Nižší úřad třebas vyšetří,
že dosavadní bohatý držitel trafiku nepotřebuje
a dá mu výpověď. Ten najde si mezi známými
nebo příbuznými nebo v politických
kruzích vlivnou protekci, která intervenuje na ministerstvu
a toto prostě výpověď zruší.
Nelze se pak diviti, když před několika týdny
zanechala žena válečného invalidy S.
ze Žižkova svoje dvě malé dítky
na Zemském finančním ředitelství
na znamení protestu proti nepřidělení
trafiky jejímu muži. Když malé děti
ve stáří 3 a 5 let plakaly na chodbě
úřadu, odvedl je strážník zpět
k rodičům. Pod tlakem hrozné bídy
demonstrovala tato nebohá žena proti protekcionářství
při zadávání trafik.
V Praze vůbec není trafik pro válečné
poškozence. Pro vdovy, sirotky a pozůstalé,
jejichž živitel padl ve válce, není nikde
lékařské pomoci. Ačkoliv důchody
vdov, sirotků a pozůstalých jsou nepatrné,
není postaráno o to, aby se jim dostalo buď
bezplatné lékařské pomoci a léků,
anebo aspoň za cenu značně sníženou,
a tak podléhají pozůstalí po padlých
ve válce zejména tuberkulose, která strašlivě
řádí v řadách těchto
obětí světové války.
I opatřování protés pokulhává
následkem nedostatečných finančních
prostředků.
Nejtrpčímu osudu jsou vystaveni váleční
slepci. I když v §u 9 zákona ze dne 12. února
1920, č. 142 Sb. z. a n., ve znění zákona
ze dne 25. ledna 1922, čís. 39, bylo učiněno
opatření u invalidů, jejichž příjem
plyne z podniků, uvedených v §u 4 téhož
zákona, nastal při provádění
tohoto ustanovení chaos v jeho výkladu, který
jeví se zejména značným rozporem mezi
výnosem ministerstva soc. péče ze dne 14.
září 1927, č. j. 27.295/V-1a-27, a
mezi směrnicemi, vydanými ministerstvem financí
ze dne 27. dubna 1923 pod č. j. 44.315/5884/ 23/l-2a, intimovaných
výnosem ministerstva soc. péče ze dne 19.
června 1923, č. j. 19.617/V-1a-23, takže mnoho
těch, kteří navždy obklopeni jsou věčnou
tmou, marně domáhá se správného
výkladu §u 9 cit. zákona, aby základní
invalidní důchod byl zvýšen o příslušné
procento. Rozporem tímto mnozí z válečných
slepců zkracováni jsou o 2400 Kč ročně.
Výměry Zemského úřadu pro válečné
poškozence v Karlíně jsou nyní revidovány
a v důsledku zmíněného rozporu předepisují
se k náhradě válečným slepcům
do tisíců jdoucí přeplatky. Zapomíná
se, že váleční slepci mimo velikých
i duševních útrap trpí i tělesně,
jsouce odkázáni na péči osob jiných
a uvrženi v trvalou tmu, zejména když ještě
vedle oslepení jsou stíženi jinými těžkými
defekty a nemocemi a jsou k jakémukoliv výdělku
a práci naprosto neschopni.
Je proto hranice příjmová pro ně naprosto
nedostatečná a bylo by nutno a nejvýše
spravedlivo patřičně ji zvýšiti.
V důsledku toho navrhujeme, aby válečným
slepcům bylo možno uplatňovati nárok
na důchod až do 31. prosince 1929 a válečným
slepcům vyplácen byl celý invalidní
důchod nezkráceně bez ohledu na jejich soukromý
výdělek, a podporujeme co nejdůrazněji
oprávněné požadavky válečných
slepců, jako o příspěvek na zranění,
tak o nárok na důchod vdovský nebo sirotčí
pro vdovu nebo siroty po zemřelém válečném
slepci, byť by zemřel na chorobu jakoukoliv, o nárok
na protésy a pomůcky orthopedické bez ohledu
na příjem nebo majetek slepce-invalidy, o nárok
na léčení válečného
slepce a příslušníků rodiny ve
státních ústavech na státní
útraty a o urychlené řízení
ve všech žádostech válečných
slepců, aby v novém požitkovém zákoně
byl na oprávněné jejich požitky vzat
náležitý zřetel. Stejně podporujeme
oprávněný požadavek všech válečných
poškozenců o novelisaci požitkového zákona,
o odstranění nespravedlivých sociálně-lékařských
prohlídek jak invalidů, tak i vdov a pozůstalých,
o stanovení nové lhůty ku podání
přihlášek o důchod, bezplatné
nebo levné léčení sirotků,
vdov a pozůstalých, požadavek o povinném
zaměstnání a o všeobecné podpoře
při zařizování živností,
řemesel a obchodu, o spravedlivé zadávání
trafik a přidělování půdy při
provádění pozemkové reformy. Abychom
pak nutili vládu, aby zbytečně neprotahovala
předložení nového požitkového
zákona, navrhujeme, aby platnost předložené
vládní osnovy končila 31. prosincem 1928
a předkládáme resoluční návrhy,
aby ministerstvo soc. péče předložilo
v nejkratší době rozpočtovému
výboru návrh vhodného opatření
za účelem kontroly výsledků sociálně-lékařských
prohlídek, a to tak, aby také všem, kteří
z nezaviněných jimi příčin
k sociálně-lékařským prohlídkám
se nemohli dostaviti, bylo umožněno svůj nárok
dodatečnou prohlídkou prokázati a potvrditi;
dále, aby ministerstvo financí do nejbližší
schůze rozpočtového výboru předložilo
materiál o držitelství trafik v Československé
republice; trafiky, které jsou v rukou lidí zámožných
nebo majitelů ještě jiných obchodů,
poskytujících existenci, aby byly do 3 měsíců
ministerstvem financí vypověděny a pro příště
zadávány výhradně legionářům
a válečným poškozencům.
Při této příležitosti připomínáme
vládě také její povinnost, aby se
postarala o pozůstalé po čsl. legionářích,
kteří byli před 10 lety na italské
frontě popraveni, bojovavše za svobodu a samostatnost
národa československého.
Podle toho, jak se zachová vládní většina
k našim pozměňovacím a resolučním
návrhům, zařídíme svůj
postup při hlasování o předložené
vládní osnově. (Potlesk poslanců
čsl. strany nár. socialistické.)
Místopředseda Horák (zvoní):
Ke slovu je dále přihlášen p. posl.
Červinka.
Posl. Červinka: Slavná sněmovno! Vládní
návrh zákona tisk 1575 o hranici příjmů
vylučující z nároku na důchod
válečných poškozenců, který
se dnes projednává, vybavuje bezděčně
v mysli žalné, truchlivé vzpomínky na
válečnou tragedii a její nešťastné
oběti. Všechna prožitá hrůza a
utrpení vynořuje se před naším
zrakem a často ještě dnes živí
svědkové, za dlouhých 10 let po světové
válce, svědkové zmrzačení,
bezrucí a beznozí, a co nejsmutnějšího,
i slepí, výstražně hlásají
již svým zjevem ve všech státech a všem
národům, jak krutá je válka a její
následky.
V této chvíli vzpomínám nedávno
konaného sjezdu slepců z celé naší
republiky v Praze ve Smečkách, v Typografické
besedě. Sešlo se jich, ubožáků,
na 200 a včetně průvodců a rodinných
příslušníků naplnili sál
Typografické besedy do posledního místečka.
A jejich slepý, inteligentní vůdce Rejfíř
klidným, seriosním způsobem poukazoval na
bolesti, tužby a přání slepců,
na jich potřeby a nedostatky. Byly také promítány
obrazy, kde ve skupinách viděli jsme desítky
mužů, zbavených úplně nejen zraku,
nýbrž i rukou a nohou. Celý sál lkal,
všechna srdce se chvěla, slzy těm, kteří
ještě mohli plakat, stékaly po ustaraných
tvářích, řinčely a chrastily
řetězy věrných průvodcůpsů,
poznávajících své pány na promítaném
plátně; prostě byly to okamžiky nervy
drásající, chvíle pohnutá,
na kterou nemožno jen tak lehce zapomenouti, zejména
ne do té doby, dokud nebudeme míti vědomí,
že o osud těchto největších ubožáků
je náležitým způsobem postaráno.
Ve snaze prospěti těmto dobrým, hodným,
republiku milujícím lidem ujímám se
slova, abych poukázal na nedostatky zákona o požitcích
válečných poškozenců, jež
se nejbolestněji dotýkají válečných
slepců. § 1 zákona čís. 142 z
20. února 1920 ve znění zákona ze
dne 25. ledna 1922, č. 39 Sb. z. a n., praví, že
nárok na důchod mají kromě ostatních
podmínek osoby, jež svůj nárok na invalidní
podporu uplatnily v zákonité lhůtě,
t. j. nejdéle do 31. prosince r. 1924. Tato zákonitá
lhůta byla oznámena Úředním
listem a vyhláškami politických úřadů,
jimiž váleční poškozenci byli vyzýváni
k uplatnění svých nároků na
důchod. Tento způsob výzvy nebyl dostatečným
k tomu, aby invalidé-slepci, kteří byli zcela
opuštěni a neměli možnosti čísti
úřední vyhlášky, byli na lhůtu
upozorněni. A jedině z těchto důvodů
se stalo, že třem válečným slepcům,
a sice Frant. Papouškovi ze Želnavy na Šumavě,
Václ. Myšičkovi v Střížkově
č. 31 u Libně a Ludv. Reimanovi na Žižkově
nebylo možno uplatniti nároku na důchod.
Je zapotřebí dnes, kdy následky války
jsou již dostatečně známy, za pomoci
úřadů a organisací válečných
poškozenců vyhledávati všechny osoby,
jež následkem slepoty, hluchoněmosti a jiných
defektů mají nárok na invalidní důchod,
a zvláštním zákonem ustanoviti, že
těm válečným slepcům, kteří
o lhůtě k uplatnění nároku
informováni nebyli, má býti invalidní
důchod přiznán cestou milosti, anebo, ještě
lépe, lhůta k podání přihlášek
u osob slepých má býti prodloužena.
§§ 2, 3 a 4 měly by pozbýti platnosti
tam, kde se jedná o válečného slepce,
což odůvodňuje se takto:
Provozuje-li válečný slepec jakékoliv
zaměstnání, též samostatnou živnost,
je to za prvé velmi chvályhodná snaha, jež
měla by býti spíše podporována
než trestána odnímáním důchodu.
Každé slepcovo zaměstnání nebo
podnikání je spojeno s překážkami,
potížemi a námahami všeho druhu, aniž
by se slepec mohl konkurenčně vyrovnat komukoliv
ze zdravých aneb šťastnějších
soupeřů. Jeho režie je vždy také
značnější s ohledem na průvodce,
předčitatele, schopnější a dražší
pracovní síly atd., a proto by mu měl býti
invalidní důchod vyplácen bez ohledu na soukromý
výdělek, jelikož tento důchod nevyváží
ani část toho, oč je zkrácen dražší
režií a menšími výsledky konkurenčního
snažení naproti zdravým a šťastnějším
zaměstnancům nebo podnikatelům. Úspory
dosažené u válečných slepců
odnětím důchodu nevyváží
nikde ani nepatrným procentem těžké
oběti, jež přinášejí tito
nejnešťastnější ubožáci
tím, že se stále revidují jejich příjmy
a odnímá se jim i ten nepatrný důchod
invalidní, neboť se jim tím ztrpčují
poslední zbytky bezradostného, zoufalého
života, bere se jim nepatrný klid získaný
prací a snažením a dělají se
z nich zoufalci bez cíle, bez zájmu a lásky
k práci, k té práci, k níž chtěli
vychovávati i svoje rodiny.
Je těžkým hříchem šetřiti
na ubohých slepcích, jako by nebylo možno na
jiných stranách si tyto mrzké úspory
vynahraditi mnohonásobně. Nedá se také
při nejlepší vůli zabrániti tomu,
aby vyšetřování příjmu
slepcova nedělo se v neprospěch jeho, a je zde tudíž
veliká možnost páchání neodčinitelných
křivd na existenci sociálně nejslabších
a o svůj chléb nejtížeji bojujících.
Podle §u 2, odst. 2. započítává
se do příjmu invalidova také příjem
těch osob, na jejichž výživu podle zákona
povinna je přispívati manželka a děti.
Kdyby tudíž úřad zjistil, že dvě
nebo tři děti slepcovy z činnosti hospodářsky
samostatné vydělávají 11.000 Kč
ročně, tedy součet 5000 (hranice příjmu)
a důchodu, jenž by mu podle zákona nanejvýše
příslušel, mohlo by se státi, že
by úřad zastavil slepci úplně výplatu
důchodu, ač příjem 11.000 při
činnosti hospodářsky samostatné, je-li
tento příjem nadto ještě řádně
vypočten, sotva stačí k výživě
jedné osoby, tím méně pak k existenci
dvou nebo tří dítek slepcových anebo
celé jeho rodiny.
Stejným způsobem mohl by býti slepec poškozen
v tom případě, kdyby jeho tři dítky
byly zaměstnány a každé z nich vydělávalo
490 Kč měsíčně, čili
5880 Kč ročně, všechny dohromady 17.640
Kč ročně. Na základě dnešní
hranice příjmu, jež činí 5000
Kč, a ustanovení zákona, podle něhož
příjem příslušníkům
rodiny, žijícím s ním ve společné
domácnosti, jest započítávati pouze
polovičkou, mohlo by se státi, že by úřad
odňal slepci úplně jeho invalidní
důchod, ač je jisto, že jeho dítko se
stěží samo uživí za 490 Kč
měsíčně, a ač není možno
žádati, aby z téhož nepatrného
příjmu ještě živilo slepého
otce. Není morální, aby společnost
representovaná státem a nadaná prostředky
daleko bohatšími těžila ze špatně
honorované práce nedospělých dětí
chudého slepce invalidy. (Výkřiky čsl.
nár. socialistických poslanců.) Do příkladu
právě uvedeného již je započteno
i 10% zlepšení hranice příjmové
za každou osobu podle §u 3 zákona.
Stejně nesprávný jest třetí
odstavec druhého paragrafu, jenž praví, že
v tom případě, kde žije invalida ve
společné domácnosti s rodiči nebo
předky, kteří podle zákona jsou povinni
k jeho výživě přispívati, započítává
se též do příjmu jeho onen příjem
rodičů nebo předků, jaký by
na jeho výživu připadal. Tohoto ustanovení
bylo prakticky použito u válečného slepce
Alfonse Syřínka, který jest úplně
osleplý a kromě toho i jinak těžce zmrzačen.
Byl mu snížen příplatek podle §u
9 s ohledem na to, že jeho rodiče mají malé
hospodářství. Není jistě nikdo
proti tomu, že rodiče jsou povinni starati se o nešťastného
syna, avšak rozhodně nutno protestovati proti tomu,
aby stát přesunoval své povinnosti na staré,
předřené, k práci již velmi málo
schopné rodiče. (Výborně! Souhlas
čsl. poslanců nár. socialistických.)
§ 4 jest prakticky neproveditelný a jeho provádění
tudíž vnáší do péče
zákonné jen chaos a do řad nejtěžších
invalidů a válečných slepců
zvláště stálé roztrpčení.
Praví se v něm, že váleční
poškozenci, jimž byla udělena tabáční
trafika, licence kinematografů nebo třídní
loterie, mají nárok na důchod jen tenkráte
a potud, dokud příjem z těchto podniků
nepřevyšuje o 100% důchod, jenž by mu
jinak podle zákona příslušel. Jako při
každém podniku, tak i zde možno zjistiti čistý
příjem teprve po celoroční uzávěrce,
po 31. prosinci, neboť příjem z obchodního
podniku, o jaký tu jde, není rentou nebo gáží
pevně číslicí stanovenou a pravidelně
splatnou. Jak může tudíž slepec na začátku
roku věděti, zda mu patří důchod
nebo ne, když pro konstatování jeho příjmu
je směrodatnou pouze celoroční bilance?
Úřady pro péči o válečné
poškozence prováděly vyšetřování
příjmů slepců-trafikantů obyčejně
prostřednictvím důchodkových kontrolních
orgánů finanční správy, jež
zpravidla nevěděly, zda jejich zjištění
má býti podkladem pro výplatu důchodu
nebo pro vyměření státní daně
z tabáku (dávka ze zisku) a majíce pokyny,
aby při vyšetřování příjmu
trafikantova uznávaly pouze určité režie,
aby vykázaný čistý zisk, určený
ke zdanění, byl co největší,
používaly těchto instrukcí i zde a proto
byli pak na základě takového úředního
postupu, se strany finančních úředníků
jako fiskalistů zcela správného a odůvodněného,
při péči invalidní však nesprávného,
váleční slepci těžce poškozeni,
neboť byl jim důchod zkracován nebo odnímán
na základě příjmu domněle značně
vyššího, než jaký byl ve skutečnosti.
Prováděli-li pak vyšetřování
příjmů trafikantových úředníci
úřadů pro péči o válečné
poškozence, kteří jako nezasvěcenci
trafikám tak dobře nerozuměli a neměli
náležité definice o tom, co je hrubý
příjem, co je režie a čistý příjem,
byla tato zjišťování prováděna
neodborně a opět ku škodě válečných
slepců, nehledě k tomu, že úřední
výkony byly v mnohém případě
značně dražší než docílené
úspory. Na vydáních s provozováním
trafik se nepřiznávají tato vydání:
Opravy krámu, po případě budky, daň
výdělková, skutečné ztráty
na tabákových výrobcích (podle předpisů
jen 50 Kč ročně bez ohledu na velikost trafiky),
splátky na bezúročné zápůjčky
ministerstvu soc. péče, pojistné premie na
životní pojistky, dané jako záruka ministerstvu
soc. péče pro případ úmrtí,
aby zápůjčka z této pojistky mohla
býti zcela umořena, stravné pro psa vůdce
a vydání za doprovody válečných
slepců, kteří v důsledku úplného
oslepení na svých cestách se musejí
dáti doprovázeti osobami vidoucími, z kteréhož
důvodu vykázaný čistý zisk
jeví se vždy o značné částky
větší, než je ve skutečnosti.
Kromě toho úřady důchod vyměřující
vedené veřejnými i důvěrnými
výnosy ministerstva soc. péče vykládaly
i jasné znění zákona často
opačně a v neprospěch slepců. Podle
našeho názoru má na př. úplný
slepec na základě §§ 7 a 8 nepopíratelný
nárok na 20 Kč měsíčního
důchodu, podle §u 42 a příslušné
toho času platné zákonné úpravy
na 100 Kč (50%) drahotní přirážky.
Podle §u 9 má nárok na 200 Kč (100%)
t. zv. příplatku pro bezmocné a podle §u
10 má nárok na 20 Kč (10%) příplatku
pro každé nezaopatřené dítko.
Je-li na př. otcem 2 dítek, má nárok
na úhrnný důchod měsíční
540 Kč, čili ročních 6.480 Kč.
Podle tohoto jasného a logického výkladu
zákona má nárok na tento nezkrácený
důchod i tenkráte, když skutečný,
t. zv. čistý příjem z jeho trafiky
s důchodem dohromady nepřevyšuje ročně
12.960 Kč, tedy peníz pro 4 člennou rodinu
a úplného na cizí pomoc stále odkázaného
slepce stále ještě velice skromný. Úřady
však v takových případech nepřiznávaly
invalidní důchod již při příjmu
10.560 Kč i menším. (Slyšte!)
Zákonem nebylo dáno žádného vodítka
k tomu, zda a kdy má býti důchod odňat,
nebo zda a kdy se invalida má důchodu zříci.
Byl-li slepci důchod vyměřen a zasílán,
přirozeně přijímal jej jako oprávněný.
Často se však stalo, že úřad si
vyšetřil anebo dal vyšetřiti, třebas
po několika letech, příjem válečného
slepce trafikanta nebo živnostníka za všechna
minulá leta a na základě tohoto zhusta pochybného
zjištění nejen že mu důchod nenadále
zastavil, avšak vytkl mu, že pobíral svůj
důchod neoprávněně, následkem
čehož vznikly přeplatky, jež úřad
slepci připočetl k tíži se zdvořilým
upozorněním, že zatím prý tyto
přeplatky vymáhány nebudou. (Slyšte!)
Markantním příkladem jest výměr
doručený válečnému slepci Adamovi
z Ploštic u Hradce Králové, kde úřad
mu účtuje přeplatky za sedm a půl
roku v částce 28.625 Kč (Výkřiky
posl. Sladkého.) na základě příjmu,
jenž prý jej neopravňoval k pobírání
invalidního důchodu, kterýžto příjem
však připočtený k invalidnímu
důchodu a rozvržený na celých sedm a
půl roku ještě nebyl ani existenčním
minimem pro slepce a jeho pětičlennou rodinu. (Slyšte!
Slyšte!) Ubohému slepci zbývá ze
všeho jen palčivá starost a obava, že
jednou bude státem pro tento přeplatek nemilosrdně
exekvován, že jeho dítky budou snad jednou
vyhnány z chaloupky zabavené pro přeplatky
důchodu.
Ještě markantnějším dokladem povrchní
a pochybné prakse jest výměr daný
válečnému slepci Langmajerovi z Citova u
Mělníka, kde úřad sděluje,
že hrubý příjem jeho trafiky činil
6.200 Kč ročně, tedy více než
důchod, který by mu jinak podle zákona příslušel.
Úřad se zde sám přiznává
ke svému přehmatu, že zastavuje důchod
ne na základě čistého zisku, nýbrž
hrubého příjmu, ke kterémuž sama
důchodková finanční kontrola napočetla
více jak 2.200 Kč režií. Slepec byl
zde povrchním postupem připraven o celý důchod
invalidní.
Jestliže zde bylo z příčin neproveditelnosti
zákona aneb nedostatečného provádění
spácháno tolik křivd a není-li možno
poškozeným v každém případě
celou škodu náležitě nahraditi, je svatou
a mravní povinností vlády a Národního
shromáždění, aby válečným
slepcům byly prominuty všechny t. zv. přeplatky
invalidního důchodu a aby tak bylo přineseno
mírné odškodnění aspoň
celému nejblíže poškozenému stavu.
(Výborně! - Potlesk posl. čsl.
strany socialistické.)
§ 5 sice připouští, že ministerstvo
soc. péče po dohodě s ministerstvem financí
může povoliti výjimky z ustanovení §u
2 a 4 v případech zvláštního
ohledu hodných. Špatnou známkou celého
zákona však jest, že paragrafy, které
berou, jsou velice důsledné, rigorosní a
příkré, za to však paragrafy, jež
dávají, jsou pouhými benevolencemi. Je žádoucno,
aby takové výjimky byly zákonem stanoveny
a aby se staly přesně znějící
literou tohoto budoucího zákona. Nejlepší
výjimkou pro všecky důchodce, zvláštního
ohledu hodné, bylo by, aby §§ 2 až 4 byly,
kde se jedná o válečné slepce, ze
zákona vůbec odstraněny, jako žádáno
již svrchu a v našich návrzích. (Výborně!).
§ 7, "Důchody slepců", praví,
že válečný slepec jako 100% invalida
má nárok na plný základní důchod,
to jest 200 Kč měsíčně čili
Kč 6.50 denně kromě příplatků.
Jest to dosti pro člověka, vyžadujícího
zvláštní péče, silnější,
lepší nebo dietetické stravy, u něhož
každý krok, každý pohyb i nejnepatrnější
radost jsou značně dražšími, pro
člověka, který z polovice jest živ od
drahých léků?
§ 9 zákona, který mluví o příplatcích,
praví, že oněm invalidům, kteří
pro bezmocnost potřebují stálé péče
druhé osoby, může ministerstvo soc. péče
po dohodě s ministerstvem financí povoliti zvláštní
příplatek, a to až 50% základního
důchodu, a jde-li o úplného slepce, až
100% základního důchodu, to jest v nejlepším
případě 200 Kč měsíčně.
Najme-li někdo pomocnici v domácnosti, nutno jí
kromě stravy, jež stojí nejméně
- mírně odhadnuto - 350 Kč měsíčně,
dáti měsíční honorář
150 Kč kromě ostatních požitků
a ostatních sociálních břemen. Dělníkovi
nejnižší kategorie přísluší
mzda alespoň 150 Kč týdně, čili
600 až 650 Kč měsíčně.
To jest stále ještě velmi špatná
odměna za 8hodinnou denní práci. Naproti
tomu však osoba, jež má slepci sloužiti
cele a věrně, má býti jeho stálým
společníkem, důvěrníkem, předčitatelem
a ošetřovatelem a míti k tomu odpovídající
schopnosti a inteligenci, je honorována 200 Kč měsíčně
čili Kč 6.50 denně. Za tento honorář
nikdo nebude všechny naznačené funkce vykonávati
a proto slepec zůstává dále nejubožejším
opuštěncem bezradným a úplně
bezmocným. (Tak jest!)
Podle §u 10 přísluší slepci na
každé nezaopatřené dítě
do 18 let měsíční příplatek
ve výši 20 Kč, to jest 10% základního
důchodu. Slepcovo dítě nemá nárok
na více chleba, mléka, šatstva, školních
knih, hraček, pamlsků a různých nevinných
nároků, než kolik jich lze koupiti denně
za 66 haléřů. Zde jest nespravedlnost a příkrost
necitelného požitkového zákona cítiti
nejbolestněji, neboť nevinné dítě
ještě nadále trpí a pyká za to,
že byla kdysi válka, dítě, naděje
a budoucnost národa, dostává obnos, za nějž
stěží lze koupiti skrovný krajíc
chleba a zde v Praze čtvrt litru zfalšovaného
mléka, nehledíc k dalším potřebám
dítěte kulturního našeho národa.
A přes to váleční slepci jsou odhodláni
vychovávati z těchto odstrčených dětí
řádné občany a zdravé sloupy
republiky.
Stejný příplatek má sice slepec dostávati
podle zákona i na manželku, avšak výnosem
ministerstva soc. péče odňat je tento příplatek
manželkám tam, kde slepec dostává příplatek
podle §u 9. Když tedy válečný slepec
shrne svůj důchod a příplatek podle
§u 9, jakož i drahotní příplatek
podle §u 42 dohromady s příplatky na dítky,
vypadá to v praktickém případě
takto: Je-li ženat a bezdětný, činí
jeho důchod v nejlepším případě
500 Kč měsíčně, tedy na osobu
a den 8.30 Kč, je-li ženat a otcem jednoho dítka,
dostává 520 Kč měsíčně,
čili 17 - Kč denně, tedy na osobu a den 5.60
Kč, je-li ženat a otcem dvou dětí, dostává
540 Kč měsíčně, čili
18 Kč denně, tedy na osobu a den 4.50 Kč.
Je-li ženat a otcem tří dítek, dostává
560 Kč měsíčně, což činí
denně 18.60 Kč, čili na osobu a den 3.70
Kč. Je-li ženat a otcem 4 dítek, činí
jeho důchod měsíčně 580 Kč,
na osobu a den 3.20 Kč. Drastičtějších
příkladů nezasloužené lidské
bídy snad uváděti netřeba. Ty zde
dosti straší. Dnes celá zákonitá
péče o válečné slepce a válečné
poškozence vůbec je ve světle vylíčených
zde případů jen široce založená
agenda, jež pro svoji komplikovanost nemůže vpřed
a jejíž činnost zračí se v krejcárkování,
v dohadování se s největšími
ubožáky o několik haléřů
nepatrného důchodu. Žádáme nový,
spravedlivý požitkový zákon pro válečné
slepce. (Tak jest!) Nezmiňuji se o přesných
obnosech, které mají býti slepcům
na požitcích přiznány, neboť naše
požadavky pro slepce formulujeme v našich návrzích.
Žádáme pro slepce uznání práva
na lidský život, žádáme pro slepce
jen nezbytné existenční minimum a doufáme,
že celá sněmovna vyjde těmto oprávněným
požadavkům nejtěžších obětí
války vstříc. Z příštího
požitkového zákona musí býti
odstraněna veškerá ona úsporná
opatření. Válečný slepec nechť
má nárok na svůj invalidní důchod,
jak už bylo předešlým řečníkem
podotknuto, bez ohledu na jakýkoli vedlejší
příjem. Mezi válečnými slepci
není rozhodně boháčů ani lidí
dobře situovaných (Tak jest!), kteří
měli nedávno odvahu vystoupiti zde při generálské
předloze, hájiti generálské pense
a navrhovati jejich zvýšení, měli v
prvé řadě pamatovati, že po republice
chodí na 700 válečných slepců,
kteří nešťastnou válečnou
tragedií byli uvrženi do největšího
neštěstí. (Výborně!) Pro
ty ubožáky měli by mluviti. To by bylo mravní,
to by bylo lidské, to by bylo národní a křesťanské.
(Výborně!) Trapně a velmi tísnivě
působilo, když tehdy pro tuto generálskou předlohu
mluvili v prvé řadě zástupci křesťanské
strany lidové. To je úkaz velmi smutný a
bohužel pravdivý. (Předsednictví
převzal místopředseda dr Buday.)
Slepci a vůbec těžcí váleční
poškozenci, měli-li dříve nějaké
majetky nebo postavení, to vše již dávno
strávili pro kruté neštěstí jež
je stihlo, a obdrželi-li pak od státu nějaké
zaopatření, tedy z příkladů,
které jsem zde stručně citoval, je vidno,
že stát se již zajisté postaral o to,
aby si z toho nic neušetřili, neřku-li z toho
zbohatli. Proto budiž jim invalidní renta dána
jako náhrada za mimořádnou režii způsobenou
slepotou a jako odškodnění za to, oč
zkráceni jsou v nerovném existenčním
zápolení. Republika tím naprosto nic neztratí,
neboť slepci, pro něž jsou na př. tabáční
trafiky zatížením, záchranou v zoufalství,
milerádi tyto trafiky postoupí lehčím
válečným poškozencům. Viděl
jsem sám takový drastický případ
na Žižkově, kde válečný
slepec v dřevěné budce v trafice naprosto
nebyl ani možný, neboť nemohl ani spočítati
mince, když je dával zpátky, nemohl ani vybrati
různé druhy doutníků. Co je pak platna
takovému opuštěnému slepci trafika,
když není schopen v této trafice následkem
své slepoty vésti obchod. Proto váleční
slepci rádi se zřeknou trafik ve prospěch
vidoucích válečných poškozenců
jinak zmrzačených, jenom jim musí býti
dáno existenční minimum, aby z něho
mohli býti živi. Pro 700 válečných
slepců - ani ne již celých 700 - 150 slepců
jest již uspokojivě podle samého vyjádření
slepecké organisace zaopatřených, myslím
tedy, že pro těch zbývajících
450 slepců se najde v republice ještě tolik
prostředků, aby se o ně mohla republika nějakým
příplatkem nebo zvýšením důchodového
požitku postarati. (Výkřiky: Ti dostanou,
až co zbude po rakouských generálech!) Myslím,
že povinností Národního shromáždění
a všech zástupců lidu jest, aby vyřídili
napřed tuto ožehavou otázku slepců a
rakouské generály s lampasy nechali seděti
po různých těch krásných lázeňských
místech, ve kterých teď v létě
právě si hoví, zatím co my, jako zástupci
lidu, řešíme tyto palčivé otázky
nejubožejších chudáků, příslušníků
to našeho národa. Pro staré rakouské
generály ani haléř, pro slepce tolik, aby
mohli býti klidně a slušně ještě
těch málo roků života, co jim zbývá,
živi, a to i s rodinami. Slepcům pak svobodným
nechť je umožněno se ženiti a zakládati
rodiny, nechť jsou jim dány slušné pense,
avšak bez ohledu na počet příslušníků
rodiny.
Nemohu, velectění pánové a dámy,
pro krátkost času přednésti všechny
bolesti a požadavky slepců. Předešlí
řečníci již dostatečným
způsobem zmínili se, jak je nutno zákon v
nejbližší době novelisovati. Mně
nezbývá po vyčerpání řečnické
lhůty, než abych na slavnou sněmovnu vznesl
tuto prosbu:
Velectění pánové a dámy! K
vám, členům tohoto zákonodárného
sboru, jdou ty mátožne a vrávorající
postavy zničených, ubohých slepců.
K vám jdou jejich děti a ženy. K Bohu nemohou
již dávno zvedati svých vyhaslých zraků,
v temnotě věčné a v zoufalství
tiché prosby doufají ve vás a volají
k vám, abyste jim dali, co jim právem náleží,
abyste řádnou hranicí příjmovou
a upravením zákona o válečných
poškozencích zabezpečili jim a jich rodinám
lepší život tak, jak jsme o to již v soc.-politickém
výboru úpěnlivě žádali
a jak o to žádáme slavnou sněmovnu opětně
v této chvíli. (Výborně! Potlesk
poslanců čsl. strany nár. socialistické.)
Místopředseda dr Buday (zvoní):
K slovu je ďalej prihlásená pi. posl. Karpíšková.
Dávam jej slovo.