Čtvrtek 21. června 1928

Posl. Schäfer (německy): Slavná sněmovno! Říšský svaz válečných poškozenců, vdov a sirotků po padlých vojínech poukázal v jedné ze svých zpráv k tomu, že jest v Československu na 250.000 lidí odkázaných na péči o válečné poškozence, kteří jsou členy tohoto říšského svazu. Kromě toho jest ještě statisíce lidí, kteří buď nemají peněz, aby přistoupili k této organisaci, nebo z jiných důvodů se jí straní. Jde tudíž o mnoho statisíců lidí, kteří projednávanou právě předlohou jsou opět voděni za nos, ze kterých předloha tropí si smích a dává zřejmě na jevo, že státní správě a nynějším vládním stranám jest úděl a osud těchto nešťastníků úplně lhostejným. Kdyby tomu bylo jinak, byla by nám musila býti předložena v červnu předloha zákona, přizpůsobující péči o válečné poškozence změněným poměrům, drahotním poměrům nastalým od r. 1921. Kdykoli se mluvilo s válečnými poškozenci nebo jejich zástupci, vždy bylo jim prohlašováno, že jest sice potřebí času, že však jistě bude v nejbližších měsících takovýto zákon parlamentu předložen. Jedné deputaci válečných poškozenců, která jednala s německými vládními stranami, vykládal poslanec Zajiček, že malý zákon o hranici důchodu platí pouze do 30. června 1928, to že prý jest vymoženost, a to vymoženost německých vládních stran, neboť původně prý zamýšlela vláda pojmouti do zákona prodloužení do 31. prosince. Bylo prý úmyslem stanoviti delší termín pro platnost tohoto zákona, čímž by reforma péče o válečné poškozence byla oddálena. Zástupci organisací válečných poškozenců byli až dosud lidmi nadmíru věřícími. Mohli jsme to viděti zejména tehdy, když v prosinci 1927 bylo v sociálně-politickém výboru jednáno o péči o válečné poškozence. Navrhli jsme tehdy, aby iniciativní návrhy z června 1926 byly učiněny předmětem porad a když byl návrh ten zamítnut, žádali jsme, aby byla vláda vyzvána připraviti do 8 dnů návrh zákona o péči o válečné poškozence. Mezitím co jsme v soc.-politickém výboru o tom jednali, byl k zástupcům německých vládních stran před zasedací síní vznesen dotaz od válečných poškozenců, jak pokročilo jednání o návrzích zákona, jež byly podány v souhlasu s organisacemi válečných poškozenců a k jejich žádosti. A tehdy bylo zástupcům organisací válečných poškozenců řečeno: "Zasadíme se o to, aby byla co nejdříve provedena novelisace péče o válečné poškozence, avšak není přirozeně možno, aby vláda splnila do 8 dnů tak veliký úkol a předložila sněmovně návrh zákona, to prý nejde, to prý je demagogie sociálních demokratů, žádá-li se něco takového." A našli se tehdy skutečně zástupci válečných poškozenců, kteří se domnívali, že jest to skutečně těžký úkol pro ministra Šrámka, že dlužno ponechati ještě vládě času. Naše návrhy byly ovšem přehlasovány. V květnu byla opět deputace organisace válečných poškozenců u vládních stran a skromně připomenula to, co jim bylo slíbeno, avšak dostalo se jim opět odpovědi, jež vyzněla právě tak, jako odpovědi dřívější.

Vždyť s vymožeností, záležející prý v tom, že zákon o hranici důchodu byl usnesen pouze na dobu 6 měsíců, s touto vymožeností vychloubal se z tohoto místa již po řadu měsíců před tím křesťansko-sociální posl. Zajiček. Pronesl tehdy v jedné řeči - jest potřebí citovati ono místo - toto: "Dovolte mi otevřené slovo". Vystoupí-li křesťanský sociál, aby promluvil otevřené slovo a je-li známo, jaký úkol mají splniti v koalici němečtí křesťanští sociálové, třeba býti zvědavým na to, co vyjde na jevo; slyšme tedy otevřené slovo: "Že náš resoluční návrh, domáhající se toho, aby vláda předložila co nejdříve řádnou novelu k péči o válečné poškozence, že tento náš resoluční návrh nebyl respektován, naprosto neschvalujeme a není u nás nálady, aby novelisace byla ještě více oddalována." To řekl v prosinci 1927. "Proto zařídili jsme, aby byl zákon prodloužen pouze na půl roku a nikoli, jak stálo ve vládní předloze, na jeden rok." To označoval Zajiček v prosinci 1927 již jako vymoženost! A v době, kdy bylo jisto, že novelisace zákona o válečných poškozencích nebude v této sněmovně provedena před 30. červnem a také nynější vládou docela ani zamýšlena nebyla, označuje opětně válečným poškozencům za vymoženost politiky německých vládních stran, že bylo usneseno prodloužiti zákon pouze na 6 měsíců. Tentokráte postupují vládní strany jinak. Neurčují vůbec již žádné lhůty. Váleční poškozenci budou nejen 6 měsíců dále voděni za nos, nýbrž může to trvati ještě déle. Jinou stylisací tohoto zákona uplatňuje se nyní snaha vyhnouti se nepříjemnosti, že by bylo nutno v prosinci 1928 opětně navrhnouti prodloužení, že by opětně byla ve sněmovně připamatována ostuda, že váleční poškozenci jsou opětovně klamáni, v omyl uváděni, obelháváni. Není to nic jiného, než obelhávání válečných poškozenců, obelhávání této skupiny nešťastníků o tom, co bylo na nich až dosud spácháno. Německé vládní strany usnadňují si však tuto věc způsobem nanejvýše jednoduchým. Prohlašují k válečným poškozencům: "Co chcete od nás, nemáme většinu v koalici, jsme tam menšinou, jež arciť nemůže nic prosaditi". Když křesťanští sociálové, členové Svazu zemědělců a živnostenská strana podali v roce 1926 známé návrhy zákona, tu již věděli, že půjdou do vlády, tu byli již v parlamentní většině, tu napomáhali již k tomu, aby se životní poměry pracující třídy v Československu zdražily, přispěli svou celní politikou k tomu, aby také úděl válečných poškozenců se zhoršil, aby bída této skupiny lidí se ještě zvětšila. Podali tedy ve sněmovně návrhy zákona v době, kdy již věděli, že potom, vstoupí-li do vlády, budou nuceni podříditi se tomu, co bude jim s druhé strany diktováno. Vždyť jiného smyslu nemůže vůbec míti omluva pánů Zajička, Schuberta a Tichiho, než: my bychom přece rádi chtěli, ale spojené s námi české občanské strany nemají pro to srdce. České občanské strany, s nimiž zasedáme ve vládě, jsou tak brutální, tak úzkoprsé, tak zpátečnické ve svém sociálním nazírání, že nechtějí ani souhlasiti se zlepšením péče o válečné poškozence. Prohlašujíť ještě k válečným německým poškozencům: "Musíte se postarati, aby čeští váleční poškozenci zapůsobili na české občanské strany." Prosím však, pánové, páni poslanci Stenzl a Windirsch, nevím, kdo ještě z německých poslanců zasedá v "osmičce", mají přece blíž k rozhodujícím politikům nynější vládní většiny a tam měli by dostáti úkolu, který si sami vytkli, ujišťujíce válečné poškozence: "Podnikneme vše, aby také konečně byla zjednána náprava, aby váš úděl konečně se zlepšil." (Posl. Hackenberg [německy]: Co říkají k tomu české občanské strany, že mají samy na tom vinu?) Posl. Tichi a Zajiček a také posl. Schubert ujišťují, že prý mají porozumění pro bídu válečných poškozenců, že jsou ochotni podniknouti vše pro její zmírnění, že však ti zlí koaliční spojenci, čeští agrárníci, čeští klerikálové, Slováci, čeští národní demokrati jim v tom překážejí. Na nich jest vina, že zákon o péči o válečné poškozence nedoznává zlepšení, jež byla opětovně slavnostním způsobem připověděna a slíbena.

Vzpomeňme jen těch schůzí válečných poškozenců, v nichž opětovně na tribunu vystoupili zástupci německých i českých vládních stran, vzpomeňme jen projevů německých křesťansko-sociálních poslanců, projevů členů Svazu zemědělců ve schůzích válečných poškozenců, jak tam slavnostně ujišťovali že si ničeho vroucněji nepřejí a že jim nic tolik na srdci neleží, než aby dopomohli válečným poškozencům konečně ke zlepšení jejich údělu. To bylo v četných schůzích válečných poškozenců slibováno způsobem nanejvýš slavnostním. Ano, slibuje-li se něco takového a podpisují-li se kromě toho ještě návrhy zákona, které mají zjednati pomoc válečným poškozencům, pak jest úkolem dotčených zástupců, aby to v koalici, k níž náležejí, také prosadili. (Posl. Hackenberg [německy]: Pak by se však muselo také pro všechna zlepšení hlasovati!)

Úmyslem křesťanských sociálů a členů Svazu zemědělců jest, aby svými projevy uklidnili válečné poškozence a odvrátili jejich pozornost od své viny. Co se děje ve vládní koalici a co se páše na povel osmičky, za to odpovídají nejen české vládní strany, za to stíhá odpovědnost také německé agrárníky, křesťanské sociály a živnostníky. To by tak bylo pěkné, aby tři německé strany v koalici soustavně páchaly mrzký čin na pracující třídě, soustavný mrzký čin na demokracii a aby se mohly ukrývati za rouškou povinnosti a prohlašovati: "Na nás není viny, to jsou ti druzí, ti všichni to způsobili. Co by na nás bylo, dostalo by se vám pomoci." V "osmičce" nemusí se však prý státi vždy to, co si přeje většina. Stačí prý odpor jedné strany, aby byl zamítnut návrh zákona. Proč nebylo použito tohoto práva? Řada zákonů, jež znamenají závažný krok nazpět, byla usnesena za pomoci německých občanských stran, jež zasedají ve vládě, zákonů, jež přispěly ke zhoršení údělu válečných poškozenců. Poukazuji na zákon o déle sloužících poddůstojnících. I tu byly v šanc vydány důležité zájmy této skupiny. Vzpomínám toho, že řada zákonných opatření, jež hospodářsky těžce dolehla na pracující třídu a přirozeně tím závažněji postihuje válečné poškozence, byla provedena za součinnosti tří německých stran. Proč se proti tomu nepostavily německé vládní strany? Byly vždy v popředí, napomáhaly co nejhorlivěji ke každému zhoršení demokratických zařízení, ztotožnily se přímo se zpátečnickou politikou nynější koalice. Ať nám proto nechodí s tím, že ti druzí jsou tím vinni! A také váleční poškozenci takovýmto způsobem se neuklidní, nýbrž budou trvati na tom, aby byly dodrženy slavnostní sliby jim dané.

Z této rozpravy dlužno zaznamenati ještě některé velmi pozoruhodné jednotlivosti. Mezi jiným poukázali váleční poškozenci k tomu, že Československo má dosti peněz, jde-li o jiné věci. Proč nelze sehnati těch několik milionů potřebných k tomu, aby se zlepšil úděl válečných poškozenců? Jeden ze zástupců válečných poškozenců dovolil si poukázati na úvěry pro vojenské zbrojení, pro něž, jak víme, s nápadným přímo nadšením hlasovali také členové Svazu zemědělců, křesťanští sociálové a živnostenská strana. Nad tím se poněkud rozčilil zástupce živnostenské strany posl. Tichi. To prý nemá nic společného s otázkou válečných poškozenců a muselo teprve jedním ze zástupců válečných invalidů býti k tomu poukázáno, že to velmi úzce s tím souvisí. Povolují-li se miliardy ministrům národní obrany pro válečné účely, pak neměly by býti odpírány peníze na zlepšení údělu válečných poškozenců. Copak vlastně chtějí váleční poškozenci? Žádají něco, co jim nepatří? To, na čem se ve svých schůzích usnášejí, nesrovnává se snad s únosností státu, nemůže to stát poskytnouti? Jsou neskromné jejich požadavky? V přirovnání k poměrům v jiných státech, jest to, co se zde žádá, nejen oprávněné, nýbrž i velmi skromné. Žádný ze států, jež mají zaopatřovati válečné poškozence, neplatí tak nízké podpory, jak je stanovilo Československo pro válečné poškozence, 45% denního výdělku vyučeného dělníka činí renta, kterou dostává úplný invalida. Z toho mají býti lidé živi, z toho mají často ještě vydržovati členy svých rodin. Každý poslanec dostává dopisy z kruhů válečných poškozenců, v nichž se líčí trpký úděl, ve kterém tito žijí. Mám po ruce dopis úplného invalidy, jenž líčí svůj stav těmito slovy: Byl uznán 100% za nezpůsobilého k práci následkem zranění utrpěného ve válce. Tato pracovní nezpůsobilost byla pak po přehlídce odhadnuta na 75%, později na 65%. Dnes dostává onen muž 210 Kč měsíčně, z toho musí platiti za byt 65 Kč, zbývá mu tudíž 145 Kč, jež mají vystačiti na živobytí pro něho a jeho ženu. Člověk ten snaží se najíti práci, dosáhl toho, že může občasně pracovati v jistém sezonním podniku. Musí však vždy, než jest přijat, podávati prosebné žádosti, musí jíti žebrotou k dotčenému podniku a tu vždy musí vyslechnouti poznámku: "Náš podnik není přece asylem pro válečné invalidy." Jen když vždy stále žebrá, přijmou ho na několik týdnů, má pak opět na nějaký čas zaměstnání, avšak potom musí zase vystačiti se 145 Kč. Takovýchto případů je do tisíců.

Zástupcům válečných poškozenců, kteří byli u německých vládních stran, bylo řečeno: "Co máte proti německým vládním stranám, proč rozšiřujete proti nim letáky a agitujete ve schůzích proti nám? Musíte čekati, až se k tomu dostaneme, abychom splnili svůj slib. Učinili jsme přece již něco pro vás. Že péče o válečné poškozence v Československu nebyla ještě více zhoršena, jest naším dílem." Představte si, co by se mohlo státi, kdyby se pomýšlelo zhoršiti ještě zavedenou u nás péči o válečné poškozence. Co lze ještě zhoršiti? Ostatně není tomu tak. O válečné poškozence pečuje se a s poškozenci těmi zachází se dnes hůře než před léty; sociálně lékařské prohlídky jsou jen k tomu, aby byli váleční invalidé připraveni o část své renty, kterou dosud dostávali. (Předsednictví převzal místopředseda Horák.) Nepravdivým jest tudíž tvrzení, které bylo honosně proneseno k válečným poškozencům. Postup proti válečným poškozencům od měsíce k měsíci se zhoršuje. To, co zaviňují křesťanští sociálové, němečtí agrárníci a živnostníci v péči o válečné poškozence, na to patrně nezapomenou ti, kdož jsou tím poškozeni. Také způsob, jak v této otázce postupuje ministr sociální péče, vzbuzuje rozhořčení. Nebudeme se však o tom šířiti. Jest to jeho zvykem, že se před rozpravou o těchto vážných věcech ztratí. A pak konečně zeptejte se jednou německých vládních stran, jak s nimi zacházejí jejich koaliční ministři. Není to naší věcí, my nejsme samojediní dotčeni postupem ministra Šrámka, který při poradě o takovéto předloze neuznává potřebným, aby se ujal slova a podal zprávu, kdy zamýšlí vláda předložiti novelu k zákonu o válečných poškozencích. Není to jen nevážnost k oposici, dotčeny tím musí se cítiti nejen strany, které jsou proti této vládě v oposici. Především měly by vládní strany a tu především opět německé vládní strany naléhati na to, aby to, o co dříve, jsouce v oposici, nesčíslněkrát usilovaly, bylo také ministry koaliční vlády dodrženo. Co dnes vláda v péči o válečné poškozence podniká, není ničím jiným, než soustavným výsměchem a podvodem, který byl od let páchán na válečných poškozencích. Oddáváme se naději, že ti, kdož tak strašně jsou tím postiženi, pochopí, jakou správnou odpověď dlužno dáti na takový postup. (Potlesk poslanců něm. strany soc. demokratické.)

Místopředseda Horák (zvoní): Ke slovu je dále přihlášen pan posl. Bergmann. Uděluji mu je.

Posl. Bergmann: Slavná sněmovno! Předložená vládní osnova prodlužuje platnost hranice příjmu vylučující z nároku na důchod válečných poškozenců, stanovenou při činnosti hospodářsky samostatné na 5000 Kč, při činnosti hospodářsky nesamostatné na 10.000 Kč, proti dosavadní zvyklosti nikoliv na jeden rok, nýbrž až do nové úpravy, t. j. na neurčito.

Když v prosinci minulého roku projednávali jsme osnovu zákona ze dne 17. prosince 1927, č. 179 Sb. z. a n., podala oposice resoluční návrh, kterým se mělo uložiti vládě, aby do určité lhůty předložila osnovu nového požitkového zákona válečných poškozenců. Některým vládním stranám byla tato resoluce nepříjemnou a proto dohodla se nakonec vládní většina, že prodlouží platnost zákona ze dne 16. prosince 1926, č. 235 Sb. z. a n., pouze do 30. června 1928.

Zpravodaj soc.-politického výboru posl. Petr prohlásil 15. prosince 1927 v plénu sněmovním, že předložený vládní návrh zákona o hranici příjmu, vylučující z nároku na důchod válečných poškozenců, nezavádí ani věcně, ani obsahově žádnou novotu, pouze prodlužuje nyní platný zákon o půl roku a že z toho důvodu nebude se obsahem zákona dlouho zabývati, zvláště také ne proto, že vláda uznávajíc vzhledem ke změněným hospodářským poměrům za nutné přizpůsobiti zákon těmto poměrům, předloží během  1/2 roku posl. sněmovně k projednání novelisaci zákona o válečných poškozencích.

Navrhl tedy, aby vládní návrh byl schválen ve znění zprávy výboru soc.-politického s tím, že na místo termínu účinnosti zákona do 31. prosince 1928 stanoví se termín účinnosti jeho do 30. června 1928.

Jak neupřímným byl tento politický tah vládní většiny, zejména pak čsl. strany lidové, jejíž příslušník je nejen ministrem soc. péče, nýbrž i náměstkem předsedy vlády a jejíž příslušník jako referent doporučoval právě zkrácení lhůty účinnosti dosavadního stavu proti vládní osnově pouze na  1/2 roku z důvodu, že vláda předloží novou osnovu zákona o požitcích válečných poškozenců, jak vůči oposici parlamentní, tak zejména vůči válečným poškozencům, svědčí okolnost, že shledáváme se s vládní osnovou, která nejen že není novelisací požitkového zákona válečných poškozenců, nýbrž dokonce prodlužuje nynější neudržitelný stav na dobu neurčitou, ačkoliv již v prosinci minulého roku podle prohlášení p. posl. Petra uznávala vláda změněné hospodářské poměry a nutnost novelisovati zákon o válečných poškozencích.

V důvodové zprávě vymlouvá se vládní většina, že vláda nemohla předložiti nový zákon požitkový, poněvadž přípravné práce k tomuto zákonu nebylo prý možno dosud skončiti. Bylo by však upřímnějším, kdyby vládní většina přiznala, že má již dávno nejen přípravné práce skončeny, ale i připravenu novou osnovu, s kterou si netroufá na veřejnost, zejména ne v letošním jubilejním roce, poněvadž tato osnova připravuje značné zhoršení starého požitkového zákona a zamýšlí zbaviti nároku na důchod válečné poškozence s 20 až 35% invaliditou.

Péče o válečné poškozence v našem státě trpí nesoustavností a špatnou organisací. Je přirozeno, že hlavním odvětvím péče o válečné poškozence je zákonitá úprava důchodu a k němu měla by se přimykati soustavná, pečlivě organisovaná péče zabezpečení válečných poškozenců buď poskytnutím půdy, umožněním živností a řemesel, propůjčením trafik, léčením válečných poškozenců, vdov i sirotků, jakož i pozůstalých a opatřováním potřebných prothés. K této soustavné péči bylo by třeba nejen finančních prostředků, ale také řádné dotace úřadů pro péči o válečné poškozence.

Úřady pro péči o válečné poškozence trpí naprostým nedostatkem úřednictva. Zemský úřad v Praze měl 30. června 1923 v evidenci 397.862 přihlášených válečných poškozenců. Od 1. května 1920 do 30. června 1923 vydal 385.685 výměrů a poukazoval 217.778 měsíčních důchodů. K této práci měl ještě rozsáhlou péči charitativní, léčebnou, osamostatňovací, prothésní, zvláštní péči o slepce a zejména sociálně-lékařské prohlídky. Průměrně denně docházelo do Zemského úřadu kolem 1200 podání. Na zdolání této práce měl 1. ledna 1923 326 úředníků a 30. června 1923 424 úředníky. Agenda tohoto úřadu a péče o válečné poškozence vůbec se nesnížila, nýbrž naopak zvýšila se některými zatím vydanými zákony. Přesto však při systemisaci služebních míst r. 1927 bylo pro všechny úřadovny péče pro válečné poškozence v celé Československé republice systemisováno pouze 653 úřednických míst, z toho téměř polovina pomocné kancelářské služby.

Některé okresní úřadovny pro péči o válečné poškozence byly zrušeny. Za těchto poměrů není pak divu, že agenda těchto úřadů vázne a nelze péči o válečné poškozence soustavně prováděti, i když se v úřadovnách permanentně pracuje přes čas a úředníci jsou nuceni bráti si práci domů. Nelze se také diviti, že dochází pak k případům jako na Vinohradech.

R. 1923 zemřel válečný invalida Fr. Brandejs z Vinohrad, aniž se dočkal vyměření svého důchodu. Vdova po něm domáhala se důchodu vdovského již v polovině r. 1923, žádajíc též doplatky za svého muže. Vyměření důchodu stalo se teprve v květnu 1927 (Slyšte! Slyšte!) po nesčetných urgencích. Doplatky po muži jí vyměřeny byly až v září 1927 a poukázány okresnímu pozůstalostnímu soudu na Vinohradech. Soud odevzdal věc finančním úřadům k vyměření dědických poplatků, vdově předepsán byl poplatek 100 Kč, ačkoliv dosud ani haléře neviděla, a když ho nemohla zaplatiti, byla exekvována a zabaveny jí v chudičkém bytě hodiny a skříň. (Slyšte!) Kolik takovýchto případů dalo by se uvésti! Takováto sociální péče o válečné poškozence jest přímo cynickým výsměchem lidskosti.

Zaměstnanci úřadoven pro péči o válečné poškozence konají obětavě svoji povinnost a historie ocení jednou obrovskou práci těchto zaměstnanců, kteří neúmornou, avšak špatně placenou prací vybudovali státu úřady a úřadovny, jež jsou dnes chloubou resortu ministerstva soc. péče. Přesto, že se okresní úřadovny plně osvědčily, byly mnohé z nich zrušeny z důvodů úsporných, ke škodě řádného provádění soc. péče. Mluví se o dalším zrušení okresních úřadoven, snad dokonce o jejich zrušení vůbec.

Sociálně-lékařské prohlídky jsou metlou válečných invalidů, vdov a předků. Již dnes jsme svědky toho, že ze zapadlých končin, postrádajících alespoň obstojné komunikace, musí těžký invalida, staří lidé neb churavějící válečná vdova vydati se na cestu, jež je spojena s bolestným vydáním finančním i s útrapami fysickými, aby ve vzdálené úřadovně hledali pomoci aneb dostavili se k pravidelné sociálně-lékařské prohlídce.

Dojde-li k dalšímu zrušení okresních úřadoven, stanou se sociálně-lékařské prohlídky přímo postrachem válečných poškozenců, kteří budou musiti z nejzapadlejších míst republiky dojíždět do vzdálených hlavních měst a býti několik dnů na cestě.

Sociálně-lékařské prohlídky nejsou ani sociálními, ani lékařskými, poněvadž jsou spíše týráním nešťastných obětí světové války a poněvadž se úředně lékařům nařizuje, že musejí procento invalidity soustavně snižovati. Lékař prohlíží invalidy s chorobami a defekty menšími právě tak, jako invalidy těžké a podivuje se tomu, že přichází opět k prohlídce člověk bezruký, beznohý, nebo jednooký atd. Klasifikace stávají se postupem doby krutými, ne vinou lékařovou, nýbrž pokyny úřadů, jimiž hledí se stlačiti nejen procento invalidity, nýbrž i počet válečných poškozenců vůbec a dosíci odnětí důchodů.

Připravovaná novelisace požitkového zákona má dovršiti zhoubné dílo vyloučením 20 až 30%ních poškozenců, tudíž téměř 70% skutečných invalidů z dobrodiní zákona důchodového. Je mylný názor, že invalidé méněprocentní nepotřebují důchodu, neboť statistika o jejich úmrtnosti tento názor zřejmě potírá.

Péče o válečné poškozence v Československé republice pokulhává za touto péčí v jiných státech, neboť požitky válečných poškozenců Československé republiky jsou u srovnání těchto požitků v jiných státech nejmenšími. Německo, Rakousko, Polsko, Italie i Francie má již od r. 1920 v platnosti zákony o povinném zaměstnání určitého procenta válečných poškozenců jak v podnicích státních, tak i v podnicích veřejnoprávních a soukromých. V našem státě dosud podobný zákon přijat nebyl. V Italii, v Německu, Jugoslavii, Francii, Rakousku, Belgii a Americe je průměrný příjem válečného invalidy, vdovy i sirotků daleko větší nežli u nás.

Ačkoliv jsme vydali od r. 1919 do r. 1926 na péči o válečné poškozence 3.703,312.279 Kč, nedosáhli jsme, aby osud válečných poškozenců v Československé republice vyrovnal se poměrům v jiných státech, i když počet válečných invalidů soustavně klesá. A klesá také soustavně v důsledku sociálně-lékařských prohlídek procento invalidity.

Zabezpečení válečných poškozenců poskytnutím půdy vykazuje v našem státě velké mezery, neboť nepřidělili jsme válečným poškozencům ani tolik půdy, kolik jí zůstalo pro zbytkové statky, ba namnoze byli váleční poškozenci při provádění pozemkové reformy úplně odmítnuti a půda byla přidělena uchazečům jiným.

Neumožnili jsme v dostatečné míře zařízení živností a řemesel válečným poškozencům, poněvadž poskytování nutných půjček bylo úplně zbyrokratisováno a zešněrováno tak přísnými podmínkami, že tisíce poškozenců, kteří by se byli v živnosti a v řemeslech uchytili, kdyby jim včas byly poskytnuty potřebné k tomu prostředky, musili se zařízení živností a řemesla vzdáti a zůstati odkázáni na nedostatečný důchod.

Z vojenských kantin, kde mohli najíti mnozí poškozenci obživy, zřídili jsme zátiší a tím připravili mnoho válečných poškozenců o existenci. Nyní dokonce objevují se snahy změniti, po případě zrušiti císařské nařízení ze dne 7. prosince 1915, čís. 364 ř. z., a předpisů, platných na býv. území uherském, o úlevách při nastupování živností, nařízení č. 3053 z r. 1916 o modifikování a doplnění jednotlivých ustanovení živnostenského zákona následkem války, nařízení č. 5351 z r. 1915 o výjimečné úpravě učební doby v živnostech a obchodech následkem války, nařízení č. 1784 z r. 1917, jímž se vykládá nařízení o úlevách, nutných následkem války, čímž bychom opět znemožnili tisícům válečných poškozenců založení živnosti nebo obchodu.

Zadávání trafik válečným poškozencům je předmětem protekčního čachrování. Nemožný postup finančních úřadů při zadávání trafik byl již tolikrát předmětem kritiky, jak v tisku, tak i v parlamentě, ale nápravy jsme se dosud nedočkali, jak o tom svědčí následující případy:

1. Trafikantce Č. v Praze II. nemůže býti přidělen společník-válečný invalida do trafiky prostě proto, že si toho jeden vysoký pán v ministerstvu financí nepřeje, ačkoli jmenovaná má z trafiky hrubého zisku 39.600 Kč a přiznává se jí čistý zisk 21.000 Kč a mimo to pobírá přes 800 Kč měsíční pense. Děti má zaopatřeny, v prodejně má prodavačky, a ačkoli sama ničeho nedělá, béře 2500 Kč měsíčně z trafiky a vysmívá se všem ministerským nařízením, poněvadž ministerstvo financí jí již po tři roky nepřiděluje společníka, ačkoli v jiném případě, má-li válečný invalida s pětičlennou nezaopatřenou rodinou takový zisk z trafiky, se s ním úřady tři roky nemazlí, nýbrž přidělí mu prostě společníka, a nepodrobí-li se okamžitě nařízení, vypoví mu trafiku, i kdyby umíral hlady. (Výkřiky čsl. poslanců nár. socialistických.)

2. V Dobrušce vlastní dosud sklad tabáku nejbohatší obchodník a hotelier R. Záležitost vždy dospěje až k ministerstvu financí a tam se z milionáře udělá nuzák, který prý je odkázán jedině na příjem ze skladu tabáku. (Výkřiky.) Restauraci, hotel a velkoobchod se smíšeným zbožím má k tomu na přilepšenou. Máť on vysokého "strýčka" v tabákové režii.

3. Ve Velvarech odkázal trafikant Š. milionové jmění s velkoobchodem své jediné, 40leté dceři a šel na ministerstvo financí jako žebrák prositi, aby mu byla trafika ponechána, jinak že by přišel obci na obtíž, ačkoliv obec dala vyjádření, že trafiku nepotřebuje.

4. Prozatímní trafikant M. ve Zbraslavi se chlubí, že zadání trafiky jemu se musí dostati, poněvadž jeho bratr je prý velmi dobře znám se všemi referenty ve vyšších finančních úřadech. Že je na tom něco pravdy, vyplývá z toho, že přes nařízení vypsání této trafiky zůstal spis kdesi na Zemském finančním ředitelství vězeti a čeká se patrně, až se naň zapomene.

5. Přímo do nebe volající případ o nemožných poměrech je zadání trafiky rozvedené statkářce B. J., která dostává 800 Kč alimentů od svého muže a od okresního finančního ředitelství presentem k rozvodu trafiku ve Vršovicích, na třídě krále Jiřího. Proti zvyklosti nebyl dotázán v tomto případě ani Zemský úřad pro péči o válečné poškozence v Karlíně, aby prý nedělal námitek, že paní J. není válečným poškozencem.

Protekcionářství bují ve všech instancích.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP