Také při restrikci státních zaměstnanců
docházelo k četným nespravedlivým
činům proti invalidům. Proti jasnému
znění zákona restrikčního,
že neschopnost fysická, utrpěná ve válce,
nemůže býti důvodem k propuštění
ze státní služby, bylo v mnohých případech
přece jen této příležitosti restrikce
použito proti invalidům a mnozí invalidé
byli také ze státní služby propuštěni.
Jak možno potom od byrokracie očekávati, že
bude respektovati legionářské zákony
nebo resoluce Národního shromáždění
o přijímání invalidů do státních
služeb? Jako doklad toho, jak je zachováván
legionářský řád, uvádím
jeden z nesčetných dopisů (čte):
"Prosím tě dnes jménem Jednoty v Blovicích
o radu a pomoc v tomto případě:
U zdejšího soudu bylo vypsáno místo
zřízence. V konkursu bylo uvedeno, že je to
místo pro ženatého. Konkurs skončil
dne 25. února 1928. V té době přišly
4 žádosti, 3 legionáři, a jedna nelegionáře
svobodného, ale který měl u pana rady Jos.
Vondráka velikou protekci.
Mezi žadateli legionáři byl i náš
jednatel Jan Karas, ruský legionář. Je ženat,
otcem 2 dětí a 30%ní invalida se třemi
měšťankami a úřednickým
průkazem. Ač lhůta konkursní končila
se 25. února 1928, bylo místo obsazeno až 1.
června 1928, při čemž všichni legionáři
na výsměch všem zákonům o legionářích
byli pominuti a místo obdržel Josef Mencl z Boušova
u Blovic, nelegionář a nevoják, neinvalida,
který se c. k. armádě ani v nejhorších
dobách světové války nehodil.
Obsazení provedeno bylo okresním soudcem Josefem
Vondrákem, ochráncem zákona v našemu
okresu, k velké spokojenosti všech občanů
blovických, náležejících ke smetánce
města. Zdrženo bylo proto, aby se zatím jmenovaný
Mencl mohl 7. dubna oženiti. Stěžovali jsme si
dne 4. června 1928 v kanceláři legií,
ale víme, že vyřízení bude zdlouhavé
a neuspokojující a že by tento, křiklavý
přehmat zasluhoval ráznější odplaty,
protože už je to v Blovicích druhý případ
(první byl s obecním strážníkem
minulého roku a dosud se vleče), kdy byl hrubě
zákon o legionářích porušen."
Takových dokladů bychom mohli snésti řadu.
Před několika dny obdrželi jsme od legionářů-invalidů
amerických memorandum, které rovněž
je dokladem bezohledného postupu proti invalidům
vůbec. Ve Spojených státech amerických
bylo 113 invalidů legionářů, z nichž
77 dostávalo válečnou rentu. Republikánské
úřady zredukovaly počet ten na 46, ačkoli
řada takto postižených bratří
je těžce invalidní, jak svědčí
o tom zmíněné memorandum Československé
obce legionářské v Clevelandu z letošního
května.
Memorandum trpce si stýská, že válečné
invalidní renty byly vzaty s neobyčejnou krutostí,
bez práva těžkým invalidům, kteří
nezištně sloužili své vlasti a nyní
jsou za to smutně odměněni neuvěřitelným
nevděkem. Jak asi působily zprávy na americké
legionáře, že tyto úřady a tato
vláda ochotně a ráda prosazuje ve sněmovně
předlohu o pensích rakouských generálů,
možno si představiti.
Ve svém včerejším projevu na Mikulovsku
pan president republiky při podnětu z republikánské
strany opětně spravedlivě ocenil význam
pozemkové reformy. Všichni se s ním shodujeme
v ocenění významu tohoto velikého
díla, ale nemůžeme tu zamlčeti, že
byl také republikánskou stranou učiněn
pokus - často se zdarem, bohužel - zneužíti
tohoto velikého díla ve prospěch pouze jedné
strany, a to republikánské a jejích stoupenců.
Své moci a vlivu v pozemkovém úřadě
a zejména na komisariátech strana tato velmi často
zneužívala i proti invalidům a legionářům.
Vládní nařízení, podle něhož
přídělový zákon měl
býti vykládán blahovolně k válečným
poškozencům a legionářům, bylo
soustavně porušováno a větší
platnost při přídělu měla mnohdy
legitimace Domoviny než vládní nařízení.
Invalidé a často také legionáři
se zákonným přednostním právem
zhusta ztratili se v seznamu žadatelů. Celkem možno
říci, že váleční poškozenci
i legionáři na venkově při veliké
transakci půdní mohli býti zabezpečeni
jinak, než se stalo, a málo bylo přihlíženo
k příkladům ze států jiných,
na př. Jugoslavie, kde otázka opatření
půdy invalidům byla řešena velkoryse
a mnohem štědřeji.
Touto předloženou osnovou hodlá se pravděpodobně
sněmovní majorita zhostiti své povinnosti
k invalidům příliš snadno. Invalidé
ovšem tím nejsou překvapeni. Pod tlakem veřejného
mínění vláda sice na čas upouští
od slibovaného snížení důchodů,
ale nevyrovnává nespravedlností, které
drahotními poměry se projevily. Rozhodla se ušetřiti
na válečných poškozencích cestou
administrativní, lékařskými prohlídkami,
snižováním procent pracovní neschopnosti.
Kromě toho omezuje velmi radikálně povolování
zápůjček pro invalidy zemskými úřady.
Šetří se i na protésách. Je nám
známo, že na př. bylo uloženo referentu
v zemském úřadě pražském
ušetřiti do září na protésách
půl milionu Kč. Mezi invalidy ovšem takováto
opatření budí roztrpčení, zejména
když vidí, jak vláda přímo úporně
v posl. sněmovně prosazovala kongruu a pense rakouským
generálům a jak se u těchto osob a stavů
rozdávalo štědrou rukou a nestanovila se pro
ně žádná hranice příjmová.
Den ode dne proniká v řadách pracujících
vrstev vědomí toho rozdílu, jaký je
mezi vládou dnešní a dobou, kdy socialismus
podílel se na státní moci. Pěkně
vyjádřil toto cítění invalida
Mráz z Klatov: "Vzpomínáme rádi
těch, kdož měli pro nás smysl a o naše
potřeby zájem a kdož byli v prvé řadě
lidmi a potom teprve ministry." Víme, koho tím
myslil.
Od nastoupení této koalice nebylo pro invalidy učiněno
nic, naopak tito žijí ve stálém strachu
z pohrůžek, jak jsme také slyšeli z úst
referenta soc.-politického výboru, že důchody
jejich budou sníženy. A přece pan ministr soc.
péče je hlavou této vlády a má
dosti moci, aby prováděl soc. reformy v duchu opravdu
křesťanském; mezi ně počítáme
také dobrou úpravu poměrů válečných
poškozenců.
Bilance soc. politiky této černozelené koalice
je velmi smutná. Neprojevuje se ani jediným kladným
činem, naopak projevuje snahu novelisovati ta zákonná
opatření, která socialismus za své
účasti ve vládě prosazoval. Bohaté
podárky rakouským generálům nepovažujeme
ovšem za sociální činy, naopak upozorňujeme
na rozdíl v praksi: invalidům vláda přislíbila
redukci nepatrných důchodů, generálům
bohaté zvýšení.
Z velkého programu a hrdého postoje při nástupu
této vlády nezůstalo nic, kromě projevené
nepřízně k sociálnímu a politickému
právu malého člověka. Koalice honosí
se svojí jednolitostí a granitovou pevností
i silou. V oboru sociální a také kulturní
politiky tato síla projevila se jen ve slovech, činy
její vzbudily v širokých vrstvách jen
hněv. Ukázalo se, že spojená českoněmecká
buržoasie nemá ani sociálního ani kulturního
programu a v tom směru nemůže státu
ani lidu nic dáti. Může pronášeti
veliké projevy a sugestivní řeči,
ale na nivách sociální a kulturní
politiky může jen paběrkovati. Radikálního
evolučního kulturního pokroku se bojí,
sociální pokrok ve svém třídním
sobectví nenávidí.
Její složky klerikální svoji pozornost
obracejí více do Karmelitské ulice místo
do paláce ministerstva soc. péče. Kulturní
radikalismus chce novelisovati, sociální pokrok
nejen že zastavila, ale snaží se jeho kolo úporně
obrátiti zpět. Ani krůček kupředu
v péči invalidní, za to v péči
bytové, stavební, v sociálním pojištění
jde bezohledně nazpět a ruší to, co
na poli soc. péče vykonali soc.-demokratičtí
ministři, porušujíc k tomu ještě
úmluvy a závazky. Není iniciativy, ani plánu,
ani dobré vůle, je tu pouze reakce. Zavdala lidu
mnoho příčin k nespokojenosti. Pustila uzdu
třídnímu zájmu a sobectví,
které kořistí z poměrů v samostatném
státě, nejen že novelisuje sociální
a kulturní pokrok, ale odnímá lidu i politické
právo.
Na poli kulturním projevila velký program a žádný
čin. Na poli sociálním špatný
program a špatné skutky. Zdražení činží,
snížení místních přídavků
veřejným zaměstnancům, zhoršení
sociálního pojištění. Svůj
postup zahájila vláda sebevědomým
gestem a tvrdým protisociálním pochodem:
odhlasovala cla, kongruu, protilidovou reformu veřejné
správy, okleštění samosprávy
a korunovala své dílo generálskými
pensemi.
Svoji moc, kterou jí lid poskytl ve volbách r. 1925,
prohospodařila v činech protilidových a proto
důvěru občanstva ztratila. Tito hospodáři
špatně hnojili, orali i zasévali, proto sklidí
také chatrnou žeň a obžínky letos
na podzim budou neveselé. Zapomněli, že stát
skládá se převážně ze
dvou vrstev: z producentů a z konsumentů, že
vládá má zájmy jejich udržovati
v souladu. Tato vláda obdělávala pouze nivu
producentů, na políčko dělníků
a konsumentů nasypala krup.
Svou činností prospěla ovšem socialismu
neobyčejně. Strany, které lovily hlasy v
řadách chudých lidí, obnažily
svoji pravou tvářnost, a tak dělnictvo, veřejní
zaměstnanci, invalidé měli příležitost
poznati své přátele i nepřátele.
Socialismus opětně po tomto období dočasné
reakce sbírá svoje síly, aby pracoval pro
sociální a kulturní pokrok a také
aby bojoval proti zbrojení a pro pacifikaci světa.
Invalidé pochopitelně jsou vášnivými
stoupenci míru proto, poněvadž jsou obětí
společnosti, která jim často v náhradu
za ztracené a ochromené zdraví odpírá
právo na důchod, jejž možno vlastně
zváti almužnou.
Nejvíce důsledků, zla a neřestí
války pociťují právě její
oběti. Zmrzačení vojáci, špatně
živení sirotci, ustarané matky, toť živé
memento, jež ukládá společnosti lidské
usilovati o pevnou a trvalou pacifikaci světa. Tento úkol
dosud chápou a plní jen socialisté. Chudí
lidé pravidelně sami nesou peklo války na
svých bedrech. Ve svých mírových snahách
mají oporu pouze v socialismu a demokracii. Je nutno stále
opakovati, že světová válka vyžádala
si nejen na životech miliony obětí, ale že
také hospodářské ztráty jsou
nespočitatelné. Hospodářství
národů a států se zhroutilo na řadu
let, miliony rodin byly rozvráceny, veřejná
morálka je ponížena, mravní demoralisace
a otrlost, zvrácené projevy hrubé síly
budí dokonce obdiv. Přes to připravují
se soustavně další krveprolití a neštěstí.
Přes zákaz vyrábějí se fosgenové
plyny na otravování lidí, budují se
tajné továrny ve státech, jež měly
býti odzbrojeny, zbrojí se tajně i veřejně
a opětně hrubá síla má nastoupiti
na místo smírných jednání.
Invalidé a všechen proletariát sledují
tyto přípravy s obavami a musejí shromažďovati
svoje síly, aby odrazili tento útok brutální
síly reakce, aby zabezpečili lidstvu mír
a nedopustili nekonečnému rozmnožování
obětí války, které svůj kalich
utrpení vypily až na dno. Hodlají se věnovati
tvořivé práci ve prospěch lidstva,
k jeho povznesení sociálnímu a kulturnímu.
Práce ta je však možná jen tehdy, bude-li
utvrzena pacifikace společnosti a světa. (Potlesk
poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.)
Místopředseda Zierhut (zvoní): Dávám
slovo dalšímu řečníku, p. posl.
Horpynkovi.
Posl. Horpynka (německy): Dámy a pánové!
Dnes předložen byl sněmovně k projednání
a schválení zcela krátký zákon,
jenž vlastně sestává jen z jedné
věty. Krátkost tohoto návrhu zákona
jest však v opačném poměru k ohromnému
zklamání a rozhořčení, jež
musí vzbuditi v řadách politování
hodných válečných invalidů.
Od r. 1920 slibují zástupcové vlády
a jednotlivých vládních stran válečným
invalidům, že bude vydán zcela nový
a veliký zákon o zaopatření, jenž
vyhoví všem jejich oprávněným
požadavkům a přáním. Po dlouholetém
čekání a vyčkávání
dovídají se váleční invalidé
konečně dnes, v prostřed příprav
k jubilejním slavnostem na oslavu 10letého trvání
republiky, že zaslouží právě jen
jedinou větu, jež jejich zákonem upravenou
bídu, jejich nouzi a všechny dosud na nich páchané
šikány prodlužuje o celý další
rok, až do 30. června 1929. Tak vypadá ten
jubilejní dar, který vláda demokratické
republiky z klína ministerstva sociální péče,
v jehož čele stojí římskokatolický
kněz, umí dáti oněm lidem, kteří
náležejí k hospodářsky nejslabším,
protože v boji o denní chléb jsou omezováni
následky poranění, které si odnesli
z bojů a bitev, do kterých je vehnal rozkaz státní
vrchnosti. Je zbytečno ztráceti mnoho slov o této
věci. Doufejme, že válečným invalidům
a příslušníkům jejich rodin konečně
dojde trpělivost a že najdou správnou odpověď
vládním stranám při nejbližších
volbách, jež, doufejme, budou se konati ještě
v tomto kalendářním roce. Je to vinou všech
vládních stran, jestliže tak nestoudným
způsobem jsou váleční invalidé
sociálně politickým zákonodárstvím
doháněni na pokraj zoufalství. Je to však
také ostuda pro všechny vládní strany,
jestliže Československo, tento stát v srdci
Evropy, dnes, 10 let po skončení války vyznamenává
se tím, že dává válečným
poškozencům v poměru ke všem jiným
státům nejhorší zaopatření.
Až v říjnu t. r. budou dnem i nocí ozývati
se vlastenecké fráze, pak měli by také
váleční invalidé se ozvati, aby každý
věděl, co v poměrech v tomto státě
je pravda a co klam.
Bude-li dnes vládní návrh tisk 1575 učiněn
zákonem, jsou postiženi nejen váleční
invalidé. Postižen je také sněm, který
stojí zde před celým světem v celé
své nahotě a ostudě. Neboť způsob,
jak vláda a jednotliví ministři zacházejí
s touto sněmovnou, je neslýchaný a nepřihází
se snad v žádném civilisovaném státě.
Již r. 1926 byly jednotlivými stranami předloženy
sněmovně iniciativní návrhy na novelisaci
zákonů o péči o válečné
poškozence, mezi nimi také návrhy německých
a českých vládních stran, takže
ministr sociální péče zná zcela
dobře formu, v jaké si přejí politické
strany míti změněny zákony, upravující
péči o válečné invalidy. Ministr
soc. péče však dosud tyto iniciativní
návrhy ignoroval a vládní koalice nesměla
se odvážiti zahájiti jednání
o svých vlastních návrzích. 20. listopadu
1926 byl ve všech výborech poslanecké sněmovny
a senátu, jakož i v plenární schůzi
obu sněmoven přijat resoluční návrh
podaný německými a českými
vládními stranami jednomyslně - tedy všemi
stranami -, který vybízí vládu, aby
co nejdříve novelisovala zákon o válečných
poškozencích a aby pokud možno v největší
míře přihlížela k požadavkům
obsaženým v iniciativních návrzích
poslanců vládních stran. Ministr soc. péče
nedbal této jednotné vůle obou sněmoven
Národního shromáždění
a během půl druhého roku nepodnikl vůbec
ničeho, aby tomuto resolučnímu návrhu
vyhověl. To je hanebný, důstojnost sněmovny
urážející způsob, jestliže
ministr Šrámek předkládá
dnes sněmovně návrh zákona, který
ve svém původním znění má
prodloužiti právní působnost nezměněného
zákona o péči o válečné
poškozence až do dalšího opatření,
tedy na neurčitou dobu. Nemohu se dosti diviti, že
vládní strany přijímají bez
odporu toto chování ministra Šrámka,
provokující celou sněmovnu.
Zpravodaj o tomto vládním návrhu, posl. Vávra,
se styděl doporučiti soc.-politickému výboru
přijetí takového zákona a sám
navrhl, aby toto neomezené prodloužení bylo
omezeno konečnou lhůtou do 30. června 1929,
poněvadž prý podle informací ministerstva
soc. péče bude možno do té doby dohotoviti
nový, konečný zákon. Za těchto
poměrů počaly předevčírem
porady o vládou předloženém zákonu
o zaopatření válečných invalidů.
V celém světě je samozřejmým
zvykem, že odpovědný ministr se zúčastní
všech sněmovních zasedání, ve
kterých se jedná o předloženém
jím návrhu zákona. Ministr Šrámek
se minulého úterý o zasedání
soc.-politického výboru nedostavil. Ani jedna oposiční
strana nepodala návrhu, aby se ministr do výboru
dostavil, aby podal vysvětlení nutná pro
jednání. Jsme již tomu zvyklí, že
vládní strany odmítnou takový návrh
na rozkaz ministrův, je-li ministrovi nepříjemno
mluviti a odpovídati ve výboru. Vždyť
mi jeden český kolega ve výboru odpověděl
na dotaz, zda jeho strana podala takový návrh, aby
ministr přišel, doslovně "Co by měl
takový návrh za účel, když ho
sem nedostanete, ani když ho z kanonu vystřelíte!"
Velmi jsem se divil, že ministr Šrámek
necítí sám potřeby podati sněmovnímu
výboru některá vysvětlení,
aby již předem znemožnil útoky proti němu
snad namířené. Proto požádal
jsem poslance Malíka, který právě
soc.-politickému výboru předsedal, aby telefonicky
zpravil ministra Šrámka, že jeho přítomnost
ve výboru je žádána. Odůvodňoval
jsem svůj požadavek tím, že podle řeči
zpravodaje posl. Vávry mají všichni
přítomní členové sněmovny
pochopitelný a pro odhlasování termínování
zákona nutný zájem zvěděti,
jak dalece podařily se přípravné práce
pro nový zákon o válečných
poškozencích, dále, jak probíhají
jednání zvláště s ministerstvem
financí. Konečně bylo by k upokojení
kruhů válečných invalidů, kteří
mají o věc zájem, třeba, aby pan ministr
Šrámek podal některé vysvětlivky
o podstatných ustanoveních nového zákona.
Také bych si byl přál závazného
prohlášení ministrova, zda a jakým způsobem
zamýšlí přibrati k spolupráci
při budování nového zákona
hlavní organisace válečných invalidů.
Přítomnosti ministra Šrámka ve
výboru bylo by bývalo naléhavě třeba
však také vzhledem k oběma resolučním
návrhům vládní koalice. Podle našich
vlastních zkušeností, jak se ministr Šrámek
přenáší přes resoluční
návrhy usnesné sněmovnou, musil výbor
věděti, jak ministr zamýšlí dbáti
oněch válečných invalidů, kteří
bez vlastní viny zmeškali přihláškovou
lhůtu a tedy kterým se nedostalo důchodu
podle práva jim příslušejícího,
dále, zda je ochoten při určitých
poměrech příjmových zrušiti již
předepsané vrácení vybraných
důchodů. Výbor musil věděti,
zda ministr je ochoten oběma těmto resolučním
návrhům vyhověti, dále, zda to může
provésti nařízením, či zda
předloží sněmovně k tomu účelu
novelu zákona, jež bude v určité lhůtě
vypracována.
Taková vysvětlení může dáti
jen odpovědný ministr. Prohlášení
ministerského úředníka jsou nezávazná
a mimo to nemá to pražádného účelu
disputovati o takových věcech s úředníkem,
který konečně přece jen musí
prováděti to, co mu ministr nařídí.
Jestliže však má býti ministr přesvědčen,
musí býti osobně přítomen rozpravě.
Bohužel, nevyhověl posl. Malík mému
přání a ministra Šrámka
nezpravil, že žádá se jeho přítomnost
v soc.-politickém výboru. Nemohu panu posl. Malíkovi
ušetřiti výtku, že tím sabotoval
věcnou práci v soc.-politickém výboru.
Výsledek byl, že strany vládní většiny
zamítly bez odůvodnění všechny
pozměňovací návrhy oposice a přijaly
zákon v předložené formě.
Stejné přání, aby byl pozván
ministr Šrámek, opakoval jsem pak včera
v rozpočtovém výboru, ježto také
v tomto výboru byl zákon o válečných
poškozencích na denním pořadu. Předsedající
posl. Bradáč dal o tom zpraviti osobního
tajemníka ministra Šrámka, bohužel
s tím výsledkem, že ministr se ani včera,
ani dnes do rozpočtového výboru nedostavil.
A nyní při plenární schůzi
není také přítomen, přichází
jen k hlasování.
Tak troufá si zacházeti se sněmovnou poslanec,
jenž svou stranou byl vyzdvižen na ministerské
křeslo. Tak rozumí ministr Šrámek
výroku presidenta státu Masaryka, že
demokracie je diskuse. Pováží-li se, že
ministr Šrámek nedává na interpelace
a dotazy členů sněmovny vůbec žádné
odpovědi, ani tenkráte ne, když jsou mu v tom
směru při jednání o státním
rozpočtu činěny předhůzky,
pak musíme si ovšem učiniti úsudek,
že ve zlém úmyslu zachází opovržlivě
s členy sněmovny, kteří věcně
pracují, čímž se přímo
proviňuje porušením povinnosti ministra, kterou
přísahou na sebe vzal. Popírá-li však
ministr Šrámek, že takový úmysl
má, pak můžeme si jeho chování
vůči sněmovně vysvětliti pouze
výrazem: zbabělost. A o témž ministru
Šrámkovi psaly před nedávnem
denní listy, že činí si nárok,
aby se stal trvalým ministerským předsedou,
kdyby Švehla byl snad donucen vzhledem k své
těžké chorobě se svého úřadu
odstoupiti. Tu by se opravdu osvědčilo přísloví:
"Přece jen nepřijde nic lepšího."
Jestliže ministr soc. péče Šrámek,
který je nyní také zástupcem ministerského
předsedy, tak zachází s otázkou péče
o válečné poškozence, můžeme
se ještě diviti, jestliže německé
a české vládní strany se tímto
chováním svého vedoucího ministra
cítí povzbuzeny k tomu, aby také bagatelisovaly
tento problém? České vládní
strany činily to ode dávna, německé
strany naučily se tomu velmi rychle, od té doby,
co zaujaly místo u vládního stolu. Kdyby
řečnická lhůta v této sněmovně
nebyla předsednictvem stále omezována, pak
bylo by možno přečísti a připomenouti
nynějším německým vládním
stranám řeči posl. Schuberta a různých
řečníků německé křesťansko-sociální
strany lidové, které přednášeli
v této sněmovně v době, když
jejich strany byly ještě k vládě v oposici.
Bylo by to zábavné a zároveň poučné,
neboť by to ukázalo žasnoucímu světu,
jak důkladně se mohou změniti názory
a dialektika lidí, je-li jim dovoleno zaměniti hořký,
suchý chléb oposice za tučný vládní
žlab. Mají-li německé vládní
strany ještě dnes troufalost tvrditi, že trvají
na svých dřívějších požadavcích
ohledně péče o válečné
poškozence, pak je to prázdnou frásí
a vlastní jejich činy kárají je za
lži. (Předsednictví se ujal předseda
Malypetr.)
Ubozí váleční invalidé kladli
tak veliké naděje v to, když 3 německé
strany vstoupily do české vlády, strany,
které vždy předstíraly, že tak
energicky se zastávají zájmů vál.
poškozenců.
Jak byly tyto naděje vyhnány do výše,
když německé vládní strany r.
1926 podaly oba iniciativní návrhy tisky 557 a 549
a tak daly válečným invalidům naději,
že jejich přání bude v nejbližší
době splněno. Dnes vědí váleční
invalidé, že s jejich bídou byla provozována
jen ubohá, stranicko-demagogická hra vzhledem na
příští volby do obcí.
Nejubožejším dokladem politiky sudetských
Němců je však protokol, který uveřejnili
němečtí váleční poškozenci
o své rozmluvě s německými vládními
stranami ze dne 31. května t. r. ve svém svazovém
listě "Der Kriegsverletzte", roč. X, č.
6 z 10. června t. r. Pan posl. Schubert ze Svazu
zemědělců označil sice v prohlášení
podaném soc.-politickému výboru v úterý
tento protokol v mnohém ohledu za nesprávný
a zkroucený. Přenechávám vládním
stranám milerád, aby se se svazem německých
válečných invalidů dohodly, co v tomto
protokolu je nesprávného nebo co bylo válečnými
invalidy špatně pochopeno. Chci zde zdůrazniti
jen takové jednotlivosti, jejichž správnost
mně nikdo z vládních stran neuvede v pochybnost
a jež jsou více povahy politické.
Pan posl. Zajiček prohlásil, že německé
vládní strany nemohly přání
válečných poškozenců proto rychle
splniti, protože tvoří jen 20% v koalici a
že stojí oproti 80%ní přesile českých
stran. Tato výmluva není příliš
původní, poněvadž jsem ji slyšel
již více než před rokem z úst ministra
Mayr-Hartinga, který ji, jak se zdá,
vynalezl, a nyní obchází s toutéž
výmluvou pan sen. dr Medinger ve schůzích
křesťansko-sociální strany a omlouvá
tím bezvýslednost německé vládní
politiky. Toto vytáčení musím označiti
jako velmi otřelé. Německé vládní
strany věděly při svém vstupu do vlády
před 2 lety, jak vypadá číselná
jejich síla v poměru k Čechům. Měly
tedy povinnost, aby od samého počátku upravily
svůj program a svou taktiku podle těchto poměrů
sil, zvláště však, aby využily napjatých
poměrů mezi českými stranami k posílení
svého vlastního postavení. Snad byla by bývala
prospěšnou také takticky chytře zeřízená
souhra mezi německými vládními a oposičními
stranami, k čemuž, jak je dokázáno,
německé oposiční strany z počátku
byly ochotny, což však bylo vládními stranami
výslovně a veřejně odmítnuto.
Němečtí aktivisté však své
síly přecenili, raději vše vsadili na
jednu kartu českého přátelství,
šli do nejostřejšího bojovného
stanoviska proti německým stranám oposičním,
tedy proti příslušníkům vlastního
národa a tím se sami při svém bezplánovitém
tlačení se do vlády již předem
připravili o všechen vliv. Je také směšno
chtíti v demokratické vládě - a o
takovou jde přece podle názoru německých
vládních stran - činiti politický
výsledek závislým na číselné
síle. To přece neznamená nic jiného,
než chtíti do demokratického systému
vpašovati diktaturu počtu. Právě však
v demokratickém systému jsou přece poměry
zcela jiné. Moc ministra v ministerské radě
závisí jedině a pouze na jeho osobnosti,
na jeho skutečné schopnosti a jeho politickém
talentu, na jeho schopnosti se uplatniti. Právě
tak závisejí úspěchy politiky strany
nejenom na její číselné síle,
jako spíše na její cílevědomé
a energické taktice, jež ovšem předpokládá
u vůdce strany určitý politický talent
a jisté oko v chápání politické
situace. Odvozuje-li kol. Zajiček neúspěch
německé vládní politiky z poměrné
síly německých vládních stran
proti jejich českým protihráčům,
uznává tím zároveň, že
tyto německé strany ani nevysílají
do ministerské rady správné osoby, ani že
nezaujaly správnou taktiku. Tím však dává
za pravdu nám, kteří od samého počátku
jsme vybudovali svou kritiku německé vládní
politiky na tomto důvodu.
Pan posl. Zajiček poukazuje také okázale
na to, že zákon o válečných poškozencích,
proti němuž se ještě dnes jako špatnému
stavíme, byl spolupracován českými
socialistickými stranami, kterým se za jejich účasti
na vládě nepodařilo dosíci zlepšení
tohoto zákona. Jsem dalek toho, abych chtěl nějak
hájiti nebo ospravedlňovati politiku socialistických
stran. Mohu však pouze konstatovati tu skutečnost,
že dosavadní zákon o válečných
poškozencích byl ovocem kompromisu mezi českými
měšťáckými a českými
socialistickými stranami, jenž s přirozenou
nutností musí na sobě nésti chyby
a vady kompromisu. Alespoň však české
socialistické a měšťácké
strany dostaly dohromady cestou kompromisu zákon, tudíž
vykonaly skutečné dílo. Kompromis mezi německými
a českými měšťáckými
stranami nevykázal ani ničeho kladného, ani
ničeho záporného, nýbrž pouze
výsledek nulu. Měšťácky konservativní
vládní většina uzavřela kompromis,
aby se docela nic nedělalo a aby nynější
stav péče o válečné invalidy
zůstal zachován do dnešního dne beze
změny. Hanlivý poukaz na domněle špatnou
práci socialistů neomlouvá však naprosto
nečinnosti německých vládních
stran, kterou ony samy tak rády zakrývají
jménem aktivismus.