení ustanovení
o výši hranice příjmové vyvolal
živou rozpravu ve sněmovně, byly podány
v závěru jich v sociálně-politickém
výboru iniciativní návrhy posl. Zajička,
Schuberta a Čuříka, o kterých
dnes v rozpravě byla již několikráte
řeč. Sociálně-politický výbor
navrhl ovšem r. 1926 ve schůzi rozhodující
o zákoně o hranici příjmové
pro válečné poškozence, že vládní
návrh tisk 632 má býti schválen, byla
však přece ve spojení s ním přijata
resoluce: "Vláda se vyzývá, aby co nejdříve
novelisovala zákon o válečných poškozencích
a aby při tom pokud možno největší
měrou přihlížela k požadavkům
vysloveným zvláště v iniciativních
návrzích tisky 549, 557 a 698." Co se stalo
z toho "co nejdříve"? (Posl. inž.
Jung [německy]: Zákon o certifikatistech!) Tak
jest, zákon o certifikatistech a mnohý milion výdajů
pro vojenské účely místo výdajů
na péči o válečné poškozence.
Uplynuly téměř dva roky od zmíněného
stanoviska sociálně-politického výboru
ve formě návrhů posl. Zajička,
Schuberta a Čuříka a opět
je celý komplex otázky válečných
poškozenců zneuznáván a z něho
pouze jako opakování práce konané
pravidelně v posledních létech předkládá
se k projednání zákon o hranici příjmu
pro válečné poškozence.
Takové chování vlády může
býti snad označeno jako úplné porušení
daného slibu a je možno snad označiti za více
než pochopitelné, rozněcují-li se vášně
osob tím postižených. Na to jsem upozornil
kol. Schuberta zvláště v sociálně-politickém
výboru, když jako jediný řečník
německých vládních stran sice promluvil,
avšak místo, aby nějakou formou vyjádřil
postup myšlenkový k problému, o němž
se jednalo, nezabýval se ničím jiným,
než polemikou s listem svazu německých válečných
poškozenců "Der Kriegsverletzte". To byl
také potom důvod mé otázky ke kol.
Schubertovi v sociálně-politickém
výboru, otázky znějící, zda
by neměl co říci k problému samému
projednávané předlohy? Musím již
zde prohlásiti, že bych byl učinil moudřeji,
kdybych mu tuto otázku nebyl položil. (Výkřiky
posl. inž. Junga.) Neboť výsledkem této
otázky byla tato odpověď: "To přenechejte
jen nám, to je věcí celé koalice."
Tak pan kol. Schubert, který po celá léta
vystupoval jako nadšený obhájce válečných
poškozenců až do chvíle, kdy dostala se
mu do rukou možnost, aby svou teorii k otázce válečných
poškozenců prakticky provedl.
A kol. Zajiček? Můj ty Bože, on, který
neméně byl vřelým přímluvčím
pro problém válečných poškozenců
v mnohých řečích, ignoruje dnes tento
problém tak, že se svou stranou nedává
již vůbec ani vysílati do schůzí,
ve kterých se alespoň o tomto problému hovoří.
A on přece po celá léta o tom také
hovořil. Je nepochopitelno, že při tom necítí,
jak se sám diskvalifikuje, jestliže si takovým
způsobem vede.
Dnes jsou kol. Schubert a Zajiček zapřaženi
do téže spekulace, které holduje již stále
ministr financí. Spekulují společně
s ministrem financí na automatické vyřešení
problému válečných poškozenců
umíráním válečných invalidů.
Musím již říci, je mi toho líto,
ale musím to říci, že jistě nemají
nepravdu, míní-li, že v příštím
roce, dojde-li k nějakému zásadnímu
řešení této otázky, vyjde to
levněji než v letošním roce, a že
za dvě léta by to stálo ještě
méně, a že za pět let snad by se jejich
stanovisko výdajů sneslo se státně
finančním kategorickým imperativem, kterého
i oni nyní tak přísně poslouchají.
Ba, tak nepravdu ti pánové nemají. Mám
před sebou zde statistiku svazu německých
válečných poškozenců o úmrtích
v určitém zcela krátkém období
v poslední době z řad organisovaných
ve Svazu německých válečných
poškozenců. Přečtu jen závěr
zprávy o období od 1. července 1924 do 31.
srpna 1927. V tomto období zemřelo z řad
organisovaných v tomto svazu: 917 invalidů, 338
vdov, 424 předků, 13 sirotků, celkem tedy
1494 členů. Pováží-li se, jak
tuberkulosa, srdeční choroby, rakovina a vnitřní
onemocnění, jakož i sebevraždy u invalidů
ze zoufalství nad projednáváním tohoto
problému, v poslední době se rozmnožily,
pak možno za to míti, že v nepříliš
dlouhé době bude problém válečných
poškozenců vyřešen. Spekuluje-li se však
na to, že se tento problém vyřeší
tak automaticky, prohlašuji zde se vší otevřeností,
že to je hra s ohněm, jež se zde provozuje. Příklad
nejsmutnější ignorace, který se zde
dává, zůstane - a právě to
měla by odpovědnost státu uvážiti
v kruzích válečných poškozenců
a nad to ve vší budoucnosti nezapomenut a vzpomínka
na tento příklad může každé
chvíle v budoucnosti ožíti tak silně,
že tím mohou býti popleteny koncepty, pro jichž
provedení bez závady se v budoucnosti jednou vyžaduje
zájem. Myslím, že již nemusím říci
více, myslím, že těmto mým slovům
je rozuměno.
V jiných státech jsou spravedlivější
a chytřejší, tomuto problému jde se
na kloub poněkud s větší vážností.
Pravím: Spravedlivější a chytřejší.
Polsko a Jugoslavie zlepšily velmi značně v
poslední době své zákony o válečných
poškozencích. Rakousko provedlo na jaře 1927
9. novelu a Německo v témže roce 5. novelu
k platnému zákonu o válečných
poškozencích. U nás nechává se
platiti starý nedostatečný zákon,
ač ke zvýšení vší té
ostudy se již dvakráte mezinárodní konference
válečných poškozenců a svazů
bojovníků, a to konference v Ženevě
a ve Vídni, zabývaly výslovně československým
zákonem o péči o válečné
poškozence a po velmi podrobné orientaci usnesly se
na projevech ve prospěch československých
válečných poškozenců. Usnesení
druhého mezinárodního sjezdu v Ženevě
bylo československé vládě oznámeno
dopisem ze dne 3. listopadu 1926. Vláda dosud na tento
dopis neodpověděla. Třetí mezinárodní
sjezd ve Vídni v minulém roce přijal však
usnesení, které pro zajímavost přece
jen chci vložiti do stenografického protokolu své
řeči. Toto usnesení znělo: "Mezinárodní
sjezdy válečných poškozenců a
svazů bojovníků, jež zasedaly 18. a
19. září 1925 a 30. září,
1. a 2. října 1926 v Ženevě, obrátily
se usneseními na vládu Československé
republiky, jakož i na československou veřejnost,
aby upozornily na obtížné postavení,
v jakém se nacházejí oni státní
příslušníci, kteří válkou
byli oloupeni o svou výdělečnou schopnost
a obživu, a aby vyslovily naději, že vláda
Československé republiky bude ochotna co možno
rychle uvésti odškodnění obětí
války v soulad se všeobecnými zásadami
přijatými mezinárodním sjezdem. Mezinárodní
sjezd ve Vídni dne 29. a 30. září
a 1. října 1927 konstatuje, že československá
vláda dosud bohužel této žádosti
nevyhověla a necítila se povinnou zákony
o zaopatření svých válečných
poškozenců pronikavě novelisovati a přizpůsobiti
je mezinárodním zásadám péče
o válečné poškozence. Konstatuje dále,
že zaopatření válečných
poškozenců československých je zcela
nedostatečné a nemůže býti označeno
jako člověka důstojné. (Předsednictví
převzal místopředseda Slavíček.)
Varuje vládu Československé republiky
před úmyslem zkrátiti nynější
naprosto nedostatečné zaopatření,
protože to muselo by vésti k strašné katastrofě
v řadách válečných poškozenců.
Očekává od vlády a od sněmovny
Československé republiky, že zaopatření
válečných poškozenců bude co
nejdříve upraveno tak, jak se sluší
na kulturní stát, kterým přece Československá
republika je."